Husi:
Quintiliano Afonso Belo*, opiniaun
Potensialidade
agrikultura iha Timor-Leste bele dehan katak sufisienti no sai hanesan kampu
servisu ba foinsa’e sira ne’ebe laiha kualifikasaun spesial. Maibe realmente,
Iha Timor-Leste numeru partisipasaun husi foinsa’e sira ne’e kuase laiha.
Ironika liu tan foinsa’e sira moe atu sai Agrikultor tamba nudar Agrikultor
moris marjinalizadu no moris la iha klase. Ne’e akontese tamba maioria husi
jerasaun foinsa’e sira dominadu ho paradizmu mentalidade tuan. Katak Agrikultor
identiku ho mukit, laiha futuru no prezisa tempu ne’ebe naruk atu hetan
benefisiu. Pior liu tan, tuir sira nia fée sai agrikultor ne’e destinu moris
laos opsaun moris.
Argumentu
tuir mai pelu menus bele justifika oinsa nudar humana ezisti moris depende liu
ba opsaun no laos destinu. Fiar ka la fiar, moris iha mundu hahu husi letra B (birth)
no remata ho letra D (death). Iha mos letra ne’ebe sikat-an uniku (ida mesak)
entre letra B no letra D nia le’et. Letra ne’e mak letra C (choice) ne’ebe
nakonu ho chance no challenges, katak laiha tan letra seluk atu elimina change
no challenge bainhira eskoila opsaun ruma. Basá dezisaun atu eskoila opsaun
moris nian la fasil, hanesan fila no duku liman, maibe jeralmente opsaun saida
deit bele konstrui moris iha futuru.
Deskrisaun
iha leten, sai justifikasaun forti ba foinsa’e hotu inkulidu hau, atu eskoila
opsaun hodi infrenta moris loro-loron nian ne’ebe nakonu ho risku no
oportunidade balun, tamba realmente risku no oportunidade kompete malu atu sai
hanesan sasukat influensiador mentalidade ne’ebe akompaña kada individu iha
moris loro-loron. Sr. Antasari Azhar halo interpretasaun ida kona ba oinsa
halo’o vida moris, no hateten mai hau nune’e: “Moris ne’e komesa ho fase
negosiasaun durante fulan sia nia laran (mama nia kabun laran), Iha momentu
neba, Maromak halo negosisaun ho ita ema. no propoin lista opsaun ba ita ema
sira oinsa mak bele hala’o vida moris, iha mundu nudar humana.
Husi lista
opsaun sira ne’e, iha diak no att, ida-idak iha nia desafius no risku ate iha
mos oportunidade kada opsaun ho porsaun ne’ebe hanesan deit. Tuir mai Nia
hateten katak, Hau oferta lista opsaun ne’e ba o, karik o simu
opsaun sira ne’e, Hau dehan ba o katak ne’e laos destinu ba o durante hala’o
vida moris iha mundu, no ita mos aseita lista opsaun sira ne’ebe Nia oferese,
hodi dehan “Hau mak ne’e, no prontu atu halo tuir Ita Bo’ot Nia hakarak” Ikus
mai, to’o fulan sia liu loron balun deit, ita sai nudar bainaka foun ida iha
mundu hanesan sira seluk ne’ebe uluk tiha ona ita atu hala’o vida moris nudar
humana”.
Husi
interpretasaun privadu Sr AA nian hau koko korela ho realidade vida moris
jerasaun foinsa’e nian, liu-liu relasaun ho mentalidade ne’ebe hateten sai
Agrikultor moris sei marjinalizadu no moris mukit, hodi koloka buat rua
importante tuir mai; premeiru, eskoila opsaun nudar Agrikultor laos buat att
liu. Signifika laos att para sempre, maibe sai nudar oportunidade osan mean atu
aprende barak liu antes eskoila opsaun seluk iha futuru. Segundu, eskoila
opsaun nudar funsionariu, polisia ka militar ate sai polítiku no emprezariu
laos mos buat diak liu, signifika laos diak para sempre, tamba desafius foun
aumenta atu infrenta vida moris loro-loron nian.
Husi
opsaun att no diak ne’ebe temi iha leten, hakarak ka lakoi tenki duni halo
dezisaun hodi eskoila opsaun, basá opsaun att ka diak hanesan deit ho situasaun
metan no mutin tuir lista opsaun sira ne’ebe Maromak negosia durante fulan sia
nia laran iha momentu neba. Fiar-an deit katak Nia horik nafatin ho ita, iha
situasaun saida deit, tamba relasaun mutua entre mentalidade no opsaun iha
konetividade forti ho Fée, katak fée metin nafatin mentalidade sei halo
orientasaun ho koretu bainhira eskoila opsaun atu hala’o vida moris diak liu no
dala ida tan eskoila opsaun diak no att laos destinu ba moris maibe opsaun ba
moris diak.
Kuandu
agora dadaun infrenta situasun ne’ebe ladun favorable ka metan dominadu, la
signifika ne’e mak destinu, maibe ne’e oportunidade reformulasaun mentalidade
tuan atu sai mentalidade foun hodi opta opsaun seluk ne’ebe diak liu ba
futuru. Bazea ba livru oan ida ne’ebe hau le’e ho titlu The Secret of Mindset,
hataten katak, mindset ka mentalidade nudar lalaok fée ne’ebe influensia no
orienta attitude kada individu nian, bainhira eskoila opsaun ruma. Definisaun
ne’e hateten ba ita katak mentalidade hetan orientasaun husi fée nune’e
dudu kada individu atu eskoila opsaun hodi hala’o vida moris loro-loron nian.
Nune’e, karik hakarak muda vida moris ne’ebe bai-bain ba moris ne’ebe laos
bai-bain tenki mos muda mindset ka mentalidade no kuandu hahu ona muda mindset
ka mentalidade, fée individu refere konsege halo mudansa ne’ebe positivu.
Husi
kontiudu refere, kuandu halo korelasaun ho realidade vida moris nian, dezisaun
ba opsaun hotu sempre nakait metin ho fée. Karik fée sei orienta mentalidade
antigu no lakoi opta opsaun sira ne’ebe nakonu ho risku sei resulta
konsekuensia sira hanesan; hakarak deit sai funsionariu, polisia ka militar ate
emprezariu no to’o involve-an iha palku polítiku ho intensaun atu hetan kargu
públiku. Kiik liu mak hakarak sai asesor tamba fo benefisiu ne’ebe lais iha
tempu badak, satan sai asesor ho salariu fantastiku, duke sai fali Agrikultor
ne’ebe identiku ho mukit no marjinalizadu. Maibe iha parte seluk, kuandu fée
iha kapasidade hodi orienta mentalidade foun no opta opsaun ho risku saida
deit, prosesu reformulasaun mentalidade hahu no komesa lao dadaun.
Iha
fali livru seluk ida ho titlu Mindset The New Psychology of Success hateten
mai hau nune’e. mindset ka mentalidade kada individu fahe ba oin rua; ida mak
mentalidade permanenti no ida seluk mak mentalidade ne’ebe bele dezenvolve-an.
Mentalidade permanenti signifika kapasidade mentalidade ne’ebe kada individu
lori, hahu kedas sei kiik. Exp. Durante sei kiik oan kedas, sempre hetan
presaun atu labele hili profisaun nudar Agrikultor, basá sai nudar Agrikultor
moris sei mukit, Agrikultor servisu ne’ebe foer no servisu ne’ebe laiha futuru.
Ne’e realidade moris ne’ebe individu ida-idak hetan diretamentu husi parente
sira iha momentu neba, ate iha eskola sira mos mestri sira sempre lori no kria
hela mehi ba nia alunus sira ho imajinasaun ne’ebe la realistiku, hanesan sai
doutor, sai pilotu nst, no nunka mensiona katak sai nudar Agrikultor ne’e mak
diak hodi realiza moris atu sai susesu.
Mentalidade
ne’ebe bele dezenvolve-an signifika, kapasidade mentalidade kada individu, iha
kbi’it atu dezenvolve-an kuandu iha interasaun sosial regular entre individu seluk
iha knua laran. Alende ida ne’e, bele mos akontese liu husi esperiensia direta
moris nian bazea siensia no pratika. Exp, kuandu hare aplikasaun no rona no
hare direita Agrikultor seluk nia istoria susesu hodi bele sosa motor no sosa
kareta, mentalidade individu seluk ne’ebe rona no hare komesa husu ba-an rasik
ho perguntas simples hanesan, tambasa individu ne’e bele, maibe hau labele?
Ne’e
hatudu katak, pelu menus fée no mentalidade komesa desenvolve-an ba fase inisiu
hakarak mudansa ba moris, tamba ne’e, karik atu reformula paradizmu mentalidade
tuan ba foun hau prefere rekomenda mentalidade ne’ebe bele dezenvolve-an, no fo
oportunidade atu reformula pardizmu mentalidade tuan ne’ebe hateten Agrikultor
indentiku ho mukit ba pardizmu mentalidade foun ne’ebe hataten sai Agrikultor
mak dalan ba moris diak no prosperu.
Agora
oinsa mak reformula mentalidade foinsa’e Timor-Leste nian hodi eskoila opsaun
sai nudar Agrikultor? Perguntas refere prezisa resposta. Resposta mak ne’e,
prontu ka la prontu atu muda fée ka paradizmu mentalidade tuan ida uluk, katak
sai nudar Agrikultor ne’e identiku ho mukit no laiha futuru ba fali fée ka
paradizmu mentalidade foun, katak sai nudar Agrikultor laos identiku ho mukit
maibe Agrikultor susesu, Agrikultor riku no Agrikultor emprezariu. Karik
foinsa’e sira nia fée ou fiar Agrikultor ne’e identiku ho mukit no laiha
futuru, automatikamente sei influensia ba attitude no sei sai realidade. Maibe
kuandu foinsa’e sira flaiha ée ou fiar katak, Agrikultor ne’e mukit no laiha
futuru, prosesu eradikasaun mentalidade tuan hahu dadaun no konstrusaun
mentalidade foun mos lao dadun. Katak, foinsa’e sira komesa ona iha fée no
esperansa atu sai nudar Agrikultor ne’ebe susesu duke ulun moras hodi buka
profisaun sira seluk.
Laos
obrigasaun atu halo tuir, maibe diak liu, hahu agora tenki konsienti, seitor
agrikultura iha Timor-Leste atu buras no hetan kresimentu produsaun ne’ebe
estavel prezisa foin-sae nia involvimentu, basá dadus hatudu katak maioria
agrikutor ne’ebe ezisti iha rai doben Timor-Leste kuase ho idade 50-55 ba
leten. Ne’e signifika katak, laiha ona produtividade atu hala’o profisaun nudar
Agrikultor tamba forza atu explora, kuda no hakiak menus ona nune’e resulta
kuantidade produsaun menus ba bei-beik. Kestaun ne’e sei sai problema ne’ebe
bot no seriu iha future, kuandu nudar foinsa’e hein hodi hare deit, no tuir hau
nia prespetiva, fiar ka lafiar loron ruma joventude sai fali joventuda tamba
kabun hamlaha.
Karik
prespetiva ne’e los, laiha sala bot ida atu utiliza problema refere sai nudar
opurtunidade diak atu involve-an iha dezenvolvimentu nasional, liu-liu
dezenvolvimentu agrikultura, tamba kontribuisaun foinsa’e nian ho profisaun
saida deit iha valor ba mundansa sosial, ekonomia, segunransa no politika ba
rai doben Timor-Leste. Naran katak iha vontade ne’ebe forti, seriedade no
komitmentu atu halo kontribuisaun, ba knua rasik, nune’e ikus mai sai ajenti
transformador (agent of change) hodi transforma sosiedade prezenti ba sosiedade
futuru sai wellbeing society no welfare society ne’ebe ita hotu mehi.
*Hakerek
nain: Quintiliano Afonso Belo, UGM Alumni