DILI, (TATOLI) – Dadaun ne’e
kuaze ema lubun eskolla mak fast food (comida rápida) tanba lais no baratu
duke tein rasik, satan prepara hahán lokál, Maubere nian.
Atu hatan ba sira ne’ebé hadomi
produtu lokál no hakarak saudavel, koko reseita Cesar Trinito Freitas Gaio,
tanba nia ho negósiu movel naran Food Truck (kamioneta ho hahán).
“Inísiu 2014 halo peskiza ida
oinsá atu promove hahán Timór. Se ita loke restaurante de’it ema ladún bá
entaun koko restaurante movel”, haktuir Baukau oan ne’e ba Tatoli iha kampu
Sekretáriu Estadu Desportu ba Alta Kompetisaun (uluk SEDJ), Sionál foin lalais
ne’e.
Nu’udar privadu ne’ebé gosta tein
bainhira halo aventura hamutuk ho nia kolega sira kuandu sa’e no tun foho,
fatin ne’ebé sira bá, mane ne’ebé moris iha rai Kelikai ne’e sempre tein no
fornese hahán ba nia kolega sira, nune’e nia amigu sira ne’ebé la’o hamutuk rekomenda
loke restaurante.
Hahú iha loron 7 fulan-maiu 2015,
retaurante movel loke ba dahuluk nian iha jardin 5 de Maiu, maibé iha limitasaun
orsamentu no buat barak tanba iha momentu ne’e restaurant movel ida ne’e tenke
gasta enerjia tanba hasa’e sasán hanesan bikan, kanuru, gás, sanan, depois
hatún fali.
“Ami tein to’o kalan boot, ami
hasa’e fali ba karreta depois tula fali bá uma, dalaruma sasán balun lakon. Iha
esperiénsia sasán lakon dalaruma sana-matan monu hela, entaun ha’u komesa
hanoin mobile kitchen (tein movel) ne’e karik ha’u bele dezenvolve
tan”.
Nune’e halo fali tan peskiza ida
bainhira sai manán-na’in ba kompetisaun Planu Negósiu Inovadora ne’ebé kada
tinan realiza husi Institutu Apoiu ba Dezenvolvimentu Emprezariál (IADE) iha
2015 liuhusi nia ideia foun ne’e mak halo negósiu Dapur Movel ho prémiu osan
natoon ne’ebé hetan bele ajuda hodi dezenvolve karreta, maibé momentu atu
dezenvolve, mosu tan oportunidade ida husi embaixada Nova Zelándia atu aprende
kona-ba Jestaun Ospitalidade entaun presiza aprende tan lai.
“Ha’u aprende buat barak entaun
ha’u komesa estuda no peskiza tan fali, afinál food truck di’ak liu
duké dapur movel, ita preokupadu liu. Ha’u komesa halo konseitu, ha’u to’o mai
iha Timór kontaktu kolega timoroan, buka ema sira ne’ebé mak konstrui karreta
ne’e no hetan rekomendasaun husi kolega timoroan”.
Tuir dezeñu ne’ebé halo ona maka
Cesar ne’ebé hetan tulun husi timoroan sira ne’e modifika nia karreta movel
ne’e sai food truck no operasaun karreta ne’e di’ak no iha laran gás
tein nian, iha security awareness (seguransa hosi konsiénsia).
Entaun seguransa ba uza gás tein
tau iha laran fire extinguisher (hamate ahi) ne’e oinsá ahi ruma mosu
iha dapur laran bele hamate lalais, entaun iha karreta ne’e sistemátika tebes
no uza de’it painel solar (enerjia hosi loro-matan) atu dada ahi.
“Entaun mobile food truck (hahán
movel ho kamioneta) ami-nian ida agora ne’e sai hanesan inspirasaun ou
motivasaun foun ba kolega klosan sira no ha’u rekomeda ba kolega klosan sira
hakarak halo negósiu hakbesik án ba IADE tanba IADE fó oportunidade lubuk ida”.
Husi restaurante movel ba food
truck (kamioneta ho hahan) ida ne’e iha dezafiu barak, maibé prinsipál mak
distribuisaun ba produtu lokál laiha, nune’e tenta atu hetan distribuidór di’ak
ho tomate ne’ebé iha kualidade, na’an-manu dalaruma kualidade laiha no tenke bá
hola iha merkadu no lahatene moras ka la’e, maibé tanba hakarak promove produtu
lokál tenke hola.
“Na’an karau iha ona butcher (profisionál
ne’ebé oho animál/matadouro), maibé na’an-bibi nia fornesedór laiha, piór liu
fahi karun liu entaun fahi no manu ami oho rasik, prosesu tomak ami halo hotu.
Produtu ne’ebé ami fa’an iha restaurante no food truck no ami-nia catering (prepara
hahán) porsentu 99 produtu lokál karik porsentu ida mak produtu importadu
hanesan tua-siin”.
Maibé temperus lokál hotu, komesa
husi masin, pimenta, ho razaun ida ne’e mak dezafiu kontinua ba presu hahán
nian.
“Bainhira ami tau iha nível médiu
sira dehan hahán karun liu. Presu entre dólar ida to’o hitu, kolega timoroan
barak dehan hatún presu uitoan, ha’u dehan iha restaurante barak ne’e fó opsaun
ba hahán ne’ebé ho presu dólar tolu mai kraik, ami fó opsaun foun labele hatún
folin tanba ne’e ami labele manán”.
Mezmu komprende katak tende tuir
konsumidór nia hakarak maibé mós hanesan timoroan iha responsabilidade atu
hasae awareness of quality food (konsénsia hosi kualidade hahán),
hahán ida halo kualidade, se hahán balun ne’ebé mak ho de’it jeladu, rai kleur
ne’e folin oin seluk.
“Ami-nia hahán, na’an, modo tahan
no buat hotu fresku entaun ami tenke fa’an ho folin hanesan ne’e, hanesan mós
restaurante balun ne’ebé ho folin dólar hitu ba leten”, haktuir.
Konsumidór ba food truck (kamioneta
ho hahán) agora ne’e husi ema rai-liur no lokál. Empreza Dilicious Timor ne’e
mós prepara hahán ba edifísiu sira hanesan embaixada Amérika, fulan ida dalaida
ba happy our (ami nian ksolok) nian, no semana ida dalaida tuir
sira-nia enkomenda.
Estudante Universidade Dili ne’e
hatete tenke buka negósiu rasik hodi kria oportunidade ba án rasik, tanba la’ós
ema hotu tenke serbisu iha edifísiu sira no liga ba kampu traballu maski joven
barak mak remata ona estudu labele hetan oportunidade atu serbisu tanba postu
traballu limitadu.
“Joven sira ne’ebé hotu iha
universidade, barak mak remata iha sekundária, saida mak sai hanesan dezafiu
mak inan-aman balun kuda mentalidade iha labarik sira katak eskola hotu tenke
serbisu iha edifísiu tanba inan-aman sira serbisu toos ne’ebé sira hakarak oan
sira serbisu iha kantor (eskritóriu). Tuir ha’u nia hanoin ne’e
konseitu sala. Tanba ha’u esperiénsia serbisu kantor tinan 10. Kantor ne’e
di’ak mas atu kria ita-nia kreatividade, ita ida-idak mak buka ita-nia
identidade tanba edifísiu ne’e ita hein instrusaun, maibé harii ita-nia mehi
ne’e mak difísil”.
Nune’e Cesar buka nia identidade
liuhusi tein no daudaun fó ona serbisu ba ema na’in-lima no iha hanoin atu
hasa’e tan servisu nain nomós iha traballadór parte tempu husi estudante
finalista balun hosi Universidade Nasionál Timor Lorosa’e, Universidade ba Pás
no Universidade Dili ne’ebé halo atividade prepara hahán nian.
Nia hatutan menú husi empreza
ki’ik ida ne’e mak hahán lokál enkaixa nafatin hahán hanesan akar loroloron no
komesa dezenvole kulu ba croquete (boliñu ho forma kreme), halo trigu
no dezenvolve neineik tanba presiza ekipa forte atu harii mehi ida ne’e.
“Ha’u ema ida ne’ebé iha paixaun
aas kona-ba produtu lokál, ha’u lori akar tuir ha’u-nia án to’o Europa, kuandu
ha’u hasoru kolega ha’u sempre tein akar. Bainhira ha’u bá Austrália ha’u
sempre promove hahán Timór no ha’u vizita Wild Coffee Timor, ko’alia
ho sira no agora ha’u lóbi hela sira para lori mana Carlota husi ETDA para
enkaixa menú Timor ida rua iha sira-nia restaurante”.
Aleinde promove mós iha país Ázia
bainhira vizita ba kolega sira no tein iha sira-nia uma.
“Iha Timór ha’u promove iha fatin
barak, Baukau, Manatutu, ha’u tein to’o merkadu Taibesi no agora GMN fó
oportunidade ha’u tein iha programa Sabor a Timor”.
Ko’alia kona-ba sabór Timór nian
ne’e inklui hanesan ai-manas ai-leten. “Kuandu Timór tenke indéntiku, se ha’u
temi lis-mean no mutin ne’e ema hotu uza, maibé ai-manas ai-leten karik iha
Timór ema ida-rua mak uza, depois akar ne’e ha’u deskobre katak ema Índia,
Srilanka, Indonézia-Papua no fatin balun hanesan Vietname, sira mós uza, maibé
ladún”.
Ingrediente sira ne’ebé estrañu
dezenvolve iha restaurante Dilicious Timor, ezemplu ba kulu ne’e halo peskiza
to’o Zamaika tanba sira mak halo dezenvolvimentu hahán kulu barak, nune’e mós
Samoa no Fiji.
“Entaun iha Dilicious Timor
dezenvolve hahán sira ne’ebé ho baze Ázia nomós Pasífiku no identidade ita-nia
hahú husi ne’ebá”.
Tanba gosta promove hahán lokál
no gosta tein, Cesar hatete la’ós feto ka mane mak tenke tein maibé hanesan.
“Nu’udar mane ha’u tein, ha’u
lasente moe, ha’u gosta halimar, dansa, gosta badiu. Buat ne’ebé mane halo,
ha’u halo, buat ne’ebé feto halo ha’u mós halo signifika ha’u ema moris, ha’u
hamlaha presiza tein entaun bainhira tein kolega sira rekomenda no ha’u sempre
ajuda ema no hanorin. Hatudu imajen katak mane mós tein, ne’e para ema labele
hatete katak Timór ne’e feto de’it mak tama dapur”.
Jornalista: Maria Auxiliadora | Editora:
Rita Almeida
Imajen: 1 - Cesar, timoroan
ne'ebe gosta promove hahán lokál. Foto/FB Dilicious Timor; 2 – Food Truck