quarta-feira, 8 de abril de 2015

LIAN INAN SIRA NO KESTAUN LIAN PORTUGÉS NIAN IHA KONTESTU FORMASAUN INDENTIDADE NO NASIONALIZMU “Maubere” NIAN


Husi Avelino Coelho/Shalar Kosi FF

[ tradusaun husi versaun Portugues. Divijaun Tradusaun UAJ]

Introdusaun

Iha semana hirak ikus fulan-marsu nian mosu diskusaun teóriko-krítiko-polítiku kona-ba opsaun sira atu uza lian inan nian sira nu’udar instrumentu aprendizajen nian iha eskola sira iha nivel ensinu pré-eskolár no báziku. Ida-idak buka interpreta papél lian-inan sira nian ho argumentasaun oinoin de’it. Ho hanoin atu fó kontributu balu, maka ha’u koko haree didi’ak evolusaun hanoin ida ne’e nian no utilidade husi lian-inan sira iha ita-nia labarik sira nian prosesu edukativu. Impaktu pozitivu no negativu husi lian portugés nian temi mós iha ne’e. Tanba ne’e, artigu ida ne’e ninia objetivu úniku maka kontribui ba debate ida ne’ebé saudável no objetivu liu, kona-ba uzu husi ita-nia lian nasionál sira seluk – lian inan sira.

Ezpozisaun kona-ba problema

Governu Konstitusionál VI aprova tiha ona Dekretu-Lei Nu 3/2015, loron 14 fulan-janeiru kona-ba kurríkulu nasionál Baze Edukasaun Pré-Eskolár nian no Dekretu-Lei Nu 4 /2015, fulan-janeiru, ne’ebé aprova Kurríkulu Nasionál kona-ba Baze husi Primeiru Siklu no Segundu Siklu Ensinu Báziku nian. Diploma ida ne’e kria ordenamentu jurídiku ida (artigu 13, nu 4) ne’ebé legaliza “…Uzu lian dahuluk labarik sira nian hanesan instrumentu atu hetan asesu efetivu ba konteúdu kurrikulár husi área koñesimentu ida ne’e nian, bainhira presiza”.

Lee didi’ak tiha artigu sira seluk ne’ebé halo parte Dekretu-Lei hirak ne’e, ha’u hatene kona-ba pozisaun polítika no kulturál ne’ebé la hanesan entre setór sira iha ita nia sosiedade. Iha balu ne’ebé defende katak uzu lian-inan nian iha ensinu báziku no pré-eskolár hamosu perigu ida ba dezenvolvimentu no konsolidasaun lian portugés nian, nu’udar lian-ofisiál tuir Konstituisaun RDTL nian (KRDTL, artigu 13 Nu 1) hatete. No foti konkluzaun sein hanoin didi’ak uluk, hodi halo interpretasaun katak uzu lian-inan nian sai hanesan buat-satan ida ba evolusaun lian portugés nian. Pozisaun ida ne’e la fó valór liu ba fatór xave hirak ne’ebé durante tinan 500 halo lian portugés la’o dolar de’it ba to’o knua sira ne’ebé izoladu liu iha territóriu tasi-balun portugés nian.

Ema uitoan de’it maka preokupa atu haree sa’ida de’it maka fatór loloos hirak ne’ebé imposibilita dezenvolvimentu no konsolidasaun lian portugés nian. Atu hatete de’it katak, iha serbisu fatin, tantu iha nivel setór privadu nian nune’e mós ho iha setór públiku nian, ema kuaze la uza lian portugés. Iha merkadu sira, atu iha modernu ka iha fali tradisionál nian, ita la naran haree ema fa’an ka sosa sasán uza lian portugés hodi ko’alia ba malu. Tanba ne’e, ba fali pozisaun análize inisiál, merkadu sai hanesan fatór importante ida mós ba “kultivu” kualkér lian ida nian.

Maske nune’e, bainhira ita hatete artigu da-13, kona-ba atu defende lian-portugés nian, ema haluha atu lee mós númeru (2) artigu ne’e nian “…Tetun no lian nasionál sira seluk Estadu valoriza no dezenvolve.” Tanba sa’ida maka mosu hahalok ladún di’ak ida ne’e hasoru lian-inan sira, lian nasionál sira ne’ebé hatuur mós iha Konstituisaun? Se nune’e, iha futuru ne’ebé besik, sa’ida de’it maka sei sai hanesan kultura timoroan nian nia abut? Ema sira ne’ebé iha pontudevista ne’ebé opostu nunka kestiona, tanba sa’ida maka lian-inan sira bele moris nafatin no tuba hasoru enklave portugés nian no hasoru difuzaun lian Indonézia nian durante tinan 25 liubá, kaer-metin nafatin tranzmisaun valór no identidade nasionál sira durante tinan atus ba atus, maske iha ona elite ida ne’ebé kulturalmente identifika-an ona ho lian, kultura no tradisaun portugés nian. No oinsá maka labaraik sira iha knua sira aprende lee no hakerek iha eskola portugés nian sira, maibé sira bele komunika nafatin sira nia hanoin no sira nia evolusaun uza sira-nia lian-inan, ho ema sira ne’ebé sira hadomi, ne’ebé hela iha knua sira ne’ebé mukit maibé saudável, ne’ebé nakonu ho moris jerasaun nian.

Pozisaun hirak ne’ebé iha kona-ba uzu lian inan nian nu’udar instrumentu atu hetan asesu ba konteúdu kurrikulár hamosu situasaun ida ne’ebé la di’ak, relasiona ho ita nia hatene kona-ba identidade nasionál no nasionalizmu; no halo Parlamentu Nasionál husu APRESIASAUN PARLAMENTÁR N u. 1/III (3ª) ho hanoin atu hasai tiha dekretu hirak ne’e husi vigór, ka atu halo altersaun.

Iha testu ne’ebé hakerek atu husu Apresiasaun Parlamentár ko’alia liu kona-ba pontu boot rua: ida jurídiku no ida-seluk polítiku.

Haree pontudevinsta jurídiku nian, testu ne’e hatete katak dekretu-lei hirak ne’e sala, tanba,”… inkonstitusionál dala rua” no uza hanesan fundamentu maka sitasaun husi artigu da-13 Númeru (1), hodi haluha tiha númeru (2) artigu ne’ebé hanesan.

Husi pontudevista polítiku nian, testu ne’e argumenta katak”…. solusaun hirak ne’e hetan tina ona ba lian hanorin nian kontradís ho liña orientadora sira husi polítika kona-ba lian ne’ebé propoin ona iha Lei ba Baze Edukasaun nian”. Konkluzaun ida-ne’e mai husi leitura ida ne’ebé ladún kle’an ba artigu da-8 husi Lei Baze Edukasaun nian”…. lian hanorin nian iha sistema edukativu Timor nian ne’e maka tétun no portugés”. Maibé, testu ne’e la iha hanoin atu foti fila-fali lia-fuan murak husi alínea (g) artigu da-6 Konstituisaun RDTL nian. Lian inan sira ne’e, aleinde sai hanesan valór riku ida entre valór riku sira seluk ne’ebé iha no importante ba tradisaun orál, sai hanesan ponte ida, tanba hatutan patrimóniu kulturál no istóriku ne’ebé nia liu tiha ona liuhusi disputa sira iha esperiénsia koloniál nian. Maibé lian sira ne’e moris nafatin no iha sira mak ita harii ita nia kultura no identidade nasionál nu’udar povu ida iha kruzamentu ho valór portugés nian sira ne’ebé ita konsidera komún iha marxa sivilizasaun nian ida. Bainhira ita aseita lian ida husi rai seluk, simu valór sira husi li’ur, balun nasionál no seluk universál, ita labele haree ida ne’e hanesan akulturasaun povu ida nian, maibé hanesan produtu istóriko-sosiál iha marxa ida ne’ebé la hanesan . Ba ida ne’e, fó valór ba ita ninia lian nasionál sira ne’e sai hanesan orden fundamentál ida atu konsolida no hariku lian rai seluk nian sira ne’ebé ita konsidera hanesan ita nian ona no ita hakarak aprende.

Balun dehan katak uza lian inan nian sei fahe liután timoroan sira. Ne’e haree hanesan buat simples ida! Timor-Leste ne’e Nasaun ida ne’ebé riku iha tradisaun no kultura! Interkámbiu kultura no tradisaun sira, hatudu momoos liuhosi prátika “fetosan-umane”, aleinde sai hanesan instrumentu jurídiku kona-ba legalizasaun kazamentu nian, determina relasaun sosiokulturál foun ida entre família sira husi ema hirak ne’ebé mak foin kaben ne’e. Durante Luta Libertasaun Nasionál nian, timoroan sira husi dialetu oin-oin hamutuk ida de’it hodi halo funu atu hetan Indenpendénsia Nasionál. Tanba ne’e, hanoin ne’ebé dehan katak uzu lian inan sira nian sei fahe timoroan hanesan konkluzaun tendensiál ida!

Lian Inan (sira): nia papél iha sosiedade

Tuir definisaun, lian inan nian maka lian ida ne’ebé ema ida aprende husi tempu nia moris mai to’o tinan 5/6 (Carine Soares Silva). Balun dehan katak lian inan nian maka lian dahuluk ne’ebé labarik ida aprende no ne’ebé baibain korresponde ba grupu étniko-linguístiku ho ida ne’ebé mak individu identifika an kulturalmente.1 Sei iha tan definisaun barak kona-ba lian inan, maibé mai ha’u, hirak ne’e maka koerente liu no sai hanesan baze atu ita diskuti hamutuk ita nia lian inan sira-nia papél iha problemátika kona-ba dekretu-lei hirak ne’ebé temi.

Molok portugés sira to’o mai, iha tinan 1515, Timor-Leste halo parte husi grupu étniku oin-oin ne’ebé hela namkari iha rejiaun oi-oin iha teritóriu. Grupu étniku ida-idak iha ninia irarkia politíko-administrativu ida. Bainhira portugés sira to’o mai grupu étniku sira halibur an hamutuk iha ukun liurai ida nian ne’ebé uluk. Molok tinan 1515, grupu étniku sira reprezenta nasionálidade sosiokulturál no politíka husi área determinada ida no sira ida-idak ukun sira nia an. Maibé, maske etnia sira ne’e dala ruma funu hasoru malu, sira halo kooperasaun no interasaun maka’as liu entre sira. Grupu étniku sira iha sira nia uma lulik, iha sira nia lisan [norma] rasik, sira nia kostume no sira nia kultura rasik no sira nia forma atu organiza no ukun nian rasik.

Katak, grupu étniku ida-idak uluk iha ona sistema ida governasaun no administrasaun nian. Pertense ba organizasaun sosiál ida ne’ebé ninian rasik. Nune’e Uza lian ida rasik (materna) atu hodi ukun, halo komunikasaun iha komunidade nia le’et grupu étniku nian. Ho kolonializasaun portugeza, membru elite husi grupu ida-idak ne’ebé ema rekruta ka mantein kontaktu no ligasaun ho podér koloniál. Liuhusi sira ne’e maka podér koloniál hahú habelar ba-iha iha territóriu nia laran, no tanba labele estraga forsa étniku nian, introdús polítika moris hamutuk iha dame nia laran hodi estabelese administrasaun no organizasaun sosiál polítika ida, atu neneik, obriga quina verde rubra (bandeira portugeza) tau iha territóriu tomak. Sistema governasaun no administrasaun hala’o hosi oan sira hosi kada grupu étniku ne’ebé kaer metin sivilizasaun portugeza no liuhosi sira maka hatuun órden ka servisu sira to’o ba-iha reinu sira hosi grupu étniku ida-idak. Komunikasaun ne’e halo ka hadaet liuhusi lian inan nian.

Lian portugés sirkula neneik liu; maibé lian inan nian hahú reforsa-an no kria tan ramu oioin. Ho dezenvolvimentu sidade sira nian, ho loke eskola, ho habelar komérsiu, mosu tetum nu’udar lian-prasa ne’ebé hahú manaan forma hanesan lian intermédiu entre grupu étniku linguístiku sira. Atu hala’o komérsiu, timoroan sira uza Tetun hanesan lian loron-loron nian iha sira ninia komunikasaun. Tetun manaan importánsia nu’udar lian hotu-hotu nian, nu’udar sentimentu nasionalidade timoroan sira nian hodi luta hasoru lian portugés. Nune’e, mosu diferensa entre tetun prasa no tetun klásiku. Tetun klásiku kontinua reprezenta grupu étniku-linguístiku, maibé tetun prasa sai nu’udar lian ida ne’ebé halo komunikasaun iha territóriu tomak.

Bele dehan katak iha tinan 70 ba kotuk, iha nível eskola sira nian, maibé la’os hotu-hotu, aprende lian portugé hala’o ho “palmatória (baku liman-laran ho ai)”, maibé aprende no ko’alia tetun tanba ho laran hakarak aprende no buka rasik.

Ho aprovasaun CRDTL nian, maka tetun ho portugés hetan fatin henesan. Durante istória povu Timor-Leste nian la’o iha tinan barak nia laran, buat hotu-hotu hetan ona nia solusaun liuhusi dispozisaun legál ne’ebé maka halo lian rua ne’e sai lian ofisiál Timor Leste nian.

Maske tetun ne’e dezenvolve ona hanesan lian ida timoroan hotu nian, nu’udar instrumentu komunikasaun entre grupu étniku-linguístiku sira ba objetivu relasionamentu nian ne’ebé la hanesan ba komunidade ka ba ema sira, maibé kada grupu étniku mantein nafatin ninia ligasaun ba lian dahuluk (lian inan nian). Pertense karik ba makasae, ba mambae, fataluku, galoli…. ema ne’e forma nia an hahú hosi valór sira lian ne’e nian. Lianfuan dahuluk fó-sai ka fó-sai hikas fali iha loron dahuluk nia ko’alia ne’e bazeia ba léxiku lian nian hosi ninia membru familia sira. Hafoin, neneik-neneik tau hamutuk liafuan sira tuir gramátika durante prosesu adaptasaun ka aprendizajen nian ba-iha kontestu familiar. Ninia órgaun sira ne’ebé fó-sai lian halo tuir ona sistema linguístiku ambiente nian, iha fatin ne’ebé ema moris no maii, no hafoin mosu faze sira dezenvolvimentu nian ne’ebé tutuir-malu ba nia kapasidade atuhodi hetan lian inan nian no uza ba-iha moris loron-loron nian ho elementu husi ninia meiu ambiente moris nian.

Iha uma-kain ida-idak husi grupu étniku-linguístiku sira ne’e, labarik sira serve ninia lian dahuluk (lian inan nian) hodi hetan kapasidade atu hatene liafuan no númeru sira, maske la hakerek, iha nia familia laran ka iha konvíviu sosiál. Bainhira moris hamutuk ba-iha nia meiu sosiál, jogu tradisionál sira, hein nia karau no kuda sira, nia tempu halimar, akompañamentu nia aman sira iha natar no to’os no kasa, sira halo tuir kedas ho sira nia lian inan nian no hadi’a di’ak liután lian inan nian ne’e.

Lian inan nian, nune’e, sai nu’udar lian ida hodi halo komunikasaun iha territóriu nia laran tomak no aprendizajen no hanorin iha eskola hodi hetan koñesimentu kona-ba siénsia no filozofia. Iha uma-kain, família ida-idak, ne’ebé maka seidauk ko’alia portugés ka tetun, lian dahuluk (lian inan nian) sai nu’udar no sei sai nu’udar nafatin instrumentu formasaun valór sira, koñesimentu no dezenvolvimentu sira labarik nian. Lian inan nian ne’e bele halo labarik komprende ninia realidade no vizaun kona-ba ninia mundu.

Ita nia elite agora, maske sira ne’ebé ko’alia moos portugés, ka lian indonézia, ka lian inglés no tetun, bainhira ba sira nia aldeia ka knua sira,sira komunika ho sira nia familia sira iha lian inan nian, tanba iha ligasaun ran nian ho ambiente ida ne’ebé sira aprende ko’alia liafuan dahuluk sira. Ne’e la implika katak sira nia kapasidade no ko’alia di’ak lian ofisiál sira ka lian estranjeiru sira ne’ebé sira hetan, hahú ladi’ak ona durante sira nia moris.

Uza lian inan nian

Ho liafuan badak ida ne’e, bele dehan ona katak:

Polítika kona-ba uza lian inan nian iha fatin sira hanorin nian, ne’ebé labarik sira iha liu domíniu ba sira nia lian dahuluk, sei fasilita tebes sira nia aprendizajen kona-ba siénsia, teknolojia no hametin liután lian portugés;

Utiliza lian inan nian ne’e (lian dahuluk) nu’udar instrumentu hodi iha asesu ba konteúdu kurrikular ne’e nu’udar forma ida hodi valoriza ita nia lian nasionál sira tuir hakerek iha Konstituisaun;

Utiliza lian inan nian ne’e nu’udar instrumentu hodi hetan asesu ba konteúdu kurrikular, ho forma ida ka seluk, sei kontribui ba konsolidasaun valór sira, tradisaun, kultura hosi étniku-linguístiku ida-idak nian. Sira sai elementu hirak ne’ebé labele troka no fahe-malu iha prosesu hotu-hotu ba rekonstrusaun nasionál; no hosi konstrusaun no konsolidasaun Estadu RDTL nian, mak ita hotu iha orgullu tebes, tanba nia mak ita luta no ohin loron pertense mai ita! *

Jornal Nacional

Sem comentários: