domingo, 5 de maio de 2024

Harii Sistema Justisa lori defende Direitos Humanos iha Timor-Leste

(Kontribuisaun ida ba reforma judisiária iha Estadu Direitu Demokrátiku)

Hosi: Hercus Pereira dos Santos* | opiniaun

«Sim, existe recompensa para o justo; de facto, há um Deus que faz justiça sobre a terra.» (Salmo, 58: 12.).

“Sesunguhnya ada pahala bagi

orang benar,

        sesunggunya ada Allah yang

memberi keadilan di bumi” (Mazmur, 58:12).

Iha prosesu konstrusaun ba Estadu Direitu Demokrátiku ne’ebé respeita no valoriza Direitos Humanos, iha parte prinsipál ida-ne’ebé ita presiza tau atensaun maka’as maka Sistema Justisa. Ita sempre iha preokupasaun oinsá maka harii Sistema Justisa ida-ne’ebé di’ak, iha parte ida lori proteje direitu sidadaun sira nian no iha parte seluk lori kontribui ba dezenvolvimentu sósiu-ekonómiku no polítiku Estadu nian. Kestaun rua ne’e iha ligasaun ba malu hela. Ida la bele moris sein ida seluk. Katak bainhira iha protesaun di'ak ba direitu sidadaun sira nian iha tempu hanesan ita garante no kontribui moos dezenvolvimentu iha setór sósiu-ekonómiku no polítiku iha Estadu nia laran. Bainhira ita garante dezenvolvimentu sósiu-ekonómiku no polítiku ita tenke halo ho objetivu maka lori proteje direitu sidadaun sira nian. Tanba bainhira Estadu halo dezenvolvimentu la bele ko’alia de’it iha teoria nia leten maibé kualidade moris povu sira nian, direitu povu sira nian, tenke sai sasukat prinsipál lori avalia katak dezenvolvimentu hala'o duni ho di'ak ka lae. 

Bainhira ita ko'alia kona-ba harii Estadu ita loloos ne’e ita ko’alia hela atu oinsá Estadu asegura no promove moris di'ak ba povu sira. Hari Estadu katak harii moris di'ak ba povu. Moris di'ak ida-ne’ebé, pelumenus, hanesan hetan protesaun no valorizasaun iha Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos nian. Iha kestaun Justisa nian, bainhira Estadu la hamosu Sistema Justisa ne'ebé di'ak maka sei sai fali hanesan fatór ne’ebé bele kontribui lori viola direitu sidadaun sira nian no Direitos Humanos no ikus mai, Sistema Justisa ne'ebé la di'ak bele nakfilak sai naha todan ba Estadu. Tanba Estadu, ou gasta rekursu orsamentu la efisiente ou Estadu la konsege hetan retornu ne’ebé adekuadu ba dezenvolvimentu nasionál. 

Ita bele dehan katak Sistema Justisa ne’ebé la di’ak bele enfrakese Estadu Direitu Demokrátiku, viola Direitos Humanos no bele afeta negativamente ba dezenvolvimentu rai laran. Parte rua ne’e, Sistema Justisa ne'ebé la di'ak no dezenvolvimentu ne’ebé la di'ak, povu maka lori todan. Estadu la bele harii iha konseitu teóriku, númeru no gráfiku nia leten maibé Estadu tenke harii ba ema sira-nia moris di’ak. Ha'u gosta tebes no kontente lori rona iha semináriu ou iha relatóriu sira bainhira malae sira ou analista sira dehan Timor-Leste ne’e riku, iha kresimentu ekonómiku di'ak, dezenvolvimentu rai laran la’o di'ak, iha protesaun ba direitu sidadaun sira nian, iha valorizasaun ba Direitus Humanos, maibé ha'u sei fiar liu bainhira estrada sira iha Dili laran, hanesan kapitál nasaun nian, no moos estrada sira iha territóriu tomak, bele sai di’ak, asegura nesesidade bázika ba populasaun sira, la bele penaliza no bandu serbisu jornalista sira nian ba interese komún Estadu nian, la bele iha diskriminasaun iha asesu ba justisa ou ba partisipasaun vida Estadu nian, sidadaun sira moris livre no sirkula iha kualkér tempu la ho ta'uk, prevene abortu ou soe bebé no problema sosiál sira seluk tan. Katak dezenvolvimentu la’ós de’it iha surat tahan leten maibé kontribui duni ba moris di'ak povu sira nian. Ho nune’e, iha kontestu reforma judisiária nian ita presiza harii Sistema Justisa iha Timor-Leste ne’ebé garante dezenvolvimentu ba povu sira-nia moris di'ak. 

Ha'u tenta buka atu fó-hanoin ruma, tuir ha’u-nia observasaun pesoál ne’ebé ha'u hasoru iha realidade (Ha'u sei limita de’it lori ko’alia kona-ba asuntu morozidade no independénsia órgaun judisiáriu sira nian tanba ne’e, nu’udar de'it ha'u-nia observasaun pesoál. Karik ha'u hala'o serbisu ruma iha instituisaun Estadu nian ou NGO ruma iha área judisiária ou Direitos Humanos maka sei iha liután kondisaun lori hala'o peskiza ne'ebé di'ak liután ba kestaun sira-ne’e. Tanba kestaun judisiária no Direitos Humanos ne’e kestaun kompleksu ida) lori ha'u hanoin oinsá harii Sistema Justisa haree hosi perspetiva Direitos Humanos nian iha Estadu Direitu Demokrátiku Timor-Leste. Apenas nu’udar sidadaun ida-ne'ebé iha interese iha área Direitos Humanos maibé liu-liu moos tanba Timor-Leste nu’udar Estadu ida iha-ne’ebé moris tanba moos nu’udar rezultadu hosi luta ba protesaun Direitos Humanos nian. Hanesan Barbara Oliveira et al hateten iha Os Direitos Fundamentais em Timor-Leste iha pajina 51 “Durante a resistência de Timor-Leste à ocupação da Indonésia, foram utilizados vários mecanismos internacionais para a promoção dos direitos humanos do povo timorense, incluindo a extinta Comissão dos Direitos Humanos, o Conselho de Segurança, a Assembleia Geral das Nações Unidas e o Tribunal Internacianal da Justiça”. Tanba ne’e, ita bele haree iha fali pájina 52 hosi livru ne’ebé temi iha leten bainhira hakerek tuir dokumentu balu hateten katak “[a] luta do povo timorense para ganhar a sua independência foi, em sua essência e em todas as dimensões, uma luta pelos direitos humanos”. No moos lori halo tuir artigu 23 hosi Constituição da República Democrática de Timor-Leste iha-ne’ebé hakerek katak “ Os direitos fundamentais consagrados na Constituição não excluem quaisquer outros constantes da lei e devem ser interpretados em consonância com a Declaração Universal dos Direitos Humanos”.

Bainhira iha prosesu harii Estadu Direitu Demokrátiku Timor-Leste ita presiza tau iha konsiderasaun respeitu ba Direitu Internasionál no ba Direitos Humanos, la’ós de'it iha ita-nia diskursu mamuk sira ou iha ita-nia partisipasaun iha mundu internasionál kona-ba Direitos Humanos, ou halo aprovasaun, ratifikasaun ou adezaun hosi ita-nia órgaun soberania kompetente sira ba norma sira hosi konvensaun, tratadu ou akordu internasionál sira lori vale iha ordenamentu jurídiku internu ita nian hanesan prevee iha Constituição da República Democrática de Timor-Leste iha artigu 9 iha númeru 2 hateten katak “As normas constantes de convenções, tratados e acordos internacionais vigoram na ordem jurídica interna mediante aprovação, ratificação ou adesão pelos respetivos órgãos competentes e depois de publicadas no jornal oficial” no rekoñesimentu Estadu Timor-Leste ba Direitu Internasionál importante tebes hanesan prevee iha númeru 1 ne’ebé hateten katak “A ordem jurídica timorense adota os princípios de direito internacional geral ou comum”, maibé liu-liu no extremamente importante, ha’u repete extremamente importante, no dalaruma ukun na’in sira haluhan tiha maka númeru 3 ne’ebé hateten katak “ São inválidas todas as normas das leis contrárias às disposições das convenções, tratados e acordos internacionais recebidos na ordem jurídica interna timorense”. Ne’e katak kualkér norma Estadu Timor-Leste nian no kualkér desizaun Estadu nian ne’ebé kontra Direitu Internasionál inklui moos Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos ne’ebé Estadu Timor-Leste legalmente simu ona, tuir prosedimentu, la bele akontese iha Estadu Timor-Leste nia moris tomak. Tanba ita bele dehan katak Konstituisaun Timor-Leste bandu, la fó dalan, atu órgaun soberania sira ou funsionáriu Estadu Timor-Leste sira halo lei, hatuur polítika Estadu Timor-Leste nian ou foti desizaun ruma ne’ebé viola Direitu Internasionál no Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos sira-ne'ebé Timor-Leste simu, tuir artigu 9 númeru 2 hosi Constituição da República Democrática de Timor-Leste, ne’ebé maka vale iha ordenamentu jurídiku internu. Tanba lei sira-ne’e, inklui moos polítika no desizaun polítika sira hotu, inválidas hosi pontudevista Constituição da República Democrática de Timor-Leste nian. Hanesan ha'u-nia profesór sira hosi Escola de Direito da Universidade do Minho; Profesór Maria Clara Calheiros ho Sergio Mouta Faria hateten “ No que toca a hierarquia, trata-se de estabelecer uma hierarquia normativa entre diferentes categorias de actos provenientes de distintos órgãos dotados de poder normativo, que implicará a imposição do respeito das normas de grau hirárquico inferior face àqueles de grau superior. Disto decorre que uma eventual contradição se resolve considerando inválido o acto normativo inferior”. Hanesan moos Maria Lúcia Amaral, Profesora no juis Tribunál Konstitusionál Portugál nian, hateten “ Que natureza atribuir à constituição escrita, e que lugar lhe conferir na hierarquia das fontes de direito de um Estado? O programa (teórico) do constitucionalismo moderno só tinha uma resposta “natural” para esta questão. De acordo com a compleição lógica dos seus apostolados, a constituição não só deveria ser fonte de direito, isto é, não só deveria conter e revelar normas jurídico-positivas, como deveria ser a fonte primeira e superior do ordenamento do Estado. Com efeito, se ela era – segundo se dizia – produto do poder constituinte, e se todas as restantes normas eram criação dos poderes constituídos, uma só conclusão parecia possível: o resultado do exercício do poder maior (a constituição) deveria vincular o resultado do exercício dos poderes menores (a lei ordinária, os actos administrativos, as sentenças judiciais). Os textos constituicionais deveriam ser portanto fonte, e fonte superior, de direito positivo estadual”. 

Estadu bele atua bainhira iha perigu momoos (hanesan ema kaer kilat ou terrorista sira ou hanesan ba doenças contagiosas) ba orden publika nian ou ba bem comum, ba interese públiku. Bainhira la iha perigu momoos tanba ema sivíl la kaer kilat (la iha terrorista) ou tanba ema iha konxiénsia maka’as lori kuidadu di’ak-di’ak nia an iha parte saúde nian (ema kuidadu an atu la monu ba doenças contangiosas), Estadu la bele intervein lori kontra Direitos Humanos. Mezmu Estadu atua, iha situasaun estremu balu Estadu iha duni razaun lori atua ba interese públiku, Estadu iha obrigasaun nafatin atu buka oinsá respeita Padraun Internasionál ba Direitu Internasionál ou ba Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos nian ne’ebé Estadu Timor-Leste simu ona no vale iha ordenamentu jurídiku internu iha República Democrática de Timor-Leste nia laran. Tanba karik ukun na'in sira bele halo lei, hatuur polítika Estadu nian no foti desizaun polítika ruma ne'ebé kontra Direitu Internasionál no Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos nian ne'ebé lori favorese ba sira-nia interese no ukun na'in sira bele manan iha tempu agora, maibé ha'u ta'uk de’it maka aban bainrua, liutiha tinan 50, tuir Istoriadór sira-nia hanoin, ou bainhira Timor-Leste ne'ebé modernu no garante loloos liberdade no direitu fundamentál sidadaun sira nian, bele fó naran ne'ebé la di'ak ba ukun na'in sira-ne’e. Nu’udar sidadaun ida, ha'u espera katak Eroi ba Libertasaun Nasionál, presiza atu ajuda harii aliserse di’ak ba Estadu Direitu Demokrátiku iha Direitos Humanos nia leten. Hanesan Sua Excelencia Presidente Taur Matan Ruak hateten sivilizasaun saída maka ita hakarak harii iha Timor-Leste. Ne’e kestaun prinsipál ida-ne'ebé ezije ema hotu-hotu ninia reflesaun liu-liu ba Eroi Libertasaun Nasionál atu evita la bele estraga Estadu Direitu Demokrátiku no la bele viola Direitos Humanos maibé liu-liu hamosu hela kultura no tradisaun di'ak ba moris Estadu Timor-Leste nian ba jerasaun agora no moos ba jerasaun oin mai iha kontestu Estadu Direitu Demokrátiku no Direitos Humanos. Atu iha Istória Timor-Leste nian sei hakerek nafatin katak Eroi Libertasaun Nasionál sai moos nu’udar Eroi ba Konstrusaun Estadu Direitu Demokrátiku ne’ebé respeita ba Direitos Humanos. Ha’u ko'alia hanesan ne’e tanba iha Estadu ne’ebé foin sai hosi funu, papél hosi Eroi Libertasaun Nasionál importante tebes no dalaruma enkuantu sira la kuidadu sira rasik duni maka sei estraga Estadu ne’ebé sira rasik maka fó kontribuisaun iha luta libertasaun nasionál. Liu-liu tanba Eroi Libertasaun Nasionál sira-ne’e ema militár no baibain militár la toman ema krítika, la toman iha demokrasia. Militár iha liña komandu (garis komando, ierarkia iha-ne’ebé ida leten hatún orden ba ida kraik no ida kraik la bele kestiona). Maibé ita hotu, nu’udar timoroan, iha devér atu kuidadu maka buat ne'ebé inimigu halo iha tempu nakukun nia laran, la bele aplika fali iha tempu Ukun Rasik An ida-ne’e. Se lae, ita sei la hatene atu halo diferensa moris iha tempu okupasaun ilegál-estranjeira ho moris iha tempu Ukun Rasik An nian. Ne’e triste boot ida! Ita tenke harii Timor-Leste nu’udar nasaun sivilizadu ida. 

Nu’udar sidadaun ha'u hakarak atu ha'u-nia ukun na'in sira iha naran di'ak nafatin nu’udar Eroi ba Luta Libertasaun Nasionál no moos Eroi ba Defensór ba Direitos Humanos iha Estadu Direitu Demokrátiku Timor-Leste nia moris tomak. Ukun na'in sira iha direitu tomak atu hili apoia sira-ne’ebé kuidadu halo Eroi Libertasaun Nasionál naran di'ak nafatin mezmu iha tempu ida sira la iha ou hili apoia sira-ne’ebé taa no kadoo Eroi Libertasaun Nasionál sira-ne’e tanba iha interese ba rikusoin, projetu ou kadeira. Ha'u ta'uk de'it ema sira-ne’e maka aban bainrua, bainhira Eroi Libertasaun Nasionál la iha, sira maka ko’alia aat uluk-uluk Eroi Libertasaun Nasionál sira-ne’e. Nu’udar jerasaun ne’ebé moris iha tempu Indonézia nian, ha'u akompaña moos situasaun Prezidente Soeharto nian ne'ebé bainhira sei moris ema balu hahi'i no halo Prezidente Soeharto haksolok de’it, asal bapak senang, no ema hanaran nia Bapak Pembangunan, infelizmente bainhira nia mate, situasaun kontráriu, ema fó naran ne'ebé la di'ak de'it ba Prezidente Soeharto hanesan ditadór, anti demokrasia, anti liberdade, violadór Direitos Humanos iha Indonézia. Ha'u espera situasaun ne'ebé akontese ba Prezidente Soeharto sei la bele mosu ba ha'u-nia Eroi Libertasaun Nasionál sira iha Timor-Leste. Dalaruma Eroi Libertasaun Nasionál ladún iha konxiénsia karik, tanba preokupa liu ho serbisu barak-barak oinsá harii Estadu ida-ne’e, maibé buat hotu-hotu ne'ebé Eroi Libertasaun Nasionál ko’alia no halo, mezmu lahó hakarak, sei kontribui lori harii Estadu ida-ne’e. Kontribui ba di'ak ou la di'ak depende ba hahalok di'ak ou la di'ak hosi Eroi Libertasaun Nasionál sira. Tanba Eroi Libertasaun Nasionál sai ona, hakarak ou lakohi, modelu ou padraun ba sidadaun hotu-hotu iha Estadu ida-ne’e nia moris. Sidadaun bele dehan: “Maun-Boot sira moos halo”. Ou sira bele dehan: “Maun-Boot sira maka ko’alia se tan maka atu kontra”. Ha'u hanoin agora daudaun Eroi Libertasaun Nasionál sira maka ukun hela Timor-Leste sei mosu fallansu oioin, satan kuandu aban bainrua ukun na’in la'ós ona Eroi Libertasaun Nasionál, Timor-Leste sei sai oinsá loos ita la hatene. Ita só bele iha garantia ba ukun ne’ebé di'ak iha aban bainrua nian bainhira Eroi Libertasaun Nasionál sira agora harii sistema ukun ne'ebé di'ak ho sistema kontrolu ne'ebé di'ak iha Estadu Direitu Demokratiku no respeita ba Direitos Humanos. Tanba ita bele husu Eroi Libertasaun Nasionál, iha moris loron-loron nian, kuran saída? Ha’u hanoin la iha. Maibé sé sira konsege hatuur sivilizasaun di’ak ida ba moris Estadu nian iha Estadu Direitu Demokrátiku ne’ebé respeita Direitos Humanos, ema sei louva katak sira rai hela patrimóniu ida ba Timor-Leste no ba mundu nia di’ak.

Asesu ba justisa hanesan parte fundamentál ida hosi protesaun ba Direitos Humanos no moos nu’udar indikasaun ida ba Estadu ida-ne'ebé ita hanaran Estadu Direitu Demokrátiku. La iha garantia ba asesu ba justisa ba sidadaun sira ho di'ak no loos ita la bele temi katak ita-nia Estadu ne’e Estadu Direitu Demokrátiku no respeita ba Direitos Humanos. Ita tenke tau iha konxiénsia ba importánsia harii Estadu Timor-Leste nu’udar Estadu Direitu Demokrátiku no respeita ba Direitos Humanos ne’ebé asegura ba sidadaun hotu-hotu iha direitu ba asesu ba justisa. Tanba Estadu Direitu, tuir Profesór Gomes Canotilho, dehan katak “um estado ou uma forma de organização político-estadual cuja actividade é determinada e limitada pelo direito”. Katak Estadu maka kria Direitu no Estadu rasik submete ba Direitu ne’ebé Estadu kria ne’e no lei fundamentál Estadu ida nian maka Konstituisaun no Konstituisaun Timor-Leste rasik moos asegura direitu asesu ba justisa hanesan temi iha artigu 26. Enkuantu Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos nian sira moos buka atu asegura direitu ba asesu ba justisa ba ema hotu-hotu hanesan temi artigu 7 to’o 11 hosi Declaração Universal dos Direitos do Homem no iha artigu 2, 3 no 14 hosi Pacto Internacional sobre Os Direitos Civis e Políticos. 

Agora daudaun Estadu Timor-Leste komesa ona halo reforma judisiária. Tanba ne’e, ita presiza tau iha kestaun pontu importante balu, entre pontu sira seluk tan karik, hanesan: a) Tanbasá ita halo reforma judisiária? b) Ita halo ba sé? c) Ita halo oinsá?

Bainhira ita halo reforma judisiária karik tanba ita haree katak sistema judisiáriu agora sei iha frakeza balu tanba la korresponde ho nesesidade povu sira nian ou interese Estadu nian ou sei falta buat balu iha sistema judisiáriu ne'ebé ita presiza hatuur. Iha Sistema Justisa karik hasoru hela problema sira, entre problema sira seluk, maka hanesan morozidade no independénsia órgaun judisiáriu sira nian. Ha'u limita de'it ba kestaun rua ne’e. Ha'u tenke hateten katak ha'u la bele aborda kestaun hotu-hotu, tanba iha parte ida, kestaun justisa ne’e kestaun kompleksu ida no ita la bele ko'alia buat hotu-hotu iha-ne’e no iha parte seluk, kondisaun seluk-seluk limitadu. Tanba ne’e, ha'u atu limita de'it kona-ba Morozidade no Independénsia Órgaun Judisiáriu nian.

A)     Morozidade

Ita haree katak problema morozidade hanesan problema ne'ebé sempre ema kestiona no ema tau iha atensaun prinsipál bainhira ema ko'alia kona-ba reforma iha parte judisiária. Nasaun boot sira hanesan Portugál ou nasaun boot sira seluk sempre hasoru problema kona-ba kestaun morozidade iha Sistema Justisa sira nian. Kestaun morozidade hamate kualidade justisa nian. Enkuantu kualidade iha justisa bele sai hanesan sasukat ida iha Estadu ne’ebé ita hanaran Estadu Direitu Demokrátiku ne’ebé buka valoriza moos kestaun kona-ba Direitos Humanos. Ita la bele hateten Estadu ida nu’udar Estadu Direitu Demokrátiku ne’ebé iha valorizasaun ba Direitos Humanos bainhira ninia Sistema Justisa Estadu nian la garante direitu ba sidadaun sira atu hetan justisa ba sira-nia moris iha tempu oportunu. 

Hanesan Profesór hosi Universidade de Coimbra, Boaventura Santos, hosi Centro de Estudos Sociais no moos hosi Observatório Permanente da Justiça Portuguesa hateten katak iha tipu rua kona-ba morozidade ne’ebé nia haran morozidade sistémika no morozidade ativa. Nia hateten “morosidade sistémica é aquela que decorre da sobrecarga de trabalho, do excesso de burocracia, positivismo e legalismo”. Nia hateten liután katak “ Com as reformas que incidem sobre a morosidade sistémica podemos ter uma justiça mais rápida”. Maibé liu-liu Profesór Boaventura Santos subliña iha importánsia, la’ós de’it iha seleridade ba resposta judisiál maibé liu-liu iha kualidade. Katak seleridade tenke lori garante kualidade iha justisa. Hanesan nia hateten “Naturalmente que a questão da celeridade é uma questão importante, que é necessário resolver. Sou, naturalmente, a favor de uma justiça rápida. A celeridade de resposta do sistema judicial à procura que lhe é dirigida é também uma componente essencial da sua qualidade”. Enkuantu morozidade ativa, tuir Profesór Boaventura Santos, “ As situações de morosidade activa são situações de processo “na gaveta”, de intencional não decisão em que, em decorrência do conflito de interesses em que estão envolvidos, os envolvidos e os responsáveis pelo encaminhamento da decisão utilizam todos os tipos de escusas protelatórias possíveis”. Morozidade ativa aplika hosi operadores do sistema judicial ho intensaun, tuir Profesór Boaventura Santos, “para impedir que a sequência normal dos procedimentos com vista ao desfecho do caso”. Tanba ne’e, ita presiza konkorda ho Profesór Bouventura Santos katak Timor-Leste bainhira halo reforma judisiária presiza tau atensaun ba kualidade ba Sistema Justisa. 

Ha'u hanoin iha Timor-Leste iha moos esperiénsia rasik, ninia problema rasik, kona-ba kestaun morozidade bainhira Estadu Timor-Leste adota de'it lian portugés nu’udar lian ne'ebé uza iha Tribunál no kuandu uza moos lian tetun lori halo julgamentu iha Tribunál maka númeru ba kazu ne'ebé pendente tuun. Maibé iha kontestu Timor-Leste nian, ita presiza tau iha konsiderasaun moos katak la’ós ema hotu-hotu bele hatene lian tetun no portugés. Ita louva ita-nia Governu bainhira valoriza uza lian tetun iha Tribunál hamutuk ho lian portugés. Ne’e hanesan pasu importante ida. Ita moos la bele haluhan katak populasaun sira balu iha foho ne'ebá balu ladún entende di'ak-di'ak lian ofisiál rua ne’e. Oinsá maka atu rezolve kona-ba lian maka sai moos nu’udar problema ida iha kontestu sosiedade Timor-Leste ne'ebé maka multi-linguístika. Eziste grupu linguístiku oioin iha Timor-Leste. Entendimentu entre parte sira-ne'ebé envolve iha rezolusaun ba konflitu ida iha Sistema Justisa Estadu nian importante tebes atu bele toma em consideração. Fallansu uitoan iha interpretasaun hosi parte ida nia hakarak bele hamosu konfuzaun bainhira parte seluk la entende ho di'ak-di'ak. Direitu lori hatene buat hotu-hotu iha kestaun penál iha lian ne'ebé maka ema ne’ebé envolve iha krime ho lian ne'ebé maka nia hatene parte prinsipál ne'ebé maka prevee iha Pacto Internacional Sobre os Direitos Civis e Políticos iha artigu 14, iha númeru 3 alínea a hateten katak “A ser prontamente informada, numa língua que ela compreenda, de modo detalhado, acerca da natureza e dos motivos da acusação apresentada contra ela”. Nune’e direitu lori hetan intérprete gratuitu importante tebes hanesan prevee iha artigu hanesan iha alínea f ne’ebé hateten katak “A fazer-se assistir gratuitamente de um intérprete, se não compreender ou não falar a língua utilizada no tribunal”. 

Ita moos bele haree katak kestaun morozidade bele hamosu moos tanba kestaun fatin. Ita hatene katak populasaun sira ladún hetan asesu ba justisa ho di'ak iha sosiedade Timor-Leste nia laran tanba Sistema Justisa Estadu nian seidauk to’o ba iha baze. Ita louva tentativa balu ne’ebé Estadu Timor-Leste halo ona. Maibé ita moos presiza hanoin atu oinsá bele ajuda atu populasaun sira bele iha atendimentu imediata lori rezolve sira-nia problema bainhira mosu konflitu iha sira-nia leet lori evita atu la bele hamosu krime seluk-seluk no moos lori bele garante estabilidade no armonia entre populasaun sira. Oinsá maka atu rezolve problema ida iha Sistema Justisa Estadu nian populasaun sira hosi suku no aldeia ida bá to’o iha kapitál ne’ebé dook. Ita moos hatene populasaun sira iha nivel rendimentu ne'ebé ki’ik. Sira iha difikuldade ba transporte, akomodasaun no iha posibilidade afeta negativamente ba sira-nia serbisu nu’udar agrikultór iha baze ne'ebá. 

Atu kombate morozidade maneira ida, entre seluk-seluk, maka oinsá atu lori justisa hakbesik ba populasaun sira. Governu Timor-Leste presiza ajuda buka atu hadi’a justisa ne'ebé di'ak ba povu sira no moos ba interese Estadu nian. Governu bele buka oinsá atu harii, aleinde ezisténsia Tribunál Móvel ne’ebé ita hotu tenke louva, Alternative Dispute Resolution ou Os Meios Alternativos da Resolução de Conflitos lori tulun rezolve povu sira-nia problema ne’ebé maka la'ós oho nian. Ita bele hamosu Alternative Dispute Resolution nu’udar komponente ida-ne’ebé halo parte ba Tribunál ou Departamentu relevante balu, karik hanesan funsiona iha Japaun, lori ajuda rezolve sidadaun sira-nia problema. Se bele, Governu bele hamosu moos departamentu ida kona-ba direitu komunitáriu ne’ebé bele kontempla justisa komunitária povu sira nian. Katak Governu presiza fó kompeténsia no kondisaun ba podér lokál sira lori rezolve povu sira-nia problema ne’ebé la'ós oho nian. Tanba ne’e, Governu presiza tebes atu kria Sistema Justisa ida-ne'ebé buka hakbesik an ba povu sira. Ho nune’e, maka presiza baze legál ne’ebé lori fó dalan atu bele hamosu justisa komunitária. Governu presiza halo treinamentu hanesan dalan lori hanorin ou fahe koñesimentu oinsá podér lokál sira bele atua ho di'ak no loos (lori la bele kontra fali lei Estadu nian no Direitos Humanos) bainhira rezolve problema ou konflitu iha komunidade sira-nia leet. Ho nune’e, la’ós de'it Estadu fó alternativu ba rezolusaun konflitu iha komunidade sira leet, maibé moos Estadu komesa ona redús ema ne'ebé buka justisa iha dalan formál Estadu nian. Sei redús despeza Estadu nian iha área justisa, sei rezolve problema ne'ebé relasiona ho lian (tanba populasaun sira bele rezolve sira-nia problema ho sira-nia lian rasik no indiretamente bele kontribui moos ba valorizasaun ba lian materna), populasaun sira moos la halo despeza iha sira-nia prosesu buka justisa, la impede populasaun sira-nia atividade iha baze no Estadu hatudu duni katak rekoñese no halo tuir artigu 2 númeru 4 Konstituisaun RDTL ne’ebé hateten katak “ O Estado reconhece e valoriza as normas e os usos costumeiros de Timor-Leste que não contrariem a Constituição e a legislação que trate especialmente do direito costumeiro”. Ha'u bele dehan se Estadu la kria sistema konkreta lori halo tuir artigu sira iha Konstituisaun (Inklui moos Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos nian) entaun artigu sira iha Konstituisaun sai hanesan liafuan retórika ne'ebé la iha valór. Normas estaduais sira hotu la iha folin bainhira la kria moos mekanizmu ba aplikasaun. Liafuan sira hotu iha norma Estadu nian sira hotu hanesan de'it liafuan maten bainhira la interpreta no la aplika iha kondisaun reál moris sidadaun nian no Estadu nian. Klaru, ita hotu hatene katak, ukun na’in Estadu nian sei halo hela karik estudu ruma lori buka oinsá atu hatuur polítika, baze legál no sistema ida- ne'ebé bele valoriza Direitu Kostumeiru Timor-Leste nian. 

Valorizasaun ba Direitu Kostumeiru Timor-Leste nian sei hasoru dezafiu balu ne’ebé ligadu ho teoria positivista de direito no dogmatismo jurídico. Iha ema balun, hanesan Kelsen, hanoin katak lei ne’ebé vigora maka lei Estadu nian de’it. Direitu maka Direitu Pozitivu ne’ebé hatuur hosi lejizladór. Ho nune’e, maka Direitu Pozitivu iha Timor-Leste maka lei Estadu nian. Maibé infelizmente Estadu Timor-Leste rasik moos halo konfuzaun bainhira halo lei nº 10/2003, de 10 de Dezembro ne’ebé ko’alia kona-ba fonte ba Direitu. Enkuantu Konstituisaun Timor-Leste, hanesan temi iha leten, rekoñese no valoriza Direitu Kostumeiru iha artigu 2 númeru 4 maibé iha parte seluk lei nº 10/2003, de 10 de Dezembro la temi kona-ba Direitu Kostumeiru. Ou karik bainhira temi fonte ba Direitu iha Timor-Leste maka Konstituisaun, entre seluk, hanesan iha artigu 2 númeru 3 alínea a maka Estadu hanoin katak inklui ona rekoñesimentu ba Direitu Kostumeiru ne’ebé prevee moos iha Konstituisaun Timor-Leste. Se nune’e, ita la hatene loos bainhira maka Estadu bele hasai ona lei kona-ba Direitu Kostumeiru hanesan prevee iha Konstituisaun artigu 2 númeru 4. Tanba iha kontestu Timor-Leste nian iha-ne’ebé sosiedade Timor-Leste nu’udar sosiedade ne’ebé soi no riku iha pluralizmu jurídiku. Iha sosiedade hanesan ne’e, la’ós de’it lei Estadu nian sai nu’udar lei ba sidadaun sira, maibé sidadaun sira rasik iha sira-nia moris loron-loron nian sira uza hela Direitu Kostumeiru ne’ebé tranzmite hosi jerasaun ba jerasaun. Ita hamate ou la rekoñese no la valoriza Direitu Kostumeiru, iha parte ida, ita viola Konstituisaun Timor-Leste nian, iha parte seluk ita hamate patrimóniu kulturál povu ida nian. Maibé bainhira ita rekoñese no valoriza Direitu Kostumeiru Timor-Leste nian ita moos tau iha konfrontu ho teoria positivista de direito. Tebes duni, hosi pontudevista teoria positivista de direito, Estadu maka iha monopóliu ba Direitu. Só Estadu de’it maka hatuur Direitu no dalabarak Estadu hatuur Direitu ho forsa no koersaun iha-ne’ebé Estadu obriga ema hotu-hotu tenke respeita no simu lei Estadu nian. Gosta ou la gosta lei (Estadu nian) maka lei hanesan iha lian latín hateten Dura Lex Sed Lex. Norberto Bobbio moos dehan “ Pelo esforço de centralização do Estado decorrente da intenção do Estado de suprimir gradualmente os ‘poderes paralelos’ que certos grupos sociais tinham para impor condutas válidas e geralmente acatadas aos membros da respectiva comunidade, inclusivamente recorrendo a meios coercivos; ou seja, o Estado vai reclamando para si o monopólio do uso da força legítima e, para tal, limita ou suprime o poder desses grupos sociais mais próximos ou intermediários”. Maibé Norberto Bobbio rasik moos konsidera Direitu la’ós de’it norma maibé moos nu’udar valór no faktu sosiál. Ho nune’e nia, ho moos sira seluk, hamosu teoria tridimensional do Direito ne’ebé buka valoriza moos valór no faktu sosiál. Bazeia ba teoria tridimensional do Direito, Norbeto Bobbio ne’ebé dehan “Direito é tridimensional na medida em que se apresenta como elemento normativo que disciplina comportamentos humanos, pressupondo uma situação de facto e referido a valores determinados”. Ho nune’e, teoria tridimensional do Direito lori ita simu katak Direitu hanesan moos fenómenu sosiál ida, hosi faktu sosiál ida, moris hosi realidade sosiál ida, iha realidade sosiál ida no moris lori korresponde ba realidade sosiál ida. Hosi pontudevista teoria positivista de direito nian, ha’u moos bele karik hanoin katak Direitu hanesan oan-mane hosi realidade sosiál no bainhira moris ho moris nia, nu’udar oan-mane, independente, soi instrumentu koersivu sira, lori proteje hikas realidade sosiál. Ou ho liafuan seluk atu dehan katak norma jurídika mosu hosi faktu sosiál ida, hosi fenómenu sosiál ida, moris hosi realidade sosiál ida, iha realidade sosiál ida no moris lori korresponde ba realidade sosiál ida. Maibé kuandu norma jurídika moris (hamosu ona hosi lejizladór sira) norma jurídika sira-ne’e la depende ona ba realidade sosiál. Kuandu norma jurídika sira-ne’e moris ona entaun iha ninia independénsia totál, interpretasaun no aplikasaun la depende ba realidade sosiál, no lori proteje realidade sosiál ita ema nian no ba interese Estadu nian ne’ebé hetan violasaun hosi protesaun ne’ebé prevee hosi norma jurídika ne’e rasik. Maibé ba ha'u, lei Estadu nian halo ba interese di'ak ba sidadaun no ba Estadu iha kontestu sósiu-kulturál no polítiku rai ida nian rasik duni no ita presiza tetu buat hotu-hotu bazeia duni ba sósiu-kulturál no polítika rai ne’e nian. Se lae ita husu lei Estadu halo ba sé? Lei Estadu halo ba saída? Ba dignifika ema ou ba harahun ema? Lei estadu hanesan mákina punisaun de'it? Ou bele sai moos meiu ida ba transformasaun mentalidade no dignifikasaun ita ema nian? Ha'u hanoin Estadu presiza hili maka halo lei nu'udar meiu ida moos ba transformasaun mentalidade no dignifikasaun ita ema nian iha prosesu harii Estadu Direitu Demokrátiku ne'ebé respeita ba Direitos Humanos.

Ita bele iha hanoin oioin maibé ha'u fiar baibain lei la mosu derrepente no tenke iha razão de ser ida no Lei ne’e rasik sempre hetan influénsia hosi forsa sosiál sira. Hanesan Lawrence M. Friedman hateten “Social forces are constantly at work on the law – destroying here, renewing there; invigorating here, deadening there; choosing what parts of ‘law’ will operate, which parts will not; what substitutes, detours, and bypasses will spring up; what changes will take place openly or secretly. For want of a better term, we can call some of these forces the legal culture. It is the element of social attitude and value. The phrase ‘social forces’ is itself an abstraction; in any event, such forces do not work directly on the legal system. People in society have needs and make demands; these sometimes do and sometimes do not invoke legal process – depending on the culture”. Tanba ne’e, kuandu Estadu hamosu lei (tuir vontade lejizladór nian) sempre tanba bazeia ba realidade sosiál ida, hamosu ho nesesidade ida lori proteje realidade sosiál ne’e rasik ne’ebé maka prevee iha lei ne’e rasik nia laran, iha-ne’ebé se la iha lei ne’e, bele iha violasaun ba ema nia direitu ou violasaun ba Estadu nia interese. Enkuantu Profesór Maria Clara Calheiros ho Sérgio Mouta Faria husik klaru kedas katak Direitu la’ós siénsia sosiál. Tebes duni, ita hotu konkorda ho hanoin ne’e tanba direitu la’ós estuda kona-ba fenómenu sosiál (ne’e área sosiolojia, antropolojia, psikolojia, nst), maibé direitu estuda de'it kona-ba norma jurídika sira. 

Ita hotu simu hanoin hosi teoria positivista de direito ne’ebé fó dalan atu Estadu iha monopolia lori halo lei sira. Maibé ita moos espera katak bainhira Estadu halo lei sira presiza halo lei iha kontestu Timor-Leste nian ho ninia karakterístika rasik, ho ninia kultura rasik, ho ninia maneira hanoin rasik, ho nesesidade rasik no moos ho ninia Istória rasik. Ou ho liafuan badak hosi Lawrence M. Friedman maka dehan legal culture iha-ne’ebé nia dehan katak “Besides structure and substance, then, there is a third and vital element of the legal system. It is the element of demand. What creates a demand? One factor, for what of a better term, we call ‘the legal culture’. By this we mean ideias, attitudes, beliefs, expectations, and opinions about law”. Iha-ne’ebé nia ko’alia liután katak “Basically, legal culture refers to two rather different sets of attitudes and values: that of the general public (we can call this ‘lay legal culture’), and that of lawyers, judges, and other professionals (we can call this ‘internal legal culture’). Lay legal culture can exist on many levels. It is possible to speak of the legal culture of France or Nigeria as a whole (attitudes and values which, on the whole are characteristic of Frenchmen or Nigerians). There are also regional, local, or group attitudes and values about law; those of the Yoruba, or Jews, or Britons, or plumbers, cabdrievers, big business executives”. Tanba ne’e, ita la bele halo lei sira hanesan iha rai Europa ne’ebá ou iha kontinente seluk ne’ebá. Ita moos kuidadu atu la bele halo lei copy-paste hosi rai seluk nian. Lei bele di’ak tebes iha rai seluk maibé ita presiza haree se lei sira-ne’e bele uza iha Timor-Leste ka lae. Ita presiza halo lei ita nian rasik; lei sira-ne’ebé kondís ho realidade sósiu-kulturál no polítika ita-nia rain nian. Se ita halo lei tuir rai seluk nian ou copy-paste hosi rai seluk nian ha'u bele kompara hanesan aman ne’ebé haree sapatu furak ida (marka Nike ou Adidas) iha loja no nia hakarak tebes atu hola ba oan. Maibé kuandu to’o iha uma nia oan hatais sapatu ne’e la to’o. Ou oan lakohi hatais ou, se aman obriga hatais, labarik bele tanis tanba aperta halo labarik ain moras no la’o la di’ak. Osan gasta leet de'it. Lei moos hanesan, lejizladór sira haree lei ruma hosi rai seluk di'ak tebes, kuandu copy-paste loos de'it sei fó todan ba Estadu no moris povu nian. Ou lei sira-ne’e populasaun lakohi simu no populasaun sira kontra ou se Estadu obriga, lei ne’e rasik sei hamosu lian halerik hosi populasaun sira. Haterus populasaun sira tanba estraga populasaun sira-nia moris no dezenvolvimentu la la’o. Lei ne’ebé Estadu hamosu tenke ajuda populasaun sira-nia moris no valoriza identidade kulturál povu nian lori asegura Estadu Direitu Demokrátiku no moos lori respeita ba Direitos Humanos. Hanesan ezemplu ha'u temi liu de’it, maibé sei iha asuntu seluk moos, hanesan lei rai inklui rai adat nian, tara bandu, barlakeadu, lia fetosaa ho umane, direitu feto no labarik nian, nst. Estadu tenke respeita direitu povu nian lori promove Direitu Kostumeiru ne’ebé lori respeita ba Direitos Humanos hanesan UN Declarations on the Rights of Indigenous Peoples (2007) subliña ba importánsia “the collective right to promote and develop culture, customs and Institutions in accordance with standards of human rights”. 

Bainhira ita haree di'ak-di'ak, kualkér povu ida moris iha kultura ida. Iha identidade kulturál rasik. Ho nune’e ha'u konkorda ho Gadamer bainhira nia hateten, “é na tradição que somos e que podemos vir a ser”. Ne’e katak ita ema nia moris tenke iha ligasaun ho tradisaun tanba tradisaun halo parte ba ita ema nia moris. Ha'u bele dehan ita ema moris iha tradisaun, hosi tradisaun no hamutuk ho tradisaun. Maibé tradisaun sira hotu ita ema maka halo. Ho nune’e tradisaun sira-ne’e rasik moos moris iha kontestu ida no iha tempu ida nia laran. Tradisaun ida vale iha kontestu no tempu balu maibé iha kontestu no tempu seluk la kondís ona ho realidade moris ita ema nian no ita ema presiza halo adaptasaun. Tradisaun ne’e rasik tenke dinámiku, hanesan moris ne’e rasik moos dinámiku. Tanba ne’e, Direitu Kostumeiru ne’ebé maka la kondiz ona ho realidade moris ita ema nian iha tempu agora, iha kontestu Estadu Direitu Demokrátiku no ba valorizasaun Direitos Humanos nian, ita tenke halakon. Tanbasá ita la hamosu tradisaun foun ne’ebé maka di'ak lori asegura Estadu Direitu Demokrátiku no respeita Direitos Humanos nu’udar tradisaun ida-ne’ebé ita bele husik hela ba jerasaun foun oin mai?

Portugál rasik nu’udar nasaun antiga ida iha mundu iha-ne’ebé soi kultura jurídika estaduál ne’ebé forte sei fó valorizasaun ba kostume hanesan prevee iha sira-nia kódigu sivíl iha artigu 348. Carlos Feijó hateten katak “Note-se ainda que, nos termos do nº 3 do artigo 348º, o tribunal só estará habilitado a julgar de acordo com o Direito posto, com a lei, se não existir ou não se puder comprovar o conteúdo do Direito consuetudinário invocado”. Ho nune’e maka Carlos Feijó moos hateten liután katak “ Nesse sentido, aquela posição pugnando pela supremacia e prevalência da lei como traduzindo a vontade geral daria espaço ao costume como fonte mediata na medida em que a lei lhe reconhece valor como efectivo meio de vivência e regulação da vida a nível local, funcionando como mecanismo de homeostase, de regulação social, ao nível local (estrangeiro). Freitas do Amaral moos dehan katak “ para o CC [Código Civil português], afinal o costume é fonte do Direito!” Freitas do Amaral haforsa liután ninia hanoin lori dehan “ o costume é a fonte de direito nos tribunais portugueses, não apenas quando a parte interessada o invoque e prove, mas também – e este é o ponto mais interessante – quando nenhuma das partes o invocar, desde que o tribunal o conheça e consiga determinar o seu conteúdo”. Hanesan moos Profesór Maria Clara Calheiros ho Sérgio Mouta Faria hateten, relasiona ho Portugál nia lei katak “ É o que acontece no nosso ordenamento jurídico com o costume e com o direito estrangeiro. Aqueles que pretendem acolher-se a uma norma consuetudinária ou uma norma jurídica de um ordenamento jurídico que não seja o português vêem recair sobre si o ónus da sua prova”. Maibé depois Profesór Maira Clara Calheiros ho Sergio Mouta Faria hateten moos katak “Ora, se em matéria de alegação de matéria de facto cabe aos litigantes assumirem, sob pena de verem frustrada a sua tese, a liderença, já o mesmo não acontece relativamente à invocação do direito aplicável – a este respeito vale o princípio iura novit curia, ou seja, o tribunal tem obrigação de conhecer o direito. Deste modo, se um dos litigantes se esquece na acção de alegar a existência de certo prejuízo que sofreu, tal facto pode determinar a perda do direito à respectiva indemnização, mas o mesmo não acontece se, invocado o prejuízo, aquele mesmo litigante não mencionou as regras de direito face às quais lhe assitiria um direito à indemnização”. Ho prinsípiu ida-ne’ebé hanaran iura novit curia katak Tribunál iha obrigasaun lori hatene Direitu maka parte ne’ebé iha konflitu la hatene lei ruma maibé se Tribunál hatene, Tribunál tenke aplika lei ne’e. 

Ha'u haree ema ne'ebé maka iha hanoin rua-rua, dúvida, ba valorizasaun Direitu Kostumeiru iha moos razaun tanba sira iha preokupasaun bainhira iha Direitu Kostumeiru la valoriza dignidade ema nian no viola Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos. Ba sira-nia preokupasaun sira-ne’e ita hotu konkorda. Tanba ne’e, bainhira Estadu halo karik lei ne'ebé regula kona-ba Direitu Kostumeiru sei buka atu hatuur iha prinsípiu prater legem ou secundum legem no bazeia ba Direitu Internasionál no Mekanizmu Internasionál ba Protesaun Direitos Humanos inklui moos ba Konstituisaun Repúblika Demokrátika Timor-Leste (no ho kuidadu ba artigu 9 no artigu 23 entre artigu sira seluk moos). Katak Estadu halo lei kona-ba Direitu Kostumeiru tuir Konstituisaun Repúblika Timor-Leste haruka iha artigu 2 númeru 4 maibé respeita moos artigu 9 no artigu 23 no artigu seluk-seluk ne’ebé relevante. Atu lei sira la bele kontra fali Konstituisaun. Ho nune’e maka ita, aleinde garante Timor-Leste nu’udar Estadu Direitu Demokrátiku no respeita ba Direitos Humanos (lori halo tuir duni ita-nia Konstituisaun haruka), ita moos aproveita pluralizmu jurídiku nu’udar meios alternativos lori ajuda populasaun sira-nia moris, rezolve sira-nia problema no garante estabilidade no armonia entre sidadaun sira. 

Tuir International Council on Human Rights Policy (ICHRP) nia estudu kona-ba Plural Legal Orders and Human Rights rekoñese katak “the tension between culture and rigths is a dynamic processs rather than a pair of static opposites. People are bearers of culture and of rights. They influence one another and the rights paradigm itself is a cultural phenomenon”. Hanesan moos hanoin hosi Brian Tamanaha bainhira nia hateten katak “ The basic problem is that local norms and process could not be removed their original medium without losing their integrity. In many indigenous contexts, rules were not treated as bainding dictates, but rather as flexible rules that could be negotiated in the course of resolving disputes. Enkuantu René David hateten katak “o costume deve ser mais um dos elementos que permitem ao jurista descoberta da solução justa”. Tanba ne’e, ha'u konkorda ho hanoin hosi Carlos Feijo nian bainhira nia hateten katak “A postura monista que vê no Estado a fonte exclusiva de criação e aplicação do Direito é um paradigma que merece ser repensado”.

Agora ita moos kuidadu, iha nasaun hotu-hotu, relasiona ho reforma judisiária, ita hasoru hela parte rua iha-ne’ebé hanesan Boaventura Santos hanaran hegemónico no contra-hegemónico. Tuir Boaventura Santos, hegemónico “É um campo dos negócios, dos interesses económicos, que reclama por um sistema judiciária eficiente, rápido, que permita a previsibilidade dos negócios, dê segurança jurdídika e garanta a salvaguarda dos direitos de propriedade. Os protagonistas do campo hegemónico são o Banco Mundial, o Fundo Monetário Internacional e as grandes agências multilaterais e nacionais de ajuda ao desenvolvimento, como o Banco Internacional de Desenvolvimento, a USAID, etc. É neste campo que se concentra a grande parte das reformas do sistema judiciária por todo o mundo. Iha parte contra-hegemónico nia dehan “É o campo dos cidadãos que tomaram consciência de que os processos de mudança constitucional lhes deram direitos significativos e que, por isso, vêem no direito e nos tribunais um instrumento importante para fazer reivindicar os seus direitos e as suas justas aspirações a serem incluídos no contrato social. Instala-se um certo inconformismo em relação à discrepância entre os direitos consagrados e os direitos aplicados”. Oinsá atu akomoda situasaun rua ne’e maka ita presiza kuidadu, iha prosesu halo reforma judisiária, atu parte ida la bele estraga parte seluk. 

B) Independénsia órgaun judisiáriu nian

Parte fundamentál ida hosi Sistema Justisa Estadu nian maka órgaun judisiáriu sira bele iha independénsia totál ba sira-nia atividade. Iha parte seluk, iha realidade iha asuntu balu ne'ebé populasaun sira presiza atu hetan solusaun ba sira-nia problema ladún iha atendimentu efetivu no efisiente hosi entidade Estadu nian ne'ebé iha knaar ba rezolve problema sira-ne'ebé maka populasaun sira hato’o ne'ebé kontribui moos ba kestaun morozidade. Maibé kuandu halai ba morozidade ativa ita-nia Kódigu Penál prevee moos solusaun balu atu populasaun sira bele uza, entre seluk, maka abuso do poder (artigu 297), denegação da justisa (artigu 282) no relasiona ho advogado ou Defensor Público maka prevaricação de Advogado ou Defensor Público (artigu 288). Tanba relasiona ho kazu krime maka ne’e kompeténsia iha Ministério Público nian ona nu’udar na’in ba krime ho nune’e Ministério Público tenke investiga bainhira populasaun balu hato’o keixa. Ne’e la’ós ona entre separasaun funsaun instituisaun órgaun judisiáriu idak-idak nian. Tanba separasaun funsaun hosi instituisaun órgaun judisiáriu sira, idak-idak ninia knaar, ida la mete ida seluk nian bainhira lori hala'o serbisu serbí ba justisa, tuir lei haruka, maibé kuandu iha instituisaun órgaun judisiáriu sira karik iha funsionáriu balu bainhira hala'o sira-nia knaar maka komete karik krime (hanesan prevee iha Kódigu Penál) maka Ministério Público obrigatoriamente tenke investiga kuandu populasaun hato’o keixa. Tanba ne’e, ita presiza iha konxiénsia moos katak bainhira nu’udar instituisaun Estadu nian entaun idak-idak iha ninia independénsia rasik no órgaun judisiáriu sira hotu moos iha sira-nia independénsia rasik. Maibé iha ezersísiu ba funsaun (execício da função ou hala'o funsaun, hala'o knaar) funsionáriu Estadu nian hotu submete ba lei ne’ebé maka iha. La’ós ona problema instituisaun nian kuandu indivíduu (oknum) hosi instituisaun judisiária sira-ne’e halo hahalok ruma ne’ebé kontra karik lei. Hanesan iha Indonézia, mezmu juis ida hosi Tribunál Konstitusionál rasik maibé kuandu nia iha indikasaun ba korrupsaun (kontra lei penál), Komisi Pemberantasan Korupsi prosesa nia. Dalaruma iha balu hanoin envezde hatama ema ba prizaun, hotu-hotu la manan buat ida, pelumenus husu netik indenizasaun no direitu seluk tan tuir lei haruka atu lori hala'o moris ne’e ba oin. Maibé kuandu situasaun la di'ak liu,la iha solusaun favoravel, infelizmente no secara terpaksa, maka foin hanoin atu prosesu tuir lei penál nian. Ema ida atu lakon leet de’it buat hotu-hotu, ha'u hanoin lae! Hanesan karik ema hola sasán iha loja, se ema la hetan sasán entaun osan tenke fó fila. Ema fó osan tanba lori hola sasán. Ema la bele lakon leet de'it osan no la hetan moos sasán. Se maka bele simu ida-ne’e? Ha'u hanoin ema hotu-hotu sei la simu. Ne’e maka kestaun justisa. 

Kazu kontráriu, bainhira funsionáriu Estadu nian sira hala'o serbisu no halo tuir hela lei haruka, maka funsionáriu hasoru asidente ruma no funsionáriu ne’e la sala, bainhira nia la kontra lei ruma, no Estadu maka tenke toma responsabilidade karik iha indenizasaun ruma ba parte ne’ebé afetadu. 

Baibain bainhira populasaun sira hetan impedimentu ba asesu ba justisa dalaruma tanba razaun oioin no entre razaun sira-ne’e maka karik tanba entre ema sira-ne'ebé iha konflitu ba malu, ida entre sira iha relasaun amizade, familiár, polítika ou relasaun espesiál ruma ho indivíduu balu ne'ebé maka kaer knaar iha entidade Estadu nian ba justisa. Ho nune’e, maka impede atu populasaun sira bele hetan solusaun lalais, efisiente no efikás ba sira-nia problema. Tau hela populasaun sira iha situasaun dilemátika nia laran sein esperansa ba kazu ne'ebé populasaun hakarak rezolve. Ita sei la bele ko'alia, ne’e hanesan ita bosok malu de'it, bainhira órgaun judisiáriu sira la iha mekanizmu ida-ne'ebé lori bele garante katak bainhira sira-nia funsionáriu sira hala'o sira-nia knaar la hetan interferénsia hosi entidade sira seluk ou hosi indivíduu sira seluk ou hosi diskriminasaun rasiál ou étnika, grupu ou partidáriu. Tanba ne’e, atu garante independénsia hosi órgaun judisiáriu ita presiza kria mecanismo do controlo ida-ne'ebé forte no bele mai hosi Estadu ou bele mai hosi sosiedade sivíl sira. Ita louva Estadu Timor-Leste ne’ebé kria Provedoria dos Direitos Humanos e Justiça. Maibé ita karik moos presiza órgaun seluk ne’ebé bele sai mandatáriu lori kazu populasaun nian hasoru funsionáriu instituisaun Estadu nian ba Tribunál lori kontribui asegura direitu sidadaun sira nian ba asesu ba justisa no ba protesaun Direitos Humanos iha Timor-Leste. 

Mecanismo do controlo ne'ebé mai hosi Estadu maka tenke kria lei ne'ebé forte lori hatún sansaun ne'ebé forte administrativamente ou penál ba funsionáriu Estadu nian ne'ebé la kolabora ho justisa ou funsionáriu Estadu nian iha órgaun judisiáriu ne'ebé la hala'o ninia funsaun ho independénsia totál. Estadu presiza fó knaar, liuhosi baze legál, ne’ebé di'ak liután ba Comissão Anti Corrupção lori hala'o funsaun sira nian ho di'ak. Autoriza moos CAC partilla funsaun ruma hosi Ministério Público nian. Katak CAC bele sai moos nu’udar na’in ba krime maibé relasiona de’it ba krime ne’ebé ligadu ho ezersísiu funsaun funsionáriu Estadu nian. Iha parte seluk ita bele kria ita-nia CAC halo sai hanesan KPK Indonézia nian ne’ebé bele integra ho karakterístika Timor-Leste nian rasik. Maibé ita bele haree katak KPK Indonézia nian, la’ós de’it ukun na'in ezekutivu nian de'it maka sira prosesa, juis hosi Tribunál Konstitusionál de’it moos sira kaer no prosesa. Situasaun iha Indonézia nian karik akontese hanesan moos iha Itália iha tinan 1990 buka kombate korrupsaun. 

Iha hanoin balu atu halo lei CAC nian lori hatama moos inversaun ba onus da prova no iha parte seluk ita moos hatene katak teoria direitu penál hanorin katak la bele iha inversaun ba onus da prova ba kazu krime. Solusaun ba kazu ne'e maka Estadu bele halo lei ida lori obriga funsionáriu Estadu nian hotu-hotu deklara ninia rikusoin bainhira asume kargu xefia ruma. Kargu saída de'it lei maka sei define klaru iha-ne'ebá. CAC bele ajuda lori define kargu saída de'it maka rentan ba korrupsaun. Bainhira funsionáriu Estadu nian remata kargu, nia tenke moos deklara ninia rikusoin. Katak deklara rikusoin antes no depois hala'o knaar xefia. Ne'e hanesan dalan prevensaun ne'ebé ita presiza hanoin lisuk took. Ha'u fiar dalan prevensaun di'ak liu. Ema ida tama prizaun tanba korrupsaun la iha ema ida maka manan. Estadu la manan buat ida, a não ser lei Estadu nian obriga fó fila osan. Ema tama prizaun moos hasa'e despeza ba Estadu de'it. Tanba ne'e, ita buka mekanizmu prevensaun ne'ebé maka forte no adekuadu ne'ebé la fó dalan atu ema halo korrupsaun. 

Estadu moos presiza hatuur Defensoria Publika nu’udar órgaun independente totál ida. La’ós de'it independénsia iha liafuan mamuk ne'ebé la vale buat ida maibé liu-liu oinsá atu Defensoria Publika sai nu’udar órgaun independente ida duni iha sira-nia atividade hotu-hotu inklui iha administrativa no finanseira. Katak Defensoria Publika la bele tutela ba Ministério da Justiça iha kualkér dependénsia ruma. Maibé hamriik mesak. Karik Defensoria Publika la bele hamriik mesak bele submete finanseiru-administrativamente ba Gabinete da Presidência da República iha-ne’ebé baibain ita timoroan konsidera Presidente da República nu’udar aman ba nasaun. Tanba Defensoria Publika maka hanesan dalan atu populasaun ki’ik sira bele defende sira-nia an, asesu ba Tribunál, bainhira sira hetan violasaun ruma ba sira-nia direitu ou bainhira sira presiza atu proteje sira-nia direitu iha Estadu Direitu Demokrátiku ne'ebé proteje Direitos Humanos. Bainhira Defensoria Publika sei submete ba órgaun ezekutivu, iha karik tendénsia ou iha karik probabilidade boot atu populasaun ki’ik sira sei la bele hetan, tanba iha karik impedimentu, protesaun ba sira-nia direitu bainhira populasaun ki’ik sira-ne’e hasoru problema ruma ho ukun na’in sira iha Governu ou ho sira-ne’ebé ligadu ba partidu ne’ebé maka kaer Governu. Tanba kualkér órgaun judisiáriu ida la independente tanba sira iha ligasaun direta iha kestaun finanseira no administrativa ho Governu. Oinsá atu hakotu interferénsia sira-ne’e maka ita presiza buka mekanizmu ida-ne’ebé maka bele asegura loloos independénsia órgaun judisiáriu sira nian. 

Ho nune’e maka ha'u bele dehan katak Defensoria Publika maka sai nu’udar entidade ida, entre entidade sira seluk, ne’ebé iha papél extremamente importante tebes no sai nu’udar vanguarda ba Estadu Direitu Demokrátiku no Direitos Humanos iha-ne’ebé lori garante duni asesu ba justisa ba sidadaun sira. Ita la bele dehan Estadu ida nu’udar Estadu Direitu Demokrátiku ne’ebé respeita Direitos Humanos bainhira la iha garantia ba sidadaun sira lori iha asesu ba justisa.

Ita hakarak ou lakohi, tanba ne’e la'ós kestaun hakarak ou lakohi maibé direitu fundamentál sidadaun sira nian iha Estadu Direitu Demokrátiku nia laran ne'ebé iha protesaun ba Direitos Humanos, Defensoria Publika tenke independente no tenke hala'o sira-nia knaar ho di’ak no profisionál ba ajuda populasaun sira-ne’ebé presiza sira-nia asisténsia jurídika. Lahó sira-nia tulun, sira-nia matenek no profisionalizmu, populasaun ki’ik no ki’ak sira la bele hetan justisa, la bele lori sira-nia kazu ba Tribunál no la bele defende an iha Tribunál. Ha’u bá haree julgamentu ida (iha momentu ne’ebá ha'u bá ho intensaun atu haree lala'ok julgamentu iha Tribunál ba ha'u-nia estudu mestradu) iha Tribunál relasiona ho kazu oho malu entre arte rituál sira iha distritu ida iha-ne’ebé, tuir ha'u-nia haree, Defensór Titulár sira ladún hala'o sira-nia knaar ho di’ak. Tanba iha julgamentu ne’e nia laran ha'u la haree diferensa, se la’ós hosi sira-nia hatais, entre Prokuradór ho Defensór Titulár sira. Prokuradór akuza, tuir duni sira-nia funsaun, ba hahalok krime ne'ebé maka membru arte rituál sira-ne’e karik (lori respeita ba presunção da inocência) halo. Maibé Defensór Titulár sira la buka atu “defende” arguidu. Ne’e hanesan esperiénsia ida-ne’ebé ha'u haree iha julgamentu ida iha Tribunál. Apenas iha julgamentu ida de’it no ha'u moos la bele jeneraliza katak Defensór Titulár sira la defende arguidu. Ho nune’e maka ha'u hakerek defende entre aspas. Tanba karik iha julgamentu antes sira moos hala'o ona sira-nia funsaun lori buka defende arguidu sira ou se lae iha julgamentu oin fali maka sira buka defende arguidu. Karik, iha momentu ne’ebá no só iha momentu ne’ebá de’it maka sira la defende arguidu. 

Ha’u espera atu Defensór Titulár ba kazu sira iha Tribunál presiza buka atu defende arguidu ho di’ak no ho profisionalizmu. Iha kazu krime nian, pelumenus, Defensór Titulár sira buka kontribui lori hatún pena ba arguidu sira kuandu arguidu sira hatudu sira-nia kolaborasaun no “hahalok di’ak” karik hanesan sira hatudu arrependimentu maka’as. Karik iha parte ida-ne’e maka importante tebes atu iha komunikasaun di’ak entre kliente ho Defensór Titulár sira. Esplika ba sira kestaun ruma kona-ba lei ne'ebé relevante ho sira-nia situasaun. Ha'u la hatene iha krime nian iha ka lae hal-hal yang memberatkan no hal-hal yang meringankan ba arguidu sira. Tebes duni, ema iha probabilidade halo sala (bainhira Tribunál seidauk deside no ita respeita presunção da inocência) ou ema bele halo sala (bainhira Tribunál deklara ona) maibé ema nu’udar ema no ita presiza iha tratamentu ne'ebé di'ak no adekuadu. Se ema la arrepende ba krime ne'ebé nia halo ou iha hal-hal yang memberatkan maka tenke fó duni sansaun ne'ebé todan. Maibé liu-liu dalaruma ita presiza haree moos katak ema ida halo sala la'ós tanba ninia hakarak maibé tanba sirkunstánsia no mentalidade Timor-Leste nu’udar nasaun ne'ebé foin sai hosi funu naruk sei iha mentalidade balu ne'ebé sei mai hosi tempu funu nian ou iha sirkunstánsia balu ne'ebé lori ema ida halo sala. Katak funu naruk ne’e halo ema soi mentalidade balu ne'ebé la di'ak no ita presiza hamosu moos forma balu lori muda mentalidade la di'ak sira-ne’e iha kontestu harii Estadu Direitu Demokrátiku no respeita ba Direitos Humanos. 

Iha kontestu Timor-Leste nian, ita presiza akomoda teoria positivista de direito ho valorizasaun ba Direitu Kostumeiru Timor-Leste tuir Konstituisaun haruka. Karik ita bele dehan katak, iha Sistema Justisa Timor-Leste nian dalaruma presiza iha faze tranzisaun ida di'ak atu lori evita “xoke kulturál”, entre kultura jurídika legalista ho direitu kostumeiru (pluralizmu jurídiku) Timor-Leste nian. Maibé ita tenke tau klaru kedas katak valorizasaun ba Direitu Kostumeiru lori respeita ba ita-nia Konstituisaun, Direitu Internasionál no ba Mekanizmu Internasionál Protesaun ba Direitos Humanos iha kontestu harii Estadu Direitu Demokrátiku ne'ebé respeita ba Direitos Humanos. Ne'e katak valorizasaun ba Direitu Kostumeiru lori respeita Direitu Pozitivu ne’ebé Estadu kria no Estadu kuandu kria Direitu Pozitivu lori valoriza moos Direitu Kostumeiru tuir Konstituisaun, Direitu Internasionál no Mekanizmu Internasionál Protesaun ba Direitos Humanos.

Tanba ne’e, ha'u fiar ema ne'ebé kaer lei di'ak la’ós ema ne'ebé kaer lei ho matan-taka maibé ema ne’ebé kaer lei ho matan la taka (matan moos) atu lori haree buat hotu-hotu, lori tetu buat hotu-hotu, lori foti desizaun ruma ne'ebé di'ak liu. Ho nune’e, karik di'ak liu ba ema ne'ebé aplika lei presiza, hanesan símbolu ida, matan la taka no hatais adat Timor-Leste nian atu lori haree buat hotu-hotu ne'ebé di'ak ho realidade sósiu-kulturál no polítika Timor-Leste nian rasik ba sidadaun no Estadu Timor-Leste nia di'ak. Tanba, mai ha'u, aplika lei bainhira hamosu prejuizu ba an, ba ema seluk no ba Estadu. Iha parte ida-ne’e presiza moos lejizladór iha Timor-Leste sira-nia kuidadu, sira-nia matan la bele taka moos, atu kuandu halo lei ruma presiza haree moos ba sirkunstánsia no realidade sósiu-kulturál no polítika Timor-Leste nian.

Iha parte importante tebes ida moos maka mekanizmu kontrolu hosi sosiedade sivíl sira nian atu asegura direitu sidadaun hotu-hotu nian ba asesu ba justisa no independénsia órgaun judisiáriu sira nian. Ita louva organisição não governamental sira-nia serbisu ne'ebé sira halo durante ne’e, entre sira, hanesan JSMP, Yayasan HAK, Ajar, Rede Feto, no moos hosi parte Igreja Katólika nian bainhira sira fó moos hanoin importante ruma ba Sistema Justisa iha Timor-Leste. Universidade Nasionál Timor Lorosae, nu'udar universidade publika no iha liu kondisaun nesesáriu, presiza harii Centro de Estudo Social, Centro dos Direitos Humanos, Observatório ba Justisa Timor-Leste no Observatorio ba Direitos Humanos iha Timor-Leste lori bele halo peskiza no analiza ruma kona-ba kestaun justisa no Direitos Humanos iha Timor-Leste. Ha’u moos hakarak sujere moos atu Ministério da Educação bele moos harii departamentu ida kona-ba Direitos Humanos atu lori bele haree polítika implementasaun Direitos Humanos ba estudante sira. 

Se bele karik Procudoria Geral da República de Timor-Leste bele harii moos departamentu ida-ne’ebé ligadu ho Direitos Humanos lori, hanesan iha Portugal iha Procuradoria-Geral da República iha Gabinete de Documentação e Direito Comparado, kontribui moos ba Direitos Humanos. Ha'u hakarak sujere hanesan moos ba Parlamentu Nasionál. 

Ha’u moos, nu’udar sidadaun simples ida, hakarak aproveita lori sujere ba Señór Francisco Guterres - Lu Olo ne’ebé eleitu nu’udar Presidente da República Democrática de Timor-Leste, tanba Presidente da República, hanesan parte importante ida, durante ne’e fahe prémiu Direitos Humanos ne’ebé maka di’ak tebes atu lori valoriza no insentiva indivíduu, grupu no sosiedade sira lori promove no asegura protesaun Direitos Humanos ba komunidade sira maibé importante ida seluk moos atu, se bele karik, iha Prezidente eleitu Señór Francisco Guterres – Lu Olo nia ukun, hamosu departamentu Direitos Humanos atu, iha parte ida, lori koordena, kolabora ba atividade ruma, estudu, semináriu, sosializasaun ba komunidade relasiona ho Direitos Humanos serbisu hamutuk ho entidade Estadu nian no sosiedade sivíl sira-ne'ebé relevante no, iha parte seluk, buka lori fó hanoin ruma ba Presidente da República bainhira Presidente da República presiza foti karik medida ruma ou halo karik intervensaun ruma relasiona ho kestaun Direitos Humanos. 

Povu Timor-Leste fiar iha Señór Francisco Guterres - Lu Olo nia ukun sei hakbesik an ba povu iha-ne’ebé hanesan indikasaun ida maka iha planu atu konvida xefe suku hotu-hotu iha Timor-Leste lori partisipa moos iha loron tomada da posse Señór Francisco Guterres – Lu Olo nu’udar Presidente da República Democrática de Timor-Leste hanesan moos Señór Prezidente Taur Matan Ruak halo iha ninia ukun bainhira la’o bá vizita suku sira iha Timor-Leste ho intensaun atu hakbesik an ba povu sira. Señór Prezidente Taur Matan Ruak hala'o ninia intervensaun balu, check and balance, ne’ebé ita bele louva iha-ne'ebé hatudu loloos oinsá atu buka kontribui hari’i Estadu ida-ne’e ho di'ak no ho kuidadu. Mezmu Prezidente Taur Matan Ruak promulga lei pensaun vitalísia maibé ita bele haree katak promulgasaun lei ne'e hanesan “terpaksa” de'it bainhira ita rona liafuan ruma hosi mensajen Señór Prezidente Taur Matan Ruak ne'ebé lee iha Parlamentu Nasionál fó sai iha notísia RTTL iha loron 2 fulan Maiu tinan 2017 katak lei ne'e privilejia de'it ema balu. 

Povu Timor-Leste moos sei tau esperansa boot liután ba Señór Francisco Guterres – Lu Olo tanba Señór Francisco Guterres – Lu Olo iha esperiénsia lubuk ida nu’udar Prezidente Parlamentu Nasionál, hasai kursu lisensiatura iha Direitu. Ho nune’e, povu Timor-Leste sei hein polítika di’ak ruma hosi Señór Francisco Guterres - Lu Olo lori kontribui iha prosesu harii Estadu Direitu Demokrátiku iha-ne’ebé respeita ba Direitos Humanos ba povu sira-nia moris di’ak. 

Iha parte importante seluk ida moos maka formasaun espesializada kontínua ba operadór justisa sira hotu, katak maluk sira hotu-hotu ne'ebé serbisu no serbí ba Justisa atu nune’e sira bele hasa’e sira-nia matenek, kualidade, efisiénsia no efetivu iha sira-nia serbisu sira hotu. Tanba sein formasaun espesializada ne'ebé maka di'ak bele kontribui ba morozidade, kualidade Justisa la di’ak no afeta moos ba independénsia órgaun judisiáriu. Ha'u fiar katak bainhira maluk sira hotu ne'ebé serbisu iha Justisa iha formasaun di'ak no matenek sira rasik maka depois sei kontribui lori harii Sistema Justisa ida-ne’ebé maka di'ak lori serbí sidadaun sira hotu iha Estadu Direitu Demokrátiku nia laran ne’ebé respeita ba Direitos Humanos iha República Democrática de Timor-Leste. Se lae, operadór ba justisa ne’ebé tuir loloos atu proteje direitu sidadaun sira nian ne’ebé konsagra iha Konstituisaun (no lei oan sira seluk) no proteje moos Direitos Humanos, sira fali maka viola uluk-uluk direitu no Direitos Humanos populasaun sira nian. Ho nune’e, formasaun espesializada (edukasaun ita presiza haree moos nu'udar fatór transformasaun ba mentalidade no meiu dignifikasaun ba ema) kontínua ne’ebé di’ak ba funsionáriu sira sai nu’udar parte importante tebes iha prosesu reforma judisiária lori kontribui ba harii Estadu Direitu Demokrátiku ne'ebé respeita ba Direitos Humanos. 

Ha'u konkorda liután ho Boaventura Santos bainhira nia hateten katak “ O sistema judicial está, hoje, colocado perante uma dilema. Se não assumir a sua quota-parte da responsabilidade, continuará a ser independente de um ponto de vista corporativo, mas será cada vez mais irrelevante tanto social como politicamente. Deixará de ter aliados na sociedade e isolar-se-á cada vez mais. Se pelo contrário, assumir a sua quota de responsabilidade, politizar-se-á e, com isso, aumentará o nível de tensão e conflito, quer internamente, quer no relacionamento com outras instâncias de poder. Verdadeiramente, a um sistema judicial democrático não resta outra alternativa se não a segunda. Tem que perder o isolamento, tem que se articular com outras organizações e instituições da sociedade que o possam ajudar a assumir a sua relevância política”. 

Ikus mai, ha'u hakarak husik liafuan ikus iha artigu ida-ne’e ne’ebé bele rezumu buat hotu-hotu kona-ba Direitu no Direitos Humanos, tanba tuir ha'u-nia hanoin kestaun ne’e maka hanesan núkleu, abut no hun hosi violasaun ba Direitu no Direitos Humanos maka kestaun justisa ne’e duni iha-ne’ebé hanesan Ulpianus hateten “atribuir a cada um o que é seu” no Jesus Cristo, ha'u interpreta ba ligasaun ho justisa nian la’ós ba polítika ukun nian, hateten “fó ba César buat ne’ebé César nian no fó ba Maromak buat ne’ebé Maromak nian”. Katak fó buat ne’ebé pertense ba ninia na’in rasik duni. Tanba iha momentu ne’ebá moeda iha ilas César nian. Ho nune’e pertense ba César (Maibé nu’udar ema kristaun ou ema ne'ebé fiar ba Maromak (lori inklui moos maluk sira hosi relijiaun seluk) ita hotu fiar katak sasán hotu-hotu Maromak nian). Tanba ne’e, buat ne’ebé ita nian katak ita nian no ema seluk nian katak ema seluk nian. Kuandu iha maluk balu hanoin ida-ne’e hanesan sala nafatin entaun maluk sira-ne’e komesa la iha ona sensibilidade ba justisa. Aat liután maka se maluk sira-ne’e hala’o estudu ou serbisu iha área Justisa nian. Tanba justisa ho liafuan badak katak fó ba idak-idak ninian maka lori asegura serteza jurídika ba sidadaun sira-nia direitu no lori proteje Direitos Humanos. Ne’e maka esénsia hosi justisa iha Direitu, iha ámbitu reforma judisiária, lori harii Sistema Justisa ne’ebé buka asegura Estadu Direitu Demokrátiku no Direitos Humanos iha República Democrática de Timor-Leste. 

*Antigo estudante da Escola de Direito da Universidade do Minho do Mestrado em Direitos Humanos. Iha interese iha área sira hanesan Judisiáriu, Direito Internacional dos Direitos Humanos, Direitos Fundamentais, Direito do Ambiente, Direitos Humanos e Biomedicina no iha interese boot atu hanorin karik se kondisaun permite. Iha relasaun di’ak ho Escola de Direito da Universidade do Minho. Bele kontaktu iha otadian@gmail.com ou iha númeru kontatu: 76094252

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