Hosi
Pe. Germano Gusmão – Matadalan, opiniaun
Expressão
ida nebe mai hosi Padre da Igreja ida naran Santo Ignâcio de Antioquia,
Bispo e mártire (+ 107); Santo ida ne’e husu ba sarani sira hotu, obedece
ba nia Bispo sira no moris nuudar sarani católica tuir orientação Igreja nian
nebe Bispo sira hanorin; tan ne’e iha nia surat ba sarani sira iha Esmirna
(dadaun ne’e iha Turquia), ho título: Agli Smirnesi 8 – 9, 1 nia
dehan ba sarani sira atu labele haketak an hosi Bispo: “Imi hotu halo tuir
Bispo, hanesan Jesus Cristo halo tuir Aman Maromak nia hakarak , no amululik
sira hanesan apostolo sira. Ba diácono sira, imi respeita sira hanesan Maromak
nia mandamento haruka. La ho Bispo ema ida la bele halo buat nebe refere ba
Igreja. Sei participa iha eucaristia nebe Bispo mak preside ou ninia delegado
ida.Fatin nebe Bispo iha, iha neba mak comunidade sarani iha,
hanesan iha nebe Jesus Cristo, iha neba mak iha Igreja católica. La hodi Bispo
nia licença, ema ida labele sarani ema, nem celebra eucaristia, maibé lei nebe
Bispo aprova ida ne’e mak agrada ba Maromak, atu buat hotu nebe halo iha ninia
validade” (Enrico Cattaneo, I Ministri nella Chiesa Antica, Testi
Patristici dei Primi tre Secoli, Paoline Editorale Libri, Mialno 1997, pp. 285
– 286).
1. Amo
Papa hamutuk ho Bispo sira mak ukun Igreja.
Tuir
mai Concílio Vaticano II (192 – 1965), iha documento Concílio Vaticano II hanorin,
Igreja Jesus Cristo nian mak “Igreja una, santa, católica, apsotólica,
nebe Jesus haraik ba Apóstolo Pedro no mos ba Apóstolo sira seluk nia ukun uiha
mundo. Papa nuudar Apóstolo Pedro nia saseluk no Bispo sira nuudar apóstolo
sira seluk nia saseluk hodi tau matan no ukun Igreja ne’e”: «LG 8. Esta é a
única Igreja de Cristo, que no Credo confessamos ser una, santa, católica e
apostólica; depois da ressurreição, o nosso Salvador entregou-a a Pedro para
que a apascentasse (Jo. 21,17), confiando também a ele e aos demais Apóstolos a
sua difusão e governo (cfr. Mt. 28,18 ss.), e erigindo-a para sempre em «coluna
e fundamento da verdade» (I Tim. 3,5). Esta Igreja, constituída e organizada
neste mundo como sociedade, é na Igreja católica, governada pelo sucessor de
Pedro e pelos Bispos em união com ele, que se encontra, embora, fora da sua
comunidade, se encontrem muitos elementos de santificação e de verdade, os
quais, por serem dons pertencentes à Igreja de Cristo, impelem para a unidade
católica».
2. Bispo
mak ukun Igreja local ou Diocese.
Bispo
nuudar Apóstolo sira nia saseluk, iha competência ou poder ukun diuocese ida,
ho poderordinário, próprio no imediato. Naran Igreja católica, sempre iha ninia
Bispo. Se comunidade ida mak hanaran católica, maibé la iha Bispo ida ou la
submete ba diocese ida, ne’e la’os coumidade Igreja católica, maibé secte
religiosa hanesan secta protestante sira nebe dadaun ne’e buras ona iha Timor –
Leste desde 1999, tama mai hamutuk ho entidade sira internacional. «CD 8.
a) Aos Bispos, como sucessores dos Apóstolos, compete de direito, na diocese a
cada um confiada, todo o poder ordinário, próprio e imediato, que é necessário
para o exercício do seu cargo pastoral, salvaguardado sempre em tudo o poder
que, em razão do seu múnus, o Romano Pontífice tem de reservar causas a si ou a
outra autoridade. b) A cada um dos Bispos diocesanos é dada a faculdade de, em
casos particulares, dispensar da lei geral da Igreja os fiéis sobre quem
exercem autoridade segundo o direito, todas as vezes que a dispensa pareça útil
para bem espiritual dos mesmos, a não ser que a suprema autoridade da Igreja
tenha estabelecido alguma reserva».
3. Diocese
ou Igreja local la’os uma parte congregação religioso, maibé congregação
religioso mak uma parte da Diocese ou Igreja local.
Comunidade
religiosa balun nebe Bispo fo fiar ba sira kaer paroquia ida, dala barak mak
orienta sala sarani sira iha paroquia; paroquia mak hanesan parte ida hosi
congregação religioso. Atu hari quase-paroquia ou paroquia, superior da casa
congregação mak halo pedido atu hari quase-paroquia. Proclama fatin ida sai
quase-paroquia la’os Bispo diocesano nia competência, maibé padre provincial
mak proclama fali fatin ne’e sai quase-paroquia ou paroquia.
Ida
ne’e mak congregação sira nebe la’o sala ona dalan. Superior da casa comunidade
religioso nia competência ba de’it casa comunidade, nia la iha poder ruma kona
ba sarani iha estação ou iha centro pastoral sira. Só pároco mak iha poder ba
sarani sira iha centro pastoral ou estação sira. Se mak iha competência
harí no proclama quase-paroquia ou paróquia, la’os superior da casa religioso
nem tão pouco padre provincial, maibé só Bispo diocesano de’it: «Cân. 515
§ 1. Paróquia é uma determinada comunidade de fiéis, constituída estavelmente
na Igreja particular, e seu cuidado pastoral é confiado ao pároco como a seu
pastor próprio, sob a autoridade do Bispo diocesano. § 2. Erigir, suprimir ou
modificar as paróquias compete exclusivamente ao Bispo diocesano, o qual não
erija, nem suprima paróquias, nem as modifique de modo notável, a não ser
ouvindo o conselho presbiteral».
Dala
ruma sala liu mak, espiritualidade comunidade religioso sai fali
espiritualidade sarani sira iha paroquia no diocese laran, ne’e orienta sala
sarani sarani sira. Tanba sarani leigo sira la’os religioso no religiosa, maibé
sarani nebe pertence ba paroquia ida, paroquia hela iha diocese ida. Iha sarani
balu nebe devoto ba santo ou santa fundador religioso sira nian, ne’e normal;
maibé espiritualidade congregação religioso ou religiosa ida labele sai fali
espiritualidade ba sarani paroquial ou diocesana ida. Aat liu tan mak orienta
sarani sira sai fali família ida ne’e no família ida neba. Iha Igreja nia
hanorin katak comunidade sarani nebe hela iha paroquia ida ou iha diocese ida,
nia família diocesana, la’os ba fali família religiosa sira nian. Tanba
estructura Igreja católica iha de’it Igreja local ou diocese, no diocese por
sua vez equpara-se em paróquias.
4.
Relação Bispo ho padre diocesano sira iha diocese laran.
Padre
sira iha Igreja católica nuudar padre hot-hotu hanesan, maibé moris nuudar
padre mak iha sanak 2. Ida mak padre Diocesano, katak padre sira nebe pertence
ba diocese ou Igreja local ida; padre diocesano sira mak nuudr primiros
colabotadores ordem Bispo nian. Sanak seluk padre religioso sira, nebe moris no
serviço ba comunidade religioso ida, tuir sira id-idak nia fundador nia
carisma. Tan ne’e padre diocesano sira autotaticamente moris no halo serviço
iha diocese ida. Tan Igreja iha mundo tomak equiparada ba diocese sira, no
diocese sira por sua vez equiparada iha paroquia sira, ninia consequência padre
diocesano sira automaticamente moris no serviço iha diocese no paroquia sira.
Enquanto
padre religioso sira, la’os automaticamente moris no serviço iha diocese ou
paroquia sira hanesan padre diocesano sira; tan ne’e sira automaticamente moris
no serviço ba sira nia comunidade religioso. Se iha diocese presisa karik sira
nia tulun, mak Bispo coordena ho sira nia provincial, tuir mai membro religioso
sira mai serviço iha diocese no mos iha paroquia sira.
Padre
se de’it mak Amo Papa hili ba Bispo ba Diocese ida, ukun diocese tuir
Igreja nia hanorin. Iha diocese ida iha ninia padre diocesano sira nebe sai
primeiros colaboradores iha ordem bispo sira nian, além de padre sira
religioso. Tan ne’e padre relgioso hanesan Reverendo Pe. Virgílio do Carmo nebe
Papa hili ba Bispo Diocese Dili, biar continua membro congregação Salesiano,
maibé nina moris nuudar Bispo, tem que sai diocesano: «CD 28. Todos os presbíteros,
quer diocesanos quer religiosos, participam e exercem com o Bispo o sacerdócio
único de Cristo; estão, pois, constituídos cooperadores providentes da ordem
episcopal. Mas, na cura de almas, os primeiros são os sacerdotes diocesanos,
porque eles, estando incardinados ou aplicados a uma igreja particular,
consagram-se inteiramente ao serviço dela, a fim de pastorearem uma parte do
rebanho do Senhor; constituem, por isso, um só presbitério e uma só família, de
que o Bispo é o pai. Este, para poder distribuir com mais acerto e equidade os
ministérios sagrados entre os seus sacerdotes, deve ter a liberdade necessária
para conferir os ofícios e benefícios, ficando suprimidos os direitos ou
privilégios que de algum modo coarctem essa liberdade.
As
relações entre os Bispos e os sacerdotes diocesanos hão-de fundar-se sobretudo
nos vínculos de caridade sobrenatural, de maneira que a unidade de vontade
entre os sacerdotes e o Bispo torne mais fecunda a actividade pastoral de
todos. Por isso, a fim de se promover mais e mais o serviço das almas, não
deixe o Bispo de chamar os sacerdotes para conversar com eles, mesmo com vários
juntos, sobre assuntos pastorais; isto, não só ocasionalmente mas mesmo em
tempos determinados, quanto for possível.
Além
disso, mantenham-se unidos entre si todos os sacerdotes diocesanos, e sintam-se
corresponsáveis pelo bem espiritual de toda a diocese; e lembrando-se que os
bens materiais, adquiridos no exercício do ofício eclesiástico, estão
intimamente ligados ao múnus sagrado, socorram generosamente as necessidades
materiais da diocese, segundo as indicações do Bispo e as próprias
disponibilidades».
Vantagem
no desvantegem ba Diocese ida, quando padre diocesano barak liu. Padre
diocesano barak liu iha diocese ida no bispo hala’o ninia knaar bispo nian
nuudar “pai” no “irmão” ba padre diocesano sira, sei organiza di’ak vida
diocese nian. Controla padre diocesano sira, obedece no moris tuir regra sira
Igreja nian, diocese sei sai buras iha fiar no domin, tanba “todos os
sacerdotes diocesanos, e sintam-se corresponsáveis pelo bem espiritual de toda
a diocese”. Desvantagem padre diocesano barak iha diocese ida, maibé falta de
unidade diocesana, li-liu bispo la hakoak hamutuk ninia padre diocesano sira;
dala ruma dudu ses tiha padre diocesano sira iha vida diocese nian, sai
desvantagem boot iha diocese laran. Iha nebe padre diocesano id-idak hanesan
“liurai boot” iha ida-idak nia fatin, se mak manda se; la iha unidade. Relação
entre bispo ho padre diocesano sira hanesan relação “busa hafuhú laho”. Bispo
la’o ketak ninia, apdre sira la’o ketak sira nian.
5. Relação
Bispo ho congregação religioso no religiosa iha diocese laran.
Padre
religioso sira nebe iha diocese ida nia laran, sira mos coopera activo iha
bispo nia knaar pastoral nian. «CD 34. Os religiosos sacerdotes, que são
consagrados presbíteros para serem cooperadores activos da ordem episcopal,
podem prestar maior auxílio aos Bispos, hoje que são maiores as necessidades
das almas. Deve, pois, dizer-se que pertencem verdadeiramente ao clero da
diocese, uma vez que têm parte na cura de almas e no exercício das obras de
apostolado sob a autoridade dos sagrados pastores. E os outros religiosos, quer
homens quer mulheres, que pertencem também de modo especial à família
diocesana, prestam grande auxílio à sagrada hierarquia, e podem e devem
aumentá-lo cada dia, à medida que as necessidades do apostolado vão crescendo».
Vantagem
no desvantagem ba Diocese ida quando padre religioso no comunidade religiosa
barak liu. Depende ba educação eclesial, katak formação iha comunidade
religioso no religiosa sira nian iha sentido de ser Igreja mak sai nuudar
base ba formação vida religioso no religiosa ou sentido de ser religioso
no religiosa mak domina iha formação vida religioso no religiosa. Se formação
eclesial mak sai base ba formação religioso no religiosa, sei lori comunidade
religioso no religiosa sira, primeiro moris ba sira nia comunidade tuir carisma
fundador sira nian; maibé mos nuudar membro Igreja católica no família diocesana,
sira hatene sira nia dever participa iha vida diocesana ou paroquial.
Pelo
contrário, quando consentra liu ba sira nia santo no santa sira nai hanorin no
reflexão sem formação eclesial; ninia consequência sira sente sira nian an
idependente: iha sira nia knaar la participa iha vida diocese ou paroquial
nian. Ba sira iha parte ida Igreja Diocese no paroquia bele sai hanesan parte
ida hosi comunidade religiosa, tan ne’e mak iha sira nia pastoral catgorial
sira hanesan escola sira, formação dos jovens no leigo sira; haklaken liu mak
sira nia congregação; orienta sarani sira, sarani paroquial ou diocesana, maibé
sarani adeptos congregação sira nian. Halo casa comunidade sai centro de
cristandade paroquial. Dala barak mos sira hanoin katak Igreja local ou diocese
hanesan sira nia parseiro.
Tan
ne’e, orienta sarani sira nebe iha sira nia liman, tuir espiritualidade
parseiro nian. Quando actividade religioso ou religiosa nian sarani sira hamrik
hotu, quando actividade diocese nian, sarani sira dehan, ne’e la’os sira nian,
maibé diocese nian. Padre religioso nebe sai bispo ba Diocese ida dala barak
mak moris iha dilema ida ne’e: concentra ba desenvolve pastoral diocesana ou
iha pastoral diocesana hala’o knaar religioso nian.
5. Tendência
Sectarianismo Religiosa mak Desafio Boot Ida Ba Unidade Iha Igreja
Católica.
Igreja
católica romana to’o horas ne’e sei sólido, tanba metin ba ninia doutrina: “Igreja
Una, santa, católica, Apostólica”; mesmo nune’e ameaça ba desunião mos la’os
ki’ik. Desunião ne’e mosu quando instituições relgiosa sira nebe nuudar carisma
no riqueza espiritual Igreja católica nian, la atu sira nia an nuudar carisma
no riqueza espiritual Igreja Católica nian, maibé sai fali sectarianismo
religiosa iha Igreja católica nia laran, liu hosi sira nia movimento sira nebe
desliga hosi Igreja local ou Diocese sira. Dala ruma sira considera sira nia an
“parseiro” Igreja local ou diocese.
Sectarismo
religiosa bele mosu, quando carrisma sira nebe iha sai nuudar riqueza
espiritual Igreja católica nian, lakon ninia missão nuudar carrisma nebe
hafutar no haforça unidade da Igreja iha diverisade de carrsima, maibé sai fali
congregações independentes sem congregado na unidade da Igreja una, santa,
católica, apostolica; iha nebe id-idak proclama nia an sobre sai liu em vez de
proclama Jesus Cristo Maromak Oan. Ema hatene liu fali sira doque hatene Jesus
Cristo tanba halo contrário tiha: «Não a Vós, ó Senhor, não a Vós, mas ao nosso
nome dá glória, pelo nosso amor e fidelidade» (cf. Sl 115, 1).
Tendência
sectarianismo religioso ne’e hatudu liu hosi desarmonnia no vangloria.
Força sira nebe iha, la’os sai força Igreja católica nian, maibé
sai fali força sectariasnimo hodi hada’u malu naran, se mak nia naran terkenal
liu iha sociedade, só nia mak bele, maibé haré sira seluk ema mesak bilan
de’it; dala barak até Maromak mos nia naran tau iha terceiro ou quarto lugar
tanba halo contrário tiha: «Não a Vós, ó Senhor, não a Vós, mas ao nosso nome
dá glória, pelo nosso amor e fidelidade» (cf. Sl 115, 1). Tendência
sectarianismo religioso hanesan la’os foin mak mosu iha ita nia tempo, maibé
desde Igreja hahú mai, mosu hodi ameaça ba unidade da Igreja, tanba influência
deseunião iha sarani sira. Sarani sira dala barak mak indentifica sira nia an
ho sectariabismo religioso sira ne’e.
Iha
tempo Apostólica, sira balu dehan: ha’u Paulo, nian, ha’u Apolo nian, ha’u
Kefas nian, etc., sira la dehan: “Ha’u Maromak nian; ha’u Cristo nian”. Maromak
ho Cristo ne’e haluha tiha, tendência hanesan ne’e mos mosu iha sarani ohin
loron balu iha Diocese sira nia laran. Até congregação balu nebe celebra sira
nia fundador nia loron, missa tiha iha catedral maibé, iha oração dos fiés nem
reza ba Bispo mos lae! Sa tan reza ba Papa, tanba se Bispo nebe besik haluha
reza ba Bispo, sa tan Papa nebe dook iha Roman neba! Apesar de estrcutura
oração dos fiés desde uluk iha tiha ona ninia esctructura fixa: 1. Reza ba
Igreja: Papa, Bispo, padre no di’acono sira; 2. Reza ba Governate sria; 3. Reza
ba ema sira nebe sofre. 4. mak reza ba comunidade nebe celebra dadaun sira
nia festa. Maibé carisma congregação ida ne’e, reza de’it mak ba sira nia an
hahú ho sira nia antigos alunos sira.
Convida
tiha ema boot sira mai tuir ita nia missa atu osan esmola bele aumenta, maibé
reza ba sira mos lae. Membro congragção convida ema boot sira ba sira nia uma,
tara tiha tais ida ba boot sira, proposta orsamento tuir kedas ba, maibé
reza ba boot sira mos lae; se Maromak karik haluha tiha, san tan Maromak
nia Igreja tanba halo contrário tiha: «Não a Vós, ó Senhor, não a Vós, mas ao
nosso nome dá glória, pelo nosso amor e fidelidade» (cf. Sl 115, 1).
Tendência
sira henesan ne’e mosu mos iha Apostolo Paulo ia tempo, tanba ne’e Apóstolo São
Paulo critica ninia sarani sira ho mentalidade sectarianismo religioso iha
ninia tempo dehan: «1 Cor 1, 10 Mau-alin sira, hodi Ita Na’in Jesus Cristo nia
naran, ha’u husu ba imi, imi hotu lia tuir malu no labele iha divisão entre
imi; imi hamutuk nafatin iha espírito ida de’it no hanoin ida de’it. 11 Tan,
ha’u hetan lia tatoli hosi Cloé, katak imi moris fahe malu. 12 tan id-dak
dehan: « Ha’u Paulo nian», ou «Ha’u Aplo nian», ou «Ha’u Cefas nian», ou
«Ha’u Cristo nian». 13Cirsto hafahe an? Imi hanoin katak Paulo make ma hedi iha
cruz tan imi ? Ou imi sarani hodi Paulo nia naran? 14Ha’u agradece ba Maromak
tanba ha’u la sarani imi ne’e ida, se lae Crispo no Gaio, 15 atu
ema ida labele dehan simu baptismo tanba ha’u nia naran». São Paulo, grande
Apósto gentio sira nian, nia la foti an katak nia mak hebat liu ema sira seluk;
nia sempre atu ba as Jesus Cristo hodi dehan: “Ha’u agradece ba Maromak
tanba ha’u la sarani imi ne’e ida, se lae Crispo no Gaio, atu ema
ida labele dehan simu baptismo tanba ha’u nia naran (vr. 14 – 15).
Tendência
sectarisnimo congregacionistas hanesan mosu iha América Latin: “Por
congregacionistas se entendem-se protestantes inconfromados, que rejeitaram o
presbiterado e o episcopado e estão unidos em comunidades, federadas por laços
fraternais. Cada comunidade local escolha os ministros e é plenamente
autónoma….sente-se directamente congregados por Cristo único chefe” (Urbano
ZIlles, Religiões, Crenças e Crendices, Edição Edipucrs, Porto Alegra 1998, p.
60).
6. Cidade
Baucau proclamado, cidade Salesiana, sarani família Salesiana.
Iha
cidade seluk iha Timor ita la hatene, maibé iha cidade Baucau proclamado
tiha ona mais ou menos dala 2 nuudar cidade Salesiana, sarani sira família
Salasiana. Iha tempo sira uluk, la iha proclamação sira hensan ne’e; iha Amo
Provincial Salesiano, Pe. Andre Won, SDB nia tempo no mos iha Amo
Provincial Salesiano, Pe. Andre Caleja, SDB, nia tempo la iha proclamação
sira henasan ne’e; maibé pelo menos iha Amo provincial Salesiano
sira ikus ne’e hanesan Amo Provincial João Paulino Aparício Guterres SDB nia
tempo no iha Amo Provincial Salesiano Pe. Virgílio do Carmo da Silva, SDB
(actual bispo eleito ba Diocese Dili) nia tempo mosu proclamação,
cidade Baucau cidade Salesiana sarani Baucau, familia Salesiana.
Proclamação
sira hanesan ne’e la considera katak; iha cidade Baucau laran no mos iha
Diocese Baucau laran; além de congrgação Salesiano, iha mos padre diocesano no
congregação religiosa sira seluk nebe tau matan mos ba sarani sira iha Baucau. Tuir
história nebe Dom Carlos Filipe Ximene Belo, SDB, mak hakerek, padre
diocesano missionário mai uluk iha Baucau mak Pe.
Manuel Serra no Pe. Augusto Ferreira (cf. STL 18 de Fevereiro 2016, p.
15). Padre diocesano missionário nebe ikus liu mak Pe. Eduardo de Brito (ex-pároco
Balide-Dili).Dadaun ne iha cidade Baucau laran de’it iha congregação Salesiano,
iha Salesiana, iha congregação Canossiana, iha congregação CIJ, iha Orde
Ursiline, iha congregação Vitorianas, iha congregação Loreto, iha congregação
Sagarada Família, iha congregação Discípula de Jesus Eucarístico, iha
congregação Putri Maria Yosef, congregação Marista.
Agora
iha Diocese Baucau laran, além ordo no congregação nebe temi oha iha leten iha
mos congregação SVD, iha congregação Irmãos São João de Deus, iha Ordo
Franciscano, iha congregação SSps, iha coongregação ADM, iha congregação
Franciscanas, iha congregação Escravas de Eucaristia, congregação
Concepcionista no mos congregação Visitação.
7. Missionação
iha Timor tempo missinário sira uluk la iha sectarianismo
religiosos.
Tempo
missionário sira, ita foin celebra 500 anos iha tinan liu ba. Presença missionário
sira uluk la cria sectarianismo hanesan tendência ohin loron mosu. Tuir
história, missionário domenicano sira mak mai uluk, tur mai missinário
Jesuita sira, tuir mai missionário Diocesano sira, tuir maimissionaria
Canossiana sira, tuir mai missionario Salesiano sira. Ha’u
hatene didi’ak katak desde Português nia tempo iha padre diocesano no mos
congregação religiosa sira nebe tau matan mos ba sarani sira. Desde tempo
missionario sira nian 1500 – 1700 ital; missionário Domenicano sira mak mai uluk,
maibé sira mos la proclama dehan, missão Timor ne’e missão domenicano no sarani
sira nebe sira sarani, familia domenicana sira nian tanba: «Sl 115, 1 Não a nós,
ó Senhor, não a nós, mas ao teu nome dá glória, pelo teu amor e fidelidade».
Tur
mai, padre Jesuita sira no mos madre Canossiana sira, no padre Salesiano sira.
Padre Sejuita sira iha tempo português to’o iha tempo Indonesia sei kaer
seminário; hahú iha Soibada, Dare, Macau no Balide, hodi educa padre diocesano
sira iha Timro laran tomak, maibé sira la proclama katak ema sira nebe sira
educa sai padre Sejuita, ou família sejuita maibé padre diocesano tanba: «Sl
115, 1Não a nós, ó Senhor, não a nós, mas ao teu nome dá glória, pelo teu amor
e fidelidade».
Ema
sira nebe apdre Jesuita sira educa iha Soibada la proclama cidade Sejuita ou
familia sejuita.Madre Canossiana sira nebe desde 1979 mai Timor, hahú iha
Dili, Soibada, Ossú, Suai, educa feto Timor sira sai matenek, sira mos la
proclama katak ema sira nebe sira educa sai familia canossiana. Missão antigo
sira nebe uluk missionario sira loke, entre sira ne’e, padre diocesano, hanesan Missão
Ossú (Pe.Manuel Luis diocesano), Missão Baucau, Missão Maliana (Pe.Manuel Luis
diocesano), maibé sira sarani de’it ema no educa ema sai
sarani ba Igreja Jesus Cristo nian, maibé la proclama, Missa Ossú cidade
diocesana, Missão Baucau, cidade diocesana, Missão Maliana, cidade diocesana no
familia diocesana. Padre no madre missioário sira uluk ne’e halo de’it hanesan
Salmista dehan: «Sl 115, 1Não a nós, ó Senhor, não a nós, mas ao teu nome dá
glória, pelo teu amor e fidelidade».
Iha
tempo Português to’o 1975; missionario iha Timor, mak padre diocesano sira
(entre sira be sei moris mak Pe. José Alvaro Nolasco Monteiro) iha mos padre
Timor oan sira nebe Padre Jesuita sira mak educa sai padre Diocesano.
Iha missionario Salesiano, iha missionaria Canossiana iha mos
Timor oan sira nebe sai madre Canossiana. Iha missionaria Domenicana iha
mos Timor oan nebe sai madre domenicana; iha missionaria Carmelita, iha
Indonesia nia tempo mak iha Timor oan hosi Ermera mak halo primeiro votus iha
Bobonaro; depois de 1980 ba letan, mai missionario hosi Indonesia, mak Ordo
Ursulina, Congregação Carlos Borromeus ou CB, Putra Raina Rosario ou PRR;
congregação SVD.
Ita
hotu hein Diocese Dili la mosu proclamação sira hanesan ne’e,
tanba iha Diocese Dili, li-liu iha cidade Dili laran, congregação
religioso no religiosa mak nakonu, ha’u bele dehan cidade Dili, cidade de
congregação religioso/religiosa maioria iha Timor. Se congregação be barak
hanesan ne’e iha Diocese cidade Dili laran, id-idak hamrik proclama sira nia
hela fatin sai sira nia cidade, ema sira nebe sira educa sai sira nia família
nia família hotu, Diocese Dili nia ema iha nebe tan? Ordo domenicano sira mak
mais antiga iha Diocese Dili, hahú tempo missionario iha Oe-Cusse, maibé sira
nunca proclama katak Oe-Cusse mak cidade domenicano, sarani Oe-Cusse mak
família domenicana tanba: «Sl 115, 1Não a nós, ó Senhor, não a nós, mas
ao teu nome dá glória, pelo teu amor e fidelidade».
Tuir
mai Ordo Jesuita entre comunidade religioso nebe maos mais antiga iha Diocese
Dili, maibé desde uluk to’o ohin loron nunca proclama cidade Dili sai cidade
Sejuita, la dehan katak ema sira nebe sira educa sai família sejuita
tanba: «Sl 115, 1Não a nós, ó Senhor, não a nós, mas ao teu nome dá glória,
pelo teu amor e fidelidade». Missionario diocesano sira nebe mos mais
antigo iha Timor la nunca proclama no la proclama fatin sira nebe serviço ba
sai cidade diocesana, ema sira nebe sira educa sai familia diocesana tanba: «Sl
115, 1Não a nós, ó Senhor, não a nós, mas ao teu nome dá glória, pelo teu amor
e fidelidade».
Congregação
Canossiana mos congregação ida nebe mais antiga iha Dili, Soibada no Ossú,
maibé sira nunca proclama fatin sira nebe serviço sai cidade canossiana no ema
barak nebe sira educa, la manipula sira sai família canossiana tanba: «Sl 115,
1Não a nós, ó Senhor, não a nós, mas ao teu nome dá glória, pelo teu amor e
fidelidade». Qualquer ordo no congregação nebe iha Igreja laran, mesak
carrisma riku soin Igreja católica nian, importante evita tendência
sectarianismo religioso, no cria unidade da Igreja Diocesana, iha nebe moris
mos carrisma religioso no religiosa sira hotu iha Diocese nia laran.
Artigo
ida ne’e, refleção pessoal Pe. Germano Gusmão, padre Diocesano, Diocese Baucau.
La representa hierarquia Diocese Baucau. Hakerek na’in hela no halo knaar iha
Diocese Baucau. Halo knaar docente iha Instituto Filosofia no Teologia, Dom
Jaime Garcia Goulart, Fatumeta-Dili.
P. Germano Gusmao
Diocese
de Baucau
Timor
Leste
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