Hosi: Hercus Pereira dos Santos * | opinião
Títulu ba artigu ne’e ha’u foti hosi liafuan hosi Sua Excelencia
Primeiru-Ministru Dr. Marie Alkatiri nian bainhira ko'alia iha loron dahaat
(loron ikus) aprezentasaun programa Sétimu Governu Konstitusionál iha
Parlamentu Nasionál tuir artigu 108 Konstituisaun Repúblika Demokrátika
Timor-Leste haruka.
Ita hotu akompaña debate ba apresiasaun hosi Parlamentu Nasionál ba programa
Sétimu Governu Konstitusionál iha-ne’ebé hala'o iha ambiente tensaun ne'ebé
maka makas tebes. Debate sira-ne’e hatudu indikasaun ne’ebé maka di’ak tebes ba
maturidade polítiku na’in sira nian no lori fó ezemplu ba populasaun sira no
liu-liu ba simpatizante no militante partidu polítiku sira atu hatene moris iha
diferensa polítika nia laran no liu-liu ba demokrasia ne'ebé maka ita hotu
hakarak atu hari no haburas iha rai doben Timor-Leste no moos imajen di’ak ida
ba mundu katak Timor-Leste valoriza duni espíritu demokrasia nian iha prosesu
konstrusaun Estadu Direitu ida-ne’ebé ita hanaran Repúblika Demokrátika
Timor-Leste.
Ita hotu haree katak partidu
koligasaun ba Formasaun Governu ho Partidu Bloku Aliansa Maioria Parlamentár,
hotu-hotu, buka atu defende no kontra programa Sétimu Governu Konstitusionál
tuir idak-idak nia interese. Sira hotu buka razaun oioin lori fundamenta
sira-nia interese polítiku. Maibé sira hotu, hanesan baibain, hateten katak
sira defende interese povu nian; moris di'ak povu nian.
Finál
hosi debate loron haat nia laran maka mosu rejeisaun hosi Bloku Aliansa Maioria
Parlamentár ne'ebé pasa ho votos a favor 35 no votos kontra 30 ho nune’e maka
Programa Sétimu Governu Konstitusionál rejeitadu. Ho nune’e maka lori Sua
Excelencia Primeiru-Ministru hasai espresaun ida katak Governo dos Deputados.
Hosi
pontudevista separação dos poderes, trias politica, mezmu hahú kedas hosi
Aristoteles, Políbio, John Locke mai to’o Montesquieu ne’ebé hadi’a konseitu
separação dos poderes ne'ebé maka ita agora hatene kona-ba podér lejizlativu,
podér ezekutivu no podér judisiáriu no ita hotu hatene moos katak podér tolu
sira-ne’e idak-idak independente hosi ida seluk mezmu iha interdependénsia ba
malu. Se tuir doutrina Igreja Katólika karik ita bele dehan katak hanesan
Santíssima Trindade, ketak-ketak maibé ida de'it bainhira sira hala'o sira-nia
knaar iha Estadu Direitu ida de’it nia laran órgão do estado sira ne'e
independente maibé iha interdependénsia ba malu. Enkuantu iha Timor-Leste no
ha'u tuir hanoin hosi Profesór Pedro Bacelar de Vasconcelos no Ricardo Sousa da
Cunha katak Timor-Leste moos adota Sistema Semi-Prezidensiál no ha'u hanoin
tanba ita iha influensia hosi Portugál ne'ebé tuir Sistema Semi-Prezidensiál
hanesan tuir hanoin hosi Jorge Miranda (Manual de Direito Constitucional, tomo
I, ps.360/361) ita tenke hatama tan podér ida seluk maka Presidente da República
iha-ne’ebé Gomes Canotilho e Vital Moreira hanaran Presidente da Republica
nu’udar quarto poder. Iha nasaun balu ema hanaran sosiedade sivíl nu’udar
quarto poder no Profesór Pedro Bacelar Vasconcelos moos bainhira hakerek
kona-ba Separação dos Poderes iha Konstituisaun Amerikana nian Profesór Pedro
Bacelar Vasconcelos moos temi katak Administracao iha Estados Unidos da América
nu’udar kuartu podér la iha naran no la iha oin (Vasconcelos, Pedro Carlos
Bcelar; A Separacao dos Poderes Na Constituicao Americana, Coimbra Editora,
1994, p. 16). Iha sistema sira-ne’e hotu ita sei hetan maka buat ida hanaran
Controle Parlamentar do Governo. Maibé se ita hakarak hamosu konseitu ho naran
Governo dos Deputados nu’udar espresaun ida-ne’ebé hatudu katak Governu nu’udar
ezekutivu, iha kontrolu makas tebes hosi Parlamentu Nasionál iha-ne'ebé Governu
nia moris no lala'ok prinsipál sira hotu depende ba Parlamentu Nasionál. Ho
lian seluk ita bele dehan katak Governo dos Deputados hakarak lori hatudu katak
Governu nia moris tomak depende ba deputadu sira iha Parlamentu Nasionál ita
bele komprende; komprensivel. Sua Excelencia Primeiru-Ministru dehan katak
ninia governu hanesan infantisídiu. Seidauk moris oho tiha ona. Tanba ne'e ita
bele kompara hanesan iis ba ita ema, Parlamentu Nasionál maka iis ba Governu ou
ita bele dehan Parlamentu Nasionál maka Maromak no Governu maka ita ema. Iis
ita ema nian mai hosi Maromak no iis governu nian mai hosi Parlamentu Nasionál
kuandu Parlamentu Nasionál hasai tiha iis hosi Governu entaun Governu moos
mate; monu. Parlamentu Nasionál oho Governu. Ou liafuan Sua Excelencia Primeiru
Ministru nian governu ne'e hanesan bebé iha inan nia knotak seidauk moris oho
tiha kedas; infantisídiu. Parlamentu Nasionál lakohi fó tempu atu governu ne'e bele
moris lai; oho kedas; infantisídiu.
Bainhira ita haree di’ak-di’ak iha prátika ukun Estadu Direitu Demokrátiku ida
nia laran mezmu iha Sistema Monarkia Parlamentár ukun Parlamentu Nasionál nian
makas tebes hahú kedas hosi Senadu iha Roma ne'ebé dalaruma bele hamonu konsul
ida. Iha Parlamentu iha estadu europeu sira seluk ne’ebé muda hosi Monarkia
Absoluta ba Monarkia Parlamentár iha-ne’ebé Parlamentu iha papél importante
tebes. Hanesan matenek na'in hanesan Dra. Maria Moreira dehan katak ukun
Parlamentu nian sai forte iha Inglaterra hahú iha tinan 1265 bainhira Simón de
Montfort manan funu hasoru Henrique III iha batalha de Lewes. Nia dehan katak
hahú sékulu XIII ukun Parlamentu nian naklekar ba nasaun sira iha Europa. Ukun
Parlamentu nian moris lori limita ukun Liurai nian. Liurai la bele halo buat
ida se la konsulta ho Parlamentu ou Liurai la bele halo buat ida se Parlamentu
kontra. Iha asuntu balu Liurai halo tuir desizaun Parlamentu nian. Limitasaun
ukun Liurai nian ita bele haree iha Bill of Right hosi Inglaterra ne'ebé maka
sai moos nu’udar fonte prinsipál ba protesaun Direitus Umanos iha mundu. Iha
parte seluk, iha Sistema Prezidensiál iha-ne'ebé Presidente da Republica
nu’udar moos Chefe do Governu iha kontrolu hosi Parlamentu makas tebes ba
atividade governu nian no até iha kazu grave Parlamentu Nasionál bele halo
impeachment lori hamonu Presidente da Republica. Ita bele foti hanesan ezemplu
hosi ita-nia nasaun viziña Indonézia iha-ne'ebé iha impeachment hosi Parlamentu
Nasionál lori hatún lider karizmátiku Nahdatul Ulama nian Gus Dur hosi
Presidente da Republica Indonézia. Ita sei haree papél Parlamentu Nasionál
makas tebes moos iha Sistema Parlamentár. Hanesan naran hatudu, governu iha
dependénsia makas tebes hosi Parlamentu Nasionál.
Iha Timor-Leste, Governu depende
ba Parlamentu Nasionál iha asuntu sira hanesan Jaime Valle hateten “…O Governo
não está sozinho na definição dos demais fins do Estado e na escolha dos meios
para os alcançar. Tem desde logo que contar com o Parlamento Nacional. Primeiro
porque depende politicamente da confiança do Parlamento Nacional – o Governo
deixa de exercer funções se o seu programa for rejeitado pela maioria absoluta
dos deputados duas vezes seguidas, se for rejeitado um voto de confiança, ou se
for aprovada uma moção de censura pela maioria absoluta dos deputados [artigo
112º, alíneas d), e), e f), respectivamente]. Depois, porque a actuação do
Governo tem de respeitar as leis que o Parlamento faça sobre todas as matérias
– a não ser que as pretenda revogar por decreto-lei -, e sobre as questões
básicas da política do país, bem como sobre um conjunto muito relevante de
matérias elencado no artigo 95º da Constituição, em que só o Parlamento é que
pode legislar – sobre essas matérias o Governo não pode fazer decretos-leis. O
próprio Orçamento do Estado, que é o instrumento essencial para a governação do
país, tem que ser aprovado pelo Parlamento Nacional sob a forma de lei, ainda
que aqui a iniciativa legislativa caiba em exclusivo ao Governo (artigo 145º da
Constituição). Se ha’u bele halo rezumu, bazikamente Parlamentu Nasionál ninia
intervensaun ba Governu maka kona-ba apresiasaun ba programa governu nian,
mosaun konfiansa, mosaun sensura, halo pergunta ba Governu, interpelasaun ba
Governu, Inquerito parlamentar, debate kona-ba asuntu relevante ba interese
nasionál nian, no seluk-seluk tan.
Iha sistema Semi-Prezidensiál
hanesan Timor-Leste nian, ita gosta ou la gosta, Governu depende makas tebes ba
Parlamentu Nasionál tanba ita bele komprende tanba Governu moris hosi Eleisaun
Lejizlativa. Povu la vota diretamente lori forma Governu hanesan akontese iha
Sistema Prezidensiál. Povu vota lori hili reprezentante povu nian iha
Parlamentu Nasionál no hosi Parlamentu Nasionál maka forma Governu. Tuir loloos,
bainhira Sua Excelencia Presidente da Republica atu indijita Primeiru-Ministru
katak hili Primeiru-Ministru lori forma Governu “tenke” sukat moos ho votos iha
Parlamentu Nasionál ne’ebé maka bele asegura Governu nia moris. Presiza tau
konsiderasaun ba estabilidade governativa. Maibé iha parte seluk ita hotu moos
bele komprende moos desizaun Sua Excelencia Presidente da Republica nian tanba
Sua Excelencia Presidente da Republica nu’udar moos Presidente da Fretilin.
Tanba ne’e ha'u tenke dehan hikas tan katak ne’e lójika tebes, no kualkér
Presidente da Republica ida bainhira iha situasaun hanesan ne'e iha
probabilidade boot sei foti desizaun hanesan ne’e moos, tanba ne’e ha'u dehan
desizaun Sua Excelencia Presidente da Republica fó konfiansa ba Partidu Fretilin
ho PD forma governu ne’e lójika tebes no la’ós lójika de’it maibé
konstitusionál moos tanba tuir artigu 106 hosi ita-nia Konstituisaun. Ha'u
hakarak afirma liután iha-ne’e katak iha artigu 106 ne’e fó oportunidade
hanesan ba partido mais votado ho aliança de partidos com maioria parlamentar
atu forma governu. Parte rua ne’e (partido mais votado ho aliança de partidos
com maioria parlamentar) iha direitu (right) hanesan lori forma Governu.
Rekizitu ida de'it tuir artigu 106 ne’e rasik maka rona tiha partidu politiku
ne’ebé iha reprezentante iha Parlamentu Nasionál. Katak sasukat lori forma
Governu tenke bazeia ba votos iha Parlamentu Nasionál ne’ebé maka bele asegura
ukun Governu nian bele la'o ba oin ka lae; estabilidade governativa. Mezmu
nune’e desizaun Sua Excelencia Presidente da República nian konstitusionál
nafatin se Sua Excelencia Presidente da Republica indijita Primeiru-Ministru
hosi partido mais votado mezmu iha votos minoria iha Parlamentu Nasionál.
Kompeténsia Presidente da República nian atu indijita Primeiru-Ministru hosi
partido mais votado ou aliança de partidos com maioria parlamentar. Se ita-nia
Konstituisaun iha artigu 106 maka temi de'it partido mais votado ou se temi
de'it aliança de partidos com maioria parlamentar karik sei la iha ona
interpretasaun oioin. Mezmu nune'e interpretasaun ba artigu ne'e moos klaru
hela partido mais votado ho aliança de partidos com maioria parlamentar iha
direitu hanesan. Ida la liu ida. Agora depende ona ba Presidente da República
maka atu indijita Primeiru-Ministru hosi partidu mais votado lori forma Governu
ou indijita Primeiru-Ministru hosi aliança de partidos com maioria parlamentar
lori forma Governu. Tanba votos nebe lori asegura ukun Sétimu Governu
Konstitusionál nian minoria iha Parlamentu Nasionál maka Governu ne’e hanaran
Governu Minoritáriu. Atu dehan Governu Minoritáriu ou Governu Maioria depende
ba votos hosi deputados sira iha Parlamentu Nasionál tanba ne’e bainhira ita
relasiona ho espresaun Sua Excelencia Primeiru-Ministru nian kona-ba Governo
dos Deputados iha parte ida hanesan ne’e ita bele komprende. Iha Sistema
Semi-Prezidensiál, hanesan moos iha Timor-Leste, ita la bele dehan fali katak
atu halo referendu lori sukat se Governu ne’e minoritáriu ka iha apoiu maioria
hosi povu. Só iha Sistema Prezidensiál maka sasukat lori forma Governu depende
duni ba votos maioria hosi povu tanba povu maka hili diretamente Presidente da
Republica nu’udar Chefe do Governo lori forma ninia governu iha eleisaun
prezidensiál maibé la’ós referendu. Tanba referendu buat ketak ida. Iha
Timor-Leste moos ita la bele halo referendu, Konstituisaun la permite, lori
hatene se Governu ne’e iha apoiu maioria hosi povu ou iha apoiu minoria hosi
povu. Iha dalan ida de’it lori hatene se Governu ne’e minoritáriu ou lae maka
votos iha Parlamentu Nasional hira lori sustenta formasaun governu nian. La’ós
referendu. Ita bele halo referendu só ba kestaun sira-ne’ebé maka prevê iha
Konstituisaun. Konstituisaun la haruka la bele. Ita hotu tenke asegura nafatin
Estadu Direitu Demokrátiku.
Iha Sistema Semi-Prezidensiál
Timor-Leste nian, Governu tenke hetan apoiu ou konfiansa polítika hosi
Parlamentu Nasionál nu’udar reprezentante direita povu nian iha-ne’ebé maka
Governu presiza husu voto de confiança ba deklarasaun kona-ba polítika jerál
ida ka ba asuntu ho interese nasionál relevante naran tuir artigu 110 hosi
ita-nia Konstituisaun. Hahú kedas hosi loron dahuluk formasaun Governu nian.
Bainhira forma tiha Governu, tuir artigu 109 númeru 1, Governu tenke
hatama programa lori hetan apresiasaun hosi Parlamentu Nasionál no Governu sei
husu voto de confiança tuir artigu 109 númeru 2. Governu sei monu kedas
bainhira voto de confiança la pasa. Buat ne’ebé akontese ba Sétimu Governu
Konstitusionál agora maka deputadu sira hosi Bloku Aliansa Maioria Parlamentár
halo rejeisaun ba programa hosi Sétimu Governu Konstitusionál. Governu sei monu
bainhira deputadu sira hosi Bloku Aliansa Maioria Parlamentár rejeita
programa governu nian ba dala rua tuituir malu ho votos a favor maioria absoluta
hosi deputadu sira em efectividade de funções tuir ita-nia Konstituisaun artigu
109 iha número 2 no 3. Ho nune’e haree di’ak-di’ak Sétimu Governu
Konstitusionál sei iha sorte, ou ha'u bele dehan katak deputadu sira hosi Bloku
Aliansa Maioria Parlamentár la iha intensaun forte ou la iha intensaun loloos
atu lori hamonu kedas Sétimu Governu Konstitusionál, tanba em vez de Sua
Excelencia Primeiru-Ministru husu voto de confiança ba Programa Sétimu Governu
Konstitusionál, deputadu sira hosi Bloku Aliansa Maioria Parlamentár hatama
uluk tiha pedidu ba votasaun ba rejeição programa Sétimu Governu Konstitusionál
nian. Tanba se deputadu sira hosi Bloku Aliansa Maioria Parlamentár maka
hakarak hamonu kedas Governu entaun sira bele hein lori vota kontra bainhira
Sua Excelencia Primeiru-Ministru husu voto de confiança ba ninia programa. Buat
ne’ebé maka ha’u haree maka deputadu sira hosi Bloku Aliansa Maioria
Parlamentár hanesan halo “ameasa” ida ba Sétimu Governu Konstitusionál atu bele
akomoda interese balu hosi partidu sira-ne’ebé maka halo parte ba Bloku Aliansa
Maioria Parlamentár. Sétimu Governu Konstitusionál sei la monu bainhira iha
apresiasaun ba daruak iha proponente na’in neen hosi deputadu Bloku Aliansa
Maioria Parlamentár abstein ou karik di’akliu sira retira sira-nia naran hosi
lista proponente ba rejeisaun programa Sétimu Governu Konstitusionál no sira
vota kontra hasoru rejeisaun ba programa Sétimu Governu Konstitusionál. Tebes
duni, ita-nia Konstituisaun la dehan klaru prosedimentu se bainhira iha apresiasaun
ba daruak vota kontra ba rejeisaun ba programa Sétimu Governu Konstitusionál
maka maioria ne’e sei sai oinsá. Maibé seguramente ita bele dehan katak se
apresiasaun ba daruak vota kontra maka maioria ba rejeisaun Sétimu Governu
Konstitusionál signifika katak programa Sétimu Governu Konstitusionál nian pasa
no Sétimu Governu Konstitusionál moris hikas hosi agonia nia laran hakat la’o
ba oin lori ezekuta nia programa sira. Tanba atu hamonu Sétimu Governu
Konstitusionál liuhosi rejeisaun ba programa Sétimu Governu Konstitusionál nian
tenke dalarua tuituir malu. Votasaun daruak a favor maioria ba rejeisaun Sétimu
Governu Konstitusionál nian lori konfirma votasaun primeira. Se votasaun daruak
maka votos maioria kontra rejeisaun programa Sétimu Governu Konstitusionál
entaun lori anula rezultadu votasaun dahuluk. Ho nune’e maka rezultadu hosi
votasaun dahuluk la vale no governu bele dada iis hikas lori kontinua moris ba
oin. Imajina se votasaun daruak moos rezultadu hanesan ho votasaun dahuluk.
Entaun la iha dalan seluk, ita tenke ba eleisaun antesipada. Razaun simples
tanba tempu formasaun governu nian hotu tiha ona bainhira Presidente da
Republica indijita tiha ona Primeiru-Ministru lori halo programa no hatama ba
apresiasaun Parlamentu Nasionál nian. Tanba ne’e maka ha’u bele dehan situasaun
sira hanesan ne’e maka bele sai teste ba maturidade politiku na’in sira nian
atu hatur sasan ho di’ak no loloos atu respeita ita-nia demokrasia no
supremacia da lei nu’udar kontribuisan ba hanorin ida ba oin, ezemplu atu banati
tuir, iha prosesu harii Estadu Direitu Demokrátiku. Se iha karik lakuna ruma ou
kuran ruma iha ita-nia Konstituisaun no rejimentu Parlamentu Nasionál nian
entaun agora tempu ona atu lori hadi’a. Atu nune’e buat hotu-hotu klaru atu
lori la hamosu interpresaun oioin. Tebes duni, lei sempre hamosu interpretasaun
maibé oinsá ita buka atu minimiza interpretasaun konfuza tanba de’it lei la
hatur lala’ok ho di’ak no prosedimentu la klaru. Lei konfuza tanba lejizlador
sira la konsege halo lei ho di’ak ou tanba realidade maka kompleksa no
lejizlador sira, nu’udar ema, la konsege prevé. Ita bele kompreende no agora
oinsá maka atu hadi’a ho nune’e lori evita konfuzaun desnesesária iha
interpretasaun ba lei sira.
Ba fenómenu realidade polítika
ne’ebé maka Sétimu Governu Konstitusionál hasoru, ha'u sujere ba Sua Excelencia
Primeiru-Ministru atu mantein kalma no hanesan baibain Sua Excelencia
Primeiru-Ministru sempre iha korajen no kontinua iha korajen nafatin lori buka
halo fali aprosimasaun di’ak liután ho partidu sira-ne’ebé maka halo parte ba
Bloku Aliansa Maioria Parlamentár. Ha'u iha sujestaun tolu atu bele asegura
Sétimu Governu Konstitusionál ne’e bele iha estabilidade governativa.
Sujestaun dahuluk maka buka
akomoda interese Partidu Khunto nian lori inklui moos partidu Khunto ba
formasaun Sétimu Governu Konstitusionál. Tanba partidu Khunto sempre hatudu
dezde inísiu disponibilidade lori kolabora forma Governu hamutuk ho Fretilin.
Iha dezentendimentu ruma karik Sua Excelencia Primeiru-Ministru presiza buka
solusaun ne’ebé di'ak lori hatama partidu Khunto ba formasaun governu tanba
partidu Khunto nu’udar partidu polítiku iha direitu tomak lori hatuur no
defende ninia interese tuir votos ne'ebé maka nia iha hosi ninia vontantes
sira. Partidu Khunto iha kompromisu polítiku ho ninia votantes sira ne'ebé maka
partidu Khunto tenke defende. Mezmu partidu Khunto ki’ik, maibé partidu Khunto
iha bargaining position ne'ebé maka di'ak tebes lori foti desizaun ruma ba
Sétimu Governu Konstitusionál nia moris. Imajina de'it partidu Khunto hamutuk
ho koligasaun ba forma Sétimu Governu Konstitusionál entaun bele iha
estabilidade governativa ho votos 35. Ha'u bele dehan iha demokrasia ida-ne'ebé
ita hatuur votos nu’udar sasukat maka asuntu estadu nian ne'ebé depende ba
votos maka ita hotu konkorda katak votos maioria manan no votos minoria lakon.
Ita gosta ou la gosta ida-ne’e maka ita konkorda hamutuk ona lori tuir. La
hatama partidu Khunto iha koligasaun ba formasaun Sétimu Governu Konstitusionál
la’ós desizaun sábia.
Sujestaun daruak maka ko’alia ho
lider másimu partidu CNRT nian, lori halo tuir moos Dr. Manuel Tilman ninia
sujestaun, tanba tuir ha'u-nia haree buat ne'ebé maka lider másimu ne’e hateten
sei la iha membru partidu CNRT ida maka bele kontra. Ba interese estabilidade governativa
Sétimu Governu Konstitusionál maka di’ak tebes bainhira lider másimu partidu
CNRT nian ho lider másimu Fretilin nian bele entende malu. No ba interese
nasionál nian kmanek tebes se lider rezisténsia sira hotu buka atu asegura no
haraik hela hanorin di’ak ba moris estadu ida-ne’e ba oin iha prosesu
Konstrusaun Estadu Direitu Demokrátiku nu’udar aliserse ne'ebé metin iha
respeitu ba Direitus Umanos atu bele garante pás no dezenvolvimentu Timor-Leste
ida-ne’ebé iha duni libertação do povo. Se lae, libertação do povo hanesan
retórika mamuk de’it ne’ebé folin laek ou se folin karik só folin de’it ba
polítiku na’in sira nu’udar konsumu polítiku iha kampaña lori bosok povu manan
votos de’it. Ha'u imajina de’it furak tebes se lider rezisténsia sira hamutuk
forma Sentru Estudu Direitus Uumanos lori oinsá sira bele hanorin, halekar no
haburas princípios fundamentais kona-ba Direitus Umanos nu’udar fini osan-mean
iha prosesu konstrusaun Estadu Direitu Demokrátiku iha Repúblika Demokrátika
Timor-Leste nia moris tomak. Knaar ida-ne’e maka extremamente importante tebes.
Se atuasaun lider rezisténsia nian sira iha polítika moris Estadu nian ita hotu
espera katak bele lori hanorin no fó kontribuisaun lori harii Estadu Direitu
Demokrátiku la’ós de’it atu lori hetan kadeira ou pozisaun sira iha Ukun Estadu
Timor-Leste nian. Lider rezisténsia sira hotu presiza haree valór saída maka
sira hakarak rai hela ba moris Estadu Direitu Demokrátiku iha Timor-Leste.
Tanba sira lider rezisténsia ne'ebé maka harii Estadu ida-ne’e, maka sira iha
papél importante ida, sira hakarak ou lakohi, nu’udar padraun ba moris estadu
ne’e ba oin. Tanba ha’u haree lider balu la konsistensia ba sira-nia luta. Uluk
sira luta kontra injustisa, hetan tiha Ukun Rasik An sira fali maka halo no
kontribui ba injustisa. Hamonu Setimu Governu Konstitusional hanesan moos parte
ida ba injustisa ba Sua Excelencia Primeiru-Ministru Dr. Marie Alkatiri. To’o
ona tempu no tempu maka agora atu ita moos presiza ona matan moos haree no
hatur sasan ho loloos tuir konseitu Estadu Direitu Demokratiku iha valorizasaun
ba Direitus Umanus. Se lae, ita kontinua visiadu ba buat ne’ebé maka kontra
Estadu Direitu Demokratiku no kontra Direitus Umanus. Iha moris estadu nian
signifika katak ita presiza hapara no halakon visiu sira hotu ne’ebé kontra lei
no ita tenke halo tuir de’it lei nia ukun atu lori proteje duni Estadu Direitu
Demokratiku ne’ebé hatur iha Direitus Umanus nia leten. Se lae ita husu,
hanesan moos deputadu Francisco Branco iha intervensaun loron ikus ba apresiasaun
Sétimu Governu Konstitusionál, ita atu bá loos ne’ebé?
Sujestaun datoluk maka buka
konvense partidu PLP ho programa nebe maka bele akomoda interese partidu PLP
nian. Tanba PLP dezde inísiu konsistente ho hakarak ida de'it maka sai
opozisaun konstrutivu no edukativu. PLP halo Istória ba Istória konstrusaun
Estadu Direito Demokratiku Timor-Leste tanba nu’udar partidu ne’ebé dezde
inisiu, depozde eleisaun lejizlativa, bainhira haree tiha rezultadu eleisaun
deklara kedas katak PLP hakarak sai opozisaun. Tanba ne’e PLP la iha intensaun
atu forma Governu. Bainhira PLP rejeita ba programa Sétimu Governu
Konstitusionál tanba programa ne’e la akomoda PLP ninia hakarak. Tanba ne’e Sua
Excelencia Primeiru-Ministru buka oinsá bele ko'alia ho PLP atu bele lori akomoda
PLP ninia hakarak iha programa Sétimu Governu Konstitusionál nian. Se bele Sua
Excelencia Primeiru-Ministru konvida PLP atu lori elabora hamutuk programa
Sétimu Governu Konstitusionál nian.
Solusaun ba estabilidade
governativa Sétimu Governu Konstitusionál maka buat ida hanaran win-win
solution. Buka atu akomoda parte ne’ebé maka hakarak halo parte ba formasaun
Sétimu Governu Konstitusionál. Maibé ne’e depende ona ba lideransa iha
Sétimu Governu Konstitusionál no lideransa hosi partidu sira-ne’ebé maka halo
parte ba Bloku Aliansa Maioria Parlamentár. Ha'u espera katak ita hotu la
haluhan katak iha prosesu Istoria Timor-Leste nian bele to’o Ukun Rasik An
tanba lider rezisténsia sira konsege duni halibur ema hotu-hotu,
independentemente idak-idak nia hanoin polítika, lori hamosu CNRT lori akomoda
interese parte balu nian maka lori ita bele manan funu naruk ne’e.
Atu iha susesu ba estabilidade
governativa ba Sétimu Governu Konstitusionál ne’e depende ona ba lideransa hosi
partidu Fretilin ho PD. Maibé nu’udar akadémiku ha’u espera katak ita hotu
tenke la’o tuir de’it dalan Konstituisaun haruka no demokratiku ou por via
constituiconal e democrática nu’udar parte ida lori hanorin povu valoriza
Direitu no Demokrasia iha prosesu konstrusaun Estadu Direitu Demokrátiku iha
Timor-Leste ne’ebé maka tenke hatuur iha princípios fundamentais Direitus
Umanos nia leten. Atu ita moos konsisténsia ho ita-nia luta ba libertação da
pátria ne’ebé ita uza Direitus Umanos nu’udar kilat musan forte tebes lori
manan funu ne’e no ita moos iha duni devér morál atu kontinua harii Estadu
Direitu Demokrátiku iha valorizasaun ba Direitus Umanos nafatin. Luta ba
liberta Timor-Leste nu’udar moos luta ba Direitus Umanos. Valoriza Timor-Leste
Independente tenke nu’udar moos valoriza ba Direitus Umanos.
*Antigo aluno Direitos Humanos da
Escola de Direito da Universidade do Minho. Hau la halo parte pro ou kontra
kualker partidu politiku ida ou kualker lider politiku ida. Ha’u apenas pro no
kontra ideias. Artigu ne’e publika moos iha Suara Timor Lorosae,
25-10-2017 no iha Timor Post, 23-11-2017.
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