terça-feira, 25 de outubro de 2016

Parlamento timorense aprova contratação de magistrados estrangeiros dois anos após expulsão


Díli, 25 out (Lusa) - O Parlamento timorense aprovou hoje na generalidade uma proposta de lei que permite o recrutamento de magistrados estrangeiros para as instâncias judiciais de Timor-Leste, dois anos depois de expulsar os estrangeiros que exerciam essas funções no país.

A proposta de lei do "regime transitório comum de recrutamento de juízes, procuradores e defensores públicos" foi aprovada hoje em plenário, exatamente dois anos e um dia depois de o mesmo parlamento ter aprovado a expulsão de todos os magistrados estrangeiros que estavam em Timor-Leste.

Essa expulsão, que envolveu vários portugueses, gerou um dos momentos mais críticos da relação bilateral entre Portugal e Timor-Leste e levou à revisão de protocolos de cooperação, para afastar os magistrados da execução diária das funções judiciais.

O caso causou igualmente grande tensão entre a magistratura e o Governo timorenses que, no mesmo dia aprovou uma resolução adicional à do parlamento em que foi criada uma Comissão para a Auditoria do Sistema Judicial de Timor-Leste, "para efeitos de realização de uma auditoria técnica aprofundada sobre o funcionamento do sector d a Justiça".

Hoje, as duas maiores bancadas do Parlamento Nacional de Timor-Leste, CNRT e Fretilin, apresentaram o diploma que pretende retomar a contratação de magistrados estrangeiros - que vai ser agora analisado na especialidade -, que "estabelece o regime transitório comum de recrutamento de juízes, procuradores, defensores públicos e técnicos não timorenses para, temporariamente, exercerem funções nos tribunais, incluindo a Câmara de Contas, no Ministério Público e na Defensoria Pública".

O texto reconhece as fraquezas do sistema judicial timorense, onde os esforços de formação "ainda não permitiram superar a insuficiência de juízes e procuradores, que se faz sentir com maior intensidade no Tribunal de Recurso, incluindo a Câmara de Contas".

A nova legislação permitirá a contratação de magistrados "não timorenses" com mais de 35 anos e pelo menos 10 anos de experiência profissional durante um período transitório que pode ir, inicialmente, de três a cinco anos.

No caso da Câmara de Contas prevê mesmo a realização de um concurso "urgente e extraordinário, 15 dias depois da entrada em vigor da lei, para a seleção de candidatos "não nacionais" para o exercício de funções de juiz na jurisdição de contas".

ASP // JMR

Direitos humanos em Timor-Leste em segunda Revisão Periódica Universal da ONU


O Ministro da Justiça, Ivo Valente, irá chefiar a delegação de Timor-Leste e responder à avaliação do 2º Ciclo do mecanismo de Revisão Periódica Universal (RPU) da situação do respeito pelos direitos humanos em Timor-Leste, junto do Conselho de Direitos Humanos das Nações Unidas (CDH), em Genebra, Suiça, na próxima semana.

O país vai ser submetido pela segunda vez a uma revisão que visa avaliar o cumprimento por parte de Timor-Leste das obrigações e compromissos internacionais assumidos em matéria de direitos humanos. A anterior avaliação decorreu em outubro de 2011.

O exercício de Revisão Periódica Universal decorre no formato de diálogo interativo e os três países “avaliadores” de Timor-Leste são África do Sul, China e Holanda.

A RPU é um mecanismo inovador e implica que os 193 Estados-membros da Organização das Nações Unidas (ONU) sejam submetidos a uma nova avaliação da sua situação de direitos humanos a cada quatro anos e meio.

Esta revisão visa analisar o cumprimento das obrigações e compromissos internacionais assumidos por cada Estado em matéria de direitos humanos.

O processo da RPU baseia-se em três documentos: o relatório oficial enviado pelo Estado que está a ser avaliado, o relatório dos órgãos e mecanismos da ONU com informações sobre esse Estado e uma compilação preparada pela ONU a partir dos contributos enviados pela sociedade civil.

Fonte: Portal do Governo de Timor-Leste - Foto@ Agência Lusa

Fahi Sei Livre ‘Pasiar’ Iha Kapitál Dili


DILI: Problema animal, hanesan fahi ne'ebé to'o oras ne'e sei ‘pasiar’ livre iha Kapitál Dili, sai preokupasaun Administradór Munisípiu Dili, Gaspar Soares.

“Durante ne’e, ami apelu beibeik ona ba komunidade atu sulan animal hirak ne'e iha luhan laran. Maibé, realidade animal barak mak sei kontinua livre iha Kapitál Dili,” hateten Administradór Gaspar Soares ba olatimornews.com, foin lalais.

Nia dehan, la’ós ne'e de'it. Guarda hosi Munisípiu Dili mós hamutuk ho Polícia kuaze loroloron hala’o hela operasaun ba animal tama sai bairro. Maibé, animal kontinua livre nafatin.

“Ida ne'e mak dehan kapitál? Bainhira Guarda Munisípiu dukur, fahi ho livre tama sai bairro iha Kapitál Dili,” dehan Manuel Santos da Silva, Kinta (20/10).

Tuir Manuel, problema hirak ne’e mosu nafatin tanba falta de kontrolu husi parte Munisípiu Dili. Bele mós, tanba Guarda Munisípiu ladún seriu atu halo operasaun tama sai bairro.

Lian hanesan hatoo hosi Flaviano da Costa. Nia dehan, nu'udar komunidade nia sempre hateten, kapital Dili ne’e atu mós no furak presiza ema hotu nia konsiensia.

"La’ós ba animal de'it. Ba fo'er ne'ebé namkari iha Dili laran mós hanesan. Ida ne’e depende komunidade Dili nia konsiensia,” nia dehan. (*)

Foto: Maski Administradór Munisípiu Dili apelu beibeik atu sulan animal iha luhan laran, maibé realidade hatudu fahi sei kontinua livre 'pasiar' iha Kapital Dili. (Olatimornews Foto/Pachar Malay)

Pachar Malay – Olá Timor - Editór: Alexandre Assis

Lao Hamutuk: Deve Fó Ameasa ba Futuru Nasaun


DILI: Organizasaun Naun-governamental (ONG) Lao Hamutuk hato’o ninia preokupasaun relasiona ho planu governu atu impresta tan osan millaun $100 husi ajensia internasionál sira.

Tuir deklarasaun Primeiru Ministru Rui Maria de Araujo, iha tinan oin governu planu atu deve tan  husi ADB, JAICA no Banku Mundial hodi bele aselera prosesu dezenvolvimenu.

"Iha nasaun lubuk ida mak sai vitima. Sira labele selu tusan ba ajensia fornesedór ou kreditór sira", deklara Peskizadór ba asuntu Ekonomia no Rekursu Naturais ONG Lao Hamutuk, Adilson da Costa iha nia knar fatin, Vila Verde, foin lalais ne'e.

Esperensia nasaun barak, nia dehan, tanba labele selu tusan, ajensia kreditór sira totalmente influensia governu nia planu iha rasi laran.

“Klaru duni katak kuandu governu halo ona imprestimu, loke ona dalan ba ajensia internasional sira iha futuru atu fó influensia ba Timor-Leste nia soberanu.

Tuir nia, durante ne’e, Movimentu Povu iha nasaun sira iha mundu kontra sira-nia governu atu halo imprestimu.

Iha fatin hanesan, Ekipa Peskizadór LH Niall Almond husu ba governu atu hanoin didi’ak molok deside hodi impresta osan.

“Governu oras ne’e sei nafatin dependensia ba fundus minarai iha Bayu Undang, ita hatene tinan 10 oin mai mina-rai sei menus,” dehan Niall.

Bainhira governu deve tan, signifika iha tinan oin TL iha ona deve hamutuk millaun $400. Tanba iha tinan kotuk governu deve ona millaun $300.

Peskizadór LH ne’e husu atu tovernu TL tenke aprende husi nasaun barak ne’ebé halo imprestimu maibé laiha jestaun nebe’e di’ak, ikus mai sira-nia tusan sai boot no to’o agora sei kontinua selu tusan sira ne’e. (*)

Santa fe Amado - Ola Timor -  Editór: Telukoro

Lee mós iha Ola Timor: Tinan Oin, TL Deve tan Millaun $100

Tribunal ordena a ex-ministra que regresse a Timor-Leste e entregue passaporte


Díli, 24 out (Lusa) - O Tribunal de Díli deu hoje cinco dias à ex-ministra das Finanças Emília Pires, que está a ser julgada, para regressar a Timor-Leste e entregar o passaporte, recusando estender a autorização que lhe deu para sair país.

A decisão foi anunciada hoje pelo juiz José Maria Araújo, que preside ao processo que envolve a ex-ministra, e que criticou que Emília Pires não tenha regressado ainda ao país e entregado o seu passaporte, como deveria ter ocorrido a 20 de outubro.

O juiz considerou que isso constitui uma violação da medida de coação a que está sujeita e ordenou o regresso da ex-ministra até 29 de outubro.

Emília Pires, que é acusada, com a ex-vice-ministra da Saúde Madalena Hanjam, de participação económica em negócio e administração danosa, pediu autorização ao Tribunal de Díli para se ausentar do país para realizar uma viagem em representação do Estado timorense.

As duas ex-governantes estão sujeitas a medidas de coação que incluem a proibição de saída do país, mas o juiz autorizou que que Emília Pires representasse Timor-Leste em vários encontros nos Estados Unidos da América e na Europa.

No entanto, a autorização era até 19 de outubro, data em que Emília Pires deveria ter regressado a Timor-Leste, para entregar o passaporte a 20 de outubro e ser ouvida, nas suas declarações finais no tribunal, no dia seguinte.

A defesa de Emília Pires, porém, apresentou um requerimento a 18 de outubro para solicitar o adiamento do regresso para 01 de novembro e para prescindir das declarações finais de Emília Pires, o último passo antes de o julgamento ficar visto para sentença.

O tribunal deferiu a opção de não prestar declarações mas rejeitou o pedido de adiamento e ordenou que a ex-ministra apresente o passaporte em cinco dias.

Na sessão de hoje, o juiz marcou para 04 de novembro a que será a última sessão do julgamento, data em que previsivelmente será anunciada a data de leitura da sentença.

Emília Pires e Madalena Hanjam são acusadas de irregularidades na compra de centenas de camas hospitalares em contratos adjudicados à empresa do marido da primeira, com um suposto conluio entre os três para a concretização do negócio, no valor de 800 mil dólares.

Nas alegações finais, o Ministério Público deu todas as acusações como provadas e pediu penas de prisão de 10 anos para as duas arguidas.

As alegações finais da defesa ficaram marcadas por críticas ao Ministério Público e à forma como o processo foi conduzido desde o início, em 2012.

Na sua declaração final ao tribunal, Hanjan disse respeitar a justiça, o Ministério Público e os advogados, recordando a sua história de serviço ao país e garantindo que sempre cumpriu todos os procedimentos em todas as funções que cumpriu.

O julgamento começou há um ano e foram ouvidas dezenas de testemunhas, incluindo os ex-Presidentes Xanana Gusmão e José Ramos-Horta e o ex-primeiro-ministro Mari Alkatiri.

Governo timorense apresenta plano ação sobre mulheres, paz e segurança


Participação, prevenção, proteção e construção da paz são os quatro pilares do plano de ação que o Governo timorense apresentou para a implementação de uma resolução da ONU sobre a inclusão de mulheres nos processos de paz e segurança.

O plano de ação, que o Governo apresentou oficialmente na semana passada, pretende definir os passos para a implementação da Resolução 1325 do Conselho de Segurança das Nações Unidas.

Timor-Leste é o terceiro país do Sudeste Asiático e o 63.º em todo o mundo a desenvolver este plano de ação, que define os objetivos e ações a serem tomados no âmbito de quatro pilares principais de trabalho.

Estes pilares são considerados "essenciais para a promoção das mulheres e dos direitos das jovens a uma vida em paz e segurança, contribuindo em igualdade em termos de intervenção e liderança, na construção da paz e do desenvolvimento".

O Plano define atividades para promover e garantir a participação das mulheres em todas as posições e processos de tomada de decisão, incluindo nos setores da Defesa e Segurança.

Propõe igualmente ações concretas para revisão das leis, políticas e programas, como forma de reforçar uma participação ativa e significativa das mulheres em todos os aspetos da paz e de construção do Estado.

Rui Maria de Araújo, primeiro-ministro, destacou na apresentação do plano, que é necessário garantir que as mulheres "tenham mais espaço para participar ativamente nas tomadas de decisão".

Longuinhos Monteiro, ministro do Interior, disse que a aplicação do plano de ação "ajudará a reforçar os direitos das mulheres, em conformidade com a Constituição e os tratados e convenções ratificados por Timor-Leste".

A execução do Plano, liderada pelo Ministério do Interior, distribui responsabilidades pelos Ministérios da Solidariedade Social, da Justiça e da Defesa, bem como à Secretaria de Estado para o Apoio e Promoção Socioeconómica da Mulher.

As organizações da Sociedade Civil apoiarão a prática de atividades, defenderão a atribuição de recursos e participarão no acompanhamento e monitorização.

Prevê-se um Comité de Direção, quatro Grupos de Trabalho temáticos e um Comité Consultivo, bem como um Comité Sombra Independente de Acompanhamento, constituído por membros do Parlamento e representantes de Organizações Não Governamentais (ONG).

Agio Pereira, ministro de Estado e porta-voz do Governo, sublinhou que o executivo está empenhado na plena aplicação do plano, "com as suas atividades para promover e garantir a participação das mulheres em posições chave, especialmente nos domínios da Defesa e da Segurança, da construção da paz e do desenvolvimento".

"À medida que as mulheres timorenses beneficiem destas atividades, a nossa nação tornar-se-á mais forte, a nossa sociedade mais inclusiva e o nosso povo cada vez mais habilitado a participar no desenvolvimento", disse.

SAPO TL com Lusa – Foto Lusa

Konstrusaun Estádiu Ermera La’o Ho Problema


DILI, (ANTIL) – Deputadu hosi bankada FRETILIN, Antonio 55 husu ba governu liliu Sekretariu Estadu Juventude no Desportu (SEJD) atu toma atensaun ba konstrusaun estádiu munisípiu Ermera tanba, servisu ne’ebé mak halo hosi kompañia la-mantein.

“La hatene prosesu ne’e la’o oinsá, fulan ida kompañia ida ka’er, fulan ida fali kompañia seluk mak ka’er, la-hatene Sekretáriu Estadu Juventude Desportu, Leovigildo Hornay haree no hatene ka la’e, tanba ami haree iha Manatutu besik hotu ona, nune’e mós Maliana nian, maibé Gleno nia mak atraza hela de’it”, Antonio 55 foti kestaun ne’e iha plenária Parlamentu Nasionál, Segunda, (24/10).

Tuir nia, konstrusaun refere kuaze tinan ida ona servisu la-la’o, bainhira halo konfirmasaun dehan hein de’it, maibé hein to’o rohan la’ek. Ho nune’e nia dehan se-obra ne’e halo ho orsamentu estadu nia  laiha ema ida mak bele halo sasan tuir hakarak.

Antonio dehan tan, bainhira situasaun ne’e husik de’it sei impede talentu juventude Ermera nian tanba, iha Ermera so fatin mak ida agora sei hadi’a hela ne’e de’it.

Seluk fali tan, Antonio 55 mós sente preokupadu ho kondisaun estrada ne’ebé uluk kompañia São José halo tanba, momentu ne’e kompañia ba dudu de’it rai husik hela to’o ohin loron, nune’e bainhira tempu udan difikulta tebes movimentasaun transporte. “Estrada ne’e tempu udan hanesan tiha bee-debun ida husu atu governu haree asunto hirak ne’e”, Antonio 55 fó hanoin.

Hodi hatutan dalan asesu Ermera, Letefoho, Atsabe mós atu kotu ona bainhira udan tau iha loron hirak liu ba, nune’e nia husu atu governu normaliza dalan ne’e ho urjente antes difikulta viajem povu Letefoho ho Atsabe. “Kondisaun hanesan akontese mos hosi Ermera Antiga ba Hatulia, liu-liu iha suku Mertutu,” Antonio 55 informa.

Deputadu Agostinho Lay reforsa, kompañia ida ka’er obra estádiu Ermera nia mos halo projetu eletrisidade ida iha Likisa ne’e nia progresu la-di’ak.(jornalista: Manuel Pinto; editora: Rita Almeida)

Foto: Deputadu bankada FRETILIN, Antonio 55

João Choque: Ha´u Hakarak Halakon Liña Mean, Atrai Investór


DILI  - Aifuan monu la dook hosi nia hún. Aman uluk xefe suku, oan mós hakarak sai xefe suku, hanesan nia aman. Distinu ida ne´e, monu ba João da Silva ne´ebé kuñesidu ho João “Choque”.

Oras-ne´e nia kandidata án ona ba Xefe Suku Becora, Postu Administativu Cristo Rei, Munisípiu Dili.Saida mak sai razaun?“Ha’u hakarak ajuda muda tiha imajen sinál mean (garis merah) ne´ebé durante ne´e belit iha suku ne´e, sai tiha fali suku Becora ida-ne’ebé furak,nune’e atrai no garante setór privadu siraatu bele investe,” Choque dehan.

João fiar aan iha karisma. “ Ha´u moris iha Becora no ha´u nia aman xefe suku nanis.Ha´u fasparte mós ba istóriarezisténsia naruk to´o halo Becora iha tempu okupasaun sai tihaliña mean,”João dehan ba ANTIL iha nia kn´ar fatin, Becora, Tersa (25/10).

Dili, sai kapitál Timor-Leste. Tanba ne’e, Becora nia kór tenke diferenteho suku sira iha rurál.Presiza dezenvolve Suku Becora, sai suku modernu,  ho partisipasaun matenek oan tomak,direta ka indireta. Programa longu prazu maka promoveSuku Becora sai Suku Edukasaun.

Choque observa, eskola iha Dili laran, barak liu iha Becora. Sura hosiEskola Infantil (TK) to´o Universidade, nia alunusira atu barak liu fali populasaun Becora.

“Ha´u tenta ajuda Governu, atu haree lisuk ba alunu sira-nia étika, dixiplina, infraestrutura eskola no atividade extra kurikuler. Kuandu ita akompaña alunu sira iha tempu eskola, movimenta fali iha liur no to´otuku 9kalan, sira sei iha estrada laran. Nune’e, ho vontade di’ak, ha’u hakrak hal mudansa,” nia dehan tan.

Becora iha aldeia 14, nune’e Joao Chope mós iha programa kapasitasaun ba komponente suku, inklui xefi juventude no reprezentante feto.(Jornalista: Xisto Freitas/Editór: Otelio Ote)

Foto: Joao Choque, kandidatu Xefe Suku, Becora, Postu Administrativu Cristo Rei, Munisipiu Dili

OMP-CNRT Fo Pose Ba Estrutura Feto Iha Aldeia Benunuk, Feto Kompromete Atu Oferese Kadeira


DILI - Partidu Kongresu Nasional Rekonstruksaun Timorense nudar unika partidu ida neebe estabelese tan nia estrutura feto iha nivel Aldeia iha Munisipiu Dili, Postu Administrativu Metinaru, Suku Duyun no aldeia Benunuk.

Tomada pose nee feto hamutuk 20, simu juramentu husi Koordenadora Jeral OMP-CNRT, Venarnda Lemos akompania husi estrutura nasional, munisipiu no postu administrativu Metinaru, objetivu atu hametin estrutura iha baze hodi prepara ba eleisaun 2017.

Iha biban nee, Koordenadora Jeral OMP-CNRT, Venarnda Lemos hatete, tinan oin (2017) eleisaun jeral OMP-CNRT kompremetivu ona katak liu husi estabelesementu estrutura OMP-CNRT hahu husi nasional too iha nivel aldeia sei fo kadeira ba P-CNRT.

Hau hanesan koordenadora jeral OMP-CNRT lori ita boot sira nia naran hatete ba estrutura partidu iha neebe deit ho konfiansa katak feto sira CNRT kompromete atu oferese kadeira ba partidu CNRT iha 2017,” dehan Veneranda liu husi diskursu, wainhira fo tomada pose ba estrutura feto iha aldeia Benunuk-Dili, Sabadu (22/10/2016).

Koordenadora Jeral OMP-CNRT, Venarnda haktuir, tanba OMP hamrik ona iha munisipiu too iha aldeia, iha Nurep no Selkom nee katak ita liafuan ida deit.

Iha fatin hanesan, Koordenadora OMP munsipiu Dili, Carme Ribeiro dehan, feto CNRT mesak bonita wainhira tau farda CNRT nian, tanba nee mak tenke hatudu bonita hodi liu husi servisu ho responsabilidade. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Tersa (25/10/2016).Raimundo S. Fraga

Suara Timor Lorosae

Kompania Entrega Buletin Votus Ba STAE


DILI - Kompania grafika nasional entrega bulletin votus eleisaun xefe suku hanesan bulletin delegadu no delegada, xefe suku no xefe aldeia nian ba Sekretariadu Tekniku Administrasaun Eleitoral (STAE).

Tuir Diretor Jeral STAE, Acilino Manuel Branco hatete, Governu fo konfiansa ba kompania grafika nasional hodi produz bulletin votus ba delegadu no delegada, xefe suku no xefe aldeia nian ba eleisaun xefe suku nia. Eleisaun nee sei akontese iha 29 Outobru 2016.

Hanesan STAE hatoo agradese wain ba ita boot (kompania) tanba ho tempu neebe limitadu tebes, maibe konsege finaliza no ohin entrega,” dehan Acilino, liu husi diskursu wainhira simu bulletin votus husi kompania grafika nasional, Caicoli-Dili, Segunda (24/10/2016).

Diretor Jeral STAE haktuir, tanba ida nee, sira neebe ohin partisipa sai testamunu ba distribuisaun bulletin votus neebe mak iha. Tuir lolos distribuisaun nee simultaneamentu iha munisipiu hotu-hotu, maibe iha munsipiu balun halao hela delegasaun kompetensia.

Iha fatin hanesan, Diretor Kompania grafika nasional, Jorge Serrano dehan, hanesan diretor kompania grafika nasional hatoo sentimentu agradesementu ba Governu, tanba bele fo konfiansa ba grafika nee bele halo produsaun ba bulletin votus ho susesu maske tempu limitadu.

Entertantu, Prezidente Komisaun Nasional Eleisaun (CNE), Alcino Barros dehan, husu atu lori bulletin votus ba iha munisipiu, postu, suku no aldeia bele lao ho diak no susesu. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Tersa (25/10/2016). Raimundo S. Fraga

Suara Timor Lorosae

Tribunal analisa vídeo em que britânico admite matar e torturar mulher em Hong Kong


Hong Kong, China, 25 out (Lusa) -- Um tribunal de Hong Kong mostrou hoje ao júri vídeos em que o britânico Rurik Jutting, ex-funcionário do banco Merryl Linch, tortura e admite ter matado uma das duas mulheres que é acusado de ter assassinado no seu apartamento.

Jutting, de 31 anos, é acusado de ter matado duas mulheres indonésias há dois anos. Uma delas, Sumarti Ningsih, que mais tarde foi encontrada morta pela polícia dentro de uma mala, surge nos vídeos hoje revelados ao júri durante o julgamento.

O antigo funcionário do Bank of America-Merrill Lynch declarou-se inocente das duas acusações de assassínio na segunda-feira, alegando responsabilidade diminuída, mas declarou-se culpado de homicídio involuntário, o que foi rejeitado pela acusação.

O júri assistiu a cerca de 20 minutos de imagens do telemóvel de Jutting, em que este ataca Sumarti Ningsih, de 23 anos. Segundo a acusação, a jovem foi torturada durante três dias depois de ter entrado no apartamento de luxo de Jutting a 25 de outubro de 2014, após o britânico lhe ter oferecido dinheiro em troca de sexo.

Os jornalistas presentes no tribunal não puderam ver as imagens, mas tiveram acesso ao áudio.

"Queres que te bata? Se disseres que sim, bato-te uma vez. Se disseres que não, bato-te duas vezes. Se gritares, vou dar-te um murro, percebes?", ouve-se dizer Jutting, que repetidamente pergunta a Ningsih se o ama.

A acusação mostrou depois uma série de vídeos em que Jutting fala para a câmara após matar Ningsih.

"Há cerca de cinco minutos matei, assassinei esta mulher", diz.

"Tomei muita cocaína. Torturei-a muito", acrescenta.

O início das imagens mostra um breve vislumbre do corpo de Ningsih deitada no chão do chuveiro.

Na segunda-feira, o tribunal tinha ouvido como Jutting tinha cortado o pescoço da mulher com uma faca no chuveiro depois de a obrigar a lamber a sanita.

"Três dias de tortura, violação e brutalização mental. Nunca vi ninguém tão assustado", afirma o homem, dizendo que o sentimento de domínio era "viciante".

"Sinto-me um pouco triste porque ela era boa pessoa, mas não me sinto culpado", afirma para a câmara.

Ningsih e Seneng Mujiasih, de 26 anos, foram encontradas a 01 de novembro de 2014, depois de Jutting chamar a polícia.

O britânico cortou a garganta de Mujiasih a 31 de outubro, depois de a ter conhecido num bar perto da sua casa, na zona de Wan Chai, e lhe ter oferecido dinheiro em troca de sexo.

A polícia encontrou-a na sala de Juttingm enquanto o corpo de Ningsih foi encontrado mais tarde numa mala na varanda.

ISG// MP

Pelo menos seis mortos e 200 feridos em incêndio em hospital na Malásia



Banguecoque, 25 out (Lusa) -- Pelo menos seis pacientes morreram e mais de 200 tiveram de ser retirados hoje de um hospital da Malásia devido a um incêndio, avança a imprensa local.

Fontes do departamento de bombeiros afirmaram que sete pessoas tinham ficado presas no interior da Unidade de Cuidados Intensivos e seis destas acabaram por morrer.

O comandante da polícia Sulaiman Salleh indicou que as vítimas tinham todas cerca de 50 anos e terão morrido devido ao fumo no hospital Sultanah Aminah, na cidade de Johor Baru, no sul da Malásia.

Os restantes 193 funcionários e 294 pacientes conseguiram salvar-se a tempo, apesar de um estagiário ter sofrido queimaduras em 80% do corpo e estar em estado grave.

Dez veículos e 160 bombeiros participaram no combate às chamas.

ISG// MP

Deputados de 14 países pedem libertação de dois ativistas no Vietname


Banguecoque, 25 out (Lusa) -- Um total de 73 deputados de 14 países enviaram uma carta aberta ao primeiro-ministro do Vietname, Nguyen Xuan Phuc, para pedir a libertação de um advogado e da sua assistente, detidos no país por ativismo político.

O advogado Nguyen Van Dai e a sua assistente, Le Thu Há, foram detidos em dezembro após serem acusados de disseminar "propaganda contra o Estado", indicou hoje o coletivo de deputados da ASEAN para os Direitos Humanos (APHR, na sigla em inglês).

A ASEAN é a Associação de Nações do Sudeste Asiático, de que fazem parte dez Estados membros.

Em comunicado, a APHR afirmou que a iniciativa partiu da deputada alemã Marie-Luise Dött e foi apoiada por outros deputados de países como Camboja, Chade, Espanha, Estados Unidos, Indonésia, Lituânia, Nepal, Holanda, Portugal e Zimbabué, entre outros, bem como representantes de diversas organizações não-governamentais.

Os deputados recomendam a libertação "imediata e incondicional" do advogado e da sua assistente e pedem que os seus direitos sejam respeitados, de acordo com a lei internacional.

"Nguyen Van Dai e Le Thu Ha estavam a prestar um serviço público valioso, defendendo os direitos dos seus concidadãos. As acusações contra eles deveriam ser retiradas", afirmou Charles Santiago, deputado malaio e membro da APHR.

Os dois ativistas foram detidos a 16 de dezembro de 2015, um dia antes de uma reunião sobre direitos humanos entre as autoridades vietnamitas e uma delegação da União Europeia, que também pediu a libertação de ambos.

Nguyen Van Dai corre o risco de ficar 20 anos na prisão, ao abrigo do controverso artigo 88.º do Código Penal vietnamita que, segundo a Amnistia Internacional, é utilizado com frequência para prender ativistas pacíficos.

O advogado fundou em 2006 o Comité dos Direitos Humanos do Vietname e foi um dos signatários originais de uma petição, divulgada na Internet, sobre a liberdade e democracia no país, que foi apoiada por milhares de pessoas.

Apesar das reformas económicas e de alguns sinais de abertura social no Vietname, o país conta atualmente com mais de uma centena de presos políticos.

ISG// MP

Sobe para quatro número de mortos em acidente em parque temático na Austrália


Sydney, Austrália 25 out (Lusa) - Quatro pessoas morreram num acidente num parque temático na popular Gold Coast australiana, informou a polícia, com testemunhas a descreverem como "toda a gente estava a gritar" após um barco virar numa diversão aquática.

O parque temático da Dreamworld, que tem mais de 40 atrações, indicou inicialmente que três pessoas tinham morrido, mas a polícia informou serem quatro.

"Estão confirmados quatro adultos mortos", disse a polícia de Queensland em comunicado.

O jornal Gold Coast Bulletin informa que as vítimas estavam na diversão Thunder River Rapids, que usa uma correia de transporte e barcos para seis pessoas.

"A Dreamworld está a trabalhar o mais rapidamente possível para esclarecer os factos em torno do incidente e está a trabalhar de perto com as autoridades", disse a empresa em comunicado.

"O foco e prioridade da Dreamworld são as famílias dos envolvidos nesta tragédia e iremos atualizar o público assim que a informação estiver disponível", acrescentou.

Uma testemunha que estava prestes a entrar na diversão disse que "toda a gente estava a gritar" depois de o barco se virar.

ISG // JPS

Governu timoroan aprezenta planu asaun kona-ba feto sira, dame no seguransa


Partisipasaun, prevensaun, protesaun no konstrusaun dame nian hanesan estrutura haat hosi planu asaun nian ne'ebé Governu timoroan aprezenta ona ba implementasaun hosi rezolusaun ida ONU nian kona-ba feto nia partisipasaun iha prosesu sira dame no seguransa nian.

Planu asaun nian, ne'ebé Governu aprezenta ofisial ona iha semana liubá, hakarak defini hakat sira ba implementasaun hosi Rezolusaun 1325 hosi Konsellu Seguransa ONU nian.

Timor-Leste hanesan nasaun datoluk hosi Sudeste Aziátiku no nasaun 63 iha mundu tomak ne'ebé maka dezenvolve planu asaun ne'ebé defini objetivu sira no asaun sira sei foti ho baze hosi estrutura prinsipal haat serbisu nian.

Estrutura sira ne'e konsidera hanesan "importante hodi promove feto sira no direitu hosi joven sira ba moris ida ho dame no seguransa, kontribui hanesan ba intervensaun no lideransa, hodi harii dame no dezenvolvimentu".

Planu defini atividade sira hodi promove no garanti partisipasaun hosi feto sira iha pozisaun tomak no iha prosesu foti desizaun, inklui iha área sira Defeza no Seguransa.

Hato'o mós asaun konkretu sira ba revizaun lei sira nian, polítiku no programa sira, hanesan dalan hodi hametin partisipasaun ativu ida no signifikativu hosi feto sira iha área oioin dame nian no konstrusaun Estadu nian.

Primeiru-ministru, Rui Maria de Araújo, destaka ona iha aprezentasaun planu nian, katak importante garanti atu feto sira "iha liu fatin hodi iha partisipasaun ativu hodi foti desizaun sira".

Longuinhos Monteiro, ministru Interior, hatete katak aplikasaun hosi planu asaun "sei ajuda hodi hametin direitu feto sira nian, tuir Konstituisaun no tratadu sira no konvensaun sira ne'ebé Timor-Leste asina".

Ezekusaun hosi Planu, ne'ebé lidera hosi Ministériu Interior, fahe responsabilidade sira ba Ministériu Solidariedade Sosial, Justisa no Defeza nian, nune'e mós ba Sekretaria Estadu ba Apoiu no Promosaun Sosioekonómiku Feto nian.

Organizasaun sira hosi Sosiedade Sivil sei apoia prátika hosi atividade sira, sei defende atribuisaun ba rekursu sira no sei partisipa iha akompañamentu no monitorizasaun.

Kalkula katak Komité Diresaun ida, Grupu Serbisu temátiku haat no Komité Konsultivu ida, nune'e mós Komité Sombra Independente hodi Akompaña ida, konstitui hosi membru sira Parlamentu no reprezentante sira hosi ONG sira nian.

Agio Pereira, ministru Estadu no porta-vós hosi Governu, subliña ona katak ezekutivu senti aplikadu hodi hala'o duni planu ne'e, "ho nia atividade sira hodi promove no garanti feto sira nia partisipasaun iha pozisaun importante sira, liuliu iha domíniu Defeza nian no Seguransa nian, hodi harii dame no dezenvolvimentu".

"Bainhira feto sira timoroan sira hetan benefísiu hosi atividade sira ne'e, ami nia nasaun sei sai forte liután, ami nia sosiedade aumenta no ami nia povu sai kompetente liu hodi partisipa iha dezenvolvimentu", nia hatete.

SAPO TL ho Lusa – Foto Lusa

Membro PSHT 47 Komete Krime Asosiasaun Kriminozu


DILI - Rejultadu primeiru interogatóriu ne’ebé tribunál movel hala’o iha Munisípiu  Bobonaro,  Sábadu (22/10), aplika medidas koasaun aprejentasaun periodika ba arguidu na’in 47 nu’udar membrus ba organizasaun artemarsiais ne’ebé governu Timor Leste taka tiha ona ho naran Persaudaraan Setia Hati Terate (PSHT).

Ba Timor Post via-telefone Domingu (23/10) defeza ba arguidu sira Abilio de Jesus Pereira, haktuir, arguidu 47 Polísia Unidade Fronteira  (UPF) kaptura iha fronteira  Maliana ho Covalima, tan diskonfia sira ba sa’e sintu iha Atambua.

Hafoin UPF kaptura, arguidu sira detein iha sela detensaun Polísia  Munisípiu  Maliana, durante oras 72, kontinua lori arguidu sira tuir prosesu primeiru interogatóriu.

“Arguidu na’in  47, tribunál aplika medidas koasaun aprejentasaun periodika, no sira ida-idak fila ba sira nia uma ona, no ba arguidu 47 kada semana rua tenke ba aprejenta án iha estasaun polísia  sira ne’ebé hela besik,” Informa defensor Públiku ne’ebé fó apoiu asisténsia legál ba arguidu sira iha Maliana.

Arguidu na’in  47, Ministériu Públiku akuza ho krimi asosiaun kriminozu ho krimi des ofedénsia, iha krimi kódigu penál Timor leste.

Medidas koasaun tribunál aplika ba arguidu sira, ho akordu katak kada semana rua,  arguidu sira tente ba hato’o aprejentasaun periodika iha postu admistrativu ne’ebé arguidu sira hela besik ba.

 Hafoin simu medidas koasaun aprejentsaun periodika hosi Tribunál, tribunál haruka sira ida-idak fila ba sira nia horik fatin no tenke aprejenta ba estasaun polísia  ne’ebé sira hela besik ba.

Antes ne’e, Polísia  Nasional Timor Leste (PNTL) Unidade Patroliamentu Fronteira (UPF) kaptura membru eis Artemarsiais Persaudaraan Setia Hati Terate (PSHT) na’in  79, iha momentu ne’eba polísia husik livre tia sira seluk, na’in 47 mak tuir primeiru interogatóriu.

Membru PSHT sira ne’e UPF kaptura iha loron Kuarta (19/10). Kronolozia kapturasaun bainhira membru PSHT sira ne’e sa’e  tiha sintu iha gor Atambua fila mai balun sei uza nafatin atributu artemarsiais nian no balun polísia  detekta liuhosi Fecebook, tanba ne’e maka polísia  halo pasa revista iha area fronteira tomak no balun kaptura iha area Maliana, Tunu Bibi, Batugade, Mota ain no na’in  12 kaptura iha Suai.(max)

Timor Post

KIRSTY SWORD GUSMÃO: AUSTRALIA LA TRATA GOVERNU TL HO JUSTU


Embaixadora Boavontade Edukasaun iha Timor Leste, Kirsty Sword Gusmão hatete, Governu Australia la trata Governu Timor-Leste (TL)  ho justu, relasiona ho problema Fronteira Marítima (FM).

“Ha’u ho maluk barak iha Australia iha sentiment bot katak Governu Australianu la trata Governu TL ho justu ho nune’e persija tebes halo negosiasaun atu bele hetan fali direitu nudar soberanu ba FM,”Kristy Sword Gusmão, ba Jornalista sira hafoin partisipa iha international conference on emerging tourism destinations challenges and opportunities, iha Centru Convensõens Dili (CCD) Segunda (24/10/2016).

Nia dehan, antes ne’e halo ona kampañha iha Australia atu bele promove koñesimentu povu Australianu konaba FM.

“Relasiona ho problema refere, ha’u hamutuk ho kolega barak iha Australia involve iha kampañe ho objetivu hodi promove koñesimentu povu Australianu konaba FM e ami fo apoiu tomak ba TL hodi hetan fali nia direitu ba FM,” dehan Kristy.

Nia hatutan, hanesan Timor oan hotu espera katak dalan ne’ebé Governu Timor Leste halo liu husi ekipa negosiador halo bele konvense Governu Australia hodi tur hamutuk bele rejolve problema FM laho konflitu.

“Hanesan Timor oan hotu ha’u nia esperansa katak ita nia Governu liu husi ekipa negosiador bele konvense Governu Australia hodi tur hamutuk hodi halo negosisasun ba FM sen konflitu,” hateten Kristy.

Iha sorin seluk, antes ne’e reprezentative programe officer Asia Justice and Rights (AJAR), Inocencio de Jesus Xavier hateten, konaba FM hanesan kestaun soberania Estadu Timor Leste, tanba ne’e tenki iha definisaun klara konaba FM.

“FM hanesan kestaun soberanu no direitu povu TL ho nune’e tenki iha definisaun klara konaba FM ne’ebé sai hanesan partensia husi Nasaun Timor Leste nian e ha’u iha perguntas bot ba Australia sira maka mai hanorin demokrasia no direitus humanus iha Timor Leste, maibe tansa maka viola fali direitus humanus,” hateten Inocencio.

Nia hatutan, sosiedade sivil nafatin iha pozisaun ida katak apoiu total ba xefi negosiador Xanana Gusmão atu lori rejultadu ne’ebé diak ba povu Timor se laiha maka sociedade civil sei nafatin halo demostrasaun hodi hasoru Nasaun Australia. “Karik husi negosiasaun ne’ebé Xanana Gusmão halo laiha rejultadu maka povu TL inklui sociedade civil sei kontinua halo manifestasaun hasoru Nasaun Australia to’o hetan direitu nudar soberanu ba FM,”tenik Inocencio.Ita

Jornal Nacional

REKURSUS NATURAIS, DETERMINA EKONOMIA TL


Timor Leste iha rekursus naturais ne’ebe barak tebes,  maibe presiza atu dezenvolve  hodi bele fo garantia sustentabilidade ekonomia nasional.

“Hau atu hatete katak ita rain iha rikusoin natureja ne’ebe maka barak tebes, liu husi Ita nia instituisaun tekniku sira identifika kona ba ita nia nia rikusoin katak sira bele determina ita nia ekonomia Timor Leste, maibe buat ida maka hau prekupa maka ita nia rekursu humanus seiduk lao ho diak, ida ne’e ita tenke rekunhese,’’ deklara Ministru Petroliu Rekursu Mineral (MPRM), Alfredo Pires ba Jornalista sira iha wainhira partisipa konfernesia internasional kona ba turismu nian iha Centro Convenções Dili (CCD), Segunda (24/10/2016).

Ministru Alfredo Pires hateten, koalia konaba potensialidade mina sira ne’ebe maka Timor oan sira identifika ona presiza dezenvolve fali tuir kapasidade ne’ebe maka iha, tanba ne’e maka atu responde hodi dezenvolve Timor  nia reseitas husi mina Timor Leste loke bloku  ba Timor Gap atu loke tan mina iha rai iha tasi no rai leten, maibe buat hotu sei liu husi esforsu saida bele atu halo.

Nia dehan, Governu sei buka tan meius ida ne’ebe maka diak atu fo tan kapasitasaun ba tenkiku Timor oan sira atu estuda makas atu bele garante kualifikasaun matenek identifikasaun ba rikusoin sira ne’ebe maka Timor Leste iha.

“ Timor Leste fo bloku rua ba Timor GAP, atu loke tan mina  ida ba rai maran nian no ida ba iha tasi laran nian, entaun ita sei halo investigasaun  lolos atu bele fo rejultadu ne’ebe mak diak tuir ita hotu nia hakarak hodi bele garante sustentabilidade ekonomia rai laran,’’  Alfredo esklarese.

Alfredo haktuir, iha parte seluk mos husi Bayu Undan mos antes ne’e iha ona planu atu loke tan mina tolu ka hat, tanba ne’e maka Institutu Petroliu Geologia (IPG) sei halo esforsu ida ne’ebe makas halo hela estudu ida ne’ebe maka klean ba iha tasi esklusiva Timor Leste nian hodi hatene klean liu tanba rekursu iha rai okos saida maka sei iha tan. Tanba ne’e atu hetan rendimentu no reseita ne’ebe maka diak, labele hare deit ba iha mna tanba Timor Leste sei iha rekursu ne’ebe maka barak atu bele dezenvolve no presija maka rekursu humanus ne’ebe maka diak, buat hotu sei lao diak iha futuru.

‘’Ita Presiza kodigu de maneira  ne’ebe maka diak ita presija halo mapa geologia, hodi ita bele halo regras ka pratika tekniku ida ne’ebe maka diak iha ita nia rain, tanba ne’e dala ida tan hau dehan  presija ita nia rekursu humanus,” tenik Alfredo. nia

Jornal Nacional

BRANCO HO ANICETO, VISE PREZIDENTI FRETILIN, ADJUNTU SEKRETARIU JERAL NAIN 3


Comite Central FRETILIN (CCF), liu husi Prezidenti Francisco Guterres ‘Lu-Olo’ ho Sekretariu Jeral, Mari Alkatiri, nomea ona Francisco Miranda Branco ho Aniceto Guterres, nu’uda Vise Prezidenti Partidu FRETILN ba periodu 2016-2022.

Lu-Olo ho Alktiri mos nomeia Jose Maria dos Reis, Flavio da Silva ho Cipriana Pereira, nu’udar adjuntu Sekretariu Jeral partidu FRETILIN.

“Hau sente orgulhu, tanba hetan tan fiar husi lideransa partidu nian hodi kaer kna’ar ida ne’e, hanesan militantes bai-bain nune’e mos kuadru partidu nian prontu atu hala’o kna’ar hodi servi povu maubere liu husi partidu FRETILIN,” hateten Francisco Miranda Branco, nudar mos Vise Prezidenti Bankada FRETILIN iha Parlamentu Nasional (PN), hodi responde Jornalista sira iha PN, Segunda (24/10/2016).

Nia esplika katak, prontidaun fundamental maka hanesan militante no kuadru partidu nian hakarak servi povu maubere liu husi partidu FRETILIN hodi alkansa objetivu husi fundador Estado no mos fundador partidu nian maka libertasaun povu, tanba libertasaun patria hetan ona agora buka atu liberta povu.

Iha biban ne’e, xefi bankada Partidu FRENTE-MUDANSA (FM), Deputado José Luis Guterres hato’o parabens ba deputado deputado Francisco Miranda Branco ne’ebe eleito sai hanesan vice Prezidente Partidu FRETILIN nian.

“Ami dezezu sususu boot ba estrutura tomak nune’e mos ba partidu FRETILIN,” hateten eis membru Comite Central FRETILIN ne’e. Mia

Jornal Nacional

ESTUDANTES 44.991 TUIR EN, ME APELA PRIENSE MATERIA HO KONSENTRASAUN


Ministeriu Edukasaun (ME) liu husi Diretor Edukasaun Munisipiu Dili, Duarte Bragansa, hateten, total estudantes iha teritoriu Timor laran tomak ne’ebé mak tuir Ezame Nasional (EN) ba ano letivu 2016 hahu husi loron 24-26 Outobru tinan 2016  hamutuk  44.991,  ne’e husu atu priense materia ho kuidadu no konsentrasaun.

Iha biban ne’e ME husu ba estudante finalista eskola Ensinu Sekundariu Geral (esg), Ensinu Tekniku Vocasional (ETV) inklui Ensinu Baziku Terseiru Siklu (EBTS) atu priense  materia EN ho kuidadu tenke ho konsentrasaun, tanba laiha segundu oportunidade.

Husi total estudantes 44.991 ne’e ensinu baziku terseiru siklu hamutuk 26.710 , Ensinu Sekundariu Geral (ESG)  16.261,  husi numeru ne’e  ciensia  teknologia hamutuk 7.257, Ciensia Sociais e Humanidade 9.004. Entertatu Ensinu Sekundariu Tekniku Vocasional (ETV) 2.020, husi numeru ne’e eskola Teknika 914, Economia e Comercio 775, Hotelaria 110, no Agrikultura e peskas 227.  “Ha’u nia rekomendasaun mak ne’e estudante sira tenki kuidadu didiak ba materia EN ne’ebé mak fo ba sira, molok atu remata sira tenki revista didiak  tanba se sira la kuidadu didiak sira bele  lakon sira nia oportunidade ba EN ida ne’e,”Diretor Edukasaun Munisipiu Dili, Duarte Bragansa, ba Jornalista sira iha Eskola Ensinu Sekundariu Geral (ESG) 4 Setembru Balide-Dili (24/10/2016) hafaoin hala’o inspesaun ba loron dahuluk EN nian.

Iha biban ne’e Diretor Edukasaun Munisipiu Dili  husu professores sira atu labele fo autorijasaun ba estuante sira durante  prosesu aprendijajen la ativu inklui mos la tuir ejame periodik tuir EN, tanba maske estudante ne’e tuir EN nia labele pasa, tanba estudante refere laiha valor ezame periodiku.

“Ba estudante sira ne’ebé mak tinan ida ne’e la konsege tuir EN tanba ho difikuldades oi-oin karik, tanba falta mak barak hodi professores sira hasai ou ho rajaun sira seluk tan labele obriga para tuir ezame, sei iha oportunidade para atu tuir EN iha tinan oin, mais ida ne’e mos tenki  liu husi formal ida tenki tuir eskola fila fali la’os dehan tur deit iha uma depois tuir deit EN ida ne’e lalos,”afirma Diretor EMD. Materia ezame ba loron dahuluk Matematika ba Siencia  Teknologia nomos Economia ba Ciensia Sociais, no Lingua Inglesh ba Ciensia Teknologia nomos ba Ciensia Cosiais.

Tuir observasaun diariu ne’e iha terenu iha eskola ESG 4 Setembru, Eskola ESG Novel da Paz, eskola ESG Finantil , prosesu EN la’o diak tuir orariu ne’ebé mak ME fo sai katak  prosesu EN hala’o iha oras tuku 8:00 otl. Ola

Jornal Nacional