Mundo
tomak rekoñese katak media importante ba boa-governasaun no demokrasia. Demokrasia
atu funsiona ho diak presiza sidadaun no sosiedade bem informadu.
Media
nia knar mak atu informa sidadaun no sosiedade tomak, hodi sidadaun bele hetan
participasaun sívica ne’ebe ativu no ho kualidade, nune’e bele kontribui ba
boa-governasaunu no demokrasia.
Hodi
media bele hala’o ninia knar atu informa sidadaun no sosiedade, nasaun ida
presiza assegura metin prinsípio de liberdade de imprensa no liberdade
expresaun. Grau de liberdade no protesaun ne’ebe media hetan ne’e determinante
tebes ba nia performance hodi responde ba nia papel iha contexto
boa-governasaun no demokrasia. Ba ida-ne’e, PARLAMENTO IHA PAPÉL IMPORTANTE LIU
IHA AREA IDA-NE’E, LIU HUSI KRIASAUN DE AMBIENTE POLÍTIKU NO LEGAL NE’EBE DIAK,
HODI PUBLIKU BELE HETAN INFORMASAUN HOTU NE’EBE PRESIZA HODI FOTI DESIZAUN NO ESKOLHA
NE’EBE FUNDAMENTADU.
Knar
Parlamentu ita bele fahe ba parte rua: REGULAR/ LEGISLAR no MONITORAR.
LEGISLAR
ka REGULAR
Tamba
sa tenki lejisla?
Lejisla
hodi assegura kumprimentu prinsípius internacionais no konstitusionais konaba
liberdade de imprensa no liberdade de expresaun, ne’ebe konsagradu liu-liu iha:
Artigo
19 da Declaração Universal dos Direitos do Homem;
Artigo
19 da Pacto Internacional dos Direitos Civis e Políticos;
Constituição
da República
Lejisla
atu assegura mos independénsia no funsionamentu efikáz autoridade reguladora ba
komunikasaun sosial:
Wainhira
Parlamentu lejisla ba matéria ida-ne’e, liu-liu husi lei da comunikasaun
sosial, Parlamentu Nasional buka atu aseguara katak lei ne’e bele lori mai
kuadru legal ida ne’ebe adekuadu no eficaz hodi implementa iha prática
liberdade de de expresaun, liberdade de imprensa no direito ba informasaun.
Ne’e inklui buat barak, nomeadamente prinsípius ka regras tuir mai ne’e, ne’ebe
ami iha Parlamentu Nasional buka atu hatama iha lei ne’e:
- Direitu
atu hatene / direitu ba informasaun husi públiku:
Ne’ebe
buka assegura liu husi dever media sira atu fó informasaun ho kualidade no
objetiva. Ba ida ne’e ita buka atu impõe iha lei padraun minimu de qualidade
jornalístika no padraun mínimo de qualidade no kadeia ka hierarkia de
responsabilizasaun redasionál ba órgaun media sira.
Perspetiva
lei ne’e katak liberdade de imprensa la bele sai hanesan liberdade jornalistas,
editores no média-nain de’it, maibe tenki inklui mos públiku nia direitu
- Equilibriu
entre direito ba informasaun no direito ba privacidade
Tenki
iha ekilíbriu entre públiku nia direitu ba infrmasaun no indivíduo nia direito
ba privasidade, mesmu que ema famosu nia vida privadu tenki sakrifika tamba
vizibilidade husi nia knar públiku. Atu determina ekilíbriu ne’e entre direitu
lejítimu públiku nia atu hetan informasaun no simples kuriosidade públiku nia,
ne’e responsabilidade média uluk kedas, maibe no fim, se karik presiza, n’ee
judisiáriu ida independente nia responsabilidade
- Liberdade
de expresaun:
Ne’ebe
assegura liu husi evita atu impõe restrisaun, a-naun-ser restrisaun sira ne’ebe
rekoñesidu no admitidu iha lei internacional, liu-liu artigo 19 Deklarasaun
Universal Direitos do Homem
Asegura
mos liu husi rekoñese media nia direitu atu kritika, expresa nia opiniaun no fo
sai notísia, sein reseiu ba perseguisaun nem kastigu.
Tambá
ne’e mak Parlamentu Nasional la kriminaliza difamasaun, hodi labele lori
jornalista no redasaun media sira atu auto-sensura, tamba tauk consequensia
kriminál. Maibé ida-ne’e la hamenos ezijénsia de responsabalidade jornalista no
órgaun média sira hodi kaer metin prinsípio objetividade no verdade
- Pluralismo:
Asegura
pluralismo de imprensa, katak média ne’e, média ida ne’ebe variada ka
diversificada, hodi garanti asesu ba ator social no politiku sira hotu, no mos
garanti espasu ka asesu ba diferentes pontus-de-vista no opiniaun
- Regulasaun:
Étika
no disciplina no aspetu sira seluk konaba regulasaun exersísio jornalismo
entrega ba orgaun independente hodi evita interferénsia poder polítiku nian liu
husi Konselho de Imprensa.
- Lisensiamentu:
Lisensiamenti
no rejisto órgaun média sira la bele sai fali meios hodi Governu ka Estadu atu
influensia ka sensura média. Maibé idane´e mos atu assegura controle Estado liu
husi Órgaun independente ida nebe´e ita hanaran Konselho de Imprensa atu hare
konaba kumprimento de rekizitus hotu iha kriasaun no funsionamentu imprensa
tuir lei, hodi garante kualidade informasaun no kualidade media nian.
- Propriedade
meios de comunikasaun social:
Média
nais sira tenki rekoñese katak sira nia dever ka kometimentu atu informa ho
kualidade tenki pelumenus hanesan sira nia nesesidade manan osan/lukru husi
investimentu
Invetimentu
internasionál iha area media nian bele diak, maibe la bele sai perigu ba
pluralismo de conteúdu, liu-liu ba konteudu lokál.
Tenki
iha transparénsia konaba órgaun media sira, hodi fo sai informasaun ba públiku
konaba nain sira no liña editorial
Medidas
sira-ne’e no medidas sila seluk iha lei Komunikasaun social funsiona ka lae?
Eficaz ka lae? Ita nia lei sei foun hela, ita seidauk iha elementus suficiente
hodi identifica problemas de implementasuan iha terreno hodi komesa hanoin
konaba medidas atu hadia lei ne’e.
Hodi
buka komprende efikásia lei ne’e Parlamentu tenki halo akompanhamentu lei nia
implementasaun, inklui diploma regulamentar sira, funsionamentu Consellu
Imprensa, etc.
Halonusa
mak Parlamentu bele halao knar ida-ne’e? Maneira efikáz liu, tuir ami nia haré,
liu husi kolaborasaun no diálogu ho Governu no associasaun jornalista no media
sira no representante públiku consumidor. Ne´e to´o agora seidauk akontese.
MONITORAR
(através da sua Comissão especializada)
Monitorizasaun
ida-ne’e nia finalidade mak saída? Monitoriza tamba-sa?
Monitoriza
hodi haré katak:
- Princípios
no regras tuir Lei Komunikasaun Social kumpri hela ka lae?
- Obstakulus
saída mak iha?
- Medidas
koretivas saída mak presiza?
- Lei
ne’ebe vigora hela konsegue cumpre nia funsaun hodi assegura liberdade de
imprensa, hodi halo com que média bele kumpri nia knar de promosaun da
boa-governasaun e transparênsia? Ou será ke falta buat ruma
Parlamento
iha mos knar importante particular konaba média públiku sira.
Iha
área ida-ne’e importante liu atu garante katak órgaun komunikasaun social
públikujornalistka no editorialmente independente, la sofre influénsia nem
interferénsia polítika. Né’e ita konsegue liu husi:
- Nomeasaun
dirijente no konsellu administrasaun média públiku sira tenke baseia ba
kritérius transparentes, baseia ba méritu, profesionalismu e experiénsia
indikutível, integridade no independénsia.
- Dirijente
sira-ne’e tenke hetan seguransa jurídika konaba nia mandatu, katak labele
hapara sira de repenti tamba de’it vontade polítika ukun-na’in sira;
Halonusa
mak Parlamentu bele halo knar monitorizasaun?
Liu
husi akompañamentu, apoio no enkorajamentu atividade organizasaun sira ne’ebe
dedika an ba monitorizasaun liberdade de imprensa no expresaun. Né inklui
Consellu de Imprensa no Assosiasaun jornalista sira no asosiasaun média nain
sira. Parlamento tenke kria kanal de diálogu regular ho organizasaun sira-ne’e,
hodi simu sira-nia pontu de vista no opiniaun konaba problemas no solusaun.
Ne´e
mak hau nia lia fuan badak kona ba tema PAPEL PARLAMENTO NASIONAL HODI PROMOVE
LIBERDADE DE IMPRENSA NO LIBERDADE DE EXPRESAUN.
Hau
hein katak, ita hotu bele kontinua hafahe informasaun kona ba liberdade de
imprensa liberdade de expresaun atu habelar no haforsa demokrasia ba bebeik iha
ita nia rai.
OBRIGADA
BARAK
A
Presidente da Comissão A do Parlamento Nacional:
Deputada
Carmelita Caetano Moniz
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