Docente Filosofia Política
ISFIT Dom Jaime Garcia Goulart, Dili
Husi 2007 to’o 2012, Fernando La’ Sama de Araújo mak sai hanesan Presidente do Parlamento Nacional. Iha 2008, Deputado/a sira husi bancada FRETILIN – Domingos M. Sarmento; Francisco M. Branco; Maria M. dos Reis e Costa; José M. da Silva Fernandes; Estanislau C.A.M da Silva; Inácio F. Moreira; David A. Ximenes; Josefa A. P. Soares, José A. F. Teixeira; Aniceto G. Lopes; Antoninho Bianco; António C. C. Machado no Joaquim dos Santos – husu ba Tribunal de Recurso atu bele halo parecer da inconstitucionalidade hasoru Lei 6/ 2008 – Regime Jurídico do Financiamento dos Partidos Políticos. Iha alegação ida hasoru PN, sira hakerek nune’e, “Teremos nós de pedir a uma criança da escola primária, que nos nos faça as contas para que constatemos que a divisão de 50% da subvenção em partes iguais por todos os partidos políticos representados no Parlamento Nacional, como representação tão como 21 deputados, na bancada minoritária e 2, 3 ou 6 deputados nas bancadas da maioria, viola o sistema proporcional?” (Cf., Proc. 01/2008/TR, Dili, 28 de Julho de 2008). Liafuan hirak ne’e hakerek ba TR nu’udar documento oficial ho norma jurídico folin aas tebes: husu fiscalização da constitucionalidade. Ida ne’e acto solene ida. Maski nune’e, Deputado/a sira husi FRETILIN hakerek no alega PN atu di’ak liu lalika halo-an hanesan labarik ki’ik sira iha escola primaria nebe fohin mak hahu hatene sura matemática. Nu’udar Comissário iha Comissão Nacional de Eleições (CNE), ha’u le documento ne’e ... laran makili fali!
Wainhira iha entrevista ida, Timor Post hatun ha’u nia liafuan “di’ak liu fila ba ensino básico”, Deputado Eládio Faculto foti problema, ha’u sente estranho (aneh) fali. Se linguagem hanesan ne’e baibain ona iha FRETILIN nia let, tan sa mak Deputado ida husi partido ida ne’e halo reação violento hanesan ne’e? Husi biban seluk, liafuan hirak nebe ha’u hasai atu hatan ba jornalista nebe husu ba ha’u kona ba livro Carlos da Silva L.F.R Saky hakerek “RENETIL Iha Luta Libertasaun Timor-Lorosa’e. Antes Sem Titulo, Do Que Sem Pátria!” (sei habadak ho RENETIL, 2013). Dehan katak, deputado/a sira husu atu “congela” (“congelamento” = pembekukan) tiha livro ida ne’e. Ha’u hakfodak. Tan iha Lei-Inan dehan, “O exercício da liberdade de expressão e de informação não pode ser limitado por qualquer tipo de censura” (artigo 40o n. 2). Congelamento ne’e hanesan mos censura ida nebe at los hanesan ditadarua nia hahalok. Oinsa mak Deputado/a sira brani tebes atu hakat liu Lei-Inan? Se, livro ne’e viola principio “... respeito pela dignidade da pessoa humana” (CR artigo 1o), tan sa mak la lori ba processo civil ka processo penal? Tan ne’e lori liafuan FRETILIN nian karik ha’u mos dehan, “Teremos nós de pedir a uma criança da escola primária, ...” atu lori hanorin ita konaba Lei-Inan no lei-oan sira?
Deputado Francisco da Costa Araújo (CNRT) mai rasik iha Manatuto (11 de Junho de 2015) hodi halo explicação badak. Nia hato’o ninia discordia, “Maun Amo, ha’u mos la setuju ho Amo nia liafuan ... desculpa”. Maibe, nia mos hato’o aspecto seluk, “... ha’u la taka matan ba Amo nia ain-fatin iha clandestina Baucau, liu-liu 1999”. Ba ha’u, Deputado Francisco hatudu nia posição honesto no sincero atu contra ha’u nia liafuan, maibe, liu-liu ninia defesa maka’as ba papel intelectual sira nian. Ha’u hanoin hetan liafuan balun, “Numa sociedade arcaica e sem elite, quer burguesa quer intelectual, ‘em que a esmagadora maioria é analfabeta ... a sua capacidade de revolucionaria não podia evidentemente ser grande” (Dr. Paulo Pires, TIMOR: 23). Los duni, iha 1975 ita halo revolução maibe namtate mak barak wainhira quadro dirigente sira mate mohu, balun halai ba rai liur no lakon liderança. Maibe, liu tiha tempo naruk ida foinsae balun hahu halo processo evolução no involução iha luta nia laran. Prefácio nebe Dom Carlos F.X. Belo SDB hakerek (RENETIL: ix) no Prof. António Barbedo de Magalhães hakerek (RENETIL: xiv), hatudu duni processo ida ne’e. Bele dehan, papel intelectual nian hanesan mensagem São João Paulo II nia liafuan, “imi masin rai nian ... imi naroman mundo nian” (Taci-tolu, 12 Outubro 1989). Nu’udar masin, intelectual sira conserva luta hasoru “brain washing” (fase kakutak) brutal husi militar indonésio nian. Nu’udar naroman, intelectual sira “orienta luta” liu husi dalan foun no pensamento critico no criativo.
Ba ha’u, hakerek obra mahar hanesan (livro) RENETIL hatudu duni oinsa mak papel intelectual mos forte iha momento nebe difícil tebes no todan. La’os de’it frente clandestina. La’os de’it frente Armada. La’os de’it frente diplomacia. Intelectual, hanesan mos papel Bispo no Padre sira hanesan “masin” no “naroman” ba luta nian. Maski seidauk iha medalha ba intelectual sira. La iha pensão vitalícia ka lei konaba veterano/ eis combatentes. Ate, hetan ataque husi PN. Maibe, Carlos Saky luta nafatin liu husi aspecto intelectual. Ha’u iha experiencia aat ida wainhira sai Comissário iha CNE, hau hakerek artigo 20 resin no livro 4, inclui palestra iha rai liur no rai laran. Maibe, iha comissário ida ka rua mak despreza hau nia obra hodi dehan, “lalika hatudu o nia intelectual iha ne’e, ema dasa rai mos intelectual”. Ne’e duni, wainhira Presidente da República Taur Matan Ruak hakarak nomeia fali atan ha’u ba Comissário, ho delicadeza tomak ha’u labele simu – tan, ha’u la hakarak serviço ho “intelectual dasa rai” sira nebe re-eleito nafatin iha CNE. Hotu-hotu iha dignidade hanesan; maibe la’os hotu-hotu iha qualidade hanesan. Ba ha’u, compara intelectual ho dasa-rai ne’e hanesan humilhação ba ema sira nebe serviço iha lu-ron ninin hamos jardim no cidade, ho honestidade ...
Carlos Saky iha coragem atu hari’i “monumento” foun ida ba RENETIL liu husi ninia livro. Baibain, hakerek livro história ida, autor sempre hare husi sikun “factum” no “facientes”. Liafuan “Factum” katak saída mak nia hakerek ne’e mai husi documento no testemunho barak nebe iha tiha ona. Husi biban seluk, “facientes” katak Saky formula ka hakerek tuir lógica ida nebe nia hatene no la’o tuir. Maibe, ho dalan ida ne’e, Saky bele monu iha “the genetic fallacy”. Ne’e katak, Saky hamrik iha risco ida nia oin: buat nebe nia haktuir iha RENETIL, balun bele los balun bele sala.
Maibe, Carlos Saky la pretende atu hakerek dogmatismo histórico ida. Matenek na’in sira la iha ida mak aceita história nu’udar “dogma” – doutrina fiar nian nebe la muda ona. Tan ne’e reação husi Deputado/a sira iha PN ne’e tristeza bo’ot ida ba Timor Leste. Saida mak mosu iha PN halo ha’u hanoin hikas wainhira iha Italia, 2004, mosu debate entre Presidente de Senato (Presidente do Senado), Prof. Marcelo Pera (professor filosofia política iha Universidade Pisa) hasoru Cardeal Joseph A. Ratzinger (Perfeito da Congregação da Doutrina de Fé). Ha’u mos tuir conferencia ne’e iha Universidade Pontifícia Laternense, Roma. Ikus mai mosu livro ida, Marcello Pera & Joseph Ratzinger, Senza Radici. Europa, Relativismo, Cristianesimo, Islam (Milano VII, 2005). Maski ida “ateu” no ida seluk “religioso”, maibe sira na’in rua to’o iha conclusão katak político na’in sira hakarak halo “Estado laico” maibe sira hatudu hahalok ho forma dogmática no arrogante liu husi “ideologia laicista” ida. Nune’e, política ohin loron hatudu forma foun ida, hanaran “a ditadura do relativismo” (a dictatorship of relativism). Tuir Cardeal Ratzinger, “Enquanto o relativismo, isto é, deixar-se levar "aqui e além por qualquer vento de doutrina", aparece como a única atitude à altura dos tempos hodiernos. Vai-se constituindo uma ditadura do relativismo que nada reconhece como definitivo e que deixa como última medida apenas o próprio eu e as suas vontades” (Santa Missa “Pro Eligendo Romano Pontifice, 18 de Abril de 2005).
*****
Ba ha’u, halo congelamento ba livro RENETIL to’o hamrik atu baku malu ne’e mai husi hahalok “ditadura do relativismo”. Ema sira nebe tur iha PN hanoin katak “critério da verdade” ne’e mai husi político sira. Professor Pera despreza ukun na’in sira nebe hatudu forma dogmática no arrogante husi “ideologia laicista” – katak, los ka sala labele depende ba intelectual ka padre sira, halakon tiha Verdade Absoluta husi Maromak, no lori sira nia ideologia política nu’udar sasukat. Tan ne’e, nia dehan Europa ohin loron la iha ona hun no abut (senza radici), moris namlele no la iha ona mahan ba Europeu sira. Ha’u hanoin, alarme husi professor Pera iha folin mos ba ita iha Timor Leste. Oinsa mak professor Pera aborda ditadura do relativismo ne’e? Ha’u koko atu habadak ...
Ida uluk (I), nia dehan “Il relativismo dei contestualisti” – katak, wainhira ita haksesuk malu konaba se mak los liu, se mak kleuk liu, ikus mai ita to’o iha situação ida: ida-idak ko’alia tuir ninia “comunidade” (grupismo político). Wainhira grupo A no grupo B haksesuk malu, la iha sasukat “inter” – katak, iha A no B nia let ida-idak lao tuir nia hanoin, no la hasoru malu ona iha ponto comum ida. La iha mos “meta” ba A ho B, katak sira kaer metin de’it sira nia hanoin no hakarak, depois lakohi hakat hamutuk ba horizonte nebe luan liu no klean liu. Nune’e, A ho B iha de’it sasukat “infra” (uma laran): ida be ninian de’it mak los liu, ema seluk nian sala hotu. Maibe, oinsa mak sai husi uma hodi hasoru ema seluk nia “verdade”? Resposta: depende ba contesto. Atu sai concreto liu – ita husu se “Mau Hudo Ran Kadalak ne’e herói ka traidor” ne’e depende ba Carlos Saky nia livro ka Nino Konis Santana nia carta ba Xanana Gusmão iha Cipinang ka Eládio Faculto nia liafuan iha PN ka comentário Pe. Martinho Gusmão nian iha jornal? La iha ona sasukat atu hatudu se nian mak los, maibe se nian mak “migliore” (melhor; di’ak liu). Tuir Prof. Pera nia liafuan, (1) “migliore ... significato”, wainhira grupo A bele resiste husi critica ka objeção husi grupo B – la’os tan hakerek livro seluk atu contra maibe lori força política (= ditadura?) atu halakon ka ameasa intelectual sira. Iha ne’e la’os “power of logic” (lori ulun malirin atu hanoin didi’ak ninia lógica), maibe “logic of power” (ameasa no hamrik atu baku malu). Ne’e duni, buat nebe iha significado di’ak mak ida nebe brani hamrik atu baku malu! Que dispara. Tuir mai (2) “migliore epistemicamente” wainhira ema bele hatudu se mak hatene barak liu ka di’ak liu sira seluk. Hakerek livro mahar, hatudu iis naruk no hanoin klean atu hatudu memoria iha passado. Ne’e hatene barak! Maibe, atu hatene di’ak liu, mosu wainhira ita iha coragem atu hasoru critica husi fatin seluk. Hela aat, wainhira político sira tama klaran hodi muturabu fali. Ida ne’e mak halakon gosto no “prazer do pensar” – halo ita baruk tiha de’it! Relativismo nia tentação mak hakarak duni atu hamaten gosto ida ne’e hodi halo baruk ema atu hanoin naruk no klean. Ida tan, (3) “migliore assiologicamente” wainhira hatudu se mak defende valor ukun-rasik-an hodi luta maka’as liu no se mak la luta. Hau conta história ida ba Deputado Eládio Faculto – wainhira ha’u sei sai Comissário iha CNE, ha’u ba halo visita oficial ida iha Komisi Pemilihan Uumum (KPU) iha Jakarta ho Com. Arif Abdullah Sagran (representante Islam iha CNE). Ha’u nia laran dodok no moe bo’ot, wainhira Arief Sagran hateten iha Komisaris KPU sira nia oin katak nia moe no fuan moras tan
Tuir mai (II), “Il relativismo dei deconstruttivisti” (liu-liu filosofo Jacques Derrida) – katak, ita ko’alia ka hakerek hodi sobu-rahun (demolição; ka desconstrução) ema seluk nia opinião original hodi lori fila ba fatin seluk. La tuir buat nebe ema/ autor hakarak hato’o! To’o ponto ida, bele hamrik atu baku malu. Ida ne’e hanaran “desconstrucionismo violento”, la’os de’it ba texto ida, maibe mos contexto no pre-texto. Ha’u hanoin, reação nebe Deputado Eladio Faculto hatudu, fou-foun mai husi violência textual ida wainhira nia hasai de’it frase balun husi Carlos Saky nia livro konaba “Mau Hudo Ran Kadalak” no manobra ida ne’e hodi sai fali texto integral ida. Maibe, ita hare didi’ak karik, Saky nia afirmação furak tebes no emblemático, “... iha faktu ida, Hodu Ran Kadalak mate iha militar Indonezia ho milisia sira pro-autonomia nia liman. Ida ne’e hatudu katak Hodu la husik hela luta ba ukun-rasik-an” (RENETIL: 84). Iha ne’e ita hare katak Carlos Saky no Eládio Faculto ninia contexto leitura mak la hanesan. Sai confusão wainhira, Deputado Francisco (CNRT) lori tama fali “pre-texto” konaba Pe. Martinho Gusmão nia luta iha Baucau, no oituan iha Malang (Carlos Saky, RENETIL: 136). Wainhira “pre-texto” no “contexto” kotu ka “la nyambung”, ikus mai hamosu violência textual. Ninia resultado, ita halakon tolerância atu hato’o opinião maibe impõe lia-los ho violência. Tan ne’e, wainhira halo missa reconciliação iha Manatuto, iha presença Presidente da República nian oin, Bispo Baucau no Administrador Apostólico Dili (Presidente Conferencia Episcopal Timorense) ho Núncio Apostólico representa Vaticano, ha’u hato’o Desculpa iha publico ba Parlamento Nacional (especial ba Deputado Francisco da Costa Araujo nebe defende atan ha’u). Ha’u hanoin hikas Prof. Pera nia liafuan konaba “la decostruzione della democrazia”. Nia dehan, totalitarismo no nazismo mos bele to’o iha poder liu husi dinâmica eleitoral husi ponto de vista formal, normal no democrático. Maibe, nia hatur pergunta complicado no delicado tebes, dehan: “Una democrazia deve forse lasciare in libertà e nella posizione di esercitare il potere coloro che potrebbero attentare alle libertà democratiche e mettere fine alla libertà democratica in mome della democracia e della maggioranza dei consensi che potrebbero in effeti raccogliere?” (Senza Radici: 19). Iha democracia ita hili ema balun atu kaer no halao ukun sira (esercitare il potere). Los! Maibe, hili tiha sira, sira bele koko atu halakon tiha liberdade democratica hodi democracia nia naran? Ah, agora mak confusão! Maski lori “majoritária” nia naran hodi bele hetan kbiit ne’e? Hau hanoin, Lei-Inan Timor Leste ko’alia barak liu konaba participação democrática – katak, maski ita hili ona ema balun hodi sai Deputado/a, maibe la significa eleitor sira tur patarata iha uma hein fula-fulan simu hahan no osan hodi hein mate. Lae! Ita nia Lei-Inan ko’alia konaba “cultura democrática” – wainhira valor intelectual no espiritual mos hetan fatin atu haburas Nação. PN la’os escola ka kampus. PN la’os Igreja ka Mesquita. Ne’e duni, hakerek livro no halo debate intelectual ne’e tenki sai “zona especial” ida no região autónomo ida. Maski nune’e, ita mos tenki agradece ba Eládio Faculto, tan hodi ninia reação mak ita bele hatene katak iha “fatti fuori-testo” nebe bolu nafatin ita nia atenção. Liu-liu ba Carlos Saky. Ha’u sei fila ba assunto ida ne’e iha kraik mai.
Ikus liu (III), “Il relativismo dei teologi” – ida ne’e mak Cardeal Joseph Ratzinger (Papa Bento XVI) dehan, “il relativismo in certo qual modo è diventato la vera e própria religione dell’uomo moderno” (= dehan lolos karik relativismo sai los tiha ona religião própria ba ema moderno sira). Papa Francisco husu ba Igreja Catolica iha Timor Leste atu sai “consciência critica da nação”. Nia hatudu katak, maski ohin loron ema hakarak halakon Igreja Catolica nia mensagem ba justiça, paz no integridade da criação, maibe sarani sira labele hakiduk no subar. Agora ha’u hatur pergunta ba Carlos Saky – Se ita boot mak hakerek konaba religião Islam no Arabe hanesan saída mak ita bo’ot hakerek konaba Vaticano, Nuncio Apostolico Mgr. Francesco Canalini (ka, Mgr. Pablo Puente) no Igreja Catolica (RENETIL: 120-122), saída mak mosu? Hakerek konaba OJECTIL, oinsa mak reação husi juventude católica sira? Maibe, la iha ema católico ruma mak halo ação violento hasoru Carlos Saky! Se Timor Leste ne’e mak Islam nakonu, no FRETILIN mak Islam – hau fiar katak Carlos Saky sai tiha ona “calderada” hanesan Taliban, Mujahidin ka ISIS nia hahalok. Maibe, lae! No fundo, maski FRETILIN ne’e moris naruk tan Igreja Católica ninia serviço (liu-liu, religiosidade husi Francisco Xavier do Amaral; Nicolau Lobato, no líder lubuk ida tan), maibe, husik nafatin espaço ba “Estado laico” no respeito nafatin “comunidade política” nia autonomia. Maibe, confusão hahu mosu wainhira Deputado/a sira nebe hakarak “laicidade” husi Estado, hatudu fali forma dogmática no arrogante husi “ideologia laicista”. Katak saída? Ideologia laicista katak pensamento brutal ida hodi elimina Igreja (no confissões religiosa seluk?); nega mata-matak Bispo no Padre sira, Igreja Catolica nia involvimento político. Maski Lei-Inan reconhece no valoriza Igreja Catolica nia luta ba libertação (Prembulo & artigo 11o no. 2), maibe Deputado/a sira – tan la gosta Bispo no Padre – hateten katak labele halo política. Pior, hanoin katak “comunidade política” ninia knar bele tama hotu iha “comunidade académica”. Tan ne’e mak ha’u dehan, sai Deputado/a ka Ministro/a la’os sai professor catedrático nebe bele “halo ona lalehan no rai, no buat hotu ema hare no mos la hare”. Dala barak ideologia laicista ne’e hanesan maoismo ho ninia slogan dehan “politicamente correta” (political correctness), katak, lia los ka legitimidade no legalidade ne’e iha wainhira partido político ida (FRETILIN?) mak ko’alia. Ema seluk mak ko’alia ne’e rai bele naben, tsunami bele sae! Nune’e, partido (líder partido) sai ona hanesan sasukat ba verdade no Verdade. La iha dialogo. La iha tolerância.
*****
Ha’u koko le Carlos Saky nia livro RENETIL atu bele halo recensão badak ida ne’e. Livro ida ne’e hatudu autobiografia ida. Hakerek-na’in la’os de’it hatur história nu’udar “factum”, maibe mos “facientes”; la’os de’it “patos” (luta tan hare terus no mukit) ida, maibe mos “ethos” (imperativo atu hasai moris husi terus no mukit) ida; la’os de’it “objecto” maibe mos “sujeito” ba lala’ok tomak iha RENETIL nia laran. Livro ne’e nia folin hatudu iha filosofia “Wirkungsgeschilichliches Bewuβtsein” (al.) – consciência da determinação histórica (kesadaran yang berdaya menyejarah). Katak “o que vivemos hoje não era memoria da história passada mas realmente vivendo-se uma consciência que é, e ao mesmo tempo que se sabe, exposta aos efeitos da história” (cf., Martinho Gusmão, Hans-Georg Gadamer, 2013: 250). Ho liafuan hirak ne’e ha’u defende Carlos Saky atu resiste hasoru “terror político” nebe hakarak fase-kakutak (brain washing) husi partido bo’ot sira (FRETILIN balun no CNRT balun). Saky la hakerek livro tan gosto atu halo nostalgia. Nia hakerek livro hodi fo efeito histórico ba nation building ida katak Timor Leste nebe ohin loron ita moris ba ... Timor Leste nebe ohin loron moris nu’udar Nação ukun-rasik-an la monu tun mai husi kalohan leten, maibe mai husi rai, mai husi ema barak nia kolen; mai husi grupo oi-oin hodi forma identidade nacional ida. Ida ne’e mak ita tenki consciente. La iha ona luta unilateral, maibe multilateral.
Tuir ha’u nia hare, livro ida ne’e hariku liu tan ita nia literatura konaba autor histórico sira, hanesan mos Biografia Dom Carlos Filipe Ximenes Belo, SDB (1999); Biografia Dom Martinho da Costa Lopes (2000); autobiografia Kay Rala Xanana Gusmão (2000); Mario Viegas Carrascalão (2005); Franciso Xavier Lopes da Cruz (1999); no agora Carlos da Silva L.F.R. Saky. Iha mos livro balun nebe hatudu palestra/ pensamento balun husi José Manuel Ramos Horta, Mari Alkatiri no Taur Matan Ruak. Ita sei falta “suporta” husi político sira atu hakerek konaba Nicolau Lobato no Francisco Xavier do Amaral. Infelizmente, sira na’in 2 mate no la husik hela lia menon ruma. Buat nebe mak ita bele halo mak “reconstrução hermenêutico” ida atu hare efeito histórico.
Lamentável tebes, wainhira ita hasai osan barak ba ema liur – hanesan Max Stahl no fundação seluk – hodi hakerek livro ka halo documentação oi-oin. Ate, livro história konaba Timor Leste mos ita husik ba ema Indonesia mak hakerek. Tinan 2 ka 3 liu ba, ha’u le livro ida iha loja livro nian ida, katak, “integrasi Timor Timur adalah kehendak rakyat sendiri, bukan paksaan dari Indonesia”. Wainhira ita nia ema rasik hakerek no halo reconstrução konaba história, ita nia político sira mak sarkele malu fali. Hau sente de’it buat ida – “moe bo’ot”. Memalukan. Vergonhosa. Hotu tiha, líder katuas sira ko’alia konaba “sarjana supermi”, “sarjana kualidade la iha” no ikus mai “transformação ba geração foun”.
Se ita le livro Saky nian ho fuan laran tomak no néon matenek, ita bele sente kedas oinsa mak “foinsae sira” sai hanesan avant-garde (vanguarda) atu lori inovação no “experimental” wainhira ita nia política no militar labele ona suporta revolução. RENETIL, FECLITIL, OJECTIL (OJC-TL), OPJLATIL, no OPJT hatudu duni evolução no involução iha luta ba independência. RENETIL hakerek ona ninia versão. Ita hein tan FECLITIL, OJECTIL, OPJLATIL no OPJT ... hodi hatudu katak foinsae sira mak hatudu duni utopia fundamental hodi hadau dignidade foun.
Ho teoria husi “Evolução” hatudu katak foinsae sira lori idealismo ho sira nia simplicidade hodi haksoit tama iha arena da luta nebe complexo. Saky bele duni hatudu oinsa mak “rungu-ranga” no “desobediência” barak, to’o traição no ikus mai reconciliação la’o nafatin ... inclui mata-wen no lian halerik barak. Saky hatudu momos pluriformidade no pluralidade iha luta nia laran. Maski ideia única “ukun-rasik-an”, maibe linguagem no aplicabilidade hasoru método oi-oin, dalan oi-oin.
Iha 1997, ha’u hakerek livro ida ho titulo “Menantikan Lorosae” (Seminari Tinggi Giovanni XXIII, Malang) hamutuk ho Padre Jovito do Rego de Araújo; Padre Mouzinho P. Lopes; Padre Marçal D. Ximenes; no Padre Germano Filipe Gusmão. Tuir mai, ha’u publica tan livro ida “Timor Lorosa’e: Perjalanan Menuju Dekolonisasi Hatidiri” (2003). Livro sira ne’e hakarak hatudu oinsa mak Igreja Católica sustenta luta ba libertação liu husi “locus teologicus” foun ida – fo esperança ba ema sira nebe la’o iha nakukun sira tanis, ba ema sira nebe la’o iha rai fuik maran sira halerik. Aliás, frater sira koko atu introduz teologia da libertação iha contexto Timor Lorosa’e nian. Livro ne’e lansa tiha, ha’u hetan kedas “teguran” husi Afonso Aleixo – “Frater, RENETIL ne’e la’os FRETILIN nia oan de’it, maibe foinsae estudante tomak nebe hakarak luta ba independência ho nacionalismo foun”. Tan, iha frase balun ha’u afirma katak FRETILIN/ FALINTIL iha ai-laran kaer kilat, sira bele mate mohu RENETIL iha ai-laran intelectual nian kaer lapizera. Ha’u reconhece duni ha’u nia ingenuidade no imaturidade intelectual!
1998, ha’u sai padre iha Baucau, kaer kedas pasta nu’udar Director ba Comissão da Juventude iha Diocese Baucau. Husi experiencia discussão no involvimento iha IMPETTU no RENETIL, ha’u hamutuk ho Frater Jacinto Francisco Xavier (mate iha Lautem, 27 de Setembro de 1999, hamutuk ho Madre sira no Titi Sandhora Lopes; milisia ALFA mak oho) – ami hari FOSCA (Foinsae Católica). Agora ha’u halo confessiones publicamente (ha’u mos hakarak husu perdão ba Dom Basilio do Nascimento no Dom Carlos F.X. Belo SDB), katak, ideia hari’i FOSCA ne’e hanesan fo hatais hena foun ba RENETIL no IMPETTU, usa movimento “MUDIKA” (Muda Mudi Katolik) nu’udar uma mahan. FOSCA hanesan expressão ida atu fo esperança, maibe iha biban hanesan mos atu revolta! Ideia ne’e hahu mosu liu husi discussão ho Romo Y.B. Mangunwijaya iha Yogyakarta. Romo Mangun rasik mai iha Baucau (1998), no ami halo discussão franca no aberta ho nia iha GOR. Ne’e duni, FOSCA mos sai hanesan alternativa, maski ha’u ho Frater Jacinto F.X. “jura ba malu” atu subar metin ... lakohi atu sai “pahlawan kesiangan”. Tan, iha Malang ami 2 mos involve ona iha FKMPPB (Forum Komunikasi Mahasiswa Putra/i Baucau) nebe hamosu “confusão”, halo RENETIL no IMPETTU iha Malang “hateke matan-ikun oituan”. Ikus mai, ha’u ho Amaro Ximenes (agora diretor iha MAP) ba Denpasar atu “apresenta-an” hodi halo explicação ba RENETIL.
Ho teoria “Involução” ita hare oinsa mak foinsae sira hahu hetan maturidade, experiencia no determinação; “learning by doing” ... “trial and error” hodi sai tasak liu tan, midar no furak iha luta ba libertação. Husi sikun ida ne’e mak ha’u fiar liu katak, transformação da geração husi barak liu mak husi “foinsae” ba “katuas” sira ... la’os husi “katuas” ba “foinsae”. Carlos Saky nia livro halo ita hanoin ho fuan konaba saída mak ita hotu halo ona iha passado nu’udar foinsae nebe nakonu ho esperança hodi transforma sira nia “caridade” ba hahalok quase “místico” no “martírio”. Husi página ida ba página seluk, Saky halo livro ida ne’e hanesan “cerita bersambung” ida, desenvolve scenario histórico nebe nia husik atu ko’alia rasik husi nia-an. Maibe, liu-liu Saky la “julga”; “... e su questo terreno, traballante e ogni passo, dobbiamo fare il meglio che possiamo per vivere degnamente, da uomini, pensando, operando, coltivando gli effetti gentili; e tenerci sempre pronto alle renunzie sense per esse disanimarci” (Benedetto Croce, 1952) – iha rai leten ida ne’e mak ita la’o kudeuk tun sae atu bele halo di’ak liu tan ba buat nebe ita bele halo atu moris dignamente nu’udar ema, iha kakutak atu hanoin, iha isin lolon atu bele halo netik buat ruma, hodi hamoris sentimento murak, no pronto nafatin hodi husik hela buat hotu, maibe lalika sente namlele/ maten-hamrik.
RENETIL sai nafatin “masin rai nian” ... “naroman mundo nian”. Pessoalmente, ha’u iha afeito ho Carlos Saky nu’udar companheiro iha domin ba “livro” (le no hakerek). Sai escritor iha Timor Leste la’os profissão “elite”, maibe moris ki’ak. Se hakarak hetan osan barak, di’ak liu sai assessor diuk ruma hodi halo coppy and paste ba lei ka regulamento ka relatório bosok sira hodi manan barak. Hanesan dala ida, assessor internacional ida husi Ministerio da Educação (husi Gabinete Vice Ministra Dulce Soares nian) halo entrevista ho ha’u konaba educação, horas 1 resin. Hotu tiha assessor ne’e fo US$ 20.00 ba ha’u (dehan compensasaun ba ha’u nia tempo). Ha’u sente humilhado tebes. Afinal, ha’u hanoin conversa baibain de’it. Lalika selu. Maibe, tan selu mak hau foti oin la sae. Ikus mai, assessor ne’e haruka hikas draft curriculum atu halo comentário, ha’u kaer soe ba lixu fatin. Dala ida ne’e, Carlos Saky hakerek livro mahar ida maibe hetan de’it insulto husi Parlamento Nacional. Maibe, ha’u orgulho nafatin ho Saky, tan “Antes sem titulo, do que sem pátria” ... maibe mos ha’u hanoin “antes sem dinheiro, do que sem personalidade autentica”.
Ha’u orgulho ho saudoso Fernando La’ Sama de Araujo, RENETIL nia Secretario Geral dahuluk. Iha Timor Post hakerek “Saldo La’ Sama Iha Banku Mandiri Mamuk” – US$10 – no, iha BNU US$300.00. Imagina?! Hanesan los profeta Job nia liafuan, “Nu saí do ventre de minha mãe e nu voltarei para lá. Iahweh o deu, Iahweh o tirou, bendito seja o nome de Iahweh” (Jo 1, 21). “Ho molik ha’u sai husi inan nia knotak no ho molik ha’u fila hikas ba neba. Maromak mak fo, Maromak mak hasai, Kmanek wain tebes Maromak nia Naran”. Wainhira monu ona iha susar no todan nia laran, Job nia fen-kaben koko atu halo nia hotar Maromak no hakribit nia fiar. Job dehan, bele halo sala oinsa de’it, naran labele sai traidor ba Maromak. Tuir ha’u nia hanoin, La’ Sama kaer metin nafatin espírito RENETIL nian ... transforma geração no sira nia mentalidade.
Hau taka ho liafuan husi R.G. Collingwood (1956), “History is not contained in books and documents, it lives only as a presente interest and pursuit, in the mind of the historian when he criticizes and interprets those documents, and by so doing relives for himself the states of mind into which he inquires”. Hela furak ema hotu hakerek história hodi husik hela “memoria critica” ba geração tuir mai. Sai at no moe bo’ot wainhira ita hamrik baku malu. Historia ita nian hotu. Sala bo’ot sala ki’ik, ita hotu halo ona. Manan no hetan ksolok, ita hotu nian. ...
Tempo Timor, opiniaun