DILI, (TATOLI) – Xefe
redasaun Mídia Nasionál KOMPAS, Indonézia, Budiman Tanuredjo, hatete dadaun
ne’e mídia imprime tenke matenek hodi kompete mídia sosiál sira hanesan
facebook, whatsapp, tweeter no seluk-tan.
“Iha isue (kestaun)
neen importante ba mídia imprensa sira bele halo atu kontinua sobrevive ho
ezisténsia mídia sosiál sira, iha tempu ohin loron no posibilidade ba oin”,
dehan alumni Tékniku Nukleár, espesialidade Reaktór Nukleár, UGM (Universitas
Gadja Mada), bainhira esplika kona-ba interupsaun dijitál ba estudante
sekundáriu, universitáriu no jornalista sira iha Sentru Kultura Indonézia
(PBI-sigla Indonézia) nian iha Mascaranhas, kinta, (1/2) iha ámbitu
komemora tinan jornál STL ba dala 25.
Hatutan tan mídia imprensa tenke
re-inventa fali konteúdu ne´ebé relevante ba leitór sira katak oferese
informasaun ne’ebé bazea ba nesesidade no iha impaktu direta eh la’e ho lee
na’in sira-nia realidade moris, sosiál, ekonomia no kultura ka konteúdu sira
ne’ebé iha pertinensia ho leitór sira.
Re-dezeña formatu (re-design
format); kompara formatu dezeñu lay out versaun uluk ho interese lee
na’in sira ba konteúdu no imajen iha situasaun atuál, halo peskiza hodi hatene
katak modelu jornál nia oin ne’e tuir tempu agora ka la’e.
Re-organiza sala redasaun no
jestaun (re-organize newsroom and management); sala redasaun tenke muda atu
responde ba tempu nia ezjizénsia, organiza foun fali lala’ok no funsionamentu
redasaun no jestaun (planu, organiza, atua no kontrola).
Tuir mai, re-deskobre fali
sustentabilidade la’ós husi imprime (re-discover revenue streams-off print);
buka sustenta funsionamentu mídia la’ós husi jornál ne’ebé mak imprime katak
oinsá jestór produsaun buka estratéjia jestaun foun la depende liu ba
publisidade, konsumidór sira ba nia sustentabilidade. Tenke hatene saida mak
ema sira tau publisidade presiza, saida mak hakarak. Ida mak mídia tenke kria
atividade rasik.
Hanoin fila-fali tipu publisidade
no distribuisaun konteúdu (re-think advertising and content distribution); buka
alternativu kona-ba publisidade no oinsá atu fahe konteúdu informasaun liuhusi
rede sosiál sira ba públiku inklui estratéjia transformasaun mídia; inovasaun,
planu no peskiza liuhusi estudu literáriu hanesan estratéjia transformasaun
jornál estranjeiru sira.
Budiman fó ezemplu; siklu notísia
no komunikasaun mídia (imprime, rádiu, televizaun, online) ne´e, information
dept (informasaun kle’an); katak lala’ok ne’e mak entrada (entry),
dezenvolvimentu (development), buka tuir (follow up) no konkluzaun
(conclusion).
Entrada (entry); informasaun hotu
kona-ba eventu kobertura, dezenvolvimentu (development) ne’e jornalista sira
esplika tiha kona-ba eventu kobertura ne’e, antesidénsia (background) no
relasaun ho tópiku sira seluk ne’ebé buka no aprezenta.
Tuir mai, buka tuir (follow up);
atualiza notísia kona-ba eventu ne’ebé iha relasaun seluk ho tópiku ne’ebé
aprezentadu, halo pergunta no buka resposta. Konkluzaun (conclusion); revizaun
ba eventu, konsekuénsia no impaktu husi kobertura ne’ebé halo ona.
Nia esplika tan diferensa mídia
konvensionál ne’e iha xefe redasaun ida hodi responsabiliza notísia, halo
verifikasaun, halo tuir kódigu étika jornalizmu no haree ba substánsia notísia.
Enkuantu mídia sosiál ne´e mai husi individu ida-idak, viral lalais,
la tuir kode étika no sensasionál.
Impaktu Mídia Sosiál
Mestradu Siénsia Polítika, UI
(Universitas Indonesia), Budiman esplika tan implikasaun husi revolusaun
dijitál ba indústria mídia imprensa mak trend oplah (tendénsia
sirkulasaun) jornál mundiál tuun, trend sosiedade hanesan ábitu lee
tuun, digital literacy (literasia dijitál) sa’e tanba utilizadór
internet sa’e eksponensialmente no mídia sosiál sai alternativu.
Trend global hanesan mídia
imprensa lubuk mak taka tanba movimentu go-green ameasa indústria surat-tahan
menus ba indústria imprensa.
Re-definisaun notísia; jornál sai
“yesterday news” (notísia horseik), jornál lakon kompetisaun ho televizaun no online satan
ho mídia sosiál. Definisaun notísia televizaun ne’e akontesimentu ne’ebé
akontese dadaun hela (live report).
Definisaun notísia online ne’e
akontesimentu ne’ebé mak foin akontese no sei akontese hela (streaming).
Definisaun jornál ne’e akontesimentu ne’ebé mak akontese horseik.
Nia kompara notísia husi mídia
ida atu ba mídia seluk kuaze atu hanesan saida mak tenke halo? Multi Platform
News Cycle: jornál, rádiu, TV, pájina internet no e-paper, rede sosiál ho
notísia up to date (atualizada).
Re-dezeña, Comprehensive
Reporting (reportajen komprensiva) katak husik hela yesterday
news (notísia horseik), uza poténsia rekursu umanu hafoin halo kobertura
ba konteúdu sira ne’ebé eskluzivu, diáriu, forma divizaun mídia sosiál no halo
integrasaun ho sala redasaun (newsroom).
Ikus liu, Tanuredjo hateten mídia
ne’ebé iha tendénsia hodi públika notísia konflitu (diferente ideia),
notísia krime no seluk tan maibé hirak ne’e hotu atu halo saida? jornalizmu
tenke fila fali ba nia esensia fundamentál. Jornalizmu ne’e moris atu fó
informasaun no eduka públiku no hala’o kontrolu sosiál hasoru poder sira.
Nune’e mós mídia tenke hala’o
kna’ar peace jornalizmu (jornalizmu dame); oinsá diferensa ideia sira
bele rezolve liuhusi mekanizmu dame hodi susesu.
Ho mídia sosiál ne’ebé la’o
maka’as tebes, aumenta situasaun polítika sira, jornál bele públika saida
de’it, maibé mídia tenke kaer metin ba prinsípiu jornalizmu dame no tenke halo
verifikasaun ba konteúdu informasaun sira.
“Ida ne’e mak papel mídia”, nia
subliña hodi kestiona; oinsá mídia luta hodi kontra fake news? (notísia
falsa) Bainhira mídia sosiál públika informasaun ruma, papel mídia mak oinsá
bele halo verifikasaun ba faktu sira ne’e , hetan faktu sira ne’ebé mak loloos,
halo entrevista barak liutan ba ema sira, tuir mai fornese informasaun sira.
Ida ne’e mak notísia sira ne’ebé verifikadu ona.
Imposivel mídia haree tuir
notísia husi mídia sosiál ema ida-idak nian ne’ebé seidauk verifikadu, se ida
ne’e akontese duni bele hamosu diferensa hanoin sira. Dala ida tan, jurnalizmu
tenke book aan, verifika faktu sira, hetan faktu sira hodi fó sai ba públiku.
Ida ne’e mak responsabilidade
mídia. “Notísia sira tenke hamosu movimentu sira, hamosu aktu solidariedade
sira no estadu, hafoin misaun umanitária bele la’o. Mídia bele fó sai faktu,
hato’o informasaun ba públiku; ema le’e no hatene hafoin kontribui”, haktuir
tan bainhira ko’alia kona-ba poder mídia (the power of mídia).
Jornalista: Rafy Belo | Editora:
Rita Almeida
Imajen: Xefe redasaun Media Nasionál
KOMPAS, Indonézia, Budiman Tanuredjo. Foto espesiál
Sem comentários:
Enviar um comentário