‘HAMUTUK HISIK KOSAR HODI ERADIKA
MUKIT IHA TIMOR-LESTE’ NENEIK BA BEI-BEIK MORIS MUKIT SEI LAKON NO MORIS DIAK
SEI AKONTESE
Promove sosiedade area rural atu
hetan moris diak, topiku trendi halakon moris mukit maka ajenda espesial no
urjenti. Sera que ne’e espesial no urjenti duni? Ema sosiais sira hateten;
Sosiedade solidaria, hanesan Timor-Leste “moris mukit” laos problema
nia abut, maibe abut lolos maka perigu alienasaun kulturál ka akulturasaun
globalizasaun modernu.
Argumentu iha leten liga ho
sosiolojista James Scott nia hanoin loos no laiha duvida. Basá nia fo ona
hanoin katak, modernizasaun sei fo impaktu direta ba mudansa estrutura
sosiedade sai sosiedade nebé mukit liu. Rajuan maka premeiru, sosiedade iha
area rural ladauk preparadu ba modernizasaun ne’e rasik. Segundu, estadu
promove aprosimasaun dezenvolvimentu output oriented liu husi
utilizasaun tehnolojia moderna. Terseiru, estadu soe hela indíjenas lokal,
haluha nesesidade lokal, no ignora potensialidade lokal durante elabora
planeamentu ba dezenvolvimentu.
Ema ekonomista sira argumenta oin
seluk kona ba sosiedade area rural nia moris. Sira bai-bain hateten, sosiedade
iha area rural sofre moris mukit no laiha kapasidade atu gasta osan hodi
nesesita nesesidade uma laran. Sosiedade iha area rural identiku ho moris mukit
no vitama ba limitasaun asesu sira (edukasaun, saude, ai-han no ect). Sera que
ne’e loos? Hmmmmm…. bele loos, bele mos sala…..hanesan deskrisaun argumentu
tuir mai.
Kategorizasaun moris mukit no limitasaun
ba asesu sira iha Timor-Leste nebé ekonomista temin la kondisiona no laiha
indikador koreta atu justifika, basá sosiedade rural iha Timor-Leste
maioria sira nia oan barak mak sarjana, profesor, mediku, ate ministro.
Sira nia kondisaun uma la tuir estandarte maibe sira lakuran ai-han durante
tinan naruk. Sira laiha konta bankaria hodi rai osan cash maibe
numeru animal liu-liu animal bot (karau) sanulu ba leten. Sira komunga ekonomia
moral duke ekonomia rasiosinu. Sira nia vida moris dura ate to’o idade 90 ba
leten kompara ho sosiedade urbana.
Argumentu ne’e realista no hetan
tulun husi teoria nebé mai husi antropolojista Samuel Hopsking no Clifort
Geerzt katak, sosiedade sira iha Asia rural valoriza kultura share poverty nudar
forza ba fundasaun atu moris diak. Sira fiar ba lulik, sira fiar ba forza husi
natureza no sira hanai valores kultural nudar fontes ba lisaun atu hetan moris
diak iha futuru.
Teoria iha leten bele mos
irasional tuir perspetiva seluk, maibe atan hau iha provas ba realidade nebé hau
rasik hasoru iha sosiedade area ruaral hanesan tuir mai; Hare husi dook uma nia
kondisaun simples (uma semi permanenti, didin husi piku) hanesan uma sira
seluk ho lutu husi ai-funan moris haleu metin. Tanba intresante hau koko atu
hakbesik ba uma ne’e no hamrik iha uma nia oin. La kleur deit uma nain hase hau
ho perguntas badak ba hau dehan; prezisa buat ruma? Lae! Hau hanoin uma ne’e mamuk,
tanba ne’e hau liu mai atu hase foto.
Tiu uma nain ne’e hatan hau hodi
dehan, atu halo saida? hau la konsege hatan maibe hau koko hatan fali ho
perguntas seluk urjentimente. Tiu hela mesak deit iha uma ne’e? Nia resposta
mai hau hodi dehan Lae! Hau hela iha uma ne’e hamutuk hau nia kaben no hau nia
oan sira. Rona tiha resposta ne’e, hau kontinua ho perguntas seluk tanba hau
hakarak hatene barak liu.
Sira ba hotu nebé? Hau nia kaben
ba foti batar iha to’os atu fo han ba fahi nebé sulan hela iha luhan hodi
hatudu luhan ba hau. Hau kontinua hodi hatan, Tiu nia oan sira? Hau nia oan
feto nain rua sarjana ona no servisu iha Dili. Hau nia oan mane maka hamutuk ho
ami tanba nia ferias hela husi nia estudu no hau haruka hela nia ba hare ami
nia karau nebé ami hakiak iha area pastagem karau nian. Resposta ne’e konsege
halo hau nonok no doko ulun, depois hau kontinua nafatin hodi husu; Tiu sira
nia karau ne’e sura karik hamutuk hira? Nia hatan ba hau dehan kuase 40 kabesas
ba leten.
Hau nonok no dada is hodi kontinua
husu, tanbasá mak la faan tiha balun hodi hadia uma ne’e? Nia hatan mai hau
dehan, hau mos hanoin nune’e atu fa’an tiha balun lori halo uma ne’e, hau nia
oan sira mos ezizi maka’as los, maibe iha momentu ida hau muda hau nia hanoin
hodi halo desizaun no hateten ba sira dehan, diak liu imi mak halo uma diak
hodi hela, Ami rua (hau no ama) mantein hela nafatin iha uma ne’e.
Rona tiha ida ne’e hau ho
idealizmu hateten, Tiu diak liu fa’an tiha karau balun no halo tiha deit tanba
agora dadaun rai modernu ona no tenki moris iha uma nebé diak ho dignu tuir
standarte, maibe nia hamnasa… no hamnasa hodi dehan ba hau; modernu ne’e saida?
Modernu la mai hamaluk no la ajuda hau kuandu hau hetan susar, modernu mos la
fo osan durante hau nia oan sira iha eskola to’o sarjana ate hetan servisu.
Maibe ida nebé importante liu ba hau maka, oinsa mantein preserva valores
kultural ezistenti nebé ami hanaran fahe naha todan ba malu hodi leba hamutuk
duke hau moris izoladu tanba egoista, gengsi no individualista. La signifika mos
katak moris diak la akontense iha futuru, basá objetivu final husi asaun hirak
ne’e maka hakarak hetan moris diak hanesan ho sosiedade nebé hela iha sidade.
Rajaun seluk mak; kuandu hau halo
uma nebé diak liu, nabilan no hela iha uma nebé diferenti iha sira nia le’et,
hau rasik estraga hau nia eransa relasaun sosial nebé durante tinan atus ba
atus ami nia bei ala sira husik hela. Tanba ne’e uma diak, nabilan no modernu
la importante liu hau nia interasaun sosial, basá moris mukit lolos maka kuandu
moris hanesan ema maluk laek iha hau nia sosiedade rasik.
Hau rona ho tilun manas no
konfuzaun dala ida, maibe ne’e maka realidade moris. Tanba tuir sira nia hanoin
moris mukit sei sai mukit liu tan kuandu soe idea indíjenas no haluha kultura shared
poverty. Sira laos lakoi modernizasaun totalmente, maibe sira presiza tempu
nebé naruk atu halo adaptasaun no sira prontu modernizasaun nebé lao
naturalmente.
Rajaun sira iha leten rasional
mos kuandu korela ho Sr. PH. Landis nia hanoin nebé hateten katak; Sosiedade
area rural nia karater prefere halo adaptasaun laos adopsaun ba lalaok
modernizasaun sira. Sosiedade area rural iha dalan rasik hodi inventa no hamosu
idea foun hodi hadiak moris, maske sofre limitasaun atu asesu inovasaun
tehnolojia. Sosiedade area rural desenvolve-an ho filosofia moris organiku no
hadomi natureza. Sosiedade area rural fiar ba lulik no hakruk ba forza
natureza. Sosiedade area rural prefere moris ho simples. Sosiedade area rural
utiliza tempu nudar prosesu nebé guia sira ba moris diak. Sosiedade area rural
hanai transparenti no konsensu maka fontes ba moris diak.
Hodi taka artigus ne’e atan hau
rekomenda solusaun alternativu balun ho maneira de pesamentu ida nebé mais
kualidade no mais koretu, basá hakarak ka lakoi halakon moris mukit laos
retorika maibe tenki akontese iha futuru. Maneira hirak ne’e maka; Promove
mekanismu halakon kiak bazea ba realidade kultural no laos imajinasaun hodi
halo retorika. Promove esforzu halokan kiak bazea ba indíjenas lokal, labele
haluha nesesidade lokal no labele ignora potensialidade lokal liu husi
planeamentu integradu no intersektorais laos ego sektorais. Promove seriedade
politika hodi fo atensaun masimu ba prosesu no akompanha nafatin resultadu
final husi prosesu ne’e rasik no laos fo espasu ba ignoransia. Promove halakon
moris mukit iha area rural maka ajenda esensial no urjenti alemde prioridade
sira seluk. Promove asaun nebé mai duni husi povu, ba povu, no fila fali ba
povu laos haruka halo tuir hakarak sem justifikasaun.
Quintiliano Belo - By: Quintiliano Afonso Belo
Sem comentários:
Enviar um comentário