Iha
fulan-outubru tinan 2016, entrega ona rezumu avaliasaun
finál husi programa-pilotu Edukasaun Multilinge Bazeia ba Lian Materna sira
(EMBLI). Ne’ebé hahú iha tinan 2012, programa-pilotu ne’e ho objetivu
hodi hala’o teste ba interese uza lian nasionál naun ofisiál hanesan lian
instrusaun nian, hahú iha Ensinu Báziku.
Objetivu
globál husi avaliasaun ida ne’e atu kompara dezempeñu eskola sira husi programa
EMBLI nian ho eskola normál sira Estadu nian sira ne’ebé mak uza Tetun no
Portugés hanesan lian prinsipál komunikasaun nian iha ensinu. Parte dahuluk
husi rezumu ne’e hatudu rezultadu sira husi komparasaun husi instrumentu rua ne’ebé
fó sukat dezempeñu edukasionál (kognitivu). Besika ba prosesu nia rohan,
avaliasaun hanesan mós hatutan ba eskola sira husi programa CAFE nian (Sentru
aprendizajen no Formasaun Eskolár, rezultadu husi kooperasaun ho Portugál),
ne’ebé, maka sai ona bilinge Portugés no Tetun, ne’ebé fó ona valór letivu
(hanorin) ne’ebé boot tebes hodi uza Lia-Portugés.
Hili
ona lian ensinu esperimentál tolu- Fataluku iha Lautein, Galolen iha Manatutu
no Baikenu iha Oekusi- Eskolla ona eskola rua edukasaun infantil (nivel Ensinu
Pre-Primáriu) no eskola rua Ensinu Primáriu iha Munisípiu ida-idak, tuir
prosesu konsulta nian ida ho autoridade lokál no ina-aman labarik sira nian.
Nune’e mós sira dezenvolve ona materiál ensinu nian no hahú ona formasaun ba
dosente sira.
Iha
Timor-Leste, dirijente sira servisu ona kona-ba lian hanorin nian durante tinan
5 liu ona. Rezultadu maka lansamentu projetu-pilotu esperimentál ida ne’e iha
tinan 2012, bazeia ba lian materna labarik sira nian, hodi halo teste bele uza
lian nasionál laós ofisiál sira hanesan lian sira instrusaun nian, hahú iha
edukasaun bázika.
Avaliasaun
kontínua iha sala laran, hala’o ona ba labarik sira hotu segundu anu nian husi
eskola sira ne’ebé inklui ona iha teste. Ba partisipasaun iha avaliasaun husi
nivel lee nian iha faze ne’ebé foin hahú, uza tiha ona métodu ida amostrajen
aleatória nian(foti amostra husi fatin-fatin), hodi halo selesaun ba labarik
sira husi pre-eskolár husi 1ºno 2 º anu husi eskola sira projetu ida
ne’e nian.
Serbisu
avaliasaun nian hala’o tiha ona husi ekipa ema na’in-rua, ida husi projetu ne’e
rasik no ida seluk husi Ministériu Edukasaun; ema sira husi organizasaun
servisu hamutuk nian sira tulun malu ho pontuál.
Rezumu
ezekutivu ne’e aprezenta rezultadu sira ne’ebé so’i duni ho metodolojia ne’ebé
aplika tiha ona iha projetu ida ne’e. Promotór sira promete ona iha tempu badak
nia laran sei halo aprezentasaun integrál ba dadus sira ne’ebé iha tiha ona
baze traballu ida ne’e nian.
Governo
de Timor-Leste – Página Oficial
Estudo
aponta benefícios de aprendizagem nas línguas maternas
Em
outubro de 2016, foi entregue o resumo da avaliação
final do programa-piloto de Educação Multilingue Baseada nas Línguas Maternas
(EMBLI). Com inicio em 2012, este programa-piloto teve como objetivo testar
o interesse do uso de línguas nacionais não oficiais como línguas de instrução,
no início do Ensino Básico.
O
objetivo global desta avaliação foi comparar o desempenho das escolas do
programa de EMBLI com as escolas normais do Estado – aquelas que usam Tétum e
Português como principais línguas de comunicação no ensino. A primeira parte do
referido resumo mostra os resultados por comparação de dois instrumentos
concebidos para medir o desempenho educacional (cognitivo). Quase no final do
processo, a mesma avaliação foi estendida às escolas do programa dos CAFE
(Centros de Aprendizagem e Formação Escolar, resultantes da cooperação com
Portugal), que, sendo bilingues de Português e Tétum, dão o maior peso letivo
ao uso da Língua Portuguesa.
Foram
selecionadas três línguas de ensino experimental – o Fataluku em Lautém, o
Galolen em Manatuto e o Baikeno em Oe-Cusse. Foram escolhidas duas escolas de
educação infantil (nível de Ensino Pré-Primário) e duas escolas do Ensino
Primário em cada Município, com base num processo de consulta com as
autoridades locais e os pais das crianças. Foram igualmente desenvolvidos
materiais de ensino e iniciada a formação de docentes.
Em
Timor-Leste, os dirigentes trabalham na questão da língua de ensino há mais de
5 anos. O resultado foi o lançamento deste projeto-piloto experimental, em
2012, baseado na língua materna das crianças, para testar a viabilidade do uso
de línguas nacionais não oficiais como línguas de instrução, no início da
educação básica.
A
avaliação contínua, em sala, foi feita a todas as crianças do 2º ano das
escolas incluídas no teste. Para a participação na avaliação do nível de
leitura em fase precoce, foi usado um método de amostragem aleatória, para
selecionar crianças do pré-escolar e do 1.º e 2.º anos das escolas deste
projeto.
O
trabalho de avaliação foi feito por equipas de duas pessoas, uma do projeto e
outra do Ministério da Educação; indivíduos de organizações parceiras ajudaram
pontualmente.
O
resumo executivo apresenta resultados muito satisfatórios da metologia aplicada
neste projeto. Os promotores comprometem-se apresentar em breve a apresentação
integral dos dados que estiveram na base deste trabalho.
Governo
de Timor-Leste – Página Oficial
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