sexta-feira, 17 de junho de 2016

MANTEIN VETERANUS LIDERA F-FDTL, GOVERNU HALO REVIZAUN LEI MILITAR


Governu halo revizaun ba lei militar ninian, ho objetivu atu mantein nafatin veteranu sira lidera nafatin instituisaun Falintil Forsa Defeza Timor Leste (F-FDTL).

Ministru defeza, Cirilo Cristovão informa katak, iha sorumtu ho Prezidenti Repúblika (PR), Taur Matan Ruak ne’e, ko’alia mós kona-ba dezenvolvimentu estratéjiku forsa nian, ne’ebé mak esbosu lei ne’e agora dada’uk iha ona Prezidenti Repúblika.

“Lei estatutu militar nian, artigu ida ma kami halo revizaun, li-liu ba mandate Xefe Estadu Maior nian. iha ne’eba hatete katak, mandatu Xefe Estadu Maior nian ne’e, tinan rua-rua,” informa Cirilo Cristovão ba jornalista sira iha Palacio Prezidensia Aitarak Laran Dili, Kinta (16/06).

Maibé Cirilo esplika, ho sirkumstansia ne’e, instituisaun F-FDTL sei presiza hela lider veteranu sira iha forsa laran, atu asegura tranzisaun progresiva ida ba jerasaun foun sira.

“Tanba ne’e mak ita altera tiha lei ne’e, aumenta tan tinan rua ba mandatu tolu ne’ebé mak Konsellu Ministrus aprova tiha ona, i hein lori mai Prezidenti Repúblika promulga,” afirma Cirilo.

Tanba ne’e, Cirilo dehan, iha sorumutu ho PR Taur Matan Ruak ne’e, sira ko’alia kona-ba lei ida ne’e.

“Prezidenti Repúblika mós konkorda ona, iha konsertasaun entre Governu ho Prezidenti Repúblika, i Prezidenti sei promulga para depois Koronel Falur bele kontinua nafatin iha postu Xefi Estadu Maior,” esklarese Cirilio.cos

Jornal Nacional

PROSTITUSAUN KONTRIBUI BA TRANSMISAUN HIV/SIDA


Diretur Planeamento Monitoring no Evaluasaun CNCS-TL, Venacio Coelho dehan, atividade prostitusaun bele kontribui maka’as ba transmisaun HIV/SIDA, tanba relasaun seksual nia hun ida  mak  atividade prostitusaun.

Tanba ne’e komisaun nasional kombate HIV/SIDA halo intervensaun direitamente mos ba iha atividade prostitusaun tanba konsidera katak, prostitusaun ne’e atividade ida ne’ebe ke risku tebe- tebes ba transmisaun HIV/SIDA.

“iha 2015 komisaun nasional Combate HIV/SIDA halo rekrutamentu ba voluntariu husi ema hirak ne’ebe halo vida hanesan prostituante, sira mak ba diretamente ba sira ninia maluk sira ne’ebe nudar trabalhador servisu seksual sira ne’e halo akonselamentu ba sira no bolu sira mai hodi bele mai hetan informasaun konaba prevensaun,“dehan Venacio Coelho ba jornalist sira iha nia servisu fatin Pantai Kelapa, Kinta (16/6/2016).

Nia deklara tan kazu HIV/SIDA hahu iha tinan 2003 to’o mai Marsu 2016 iha ona kazu 560 husi numeru ne’e ema nain 67 mak mate ona no ema 212 mak sofre hiv oras ne’e dadauk halo hela tratamentu.

Nia subliña, kazu HIV/SIDA iha munisipiu Dili mak numeru as liu tuir fali Bobonaro, Suai no Baucau.

“Tuir dadus hatudu katak ema sira ne’e ho idade reproduktivu mak koba moras hiv- sida ema sira nebe  merese halo knar importante ruma iha nasaun ida ne’e mak sai risku ba moras HIV/SIDA,“ realsa Venancio.

Relasiona kazu HIV/SIDA kada fulan no tinan aumenta bebeik iha Timor, CNCS- TL enkorajen Timor oan hotu atu tau atensaun no halo prevensaun tanba moras HIV/SIDA nia aimoruk atu kura laiha. Car

Jornal Nacional

Manifestações em Hong Kong após revelações de livreiro "desaparecido"


Hong Kong, China, 17 jun (Lusa) -- Hong Kong regista hoje várias manifestações na sequência das declarações de quinta-feira do livreiro Lam Wing-kee, "desaparecido" durante meses, que revelou detalhes sobre a sua detenção na China e garantiu ter feito uma confissão forçada na televisão.

Cerca de quarenta manifestantes do novo partido Demosisto concentraram-se hoje em frente ao Gabinete de Ligação da China em Hong Kong.

"Defendam as liberdades de Hong Kong", gritaram os manifestantes.

"Esperamos que o mundo faça pressão sobre o Governo para a libertação de todos os livreiros", disse Nathan Law, um dos organizadores da manifestação, ao lado do jovem Joshua Wong, rosto dos protestos pró-democracia em 2014.

Para o líder estudantil, Lam é um herói: "Lam Wing-kee é um modelo para o povo de Hong Kong. Ele afronta a opressão do regime comunista", afirmou.

Nathan Law disse que é importante mostrar que a sociedade de Hong Kong não vai permitir que tais situações aconteçam.

Antes da manifestação do Demosisto, um grupo de pessoas levou uma caixa com vermes até ao Gabinete de Ligação da China. Lai Kwong-wai, da Association for Democracy and People's Livelihood (ADPL), disse que os vermes simbolizavam as forças de segurança - que o livreiro acusou de o terem sequestrado - antes de os pisar.

Outras manifestações estão previstas para o dia de hoje.

Lam Wing-kee disse numa conferência de imprensa, na quinta-feira, que foi raptado na cidade de Shenzhen, junto a Hong Kong, e que esteve preso durante oito meses por "uma equipa especial" das forças chinesas no interior da China.

"Eu fui sequestrado por uma 'equipa de investigação central' secreta, que reporta aos principais líderes do Partido Comunista", disse Lam Win, citado pelo jornal South China Morning Post.

Lam Wing-kee é um dos cinco livreiros com atividade em Hong Kong que despareceram no final de 2015. Um deles desapareceu quando estava em Hong Kong, três desapareceram quando se encontravam no interior da China e outro na Tailândia.

Os cinco livreiros trabalhavam para a Mighty Current, uma editora de livros sobre a vida privada de dirigentes chineses e intrigas políticas na cúpula do poder, proibidos na China continental.

Todos os livreiros reapareceram na China, sob tutela das autoridades de Pequim.

Quatro foram libertados e regressaram a Hong Kong, mas este foi o único a desafiar Pequim e a contar o que aconteceu.

Os restantes voltaram à China depois de terem pedido à polícia de Hong Kong para deixar cair a investigação relativa ao seu caso.

Lam Wing-kee pediu o mesmo na quarta-feira, mas depois mudou de ideias. O livreiro devia partir novamente para a China na quinta-feira, mas decidiu ficar em Hong Kong para contar a sua história numa conferência de imprensa, desafiando as autoridades chinesas.

O livreiro contou como foi detido durante uma visita ao interior da China e interrogado durante meses, sem acesso a um advogado ou à família.

Antiga colónia britânica, Hong Kong foi devolvida à República Popular da China em 1997, sob a fórmula "um país, dois sistemas", que promete manter os sistemas sociais e económicos da cidade durante 50 anos, detendo o estatuto de Região Administrativa Especial.

Depois da conferência de imprensa de quinta-feira, a Amnistia Internacional (AI) enviou um comunicado ao Governo chinês em que exige que "admita a verdade".

Segundo a diretora da AI-Hong Kong, Lam comunicou "o que muitos suspeitavam há tempos: que esta foi uma operação orquestrada pelas autoridades chinesas".

"Parece claro que ele, e provavelmente os outros, foram detidos arbitrariamente, maltratados e obrigados a confessar", afirmou.

FV (EZL/EL/DM/FPA) // MP – Foto: Reuters

LANÇAMENTO DO LIVRO "LU KRUMA, RÉGULO HERÓI DE TIMOR LOROSAE", de Fernando Correia


JÁ ESTE SÁBADO, 18 DE JUNHO NO PORTO, NA TANE TIMOR-ASSOCIAÇÃO AMPARAR TIMOR

LANÇAMENTO DO LIVRO "LU KRUMA, RÉGULO HERÓI DE TIMOR LOROSAE" de Fernando Correia

A Apresentação do Livro pertencerá a João Costa Lima Barros, Presidente da Tane Timor e a Daniel Braga. Seguir-se-á uma curta intervenção do autor.

Danças e Cantares, Poesia e Cultura de Timor Lorosae presentes, Cocktail com Porto, Moscatel, doces e outras iguarias.

EMA BALUN ‘HAKIAK’ AUTOR RAMA AMBON


Bispo Diocese Dili, Mgr. Virgilio do Carmo da Silva, SDB, fiar katak, autor sira ne’ebé kalan-kalan hana ema ho rama ambon ne’ e iha ema balun maka haki’ak no merntaliza sira.

Dom Virgilio mos akresenta katak, ema sira ne’ebé hana ema seluk iha kalan-kalan iha Dili laran no fatin seluk ne’e, la’os grupu deskonhesidus, maibe sira subar an iha ema balun hodi halo aktividades ilegal ne’e ba interese ruma.

“Nu’udar sarani ha’u la hatene buat sira ne’e mosu husi ne’ebé, maibe situasaun ne’e realidade. Ita hotu apela ba seguransa sira hodi buka tuir ema sira ne’e kaptura autor prinsipál sira ne’ebé hakiak no mentaliza hanador sira ne’e,”  afirma Dom Virgilio ba jornalista sira iha salaun Madre Canosiana Becora, Kinta (16/6/2016).

Dom Virgilio mós rona katak, semana kotuk, iha ema balun lori motor hana joven ida iha besik Largo Lecidere nian. Autor sira ne’e maioria juventudi no labarik idade eskola deit, tanba ne’e, Dom Virgílio husu ba foinsa’e sira tenki hadomi malu no iha karidade ba malu.

“Maske ita halai ses husi justisa no husi ema, ba Maromak nia oin, ita labele ses. Hakarak ka lakohi, ita tenki simu pena tuir saida mak ita halo iha mundu ne’e,’’ esplika Dom Virgilio.

Nia husu ba grupu no ema sira ne’ebé mak involve iha aktividade ne’e tenke hanain uluk mak halo, tanba nu’udar Sarani Katolika, Maromak sei la taka matan ba hahalok saida deit mak nia sarani sira halo iha mundu ne’e no sei ba hatan loron ikus iha Maromak Nia futar oin.nia

Jornal Nacional

KKFP HAKLAKEN FUNDU PETROLIFERU BA RELIJIOZUS


Konselhu Konsultivu Fundu Petroliferu (KKFP), Kinta (16/6/2016), halo desiminsaun ou haklaken fundu petroliferu ba autor relijiozus Diocese Dili nian.

Prezidenti KKFP, Mericio Akara, klarifka katak, eventu ne’e  importante tebes, tanba  Bispo  Diocese Dili, Dom Virgílio do Carmo da Silva, SDB,  mak husu rasik atu nune’e KKFP bele fahe  informasaun konaba  fundu mina rai no mós papél KKFP nian ba  relijiozus Diocese Dili nian.

Iha atividades ne’e, KKFP mos konvida parseiru sira importante atu hola parte no sai orador, maka hanesan Autoridade Nasional Petroleo no Minerais (ANPM) ho  empreza Timor Gap, hodi mai kompleta informasaun  kona-ba petroleo nian.

KKFP mos sei rona prespektivas barak husi padre ho madre sira, liu-liu kontekstu agora kona ba folin mima mundial, produsaun rai laran menus, maibe nesidade nasaun kontinua sae, tanba Estadu mos kontia foti osan liu husi U$ 1 bilhoens resin.

Dom Virgilio do Carmo da Silva kontenti ho workshop ne’e, tanba bele sosializa diak liu tan kon ba fundu mina rai nian ba autor religiozu sira, tanba  sira hotu mos sidadaun Timor nune’e presija hatene kona ba fundu mian rai ne’e.

“Autor relijiozu sira mos besik liu ho sarani sira, tanba ne’e, sira bele haklaken informasaun kona-ba funsaun mina rai nian ba sarani sira,” hateten Dom Virgilio.

Autor relijiozus ne’ebé hola parte iha eventu ida ne’e mós bele fo hanoin ka pareser balun ba KKFP, tanba informasaun di’ak bele rona husi ema barak duke rona deit husi ema ida.nia

Jornal Nacional

TL PRIENSE KRITERIA TAMA ASEAN


“Desde kedas inisiu ita TL prense  tiha  hotu ona tanba ne’e maka ASEAN  sira mos responde tiha konsensualmente,    iha istoria ASEAN nian 2011  hodi avalia TL ninia prontidaun atu sai ba membru ASEAN,”esplika Vice Ministru Negosiu Estranjeiru Kooperasaun (MNEK) Roberto Soares ba jornalista hafoin  halo abertura workshop  ON ASEAN Ekonomi Community (AEC) iha sala Very  Important Persons (VIP) MNEK Praia dos Coquiros Dili Kinta (16/06).

 Roberto Soares hatutan, avaliasaun sira halo hotu ona hare’e husi aspetu politika no seguransa ekonomia sosial i  kultura kompleta tiha ona iha tinan kotuk.  Tinan    ida ne’e sira sei diskuti  seriu teb-tebes iha Lao Pediar  atu  hare’e kona-ba TL ninia integrasaun gradualmente  iha ASEAN ne’e.

“Portantu ita husik ASEAN maka disidi bainhira los maka sira bele estabelese klanderijasaun eventual adesaun TL ninian ne’e,”haktuir Roberto Soares.

Maske nune’e, Roberto Soares dehan, TL  la iha poliitka ida atu ejiji para tama lalais ASEAN.

“Ita prepara  ita nia kondisoins hotu hare’e  husi aspetu dezenvolvimentu instituisional  nomos dezenvolvimentu rekursu humanus, konserteza dezenvolvimentu  em jeral bazeia  ba  ita nia planu estratejiku dezenvolvimentu nasional ninian atu nune’e bele konsilida liu tan  TL ninia preparasaun parake TL sai membru ASEAN bele kontribui liu tan  ba politika dinamika ASEAN ninian rasik,”tenik Roberto Soares.

Roberto  Soares dehan, fundamental teb-tebes adesaun TL nian ba ASEAN laos atu sai fali obstaklu ou impedementu ba dezenvolvimentu politiku ASEAN ninian, maibe  adesaun TL ninian ne’e sai mos hanesan solusuan no kontribuisaun esepsional  atu bele halo ASEAN ne’e sai ASEAN ne’ebé maka forte liu tan.

 Alende  ne’e Rberto Soares informa mos kona-ba objektivu husi enkontru  workshop  ON ASEAN Ekonomi Community (AEC) nnian  ne’ebé halao  iha sala enkontru VIP MNEK Praia dos Coqueiros ninian ho  pontu fokal sira  ne’e maka reprezentante  husi linha Ministerio sira.

Workshop ne’e, Roberto Soares hateten,  hodi aprezenta fila- fali konjuntura politika ekonomia integrasaun ASEAN ninian atu nune’e pontu fokal sira bele kontinua akompanha prosesu evolusaun  iha ASEAN ninian rasik, li-liu maka oinsa  sira bele hahu no adapta standerijasuan ba ASEAN ninian ne’e  ba pollitika ekonomi TL ninian.

Tanba  ne’e maka pontu fokal  husi linha Ministerios ira, liu-liu Ministerio Ekomomiku sira, hanesan Ministerio Agrikultura, Finansas,Ministerio Comersiu Industria Ambiente (MCIA), Ministerio Turismu, setor privada sira mai iha ne’e MNEK ne’e  hodi akompanha   no diskuti hamosu prespektiva ne’ebé maka bele kontrbui nune’e bele haforsa TL ninia preparasaun atu sai membru ba ASEAN ne’e.

Roberto Soares, agradese tebes ba pontu fokal reprezenta Ministerio ida-idak hatudu katak  TL Kontinua nafatin konsistente  iha ninia politika adesaun ba ASEAN ne’e,    li-liu manifesta momos kona-ba seriadade determinasaun TL ninian kona-ba politika externa integrasaun rejional ASEAN ninian.

Nune’e  Vice fo agrades ba Soseade Sivil, Setor Privadu no Media sira  ne’ebé maka halo kobretura , akompanha hodi hare’e kona-ba   TL ninia evolusaun rasik atu fo sai publiku.

“Ami agradese tebes fo parabens ba hotu-hotu para bele haforsa nafatin TL ninia preparasaun ba adesaun ida ne’e,”haklaken Roberto Soares.avi

Jornal Nacional

Timor-Leste haree “investidór barak maka hakarak” - PM


Primeiru ministru Rui Maria de Araújo horisehik dehan iha Bruxelas katak “investidór barak maka hakarak bá investe iha Timór”, no ida ne’e hanesan opsaun polítika ida hodi hamenus dependénsia hosi nasaun refere ba ajuda esterna, mina no gás. 

“Investidór barak maka hakarak mai Timór, maibé ami mos hatene katak serbisu ne’e sei kontinua la’o maka’as,” dehan Rui Maria de Araújo ba ajénsia Lusa, no hatutan tan kona-ba importánsia hosi kontaktu ne’ebé hala’o iha Bruxelas durante loron rua.

Iha deslokasaun ne’e, Rui Maria Araújo halo parte iha Jornada Europeia ba Dezenvolvimentu no halo mos reuniaun bilaterál, ho prezidente Konsellu Europeu, Donald Tusk, no ho komissáriu europeu ne’ebé toma konta ba Koperasaun Internasionál ho Dezenvolvimentu, Neven Mimica.

Iha kapitál belga no europeia, Rui Maria Araújo aproveita mos “fahe esperiénsia kona-ba konstrusaun Estadu iha tinan 14 nia-laran, hafoin restaurasaun independénsia” inklui “hatudu ba parseiru hothotu kona-ba planu sira futuru nian, liu-liu ba iha objetivu dezenvolvimentu sustentável”.

"Ami hatene ho di’ak katak dezenvolvimentu sosioekonómika Timór nian sei hala’o ho dalan ne’ebé autosustentadu liu. Klaru katak ami sei kontinua presija apoiu hosi nasaun Europa nomós presija fornese nasaun ne’e hosi kapasidade mobilizasaun ba iha rekursu hirak ne’ebé importante atu dezenvolve nasaun no hosi ne’ebá maka ami halo reforma", dehan ba Lusa.

Araújo esplika liu tan katak "lasustentável bainhira depende nafatin ba parseiru dezenvolvimentu nomós depende barak liu ba iha rekursu larenovável, hanesan mina ho gás".

Ho opsaun refere maka investidór sira sei to’o iha Timór, liu-liu hodi harii fábrika simente no portu, dehan governante ne’e, no haktuir mos kona-ba operadór telekomunikasaun sira, investimentu ba otel, sentru konferénsia no sentru komersiál.

SAPO TL ho Lusa 

PM justifika desizaun iha Timor Telecom ho koerénsia polítika


Primeiru-ministru afirma horisehik, iha Bruxelas, katak kompriende preokupasaun funsionáriu sira Timor Telecom (TT) nian, maibé justifika desizaun Governu nian hodi mantein nia kuota iha empreza ho kestaun "konsisténsia iha opsaun polítika".

"Ha’u kompriende preokupasaun, maibé desizaun ne’e tenke haree ba globalidade fatór sira-nian", tenik Rui Maria Araújo, ba ajénsia Lusa, no lembra desizaun nasaun nian hodi liberaliza setór ne’e, tanba "laiha sentidu agora Governu deside sai maiór asionista" no redús fatin ba konkorrénsia.

Governante ne’e refere katak haree hela ba "kestaun konsisténsia iha opsaun polítika no lembra katak ezekutivu sei "mantein ativu" hanesan asionista, hodi detein kapitál besik pursentu 21 iha empreza telekomunikasaun ne’e.

Desizaun Governu nian hodi la sosa parte Oi nian iha TT hetan lamentasaun hosi responsável timoroan sira empreza nian dezena rua resin, ne’ebé haruka karta ba primeiru-ministru.

Iha karta signatáriu 23 espresa "lamentasaun no deskontentamentu ho prosesu no rezultadu negosiasaun" kona-ba asauna Oi nian iha TT, hafoin kontaktu durante tinan-ida ho balun, sira hatete, katak "hamosu esperansa iha kolaboradór timoroan sira".

Responsável sira lamenta tanba lako’alia iha prosesu ne’e, hatudu katak operadór rua seluk lakumpre lei sira iha setór telekomunikasaun no konsidera katak sai alvu ba "konkorrénsia la leál" hosi parte indonézia Telkomcel no vietnamita Telemor.

Xefe Ezekutivu hakotu ba horisehik ba Lusa, kona-ba desizaun governamentál, katak "ideál ba ambiente liberalizasaun merkadu, ne’ebé pretende kuda iha setór ne’e, katak nakloke, karik atuál asionista lakohi kontinua, negosiasaun ho sira seluk ne’ebé hakarak sai asionista".

"Importante mak empreza kontinua opera no ho prezensa asionista foun sira-nian to’o bele hadi’a dinámika servisu nian", nia defende.

SAPO TL ho Lusa

Desemvolve agrikultor hodi sai husi prinsipiu Safety-first ba Market Orientation


Quintiliano Afonso Belo*, opiniaun

Desemvolvimentu setór agrikultura iha Timor-Leste realmente lao bei-beik maske neneik. Ne’e akontese tamba premeiru, tuir antropologista no sosiologista sira katak mayoria agrikultor ne’ebe existe iha Asia Rural inklui Timor-Leste hanaran Peasant laos Farmer. James Scott, (1983) hateten katak, Peasant ho prinsípiu risk minimization no safety first katak agrikultór subsistensia, la iha rai ne’ebé luan (to’os ka natar) atu halo produsaun, la iha orientasaun ba merkadu ka produs la’os buka rendimentu ekonómiku no simplesmente dehan katak, ‘kuda ohin para hodi bele han iha aban’. Farmer ho prinsípiu profit maximization no market orientation katak agrikultór modernu, iha rai ne’ebé luan no produz ho orientasaun merkadu hodi hetan rendimentu ekonómiku no simplesmente dehan katak ‘kuda atu faan hodi hetan lukru’

Segundu mak, vontade politika atu desemvolve planeamentu integradu iha setór agrikula ladauk maximu. Hanesan hatudu momós katak dezenvolvimentu setór ne’e sei uza hela sistema top direction order ne’ebé kuñesidu liu ho termu  top down approach development. Signifika implementasaun politika desemvolvimentu setór agrikulas iha dominasaun ego setóral no la partisipativu.  Katak, laiha ajustamentu bazea ba limitasaun oin-oin hanesan, menuz infrastrutura bazika agrikolas, agrikultor laiha asesu ne’ebe diak ba sistema kreditu iha banku, menus asesu ba infromasaun hodi utiliza teknolojia sira liu-liu mekanika moderna hodi hasae produsaun agrikolas, kuantidade produsaun la stavel tamba laiha posibilidade atu utiliza rai abandonadu ne’ebe partensia ba governu no korenti agronegosiu agrikultura mate tamba influensiadu ho belun bo’ot neoliberalizmu merkadu.

Maske iha limitasaun barak tebes, involvimentu direta agrikultór nudar autór prinsipál esensiál iha prosesu desemvolvimentu setór agrikutura bazea ba argumentu fundamental sira ne’ebe hateten katak, transformasaun setór agrikultura ne’ebé ita hotu mehi sei sai realidade kuandu korenti dezenvolvimentu  setór agrikultura iha país ne’e bazeia ba needs, resources, skills no management ne’ebe agrikultor sira prátika nanis uza kuñesementu lokal  hodi hetan uniformizasaun iha prosesu adaptasaun ba teknologia no pronto atu kompete tuir ritmu era globalizasaun, liberalizasaun, no privatizasaun ne’ebe manas los invade Timor-Leste iha seklu ida ohin loron.

Nudar Timores no Mauberes inkluidu politiku sira tenki konsiente katak, top down development approach agora dadaun maioria país sub-dezenvolvidu kuase la uza ona tamba aprosimasaun refere parte husi paradigma tuan (desemvolvimentu orientadu ba kresimentu ekonomia rai laran) no utiliza agrikultor nudar objeitu laos sujeitu tamba agrikultor mak autor principal iha prosesu desemvolvimentu seitor agrikolas. Realmente iha Timor-Leste akontense no laos ona segredu ba publiku katak, resultadu desemvolvimentu tinan hirak ikus ne’e ekonomikamente diak tebes maibe, sosialmente laiha mudansa ne’ebe signifikativu.  Exp, setór agrikultura, florestas e pescas konsege kontribui ba non oil GDP Timor-Leste quase 6.4% iha tinan 2014 maibe, la konsege hasai agrikultor husi moris mukit ba moris diak. Pior liu tan grafiku desemvolvimentu setór agrikultura iha tendensia tun ba beik-beik, kuandu hare husi resultadu produsaun no area koilheta iha kada tinan.

Iha parte seluk odomatan portu nian nakloke demaziadu ba importador sira husi rai seluk hodi invade avontade merkadu lokal ho deit rekerimentu simples balun no “selu taxa buat hotu los ona” hodi halo importasaun ba produtu agrikula.  La interese, produtu refere agrikultor husi maubessi mos bele produz hela, la interese atu expire ka la expire no la interese produtu refere sortir ka la sortir. (Exp, fos ne’ebe tama mai Timor-Leste fos klasse terseiru katak fahi mos bele konsume, no hanasen mos Ayam Potong kualidade att liu tuir Brazil nia standarte).

Deskrisaun sira iha leten halo ha’u senti triste. Maibe tenki mos realistiku katak dalan diak liu hodi eradika limitasaun no minimiza neoliberalismu iha futuru oin mai mak halo mudansa radikal ba politika desemvolvimentu setór agrikultura hahu agora! nune’e agrikultor sira bele sai husi safety first ba market orientation ho dalan ne’ebe simples liu hanesan promove subsetór  agronegosiu integradu no kompletu bazea ba prinsipius competiveness, grass root economic no sustainability.;

1) Up-stream agribusiness hanesan; industrializasaun ba kriasaun kapital agrikultura nian, industrializasaun fini no viveirus, industrializasaun animal, industrializasaun ikan, industrializasaun agrokimia (adubus, aimoruk, vaknisasaun animal no ikan), no industrializasaun equipamentu agrikula (agro-automotive) liu husi public private partnership (PPP). 

2) On-farm agribusiness katak kriasaun atividades kulturas komuditi agrikula primadona hanesan negosiu produsaun alimentar, hortikultura, aihoris ba aimoruk sira, plantas industriais, pecuaria, pescas no florestas. 

3) Down stream agribusiness katak kriasaun aihan fresku animal  nian no kriasaun ransu animal nian lokalmente, no bio-enerjetika. 

4) Services for agribusiness katak kriasaun koperativa kreditu, transporte no armazenamentu, revitalizasaun centru pesquisa no informasaun hodi garante politika desemvolvimetu setór agrikultura nasional (Davis and Golberg, 1957; Downey and Steven, 1987)

Atu suporta sistema agronegosiu integradu no interligadu tuir deskrisaun esplikasaun iha leten, esperiensia sira tuir mai nudar referensia diak ba Timor-Leste atu banati tuir bazea ba estudu ne’ebe halo husi Prowse no Chimhowu (2007) ho nia titlu “Making Agriculture Work for The Poor” iha pilar tolu ne’ebe importatnte ba strategia desemvolvimentu setór Agrikultura nian hanesan:

Dezemvolve Infrastrutura hodi suporta ekonomia lokal. Infrastrutura bazika nudar fator savi ba agrikultor sira ne’ebe hela iha area rural. Iha Vietnam, numeru mukit tun maka’as depois tiha sira halo investimentu infrastrura ba irigasaun no estrada rural kuase pursentu 60 husi orsamentu de estadu ne’ebe alokadu ba setór agrikultura iha dekade 1990 nia laran. Lalaok ne’ebe hanesan halo mos iha india, nune’e mos iha etopia ne’ebe konsege infrenta situasaun krizi aihan iha mediu dekade 1980, sira haka’as hadia no konstrui estrada rural sira no aumenta asesu ba merkadu nune’e agrikultor sira rasik hi’it rasik hodi hadia sira nia moris. Timor-Leste konsege ona buat balun, hanesan eletrisidade, be mos, estrada rural, no irigasaun skala kiik sira maske ladauk maximu no sei dauk kobre teritoriu tomak.

Haluan asesu ba edukasaun. Papel edukasaun nian iha relasaun mutua ho 

1) Hasae produsaun agrikula, 

2) Kria opsaun invenstimentu setór agikula liu husi diversifika atividade agronegosiu no 

3) Minimiza numeru migrasaun husi rural ba urbana. Iha uganda no ethopia migrasaun mosu rural ba rural.  Agikultor ne’ebe iha nivel edukasaun diak hetan oportunidade hodi halo sai trabalhador agrikultura ho salariu ne’ebe as (Mosley, 2004).  Kasu Timor-Leste nian mak, ministeriu edukasaun esforzu maka’as los maibe, iha realidade modelu edukasaun Timor-Leste nian domina ho ensino jeral no ikus mai produz rekursu sira la ho badaen ne’ebe sufisienti, nune’e kria fali numeru migrasaun no numeru desempregu ou piada karik husik foho mai Dili tamba moe atu halo servisu nudar agrikultor.

Haluan asesu ba redi informasaun. Kriasaun redi informasaun sufisiente no bebeik nudar fonte prinsipais ba desemvolve kuñesementu no badaen agrikultor sira. Informasaun refere tenki unifika no harmoniza ho esistensia kunyementu lokal local wisdom liu husi fasilitasaun tekniku sira hanesan extensionista, tekniku sektoral no autoridade lokal ne’ebe nomeadu husi konselhu suku. Exemplu informasaun kona ba teknolojia foun ne’ebe iha realsaun ho agrikultura ne’ebe dezaminadu la kontrariu ho local wisdom. Lalaok ne’e implementa ona iha Timor-Leste maibe, politiku sira la iha seriedade atu rekuinyese no hamoniza konseitu kona ba importasia redi imformasaun liu husi estensaun no estensionista hanesan motor ba mundasa ka ajenti transformador (agent of change) iha area rural. Kestiona fali existenti konseitu estensaun nian hodi no estesionista sira mak sai vitima. Konseitu husi Australia, Europeia ka Afrika konserteza sei lahanesan ho konseitu ne’ebe Timor-Leste rasik desemvolve.

Tamba ne’e duni atan hau rekomenda katak Timor-Leste presiza reve PDE setór agrikultura hodi define fila fali agrikultor laos ona objeitu maibe sujeitu ba desemvolvimentu, minimalizasaun invasaun neoliberalizmu merkadu, eradikasaun pratika top down approach iha implementasau politika desemvolvimentu agrikultura, promove pratika desemvolvimentu partisipatoria iha implementasaun politika desemvolvimentu agrikultura, aumenta no optimaliza area kultivu agrikultor nian liu husi utulizasaun rai ne’ebe kontrola husi governu, kria redi agronegosiu bazea ba potensia suco ida-idak nian, reforza sistema pesquisa no desiminsaun teknologia agrikultura adekuadu iha area rural liu husi revitalizasaun redi estensaun agrikola no ikus liu promove investimentu public private partnership hodi halo industrializasaun sub setóres agrikultura, pecuaria, pescas no floresta.

Hakerek nain: Quintiliano Afonso Belo,  UGM Alumni 

Ezekusaun orsamentu real iha Timor-Leste iha de'it 31% iha metade tinan nian


Ezekusaun orsamentu real (pagamentu sira ne'ebé hala'o efetivamente) hosi konta públiku timoroan sira nian prazu hotu iha loron-kinta ne'e, hanesan iha metade tinan nian, ho de'it 31%, no hamenus liuliu iha kapital menos no kapital dezenvolvimentu nian. 

Informasaun hosi Ministériu Finansa ne'ebé fó ba Lusa konfirma katak to'o loron-kuarta Governu iha folin ida ba ezekusaun real ho total dolár millaun 470,72 resin ka 31% hosi orsamentu anual ho total dolár billiaun 1,52.

Ho folin ne'ebé selu duni ona tau hamutuk ho kompromisu millaun 216,5 (10,2%) no obrigasaun sira ho dolár millaun 155,6 (14.3%).

Ezekusaun total, ne'ebé tau hamutuk ho pagamentu ne'ebé halo tiha ona no obrigasaun sira (kontratadu maibé seidauk selu) maka dolár millaun 626,3 ka 41,3% hosi orsamentu total.

Hosi reseita sira, ezekusaun maka 44,3% ka 95,44 hosi millaun 171 resin ne'ebé previstu.

Informasaun sira relasionadu ho períudu hosi metade dahuluk tinan ne'e nian.

Insisti hosi Lusa hodi halo komentáriu ba informasaun sira ne'e, Helder Lopes, visi-ministru Finansa nian, esplika ona katak folin reduzidu hosi ezekusaun orsamentu nian "iha ligasaun ba fatór oioin" no la'ós avalia de'it "ezekusaun aas maibé kualidade ezekusaun nian".

Nia hatete katak, tradisionalmente, ezekusaun aumenta liu iha tinan nia rohan ho konkluzaun hosi siklu sira projetu sira nian.

Análize detalladu ida hosi informasaun sira konfirma katak ezekusaun total ki'ik liu akontese iha kapital menor (ho millaun 2,89 ka 14,8 % hosi total ne'ebé previstu), tuir kapital dezenvolvimentu nian (millaun 157,36 ka 36%) no saláriu sira (millaun 70 ka 38,5%).

Sasán no serbisu sira rejista ona ezekusaun total ida ho millaun 181,73 ka 40,4% hosi total no transferénsia sira, ezekusaun ida hosi 49,1% hosi total ka dolár millaun 233,18.

Informasaun sira konfirma folin aas ne'ebé Estadu kontrata tiha ona maibé seidauk selu, ka iha atrazu iha pagamentu sira ka tanba seidauk hakotu kontratu ka tama ona iha faze selu nian.

Folin ne'ebé tau hamutuk ba tusan sira ne'ebé atrazu hosi tinan anterior sira, to'o agora, Estadu nunka konfirma ofisialmente.

Emprezáriu timoroan sira ne'ebé ko'alia ho Lusa kesar beibeik atrazu kleur iha pagamentu ba sasán no serbisu sira ho infraestrutura sira, ho atrazu maka'as iha pagamentu ba saláriu iha ministériu oioin.

SAPO TL ho Lusa

Governu timoroan verifika hela situasaun ba tusan sira ne'ebé alega hosi Timor Telecom


Visi-ministru Finansa timoroan nian konfirma iha loron-kinta ne'e katak Governu konklui hela "investigasaun pormenorizadu" ida kona-ba alegadu tusan sira hamutuk dolár millaun 9,5 resin ne'ebé maka operadora Timor Telecom insisti katak seidauk selu.

"Hanesan tusan sira ne'ebé akumula iha tinan barak nia laran to'o fulan-Abril 2016 ne'ebé Timor Telecom alega katak Estadu la selu no sira sei verifika hela", deklarasaun hosi Helder Lopes ba Lusa.

Tuir nia esplika katak, Konsellu Ministru sira informa ona Ministériu Finansa hodi lidera ekipa téknika ida hodi verifika "alegasaun" hosi Timor Telecom ne'e iha ministériu ida-idak no iha instituisaun públiku.

"Verifikasaun sei hala'o hela iha kazu sira hotu. Identifika tiha ona kazu balun ne'ebé selu tiha ona maibé, maski nune'e, fatura kontinua haruka ba serbisu hanesan", nia hatete.

"Ami identifika ona pagamentu balun ne'ebé seidauk kontabiliza ida. No balun insisti katak laiha tusan ida", nia hatete.

Tuir nia esplika katak, iha kazu ida-idak husu ona ba utilizadór sira hosi serbisu komprovativu sira pagamentu nian ne'ebé hafoin ne'e sei halo kontraste ho orden sira pagamentu sira nian ne'ebé fó hosi Ministériu Finansa.

"Verifikasaun sei fó mai ami rezultadu tolu: ami selu millaun 9,5, ami selu parte balun hosi folin ne'e ka ami sei la selu buat ida tanba selu hotu ona. Ami tenki hakotu investigasaun hodi hatene", nia hatete.

Helder Lopes afirma ona katak "dezafiu ida" hosi rezolusaun hosi problema ne'e maka tanba Timor Telecom "iha de'it ema na'in ida hodi hasoru ho kliente Estadu", maski iha "pontu fokal sira" ba TT iha ministériu ida-idak.

Nia esplika katak Governu foti ona desizaun oioin hodi evita atu situasan ne'e repete iha futuru, liuliu ba fatura sira hafoin fulan-Maiu ne'ebé tenki haruka ba utilizadór sira, maibé ho koñesimentu hosi Ministériu Finansa nian.

"Ne'e sei permiti atu iha koñesimentu boot ida no kontrola no evita problema sira", nia esplika.

Governu desidi mós katak hahú loron 01 fulan-Jullu serbisu sira telefone nian ne'ebé agora daudaun iha pós-pagu sei muda ba pré-pagu, falta de'it desidi oinsá ho serbisu sira dadus no internet nian.

"Ita hotu iha limiti sira iha konsumu. Hanesan ezemplu, membru ida hosi Governu iha limiti ida ba dolár 400 fulan-fulan, xefe ida Departamentu nian bele iha 50. Sei muda no ami sei sosa "pulsa" (karegamentu) iha folin sira hanesan ne'e iha inísiu fulan nian", nia hatete.

SAPO TL ho Lusa

Execução orçamental real em Timor-Leste apenas a 31% a meio do ano - oficial


Díli, 16 jun (Lusa) - A execução orçamental real (pagamentos efetivamente realizados) das contas públicas timorenses era até hoje, praticamente metade do ano, de apenas 31%, sendo especialmente reduzida no que se refere ao capital menor e capital de desenvolvimento.

Dados do Ministério das Finanças facultados à Lusa confirmam que até ao final de quarta-feira o Governo tinha um valor de execução real total de cerca de 470,72 milhões de dólares, ou 31% do orçamento anual total de 1,52 mil milhões de dólares.

A este valor já realmente pago somam-se compromissos de 216,5 milhões (10,2%) e obrigações de 155,6 milhões de dólares (14,3%).

A execução total, que soma pagamentos já efetuados e obrigações (contratadas mas ainda não pagas) é de 626,3 milhões de dólares ou 41,3% do orçamento total.

Do lado das receitas, a execução era de 44,3% ou 95,44 dos cerca de 171 milhões previstos.

Os dados correspondem praticamente ao período da primeira metade do ano.

Instado pela Lusa a comentar os dados, Hélder Lopes, vice-ministro das Finanças, explicou que o valor reduzido de execução orçamental "se deve a vários fatores" e que não se trata de avaliar apenas "a execução elevada, mas a qualidade da execução".

Tradicionalmente, disse, a execução progredirá mais no final do ano com a conclusão de ciclos de projetos.

Uma análise detalhada dos dados, por fundo, confirma que a execução total mais baixa se regista no capital menor (2,89 milhões ou 14,8% do total previsto), seguindo-se capital de desenvolvimento (157,36 milhões ou 36%) e salários (70 milhões ou 38,5%).

Bens e serviços registavam uma execução total de 181,73 milhões ou 40,4% do total e transferências, uma execução de 49,1% do total ou 233,18 milhões de dólares.

Os dados confirmam o valor elevado que o Estado já contratou mas que ainda não pagou, ou porque está em atraso nos pagamentos ou porque o contrato ainda não finalizou ou entrou na fase de pagamento.

Valor que se soma a dívidas em atraso de anos anteriores que, até ao momento, o Estado nunca confirmou oficialmente.

Empresários timorenses ouvidos pela Lusa queixam-se regularmente de longos atrasos no pagamento de bens e serviços e projetos de infraestruturas, com atrasos significativos em pagamentos de salários em vários ministérios.

ASP // VM

Salários do regime geral da função pública timorense aumentam em 2017 entre 4 e 20%


Díli, 16 jun (Lusa) - Os salários dos funcionários no regime geral da função pública timorense deverão ser aumentados entre 4 e 20% a partir de 01 de janeiro, depois de cerca de 7 anos sem ajustes salariais, segundo fonte do executivo.

Fonte da Comissão da Função Pública disse à Lusa que esta é a aplicação prática de uma medida aprovada no final de maio pelo Conselho de Ministros e que terá um impacto progressivo ao longo de todos os graus e escalões.

Atualmente os salários do regime geral da função pública variam entre um mínimo de 115 e um máximo de 660 dólares, que pode passar a 850 em comissões de serviço para cargos de direção ou chefia.

O Governo deverá garantir a progressão de carreira para todos os funcionários ainda no nível mais baixo - exceto em casos de processos disciplinares ou avaliações negativas - pelo que a grande maioria dos ainda a receber 115 dólares deverão, até final deste ano, ser promovidos para o escalão seguinte, em que o pagamento é de 119 dólares mensais.

A partir de 01 de janeiro, este segundo grau deverá começar a receber "cerca de 150 dólares", com aumentos percentuais cada vez menores ao longo de todo o regime geral até aos 4% para o salário mais elevado.

O Governo deverá manter um escalão mais baixo nos 115 dólares que deverá ficar, no entanto, sem funcionários, já que novas contratações estão congeladas e os atuais neste escalão devem progredir na carreira.

Em comunicado no final do mês passado, o Governo recordava que além do ajuste salarial, o "realinhamento da Carreira do Regime Geral tem também como objetivo evitar a proliferação desnecessária de regimes especiais de carreiras, por ser prejudicial à harmonia do sistema da Função Pública".

"A reforma da Administração Pública determinada pelo Programa do Governo tem como objetivo, entre outros, o aumento do profissionalismo e da produtividade da Função Pública", refere um comunicado do executivo.

"A produção de nova legislação, iniciada com esta alteração ao Regime Geral das Carreiras, considera também a aprovação da contribuição para o regime de pensões e aposentação", sublinha.

O executivo explica ainda que "o aumento do número de cargos de direção e chefia na Administração Pública levou também à criação de um regime para as comissões de serviço, que passam a integrar um regime próprio, sendo, por isso, revogadas as disposições anteriores que tratavam de direções e chefias".

Atualmente, o Estado timorense emprega cerca de 34 mil pessoas entre funcionários e contratados, dos quais cerca de metade são do regime geral e os restantes dos regimes especiais, com destaque para os docentes (cerca de 11 mil) e os profissionais da saúde (3.200).

ASP // VM

PM timorense justifica decisão na Timor Telecom com coerência política


Bruxelas, 16 (Lusa) -- O primeiro-ministro de Timor-Leste afirmou hoje, em Bruxelas, compreender as preocupações dos funcionários da Timor Telecom (TT), mas justificou a decisão do Governo em manter a sua quota na empresa com uma questão de "consistência nas opções políticas".

"Eu compreendo a preocupação, mas estas decisões devem ter em conta a globalidade dos fatores", disse Rui Maria Araújo, à agência Lusa, lembrando a decisão do país em liberalizar o setor, pelo que "não faz sentido agora que o Governo decida ser o maior acionista" e reduzir a margem de concorrência.

O governante referiu estar em causa uma "questão de consistência nas opções políticas e lembrou que o executivo vai "manter-se ativo" como acionista, ao deter cerca de 21 por cento do capital da empresa de telecomunicações.

A decisão do Governo de não adquirir a parte da Oi na TT foi lamentada por mais de duas dezenas de responsáveis timorenses da empresa, que enviaram uma carta ao primeiro-ministro.

Na carta os 23 signatários expressam "lamentações e descontentamento perante o processo e aparente desfecho das negociações" sobre as ações da Oi na TT, depois de um ano e meio de contactos, dizem, que "causaram esperanças no seio dos colaboradores timorenses".

Os responsáveis lamentaram não ter sido ouvidos neste processo, indicaram que as leis no setor das telecomunicações não estão a ser cumpridas pelos outros dois operadores e consideraram ser alvos de "concorrência desleal" por parte da indonésia Telkomcel e da vietnamita Telemor.

O chefe do Executivo rematou hoje à Lusa, sobre a decisão governamental, que o "ideal para o ambiente de liberalização do mercado, que se pretende incutir nesse setor, é abrir, se o atual acionista não quiser continuar, as negociações com outros que pretendem ser acionistas".

"O importante é que a empresa continue a operar e com a presença de novos acionistas até poderia melhorar a dinâmica de trabalho", defendeu.

PL (ASP)//APN

Governo timorense está a verificar situação de dívidas alegadas pela Timor Telecom


Díli, 16 jun (Lusa) - O vice-ministro das Finanças timorense confirmou hoje que o Governo está a concluir uma "investigação pormenorizada" sobre alegadas dívidas de cerca de 9,5 milhões de dólares que a operadora Timor Telecom insiste que continuam por pagar.

"Trata-se de dívidas acumuladas de vários anos até abril de 2016 que a Timor Telecom alega que o Estado não pagou e que estão a ser verificadas", disse Hélder Lopes, em declarações à Lusa.

Segundo explicou, o Conselho de Ministros instruiu o Ministério das Finanças a liderar uma equipa técnica para verificar "esta alegação" da Timor Telecom junto de cada ministério e instituição pública.

"A verificação ainda está a decorrer a todos os casos. Já foram identificados alguns casos em que pagamentos foram feitos mas, apesar disso, a fatura continua a ser enviada pelos mesmos serviços", explicou.

"Já identificámos alguns pagamentos que não foram contabilizados. E alguns insistem que não têm dívidas nenhumas", referiu.

Segundo explicou, em cada caso estão a ser pedidos aos utilizadores dos serviços comprovativos de pagamento que serão depois contrastados com ordens de pagamento dadas pelo Ministério das Finanças.

"A verificação dar-nos-á três resultados: pagamos os 9,5 milhões, pagamos parte desse valor ou não pagamos nada porque já foi tudo pago. Temos que concluir a investigação para saber", disse.

Hélder Lopes afirmou que "um dos desafios" da resolução deste problema é o facto de a Timor Telecom ter "apenas uma pessoal para lidar com o cliente Estado", apesar de haver "pontos focais" para a TT em cada ministério.

O Governo, explicou, tomou já várias decisões para evitar que esta situação se repita no futuro, nomeadamente para todas as faturas pós-maio que devem ser enviadas para os utilizadores, mas com conhecimento do Ministério das Finanças.

"Isso permitirá ter um maior conhecimento e controlar e evitar mais problemas", explicou.
O Governo deliberou ainda que a partir de 01 de julho os serviços de telefones atualmente em pós-pago passarão a pré-pago, faltando decidir o que ocorrerá com serviços de dados e internet.

"Todos temos limites no consumo. Um membro do Governo tem um limite de 400 dólares por mês, por exemplo e um chefe de Departamento pode ter de 50. Passaremos a comprar 'pulsa' (carregamentos) nesses valores ao início do mês", explicou.

ASP // VM

Governo timorense vai aprovar orçamento retificativo para projetos de infraestruturas


Díli, 16 jun (Lusa) - O Conselho de Ministros timorense deverá debater nas próximas semanas um orçamento retificativo para 2016 que deverá, essencialmente, ser utilizado para financiar projetos de infraestruturas em curso, disse hoje à Lusa o vice-ministro das Finanças.

Hélder Lopes explicou que o orçamento retificativo foi feito depois de uma análise da Agência de Desenvolvimento Nacional (ADN) e do Ministério de Planeamento e Investimento Estratégico que "determinou que é preciso mais dinheiro no final do ano para os projetos de infraestruturas em curso".

"É preciso mais dinheiro para os projetos em curso. Não quero especular sobre o valor total em curso. Ainda estamos a trabalhar sobre o valor final. Esperamos ter os dados concluídos para apresentar em Conselho de Ministros nas próximas duas semanas", referiu.
O vice-ministro explicou que o orçamento retificativo incluirá ainda cerca de 130 milhões relacionados com o contributo do Governo no âmbito do contrato de parceria público-privada assinado este mês com a francesa Bolloré para o novo Porto de Tibar.

"Precisamos do retificativo porque o Governo assinou o contato para o Porto de Tibar e o contributo do Governo será de 130 milhões. Vamos incluir isso no retificativo porque para o próximo ano o nosso teto de gastos é muito baixo e não teremos espaço para incluir isto", afirmou.

O retificativo não abrangeria a decisão de aumento de salários nos funcionários do regime geral da função pública, aprovado recentemente pelo Governo, porque a medida só se aplica a partir de 01 de janeiro de 2017, ou seja, com o Orçamento do Estado do próximo ano.

Recorde-se que em meados do mês passado, nas Jornadas Orçamentais, o Ministério das Finanças timorense propôs um máximo de gastos de 1,2 mil milhões de dólares no Orçamento do Estado de 2017, a opção mais cara de três apresentadas, que implicaria um levantamento significativo do Fundo Petrolífero.

As contas são feitas tendo em conta a soma da projeção de receitas e o levantamento do Fundo Petrolífero do Rendimento Sustentável Estimado (RSE), ou seja, o valor que permitiria não tocar no capital do fundo em si, mas apenas no seu rendimento.

O cenário mais barato "mas também mais difícil" em termos de despesa é limitar o orçamento a apenas 702 milhões de dólares, a soma exata da previsão de receitas não petrolíferas mais SER.

No segundo cenário, o teto fiscal subiria para mil milhões de dólares, o que implicaria necessidades adicionais de 317 milhões de dólares, que se poderiam obter ou de levantamento excessivo do FP ou de empréstimos.

Finalmente, no cenário mais alargado, o Ministério das Finanças propôs um teto máximo de 1,2 mil milhões, o que, implicaria, um levantamento adicional (ou empréstimos) no valor de mais de 517 milhões de dólares.

ASP // VM

Timor-Leste espelha "já um elevado apetite dos investidores" - PM


Bruxelas, 16 (Lusa) -- O primeiro-ministro de Timor-Leste afirmou hoje, em Bruxelas, haver "já um elevado apetite dos investidores" pelo país, face às opções políticas para diminuir a dependência do país das ajudas externas e do petróleo e gás.

"Já existe um elevado apetite dos investidores para irem para Timor, mas também estamos cientes que o trabalho deve continuar a ser árduo", afirmou à agência Lusa Rui Maria Araújo, acrescentando, assim, a importância dos contactos que fez durante dois dias em Bruxelas.

Nesta deslocação, Rui Maria Araújo participou nas Jornadas Europeias do Desenvolvimento e manteve reuniões bilaterais, nomeadamente com o presidente do Conselho Europeu, Donald Tusk, e com o comissário europeu responsável pela Cooperação Internacional e Desenvolvimento, Neven Mimica.

Na capital belga e europeia, Rui Maria Araújo aproveitou ainda para "partilhar a experiência de construção do Estado nos últimos 14 anos, após a restauração da independência" e também "mostrar aos parceiros quais os planos para o futuro, particularmente nos objetivos do desenvolvimento sustentável".

"Nós estamos muito cientes que o desenvolvimento socioeconómico do país vai ter que ser feito de uma forma mais autossustentada. Claro que continuamos a precisar dos apoios dos países da Europa, mas também é preciso dotar o país da capacidade de mobilizar os recursos necessários para desenvolver o país e daí as reformas que estamos a fazer", argumentou à Lusa.

Araújo especificou "não ser sustentável continuar-se a depender muito dos parceiros de desenvolvimento e também depender muito dos recursos não renováveis, como o petróleo e o gás".

Com esta opção, os investidores têm chegado ao país, nomeadamente, para a implementação de uma fábrica de cimento e a construção de um porto, enumerou o governante, referindo também os vários operadores de telecomunicações e os investimentos em hotéis, centros de conferência, centros comerciais.

PL // VM