domingo, 14 de julho de 2019

Papel husi autor polítiku sira iha prosesu dezenvolvimentu nasional

Roger Rafael Soares * | opiniaun

Analizandu ho forma klean husi senáriu polítiku ne’ebé akontese dau daun iha ita nia rain, ita bele konklui hodi hateten katak, demokrasia nudár produtu ida ne’ebé la hotu no sempre dazafiante. Tamba maski governu ida ne’ebé iha maiória iha parlamentu, lijitimamente eleitu husi votu popular - no tanbá ida ne’e maka disponha estabilidade governativa - dala wain tenki hasoru dezafius bo’ot atu implementa ninia programa governasaun, tambá atuasaun ho karakter inadekuada husi parte ne’ebé la dun simu realidade, hodi nafatin buka atu ajita opiniaun públika, ho baze iha fundamentus ne’ebé la eziste no infundidus, hakarak iha pontu de vista legál, no hakarak mós iha pontu de vista kontitusional, ho úniku objetívu atu prejudika imajén no kredibilidade husi partidus ne’ebé fórma AMP iha sosiedade timorense. 

Nasaun durante tinan ida ikus nia laran, pasa husi momentus tensus entre prinsipais figuras polítikus, hodi jere instabilidade no impase polítika ne’ebé só kontribui deit ba blokeius no paralizasaun iha kreximentu ekonómiku. Nudár ita hotu hatene, tuir matenek nain sira nia hanoin, katak, wainhra existe instabilidade polítika iha rai ida nia laran, maka kreximentu ekonómiku rai ne’e nian mos sei instável ka afetadu negativamente, hodi influensia direta ba menor taxa kreximentu husi PIB per kapita (Veiga, 2013). Signifíka katak, instabilidade polítika iha konsekuensia trájika ba ekonómia hodi kontribui ba rekua no atrazus em termus kreximentu real, ne’ebé afeta mos iha diminuisaun husi taxas kreximentu iha produtividade. 

Iha biban hanesan, autor mos reforsa katak, estabilidade governativa ne’ebé as sei fo influensia ne’ebé boot ba taxa kreximentu ekonómiku. (Veiga, 2013). 

Ora, Timor-Leste hafoin tiha krize tinan 2006, hili dalan ne’ebé halo admira Komunidade Internasionál, liu husi konkistas ba progresus no metas alkansadas ne’ebé permite atu hatudu katak, ita nudár Nasaun, bele ultrapassa dezafius hodi solusiona ita nia problemas socio-ekonómikus no polítikus. 

No entanto, ho andamentu polítiku ne’ebé nakonu ho incerteza no impasse bele influensia desizivamente hodi afeta ho forma negativa imajen pais nian ba exterior, tambá “a imajén de um país é considerada o seu activo mais valioso (na medida em que) facilita a captação de investimentos, as exportações de produtos e serviços e ajuda a conquistar a preferência de turistas”. (Pacheco, 2012). 

Importante tebes atu realsa katak iha tinan hirak ne’e nia laran, Timor-Leste, impulsionadu husi reseitas petrolíferas, aprezenta kreximentu ekonómiku graduál no exponensial ne’ebé permite mellorias konsideraveis iha indikadores oi-oin ba dezenvolvimentu. Maibé, sei nafatin persiste problemas no dezafius iha ne’ebé ezijé respostas adekuadas no efikázes ba nessesidade povu nian. 

Iha aspektu iha ne’e, ita bele konsidera katak la’os deit kreximentu ekonómiku maka importante, maibé nessesáriu mós dezenvolvimentu ekonómiku. Tanbá ida ne’e maka primordial tebes atu promove no kria estabilidade polítika ida ne’ebé sustentavel ho objetívu atu fó kontinuidade ba progresus alkansadus to’o ohin loron, nune’e mós atu promove liu tan  kreximentu no dezenvolimentu ekonómikus país nian. Atu nune’e Timor-Leste kontinua projeta ba Komunidade Internasionál nudár ezemplu. Ezemplu di’ak tebes, hakarak iha planu internu, rejional no mós planu internasionál. 

Ho konsiderasaun hirak ne’ebé temi ona iha leten maka importante no urjente tebes atu autor polítiku hotu-hotu  hahu pozisiona sira nia an, iha kuridor ne’ébe adekuadu ho ida idak nia pozisaun polítika klara, atu labele kahur no atrapalha parte seluk ne’ebé hetan ona fiar lejítimu, liu husi dalan demokrátiku atu kaer ukun, atu nune’e bele impulsiona normalizasaun ba taxa kreximentu eknómiku real. Iha kontextu ida ne’e, partes envolventes tomak presiza respeita no konsidera AMP, nudár manan nain iha eleisoens lejislativas tinan kotuk, atu nia ho lejitimidade ne’ebé nia hetan husi konfiansa popular, bele diriji VIII Governu Konstitusional ida ne’e, sein iha interupsaun husi parte oponente, liu husi tentativa sucessiva atu fahe poder. 

Afinal, povu desidi no hakarak atu AMP maka kaer ukun, no atu respeita vontade povu nian,  autor sira presiza obedese no hakru’uk ba regulamentus legais existentes, hodi hatene pozisiona an  - nudár opozisaun no nudár governante -  tambá ao fim do cabo, tantu opozisaun, no mos governu hotu-hotu kontribui desizivamente, liu husi ida idak nia papel, ba prosesu dezenvolvimentu nasional. 

*Rojer Rafael Tomás Soares,
Ailili, Manatuto - Timor-Leste

DEZISAUN TRIBUNAL TERMU IDENTIDADE REZIDÉNSIA

NE’E LA AJUDA KOMBATE DROGA IHA TIMOR-LESTE

Husi: Moisés Vicente* | opiniaun

Preokupa ho dezisaun Termu Identidade Rezidénsia-(TIR) ba ema na’in rua ne’ebe husi nasaun Filipina nudar ema estranjeiru tanba loloos medida koasaun ne’e la merese ba ema estranjeiru ho kazu grave hanesan ne’e. TIR- ne’e la serve ona aplika ba sidadaun estranjeiru sira, tuir lolo’os kazu hanesan ne’e Tribunal Distrital Díli (TDD) tenke aplika medida koasaun prizaun preventiva hotu para depois hein prosesu investigasaun husi Ministériu Púubliku. (Prezidente Asosiasaun Majistradu Judisial Timor-Leste-AMJTL, Antonino Gonçalves. Jornál Diariu INDEPENDENTE, 5 Juñu 2019). Liga ba kazu iha leten Juíz sira foti dezisaun ba ema estranjeiru na’in rua husi Filipina ne’ebe hetan deit TIR, ba hakerek na’in nian observasaun ladun justu, ladun transparante ba kazu ida kona-bá droga nia ne’e. Tanba sa mak la justu, tanba lolo’os ne’e la merese fó TIR ba sidadaun estranjeiru na’in rua husi nasaun Filipina. Iha Artigu 10 Lei Trafiku Droga nia, hodi kondena drogadu ho nia rede sira ho pena prizaun tinan 25 iha prizaun. Ita nia Lei Trafiku Droga forte lo’os. Perguntas tanba sa mak Tribunal Distrital Dili tenke halo deit Termu Identidade Rezidénsia?. Nune’e mos suspeitu sira ne’ebé iha ligasaun ba kazu ida ne’e, ne’ebé daudaun ne’e la’o iha Timor-Leste Tribunal Distrital Dili foti dezisaun ladun transparante. Ne’e parte ida.

Iha parte seluk, saida maka Estadu Timor-Leste halo bele salva Timor-oan na’in rua ne’e? husi prespetiva legal difisil tebes hasees Timor-oan na’in rua ne’ebé dadaun ne’e sai suspeitu ba kazu droga iha Indonézia. Liga ho kazu sira iha leten, hakerek na’in analiza mos ba kazu sira kazal Timor-oan na’in rua (fen-laen) ne’ebé lori droga hetan kapturasaun iha nasaun viziñu Indonesia iha hela Atambua hatudu katak situasaun atual Indonézia nian funu hasoru droga hanesan asuntu ne’ebé seriu no deklara ona Indonézia emerjensia ba droga (Darurat Narkoba). Tanba Indonézia sai hanesan Nasaun distinasaun ba droga sira ne’ebé mai husi rai liur no potensia ba merkadu droga ilisitu. Efeitu husi ida ne’e kada loron sidadaun Indonézia na’in 40 maka mate tanba konsumu droga (BN-Indonesia, 2018). Iha sirkuntansia ida ne’e, iha loron 29 Maiu 2019 Alfândega Postu Mota-Ain Atambua-Indonézia nian kaptura Timor-oan na’in rua (fen-laen) tanba lori substansia balu ne’ebé subar iha makina imprime ida nia laran no sistema seguransa X-Ray detekta katak substansia refere deskonfia hanesan droga. Rezultadu preliminariu testu ba substansia hirak ne’e pozitivu droga ho tipu MDMA ka Ecstasy ho kuantidade 1,861 grama. Suspeitu na’in rua daudaun ne’e detein iha sela polísia Distritu Belu-Indonézia nian hodi submete ba investigasaun no testu ba substansia hirak ne’e iha laboratoriu. Atu hatan ba perguntas iha leten ne’e, fila-fali ba Lei Droga 2009 Indonézia nian (Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 35 Tahun 2009 Tentang Narkotika). Husi rezultadu testu preliminariu ba substansia ne’ebé suspeitu sira lori identifika katak pozitivu droga ho tipu MDMA ka Ecstasy. Tuir Lei Droga 2009 Indonézia nian, drogra ho tipu MDMA ka Ecstasy tama iha kategoria I (Narkotika Golongan I). Nune’e pena ne’ebe aplika ba suspeitu droga tuir kategoria I (Narkotika Golongan I) sei hetan pena de morte, pena perpetua, pena prizaun ne’ebé adekuadu ho krime ne’ebé suspeitu pratika no ho multa minimu Rupiah (Rp) billoens 1 (ida) no masimu Rp biloens 10 (sanolu) no aumenta 1/3 (um terço). Maske nune’e prosesu ba Timor-oan na’in rua (fen-laen) sei iha hela prosesu investigasaun nia laran. Maibe sinal hatudu ona husi Lei Droga 2009 Indonézia nian, Timor-oan na’in rua (fen-laen) nia vida iha ona ameasa nia laran. (Fundasaun Mahein (FM), 4 Juñu 2019).

Iha sorin seluk, VIII Governo Konstitusional rasik afirma katak asuntu droga sai ona preokupasaun lider nasional sira inkluidu Prezidente República (PR), tanba Timor-oan maioria ho idade joven, no ai moruk aat sai hanesan ameasa bo’ot hodi prejudika sociedade nia moris. Tanba preokupa tebes ba ameasa droga ne’e, (Xefe Governu-PM) promote kria mekanismu adekuadu atu kontrola drogra ne’ebé tama iha Timor ho livremente. Ita hotu tenke fo apresia ho autoridade seguransa ne’ebé sempre ho kbiit no esforsu tomak hodi deteta droga ne’ebé tama iha Timor ho livremente. Iha parte ida ita fó apresiasaun bo’ot ba PNTL no Alfândega ne’ebé konsege deteta kazu ne’ebé ameasa bo’ot ba povu no nasaun. Iha parte seluk, ita nia lei la favorese atu trava hahalok krime bo’ot ne’e ho autor judisiariu sira hanesan Juís sira iha Tribunal ne’ebé husik suspeitu livre deit. Tanba ne’e, tebes duni katak tenke buka hatene tanba sa mak krime bo’ot hanesan ne’e lei labele kondena? Karik ita husik deit nune’e, tebes atu aban bainrua neineik ka lais, ita nia rain mos sai fatin tranzasaun droga ne’ebe livre, halo aimoruk aat sira ne’e kontamina tiha ita nia joven sira nia kakutak sai malfunsiona atu hanoin diak ba dezenvolvimentu povu no nasaun ba oin?.

Iha lidun seluk, hakerek na’in nia monitorizasaun dadaun ne’e sidadaun estranjeiru na’in 5 iha prizaun Becora tanba komete krime droga. Ema estranjeiru ne’ebe komete krime droga iha na’in 5 kompostu husi nasaun Indonesia na’in 4 no husi nasaun Filipina na’in 1. Aliende ne’e iha mos sidadaun Timor-oan na’in 3 ne’ebe komete krime droga. (Fontes Jornál Diariu INDEPENDENE, 07 Juñu 2019, pagina 3). Ita nia nasaun Timor-Leste ita iha esperensia kazu barak ona, hanesan iha tinan hirak liuba kazu Tiago da Guerra ho nia kaben halai sai husi territoriu nasional Timor-Leste sa’e ró iha portu Betano iha Munisipiu Manufahi sai fali iha nasaun Australia, husi Australia ba sa’e avião ba liu ninia nasaun Portugal. Iha ne’e hakarek na’in tauk mak kazu hanesan repete fila fali kazu sira hanesan ne’e iha Timor-Leste.

Ikus liu, mezmuke ita nia Lei CPTL iha ona no Lei Trafiku Droga mos iha ona no forte los. Tanba sa mak suspeitu Filipina ne’e la halo kastigu to’o tinan 25 preventiva iha prizaun? Tansa tenke hetan TIR deit?. Husu mos ba Governu liu husi Diplomata Timor oan iha Indonézia akompania Timor-oan na’in rua nia kazu no aktualiza nafatin nune’e ema hotu no familia bele akompania prosesu ne’e to’o nia rohan. Rekomenda mos ba instituisaun relevante sira ne’ebé iha kompeténsia ba kestaun Justisa atu kontinua loke prosesu investigasaun profunda hasoru elementu sira ne’ebé involve iha rede droga bele hatan aktu ne’ebe sira halo ona.****

Referénsia:
a.        Asesu iha loron 7 de Juñu 2019 kona-ba Trafiku Droga -Saida maka sei akontese ba Timor-oan na’in rua iha Indonézia? Disponivel iha link ne’e:http://www.fundasaunmahein.org/2019/06/04/trafiku-droga-saida-maka-sei-akontese-ba-timor-oan-nain-rua-ihaindonezia/?fbclid=IwAR0TT2Izfm6Suw0HEaVC8uKJdwNMHZjucJwz1i9Wm_H77w18McfA-rmEJQ
b.        Asesu iha Jornal Diariu Timor-Post, 31 Maio 2019. Timor-Oan Lori Droga Kumpre Justisa iha Indonesia.
c.        Komisaun B Parlamentu Nacional (PN) ne’ebé trata asuntu Defeza no Seguransa Husu Diplomata Timor-Leste iha Republika Indonesia (RI) Akompaña Kazu Timor-oan nain rua. Asesu iha loron 3 Juñu 2019. Disponivela iha: http://www.tatoli.tl/2019/06/komisaun-b-husu-diplomata-tl-iha-ri-akompana-kazu-timoroan-nain-rua/?fbclid=IwAR2NUCzXd-2fVdm7iXXsRvhE4l2SqIRjpmLqhSP3tPucBkDNoaPueE6-_qU
d.        TDD Aplika TIR ba Arguidu Filipina Nain Rua. Asesu iha loron 4 Juñu 2019.
e.        Primeiru Ministru (PM) Taur Matan Ruak (TMR) Mete Droga Destruie An. Asesu iha loron 5 Jullu 2019.
f.         Artigu 10 Lei Trafiku Droga, hodi kondena drogadu ho nia rede sira ho pena prizaun tinan 25. Asesu iha loron 8 Jullu 2019. http://hallo.tl/pn-aprova-lei-trafiku-droga-pena-prizaun-tinan-10-25/
g.        Investiga Profunda Rede Droga. Prezidente Komisaun B Parlamentu Nacional (PN), ne’ebe trata asuntu Negosio Estranjeiru Defeza no Seguransa, Adérito Hugo da Costa. (Tatoli, 8 Jullu 2019.

*Hakerek Na’in: Alumni Universidade da Paz-(UNPAZ), Faculdade de Direito, 2008. Artigo ida ne’e larepresenta institusaun ne’ebé hakerek na’in haknar ba, maibé idea no argumentu sira ne’ebé lekar iha artigu ne’e nudar opinião pesoál. Iha sujestaun ruma bele haruka iha e-mail: moisesvicente.mahein@gmail.com.

Milhares em festa percorrem a zona central de Díli na Marcha "Pride 2019"


Díli, 12 jul 2019 (Lusa) -- Milhares de pessoas, timorenses e estrangeiros, percorreram hoje em clima de festa o centro de Díli na Marcha do Orgulho 2019, numa edição onde havia mais celebração que reivindicação.

Ao longo da tarde timorenses e estrangeiros caminharam ao longo das avenidas principais da capital, ao som de bandas de 'majoretes' de uma escola muçulmana e de música eletrónica.

A palavra "Pride" (Orgulho) escrita com balões com as cores do arco-íris - que se tornou símbolo da comunidade LGBTI (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis, Transexuais e Intersexo)- abria o cortejo, onde se viram poucos cartazes reivindicativos, com apelos a respeito pela igualdade e ao combate à discriminação e ao abuso.

O primeiro estudo sobre a comunidade LGBTI em Timor, divulgado no final de 2017, sofreu violência e abuso psicológico e físico, incluindo casamentos forçados e violações para 'corrigir' a identidade sexual.

Relatórios documentam vários testemunhos de abuso psicológico e físico, incluindo violência doméstica, casamentos forçados e tentativas, por membros da família, de mudar a orientação sexual e identidade de género das pessoas.

Examina ainda outros fatores sociais e económicos, como a dependência financeira das famílias, e como isso afeta as suas vidas na sociedade timorense, recomendando ao Governo e à sociedade civil mais apoio às mulheres lésbicas e bissexuais e aos homens transexuais, criando "oportunidades para aumentar suas próprias capacidades de forma a ajudá-los a ser os principais defensores dos seus próprios direitos", segundo o estudo, realizado em conjunto pela organização timorense Rede Feto (Rede Mulher) e pela organização ASEAN SOGIE Caucus, que luta por direitos LGBTI no sudeste asiático.

ASP // JH

Parlamento: Alkatiri sai de Oecusse e trabalha tratado de fronteiras com a Austrália


Maioria aprova alteração a lei da região timorense de Oecusse

Díli, 08 jul 2019 (Lusa) -- A maioria do Governo no parlamento timorense aprovou hoje polémicas alterações à lei que criou a Região Administrativa Especial de Oecusse-Ambeno (RAEOA), num plenário em que a Fretilin, na oposição, abandonou os trabalhos.

As alterações -- que foram aprovadas por 34 votos a favor e zero contra no parlamento de 65 lugares -- visam retirar o Presidente da República do processo de nomeação do responsável regional.

A Frente Revolucionária do Timor-Leste Independente (Fretilin), maior partido com assento parlamentar e atualmente na oposição, abandonou o plenário antes do debate da proposta de alteração começar e o Partido Democrático (PD) abandonou no momento da votação.

A emenda, que tem agora de ser promulgada pelo chefe de Estado, Francisco Guterres Lu-Olo, impede o Presidente da República de bloquear qualquer tentativa de substituir o atual responsável regional, Mari Alkatiri.

Em causa estão mudanças à lei 3/2014 que alteram a forma de nomeação e exoneração do presidente da RAEOA, sem passar pelo Palácio Presidencial.

A emenda determina que o presidente da RAEOA passa a ser "nomeado pelo Governo, através de resolução, para um mandato de cinco anos, renovável uma única vez".

A lei atualmente em vigor determina que "o Presidente da Autoridade (...) é nomeado pelo Presidente da República, sob proposta do primeiro-ministro, para um mandato de cinco anos, renovável sucessivamente", aplicando-se o mesmo processo na exoneração.

Em comunicado, a Fretilin explica que decidiu abandonar o debate por considerar que os três partidos da coligação do Governo "têm tratado esta lei estruturante apenas com urgência, sem realizar diálogos e sem audiências públicas".

Aniceto Guterres, presidente da bancada, disse que "uma lei estruturante como esta não pode ser tratada com urgência e necessita de diálogo" para perceber se são necessárias ou não as alterações e porquê".

"Uma alteração para esta lei pode ter como objetivo reforçar um programa de Estado que já está em andamento, ou pode destruir o que já foi feito. Por essa razão, é necessário que todas as partes tenham vontade para elaborar leis que sejam boas e respondam às necessidades existentes", afirmou.

"A RAEOA-ZEESM TL é um programa de Estado, e não um projeto. Por isso, uma alteração desta lei não deve ser feita com intenção de servir aos interesses apenas de uma maioria, que tem uma grande possibilidade de não dar continuidade a este programa de Estado", considerou ainda.

Para a Fretilin, se o "Conselho de Ministros é que nomeia o Presidente, no futuro qualquer Governo que tome posse, mesmo que por um ou dois dias, poderá trocar o Presidente da RAEOA, e essas trocas não ajudarão com a implementação do Programa de Estado, estando sempre dependente do andamento político", disse.

A alteração a esta legislação terá que ser promulgada pelo Presidente da República, sendo que em caso de veto basta um voto de confirmação da maioria do Governo no parlamento para obrigar o chefe de Estado a aprová-la.

Na semana passada o atual presidente da RAEOA, Mari Alkatiri -- que termina o seu mandato este mês -- disse à Lusa que se esta lei entrar em vigor, o projeto da região "deixa de ser um programa de todo o Estado" para ser apenas de alguns setores políticos.

"O garante da unidade do Estado é o Presidente da República. A RAEOA não é uma autonomia política onde o Presidente é eleito. Se o presidente regional é nomeado então tem que haver consenso a nível dos órgãos do Estado", afirmou.

"A partir do momento em que não envolvam o Presidente da República neste processo, está-se a retirar o caráter de uma política de Estado que foi a de encontrar um novo modelo de desenvolvimento em Oecusse", disse ainda.

A proposta de alteração foi assinada por deputados das três bancadas do Governo, nomeadamente Duarte Nunes do Congresso Nacional da Reconstrução Timorense (CNRT), Francisco Vasconcelos do Partido Libertação Popular (PLP) e António Tilman do Kmanek Haburas Unidade Nacional Timor Oan (KHUNTO).

Na exposição de motivos, as bancadas justificam a emenda considerando que a lei dá ao Governo a tutela sobre os órgãos regionais, mas a "nomeação do presidente da RAEOA e a sua exoneração, têm lugar sob impulso do Governo, mas a decisão sobre as mesmas recai na esfera de competências do Presidente da República".

Os deputados manifestam "reservas" constitucionais por a lei em vigor poder representar um "alargamento das competências do Presidente da República por via de ato legislativo ordinário".

Algo "desproporcional (...) que não decorre de qualquer comando constitucional", dificultando a responsabilização do presidente da RAEOA perante o Governo (...) e perante o Parlamento Nacional", referem.

Alkatiri foi nomeado para o mandato de cinco anos por um decreto presidencial assinado em 25 de julho de 2014 pelo então chefe de Estado, Taur Matan Ruak, tendo em conta uma proposta do então chefe do Governo, Xanana Gusmão.

Xanana Gusmão e Taur Matan Ruak são os líderes da atual coligação do Governo.

Alkatiri é líder da Frente Revolucionária do Timor-Leste Independente (Fretilin), o maior partido com assento parlamentar, mas atualmente na oposição, e a sua recondução no cargo tem sido rejeitada pelos partidos da coligação do Governo.

ASP // VM


Parlamento timorense prolonga funcionamento para votar leis pré-tratado de fronteiras

Díli, 09 jul 2019 (Lusa) -- O parlamento timorense aprovou hoje, com o apoio das bancadas da maioria do Governo, o prolongamento do seu período normal de funcionamento para debater um pacote legislativo essencial para ratificar o tratado de fronteiras com a Austrália.

A decisão, aprovada com 36 votos a favor e 18 contra, amplia até 15 de agosto a 1.ª sessão da V legislatura, que deveria terminar em 15 de julho, mantendo-se a data de arranque da 2.ª sessão para 15 de setembro.

O prolongamento -- que retira um mês ao descanso anual do parlamento - tem como objetivo permitir debater e aprovar um conjunto de alterações legislativas, que foram hoje aprovadas em Conselho de Ministros e que são necessárias para que Timor-Leste e a Austrália possam ratificar em 30 de agosto o novo tratado permanente de fronteiras marítimas.

Em causa estão alterações de cinco leis, nomeadamente a Lei Tributária, a Lei do Fundo Petrolífero, a Lei das Atividades Petrolíferas, a Lei sobre a Tributação dos Contratantes de Bayu-Undan e a Lei sobre o Desenvolvimento do Petróleo do Mar de Timor.

As emendas aos diplomas foram debatidas nos últimos dois dias em reuniões extraordinárias do Conselho de Ministros e seguem na quarta-feira para o Parlamento Nacional, onde devem começar a ser debatidas na próxima semana.

O objetivo do Governo é ter os diplomas aprovados até 25 de julho para o seu envio para o Presidente da República.

ASP // VM