DILI, (TATOLI) - Prezidente
Parlamentu Nasionál (PPN), Arão Noé informa, nia parte seidauk halo anunsia
públiku ruma kona ba estabelesimentu bankada hosi Partidu UDT ho Frente Mudança
(FM) tanba sei hein pareser jurídiku hosi tékniku Parlamentu Nasionál (PN)
nian.
Razaun hein pareser tanba iha
Rejimentu Parlamentu Nasionál (RPN) artigu, 12o/nú 4 katak funsaun prezidente,
vise prezidente ou membru meza sira, inkompativel ho prezidente bankada
parlamentár. Enkuantu Deputadu hosi Partidu Frente Mudança iha na’in ida de’it,
no agora daudaun hala’o ona funsaun nu’udar Primeira Vice Sekretaria Meza
Parlamentu Nasionál.
Aleinde ida ne’e, razaun ida mak,
partidu UDT ho Frente Mudança mós hakraak atu harii bankada ida de’it iha
parlamentu nasionál, no PUDD bankada mesak ida.
“Iha duni pedidu ne’ebé mak tama
atu partidu UDT no Frente Mudansa bele hari bankada ida de’it, maibé agora sei
análize konaba legalidade, no bainhira laiha prensimentu sei buka solusaun.”
Prezidente Parlamentu esplika. Hodi hatán ba deklarasaun deputadu FRETILIN,
Aniceto Guterres ne’ebé husu atu bele iha kedan desizaun.
Tuir Aniceto, deputada Isabel
Ximenes tenke hili, nia atu kontinua sai 1a vise sekretária ou sai
prezidente bankada Frente Mudansa no dehan dezde konferénsia líderes bankada,
bankada FRETILIN no PD kestiona formasaun bankada to’o ualu.
Iha fatin hanesan, deputada,
Isabel Ximenes klarifika nia ladún iha koñesimentu ba asuntu ne’e, tanba
nu’udar deputada foun nune’e nia submete ba Prezidente Parlamentu Nasionál hodi
bele tetu desizaun ne’e.
Jornalista: Julia Chatarina | Editór:
Manuel Pinto
Imajen: Membru deputadu
Parlamentu Nasional Periodu 2018-2023 kaer liman ho Arao Noe de Jesus hafoin
eleitu nudar Presidenti Parlamentu Nasional hodi lidera meja. Dili 13 Juinu
2018. FOTO TATOLI
O Presidente da República
timorense só vai dar posse na sexta-feira a 30 dos mais de 40 elementos
propostos pelo primeiro-ministro nomeado para integrar o VIII Governo
constitucional, segundo a lista a que a Lusa teve acesso.
De fora da lista ficam alguns dos
pesos pesados do executivo, incluindo Francisco Kalbuadi Lai, que seria número
três no Governo e que é secretário-geral do Congresso Nacional da Reconstrução
Timorense (CNRT), o partido que lidera a coligação Aliança de Mudança para o
Progresso (AMP), que venceu as legislativas de maio.
A lista com a proposta de membros
do executivo foi entregue na quarta-feira pelo primeiro-ministro nomeado, Taur
Matan Ruak, ao Presidente da República, Francisco Guterres Lu-Olo, que em
conferência de imprensa prometeu estudá-la para garantir que o executivo tem
elementos com "capacidade" e "autoridade".
Até ao momento, a Presidência não
divulgou oficialmente a lista ou qualquer explicação para o facto de não
tomarem posse todos os membros propostos por Matan Ruak.
Por nomear ficam vários ministros
propostos pela AMP, incluindo o de Planeamento e Investimento Estratégico e o
das Finanças, entre outros.
Entre os 30 na lista confirma-se
o nome de Xanana Gusmão como ministro de Estado Conselheiro do
primeiro-ministro, o de Agio Pereira como ministro de Estado na Presidência do
Conselho de Ministros e o de Fidelis Magalhães, que hoje renunciou ao seu
mandato como deputado, como ministro da Reforma Legislativa e Assuntos
Parlamentares.
Díli, 21 jun (Lusa) - O
Parlamento Nacional timorense vai ter sete bancadas, com as coligações eleitas
a dividirem-se em partidos e com a Fretilin, na oposição, a ter o maior número
de deputados, foi hoje confirmado no plenário.
A decisão já tinha sido avançada
esta semana na conferência de líderes, acabando por ser hoje debatida numa
sessão plenária extraordinária do parlamento, que confirmou a divisão da
coligação da Aliança de Mudança para o Progresso (AMP) em três bancadas, uma
por cada um dos três partidos que a compõem.
Com a divisão em bancadas
partidárias, a Frente Revolucionária do Timor-Leste Independente (Fretilin),
segunda força política mais votada nas eleições de 12 de maio, passa a ser a
maior no Parlamento Nacional (com 23 deputados).
Seguem-se as três bancadas que
integram a Aliança de Mudança para o Progresso (AMP), nomeadamente os 21
deputados do Congresso Nacional da Reconstrução Timorense (CNRT), os oito
deputados do Partido Libertação Popular (PLP) - a força política liderada pelo
primeiro-ministro nomeado, Taur Matan Ruak - e os cinco deputados do Kmanek
Haburas Unidade Nacional Timor Oan (KHUNTO).
Depois segue-se a bancada de
cinco deputados do Partido Democrático (PD) e finalmente duas que resultaram de
divisões entre os três partidos da Frente de Desenvolvimento Democrático (FDD).
A FDD é representada no
Parlamento Nacional por três deputados, um de cada partido, tendo sido
dissolvida pouco depois da tomada de posse, com divisões a evidenciaram-se logo
nos primeiros dias, incluindo na eleição do presidente e restantes elementos da
mesa.
António de Sá Benevides, do
Partido Unidade e Desenvolvimento Democrático (PUDD), tem votado com as
bancadas da oposição, enquanto Gilman dos Santos, da União Democrática Timorense
(UDT), e Isabel Ximenes, da Frente Mudança (FM), têm votado com os partidos do
Governo.
Inicialmente a FDD iria
dividir-se em três bancadas, mas o facto de Isabel Ximenes fazer parte da mesa
implica que não poderá ter uma bancada própria pelo que deverá fazer bancada
com Gilman dos Santos.
Durante a sessão de hoje foram
ainda registados pedidos de substituição temporária e de renúncia de vários
deputados que na sexta-feira vão tomar posse como membros do VIII Governo
constitucional.
Fidelis Magalhães, que segundo
fontes partidárias vai ser ministro para os Assuntos Parlamentares e da
Administração, pediu renuncia do mandato.
Entre os que pediram substituição
contam-se António Verdial de Sousa, Armanda Berta, Dionísio Soares, Jacinto
Rigoberto Gomes de Deus, José Agostinho da Silva e Virgílio Smith.
A bancada da Fretilin ainda
contestou o facto de no arranque da legislatura os dois líderes máximos da AMP,
Xanana Gusmão e Taur Matan Ruak, terem renunciado aos mandatos antes sequer de
terem tomado posse.
Ainda hoje foi autoriza a visita
que o Presidente da República efetua na próxima semana a Jakarta, no que será a
sua primeira deslocação ao estrangeiro desde que tomou posse a 20 de maio.
DILI, (TATOLI) – Primeiru-Ministru,
Marí Alkatiri, hateten sei la marka prezensa iha serimonia tomada pose ba Xefe
Ezekutivu ba governu da-ualu hosi Prezidente Repúblika, Francisco Guterres Lú
Olo, aban iha salaun Nobre Lahane.
ʺHa’u
kuandu simu pose laiha ema ida mak partisipa, kuandu ita respeita malu ha’u la
baʺ, hateten Marí Alkatiri iha edifisiu
ZEESM (Zona Ekonomia Espesiál, Sosial Merkadu) Farol, ohin.
Maske la marka prezensa, maibé
tuir planu governu dahituk sei entrega relatóriu ukun durante fulan ualu ba
governasaun foun, molok husik mandatu. ʺHa’u
nia reprezentante ida sei ba entrega relatóriuʺ,
tenik Alkatiri.
Kona-ba kareta ne’ebé uza, ohin
entrega no oras ne’e para iha Pálasiu Governu.
Jornalista: Agapito dos Santos | Editora:
Rita Almeida
DILI, (TATOLI) – Parlamentu
Nasionál (PN) liuhosi votasaun iha plenária estraordinária parte loraik ohin,
aprova ho votu unanimidade (62 votus) hodi aseita ba dezlokasaun Prezidente
Repúblika (PR) nia vizita estadu ba Repúblika Indonézia ne’ebé tuir ajenda
huhu viajen iha loron 27 to’o 30 Juñu ne’e.
Objetivu vizita xefe estadu
Francisco Guterres Lú Olu ba Repúblika Indonézia, ida mak; atu hametin lasu
amizade entre Timor-Leste no Repúblika Indonézia.
Prezidente Parlamentu Nasionál
konsidera vizita Xefe Estadu ne’e urjente no prioridade.
“Ami konsidera pedidu ne’e
hanesan urjente tanba ita presiza halo asertamentu prosesu protokolár entre
nasaun rua nian tanba ne’e meza konsidera no iha konferénsia líderes bankada
ami tau hanesan prioridade no aprova ohin hodi nune’e preparasaun xefe estadu
bele di’ak liu-tan”, Prezidente PN, Arão esplika ba jornalista sira, iha
Parlamentu Nasionál, ohin.
Jornalista: Julia Chatarina | Editór:
Manuel Pinto
Imajen: Membru Deputadu
Parlamentu Nasional Perodu 2018-2023 wainhira halao votasaun ba presidenti
Parlamentu iha edifisiu Parlamentu Nasional 13 de Juinu 2018. FOTO TATOLI
Jacarta, 21 jun (Lusa) - As
autoridades da Indonésia anunciaram hoje que detiveram para interrogatório o
capitão do 'ferry' que naufragou na segunda-feira, no lago Toba, na ilha de
Samatra, um acidente que causou pelo menos quatro mortos e 200 desaparecidos.
O navio, um 'ferry', virou-se
quando navegava no lago Toba, na província de Samatra do Norte, a mais de 1.300
quilómetros a noroeste da capital, Jacarta. O capitão, Tua Sagala, está entre
os 18 sobreviventes, indicaram as autoridades.
De acordo com o novo balanço
oficial, quatro pessoas morreram e 193 estão dadas como desaparecidas, naquele
que já é considerado um dos piores desastres marítimos no arquipélago do
Sudeste Asiático.
As autoridades disseram acreditar
que a viagem terá sido realizada ilegalmente, sem bilhetes ou lista de
passageiros. As estimativas relativas ao número de desaparecidos são baseadas
em declarações de familiares de passageiros.
Se as estimativas se confirmarem,
a embarcação, que também transportava dezenas de motocicletas, poderia ter
quatro ou cinco vezes mais passageiros do que a capacidade máxima autorizada.
As buscas devem prolongar-se pelo
menos uma semana, considerando a extensão do lago, que enche a cratera de um
gigantesco vulcão. O lago Toba, um dos mais profundos do mundo, cobre 1.145
quilómetros quadrados.
A Indonésia, país de maioria
muçulmana, está a celebrar desde sexta-feira a festa do Id al-Fitr, que
assinala o fim do mês de jejum do Ramadão, ocasião em que milhões de pessoas
tiram férias, e o lago Toba é um destino turístico popular.
Este naufrágio é o mais recente
de uma série de acidentes marítimos mortais no vasto arquipélago indonésio,
cujas ligações por barco, entre cerca de 17.000 ilhas, padecem de falta de
condições de segurança.
Na semana passada, um barco
tradicional de madeira naufragou com 40 pessoas a bordo, perto da ilha de
Sulawesi, fazendo mais de dez mortos.
Díli, 21 jun (Lusa) - O Defensor
Público Geral Federal (DPGF) do Brasil, Carlos Eduardo Paz, saudou hoje os
progressos no desenvolvimento e fortalecimento da Defensoria Pública timorense,
pilar que considerou essencial para garantir o máximo acesso à justiça no país.
"Ficamos mais satisfeitos a
cada vinda [a Timor-Leste] com o grau de evolução das instituições do Estado
que compõem o sistema de justiça", afirmou Eduardo Paz em entrevista à
Lusa em Timor-Leste.
Carlos Eduardo Paz está em Díli a
liderar uma delegação para monitorizar vários projetos de cooperação técnica
entre o Brasil e Timor-Leste, onde se destaca a sétima fase do apoio ao
fortalecimento do sistema de justiça timorense, centrado na Defensoria Pública
(DP).
"Esse projeto de cooperação
Brasil - Timor na área de acesso à justiça já é o projeto mais longevo em
vigor. Para nós é muito importante ver a Defensoria de Timor-Leste seguir um
caminho que consideramos muito exitoso", disse.
Na entrevista, depois de
participar numa aula magna na Universidade Nacional Timor Lorosa'e, Eduardo Paz
destacou a importância da DP no espaço da justiça, já que "não há sistema
de justiça completo sem alguém que represente o povo" ou sem uma estrutura
que "leve aos tribunais, aos órgãos do estado a visão daquele mais
necessitado".
No caso de Timor-Leste, é de
destacar, disse, o facto de todos os quadros da justiça - juízes, procuradores,
defensores e advogados - serem formados num centro de formação único, ajudando
a fortalecer um pilar que é "uma necessidade para sustentabilidade do
sistema de acesso à justiça timorense".
"Somos a ponte entre os que
precisam de chegar e não conseguem chegar sozinhos. O Estado precisa também ter
um braço de justiça social. A justiça não pode ser para poucos. Tem que ser
para todos", frisou.
Para o responsável da DP
brasileira este modelo ajuda a oferecer uma "justiça mais ampla",
inclusive com mecanismos como a mediação, a conciliação, "a escuta
sensível em comunidades".
"É uma forma diferente,
moderna de fazer um novo direito, de levar novas conquistas sociais ao povo
seja em Timor ou noutros países. Isso ser feito com profissionais formados,
comprometidos, bem selecionados é uma segurança à cidadania d qualquer
nação", disse.
Sérgio Hornay, Defensor Público
timorense, também destacou os progressos conseguidos, apesar de se manterem
carências em termos de recursos humanos.
Para o futuro próximo, e já a
pensar no próximo executivo que deverá tomar posse na sexta-feira, Hornay destacou
a criação do Conselho Superior da Defensora Publica e da Inspetoria da DP, como
elementos que ajudarão a "fortalecer a instituição".
"Enriquecer os recursos
humanos" passa, sublinhou, por ainda mais trabalho com os países da CPLP,
tanto em termos do direito como da língua portuguesa.
O programa de cooperação técnica
entre Brasil e Timor-Leste abrangeu desde o ano 2000 mais de 80 iniciativas,
com um valor de cerca de 10 milhões de dólares, em áreas como agricultura,
educação, formação profissional, justiça e administração pública, entre outros.
O atual programa é composto por
cinco iniciativas bilaterais das quais duas foram concluídas em 2017, duas
estão em execução e uma está em fase de negociação.
As iniciativas em curso são a
sétima fase de um projeto de apoio ao fortalecimento do setor da Justiça de
Timor-Leste, implementado pela Defensoria Pública da União (DPU) e Defensoria
Estadual do Rio Grande do Sul e a segunda fase do apoio ao fortalecimento do
Serviço de Inteligência de Timor-Leste, implementado pela Agência Brasileira de
Inteligência (ABIN).
No caso do setor da justiça, a
fase em curso centra-se no apoio à Defensoria Pública de Timor-Leste,
especialmente segundo informaram os responsáveis brasileiros, no que se refere
"à implementação da inspeção da instituição e nas áreas penal e
civil".
DILI - Akdemiku no Sosiadade
Sivil husu ba governante foun neebe maka sei toma pose tempu badak,
servisu tenke honestu no trasparante.
Tuir Akademiku Universidade Dili
(UNDIL) Justinho Supalo hatete, governante foun mai tenke servisu ho
impasial no integridade, atu nunee bele garantia boa governsaun hodi lori
nasaun no povu husi kiak no mukit.
“Hau hanoin membru governu daualu
neebe maka partidu koligasaun atribui konfiansa ba sira ema hirak nee, tenke
serisu ho fuan no laran. Atu nunee lori dezemvolvimentu ba povu no nasaun tuir
moto AMP nian, neebe mudansa ba Progresu,” dehan nia ba STL liu husi via
telefone Kinta (21/6/2018).
Nia hatutan, membru governu neebe
maka partidu deposita konfiansa ema hirak, laos ema neebe maka bain bain, iha
lista membru governu 41 neebe maka Primeiru Ministru submete ba iha Prezidente
Republika.
Iha fatin ketak Akademiku
Universidade Nasional Timor Leste (UNTL), Camilo Ximenes hateten, governu foun
presiza tau atensaun ba seitor edukasaun. Tanba edukasaun seitor ida neebe maka
importante tebes.
Notisia kompletu lee iha jornal
STL edisaun Sesta (22062018)
DILI - Prezidente da
Republika Francisco Guterres Lu-Olo hateten, osan mina rai nee dehan 16 Bilions
maka tau hela iha neeba, tanba nee bainhira atu gasta osan nee, tenke gasta ho
didiak, atu nunee povu labele sofre.
“Ita tenke haree mos ekonomia,
tanba osan mina rai ninian nee dehan katak, 16 Bilions deit maka iha neeba,
neebe bainhira atu gasta osan nee, tenke gasta halo didiak, atu nunee ita nia
oan ka beioan sira tuir mai labele sofre,” dehan Xefi Estadu, bainhira halo
konferensia imprensa ho jornalista sira iha Palasiu Prezidente, Bairu-Pite,
Dili, Kuarta (20/06/2018).
Tanba nee Xefi Estadu nee dehan,
tempu ida neebe atu hasai osan nee maka foin hasai, labele soe sai deit
osan neebe maka iha.Tanba nee tenke halo jestaun rigorozu ba rekursu sira neebe
oituan liu neebe iha, atu nunee oan no beioan sira labele terus.Laos dehan
katak, labele hasai osan nee bele hasai, maibe tenke halo jestaun didiak atu
lori hadi rai ida nee.
Iha parte ketak Ekonomista Manuel
Tilman hateten, osan fundu mina rai neebe maka ita hetan tenke uza ho kuidadu,
atu nunee povu bele hetan benefisiu, laos grupu ida ou rua deit maka moris goza
fali osan husi fundu minarai nee lae.
Notisia kompletu lee iha jornal
STL edisaun Sesta (22062018)
DILI, (TATOLI) – Ministru
Planu no Finansas, Rui Augusto Gomes, hatete iha fulan sira nia laran
Ministériu Planu no Finansas (MPF) konsege alkansa rezultadu balun hanesan
asegura implementasaun rejime duodesimál ne’ebé la’o ho di’ak durante fulan
neen.
“Ha’u temi liafuan di’ak tanba
defaktu ezekusaun orsamentál la’o ho efisiente no transparente. Laiha atrazu
iha pagamentu no tusan balun mós ita konsege selu. Rejime duodesimál halo dala
haat ona iha tinan lima nia laran. Maibe, ida ne’e nia tempu naruk liu kompara
ho rejime duodesimál iha tinan sira liubá”, Rui hato’o ida ne’e iha biban
despedida ho funsionáriu MF iha Aitarak-Laran, segunda ne’e ne’ebé TATOLI asesu
iha portál MPF nian.
Rui hatutan MPF mós fó pasu ida
metin iha prosesu modernizasaun fonte reseita, liuhusi servisu Komisaun
Reforma Fiskál nia koordenasaun ne’ebé Diresaun-Jerál rua nakfilak-an sai
Autoridade mak Alfándega no Tributária. “Ida ne’e aliña ho ministériu ninian
objetivu mak hodi alkansa transparénsia no funu hasoru ameasa korrupsaun”.
“Ita konsege integra sistema
GRP (Planeamentu Rekursu Governu) ho sistema transferénsia
automátiku (R-Timor). Pagamentu sira agora akontese iha real time no
ba resipiente iha fatin ne’ebé de’it. Rezultadu ida ne’e hahú husi
Vice-Ministra Sara nian empeñamentu bainhira sei iha Banku Sentrál. Susesu
lansamentu ida ne’e atribue mós ba dedikasaun, preparasaun no kompeténsia xefe
IFMISU no ekipa tomak”.
Aleinde ne’e konsege
asegura asinatura akordu ba konstrusaun Portu Tibar no MPF
rasik prezide serimónia entrega sertifikadu ambiente. Portu Tibar nu’udar
parte ida husi Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu ne’ebé buka atu fasilita
komérsiu no promove dezenvolvimentu ekonómiku.
“Ita konsege konklui no
lansa estudu balun ne’ebé sei sai baze ba foti desizaun polítika sira iha
tempu tuirmai. Pur ejemplu, relatóriu kona-ba Avaliasaun PEFA kona-ba impaktu
polítika fiskál ba redusaun ki’ak no dezigualdade nomós estudu foun ida naran Demographic
Health Survey hamutuk ho ita-nian parseiru dezenvolvimentu ADB no USAID.
Estudu sira ne’e halo iha ámbitu promosaun valór sira hanesan responsabilidade,
transparénsia no desizaun bazeia ba evidénsia”.
Iha parte seluk ministériu mós
bele mobiliza instituisaun Governu nian hodi halibur karreta (património do
Estado) hodi fasilita Eleisaun Antesipada ne’ebé foin liu ona.
“Buat lubuk ida tan ne’ebé hatudu
katak ministériu ida ne’e iha fulan sia nia laran la paradu ka halo de’it
jestaun. Ba sira ne’ebé sképtiku ka gosta gossip, ha’u hakarak afirma
iha ne’e katak ita asegura dunik funsionamentu Estadu ida ne’e, pagamentu
saláriu, transferénsia públika, selu tusan, no seluk tan la’o on-time, ida
ne’e la’ós de’it jestaun, maibé governasaun di’ak ita hatudu rigór iha konta
Estadu nian, ita hatudu kontensaun iha despeza públika no la sakrifika parte
ruma no konsege responde nesesidade Estadu to’o ohin loron”.
Maski ho difikuldade, MPF hamutuk
konsege salvaguarda no asegura Estadu ida ne’e la tama iha krize nia laran.
Nune’e husu ba funsionáriu sira atu kontinua empeñadu hanesan ne’e ba oin,
tanba hatudu ona katak ekipa ida ne’e bele.
Dezenvolvimentu setór agrikultura
iha Timor-Leste realmente lao bei-beik maibe neneik. Ne’e akontese tanba iha
prosesu elaborasaun planeamentu la hare problemas baziku rua importante maka
hanesan; Premeiru, mayoria agrikultor ne’ebe eziste iha Timor-Leste hanaran Peasant laos Farmer. Hanesan sosiologo ida naran James
Scott,1985 hateten;
- Peasant signifika katak,
agrikultor sira ne’ebe uza hela prinsípiu risk minimization no safety
first (kapasidade produsaun kiik, subsistensia, la iha rai ne’ebé luan, la iha
orientasaun ba merkadu no produs la’os buka rendimentu ekonómiku).
Simplesmente dehan, kuda para bele han iha aban.
- Farmer Siginifika katak,
agrikultor sira ne’ebe utiliza prinsípiu profit maximization no market
orientation (kapasidade produsaun bo’ot, modernu, iha rai ne’ebé luan no
produz ho orientasaun merkadu hodi hetan rendimentu ekonómiku). Simplesmente
‘kuda ohin para hetan lukru’
Segundu, vontade politika
atu dezenvolve dezenvolvimentu agrikultura integradu ladauk maximu tamba
dezenvolvimentu seitor agrikultura dominadu ho ego setóral no la partisipativu.
Laiha ajustamentu bazeadu ba limitasaun sira hanesan; menuz infrastrutura
bazika agrikolas, agrikultor laiha asesu ne’ebe diak ba sistema kreditu iha
banku, menus asesu ba teknolojia liu-liu mekanika moderna hodi hasae produsaun
agrikolas, kuantidade produsaun la stavel tanba laiha posibilidade atu utiliza
rai abandonadu ne’ebe partensia ba governu no korenti agronegosiu agrikultura
mate tanba Timor-Leste obsekadu ho neoliberalizmu merkadu, nune’e bainhira
implementa politika dezenvolvimentu setór agrikulas la bazea ba metas no visaun
ne’ebe definidu iha PEDN.
Hare ba problema baziku rua iha
leten, hakarak ka lakoi involvimentu direta agrikultór iha dezenvolvimentu
seitor agrikultura importante tebes. Dezenvolvimentu tenki bazia ba
ba needs, resources, skills no management iha
prosesu tomak dezenvolvimentu seitor agrikultura. Hanesan argumentu balun
hateten prosesu transformasaun setór agrikultura ne’ebé ita hotu mehi tuir
visaun PEDN 2030 sei labele akontense kuandu agrikultor sai fali objeitu no la
partisipativu. Pior liu tan kolonializmu foun hanesan era globalizasaun,
liberalizasaun, no privatizasaun invade maka’as ita nia rain
Timor-Leste.
Ne’e akontense tamba vontade
politika atu halo mudansa iha seitor ne’e laduak seriu no politiku sira
interese liu ba naran boot duke resultadu servisu. Alende ida ne’e odomatan
portu nian ne’ebe nakloke demaziadu ba importador sira husi rai seluk liu-liu
produtus agrikulas sira, ate pescador sira mos konsumu fali ikan zeladu ne’ebe
mai husi singapora. La iha seriedade hodi hamenus importasaun produsaun
agrikulas husi rai liur maske hatene hela katak, produtu refere agrikultor husi
Maubessi, Bobonaro no Manatutu, Baucau, Ermera mos bele produz, la interese atu
expire ka la expire no la interese produtu refere sortir ka la sortir. (Exp,
fos ne’ebe tama mai Timor-Leste fos klasse terseiru katak fahi mos bele
konsume, no hanasen mos Ayam Potong kualidade att liu tuir Brazil nia
standarte.
Atu fo resposta ba lalaok sira
iha leten nia dalan simples no fasil tebes, naran katak, hahu agora! politiku
sira iha pesanmentu ida deit hanesan; premeiru eradika, top
down development approach. Para ona utiliza agrikultor nudar objeitu tanba
iha tinan hirak ikus ne’e desemovlimentu iha Timor Leste, hatudu momos katak,
resultadu ekonomikamente diak tebes maibe, sosialmente laiha mudansa ne’ebe
signifikativu. Pior liu tan grafiku dezenvolvimentu setór agrikultura iha
tendensia tun ba beik-beik, kuandu hare husi resultadu produsaun no area
koilheta iha kada tinan, att liu tan are are irigadu kuase 32000 ha ladauk
utiliza ho mazimu menus husi metade.
Sengundu, Minimiza neoliberalizmu
ba merkadu. Prontu minimiza neoliberalismu ba merkadu hodi fo oportunidade ba
agrikultor sira atu haforza-an liu husi dalan promove subsetór agronegosiu
integradu liu husi habelar asesu sira ba kreditu, subsidiu mekanika agrikula
bazea ba prinsipius competiveness, grass root economic no sustainability nune’e
lalais ka kleur agrikultor sira bele sai husi safety first ba market
orientation, hanesan tuir mai ne’e:
Premeiru,Dezenvolve Up-stream
agribusiness hanesan; industrializasaun ba kriasaun kapital agrikultura
nian, industrializasaun fini no viveirus, industrializasaun animal,
industrializasaun ikan, industrializasaun agrokimia (adubus, aimoruk,
vasinasaun animal no hakiak ikan), no industrializasaun equipamentu agrikula (agro-automotive) liu
husi public private partnership (PPP).
Terseiru,Dezenvolve Down
stream agribusiness katak kriasaun aihan fresku animal nian no kriasaun
ransu animal nian lokalmente, no produsaun bio-enerjetika hodi sai hanesan
enerjia alternative ba agrikultor iha area rural.
Kuartu,Dezenvolve Services
for agribusiness katak kriasaun koperativa kreditu, transporte no
armazenamentu, sentru prosesamentu sira, moderniza sentru tratores ezistenti,
revitalizasaun centru pesquisa no establesementu estatistika informasaun
geografica agrikultura hodi garante planu e politika desemvolvimetu
setór agrikultura nasional bazeandu ba rekomendasaun no resultadu pesquisa no
dadus rekolhadu.
Atu suporta sistema agronegosiu
integradu tuir esplikasaun iha leten, esperiensia sira tuir mai nudar
referensia diak ba Timor-Leste atu banati tuir bazea ba estudu ne’ebe halo husi Prowse
no Chimhowu (2007) ho nia titlu “Making Agriculture Work for The Poor”
iha pilar tolu ne’ebe importatnte ba strategia dezenvolvimentu setór
Agrikultura nian hanesan:
1 - Habelar no hadiak dezemvolve
infrastrutura hodi suporta ekonomia lokal.Infrastrutura bazika nudar fator savi
ba agrikultor sira ne’ebe hela iha area rural. Iha Vietnam, numeru mukit tun
maka’as depois tiha sira halo investimentu infrastrura ba irigasaun no estrada
rural kuase pursentu 60 husi orsamentu de estadu ne’ebe alokadu ba setór
agrikultura iha dekade 1990 nia laran. Lalaok ne’ebe hanesan halo mos iha
india, nune’e mos iha etopia ne’ebe konsege infrenta situasaun krizi aihan iha
mediu dekade 1980, sira haka’as hadia no konstrui estrada rural sira no aumenta
asesu ba merkadu nune’e agrikultor sira rasik hi’it rasik hodi hadia sira nia
moris. Timor-Leste konsege ona buat balun, hanesan eletrisidade, be mos,
estrada rural, no irigasaun skala kiik sira maske ladauk maximu no sei dauk
kobre teritoriu tomak.
2 - Habelar no hadiak asesu ba
edukasaun. Papel edukasaun nian iha relasaun mutua ho 1)Hasae produsaun
agrikula, kapasita Timor oan hodi asesu ba eskola vokasional 2)Kria opsaun
invenstimentu seitor pribadu no diversifika atividade agronegosiu no 3)Minimiza
numeru migrasaun husi rural ba urbana. Kasu Timor-Leste, ministeriu edukasaun
esforzu maka’as los maibe, iha realidade hatudu momos katak modelu edukasaun
Timor-Leste nian domina ho ensino jeral no ikus mai produz rekursu sira la ho
badaen ne’ebe sufisienti, nune’e kria fali numeru migrasaun no numeru
dezempregu ou piada karik husik foho mai Dili tanba moe atu halo servisu nudar
agrikultor.
3 - Habelar no hadiak asesu ba redi
informasaun. Kriasaun redi informasaun sufisiente no bebeik nudar fonte
prinsipais ba dezenvolve kuñesementu no badaen agrikultor sira. Informasaun
refere tenki unifika no harmoniza ho esistensia kunesementu lokal ka local
wisdom. Exemplu informasaun kona ba teknolojia foun ne’ebe iha realsaun ho
agrikultura ne’ebe dezaminadu la kontrariu ho local wisdom. Lalaok ne’e
implementa ona iha Timor-Leste, maibe politiku sira la iha seriedade atu
rekuinese no harmoniza konseitu kona ba importasia redi imformasaun liu husi
estensaun. Kestiona fali existenti konseitu estensaun nian hodi estesionista
sira mak sai fali vitima. Konseitu husi Australia, Europeia ka Afrika
konserteza sei lahanesan ho konseitu ne’ebe Timor-Leste rasik mak dezenvolve.
Nune’e hau rekomenda hodi define
lolos agrikultor laos ona objeitu maibe sujeitu ba dezenvolvimentu, minimalizasaun
invasaun neoliberalizmu merkadu, eradikasaun pratika top down
approach iha implementasau politika dezenvolvimentu agrikultura, promove
pratika dezenvolvimentu partisipatoria iha implementasaun politika
dezenvolvimentu agrikultura. Aumenta no optimaliza area kultivu agrikultor nian
liu husi utulizasaun rai potensial ne’ebe abandonado, kria redi agronegosiu
bazea ba potensia suco ida-idak nian, reforza sistema pesquisa no desiminsaun
teknologia agrikultura adekuadu iha area rural liu husi revitalizasaun redi
estensaun agrikola, promove investimentu public private partnership hodi
halo industrializasaun area agro auto-motive no ikus liu promove
investimentu seitor pribadu ba setóres agrikultura, pecuaria, pescas no
floresta.
*Quintiliano A. Belo.
Arjunto Secretario Ezekutivu Sensus Agrikola (DNPEIG)
Ministerio Agrikultura e Pescas
Sekretariadu Sensu Agrikultura Timor-Leste DNPE-IG
T : +67077948210
E : deigratialuz@icloud - Publikadu iha TATOLI
DILI: Prezidente Parlamentu
Nasionál V lejizlatura estabelesidu ona, maibé sei enfrenta hela difikuldade ba
transporte ne’ebé atu uza ba servisu parlamentár nian.
Nune’e Prezidente Parlamentu
Nasionál, Arão Noe de Jesus kompromete sei rezolve problema transporte ne’e atu
fó ba kada deputadu sira atu utiliza hodi funsiona servisu parlamentu nasionál
nian.
“Parlamentu Nasionál V
lejizlatura estabelese ona, maibé ami sei iha problema maka transporte, maibé
ha'u garantia katak sei rezolve iha tempu badak nia laran”, dehan nia, iha Uma
Fukun PN, horisehik.
Ba karreta Prado ne’ebé
eis-deputadu III lejizlatura sira uza, maibé to’o agora seidauk entrega ne’e
seidauk bele ko’alia atu foti-fali ka lae, ne’e sei deside iha Konsellu
Administrasaun Parlamentár.
Tuir Arão, deputadu eleitu sira
iha V lejizlatura iha nia papál maka atu produs lejizlasaun no halo
fiskalizasaun, atu funsiona knaar ne’e presiza transporte atu fasilita sira ba
mai servisu, maibé oras ne’e daudaun sei problema hela tanba ne’e sei diskute
ho lider bankada sira oinsá atu solusiona.
Iha III lejizlatura PN revé ona
orsamentu atu halo akizasaun karreta foun ba deputadu sira, maibé to’o agora
seidauk bele ezekuta. Tanba ne’e, ba oin atu sosa fali karreta foun ka kontinua
atribui karreta tuan ba deputadu sira ne’e sei koordena ho sekretáriu jerál PN.
Antes ne’e, Diretór Ezekutivu
Asosiasaun HAK, Manuel Monteiro hatete, Parlamentu Nasionál liu husi Konsellu
Administrasaun foin lalais ne’e halo ona karta ida hodi hapara ona prosesu
alienasaun ba karreta Prado nian.
Prosesu alienasaun hapara ona,
maibé eis-deputadu balun lori karreta ne’e ba uma to’o agora seidauk hatama.
Nune’e, konsidera halo aktu krime korrupsaun no abuzu podér. Tanba ne’e,
Konsellu Administrasaun presiza halo karta ruma ba ministériu públiku atu buka
tuir dalan legál.
Política anti-imigrantes dos EUA
vai muito além. Em um ano, 38 mil foram presos, por serem estrangeiros. Um
milhão de outros podem ser deportados. Crianças aprisionadas podem nunca mais
encontrar os pais
Um mês antes de Donald Trump
promulgar uma política que permite a seu governo tirar milhares de crianças
migrantes de seus pais, o presidente disse duas vezes a multidões, em seus
comícios, que membros de gangues de imigrantes não eram pessoas. “Eles são
animais”, afirmou em maio. No último fim de semana, surgiram vídeos e fotos
dos centros de detenção, semelhantes a gaiolas, onde crianças, separadas
de seus pais, estão abrigadas.
O comentário de Trump foi
dirigido a membros violentos da gangue MS-13 [uma gangue formada sobretudo por
migrantes de origem salvadorenha Mara Salvatrucha’, uma combinação das palavras
Mara (“gangue”), Salva (“Salvador”) e trucha (“malandros da rua”)]. Trump
rejeitou a idéia de que estivesse falando sobre todos os imigrantes. Hoje, no
entanto, na medida em que surgem críticas sobre um conjunto draconiano de
políticas de imigração,ativistas e advogados especulam sobre até que ponto o
presidente dos EUA e sua equipe estão dispostos a ir para impedir a entrada de
imigrantes no país.
O exemplo mais extremo desta
política é a prática da separação familiar, com mais de 1.600 crianças tiradas
dos pais. Ativistas dizem que a prática ocorreu discretamente por meses, antes
de o governo adotá-la como política em abril. “Isso vai totalmente contra
o espírito com que este país foi fundado”, disse Janet Gwilym, uma advogada que
representa crianças no estado de Washington. “Temos a responsabilidade moral de
aceitá-los. É lei internacional aceitar refugiados; é o que são essas pessoas
e, em vez disso, estamos apenas aumentando o trauma pelo qual elas estão
passando. ”
Gwilym, diretora da filial de
Seattle da Kids in Need of Defense – Kind [Crianças que Precisam de Defesa], um
grupo de defesa de crianças imigrantes desacompanhadas dos pais, disse que
crianças de 12 a 17 anos que estão no centros de detenção consolam crianças
que, como elas, acabam de ser tiradas de seus pais.
Ela afirmou ainda que as crianças
denunciam que as autoridades de imigração lhes dizem que elas vão ver seus pais
novamente em poucos minutos, mas que ela ficam sem vê-los por meses.
Mesmo diante da generalizada
condenação bipartidária [democrata e republicana] e das advertências de
organizações médicas sobre as consequências de longo prazo que essas separações
têm sobre as crianças, Trump e seu gabinete permaneceram firmes. “Os Estados
Unidos não serão um campo de migrantes e não terão instalações com benefícios
para refugiados. Não seremos”, disse Trump em um encontro com a imprensa na
Casa Branca nesta segunda-feira (18).
Essa defesa estridente de Trump
acontece na medida em que se aproximam as eleições de novembro e dois anos
depois da tentativa fracassada do presidente norte-americano de cumprir sua
promessa de campanha de expandir o muro fronteiriço entre o México e os Estados
Unidos.
O Congresso não concedeu verbas a
Trump para edificar novos trechos da muralha na fronteira, mas nesse ínterim,
seu governo criou um muro invisível de políticas que os ativistas e advogados
dizem que devem conter todos os tipos de imigração. A separação das crianças de
seus pais é apenas a mais dramática de muitas medidas tomadas pela Casa Branca
para combater a imigração ilegal nos Estados Unidos.
As pessoas afetadas por essas
medidas incluem refugiados e adultos e crianças sem o green card, que
também foram alvo de uma série de ações, como o cancelamento de um programa de
refugiados para crianças que viajam de países perigosos do norte da América
Central até os EUA.
Há histórias diárias de pessoas
sem visto, mas residentes nos Estados Unidos há décadas e com filhos nascidos
no país, sendo localizadas em seus locais de trabalho e forçadas a voltar para
seus países de origem. Quando se trata de população sem visto que vive nos
EUA, aos olhos da governo parece não haver mais nenhuma distinção entre
criminosos violentos e pessoas que vivem discretamente há décadas, sem status
legal. De outubro de 2016 a setembro de 2017, o Serviço de Imigração e
Alfândega dos EUA prendeu cerca de 38 mil pessoas que não tinham condenações
criminais – um aumento de 146% em relação ao ano anterior.
Da mesma forma que aplica a
política de separação de famílias, o governo cancelou abruptamente um programa
que fornecia suporte temporário para imigrantes sem documentação, conhecido
como Dreamers (Sonhadores). Após o encerramento
do Dreamers e de um programa do governo de socorro aos migrantes,
chamado de Status Temporário de Proteção destinado a pessoas de seis
países, 1.038.600 pessoas não estão mais protegidas da deportação, segundo
dados do próprio governo.
A repressão política avançou em
muitas frentes, mas a virada mais extraordinária ocorreu em abril, quando o
governo Trump possibilitou a separação familiar, dizendo que haveria
“tolerância zero” para as pessoas que cruzam a fronteira ilegalmente. Na fronteira,
esses pais são considerados criminosos e separados de seus filhos, que não
podem ser mantidos em centros de detenção para adultos.
A posição do governo, que inclui
culpar os opositores do Partido Democrata e defender a separação das famílias
com base em supostos motivos bíblicos, ignora os alertas das principais
organizações de saúde e bem-estar infantil do país, incluindo a Associação
Americana de Pediatria.
Os pais também estão sofrendo com
a separação, disse Lee Gelernt, vice-diretor do Projeto de Direitos dos
Imigrantes da ACLU (União Americana pelas Liberdades Civis). Gelernt
entrou com uma ação coletiva em março contra a prática de separação familiar do
governo Trump, após se encontrar com uma mulher congolesa que não via sua filha
de sete anos havia quatro meses. Ela e sua filha foram reunidas depois que
Gelernt entrou com uma ação legal em seu nome. “Essa é uma política de
imigração chocante, a que vemos no governo Trump; francamente, venho
fazendo esse trabalho há quase três décadas, e essa é a política de imigração
mais terrível que já vi”, disse Gelernt.
Gelernt afirmou ainda que os pais
detidos com quem ele fala têm medo de perguntar demais aos agentes de imigração
sobre seus filhos, por receio de suas crianças sofrerem retaliação. O líder
da ACLU relatou que uma família disse a ele que desde que eles se
reencontraram, o filho de quatro anos pergunta repetidamente se o governo vai
tirá-lo do covívio familiar novamente.
Os processos legais por
iniciativa ACLU buscam reunir as famílias que foram separadas e impedir que
outras famílias sejam separadas no futuro. Conforme os casos caminham nos
tribunais, os impactos da separação das famílias são agravados pela falta de
uma infraestrutura mínima para apoiar a política de Trump. O governo tem um
sistema tão caótico que os defensores dos filhos estão fazendo buscas
desesperadas para localizar os pais.
“O que estamos descobrindo é que
não há nenhum mecanismo, nenhuma política para comunicar ou mesmo encontrar os
pais enquanto a criança estiver separada”, disse Megan McKenna, diretora sênior
de comunicações e mobilização da Kind. Ela afirma que quando os pais e
filhos foram separados, cada um deles recebeu o número de seu processo
individual ao qual sua mãe, pai, filha ou filho não tiveram acesso. Imaginando
que esses números fossem sequenciais, os defensores da Kind começaram a
procurar no sistema de rastreamento de casos, na esperança de que isso os
levasse aos pais que eles estavam procurando.
“É como um jogo: talvez o número
da criança termine em cinco, então o número do adulto pode terminar em seis”,
disse Megan. “Você coloca isso no sistema e vê se dá certo. Mas poderia ser o
contrário. Ou tenta outra lógica”. Essa tática funcionou em alguns
casos, mas não em número suficiente para ser uma solução. Ela disse que
outros problemas incluem o fato de as crianças em muitos casos não saberem por
que sua familia estava fugindo, o que poderia afetar o resultado de seu caso de
imigração.
Outro desafio é o fato de os
advogados não saberem o que pais separados das crianças querem para seus
filhos. Por exemplo, se um pai ou mãe é deportado, ele pode querer que seu
filho seja devolvido ao país de origem com ele. Ou pode haver tanto perigo em
seu país de origem que eles prefeririam que a criança ficasse com autoridades
de imigração nos EUA. E mesmo que as preferências dos pais fossem conhecidas,
não há um procedimento claro para reunir os pais, especialmente se um deles já
tiver sido deportado.
Megan disse que a Kind estava
defendendo uma criança de dois anos que foi separada de seu pai em março
último. O pai foi deportado em abril, mas até 12 de junho a menina ainda estava
sob a custódia do governo dos EUA.
“As conseqüências em termos de
sofrimento humano não podem ser subestimadas”, disse Megan. “As crianças estão
sendo tirados de seus pais.”
Fernando Santos, na foto, deve estar a perguntar: "Mas
o que é isto? Onde estão os meus selecionados? Quem são aqueles gajos
desatinados, desajeitados, que vestiram o equipamento da seleção nacional e
andam a correr atrás da bola e às vezes nem isso?
Desastrados, é o mínimo que podemos considerar a equipa
portuguesa no encontro com Marrocos, principalmente na segunda parte do jogo.
Os segundos 45 minutos foram uma autêntica vergonha e de equipa aquilo quase
nada tem. Valeu Ronaldo, que goleou Marrocos logo nos primeiros minutos do
primeiro tempo.
Vimos na realidade uma equipa a lutar pela vitória,
Marrocos. Foi injusto para eles não terem vencido a disputa. Mereciam. Se lá
tivessem um Ronaldo davam uma cabazada à equipa que passou a maior parte do
tempo aos papéis e que levou um banho de bola que é para ver se aprendem,
Portugal.
Assim, Portugal nem merece passar aos oitavos do Mundial
2018. Ronaldo merece mas não pode jogar sozinho, precisa de uma equipa de que
faça parte, não a atual com os selecionados que se fartaram de falhar passes a
dois metros e quanto mais distantes mais falharam. Os senhores jogadores
estavam como baratas tontas a disputar com uma equipa que lutou soberanamente
pela vitória e nem ao menos conseguiram um empate. Injusto. Muito injusto.
Falta o resto. A seguir vem aí o Irão. Era desejável que não
fosse só Ronaldo a golear o adversário mas também outros da equipa. Ao menos
que tentem golear e acertem nos passes, e corram, e comam a relva, e joguem
para vencer, como se Cristiano Ronaldo não estivesse em campo…
Pode ser que sim, mas pelo visto hoje não dá para acreditar. (MM
| PG)
Fernando Santos irritado com exibição. "Inexplicável.
Estávamos sem confiança"
No final do jogo, o selecionador nacional mostrou o seu
desagrado com a exibição da equipa. Portugal venceu Marrocos pela margem
mínima.
Fernando Santos não gostou da exibição de Portugal, no
encontro com Marrocos, apesar da vitória pela margem mínima.
No final do jogo, o selecionador mostrou o seu desagradado.
"Sofremos mas era importante ganhar. Temos de falar. Entrámos bem no jogo,
mas depois perdemos o controlo e sem bola, tem de se correr. É inexplicável. Eu
tentei dizer isso aos jogadores ao intervalo, parecia que faltava
confiança", disse o selecionador.
Cristiano Ronaldo marcou o único golo do jogo aos quatro
minutos, tendo sido nomeado o homem do jogo pela FIFA.