KORELASAUN ENTRE EFETIVIDADE LEE
NO DISKUSAUN ESTUDANTE FSS-UNTL KONA-BA NOTÍSIA SEGURANSA IHA JORNÁL TIMOR POST
HO KOMPRENSAUN BA HAMOSU OPINIAUN IHA KOMUNIKASAUN
1. Fundamentu teóriku
Media nu’udar klamar ba
demokrasia no demokrasia ne’e funsiona tanba iha liberdade [ho
responsabilidade]: liberdade espresaun nu’udar parte ida. Media bele influénsia
ka forma opiniaun públiku ho nia agenda setting hodi hamosu mós debate ka
diskusaun iha públiku.
Media hala’o serbisu komunikasaun
katak produz informasaun ka hato’o mensajen hodi fornese ba públiku eh
audiénsia. Hato’o mensajen koñesidu nu´udar prosesu komunikasaun (husi dalen
latina communicare katak “fó hatene”).
Enkuantu, tuir Carl I Hovland,
liuhusi nia livru Social Communication, katak komunikasaun nu´udar prosesu iha
ne´ebé individu ida (komunikadór) hato´o estimulasaun (babain hanesan símbolu
sira iha forma liafuan sira) atu muda hahalok individu sira seluk (komunikante)
(Suhandang, 2010:16). Communication is the process by which an individual (the
communicator) transmits stimuli (usually verbal symbols) to modify the behavior
of the other individuals (the communicatees) (Suhandang, 2010:16).
Komunikasaun iha Wilbur Schramm,
Mass Communication, fó paradigma ne´ebé deklara katak maneira ne´ebé di´ak atu
esplika komunikasaun maka resposta pergunta: Who says what in which channel to
whom with what effect? Ho nune´e, bele esplika katak komunikasaun hanesan
prosesu hato´o mensajen husi komunikadór ba komunikante liuhusi media, ne´ebé
hamosu efeitu (kauza) ruma (Suhandang, 2010:16).
Husi hanoin rua ne´e, hakerek
na´in halo konkluzaun etimolojiku katak elementu sira ne´ebé envolve iha
prosesu komunikasaun maka komunikadór, mensajen, media, komunikante, no efeitu
(kauza).Elementu hirak ne´e serbisu hamutuk no interdependente hodi hamosu
komunikasaun ne´ebé ikus mai bele rezulta asaun ka efeitu depende ba objetivu
husi personajen komunikasaun sira. Tan ne´e, se bainhira akontese prosesu
komunikasaun maka falla iha elementu hirak ne´e ida maka sei akontese mós
efeitu ne´ebé la di´ak [ruídu] ka falla ba persepsaun ka intensaun husi
komunikadór ka autór komunikasaun sira tanba fatór determinante ba efeitu ka
kauza maka ema sira ne´ebé hala´o ka hola parte iha prosesu komunikasaun.
Istorikamente media hahú iha
imperiu Romanu, iha Cesar Agustu nia tempu tama to’o agora, media foun. Media
kompostu husi jornál, rádiu no Televizaun (media konvensionál ka mainstream) no
online (media foun).
2. Natureza no Funsaun Media Masa
Media masa katak instrumentu ka
meius sira ne´ebé utiliza hodi hato´o mensajen husi fontes (komunikadór) ba
públiku (komunikante/resetór) ho meius komunikasaun sira hanesan jornál, rádiu,
televizaun no internet.
Iha moris sosiál liliu iha
sosiedade moderna, tuir McQuail(2000:66), iha perspetiva neen iha papel/funsaun
media:
1. Haree media masa nu´udar window on event and
experience.
Media haree hanesan janela ne´ebé
posibilita públiku atu haree saida maka akontese dadaun iha liur ne´ebá, ka
media hanesan instrumentu estudu atu hatene akontesimentu oioin.
2. Media mós babain konsidera hanesan a mirror
of event in society and the world, implying a faithful reflection.
Espellu ba akontesimentu oioin
ne´ebé maka iha sosiedade no mundu, ne´ebé maka refleta naran de´it. Tanba,
jestór media babain sente la “halo sala” se konteúdu media nakonu ho violénsia,
konflitu, pornográfia ka buat aat seluk, tanba tuir sira katak faktu maka
hanesan ne´e, media só refleta de´it faktu, kore-an husi gosta ka la gosta.
Maibé loloos, angúlu, diresaun no framing husi kontéudu ne´ebé konsidera
hanesan espellu ba realidade ne´e hakotu/deside husi profesionál media, no
públiku la livre tomak atu hatene saida maka sira hakarak.
3. Haree media hanesan filtru, ka gatekeeper
ne´ebé selesiona buat oioin atu fó atensaun ka lae. Media normalmente
eskolla isu, informasaun ka forma content seluk ne´ebé tuir padraun husi nia
jestór. Iha ne´e “eskollidu” husi media kona-ba saida-saida de´it maka bele
hatene no hetan atensaun.
4. Media masa babain mós hanesan
guide, matadalan ka interpreter, ne´ebé halo tradusaun no hatudu diresaun ba
inserteza sira oioin ka alternativa ne´ebé variada.
5. Haree media masa hanesan forum
atu halo aprezentasaun oioin no ideia sira ba públiku, nune´e posibilita
akontese entendimentu no feedback.
6. Media masa hanesan
interlokutór, ne´ebé la´os hanesan de´it fatin ba informasaun, maibé mós
parseira ba komunikasaun ne´ebé posibilita atu akontese komunikasaun
interativa.
Nune´e mós, Suryawati (2011:38)
hateten, media hala´o funsaun haat hanesan: atu informa(to inform), atu
interpreta(to interprete), atu hatudu(to guide) no atu diverte (to entretain).
Hahún ba esplikasaun hirak ne´e,
habadak de´it katak funsaun ka papel media la´os de´it hanesan instrumentu
diversão (ksolok nian), divertimentu, maibé konteúdu no informasaun ne´ebé fó
sai husi media iha papel ne´ebé signifikante iha prosesu sosiál tanba sai
hanesan konsumu públiku.Nune´e, informasaun saida de´it maka eziste iha media
masa sei fó influénsia ba realidade subjetiva autór interasaun sosiál.
Interpretasaun (imajen) kona-ba realidade ne´ebé forma husi konteúdu media masa
ida ne´e maka sei fundamenta respon no komportamentu públiku ba objetu sosiál
oioin.
Informasaun ne´ebé sala husi
media masa sei hamosu interpretasaun ne´ebé sala mós ba objetu sosiál ne´e husi
públiku. Tanba ne´e, media ezije atu hato´o no iha dever atu fó informasaun ho
akurásia, atuál no fatuál no proporsionál tuir nia padraun no funsaun ne´ebé
loloos. Kualidade husi informasaun ne´e maka hanesan ezizénsia étika no morál
ba media masa sira presiza kumpre hodi nune´e bele informa, eduka, influénsia
no diverte públiku hodi bele forma opiniaun públiku ne´ebé di´ak no fair hodi
kontribui ba realidade no moris sosiál, kumpre kódigu konduta media nian no iha
sensibilidade hodi halo filtrasaun ba konteúdu informasaun no la iha bias.
Iha kazu ida ne’e, hakerek na’in
kuriozu halo peskiza ida hodi bele buka hatene kona-ba oinsá media bele forma
opiniaun públiku. Kazu konkretu mak Korelasaun entre Efetividade Lee no
Diskusaun Estudante FSS-UNTL Kona-ba Notísia Seguransa iha Jornál Timor Post ho
Komprensaun ba Hamosu Opiniaun iha Komunikasaun hodi buka boot oinsa nível
signifikánsia entre efetividade lee no diskusaun kona-ba notísia seguransa iha
jornál Timor Post ho komprensaun ba hamosu opiniaun iha komunikasaun lorloron
husi estudante sira, atu buka aas oinsa korelasaun entre efetividade lee ho
diskusaun estudante FSS-UNTL kona-ba notísia seguransa iha jornál Timor Post,
buka aas oinsa korelasaun entre efetividade lee notísia seguransa iha jornál
Timor Post husi estudante FSS-UNTL ho komprensaun ba hamosu opiniaun iha
komunikasaun, buka aas oinsa korelasaun entre diskusaun estudante FSS-UNTL
kona-ba notísia seguransa iha jornál Timor Post ho komprensaun ba hamosu
opiniaun iha komunikasaun no buka aas oinsa efetividade lee no diskusaun
estudante FSS-UNTL kona-ba notísia seguransa iha jornál Timor Post ho
komprensaun ba hamosu opiniaun iha komunikasaun.
Tanba ne’e atu hatene kle’an
liutan, hakerek na’in halo formulasaun problema: a) Iha ka lae korelasaun entre
efetividade lee ho diskusaun estudante FSS-UNTL kona-ba notísia seguransa iha
jornál Timor Post?, b) Iha ka lae korelasaun entre efetividade lee notísia
seguransa iha jornál Timor Post husi estudante FSS-UNTL ho komprensaun ba
hamosu opiniaun iha komunikasaun? c) Iha ka lae korelasaun entre diskusaun
estudante FSS-UNTL kona-ba notísia seguransa iha jornál Timor Post ho
komprensaun ba hamosu opiniaun iha komunikasaun? No d) Iha ka lae efetividade
lee no diskusaun estudante FSS-UNTL kona-ba notísia seguransa iha jornál Timor
Post ho komprensaun ba hamosu opiniaun iha komunikasaun?
Atu buka solusaun ba formulasaun
problema sira ne’e, hakerek na’in analiza uza métodu survey [peskizadór sei la
halo intervensaun maibé rekolla informasaun husi asaun ema nian, koñesimentu,
hakarak, hanoin, atitude no valór ne’ebé bele hetan liuhusi kestionáriu,
entrevista, observasaun inklui dadus dokumentu. Iha métodu ne´e populasaun sei
ezamina liuhusi amostra reprezentativa (representative). Esplikasaun husi
amostra n'e maka totál husi dadus populasaun ne´ebé peskizadór sei hili hodi
reprezenta populasaun iha peskiza.
Unidade análize iha peskiza ida
ne’e hakerek na’in uza métodu kuantitativu (Multiple Correlation)hodi buka
impaktu, influénsia ka relasaun entre variável sira (independente no
dependente) tanba kuantitativa nu´udar téknika rekolla, organiza no fornese
dadus ho forma númeriku ka estatístika atu buka hatene ka fó resposta loloos ho
maneira sientífika ba ipóteze liuhusi rekolla dadus iha terenu. Ho nune’e
hakerek na’in halo peskiza iha FSS-UNTL hodi rekolla dadus informasaun [dadus
2000-2015].
Iha dadus ne’e estudante hamutuk
na’in 1.622 [nu’udar populasaun]. Husi totál populasaun ne’e, hakerek na’in
halo amostra reprezentantativu. Iha prosesu analiza dadus, téknika ba
amostrajen, tuir Arikunto (2002:120) katak se sujeitu peskiza ida maka nia
populasaun menus husi 100 maka di’ak liu foti hotu no konsidera peskiza ida
ne’e hanesan peskiza populasaun. Alende ne’e, se sujeitu ne’e maka boot liu
bele foti entre 10%-15% ka 20%-25% ka liu tan. Iha peskiza ne´e, peskizadór
foti 10%.
Bazea ba peskiza ida ne´e, totál
populasaun liuhusi 100 maka hakerek na´in sei uza amostra namkari (random
sampling): tékniku foti amostra iha ne´ebé individu hotu iha populasaun, tantu
mesak ka hamutuk fó oportunidade ne´ebé hanesan atu hili nu´udar membru
populasaun (Sugiyono, 2003:74). Enkuantu, téknika atu foti amostra, hakerek
na´in utiliza fórmula husi Taro Yamane ka Slovin: n=N/N.d2+1, (Riduwan&
Akdon, 2010:254) katak n= totál amostra, N=totál populasaun no d2 = Presizaun
(nível signifikánsia, 10%, 15%-20% nst).
Atu sura totál kada amostra
ne´ebé foti husi populasaun husi kada departamentu iha fakuldade maka sei sura
ho proportionate stratified random sampling (tékniku foti amostra husi membru
populasaun ho ketak-ketak no ho strata proporsionál nomós nia membru populasaun
ne´e heterojeniu/la hanesan). Fórmula proportionate stratified random sampling
maka: ni= Ni.n/N, (Riduwan & Akdon, 2010:254). Katak, ni= Totál amostra
tuir stratum, n = Totál amostra jeralmente, Ni= Totál populasaun tuir stratum
no N = Totál populasaun jeralmente.
Bazea ba fórmula ne’ebé aprezenta
ona iha leten, totál estudante ne’ebé maka sei konsidera nu’udar amostra ka
respondente ba peskizadór maka hamutuk estudante na’in 94. Nia detallu maka
departamentu Administrasaun Públika nia populasaun hamutuk 385 (amostra, 22),
Dezenvolvimentu Komunitáriu populasan 280 (amostra, 16), Polítika Públika nia
populasaun hamutuk 274 (amostra, 16), Komunikasaun Sosiál nia populasaun
hamutuk 381 (amostra, 22), Relasaun Internasionál nia populasaun hamutuk 27
(amostra, 2) no Siénsia Governamentál nia populasaun hamutuk 275 (amostra, 16).
3. Téknika Analiza Dadus
Bazea ba formulasaun problema
husi peskiza ne´e, maka atu buka Korelasaun Entre Efetividade Lee no Diskusaun
Estudante FSS-UNTL Kona-ba Notísia Seguransa iha Jornál Timor Post ho
Komprensaun ba Hamosu Opiniaun iha Komunikasaun. Atu sukat korelasaun ida ne´e,
sei uza estatístika tanba atu analiza relasaun entre variável ida ho variável
sira seluk. Variável sira ne´ebé sei uza iha peskiza ida ne´e maka variável
independente (X) no dependente (Y).
Iha peskiza ida ne´e, efetividade
lee nu´udar variável X1, diskusaun estudante kona-ba notísia seguransa nu´udar
variável X2 no komprensaun ba hamosu opiniaun iha komunikasaun nu´udar variável
Y.
Tanba ne´e, atu sukat korelasaun
ida ne´e, fórmula ne´ebé maka hakerek na´in sei uza maka korelasun múltipla
(Multiple Correlation) tanba atu buka aas oinsa influénsia ka relasaun entre
variável independente rua (X) ka liu simultaneamente (iha tempu ne´ebé hanesan)
ho variável dependente (Y) (Riduwan, 2009:127). Fórmula korelasaun múltipla
maka:
Iha ne´ebé:
Ryx1x2 = Koefisiente korelasaun
múltipla entre variável X1 no X2
ryx1 = Koefisientekorelasasun X1
ba Y
ryx2= Koefisientekorelasaun X2 ba
Y
rx1x2= Koefisientekorelasaun X1
ba X2
Tuir mai atu hatene signifikánsia
husi korelasaun múltipla, buka uluk Fkonta hafoin kompara ho Ftabela. Fórmula
maka F=R2/k/(1-R2/n-k-1), katak Fkonta = Valór F ne´ebé atu sura, R= Valór
koefisiente korelasaun múltipla, n = Totál variável indepedente non = Totál
amostra.
4. Validade no Realibilidade
* Validade
Validade katak sasukat ida ne´ebé
uza atu sura nível validasaun teste ka ezaminasaun dadus. Tuir Arikunto
(2010:211), validade maka sasukat ida ne´ebé hatudu nível validasaun ka
legalidade instrumentu ruma.
Atu hatene validade instrumentu
ida (kestionáriu) sei hala´o ho maneira korelasaun entre valór/skor kada
variável ho nia valór/skor totál. Variável (pergunta) ida bele hateten válidu
bainhira valór ne´e iha korelasaun ne´ebé signifikante ho nia valór totál.
Iha teste validasaun dadus,
sempre utiliza korelasaun simples. Nune´e, fórmula ne´ebé sei uza maka
korelasaun Product Moment Pearson (KPM).
Tuir mai, atu halo interpretasaun
ba nível validade maka kategória koefisiente korelasaun sei haree tuir kritéria
validade instrumentu teste hanesan valor r ho interpretasaun. Katak valór r
husi 0,81 – 0,100 (aas loos), 0,61 – 0,80 (aas), 0,41 – 0,60 (natoon), 0,21 –
0,40 (badak) no 0,00 – 0,20 (badak liu).
Hafoin hetan valór koefisiente,
presiza teste signifikánsia atu sukat signifikasaun koefisiente korelasaun
bazea ba distribuisaun kurva normál ho uza estatístika teste-t no bainhira
hetan ona rezultadu, tuir mai kompara ho valór husi t tabela iha taraf
kepercayaan 0, 5% no grau liberdade (gl) = N-2. Bainhira tkonta > t
tabelamaka koefisiente validade kada pergunta taraf signifikánsia, maka sei uza
fórmula tkonta no ttabela hafoin halo komparasaun. Nia fórmula maka hanesan,
Tkonta: rn-2-n-r2. Nia deskrisaun mak Tkonta= valór nkoefisiente korelasaun no
n = totalidade amostra.
Iha jestaun ka kalkulasaun dadus
iha peskiza ne´e, bazea ba fórmula sira ne´e, instrumentu ida empirikamente
bele hateten válidu bainhira koefisiente korelasaun (r) > 0, 50.
Entretantu, atu halo prediksaun
ba rezultadu variável dependente (Variável Y), bainhira variável independente
(Variável X) hatene ona ninia rezultadu maka peskizadór sei uza mós regresaun.
Tanba iha peskiza ida ne´e utiliza variável independente rua maka peskizadór
sei uza regresaun múltipla. Analiza regresaun ne´e nu´udar dezenvolvimentu husi
analiza regresaun simples.
Analiza regresaun múltipla katak
instrumentu analiza sasiik (peramalan) valór influénsia variável independente
rua ka liu hasoru variável dependente atu justifika iha ka lae relasaun funsaun
ka relasaun kauzál entre variável independente rua ka liu (X1), (X2), (X3)…(Xn)
ho variável dependente ida (Riduwan & Akdon, 2013:142).
Fórmula regressaun múltipla
variável independente rua maka: Ŷ= a +bX1 + bX2, iha ne’ebé Ŷ=Sujeitu variável
dependente (Variável Y) ne’ebé projetada, X = Variável independente (Variável
X), ne’ebé iha valór loos hodi halo prediksaun, a = Valór konstanta folin Y karik X = 0 no b
= Valór ne’ebé hatudu prediksaun valór
aas (+) ka valór menus (-) Variável Y.
*Reabilidade
Bainhira iha teste instrumentu
maka rezultadu válidu ona, tuir mai sei halo teste reabilidade. Realibilidade
iha funsaun atu fó serteza katak instrumentu ne´ebé utiliza husi peskizadór
ne´e bele fiar atu ke´e ka buka tuir ka hetan dadus ka lae.
Tuir Sugiono (2005),
realibilidade katak relasaun sasukat ka relasaun instrumentu sukat n'ebé iha
konsisténsia bainhira sasukat ne´ebé hala´o ho instrumentu sukat ne´e hala´o
fila-fila.
Iha prosesu ezame realibilidade
ne´e, atu justifika katak instrumentu ida bele iha reabilidade ka lae, maka sei
uza fórmula Croanbach´s Alpha ho nia fórmula maka hanesan:
Katak, rii = koefisien
reliabilidade teste, k = cacah butir, ∑Si2 = varian skor butir no St = varian
skor total. Alende sura ho fórmula ne´e, kalkulasaun dadus bele sura no sei
sura liuhusiprograma SPSS ho maneira hanesan Analyze, scale, reliability
analysis. Tuir mai, hatama indikadór sira husi pergunta dahuluk to´o hotu
hafoin klik iha descriptive for: scale if item deleted.Ikus liu hili OK.
Analizasaun
dadus hotu iha peskiza ida ne´e, tantu atu sukat korelasaun entre variável X1,
X2 no Y nomós seluk tan hakerek na´in uza programa software komputadór, SPSS
(Statistical Product and Service Solutions) versaun 23.0 for windows. Programa
ne´e nu´udar aplikasaun ne’ebé iha kapasidade analiza estatístika aas no iha
sistema jestaun dadus iha ambiente gráfiku ho uza menu deskritivu sira no kaixa
dialógu ne’ebé simples nune’e fásil atu komprende nia maneira operasaun.
5. Konkluzaun
Jornál nu’udar mós media
konvensionál ida ne’ebé kontein ho informasaun no kazu oioin ne’ebé relata husi
jornalista sira ho formatu imprimi. Iha prosesu redasaun testu jornalístiku
bele kategoria tuir tipu notísia ne´ebé vigora iha regra jornalizmu no tuir
kódigu konduta jornalista hodi sai relatóriu ne´ebé iha poténsia atu atrai lee
na´in sira [audiénsia].
Ligada fali peskiza ne’e, maka
atu hetan rezultadu empíriku no rasionál, hakerek na’in halo peskiza, halibur
dadus iha terrenu durante fulan tolu hodi bele análize nune’e bele rezolve
problema ne´ebé aprezenta iha formulasaun problema ba eskrita ne´e.
Ho prespétiva ne’e orienta
hakerek na’in hodi halo análize ba dadus ne’ebé hetan iha terrenu. Ho nune’e,
ho prosesu ne’ebé fazeadamente ikus mai rezulta asaun finál ida hodi hetan
konkluzaun ba problemátika ne’ebé akresentadu.
Hafoin hahotu analiza ba dadus
ne´ebé rekollidu, rezultadu analíza hatudu katak iha korelasaun ne´ebé forte
entre Variável independente X1 no X2 ho Variável dependente Y.
Liga fali ba valór tkonta ho
ttabela, rezultadu hatudu katak tkonta iha valór ne´ebé boot ka aas liu ttabela
(7,251> 1, 66123). Ho nune´e, bazea ba rezultadu ne´e, bele konklui katak
iha prova ne´ebé forte iha peskiza monografia ida ne´e. Tanba ne´e, bele fó ona
resposta katak iha efetividade lee estudante FSS-UNTL ba notísia seguransa iha
jornál diáriu Timor Post hodi akompaña notísia seguransa rai laran hodi halo
diskusaun iha aula ka arredór kampus nian hodi hamosu komprensaun iha
komunikasaun lorloron liliu ligada ho prosesu aprendijazen nomós atividade
moris lorloron nian iha dinámika kestaun seguransa iha ambiente sosiál,
ekonomia no polítika nasaun independente no soberanu Timor-Leste, interna,
rejionál nomós kontinentalmente.
Hahún ba prosesu peskiza to´o iha
faze finál, intensaun prinsipál mak buka atu fó serteza no resposta ne´ebé
loloos no klaru ba ipóteze ne´ebé aprezenta iha peskiza ne’e. Ho nune´e, atu
bele fasilita ema hotu hodi komprende kle´an no di´ak resposta ne´ebé iha maka
peskizadór halo konkluzaun katak:
1. Rezultadu peskiza variável independente (X1, X2),
efetividade lee no diskusaun estudante kona-ba notísia seguransa iha Timor
Post ho variável dependente (Y), komprensaun ba hamosu opiniaun iha
komunikasaun, justifika katak koefisien korelasaun múltipla ne´ebé kalkula
ho Korelasaun Product Moment Pearson (PPM) ho valór totál 0,679 no 0,465
ho probabilidade menus husi 0,05, hatudu katak iha korelasaun ne´ebé
forte.
2. Husi rezultadu interpretasaun tabela sumarização do
modelo maka iha ninia kuadradu koefisien bazea ba KP, rx1y = 0,679 no rx2y
= 0,465 nota katak kontribuisaun variável independente (X1, X2),
efetividade lee no diskusaun estudante FSS-UNTL kona-ba notísia seguransa
iha Jornál Timor Post ba variável dependente (Y) ho komprensaun ba hamosu
opiniaun iha komunikasaun maka 0,679 no 0,465 no restu maka 53,896 % no
53, 5 %determina husi valór seluk.
3. Komparasaun entre valór tkonta no ttabela,
tkontaboot liu ttabela (7,251> 1,66123), signifika iha ipóteze peskiza
ne´e iha prova ne´ebé forte husi korelasaun entre efetividade lee no
diskusaun estudante FSS-UNTL kona-ba notísia seguransa iha jornál Timor
Post ho komprensaun ba hamosu opiniaun iha komunikasaun ka iha korelasaun
ne´ebé forte ka aas entre variável independente (X1, X2) no variável
dependente (Y).
4. Gráfika regresaun,signifika hodi halo prediksaun ba
variável dependente (Y) bainhira variável independente (X1, X2) hatene ka
deskobre ona nia rezultadu. Tanba ne’e, gráfika prediksaun valór variável
X no valór variável Y mai husirezultadu Sumarização do Modelo. Rezultadu
ne´e hatudu katak valór variável X maka 0,503 no valór Y maka 46,129. Sumáriu, iha mós influénsia husi variável Y, komprensaun ba hamosu
opiniaun iha komunikasaun ba efetividade lee no diskusaun estudante
kona-ba notísia seguransa iha jornál Timor Post, bainhira hatene ka
deskobre ona katak influénsia rezultadu variável X ba variável Y ne´e
forte ka aas liu.
6. Sujestaun
Bazea
ba rezultadu ne´ebé rekolla iha terenu, iha tabela distribuisaun respondente
n'ebé aprezenta iha leten hatudu katak frekuénsia efetividade lee (Variável
X1) no diskusaun estudante kona-ba notísia seguransa iha jornál Timor Post
(Variável X2) ho komprensaun ba hamosu opiniaun iha komunikasaun (Y) iha
frekuénsia 44 (46,8%) no 36 (38,29%). Tanba ne´e, haka´it ba rezultadu iha
peskiza ida ne´e, iha korelasaun forte ka aas liu.
Haree
rezultadu ne´e, sujere no rekomenda atu estudante iha ne´e atu abitua aan hodi
lee informasaun no hamosu kultura lee ba aan rasik. Tuir mai, buka halo
diskusaun hamutuk hodi kadi kakutak, eksplora matenek, buka fukun problema
sosiál (seguransa) hodi rezolve. Nune’e mós, buka solusaun ba problema sosiál
sira nune´e bele sai estudante ne´ebé ativu, kreativu, asertivu, kualidade, integridade
akadémiku ne´ebé bele sai duni ajente transformadora no inovadora iha
konstrusaun sosiedade no estadu.
Ikus liu mak, hakerek na’in
sujere ba estudante sira atu buka komprende situasaun ho analíze ne’ebé krítiku
no rasionál hodi bele kontribui ba interese povu no nasaun hodi bele atinji
dezenvolvimentu sustentável tuir Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu Nasionál
(PEDN). PEDN ne´e rasik nu´udar matadalan dezenvolvimentu Timor-Leste nian
ne´ebé governu elabora bazea konsensu nasionál ne´ebé atu atinji to´o iha tinan
2030.
Ba fakuldade, hakerek na’in
sujere atu fakuldade kria no intensifika diskusaun públiku entre estudante sira
iha nível departamentu ho maneira ne’ebé sientífika no akadémika hodi forma
karakter estudante nian hodi sai lideransa di’ak no iha maturidade iha futuru.
*Alumni Komunikasaun Sosiál-UNTL
Nb: eskrita ida ne’e pesoál la
reprezenta fatin ka órgaun ne’ebé hakerek na’in haknaar aan ba.
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