domingo, 24 de abril de 2016

VISITE TIMOR-LESTE, UM PAÍS DE PAZ E AMOR - turismo, vídeo


Turismo Timor, em Ministério do Turismo 

Entrevista a Constâncio Pinto: Timor-Leste e potencialidade das energias renováveis


O ministro do Comércio, Indústria e Ambiente de Timor-Leste, Constâncio Pinto, expressou a determinação do seu país para executar o Acordo do Clima.

Nesta entrevista à Rádio ONU, em Nova Iorque, o representante destaca porque Timor-Leste precisa de iniciativas de adaptação e mitigação às alterações climáticas. Pinto revelou que decorrem pesquisas para aproveitar as energias solar, eólica e hidráulica.

De acordo com o ministro, o país procura assistência para lidar com o impacto das alterações climáticas. Portugal é parceiro de várias iniciativas juntamente com China, Indonésia e Austrália.

Na conversa realizada antes da cerimónia de assinatura do Acordo climático de Paris esta sexta-feira, Pinto disse que o novo tratado exige ação coletiva dos Estados para reduzir os danos causados à camada de ozono.

Baixar audio

Rádio ONU

Guiné Equatorial vai hoje às urnas plebiscitar Teodoro Obiang Nguema


Cerca de 300 mil eleitores estão inscritos para as eleições presidenciais de hoje na Guiné Equatorial, votação em que o atual chefe de Estado, Teodoro Obiang Nguema, no poder há 37 anos, é considerado o principal favorito.

No poder desde 1979, onde chegou através de um golpe de Estado, Obiang recandidata-se a novo mandato de sete anos, à frente de uma coligação de uma dezena de forças políticas, entre elas o Partido Democrático da Guiné Equatorial (PDGE), de que é líder.

A consumar-se o "plebiscito" - a grande maioria da oposição boicotou a votação -, Obiang Nguema terminará o mandato aos 80 anos, reforçando o estatuto de Presidente africano há mais tempo no poder.

Os candidatos que defrontarão o presidente cessante são Bonaventura Monsuy Asumu, do Partido da Coligação Social Democrata (PCSD), Carmelo Mba Bakale, da Ação Popular da Guiné Equatorial (APGE), Avelino Mocache Mehenga, da União do Centro Direita (UCD), e três candidatos independentes, cujos partidos ainda não foram legalizados, Agustin Masoko Abegue, Benedicto Obiang Mangue e Tomas Mba Monabang.

A Frente da Oposição Democrática (FOD), coligação que reúne os principais partidos da oposição na Guiné Equatorial, apelou a 23 de março ao boicote das presidenciais, considerando estarem reunidas todas as condições para "fraudes".

O FOD agrupa o principal partido da oposição, a Convergência para a Democracia Social (CPDS), a União Popular (UP), a Força Democrática Republicana (FDR) e o Movimento pela Autodeterminação da ilha de Bioko.

A campanha eleitoral terminou sexta-feira ensombrada na madrugada por incidentes envolvendo apoiantes da oposição, alguns deles feridos e outros detidos, e militares fiéis ao regime de Obiang Nguema.

As eleições presidenciais estavam previstas para novembro, tendo sido antecipadas para 24 de abril por decreto presidencial e sem justificação oficial.

Obiang Nguema venceu as presidenciais de 2009 com 95,3% dos votos, num escrutínio para o qual estavam inscritos apenas 291 eleitores.

O regime de Obiang Nguema é regularmente criticado por organizações de defesa dos direitos humanos devido à repressão dos opositores, da sociedade civil e dos meios de comunicação social, assim como pela extensão da corrupção.

A Guiné Equatorial integra a Comunidade dos Países de Língua Portuguesa desde junho de 2014.

JSD // EL - Lusa

D. XIMENES BELO: “FALAR DE PAZ UNIVERSAL É PARA OS POETAS”


Corria o ano de 1996, quando um padre filipino entregou a D. Ximenes Belo, que realizava uma cerimónia, um bilhete. Ele leu-o e, sem expressar qualquer tipo de emoção, colocou-o no bolso. Não era uma notícia qualquer. O bilhete transmitia-lhe que tinha sido distinguido com o Prémio Nobel da Paz. Mas o Bispo Emérito de Díli limitou-se a prosseguir a liturgia. No final, pediu para que ninguém desse a conhecer aquela notícia. “Não deixei transparecer qualquer tipo de emoção. Estávamos sobre domínio indonésio e sabia que se aquele facto fosse conhecido os jovens iriam para a rua manifestar-se e como resposta receberiam rajadas de metralhadora. Isso era algo que queria de todo evitar. Cá dentro senti uma enorme responsabilidade. Não era um prémio meu, era de todo o povo timorense”. Foi esta a resposta que os muitos alunos do Agrupamento de Escolas de Oliveira do Hospital ouviram ontem de D. Ximenes Belo quando o interrogaram sobre o que tinha sentido quando soube que tinha sido agraciado com o Prémio Nobel da Paz.

O encontro, num salão lotado com centenas de alunos, inseriu-se na visita do Bispo Emérito de Díli ao concelho de Oliveira do Hospital a convite da Unidade Pastoral de Oliveira do Hospital. O objectivo inicial passava por realizar apenas uma conferência subordinada ao tema “O mundo precisa de misericórdia” no teatro de Ervedal da Beira, mas o programa acabou por ser alargado devido às várias solicitações. Além da visita à escola, aquele que foi um dos principais rostos da resistência timorense à ocupação indonésia teve ainda uma recepção na Câmara Municipal e celebrou uma Eucaristia na Igreja Matriz.

“Desistir é morrer”

“Disseram-me que na escola também queriam ouvir umas palavrinhas. Aqui estou. É muito importante estar em contacto com os jovens”, começou por referir D. Ximenes Belo perante a enorme plateia de alunos, antes de agradecer a solidariedade dos portugueses para com Timor durante a ocupação indonésia. Falou sobre a Paz e, perante a pergunta de um outro aluno sobre o que fazer para se atingir a paz plena, D. Ximenes Belo limitou-se a responder que a paz universal é uma utopia. “Falar de paz universal é dos poetas. Somos homens e mulheres. Nós é que provocamos a guerra. Temos é de trabalhar para diminuir os seus efeitos. É um esforço conjunto, de todos”, sublinhou.

Explicou ainda que nunca desistiu perante a pressão da Indonésia porque em causa estava a defesa de valores que eram desprezados. “Quando isso acontece as pessoas continuam a lutar. Desistir é morrer. Foram anos difíceis, mas tínhamos a convicção que não podíamos desistir. Nestas lutas pela independência é preciso perseverança. Estava em causa o destino de um povo. Somos pequenos, mas temos direitos”, respondeu, salientando, porém, que não foi a guerrilha, que existia e lutava nas montanhas, que atingiu a vitória. “Mais importante foi a solidariedade demonstrada, por exemplo, pelos vossos pais e avós”, enfatizou, não se cansando de agradecer a solidariedade dos portugueses. “Todos estiveram unidos ao lado de Timor Leste. Somos um povo irmão, estamos ligados pela mesma, religião e língua, ambos fazemos parte da Comunidade dos Países de Língua Oficial Portuguesa”.

Nem só a resistência contra a ocupação interessou os alunos. Quiseram saber também se D. Ximenes Belo alguma vez colocou em causa a existência de Deus ou o que pensava sobre o tema do momento: a eutanásia. “Sou Católico portanto partilho da opinião dos meus pares. Que se respeite a vida. É um bem demasiado precioso para ser apressado. O ser humano morre quando chegar a sua hora”, esclareceu. Já sobre a questão de colocar em causa a existência de Deus referiu que isso nunca aconteceu desde que perdeu o pai quando tinha dois anos. “Quando chorava, a minha mãe mostrava-me as estrelas. E dizia-me: ‘Olha, isto foi criado por Deus’. Perante tamanha beleza nunca coloquei Tal em causa”, respondeu.

Deixou também um desafio à plateia: “É preciso que os jovens se cultivem e eduquem. Aqui adquiris capacidades. Mas o mais relevante é educar-vos a vós próprios, nas virtudes e nos valores éticos. O vosso esforço é importante para acabar com a distinção entre pessoas através da religião ou cor da pele. Honra, dever ético, honestidade. Para haver paz é preciso começar por fazer com que exista paz no nosso interior”.

“Até os partidos políticos de ideologias opostas se uniram”

Mais tarde, o Bispo do Bispo Emérito de Díli chegou acompanhado por um dos membros da Unidade Pastoral de Oliveira do Hospital aos Paços do Concelho. As honras da recepção couberam ao vice-presidente Francisco Rolo, em representação do autarca José Carlos Alexandrino que se encontra no Chipre ao serviço da CIM, que não se conteve em elogios ao Prémio Nobel da Paz, assegurando que a sua luta marcou toda uma geração.

“D. Ximenes Belo é uma referência em Portugal e no Mundo. É simultaneamente timorense e português. A forma como lidou com os acontecimentos dos anos 80 e 90 inspirou toda uma geração, na qual me incluo. É um símbolo de como se pode resistir de forma pacífica e resolver os problemas. Estamos honrados com a presença de um homem como o senhor em Oliveira do Hospital”, frisou o autarca, lembrando ainda a enorme fé que o povo oliveirense demonstrou recentemente aquando da visita da imagem de Nossa Senhora de Fátima. D. Ximenes Belo agradeceu. Voltou a reconhecer a solidariedade de Portugal para com Timor naqueles anos difíceis. “Até os partidos políticos de ideologias diametralmente opostas estiveram unidos ao lado de Timor Leste”, referiu, lembrando que cabe aos políticos, transformar a política numa arte nobre. “É trabalhar em nome do bem da comunidade”, frisou, antes de ouvir a interpretação de algumas canções por parte do coro infantil da Fundação Aurélio Amaro Dinis. Depois seguiu para celebrar a Eucaristia na Igreja Matriz repleta e que fica paredes meias com os Paços do Concelho.

Já noite dentro participou, finalmente, na conferência agendada para o teatro de Ervedal da Beira, também ele lotado. Falou sobre as sete obras de misericórdia corporais, aquelas que tendem às necessidades corporais do outro: alimentar os famintos, dar de beber a quem tem sede, vestir os despidos, abrigar os sem-abrigo, visitar os doentes, visitar os cativos e sepultar os mortos. A intervenção não deixou ninguém indiferente.

Veteranu timoroan hametin relasaun ho Komunidade Veteranu Australianu sira nian


Veteranu na'in 29 hosi Luta ba Libertasaun Nasional Timor-Leste nian sei vizita Austrália iha semana oinmai, hodi hasoru malu ho membru sira hosi Komunidade Veteranu Australianu sira nian no sei partisipa iha eventu sira hosi komemorasaun ba Loron Veteranu sira nian, ANZAC Day iha loron 25 Abril.

Delegasaun sira sei hela iha Perth, Sidney, Brisbane ho Canberra, sei iha delegasaun ki'ik ida ne'ebé sei halo viajen entre sidade prinsipal sira. Ministru Planeamentu no Investimentu Estratéjiku no Negosiadór Prinsipál ba Fronteira Tasi nian, Kay Rala Xanana Gusmão, lidera vizita no akompaña hosi Visi-Ministru Solidariedade Sosial, Miguel Marques Manetelu. Sei partisipa mós Francisco Guterres ne'ebé hanesan Prezidente FRETILIN no eis-Prezidente Parlamentu Nasional no Koronel Falur Rate Laek ne'ebé reprezenta F-FDTL. Inês de Almeida, Ofisial hosi Ligasaun ba Asuntu sira Veteranu nian hosi Gabinete Primeiru-Ministru Timor-Leste nian maka hanesan kordenadora hosi vizita no porta-vós hosi delegasaun.

Viajen ne'e sei tulun hodi hametin lasu sira amizade nian entre veteranu sira Timor-Leste ho Komunidade hosi Veteranu Australianu nian. Relasaun sira ho Returned and Services League [RSL – liga hosi militar australianu veteranu sira no iha ativu] no Organizasaun hosi Feto-faluk hosi Funu Austrália nian hahú hosi tinan 2014 no hamosu ona vizita serbisu oioin hosi veteranu australianu sira nian iha Díli. Maibé, Timor-Leste dezenvolve ona nia Konsellu Nasional hosi Kombatente sira ba Libertasaun Nasional rasin no veteranu sira halo nafatin reuniaun sira hodi haree oinsá dalan di'ak hodi konserva nia istória ba jerasaun foun sira, hodi honra ema sira ne'ebé mate no mós ba sobrevivente sira.

Iha fatin ida-idak, veteranu sira hosi Timor-Leste sei vizita instalasaun sira apoiu nian ba antigu militar sira ne'ebé harii ona iha Austrália, sei partisipa iha komemorasaun sira hosi Loron ANZAC no hasoru malu ho membru sira hosi Komunidade Timoroan sira. Tinan ne'e, grupu ida ne'ebé lidera hosi Koronel Falur Rate Laek sei dezenvolve dalan ida iha parke nasional rua, iha foho sira iha Timor-Leste. Grupu ne'e sei avalia nia potensial turístiku no oportunidade sira ba veteranu sira hodi fahe istória Rezisténsia nian.

Ba Prezidente hosi RSL hosi Estadu New South Wales, Rod White, sai hanesan priviléjiu ba nia organizasaun hodi serbisu hamutuk ho veteranu sira hosi Timor-Leste no nia subliña ona katak reforsu hosi lasu amizade nian sei hamosu "relasaun kleur ida" entre komunidade veteranu rua ne'e.

Kona-bá viajen, veteranu timoroan Jorge Alves hatete ona katak sira "hetan konviti hodi marka prezensa iha Loron Veteranu sira hosi Austrália no solidariedade entre grupu sira hosi nasaun rua ne'e halo ita nia istória sai forte no sei la haluha".

Porta-vós hosi Governu Konstitusional ba dala VI, Ministru Estadu Agio Pereira, afirma katak "ligasaun entre veteranu australianu no timoroan sira karakterizadu ho amizade metin ida, respeitu maka'as no vontade di'ak ne'ebé loloos. Governu felisita relasaun ne'ebé hanoin atu bele dura kleur no felisita delegasaun ne'ebé reprezenta ita nia nasaun, ne'ebé honra no haree ba nia veteranu sira no partisipa iha komemorasaun sira hosi Loron ANZAC nian".

SAPO TL - Fonte: Portal Governo Timor-Leste nian

Sosiedade Sivíl lakohi ona sai "parente kiak" iha polítika públika CPLP nian


Organizasaun sira sosiedade sivíl nian lakohi ona sai "parente kiak" iha polítika públika Komunidade Nasaun Lia-portugés (CPLP) nian no iha lian ativa iha implementasaun Objetivu Dezenvolvimentu Sustentável (ODS) nian.

Hakarak ne’e manifesta iha loron-sesta ne’e ba imprensa iha sidade Praia hosi Edelfride Barbosa Almeida, portavós Sekretariadu Permanente Fórum Sosiedade Sivíl CPLP nian, ne’ebé realiza nia II Asembleia Jerál Extraordinária iha kapitál kabuverdiana.

"Ami hakarak reforsa ami-nia lian hamutuk ho CPLP, liu-liu iha momentu ne’ebé ami hasoru hafoin aprovasaun Objetivu Dezenvolvimentu Sustentável (ODS), ne’ebé iha pilár tolu: Governu, setór privadu no sosiedade sivíl", hatutan responsável ne’e.

Edelfride Barbosa Almeida, ne’ebé iha Kabuverde nu’udar prezidente Asosiasaun Kabu-verdiana ba Protesaun Família nian (Verdefam), hatete katak servisu sira organizasaun sosiedade sivíl nian hetan rekoñesimentu, maibé sei iha difikuldade boot hodi hetan fundu no meiu ne’ebé presiza tebes hodi implementa nia projetu no programa sira.

"Ami hakarak atu iha fatin ida no ami la sai de’it hanesan parente kiak ida iha sistema. Sosiedade sivíl kontribui ona iha ami-nia nasaun oioin, maibé sei iha falta apoiu barak, liu-liu finanseiru, hodi bele halo servisu ruma no elabora relatóriu sosiedade sivíl nian ida no bele integradu", nia hatutan.

Tuir portavós ne’e, organizasaun sira hakarak "halo presaun" nune’e bele iha polítika públika iha nasaun oioin sira CPLP nian no bele konkretiza atu bele alkansa 17 ODS ne’ebé Nasoins Unidas planeia.

"Ne’e baibain sosiedade sivíl presiza apoiu baarak, hodi integra no partisipa liu tan", nia apela, no sujere, nu’udar ezemplu, partisipasaun sosiedade sivíl nian iha Konsellu Konsertasaun Sosiál iha Kabuverde.

Durante Asembleia Jerál Extraordinária Fórum Sosiedade Sivíl CPLP nian sei aprova rejimentu ida, instrumentu jurídiku foun hafoin iha jullu 2015 aprova ona, iha Dili, Estatutu sira organizasaun nian.

Edelfride Barbosa haktuir katak rekomendasaun no dokumentu finál ne’ebé sai hosi fórum ikus mai sei aprezenta ba Sekretariadu CPLP nian, ho sede iha Lisboa, Portugál.

Aleinde Kabuverde, marka mós prezensa iha eventu ne’e organizasaun sosiedade sivíl Timor-Leste, Mosambike, Brazil, Angola no Portugál nian, falta mak Saun Tomé no Prínsipe, Giné-Bisau ho Giné Ekuatoriál, tanba problema iha dezlokasaun.

Enkontru Fórum Sosiedade Sivíl CPLP nian tuir mai sei hala’o iha Brazil, iha tinan ne’e.

SAPO TL ho Lusa

Portugés hanesan mós importante rekursu Portugál nian- Santos Silva


Ministru Negósiu Estranjeiru Portugál nian, Augusto Santos Silva, defende, iha loron-sesta ne’e, katak portugés nu’udar "rekursu importante liu" Portugál nian no nasaun sira ne’ebé ko’alia lia- portugés, no subliña katak tenke promove hanesan lian mundiál ida mós.

"Valór aumentu ne’ebé importante tebes, Portugál nia ativu ne’ebé importante liu mak nia lian. Oras ne’e lia-portugés hanesan mós lian ne’ebé ema barak mak ko’alia iha Mundu, hanesan lian global ida, ko’alia iha kontinente hotu", destaka governante ne’e iha Lisboa, iha abertura hosi konferénsia internasionál EAQUALS (Evaluation & Accreditation of Quality in Language Services) nian, asosiasaun internasionál instituisaun no organizasaun sira ne’ebé envolve iha promosaun kualidade ensinu lian sira-nian, ne’ebé Camões IP sai hanesan membru horikedas 2013.

Iha públiku nia oin ho partisipante besik 270, hosi nasaun 39, Santos Silva refere katak, iha mundu tomak, besik ema millaun 250 ko’alia portugés hanesan lian materna.

"Ne’e hanesan rekursu ne’ebé importante tebes, ne’ebé la’ós Portugál nian de’it maibé nasaun lia-portugés sira hotu nian, ka, Portugál, iha Europa; Brazil, iha Amérika Latina; Angola, Mosambike, Giné-Bisau, Saun Tomé no Prínsipe ho Kabuverde, iha Áfrika, no Timor-Leste, iha Ázia", mensiona ministru ne’e, no aponta mós katak "fasilmente tebes haree komunidade sira ne’ebé ko’alia portugés mak la’ós hosi nasaun hirak ne’e", liu-liu iha nasaun sira hnesan Indonézia, Reinu Unidu, Estadus Unidus, Venezuela, Malázia ka Singapura.

Aleinde ne’e, nia hatutan, "nasaun sia iha ne’ebé portugés sai hanesan lian ofisiál reprezenta parte importante tebes ida iha mundu", iha referénsia ba membru sira Komunidade Nasaun Lia-portugés sira (CPLP - Angola, Brazil, Kabuverde, Giné-Bisau, Giné Ekuatoriál, Mosambike, Portugál, Saun Tomé no Prínsipe ho Timor-Leste).

Tenke promove portugés hanesan lian materna, maibé mós hanesan lian eransa nian: " ne’e importante tebes ba diáspora, [luzodesendente sira] tenke mantein kontaktu ho sira-nia inan-aman ka avó sira-nia lian", konsidera Santo Silva, no adianta katak portugés importante hodi promove kompreensaun entre povu sira iha nasaun multilinguizmu sira, hanesan Kabuverde, Mosambike ka Angola.

Tuir ministru ne’e, tenke promove portugés "hanesan lian komunikasaun, kultura, arte, literatura, negósiu, organizações internasionál sira-nian".

"Ita tenke servisu hamutuk tanba ita presiza lian internasionál ida, preferensialmente, rua ka tolu. Hanesan kazu inglés, españól, mandarin, árabe no mós portugés", subliña xefe diplomasia portugés ne’e.

"Maibé ita mós tenke hanorin no aprende lian hotu ne’ebé ita bele", defende Santos Silva, ne’ebé konsidera mós katak, bainhira promove multilinguizmu, promove "multikulturalizmu no kompreensaun entre ema".

"Bainhira ita husik lian sira lakon, ita sai kiak. Mundu nia kiak la’ós de’it ekonómiku, maibé mós kulturál no linguístiku", nia hatete.

SAPO TL ho Lusa

Makau hakarak sai sentru formasaun ba lia-portugés iha Ázia


Makau hakarak sai sentru ba formasaun lia-portugés iha rejiaun Ázia-Pasífiku, tenik xefe Governu territóriu ne’e nian, Fernando Chui Sai On.

Konsidera katak iha ona "baze balun" iha ensinu portugés, Chui Sai On afirma katak Makau "iha kondisaun hodi sai baze ba formasau" iha área ne’e iha zona Ázia-Pasífiku, no hatete katak ida ne’e hanesan mós objetivu estratéjiku ida rejiaun nian ba tinan hirak oin mai.

Xefe ezekutivu Makau nian konsidera katak bele halo kontratu tan ba profesór sira iha Portugál, no subliña " relasaun di’ak" ho Lizboa.

Chui Sai On ko’alia iha Asembleia Lejislativa, iha sesaun resposta ba deputadu sira, ne’ebé kestiona kona-ba objetivu ne’ebé Pekin estabelese, hodi halo Makau sai plataforma kooperasaun entre Xina ho nasaun lia-portugés sira.

Pekin nia apoiu ba dezenvolvimentu papél Makau nian ne’e hanesan ponte entre Xina no luzofonia iha XIII Plano Quinquenal chinês, ne’ebé foin aprova, ne’ebé deputadu barak fó hanoin hikas.

Cheang Chi Keong, eleitu liuhosi eleisaun indiretu, lembra, propózitu ne’e, falta kuadru bilinge (portugés ho xinés, lian ofisiál rua Makau nian) no hakarak hatene oinsá ezekutivu hakarak hatán ba problema ne’e.

Chui Sai On rekoñese katak ne’e hanesan kestaun sentrál no nu’udar ezemplu Governu rasik, ne’ebé iha momentu ne’e sei falta tradutór 126 hodi hatán ba nesesidade hirak ne’e.

Garante katak ezekutivu "fó ona atensaun" ba kestaun ne’e no númeru alunu sira ne’ebé estuda portugés iha Makau sa’e 20% iha tinan letivu ne’e, ni reforsa tan katak presiza aposta iha ensinu lia-portugés iha eskola la’ós superior sira no apoia tan iha eskola privada sira hodi kria oferta ensinu lia-portugés.

Chui Sai On refere katak estuda lia-portugéshanesan opsaun estudante no enkarregadu edukasaun sira-nian no "sira barak" hili estuda xinés no inglés.

Ba propózitu ne’e, nia promote atu adota medida sira hodi insentiva estudante sira hili lia- portugés, inklui habelar ámbitu bolsa estudu, hanesan haruka sira bá estuda iha Portugál no nasaun sira seluk.

Iha resposta sira ne’ebé nia fó ba deputadu sira, xefe ezekutivu ne’e revela katak primeiru planu tinan lima Makau nian sei divulga iha  loron-tersa oin, ba konsulta públika, sai  objetivu halibur  kontributu hodi elabora dokumentu finál.

Iha sesaun ne’ebé domina liu ho kestaun ne’ebé liga ho abitasaun, Chui Sai On revela katak rejiaun ne’e sei avansa ho revizaun ba diploma sira ne’ebé haree kona-ba atribuisaun uma ba funsionáriu públiku sira no abitasaun ekonómika, ne’ebé sai motivu ba kontestasaun no reivindikasaun.

Iha parte seluk, nia defende katak Makau tenke kria lisensa selu paternidade, no sujere atu tuir ezemplu rejiaun no nasaun viziñu sira iha ne’ebé inan-aman iha direitu entre loron tolu to’o 14 bainhira sira-nia oan ida moris.

Kona-ba situasaun ekonómika no reseita jogu nian ne’ebé tun iha fulan 22 tuituir malu, nia konsidera katak maski PIB tun iha tinan kotuk aas liu 20%, situasaun la "aat liu" hanesan hanoin no hatete "otimista".

Nune’e, nia lembra katak dezempregu mantein menus hosi 2% no inflasaun ki’ik liu média mundiál, purezemplu.

Maibé, nia realsa katak rejiaun ne’e sei kontinua buka medida hodi apoia PME no hodi diversifika ekonomia, atu halo nia ladun dependente ba jogu.

SAPO TL ho Lusa

Na’in hitu mate, inklui labarik na’in lima, iha tiroteiu iha Ohio, Estadus Unidus


Pelumenus ema na’in hitu, inklui labarik na’in lima, mate ohin iha Estadus Unidus iha tiroteiu iha propriedade rurál sidade Peebles, iha estadu Ohio, informa media lokál sira. 

Kadeia televizaun WLWT sita pastór lokál, Phil Fulton, refere katak autoridade sira informa ba nia katak tiroteiu, ne’ebé seidauk iha esplikasaun klaru, hamate adultu na’in rua no labarik lima.

Prokuradoria estadu Ohio, sentru-leste Estadus Unidus nian, fó sai komunikadu ida ne’ebé refere "omisídiu balun", maibé la esplika klaru.

SAPO TL ho Lusa