domingo, 3 de abril de 2016

BALIBÓ 5 AWARDS. JORNALISTAS HOMENAGEADOS E PREMIADOS EM TIMOR-LESTE


Tem por definição Balibó 5 Awards. É a homenagem devida aos cinco jornalistas australianos assassinados por militares indonésios quando da invasão e ocupação de Timor-Leste em 1975. Atualmente aquela memória serve para premiar os que seguiram a profissão de jornalista em Timor-Leste. Escolhemos a divulgação que na página do Facebook o Gabinete da Primeira-Dama de Timor-Leste inclui em destaque ao evento, à cerimónia.

Um pequeno povo, um pequeno país, ambos destruídos na carnificina deixada para trás pelos invasores que os assolaram durante 24 anos, ergue-se todos os dias para a azáfama da reconstrução e todos os dias faz crescer Timor-Leste sobre o sangue e os corpos dos heróis e mártires que lutaram por Timor-Leste livre, independente e enorme nas suas fronteiras da humanidade global de que faz parte tão legitimamente. São os heróis da atualidade. Os jornalistas homenageados, assim como os premiados, também. Hoje uns, amanhã outros, depois outros, todos merecem o prémio da luta por Timor nos variados setores da sociedade timorense. (TA)

Cerimónia de Entrega de Prémios aos Melhores Jornalistas: Balibó 5 Awards

Sábado dia 02 de Abril de 2016, pelas 18H00 S. Exa. a Primeira-Dama, Dra. Isabel da Costa Ferreira, participou na Cerimónia de Entrega de Prémios: Balibó 5 Awards, no Salão Delta Nova, em Comoro, Dili; organizado pela Associação dos Jornalistas de Timor-Leste (AJTL).

Durante o evento foram galardoados Jornalistas em 08 categorias nomeadamente:

• A Jornalista do Jornal Independente, Sra. Olga Soares, com o Prémio “Borja da Costa” para os Jornalistas Online – pelo trabalho: “Istória Loron Sorin;
• O Jornalista da Rádio Timor Leste, Sr. José da Costa, com o Prémio “Bernardino Guterres” para os Jornalistas da Rádio – pelo trabalho: “Deficiente no Alfaiati”;
• O Jornalista da casa de Produção Audio Visual, Sr. Rogério E.A. Martins, com o Prémio “Roger East” para as melhores produções de documentários televisivos e audiovisuais – pelo trabalho: “Vítima nia Istória Durante Ocupasaun”;
• A Jornalista da TVTL, Sra. Priscilla Fonseca, com o Prémio “Sander Stones” para os jornalistas de investigação e reportagem na televisão – pelo trabalho: “Ema Moras Mental sai Discriminado”;
• O Jornalista da Rádio Timor Leste, Sr. Aniceto Soares dos Reis, com Prémio “Jill Joliffe” para os jornalistas de investigação e reportagem na Rádio – com o trabalho: “Impactu Violencia ba Desenvolvimento Labarik”;
• O Jornalista do Jornal Matadalan Semanal, Sr. João dos Santos Soares, com o Prémio “Xanana Gusmão” para os jornalistas de investigação e reportagem nos Jornais Online – com o trabalho: “Australia Matan Naklosu ba Mina”;
• O Jornalista do Jornal Timor Post, Sr. Acácio Pinto com o Prémio “Agus Mulyawan” para os Fotógrafos – com o trabalho: “Hili Lata Mamuk iha Lixu Fatin”; e
• O Jornalista da TLMDC / Rádio Liberdade, Sr. Américo da Costa Junior, com Prémio “José Manuel Ramos Horta” para os artigos de opinião sobre Direitos Humanos e Relações Externas – com o trabalho: “Lori Diario Timor Post ba Tribunal Self Sensorship hatauk Jornalista TL”;

No final a Jornalista da TVTL Sra. Priscilla Fonseca, recebeu o Prémio principal como a Melhor das Melhores, do ano de 2016, sendo presenteada com o Prémio Balibó 5.

Referências: Álbum de Fotografias: https://web.facebook.com/media/set/…

Palmyra libertada


Carlos Morais José*, opinião

O exército sírio libertou Palmyra das mãos dos bárbaros e, para surpresa geral, a destruição não foi tão maciça como se temia. É certo que alguns dos principais monumentos foram dinamitados, o grau de vandalismo e os seus efeitos estão ainda por calcular. Contudo, dizem as notícias, poderia ser bem pior.

A pergunta que me assalta é: Porquê? Qual a razão (ou acaso) que terá poupado o grosso das ruínas de Palmyra? Que fenómeno terá detido a barbárie, que os homens do Daesh trazem acantonada no coração? Estando ali, entre ruínas pagãs, deveriam ter arrasado tudo, destruído radicalmente os vestígios de outras crenças, incendiado os restos e espalhado as cinzas aos ventos do deserto. Isso não aconteceu. A destruição foi significativa mas não foi total. A mão bárbara suspendeu o acto, não o levou até ao fim. Porquê?

Numa visita a um templo de Angkor Wat, junto a uma enorme estátua de um buda, um guia contava que, durante o regime despótico, um destacamento de Khmers Vermelhos se preparava para a destruir mas que uma voz, vinda do artefacto, fôra por todos ouvida, pondo em fuga os soldados de Pol Pot.

Não sei se em Palmyra sucedeu a mesma coisa. Se uma voz ressoou do interior das pedras, das colunas, dos arcos, evitando a sua destruição. No entanto, a ter existido, prefiro acreditar que essa voz veio do fundo da consciência daqueles homens: é o rumor da História à qual todos pertencemos e sem a qual faríamos muito menos sentido. Eles saberiam, no fundo, que se estavam a destruir a si mesmos, a uma parte da sua identidade e isso soa tão indiscutivelmente ao Mal como um crime cometido contra o próprio sangue.

Não terá sido nada disto. Talvez falta de explosivos. Talvez demasiadas mulheres para violar, talvez demasiados sábios para cortar a cabeça. Talvez outra razão qualquer. Seja ela qual for, a História resiste, não somente como memória de factos, de reinos ou de actos heróicos. Resiste, sobretudo, a Beleza e é ela que nos permite aceder às partes mais interessante dos humanos que nos antecederam. Era esta beleza intemporal, inesgotável enquanto fonte de informação e incomparável enquanto fonte de deleite, que dormia prisioneira em Palmyra, depois de ter sido violada pelo Daesh. Agora terá de ser gentilmente acordada.

Macau se tornará uma cidade verde, diz Chui Sai On


Macau, 1º abr (Xinhua) -- O governo da Região de Administração Especial de Macau (RAEM) disse quinta-feira que está trabalhando para ter um equilíbrio entre a conservação ambiental e o desenvolvimento econômico no processo de construir uma Macau verde com baixas emissões de carbono.

Chui Sai On, chefe-executivo de Macau, fez as observações na abertura do Fórum e Exibição Internacional de Cooperação Ambiental de Macau 2016 (2016 MIECF), com tema "Economia Verde -- Oportunidades para Gestão de Resíduos", de três dias de duração.

A proteção ambiental é uma política principal no relatório administrativo de Macau. A fim de promover gestão, o governo da RAEM tem tomado vários tipos de medidas, incluindo implementar o "Plano de Gestão de Recurso de Resíduos Sólidos de Macau" e promover a política de "redução dos resíduos na fonte, separação para reciclagem", disse Chui.

Tais medidas estão de acordo com a meta de tornar Macau uma cidade com condições mais favoráveis para viva, turismo, negócios, viagem e recreação, disse Chui, acrescentando que o governo da RAEM aumentou esforços para apoiar crescimento de indústrias verdes locais.

A administração está fazendo grandes esforços para promover integração industrial, desenvolvimento econômico e mais estreita cooperação regional no meio do período de ajuste contínuo da indústria de jogos de Macau, disse Chui, notando que uma das metas para o desenvolvimento sustentável de Macau é para alcançar desempenho significativo em proteção ambiental.

O MIECF, organizado pelo governo da RAEM, é um evento anual realizado desde 2008. Neste fórum verde de ano, participantes põem a atenção pública na política e soluções técnicas necessárias para gestão dos resíduos e os benefícios econômicos de adotar essas medidas.

Mais de 400 expositores de 19 países apresentam seus produtos e serviços ambientais na parte de exposição do 2016MIECF.

Uma série de exibições, sessões de conferência, rodadas de negócios serão realizadas durante o evento em foco em promover a indústria verde e proteger o ambiente.

Fonte: Xinhua – em Portuguese People

McDonald’s abre mais 1.200 lojas na China


BEIJING, 1 de abr (Diário do Povo Online) – O McDonald’s anunciou seu plano de abrir mais 1.200 lojas na China nos próximos cinco anos, o que vai tornar o país asiático o seu segundo maior mercado depois dos Estados Unidos.

O McDonald’s fez o anúncio depois de fechar mais de 300 lojas devido ao mal desempenho na China, no Japão e nos EUA.

Ao mesmo tempo, o McDonald’s disse que está procurando investidores estratégicos na Ásia para ajudar a acelerar a sua expansão.

Atualmente, a companhia possui mais de 2.200 restaurantes na China.

Edição: Chen Ying - Revisão: Rafael Lima - Editor:Chen Ying,editor – Fonte: Diário do Povo Online em Portuguese People

Xi Jinping conclui a sua visita aos EUA após participar na Cúpula sobre Segurança Nuclear


WASHINGTON, 2 de abr (Diário do Povo Online) - O Presidente Xi participou em todas as actividades no plano da Cúpula sobre Segurança Nuclear (CSS), além de um jantar organizado pelo presidente americano Barack Obama na Casa Branca na quinta-feira à noite, um plenário de abertura na sexta-feira de manhã, um almoço de trabalho, uma sessão de debate de políticas e na sessão de encerramento.

Num discurso durante a cerimónia de abertura, o Presidente Chinês urgiu a comunidade internacional a incrementar a cooperação para fortalecer a segurança nuclear ao nível global.

A CSS de 2016, que foi a última no formato atual, reuniu líderes e representantes de 52 países e quatro organizações internacionais. Desta conferência surgiu um comunicado de 5 planos de acção.

No pano de fundo da cúpula, Xi participou num encontro de líderes do mecanismo “P5+1”, que compreende os 5 membros permanentes do Conselho de Segurança da ONU – Reino Unido, China, França, Rússia e EUA.

Xi efectuou também encontros bilaterais com o Primeiro-ministro dinamarquês Lars Loekke Rasmussen, Obama, Park Geun-hye da Coreia do Sul, e com o presidente argentino Mauricio Macri. Após o seu encontro com Obama, o primeiro deste ano, ambas as partes emitiram dois comunicados conjuntos, respectivamente, em torno da segurança nuclear e das alterações climáticas.

Xi chegou a Washington na noite de quarta-feira após uma passagem por Praga, onde efectuou uma visita de sucesso à República Checa naquela que foi a primeira visita de um Chefe de Estado chinês em 67 anos.

Fonte: Diário do Povo Online - em http://portuguese.people.com.cn/

Monta Postu UPM, Hornai: Orsamentu Laiha


Membru Parlamentu (MP), Deputadu Antoninho Bianco, husu Polisia Nasional Timor-Leste atu monta postu Unidade Polisia Maritima iha fatin risku ba peskas illegal atu tama hodi naok riku soin Timor nian.

Nia hateten, durante ne’e peskador sira tama ho illegalmente hodi na’ok riku soin timor nian iha tasi laran.

“Ita tenke buka dalan atu monta postu sira ne’e, no fo treinamentu ba peskadores sira, atu nune’e sira bele halo peskas iha tasi laran, hodi nune’e tasi labele mamuk,” Deputadu Bianco hateten, iha Parlamentu Nasional.

Tanba, nia dehan, durante ne’e polisia maritima sira iha duni roo atu halo kontrola ba tasi timor, maibe roo hirak ne’e nia kapasidade labele to’o iha tasi mane.

“Entaun ema husi Indonezia bele tama ho fasil,” nia hateten.

Tuir nia, sistema kontrolu ne’ebe halo husi parte seguransa ho patrulha rodavidaria halo durante ne’e ladun efikas, tanba wainhira patrolha liu tia ema tama fali.

“Depois ema nia roo mos canggih, ita duni tuir la hetan,” nia dehan.

Hatan ba preokupsaun ne’e Komandante Jeral Polisia Nasional Timor –Leste (PNTL), Komisariu Julio Hornai, hateten iha orsamentu 2016 nian PNTL konsege propoin atu monta postu 8, maibe iha diskusaun orsamentu osan la to’o, entaun iha tinan ida ne’e labele monta  postu hirak ne’e tanba osan laiha.

“Ami hakarak atu harii duni postu maritime walu ou sia hanesan ne’e inklui postu iha fronteira hat maibe orsamentu la laiha,” Komisariu Hornai hateten.

Maibe, nia dehan, PNTL sei nafatin aprezenta planu ida ne’e iha inisiu fulan Julhu, tanba bele uza osan ratifativu hodi harii postu ne’e.

Kona ba roo 15 ne’ebe mak PNTL iha agora dadaun iha kondisaun aat hotu, tanba ne’e, nia dehan, iha tinan kotuk (2015)  PNTL konsege tau  osan hodi halo manutensaun, maibe kompania ne’ebe manan tender, iha dalan klaran rezigna aan.

“Entaun iha tinan ida ne’e, ami nafatin propoin atu iha kompania ruma ne’ebe priense criteria, nia bele  hadia,”  nia hateten.

The Dili Weekly

SIKN PRENDE MAKINA JOGU ILEGAL IHA PORTU DILI


Polisia Nasional Timor Leste (PNTL) liu husi Departementu Servisu Investigasaun Kriminal Nasional (SIKN) prende makina jogu ne’ebe tama illegalmente iha Portu Dili.

SIKN prende makina jogu illegal hetan mandadu husi Ministeriu Publiku (MP) nune’e iha loron Kuarta(30/03/2016) halao kedas pasa revista ba kontainer ida ne’ebe nakonu ho makina jogu nian.

Husi ezekusaun ba kontainer illegal ne’e komanda dereita husi komandante SIKN Superintidenti Ludgerio Lay no akompanha ho membrus SIKN nian ne’ebe kompleta ho arma pistola no kilat staer ida.

Ezekusaun ba mandadu iha portu dili ne’e kuaze oras ida resin ne’ebe hahu husi lokraik tuku 16 : 30 Otl remata iha tuku 18 : 00 Otl.

Kontainer ho sasan illegal ne’e ho marka CAIU. U 9210 90 4, no SIKN asegura kedas ba kuartel jeral PNTL, Caicoli, Dili, nain ba kontainer ne’e husi sidadaun Xineza.

Iha intervista, Komandante SIKN Superintendenti Ludgerio Lay informa katak, SIKN hanesan ezkekutador hala’o tuir deit mandadu husi Ministeriu Publiko (MP) no Tribunal hasai.

“Ami hanesan ezekutador ami so halao deit saida maka Ministeriu Publiku fo no Tribunal fo,” hatete, Ludgerio Lay ba Jornalista sira iha Portu Dili, Kuarta (30/03/2016).

Nia esplika karta mandadu  MP haruka ne’e kompleta ona ho kazu ne’ebe maka iha, entaun prosesu hotu nain maka Ministeriu Publiko.

“Kontiudu kazu ne’e Ministeriu Publiko nian, ami so ezekuta deit ba kazu ne’ebe maka iha portantu kontiudu no prosesu tomak iha Ministeriu Publiko nia liman.” Nia dehan.

Tuir observasaun jornalista JN-Diario iha terenu nota katak antes SIKN atu loke kontainer  hodi atu hala’o pasa revista, iha haksesuk malu entre SIKN ho Alfandega, tanba laiha lisensa ba area ne’ebe SIKN halao pasarevista ba.

No tuir informasaun ne’ebe diario ne’e asesu tuir lista ba sasan iha kontainer ne’e dehan iha deit maka sasan elektronik, katak iha Lpatop, Komputer maibe realidade hatudu iha kontainer ninia laran iha fali makina jogu nian.Eus

Jornal Nacional

PR TAUR: POVU HOTU TENKI HETAN ELETRISIDADE


Prezidenti Repúblika (PR) Taur Matan Ruak hateten katak, projetu eletrisidade iha Timor Leste (TL) laran tomak ne’e, la’os veteranus sira nian para atu hadau malu, hodi impede fali povu nia direitu atu hetan eletrisidade.

Taur Matan Ruak dehan, kompañia veteranu sira ne’ebé hadau malu projetu eletrisidade ne’e, problema ne’ebé povu infrenta iha Timor laran tomak.

“Ha’u uluk dehan ba maun Xanana katak, maun Xanana, lei ida ne’ebe mak hateten katak, projetu eletrisidade ne’e, tenke fó deit ba veteranus, maun Xanana dehan, laiha tanba sira lahatene halo buat seluk ona, entaun fó netik buat sira henesan ne’e para sira mós bele moris,” informa Taur Matan Ruak.

Taur Matan Ruak mos konsidera hahalok veteranu sira ne’ebé hada’u malu projetu to’o tuku malu ne’e, halo moe de’it Estadu, tanba sira ema funu nain ba nasaun ida ne’e.

“Mas ha’u hakarak dehan ba veteranus sira hanesan ne’e, imi hakarak fahe osan ne’e halo nusa, fahe servisu halo nusa, ida ne’e kestaun imi nian, maibé ha’u nia hakarak ne’e, eletrisidade ne’e tenke to’o lalais povu,” relata Taur Matan Ruak bainhira diálogu ho komunidade iha Suku Rairobo, Postu Administrativu Atabae, Munisipiu Bobonaro, Kinta (31/03).

Taur Matan Ruak mós husu ba povu iha Suku refere atu pasiensia hodi hein sira nia eletrisidade tama ba sira nia Suku.

Entretantu komunidade Agostinho Maia hatete katak,  projetu eletrisidade ne’e to’o agora, suku refere seidauk asesu ba eletrisidade tanba, veteranus sira mak hadau malu atu kaer projetu eletrisidade.

Iha parte seluk, komunidade Suku Atabae, Postu Administrativa Atabae, Munisípiu Bobonaro, husu ba Governu atu monta liña elektrisidade iha sira nia suku laran, tanba to’o oras ne’e sira seida’uk asesu ba eletrisidade, i ejiji mós ba Governu atu tau matan ba sira nia estrada ne’ebé difikulta tebes sira nia movimentu.

Komunidade Armando, hatete katak, komunidade iha Suku refere kuaze aldeia 4 maka seidauk asesu ba eletrisidade.

“Durante ne’e ahi lakan ne’e ami senti di’ak oituan,maibé ami hano’in fali ba ami nia maluk populasaun balu sei moris iha nakukun laran hanesan uluk nafatin,” relata Aramando, bainhira bainhira dialogu ho Prezidente Repúblika (PR) Taur Matan Rauk, ho komunidade iha Suku refere, Kuarta (30/03).

Nia hatutan, eletrisidade, kondisaun estrada iha Suku refere mós a’at tebes hodi difikulta transporte públiku atu halo movimentu to’o iha Suku refere.

Alénde ne’e, komunidade Mario da Costa mós husu ba Governu atu hadia infraestrutura ne’ebé mak a’at iha sira nia Suku laran, atu nune’e bele fo benefisiu ba komunidade sira.

Hatan ba kestaun ida ne’e Prezidente Repúblika, Taur Matan Ruak hatete, povu iha Suku refere sei asesu ba eletrisidade, tanba maske sira nia dalan a’at mós, karet bele tama to’o iha ne’eba, hodi lori airing eletrisidade nian.

“Imi nia elektrisidade sei to’o, maibé sei lori tan tempu oituan, tanba hola parte 15% ne’ebé seidauk hetan, grupu ki’ik los, hau uluk sa’e Prezidenti fou-foun, 80% maka populasaun laiha elektrisidade, ha’u nia mandatu seida’uk hotu 85% pupulasaun iha elektrisidade, ha’u kontenti los,”dehan PR Taur Matan Rauk.

Xefe Estadu ne’e haktuir, agora dada’uk problema povu hakilar kona-ba eletrisidade ne’e se iha, maibé mensu ona, tanba hela 15% populasaun Timor Leste mak seida’uk asesu ba eletrisidade.cos

Jornal Nacional

PS TENKE SERVISU HO PROFESIONAL


Ministra Saude, Maria do Ceo husu ba Pesoal Saude (PS) sira hotu iha Timor laran tomak tenke servisu ho profesional tuir juramentu ne’ebe iha katak respeita ema nia vida.

“Ida ne’e mak ami nia parte frakeza mak ne’e mas ida ne’e laos hotu kedas i hau lazeneraliza laos hotu kedas maibe hau labele nega katak sempre ida rua ne’ebe ke karik hakilar ema, ladun mamar ho ema padahal ami nia juramentu ne’e kan ita respeita ema nia vida desde bebe oan ida to’o fali ferik katuas sira tenki respeita ita lahare ba klase , rasa , politika , statu  sosial laiha se deit mak sai pasiente ida ne’e ami nia sentru atensaun ne’e mak sira tanba sira mak profesaon  sira nia iha laiha sira ami profesiao mediku labele iha parteira o ba konsulta ba se o  konsulta ba pasiente los ka ale i pasinte o labele deskrimina ida ne’e ida neba ne’ebe karik hahalok ruma mak lalos  ne’e iha akontese ida rua duni,”informa Ministra Maria Do Ceo ba Jornalista sira iha Kaikoli Dili Kuarta (30/3/2016).

Ministra Saude ne’e hatutan, atu muda ema ida nia hahalok ne’e difisil, tanba karakter ema ida-idak nian tenke lori tempu naruk atu bele hadia neneik.

“Ha’u hanoin ita atu muda ema nia hahalok ne’e lori tempu no lori meius hotu-hotu de aprosimasaun hotu-hotu para depois nia bele konsiensia hafoin de konsiensia nia bele muda nia hahalok ne’e  rasik,”Ministra Saude Maria esplika.

Maria do Ceo hato’o lia hirak ne’e relasiona preokupasaun ne’ebe mak durante ne’e husi membru Parlamentu no komunidade sira kona ba mal atendimentu pesoal saude sira nian wainhira fo atendimentu ba pasiente. Atu hadia hahalok pesoal saude sira nian hodi halo kontrola diak liu tan  Maria Do Ceo dehan, agora dadauk Ministeriu saude kria ona sistema atu fo formasaun ba pesola saude.car

Jornal Nacional

Ministru Defeza Xina no Vietname buka jere kestaun fronteiras


Ministru Defeza hosi Xina no Vietname, Chang Wanquan no Phung Quang, hamutuk, mantein  enkontru ida durante loron haat kona-ba  fronteira entre nasaun rua, hodi reforsa konfiansa bilaterál.

Enkontru ne’e, hala’o iha Pingxiang, iha fronteira Xina, termina iha kinta-feira, ho apelu ba "métodu aseitávél sira ba rai rua atu jere ho lolos kestaun sira  fronteira nian", afirma Phung, ne’ebé fó sai hosi  ajénsia ofisiál xineza Xinhua nian.

Pekin no Hanoi, hanesan hotu rejime komunista, ne’ebé hamosu  esperimentasaun tensaun renovadu iha tinan sira ikus ne’e, ne’ebé maihosi disputa territoriál iha Tasi hosi Sul Xina nian.

Ministru vietnamita hakarak iha interkámbiu boot ida militár  nian entre nasaun rua  iha  setór formasaun ba rekursu umanus, kooperasaun  fronteirisa, investigasaun, misaun ba paz Nasoins Unidas ka indústria nasionál Defeza nian.

Enkontru ne’e  inklue moos  ezersísiu hamutuk iha patrulla fronteira nian, haktuir  Xinhua.

Xina no Vietname reklama hotu  soberania ba ilha sira Spratly no Paracel, iha Tasi Sul Xina nian, disputa moos hosi Filipina, Malázia, Taiwan, Indonézia no Brunei.
Iha  1974,Xina asume kontrolu kona-ba Paracel, hafoin halakon Vietname iha konfrontu navál.

Iha 1979, nasaun rua fila fali halo funu iha semana tolu nia-laran, ne’ebé rezulta rihun barak mate, bainhira Pekin reaje halo  intervensaun vietnamita nian iha Kamboja, ne’ebé hanaran hosi rejime Pol Pot.

SAPO TL ho Lusa

Lula da Silva hein katak Supremu Tribunál autoriza nia entrada iha Governu brazileiru


Eis-Prezidente Brazil Lula da Silva iha horisehik hatete hodi hein katak Supremu Tribunál Federál autoriza nia entrada, iha kinta-feira ne’e, iha Governu.

"Iha kinta-feira ne’e, ha’u sei asume kargu ministru  Casa Civil karik Supremu Tribunál Federál aprova,hodi bele ajuda Dilma [Rousseff, Prezidente Brazil nian]", afirma, iha diskursu, sitadu hosi portál nia partidu, Partidu Trabalhadores, ne’ebé iha poder.

"Ita tenki garante kapasidade governasaun  Dilma", deklara, iha enkontru iha sidade Fortaleza.

Dilma Rousseff hatudu, iha loron 16 marsu ne’e, Lula da Silva ba kargu ministru ba Casa Civil, atu reforsa nia ekipa.

Nomeasaun ne’e hetan suspensu hosi Supremu Tribunál Federál, hafoin opozisaun argumenta hanesan  manobra ida  ba eis-Prezidente hasees-an hosi prizaun preventiva.

Lula da Silva hanesan akuzadu iha korrupsaun no brankeamentu kapitál, iha kazu iha korrupsaun ba petrolífera estatál Petrobras.

kompeténsia Supremu Tribunál Federál atu deside, ba definitivu, kona-ba entrada ka la’e Lula da Silva iha Governu Dilma Rousseff nian.

Prezidente Brazil tenta hetan apoiu parlamentár hodi bele evita ninia demisaun, maibé  ninia asaun  fraku liu hafoin anúnsiu,iha tersa-feira ne’e, ninia aliadu principal sai hosi governu, Partidu Movimentu Demokrátiku Brazileiru, ne’ebé muda ba opozisaun.

Komisaun parlamentar designa atu atu pronunsia kona-ba kontinuidade ka la’e  Dilma Rousseff iha kargu ne’ebé hola pozisaun iha loron 11 fulan abril.

SAPO TL ho Lusa