DILI,
(TATOLI) - Inkéritu ne’ebé Governu halo ba International Finance Corporation
nu’udar membru pertense ba Banku Mundiál (BM) konfirma katak China Harbour
Engineering Company (CHEC, nu’udar parte ne’ebé manan ba konstrusaun Portu
Tibar ne’ebé antes ne’e impede (interidada ou debar-iha lia-inglés)
husi Banku Mundiál termina ona nia nia impedimentu iha Janeiru 2017 no nunka
aplika ba portu.
Tuir
akordu kontratu konsesaun, Timor Port S.A maka únika responsavel perante
ba Estadu kona-ba dezeñu, ko-finansiamentu, konstrusaun no operasaun ba Portu,
tenke kumpre ho obrigasaun tomak no padraun ne’ebé di’ak inklui tékniku
espesifikasaun rigorozu banati tuir Kontratu Konsesaun.
Timor
Port S.A bele halo sub-kontratu independentemente ba servisu konstrusaun no
operasaun ba entidade seluk no asegura entidade sub-kontratada kumpre ho
espesifikasaun tékniku referidu iha Kontratu Konsesaun.
Tanba
ida-ne’e, konsesionária lansa independentemente konkursu internasionál no
konklui tiha ona konkorsu ne’e ho kompañia selesionadu CHEC nu’udar parte
ne’ebé manán ba konstrusaun ba Portu Tibar iha data 12 Dezembru 2017.
Tuir
komunikadu husi Ministériu Planu no Finansa (MPF) katak papél Governu maka atu
asegura konsensionária no nia sub-kontratór sira kumpri ho akordu Kontratu
Konsensaun ne’ebé iha mekanizmu sufisiente hodi proteje Governu bainhira iha
fallansu ruma akontese.
“Tanba
razaun ida-ne’e, Governu estabelese Unidade Jestaun Portu Baia Tibar hodi
dedika totalmente ba implementasaun projetu ne’e, ho profisionais sira ho
esperiénsia ne’ebé di’ak, tantu nasionál no internasionál, ne’ebé kombina ho
koñesimentu (background) nesesáriu hodi jere akordu Kontratu Konsensaun durante
faze konstrusaun, téknika, seguransa, saúde no ambiente, no legál”.
Luihusi
konkursu inetrnasionál, konsórsiu EGT Engenharia & FASE Estudos e Projetos
(“Engenheiro Independente”) ne’ebé selesionadu hodi hala’o supervizaun
independente ba dezeñu no konstrusaun portu nian.
“EGT
& FASE hanesan konsórsiu husi empreza fiskalizasaun internasionál ho
esperiénsia barak iha supervizaun portu nian iha nasaun oioin. Sira sei
verifika katak Konsesesionária kumpri rekerimentu hotu bazeia ba akordu
Kontratu Konsensaun, inklui kompleta verifikasaun ba dezeñu no superviziona
atividade konstrusaun hotu. Engenheiro Independente sei asegura katak Governu
Timor-Leste kumpri atempadamente obrigasaun hotu bazeia ba akordu kontratu
konsensaun hodi bele halo prosesu dezenvolvimentu projetu la’o ho di’ak”,
refere komunikadu ne’ebé dirije ba Tatoli, ohin.
Durante
faze konstrusaun, iha projesaun katak sei iha servisu fatin liu 500 maka loke,
maioria ba sidadaun no rezidente permanente Timór-oan. Ida-ne’e nu’udar
kompromisu husi Konsesionária no Governu atu asegura tarjetu ida nee, la
importa kontratór ida ne’ebé mak Konsesionária kontrata (hili) hodi harii
Portu.
“Finalmente,
implementasaun Projetu PPP lori investimentu privadu boot liu iha setór
infrastrutura públika mai Timor-Leste, no ida ne’e mós hatudu hela sinál ba
investór seluk katak Timor-Leste nu’udar fatin atrativu hodi bele hala’o
negósiu”.
Governu
Timor-Leste deside kleur ona atu dezenvolve portu foun iha parte oeste
Dili hodi bele serve nasaun ho tinan naruk tuir modelu Parseira Públiku-Privada
(PPP).
Liuhusi
konkursu internasionál, Governu selesiona Bolloré Group (Parseiru Privadu) atu
dezenvolve portu foun (green field port) iha Baia Tibar liuhusi modelu dezeñu,
harii, ko-finansia, opera no transfere (Design Build Finance Operate &
Transfer/DBFOT). Bolloré Group nu’udar kompañia Francés iha naran iha nivél
mundiál espesializada iha konsensaun portu no lojístika, no agora daudaun opera
terminál kontentór hamutuk 16 iha nasaun oin-oin. Atu hala’o dezenvolvimentu
portu foun Governu asina akordu (kontratu) ho Timor Port S.A. (kompañia ne’ebé
rejistradu iha Timor-Leste no na’in husi Bolloré Group) iha loron 3 juñu 2016
ba konsensaun tinan 30 nian.
Depois
períodu konsensaun, Timor-Port S.A sei transfere filafali portu internasionál
ne’e (Portu Tibar) ba Governu Timor-Leste.
Portu
Baia Tibar sei sai nu’udar “State-of-the-art port” ho ekipamentu modernu hodi
bele garantia movimentu rápidu no efisiente iha kontentór no kargu. Portu foun
sei bele akomoda ró ahi boot liu Portu Dili no sei asegura kustu ba Freight (karregamentu)
ne’ebé sei hamenus presu konsumidór.
Avaliasaun
detallu ba impaktu ambientál no sosiál hala’o husi parte konsesionária banati
tuir padraun internasionál, inklui medida hodi evita, hamenus (mitigate) ka
halo balansu ba impaktu ambientál.
Projetu
ne’e implementa nu’dar Parseira Públiku-Privada (PPP) atu lori esperiénsia no “teknolojia know-how” husi
operadór portuáriu nivel mundiál ba Timor-Leste, introdús inovasaun, promove
efisiénsia operasionál no garantia prestasaun servisu ne’ebé di’ak ba públiku,
no importante liu, Governu bele transfere risku boot ba parseiru privadu,
inklui risku konstrusaun atrazu, kustu exesivu, tráfiku, efisiénsia operasaun
no seluk seluk tan.
Modelu
PPP kria mós insentivu adekuadu tanba konsesionária maka sei opera portu
durante tinan 30 nia laran, ida-ne’e maka sei sai sira-nia interese
(responsabilidade) hodi garantia halo konstrusaun ho kualidade ne’ebé di’ak.
Jornalista:
Maria Auxiliadora | Editór: Manuel Pinto