segunda-feira, 2 de janeiro de 2017

DO VELHO AO NOVO: O QUE ESPECTAMOS?


Em retrospetiva do ano de 2016, no plano internacional, não foi um ano fácil, nem seguro, marcado por atentados na Europa, pela guerra na Síria, pelos milhares de refugiados à procura de um lugar mais seguro e propício a (re)criar um lar, pelo deterioramento das relações entre a Rússia e os Estados Unidos, que se reverteram na ausência de uma solução e resolução da questão da Síria. O resultado das eleições americanas que deram vitória a Donald Trump, um homem com uma personalidade ambígua e incógnita, concentrando nas suas mãos o (des)equilíbrio da cena internacional. Mas nem tudo foi mau, a vitória do engenheiro António Guterres como Secretário-Geral das Nações Unidas fez renascer a esperança de que a mudança é possível, de que a diplomacia pode mover o respeito, dissipar as diferenças, e acima de tudo conferiu às Nações Unidas o respeito e confiança aos olhos do mundo como a Organização capaz de promover a paz mundial, a segurança e a colaboração internacional.    

No plano nacional, Timor-Leste mostrou ao mundo que por ser um país pequeno em termos de dimensão territorial, não o é no que se refere à defesa do seu interesse nacional, dos seus direitos à luz do direito internacional, levando a Austrália à mesa das negociações sobre a disputa da fronteira marítima, de modo a obter um resultado mais favorável e acima de tudo mais justo.  
                                                                         
Chegados ao ano novo de 2017, a certeza que temos é que será um ano com fortes expectativas em torno de questões securitárias, das relações entre as potências mundiais e da sua influência no mundo, bem como da atuação das Nações Unidas e da comunidade internacional perante os conflitos e a defesa dos direitos humanos.

A nível interno, vão se realizar as eleições presidenciais e parlamentares que porão à prova a nossa capacidade de realização de eleições nos moldes democráticos, o respeito pelas diferenças ideológicas num clima que se espera que seja de paz e estabilidade. Neste âmbito, a apresentação de propostas credíveis e viáveis por parte dos partidos políticos face aos desafios sociais e económicos do país serão um elemento-chave para mobilizar os eleitores a votar com a certeza de que é possível promover o desenvolvimento da Nação e do Povo num espírito de trabalho, de dedicação, de esforço e de unidade entre as antigas e novas gerações.     

Mais do que esperarmos por um ano melhor, é sabermos que para termos um ano melhor do que o de 2016, é fazermos e trabalharmos para esse objetivo. Portanto, os partidos políticos e todos os agentes envolvidos ao promoverem com seriedade, empenho e respeito o seu papel, certamente contribuirão para uma corrida eleitoral “saudável” de acordo com os princípios e valores democráticos, bem assim, expressarem o respeito pelo resultado eleitoral.

Votos de um excelente ano de 2017 a todos. 

António Guterres apela para que se faça da paz uma prioridade

O novo secretário-geral das Nações Unidas, António Guterres, assinalou ontem o início do seu mandato apelando para que se faça da paz uma prioridade.

“Façamos de 2017 um ano de paz”, instou o antigo primeiro-ministro português e ex-Alto Comissário das Nações Unidas para os Refugiados, na sua primeira mensagem como secretário-geral da ONU, intitulada “Apelo à paz".

Realçando que o compromisso para com a paz é de “hoje e todos os dias” e deve ser um “princípio orientador”, Guterres confessa que é, “sobretudo, uma pergunta” que “assalta a consciência” e diz que se interroga sobre “como ajudar os milhões de seres humanos vítimas de conflitos e que sofrem enormemente em guerras que parecem não ter fim?”.

Observando que na guerra “não há vencedores; todos perdem”, Guterres criticou o gasto de “biliões de dólares na destruição de sociedades e economias, alimentando ciclos de desconfiança e medo que podem perpetuar-se por gerações”.

O líder da maior organização do mundo nos próximos cinco anos lembrou a ameaça do terrorismo global e como “vastas regiões do planeta estão inteiramente desestabilizadas”.

Para o novo secretário-geral das Nações Unidas, ultrapassar as “divergências políticas” exige solidariedade, compaixão, diálogo e respeito.

“Façamos de 2017 um ano em que todos – cidadãos, governos, dirigentes – procurem superar as suas diferenças”, apelou António Guterres.

SAPO TL com Lusa

Mais de 200 detidos num festival de música na Austrália

Sydney, Austrália, 02 jan (Lusa) -- A polícia australiana informou hoje que deteve mais de 200 pessoas, sobretudo por uso e distribuição de drogas, durante um festival de música no primeiro dia do ano na cidade de Sydney.

Entre os detidos no festival Field Day estava uma mulher de 24 anos acusada de posse de 130 pastilhas de ecstasy e mais de 2.000 dólares australianos (1.372 euros) em dinheiro, segundo o comunicado da polícia.

O festival, que se realiza no Ano Novo há mais de uma década no parque The Domain, no centro de Sydney, contou com atuações de artistas locais e internacionais de hip-hop, música eletrónica, indie e house para cerca de 30.000 pessoas.

Os australianos estão entre os maiores consumidores per capita de drogas no mundo e um quilograma de cocaína pode custar até cem vezes mais do que o seu preço na América do Sul.

Cerca de 80% da cocaína que entra na Austrália é produzida na Colômbia, Peru e Bolívia e enviada para o país oceânico em mercadorias embarcadas nos portos da Colômbia, México e Panamá, segundo dados oficiais citados pela agência espanhola EFE.

FV // MP

Detido capitão de ferry que se incendiou na Indonésia e causou pelo menos 23 mortos

Jacarta, 02 jan (Lusa) -- A polícia da Indonésia anunciou hoje a detenção do capitão do ferry a bordo do qual um incêndio causou 23 mortos no domingo perto de Jacarta.

O Zahro Express tinha acabado de deixar a costa perto de Jacarta com 250 pessoas a bordo para celebrar o novo ano na ilha de Tidung, destino turístico a cerca de 50 quilómetros, quando o motor teve problemas e explodiu, provocando o incêndio, segundo a agência francesa AFP.

Alguns passageiros em pânico atiraram-se à água, enquanto outros lutavam por coletes salva-vidas.

A maior parte das pessoas foi socorrida, mas 23 morreram e cerca de outras 50 ficaram feridas, segundo a agência oficial de gestão de catástrofes.

Alguns media locais afirmaram que o capitão foi um dos primeiros a atirar-se ao mar, antes de ser socorrido juntamente com outros passageiros.

Argo Yuwono, porta-voz da polícia de Jacarta, anunciou hoje a detenção no domingo, do capitão, suspeito de negligência.

Os acidentes com ferries são muito comuns na Indonésia, o maior arquipélago do mundo, onde a regulação dos barcos de serviço é muitas vezes negligenciada.

FV (MCL) // JPS

China diz que Hong Kong não deve ser usada para infiltrar ou subverter o país

Pequim, 02 jan (Lusa) -- Um dirigente chinês advertiu Hong Kong de que a China não vai permitir que ninguém use a cidade para prejudicar a estabilidade do país, depois de nos últimos meses terem aumentado as tensões sobre o emergente movimento pró-independência.

As tensões intensificaram-se na antiga colónia britânica e atual região administrativa especial chinesa depois de dois jovens pró-independência, durante os seus discursos de tomada de posse como deputados, terem usado palavras consideradas difamatórias para a China, comprometendo-se a servir a "nação de Hong Kong".

Numa entrevista à televisão estatal CCTV no domingo, o diretor do Gabinete de Ligação do Governo Popular Central em Hong Kong, Zhang Xiaoming, disse que controlar o movimento pró-independência na cidade requer o reforço da "consciência de fundo" entre a população.

"Em relação a Hong Kong, ninguém é autorizado a envolver-se em qualquer tipo de atividade que prejudique a soberania e segurança nacional, ou que desafie a autoridade do governo central ou a Lei Básica de Hong Kong, ou a usar Hong Kong para infiltrar e subverter a estabilidade social e política do interior da China", disse Zhang.

"Estes são as três linhas de fundo", acrescentou.

As autoridades do Partido Comunista chinês têm visto com alarme a emergência dos políticos pró-independência, apesar de apenas uma minoria dos residentes de Hong Kong apoiar tal movimento.

Antiga colónia britânica, ocupada durante a Guerra do Ópio, em meados do século XIX, Hong Kong é desde julho de 1997 uma Região Administrativa Especial da China.

Segundo a fórmula "um país, dois sistemas", adotada também em Macau, as políticas socialistas em vigor no resto da China não se aplicam no território e, exceto nas áreas da Defesa e Relações Externas, o território goza de "um alto grau de autonomia".

O desaparecimento no ano passado de cinco livreiros conhecidos por publicarem livros sobre a vida privada dos líderes políticos chineses gerou a condenação da comunidade internacional e aumentou os receios de muitos residentes de Hong Kong quando, meses mais tarde, os cidadãos desaparecidos apareceram presos no interior da China.

Ao abrigo do atual sistema eleitoral, o líder do Governo de Hong Kong é selecionado por um colégio eleitoral de 1.200 membros representativos dos vários setores sociais.

O impopular líder da cidade, Leung Chun-ying, também conhecido por CY Leung, e considerado por muitos dos seus críticos como um "fantoche" de Pequim, disse no mês passado que não voltaria a concorrer ao cargo de chefe do Executivo.

Regina Ip, antiga secretária para a Segurança, e o juiz na reforma Woo Kwok-hing, são as duas candidaturas apresentadas ao cargo até à data.

FV (DM) // JPS

ABRANDÁMOS NAS PUBLICAÇÕES, VAMOS AGORA RETOMAR O RITMO NORMAL

Durante este período natalício e de passagem de ano andámos devagar (como na fábula da tartaruga e o coelho é o caso da tartaruga). Procedemos a poucas publicações e mesmo assim tarde e a más horas. 

Também corresponde à verdade que nesta quadra das festas a matéria de informação diminui. Quase todos abrandam as suas azafamas do dia-a-dia, incluindo os profissionais da informação, aqueles que com o seu trabalho também sustentam o Timor Agora através das notícias que lhes "roubamos" com espírito de divulgação e de chegar a mais pessoas, com o objetivo de criar maior habituação nos que nos visitam para lerem e informarem-se, formarem opinião, atualizarem-se e que se habituem a utilizar as publicações originais que aqui reproduzimos e divulgamos. 

A todos os orgãos de comunicação de que nos valemos neste projeto Timor Agora desejamos os maiores sucessos no novo ano de 2017, assim como aos seus profissionais. Reiteramos os nossos agradecimentos. Votos e agradecimentos extensivos aos que colaboram no Timor Agora.

A partir de hoje abandonaremos o andamento vagaroso da tartaruga e retomaremos o intenso andamento do coelho. Depois das Festas o Timor Agora volta a ser o mesmo e se possível melhor, porque previmos proceder à inclusão de algumas novidades que julgamos serem do agrado dos que nos visitam e lêem.

Para todos desejamos um bom ano e a concretização dos vossos sonhos, das vossas perspetivas e ambições, que visem não só o bem-estar individual mas principalmente o coletivo. Jamais seremos bons seres humanos se formos indiferentes aos nossos irmãos que sofrem e a quem roubam o respeito devido e a dignidade.

Todos fazemos parte de mesma raça: a humanidade. Entre os humanos essa é a única que existe!

Horta: Xanana mak fó Garantia Emilia ba Rai Li’ur

DILI: Eis Prezidente Repúblika José Ramos Horta deklara katak eis Primeiru Ministru Kay Rala Xanana Gusmão mak fó garantia ba eis Ministra Finansas Emilia Pires ba Nova Iorke hodi partisipa iha enkontru G7+.

Iha fulan Setembru nia laran, Tribunal Distrital Dili fó autorizasaun ba arguida Emilia Pires hodi reprezenta Timor-Leste ba Nova Iorke. Maibé, hafoin enkontru ne’e remata, Emilia lakohi fila ona mai Timor-Leste.

Razaun ne’ebé Emilia fó mak atu halo operasaun ba nia ain iha Australia. Maibé, hein ba hein, ikus mai arguida deklara katak nia la fiar ba sistema judisiariu iha Timor-Leste no dehan katak nia portugueza la’os timor-oan, tan ne’e nia husu atu hala’o prosesu julgamentu iha Portugal.

Maske nune’e, TDD kontinua hala’o prosesu julgamentu no ikus mai deside hodi aplika pena prizaun tinan 7 ba Emilia Pires no tinan 4 ba Madalena Hanjam.

"Loloos Emilia tenke fila, tanba nia sai husi ne'e (Timor-Leste) Ministru Planeamentu no Investimentu Estratejiku, Maun Xanana mak fó garantia. Tanba ne'e Tribunal mós husik nia ba," deklara Premiadu Nobel da Pas Jose Ramos Horta ba jornalista sira iha Palasiu Prezidente Aitarak-Laran, Kinta (29/12).

Tuir Horta, ho kondenada Emilia ne’ebé to'o ohin loron la fila, afeta ona ba prosesu judisiariu iha Timor-Leste.

"Imajen Timor nian monu, sa tan Timor mak lidera hela G7+. Laiha Ema ida mak bele halo fali dezafiu ba desizaun Tribunal, mezmu pena ne'e demais ou todan maibé, tenke enfrenta", katak Horta.

Horta dehan, kazu Emilia nian tenke hetan dalan. Maske nia la hatene atu halo oinsa, maibé estadu mak tenki buka meius hodi halo aprosimasaun ho estadu Portugal hodi haruka Emilia fila mai TL.

"Ha'u labele garantia Emilia fila ou lae maibé, estadu no Tribunal mak tenke asume knar ne'e,” katak nia. (*)

Tomé Amado – Ola Timor -  Editór: Tellukoro

Foto: Eis Prezidente Republika Jose Ramos Horta fahe informasaun ba jornalista sira. (olatimornews FOTO: Pachar Malay)

Lee mós 

RTTL ep - VIDEOREPORTAJEN

ADJUNTO COMANDANTE PNTL BAUCAU HATETEN KATAK SELEBRASAUN NATAL IHA MUNICIPIO NEE LAO DIAK


RTTL ep

BISPO DIOCESE MALIANA DOM NORBERTO DO AMARAL HUSU BA SARANI SIRA ATU HADOK AN HUSI VIOLENSIA


RTTL ep

MARIA VITORIA OKUAP 28 12 2016

RTTL ep

Taur Hakarak Horta Kandidata A’an Ba Prezidente Repúblika

DILI (ANTIL) - Atuál Prezidenti Repúblika, Taur Matan Ruak, hakarak eis Prezidenti Repúblika, Dr. José Ramos Horta kandidata a’an ba Prezidenti Repúblika periodu (2017-2022).

Horta haktuir katak razaun Taur dudu nia ba Prezidenti Repúblika tanba nia iha esperiénsia lidera Nasaun, halo servisu di’ak, imparsiál (neutrál) no laiha partidu.

“Taur hateten ba ha’u katak Nasaun ne’e tenke ukun hosi ema ne’ebé laiha partidu,” nia dehan ba jornalista sira iha Palásiu Prezidénsia Repúblika, Bairo-Pité, Dili, Kinta (29/12), hafoin halo sorumutu ho Prezidenti Taur Matan Ruak.

Nia informa iha eleisaun jerál 2017 mai ne’e, figura kaliber na’in tolu maka sei kompete malu maka hanesan Xanana Gusmão ho partidu CNRT, Lu-Olo no Marí ho FRETILIN no Taur ho PLP. Tanba ne´e, Horta informa, Taur hakarak tenke iha Prezidenti Repúblika ne’ebé hakalma parte tolu ne’e. “Tanba ne’e, nia (Taur) rasik dudu ha’u para ba oin,” nia hateten.

Maske nune’e, Diplomata senior ne’e haklaken, máximu, iha tempu semana ida nia laran, nia sei deside atu kandidata a’an ka lae.

“Kandidata a’an atu halo saida? Prezidente Repúblika nia poder ne’e limitadu loos. Dala barak ita sai frustradu tanba ko’alia ba Governu maibé Governu tilun di’uk no la rona saida maka ita hato´o. Ne’e duni, ha´u agradese ba Taur nia konfiansa mai ha´u maibé ha’u sei tetu másimu semana ida nia laran maka desidi,” eis Primeiru Ministru esklarese. (Jornalista: Xisto Freitas, Editor Otelio Ote)

Foto: Imajen Prezidenti Taur. Dok. ANTIL

Problema Bee Moos Dili Laran, SAS Tun Observa Direita

Dili, (ANTIL) – Diretór Interinu hosi Diresaun Abastesimentu Água, Martinhos Nahak informa, servisu água no saneamentu (SAS) hakarak tun hodi observa direita problema bee moos ne’ebé sai preokupasaun ba komunidade Dili laran liu-liu iha Suku Lahane Orientál no Becusse Kraik.

“Iha observasaun ne’e hanesan meius atu hadia kanu sira ne’ebé kuak, tenke hadia agora atu bee bele funsiona normál”  Diretór Interinu hatutan ba ANTIL iha ámbitu observasaun direita kanu ne’ebé mak hetan estraga hosi ema deskonesidu iha Mota Becusse Kraik, Kinta (29/12).

Problema bee moos iha suku rua ne’e, ho observasaun katak komunidade mak  seidauk iha konsiénsia atu kontrola kanalizasaun no estraga fali kanu sira hodi halo kuak.

Diretór Interinu hatutan, Bee moos sempre menus tanba populasaun iha sidade Dili seidauk iha konsiénsia, koñesimentu, falta informasaun. “dezenvolvimetnu tenke partisipativu, labele hein de’it governu atu halo buat hotu maibé autoridade lokál no komunidade sira tenke partisipa iha setór bee moos, atu asesmentu bee moos bele efetivu no efisiénsia” katak nia.

Maske iha problema bee moos, nia esplika, wainhira hakarak rezolve bee moos ema hotu tenke iha konsiénsia hodi labele estraga kanu. Ami iha ekipa rua hanesan ekipa task force atu haree akontesimentu emerjénsia no ekipa OM atu tau matan ba servisu manutensaun no operasaun.

Iha fatin hanesan, Xefe Suku Lahane Orientál, Trindade do Amaral Pinto Batista apresia tebes ba prezensa no observasaun hosi SAS atu bele hadia ho emerjensia bee moos ne’ebé sai preokupasaun.

Hosi Suku Lahane Orientál ho totál populasaun 10 mill resin hosi Aldeia 13 ne’ebé kompostu hosi Aldeia Depozitu Penál, Temporál, Monumentu Kalma, Metin,Tuba Rai, Saree,Bekoi, Rai Mean, Vale Lahane, Marabia, Alekrin, Seurama. (Jornalista : Zezito Silva, Editor, Otelio Ote)

Foto: Diretór Interinu, Martinhos Nahak ho nia ekipa tékniku sira tun hodi observa direita kanu ne’ebé mak estragadu hosi ema deskoñesidu iha Mota Becusse Kraik, Kinta (29/12), Foto/ Zezito

Incêndio num ferry na Indonésia faz pelo menos 23 mortos

Jacarta, 01 jan (Lusa) -- Pelo menos 23 pessoas morreram depois de um ferry se ter incendiado perto da capital da Indonésia, Jacarta, disse hoje um oficial da polícia.

A embarcação transportava cerca de 100 pessoas do porto de Muara Angke, em Jacarta, para Tidung, uma ilha fora da capital, quando se incendiou.

O oficial, Seply Madreto, disse à MetroTV que o fogo atingiu metade do ferry e adiantou que mais de 10 feridos foram transportados para os hospitais.

Os acidentes com ferries são muito comuns na Indonésia, o maior arquipélago do mundo, onde a regulação dos barcos de serviço é muitas vezes negligenciada.

MCL // VM

Milhares desfilam em Hong Kong em defesa de quarto deputados pró-democracia

Hong Kong, 01 jan (Lusa) -- Cerca de 5.000 pessoas desfilaram hoje em Hong Kong num protesto contra uma tentativa do Governo semi-autónomo da cidade chinesa de destituir quatro deputados pró-democracia, informou a polícia.

O Governo de Hong Kong iniciou um processo legal contra os quatro deputados recém-eleitos, por infrações nos juramentos de lealdade na cerimónia de posse em protesto contra o Governo chinês em Pequim.

Alguns dos manifestantes empunhavam cartazes com as palavras "Hong Kong Independência" e de apoio aos quatro deputados.

Um dos deputados, Edward Yiu, disse frases sobre democracia durante o seu juramento de posse.

Os quatro deputados participaram na marcha, tendo Yiu referido que a decisão legal do governo de Hong Kong está a destruir o sistema democrático da cidade e que os deputados "devem ser protegidos porque são eleitos por centenas de milhares de votantes".

"Não se trata apenas de justiça, trata-se de proteger o nosso sistema democrático", adiantou Yiu.

PAL // VM

Ban Ki-moon despede hosi ONU "hanesan Cinderela oituan "

Sekretáriu-jerál ONU sesánte, Ban Ki-moon, despede iha horisehik  hosi ekipa Nasoins  Unidas sente halimar  "oituan  hanesan  Cinderela".

"Aban (sábadu) iha  meia-noite, buat hotu sei muda", nia hatutan, halo hamnasa  funsionáriu no diplomata sira hotu ne’ebé  hamutuk ba despedida ne’e.

Molok ninia karruajen transforma ba abóbora, Ban Ki-moon ho onra komemora  2017 iha  Times Square, iha  Nova Iorque, hahú  kontajen tradisionál dekresente.

"Ha’u sei lakon ha’u nia kargu ho ema millaun sira", nia ironiza.

Iha  01 janeiru, hafoin tinan 10  hanesan  lideransa Nasoins  Unidas, Ban Ki-moon sai  testemuña ba portugés António Guterres, ne’ebé sei assume iha tersa-feira, 03 janeiru – tanba segunda-feira ne’e  feriadu -- iha sede ONU, oras 09:00, hodi hahú ninia serbisu dahuluk.

Durante tinan sanulu, sekretáriu-jerál sesante hakarak sai "lian ba sira ne’ebé laiha lian iha matéria" no  advogadu "ba sira ne’ebé  abandona ninia sorte ka laiha defeza", afirma, ba pessoál ONU "atu  kontinua nafatin".

Entre ninia prioridade hirak ne’e, refere ba dezenvolvimentu sustentável, kombate alterasaun klimátiku no defeza igualdade ba feto no joven sira.

Antigu ministru Negósius Estranjeirus sul-koreanu ne’e hakarak  fila fali ba Koreia Sul iha meadu janeiru no analista sira admite katak  nia sei  kandidata-an ba prezidénsia nasaun nian.

Hafoin  tempu naruk iha korredór  ONU, ho  parajen  frekuente hodi kaer -liman ka responde ba aplausu sira no husik edifísiu ho Mercedes metan ida.

SAPO TL ho Lusa

Timor-Leste no Nasaun Sira Nebe Tama Ona Ba 2017

(salvioonline.com) – Nasaun sira nebe lokaliza iha Pacifico Sul mak tama uluk ba tinan foun 2017, tamba nasaun sira nee nia timezone GMT +13, hanesan Nova Zelandia, Kribati no Tonga.

Iha Nova Zelandia, hanesan tinan tinan, Fogu Artifisial tiru husi Sky Tower, iha Auckland.

Liu tiha horas balu husi Nova Zelandia, Australia mos tama ba tinan foun 2017. Fogu Artifisial iha Australia tiru husi fatin sira hanesan Harbour Bridge no Opera House.

Tuir mai, nasaun sira ho fuso orariu (timezone) GMT + 9 tama ba 2017, hanesan Japaun, Correia Norte, Correia Sul, Malasia, Thaiandia no Timor-Leste.

Iha Dili, publiku halo konsentrasaun boot liu iha Centro COnvensaun Dili hodi ba asisti konsertu muzikal nebe partisipa husi artista timor oan, hanesan Gerson Oliveira, Lola Cansio, Dora Bria, Anito Matos, Enia Matos no artista timor oan seluk.

Artista famoza no Diva husi Indonesia, Krisdayanti mos partisipa no hananu iha konsertu nee.

Serimonia passagem do Ano iha CCD partisipa husi Primeiro Ministro RDTL inklui membru governo no autoridade sira seluk.

Primeiru Ministru, Rui Araujo, hatoo nia diskursu kona ba Passagen do Ano iha minutu balu antes tama ba tinan foun 2017.

Hafoin diskursu husi Primeiru-ministru Rui Araujo remata, publiku iha CCD asisti hamutuk fogu artifisial duranti minitu balu nia laran nudar sinal Timor-Leste mos tama ona ba tinan foun 2017.

BOAS ENTRADAS BA MALUK SIRA HOTU!

Setor Koperativa Kontribui 2.6% Kresementu Ekonomia

DILI  – Setor koperativa fo kontribui dezenvolvimentu ekonomia ba nasaun ida husi fo kreditu iha tinan 2016 kontribui 2.6% kresementu ekonomia povu kiik sira nian.

Tuir Prezidente Federasaun koperativa hanai malu Elizario Ferreira hatete, iha 2000 iha koperativa 29 ho osan oituan, maibe iha tinan 2009 osan asset aumenta 8000, agora dadaun iha membru 15. 000 ho asset Kapital finanseiru miliaun U$ 4.3 husi osan sira nee fo kreditu ba ema nain 12. 000.

Maibe ema nain 12. 000 iha 6% mak  impresta osan hodi halo uma, sosa oan nia presiza, maibe iha 94% impresta osan hodi halo atividade ekonomia loke kios, loke mebel, loke industria agrobisnis, agro kultura, agro turismu, loke alfaite, signifika katak, koperativa kontribui 2.6% kresementu ekonomia povu kiik,” dehan Elizario ba STL, Sesta (30/12/2016) iha knar fatin Bairo Pite.

Nia hatete, Setor koperativa halo investimentu oin –oin oinsa bele hadia ekonomia povu kiik sira nian, iha base, hanoin koperativa servisu direitamente ba atividade ekonomia povu kiik, oinsa sira bele hetan rendimentu diak hodi sustenta sira nia moris, selu oan ba eskola.

Nia hatete iha 2030 kada suku ida hetan koperativa ida atu nunee bele fasilita povu kiik asesu kreditu hodi halo atividade negosiu no industria, hodi hetan rendimentu ekonomia finanseiru hodi sustenta sira nia moris.

Iha fatin hanesan Jestor operasional Venancio da Silva hatete, Koperativa importante tebes fo kreditu ba povu kiik sira liu membru sira neebe rai osan iha koperativa, hare osan neebe sira kreditu barak halo atividade negosiu loke kios, no faan sasan homan.

Nunee mos Bento Soares hanesan nain ba kafe hatete, koperativa  fo kreditu ba membru sira   halo atividade oin, agro komersiu,  iha  produtu kafe,  maibe kafe sira sosa husi ermera mai faan iha nee, kualidade diak tebes, folin tuir standar neebe iha. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (31/12/2016). Josefa dos Santos/Carme Ximenes

Suara Timor Lorosae

Povu Barak Antusismu Partisipa Atividade Partidu Politiku

DILI - Antusiasmu povu nian ba atividade partidu politiku makas tebes liu husi partisipasaun atividade partidu nian no objetivu husi sira nia partisipasaun nee atu haree no rona sira nia programa no figura partidu politiku nian.

Partisipasaun povu nian ba iha atividade partidu politiku nee, hau sente povu barak antuasistiku tanba sira hakarak haree no rona programa no figura partidu politiku nian neebe mak atu kandidata mai nee,” dehan Administrador Postu Administrativu Vera Cruz, Octavio V. do Amaral, iha nia knar fatin, Mascarinhas-Dili, Sesta (30/12/2016).

Administrador Octavio hatutan, Timor Leste nudar nasaun direitu demokratiku neebe konstituisaun fo dalan ba sidadaun idak-idak hodi partisipa iha kualker partidu.

Octavio salenta, ho koinesementu neebe mak partidu politiku sira fo ba iha postu administrativu nee akompania katak militante no simpatizante sira laiha provokasaun ruma.

Iha sorin seluk Xefe Suku Bairru Pite, João Batista dehan, partidu politiku sira wainhira halao atividade partidu nian hanesan re-estrusaun no hametin estrutura iha suku ida nee sira sempre iha karta koinesementu ba autoridade suku. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (31/12/2016). Raimundo S. Fraga

Suara Timor Lorosae

XANANA DUVIDAS KUALIDADE S1 HO S2 • DIT-UNPAZ-UNDIL HO UNTL

Eis Primeiru Ministru (PM) Kay Rala Gusmao prekupa no duvidas ho kualidade garduado S1 ho S2 ne’ebe tinan tinan universidade sira produs barak barak, tanba tuir Xanana maske ho ona S1 no S2 maibe koalia S fak nafatin.

“Eskola Dili Institute of Technology (DIT)  halo semester pendek iha deit fulan 6 sai ona S2 no Universidade da Paz (UNPAZ) mos halo  semester pendek tanba dehan buka hasae S1 hira ho S2 hira, mais mai ita kualia S fak nafatin ne’ebe ita parsse lakon tiha ita nia vizaun, lakon tiha dalan ba futuru povu ida tomak nian tinan tinan sai hela deit mak S1 rihun ba rihun merek mak seluk balun merek UNPAZ, DIT, UNDIL, UNTL no seluk tan,’’ hateten Xanana Gusmão iha nia diskursu festa Natal hamutuk ho labarik pre eskolar sira husi Municipiu Oecusse, Manatuto ho Lautem iha salaun Ministertiu Negosiu Esntranjeirus no Kooperasaun, Kuarta (28/12/2016).

Atual Ministru Planeamentu no Investimentu Estrategiku (MPIE) ne’e konsidera S1 sira ne’ebe universidade produs barak-barak ne’e balun hakerek mos sala hela i lee mos sala hela.

Xanana mos nota katak, dosente balun tama mai hanorin haruka estudante sira ba loke deit internet depois buka para aprende ida ne’e.

“Oinsa mak atu hasae kualidade S1 ho S2 ne’e susar tebes. Sosiadade kala balun hanoin katak ba hotu universidade ne’e diak ona mak ne’e atu sai matenek ne’e lalika ba universidade, la presija I nesesariamentu ba to S1 ou S2 atu sai matenek ne’e presija iha kbit atu hanoin, kbit rasional no iha kbit analiza ne’e mak matenek,’’ afirma Xanana. nia

Jornal Nacional

ADEUS TINAN 2016


Jornal Nacional, editorial

La kleur tan, hela deit loron ida, ita sei husik tinan tuan 2016 hodi simu tinan foun 2017. Jornada tinan 2016 nian, lanega buat diak nebe akontese iha rai ida nee iha tinan tuan nia laran maibe mos lasubar buat barak nebe lao ladiak iha planeta mundo nee.

Iha tinan tuan nia laran mundo nakonu ho instabilidade, funu iha Suriah, funu Palestina ho Israel, labarik no inan feton sira terus iha refujiadus nia laran, rai nakdoko iha Aleppo nebe lori sofremento no mate.

Diak ka at, kontenti ka triste, satisfaz ka la satifaz buat nebe akontese iha tinan 2016 laran sai lisaun ba mundo atu oinsa bele evita akontesimentu hanesan hodi hafoer tinan foun 2017 nebe la kleur tan ita atu simu.

Buat hotu nebe akontese iha liu ona hela ba historia hodi simu tinan foun  ho pensamento foun no espiritu foun hodi hahu jornada foun iha tinan foun nian laran. Tinan foun lori esperansa foun, eperansa ba moris foun nebe diak liu tinan tuan nian.

Balanzu desenvolvimentu politika, seguransa no ekonomia iha Timor Leste iha tinan 2016 nian bele dehan balanzu positivu. Situasaun politika normal, seguransa laiha situasaun ida nebe akontese hodi dezestabiliza situasaun seguransa iha rai laran no mos desenvolvimentu ekonomia lao normal, maske akontese mina folin tun nebe afeita ba rendementu Fundo Petroliferu Timor Leste nian.

Agora oinsa esperansa ba tinan foun 2017? Klaru tinan foun mai povu Timor Leste sei iha festa demokrasia boot rua, eleisaun Presidensial fualan Marsu nia laran no eleisaun Parlamentar iha inisiu fulan Jullu.

Festa demokrasia nee sei desafia maturidade politika politiku nain sira, kandidatu sira nebe kompete ba eleisaun presidensial no maturidade politika partido politiku sira iha eleisaun parlamentar.

Laiha duvida mundo tomak ohin loron nee sei konsidera Timor Leste sei Estadu fragile ‘nurak’, ne’ebe estabilidade nebe nasaun iha lagarantia Estadu nee metin no forte. Buat nebe sai sasukat mak Timor Leste too ohin loron sei esiste konfrontos Grupo Arte Marsiais (GAM) iha luron nebe Estadu la konsege kontrola.

Festa demokrasia, eleisaun presidensial no parlamentar mai nee mos sei koko kapasidade inistitusaun seguransa atu oinsa bele asegura eleisaun sira nee bele lao iha ambiente paz no trakuilu hodi sidadaun ida idak bele eserse direitu iha prosesu demokrasia nee.

Nunee mos partido politiku sira sai fator determinante ba estabilidade no seguransa rai laran tamba edukasaun politika partido politiku sira ba militantes importante hodi evita violensia iha tempo eleisaun no fo sai resultadus.

Eleisaun nudar jogu politiku, iha lakon no iha manan. Ida nebe manan laos orgulho maibe manan ho haraik an hodi hakuak ida nebe lakon, nunee mos ida nebe lakon tenki simu realidade.

Ne’ebe dala ida tan, iha biban ida nee, loron ikus tinan tuan 2016 hodi Redasaun Grupo Media Nacional, Jornal Nacional Semanário e Jornal Nacional Díario hatoo Boas Festas Santo Natal no Feliz Tinan Foun 2017 ba povu tomak, espesialmente ba leitores no asinantes tomak GMN nian.

Espera katak “Ksolok Natal no Tinan Foun nian sai hanesan fontes ba ita ida idak atu hametin liu tan  ita nia amizade, fiar no domin iha Nain Nia Moris”. Adeus tinan 2016 e Bemvindo tinan 2017, Year of hope. *