Governu
Timor-Leste tenki husik planu estratéjiku atual ne'ebé kalkula konstrusaun hosi
projetu infraestrutura boot sira, hanesan aeroportu internasional sira, no
aposta iha bee, agrkultura, edukasaun ho saúde, konsidera hosi investigador
australianu Charles Schinner iha loron-segunda ne'e.
Espesialista
australianu, hosi ONG timoroan La'o Hamutuk, ko'alia iha Asembleia Repúblika
portugeza, iha Lisboa, iha debate ida ne'ebé selebra tinan 25 hosi Plataforma
Internasional hosi Jurista sira ba Timor-Leste.
Iha
deklarasaun sira ba ajénsia Lusa, Schinner hatete katak abut hosi problema
ekonómiku Timor-Leste nian iha rezerva sira petróleu nasaun nian ne'ebé maka
besik hotu ona.
"Timor-Leste
besik lakon ona nia atual tempu petróleu nian. Simu ona 98% hosi osan sira
ne'ebé simu hosi kampu petrolíferu sira ne'ebé maka halo daudaun
produsaun", hatete hosi espesialista ne'ebé hatutan katak governu timoroan
"halo di'ak" hodi "poupa parte barak hosi osan ne'e".
"Parte
2/3 hosi osan ne'e rai iha parte seluk no ne'e hanesan di'ak. Mabé tenki uza
osan ne'e hodi prepara ba ekonomia ida ne'ebé maka la inklui rezerva sira
petróleu nian: edukasaun hosi populasaun nian, monta sistema báziku sira ba
abastesimentu bee nian, sistema nasional ida hosi saúde báziku", nia
subliña.
Maibé,
Charles Schinner fó hanoin, governu timoroan hala'o diferente: "Sira harii
daudaun aeroportu internasional tolu tanba iha vizaun katak turista sira no
empreza petrolíferu sira sei hahú semo ba Timor-Leste. La'ós ida ne'e maka povu
presiza, ema timoroan barak maka nunka sei halo viajen ho aviaun iha sira nia
moris".
Liu
60% hosi populasaun timoroan, Schinner hatutan, "moris hosi agrikultura,
bo barak liu la'ós produtivu liu".
"Barak
liu hanesan agrikultura subsisténsia, hodi fó han de'it família, no ne'e bele
hadi'a, produtividade bele aumenta. Harii merkadu lokal ida ba produtu agríkola
sira no aumenta exportasaun balun", nia hatutan.
Investigador
fó hanoin katak Timor-Leste importa sasán sira ho folin dolar millaun 500
tinan-tinan no exporta de'it millaun 20, liu 90% hosi sasán sira ne'e maka iha
kafé.
"Exportasaun
kafé nian bele aumenta, maibé dalan hodi hadi'a défise komersial maka serbisu
iha númeru boot no la'ós ki'ik, ka hamenus importasaun sira. No buat barak ne'ebé
importadu bele iha produsaun iha lokal", nia hatete.
Maibé,
nia hatutan katak governu timoroan harii daudaun portu foun ida ba ró kontentor
sira, hodi prosesa ho di'ak importasaun sira.
"Ne'e
halo sai susar liu dezenvolvimentu hosi fabrikante lokal sira ne'ebé labele
kompete ho buat baratu sira ne'ebé to'o hosi fatin industrializadu sira hanesan
Xina ho Indonézia", nia refere.
Charles
Schinner uza ona bee botir ida hodi fó ezemplu kona-ba prioridade sira hosi
governu timoroan ne'ebé maka nia konsidera hanesan la loos.
"Iha
eventu ida timoroan nian iha bee botir oioin iha meza leten, maibé la'ós halo
iha Portugal - hanesan ida ne'e - maibé halo iha Indonézia. Bainhira ita
depende hosi importasaun ba bee-moos, tansá maka ita labele dedika tempu balun
hodi dezenvolve sistema ida prosesamentu nian hosi bee-moos ba populasaun? No
ne'e ho ema sira ne'ebé iha osan bele selu ba bee botir ida, entaun ne'e
hanesan la loos", nia hakotu.
SAPO
TL ho Lusa
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