Emprezariu
Timor oan ne’ebe hamahan-an iha Camara Comerçio no Industria Timor Leste
(CCI-TL), lamentalvel ho desizaun Governu Indonesia nian ne’ebe bandu atu
transporte Timor Leste asesu tama to’o Atanbua ho Kupaung. Maibe, transporte
Indonesia nian ho plat DH lirvemente tama to’o Munisípiu sira iha Timor Leste.
Ho
desizaun Governu Indonesia nian bandu transporte TLS asesu livre legalmente ba
Atanbua-Kupaung liu husi fronteira Mota-Ain ne’e, CCI-TL konsidera koooperasaun
ne’ebe TL ho Indonesia halo durante ne’e hodi fasilita malu la dun ekelibiriu
no hamosu injustisa boot.
Prezidenti
CCI-TL, Oscar Lima, kosnidera desizaun Governu Indonesia nian ne’e ladun justu
no la ekelibiru, bainhira kamoineta boot husi Atanbua ho Kupaung bele tama
livrementa mai Dili
to’o distritu sira, maibe husi sorin seluuk, Indonesia bandu transporte TLS
tama ba Atanbua ho Kupaung atu bele kompra netik nesesidades balun. ironia liu
tan, Indonesia la bele fasilita transporte Timor nian atu ultrapasa Anantua liu
ba Enclave Oecusse.
“Ita
TL ho Indonesia ne’e nudar nasaun vizinhu no amigo diak tebes, maibe Indonesia
aplika nia Lei ne’e maka la dun justu, tanba it abele fasilita sira nia
trnasporte tama sai ita nia rain, mas sira bandu fali ita nia transporte la
bele tama ba sira nia rain. At liu tan, sira la autoriza ita atu hakat liu
fronteira ho transporte liu tonaleda 5 hodi ba ita nia rai Oecusse,” hateten
Oscar Lima ba jornalista sira iha nia servisu fatin, Segunda (27/7/2015).
Nudar
seitor privadu, Prezidenti CCI-TL Oscar Lima husu ba Governu TL-Indonesia,
liu-liu Ministeriu Negosiu Esntranjeirus ho Ministeriu Obras Publiku,
Transporte no Telekomunikasoens, atu bele koalia ho nia homologu husi Indoensia
hodi bele buka sulusaun adekuada ba problema ida ne’e.
“Se
bele Governu TL-RI halo akordu ida hodi fasilita taransporte husi rai rua bele
livrementa lao ba mai. Bele mos ajuda fasilita Timor oan sira ne’ebe kaer
projetu iha Zona Espesial Ekonomia Merkadu Sosial (ZEEMS) ninia baskolate bele
ultrapasa fronteira Mota Ain,” hateten Oscar Lima.
Liu
husi inkontru trilateral (TL-RI ho Australia) iha Kupaung, foin lalais ne’e,
CCI-TL aprezenta ona preokupasuan ne’e hodi bele kria mekanismu ida atu
fasilita malu, maibe govenru Indonesia promete hela deit to’o agora la iha
realidade.
“Ba
ami ne’e la justu tebes, nusa sira nia kamoita bele asesu area TL, mais
kaomieta TL la bele ultrasa ba Indonésia .Agora ami sira kaer obra iha Oecusse
hasoru dezafiu tebes, tanba kareta kamionete atu ultrapas flonteira susar tebes
no ami hare laiha ekilibru entre TL ho Indonézia iha asuntu ida ne’e,” afirma
Director kompanhia MONTE VEADO, Lda ne’e.
Liu
husi sorumutu ho Ministru MOPTK, Gastão de Sousa, inklui mos Ministru
Transporte hirak liu ba iha IV-V Governu Konstitusional nian, CCI-TL aprezenta
ona kestoens ne’e no husu atu Governu bele koalia ho Indonesia rezolve kestaun
ne’e, maibe to’o agora seiduak hetan sinal positivu.
Presiza
Disiplina
Ba
preokupasoens CCI-TL nian ne’e, Segundu Vise Ministru Obras Publiku Transporte
no Telecomunicações (MOPTT), Inacio Freitas Moreira, husu ba Timor oan sira atu
hatudu komportamentu diak ka disiplina.
“Hau
hakarak dehan, Kareta bele liu mais tenke hetan lisensa husi Embaixada
Indonesia nian. Tuir hau nia hatene dala ruma parte Indonesia nian bandu ita
nia kareta sira ne’e la bele tama sai arbiru, tanba komportamentu Timor oan
nian balun ladiak, hanesan trata tiha dokumentus ba kareta idahodi halo viagem
ba Indonesia, mas to’o tiha iha ne’eba kareta ne’e fa’an lakon tiha. Ida ne’e
sempre akontese, tanba ne’e maka Indonesia foti pozisaun hodi la autoriza ita
nia trnasporte asesu ba Antanbua-Kupaung,” esplika Inacio Moreira hodi hatan
jornalista iha nia servisu fatin.
“Tnba
saida mak Indonesia nia kareta ne’e bele tama mai TL no TL nian la bele tama ba Indonesia, ita nia
rain, mais ita nian labele tama ba sira nian, hau koalia termenologia ida
komplikadu, tanba dala ruma parte ita nian la jelih, ita labele hanoin katak
buat hot-hotu ne’e fasil, buat ida inportante liu ba ita maka persija ita tenke
iha matenek oinsa ita halo negosiasaun atu halo negosiasaun ne’e mak Ministeriu
Negosio Estranjeiro,” Inacio aprofunda hikas.
Eis
membru Parlamentu Nasional husi Bankada FRETILIN ne’e dehan tenik, Ministeriu
Negosio Estranjeiros husi parte rua, Timor-Leste no Indonesia koalia hamutuk
hodi nune’e bele hetan solusaun, Ministeriu Obras Publiku Transporte no
Telecomunicações ne’e atu implementa deit, mais normalmente husi sira nian ne’e
iha interese negosio ninian.
“Ida
ne’e maka dala ruma ema hanesan matenek liu ita hodi sira halo buat ne’e, lolos
ne’e ita mos tenke halo. Tanba saida mak ita la bele no Indonesia bele, ida
ne’e mak sai kestaun, maibe ne’e interese politiku, hau hakarak aproveita mos
oportunidade ida ne’e atu hateten para depois instituisaun relevante hanesan
MNEK TL ho Indonesia atu tur hamutuk halo akordu ida kona ba serkulasaun transporte
sira ne’e,” hateten Inacio Moreira.
Inacio
mos konsidera katak, ne’e lakuna ida ne’e oras ne’e dadauk Timor oan infrenta
entermus relasaun diak ho Indonesia, maibe Governu TL tenke haree oinsa kareta
TTL bele lori sasan ba mai.
“Parte
balun ita seidauk bele koalia, tanba kareta sira ne’e se karik atu tula sasan
ba Indonesia tula sasan saida, ida ne’e mos razaun ida, sira Indonesia mai
tanba ita mak persiza hodu tula nasan nesesidades bazikas ho nesesidades
konstrusaun nian, inklui nesesidades seluk tan,” hateten Inacio Moreira.
Kona
ba atu transporta ba iha Oecusse, Inacio hatutan, konserteza tenke liu husi
area Indonesia nian, kuandu iha problema entaun ne’e asuntu espesifiku ne’ebe
presija koalia klean ho autoridade Indonesia ninian hodi oinsa transporte TLS
bele liu.
Tenki
Iha Kooperasaun
Husi
sorin seluk, deputadu iha Parlamentu Nasional Agustinho Lay hateten, problema
konaba kareta sira ne’ebé mak tama sai iha fronteira ne’e tenki iha kooperasaun
di’ak Governu liu-liu Ministériu Negosio Estrageiros Timor Leste (TL) ho
Indonesia atu bele regula kestaun ida ne’e.
Deputadu
Bankada CNRT ne’e hatutan katak, la’os ba kareta deit mas inklui mós ema, tama
sai livre iha fronteira tuir dalan terik (jalan tikus, red).
“Hakarak
ka lakohi ita nia fronteira terrestres ida besik liu maka ita ba Atambua ona,
la’os ita nia fronteira terrestres besik laiha, ita nia komunidade sira Atambua
ne’e mos ema Timor la’os fali ema seluk, relasaun familia relasaun historia
ne’e kala ita hotu hatene, tenik deputadu Agustinho.
Nia
afirma katak, pelo menus nasaun rua ne’e kopera hamutuk ba para parte vizinho
rua ne’e tenki la’o ba mai vizita ba mai, maibé tenki tuir lei ne’ebe mak iha,
agora se sira nian bele tama mai oinsa ita nian labele ba. Ne’ebe kestaun ida
ne’e foti kleur ona, hein disizaun husi Governu liu-liu hanesan Ministériu
Negosio Estrangeirus halo koperasaun ho Indonezia sira.
Nia
esplika liu tan katak, MNE tenki halo kopersaun ida ho Indonesia, nia rona
informasaun dehan kareta tama ne’e ho toneladas ne’ebe bo’ot, enkuantu sira nia
dalan ne’e bele uza ba ki’ik, ne’e nia haree ida ne’e la’os razaun ida, iha
buat ruma sira taka mai públiku tanba ne’e servisu MNE tenki haree ba kestaun
ida ne’e.
Hatan
konaba iha viza gantung ne’e, Deputadu Agustinho Lay realsa liu tan katak, visa
gantung ne’e fasilita deit, ida maka visa gantung, ida maka board de pas, board
de pas ne’e ho ninia kilometru hira, por ezemplu ita sira ne’e to’o deit iha
Silawan, sira bele mai to’o deit iha Balibo, se liu fali husi Balibo ne’e buat
seluk ida.
“Maibe
ida ne’e hau ladun hatene, maibe ita nia sidadaun sira ne’ebe maka atu ba
vizita sira nia familia iha Atambua urgenti sira halo deit, viza gantung ne’e
fo ba ita nia sidadaun, ema ne’ebe maka hakarak ba vizita sira nia familia iha
Atambua ho nia durasaun tempu loron tolu, Mas tuir ha’u nia haree ne’e, ita nia
plat Timor Leste mos iha ne’eba barak lahalimar, ne’ebé ita atu dehan fali,
sira nian deit maka bele tama mai ita, tanba buat ne’e kesepakatan entre
imigrasaun rua ne’ebe maka iha fronteira, ita nian ho sira nian,”katak nia.
Deputadu
Domingos Carvalho de Araujo husi Bankada CNRT hatete katak, antes atu tama ba
iha ne’eba dalaruma kontaktu ba ita nia seguransa sira iha ne’eba, imi hein
para ajuda lai tanba atu tau gantung viza para ba Oecusse, e sira hein iha
ne’eba kada kareita ida fo 20 dolar, ou kada ema ida fo 20 dolar.
“Mais
ami fo pasaporte diplomatiku, ami la fo buat ida so ba iha ne’eba karimbu ne’e
pasaporte ba iha ne’eba para tau karimbu deit, tuir obserbsaun ne’e, parte rua
ne’e iha hotu, movimentu husi DH nian mai ita nian mos iha, I ita nian tama
fali iha ne’eba mos iha,”nia dehan.
Ne’ebe
atu hatete fali dehan sosira nian maka sirkula fali iha ne’e makas, maibe ita
nian laiha, ne’e tuir nia hanoin ne’e nia hanoin ladun los karik, tanba tuir
nia obserbasaun nia kareta halai iha ne’eba bar barak teb tebes.
“Sim
diskriminasaun ne’e ita hare katak ema ida koalia ne’e maka parese halo
diskriminasaun, mais ita hare realidade ne’e iha parte rua halo movimentu hotu,
ita mos tama ba, sira mos mai, atu to’o iha kupang ne’eba hau nia mandate ne’e
hau seidauk to’o iha ne’eba, maibe, Atambua, Kefa, Betun ne’e hau tama sai
hotu,”esplika nia.
Nia
rasik sei lao nafatin ho viza gantung, parese la sala keta ba sira nia kareta
matrikula 88 nian karik nia lahatene, mais durante ne’e kona ba fali dehan ba
ida laiha ne’e, nia seidauk hatene, tanba nia ba iha ne’eba uza viza gantung,
ne’ebe nia hatene katak viza gantung iha fronteira ne’e sei validu nafatin.
“Tuir
hau nia hare ne’e, hau sempre ba mai, dalaruma hau ba Oecusse ba mai, I depois
hau ba iha ne’eba mos dalaruma ba iha ne’eba mos tau viza gantun deit, I depois
lansung tama, tanba dalaruma ba demora iha Atambua bele liu to’o iha Kefa,
Betun sira ne’e,” esplika nia .mia/eni
Jornal
Nacional
Sem comentários:
Enviar um comentário