(Artigu
ida ne’e refere liu ba Krime Korruptor sira la kopera ho Justisa)
Husi:
Moisés Vicente
Instituisaun judisiáriu,
sistema lei no judisiáriu iha Timor-Leste nudar instituisaun importante ne’ebé
mak tau matan no suporta iha área justisa nian hodi fó julgamentu ba ema sira
ne’ebé hamrook no buka justisa. Papél jurisdisionál Timor-Leste nian ne’ebé
hakerek iha konstituisaun Repúblika Demokrátika Timor-Leste artigu 118, 1).
Tribunál sira mak órgaun soberania ne’ebé iha kompeténsia atu hala’o justisa
hodi povu nia naran. 2). Wainhira hala’o nia papél, tribunál sira iha direitu
atu servisu hamutuk ho autoridade sira seluk. 3). Desizaun ne’ebé mak tribunál
sira fó ona tenke halo tuir no soi kbiit aas liu desizaun autoridade sira seluk
nian. Iha artigu 119 Konstituisaun RDTL hatete Tribunál sira
independente no sira sei halo tuir deit Lei-inan no lei-oan sira haruka. No mós artigu
120 konstituisaun RDTL Tribunál sira labele halo ukun ka norma ne’ebé
kontra Lei-inan eh PRINSIPIU sira ne’ebé konsagra iha nia laran.
Podér instituisaun judisiáriu,
podér judikativu mai husi dalen Latina judiciariu nu’udar podér mak
iha kbiit hodi kontrola lala’ok lei nian rasik. Papél jurisdisionál ne’e juís
sira nia deit, ne’ebé simu papél tuir lei haruka iha konstituisaun RDTL artigu
121 alinea 1 iha prespektiva estadu direitu, poder judikativu ne’e iha sentidu
rua;
Dahuluk, podér
atu kontrola implementasaun lei ne’ebé mak ezekutivu implementa. Ne’e duni
jeralmente, podér atu hala’o kontrola ba servisu ezekutivu ne’e hanesan ideia
ne’ebé adopta husi teoria trias politika Montesquie. Judikativu
ninia servisu mak halo kontrolu no ikus mai foti desizaun balun ne’ebé presiza
halo sobre hahalok no lala’ok ezekutivu nian ne’ebé mak konsidera la’o la
tuir lei. Iha kontestu foti medida ka desizaun ruma sobre ezekutivu nian,
judikativu la’os deit haree iha administrasaun nian, maibé mós fó autoridade ba
judikativu atu foti medida ruma hodi rezolve problema ne’ebé mak akontese.
Ba
daruak, signifika katak judikativu ne’e rasik nudar podér ne’ebé mak
atu kontrola implementasaun lei to’o iha baze. Signifika katak produtu lei
ne’ebé deit mak eziste iha nasaun ida, instituisaun judikativu nia autoridade
tomak atu halo kontrolu. Konseitu jerál atu halo kontrolu ne’e la’os deit ba
instituisaun maibé mós ba privadu sira hotu. Kompeténsia ne’e iha nasaun barak
mak adopta. Haree ba podér judikativu ne’ebé mak nia interpretasaun ne’e
la’os deit hakarak fó maka’as ba pesoál sira ne’ebé mak viola lei, maibé mós ba
distorsaun ba produtu lei hotu ne’ebé mak instituisaun lejizlativu. Tanba ne’e
mak interpretasaun ba podér judikativu ne’e luan tebtebes. Tanba ne’e mak atu
halo kontrolu ba produtu lei ruma, nuda’ar kompeténsia no responsabilidade
tomak judikativu nian.
Matenek
na’in balu nian fó definisaun ba lei katak, tuir E. Utreccth, S.H definisaun
lei mak hanesan lei sira ne’ebé deit mak halibur hamutuk sai ida deit, hanesan
dekretu-lei no sansaun sira seluk ne’ebé mak regula ema nia moris;
liu-liu sobre regulamentu ne’ebé mak eziste iha komunidade ida nia leet no mós
komunidade sira ne’e tenke hakru’uk no obedese ba lei ne’e. Entertantu J.C.T
Simorangkir noWoerjono Sastro Pradono S.H katak lei ne’e rasik nudar
regulamentu ne’ebé mak iha karateristiku hodi obriga ema ne’ebé hakarak viola
lei ne’e, nia mós sei hetan sansaun tuir lei haruka. Prinsipiu legalidade ne’e
mak hanesan hahalok estadu, governu nian ka hahalok povu sira ne’ebé mak atu
halo buat ruma, tenke tuir lei no sistema ne’ebé mak eziste iha nasaun ne’e
rasik. Lei ne’e rasik regula ema nia atividade, oinsa ema foti desizaun ruma no
oinsa lideransa sira foti desizaun tuir regulamentu ne’ebé mak eziste ofisial
iha nasaun ida. Lei ne’e rasik iha karateristika hakuak ema hotu, maibe mós
limiti ema nia hahalok.
Justisa
tuir definisaun sientista sira nian, justisa tuir Thrasymachos,
filózofu Gregu nian ne’ebé defini katak justisa tuir ninia hanoin justisa
ne’e rasik atu defende interese ema ne’ebé mak iha podér. Signifika katak ukun
na’in sira ne’e nudar ema ditadura ne’ebé mak obriga ninia hakarak ba povu
nu’udar lei ne’ebé mak aas liu no justu duni, tanba fó duni vantajen ba ninia
interese. Justisa tuir Plato (427-347 antes Cristo) hatete katak
estabilidade ne’ebé mak eziste duni entre grupu sira no mós entre entidade
ánimu sira nian. Tuir Aristoteles (384-322 antes Cristos) fahe justisa tuir
karaterístiku haat: Ida, justisa distributivu (Keadilan
distributif) signifika katak justisa ne’ebé iha relasaun ho distribuisaun
hahalok diak, moris diak, serbisu, no mós tuir kapasidade ema ida-idak nian. Rua, justisa
komutativa (Keadilan komunitatif) hanesan justisa ne’ebé iha relasaun
ho igualdade ne’ebé ema hotu simu la’os haree husi ema nia hahalok diak. Tolu, justisa
nudar distinu naturál (Keadilan kodrat alam) hanesan justisa ne’ebé
mai husi lei destinu naturál. Haat, justisa konvensional nudar
justisa ne’ebé mak kesi metin sidadaun hotu, tanba justisa ne’e rasik nudar
dekretu-lei ne’ebé mak prodús husi ukun na’in sira, ne’e sorin ida.
Husi
sorin seluk, sidadaun Timor-Leste ou eis membru Governu ne’ebé
halo abuzu poder no halo krime korrupsaun. Ita liga justisa tuir
definisaun husi Plato no Aristoles se ita prega kontekstu
Timor-Leste nian, iha ne’ebé durante ne’e fó sai manas los iha mídia
Nasional, mídia Internasional no ONG Sosiedade Sívil katak iha eis Membru
Governu Kuartu to’o Kintu (IV-V) Governu Konstituisional balu iha
mandatu eis Primeiru Ministru Xanana Gusmão nia tempu, balu halo kazu krime
Korrupsaun. Maibé eis membru Governu refere bolu husi Tribunál
Distrital Dili (TDD) no Komisaun Anti Korrupsaun (KAK) lakoi hatan nia sala
ne’ebé eis membru Governu ne’e halo krime korrupsaun. Iha konstituisaun RDTL artigu
113 hatete mos los ona katak, Governu nia membru hatán kona-bá krime, 1).
Wainhira membru Governu ida akuzadu loloos ba krime, ne’ebé bele simu kastigu
iha kadeia boot liu tinan rua nian, tenke para hala’o servisu atu bele
foti prosesu.
Tuir
ha’u nia hare’e katak, ho impedimentu ne’ebé eis Primeiru Ministru Xanana
Gusmão halo ne’e mós komete krime la partisipasaun tuir artigu 286 Kódigu Penál
(KP). Iha artigu 286 ne’e hateten katak “Ema ne’ebé, iha tiha ona
koñesimentu katak ema ruma halo krime públiku ruma no iha obrigasaun atu halo
partisipasaun, la partisipa ida sei hetan pena konaba krime ne’ebé nia subar no
nia limete mínimu no másimu tun tiha datoluk rua”. Perguntas mak ne’e, tansaida
mak eis membru Governu halo tia korrupsaun ne’e la kumpriLei? Se
tuir lolos sidadaun sese deit ou eis Membru Governu sese deit iha
rai ida ne’e tenke hakruk ba Lei. Mesmu que nia Prezidente da Repúblika,
Primeiru Ministru, Prezidente Parlamentu Nasional, Prezidente Tribunál Rekursu,
povu kiik tenke hakruk ou kumpri hotu ba Lei. Nudar sidadaun
ida diak iha rai ida ne’e tenke sidadaun hotu-hotu tenke partisipa pasiva iha
kualker akuzasaun ne’ebé bolu husi Ministériu Públiku atu tuir
ba julgamentu iha Tribunál.
Rekomendasaun, autor
ba artigu ida ne’e husu ba Parlamentu Nasional bele ka lae aprova lalais
Lei Komisaun Anti Korrupsaun (LKAK) nian ne’ebé agora sei rai hela iha meja
Parlamentu Nasional. Ho nune’e Lei Komisaun Anti Korrupsaun iha ona ekipa
investigador KAK nian bele ba investiga eis membru governu ne’ebé la tauk Lei
krime Korrupsaun. Iha lian Bunak, ami dehan “en na muk wano na aci, lei na
io wa gene”.
Referénsia:
a. Lei
Inan Konstituisaun Repúblika Demokrátika Timor-Leste, Lei Kódigu Penál
Timor-Leste no Lei Kódigu Prosesu Penál.
b. Sosiedade
Sívil Konsidera Eis Ministra Finansas, Emilia Pires, Bo’ot Liu Fali Lei iha rai
doben Timor-Leste, basaa sai ona arguida ba iha kazu Korrupsaun, Emilia sei
kontinua lao livre. Asesu iha Jornal Suara Timor Lorosae, loron 25 Fevereiru
2015.
c. Hahu
Hosi PR To’o Dasa Rai Tenke Iha Lei Nia Okos. Asesu iha loron 25 Fevereiru
2015. http://opinitimor.blogspot.com/2015/02/hahu-hosi-pr-too-dasa-rai-tenke-iha-lei.html
d. Eis
Primeiru Ministru Xanana Gusmão Akujadu Halo Krime. Asesu iha Jornal Timor
Post, loron 24 Fevereiru 2015.http://www.diariutimorpost.tl/berita-xanana-kontinua-hetan-kritika-hosi-sosiedade-sivil.html
e. Primeiru
Ministru Rui Maria de Araújo Orienta Membru Governu Hotu-Hotu hodi Aprezenta
Rikusoin ba Instituisaun Judisiáriu. Asesu iha Jornal INDEPENDENTE, loron 24
Fevereiru 2015.
f. Bandu
Tomas Cabral ba Tribunal Distrital Dili (TDD) no Komisaun Anti Korrupsaun
(KAK), Asian Justice and Rights (AJAR) Konsidera Xanana Gusmão Komite Krime.
Asesu iha Jornal Nacional Diário, loron 24 Fevereiru 2015.
g. Xanana
Saran A’an Hodi TDD Liberta Pasaporte Emilia. Asesu iha Internet TEMPO
SEMANAL, loron 24 Fevereiru 2015.http://www.temposemanal.com/nasional/xanana-saran-a-an-hodi-tdd-liberta-pasaporte-emilia
Corrupção
em Timor-Leste não precisa de leis fortes mas de forte implementação das
leis-PM. Asesu iha Internet PÁGINA GLOBAL, loron 24 Fevereiru 2015. http://paginaglobal.blogspot.pt/2015/02/corrupcao-em-timor-leste-nao-precisa-de.html?spref=fb, http://noticias.sapo.tl/tetum/info/artigo/1432241.html
i. Primeiru
Ministru Foun Rui Maria de Araújo Labele Tauk, Espulsa Membru Governu Foun
Wainhira Komete Korrupsaun. Asesu iha Jornal TIME Timor Magazine, edisaun
Fevereiru 2015.
j. Cela
Institusi karena Ambisi, “Hukum” bukan Kebal Hukum. Asesu iha Jornal TIME Timor
Magazine, edisaun Fevereiru 2015.
Sem comentários:
Enviar um comentário