quarta-feira, 24 de junho de 2015

Portugal defende reforço das relações económicas entre os países da CPLP


Lisboa, 24 jun (Lusa) -- O ministro dos Negócios Estrangeiros, Rui Machete, disse hoje, em Lisboa, que Portugal defende um aprofundamento do setor económico nas relações dos países-membros da CPLP, mas sem esquecer a importância identitária da língua portuguesa.

"A vertente económica nas relações da CPLP poderá afirmar-se através de plataformas de coordenação ao nível dos governos, instituições científicas e empresas, envolvendo também os países observadores em áreas transversais, tais como energia, (...) mas também das telecomunicações, transportes marítimos e aéreos, setor portuário, os mercados de capitais, a economia do mar", disse Rui Machete.

O ministro dos Negócios Estrangeiros fez estas declarações na I Conferência Energia para o Desenvolvimento da CPLP, que se realiza entre hoje e quinta-feira, no Centro de Congressos do Estoril.

Para Machete, esta conferência de hoje "é o fórum privilegiado para uma reflexão sobre a dimensão geopolítica e económica dos recursos energéticos da CPLP, numa época em que quase diariamente se assisteà inclusão de inovações tecnológicas neste setor e as relações estabelecidas entre os países, as instituições internacionais e os grandes decisores empresariais encontram-se em acelerada transformação".

O ministro lembrou ainda que "2,8 por cento da produção mundial de energia originária de fontes fósseis e renováveis foram asseguradas por países da CPLP".

"Se considerarmos as reservas comprovadas de gás e petróleo, estima-se que o espaço CPLP no seu conjunto, ocupa hoje o sétimo lugar do ranking mundial de produtores de hidrocarbonetos, com perspetivas de melhorar o seu posicionamento até o quarto lugar em 2025", afirmou.

De acordo com Machete, "metade das novas descobertas de gás e petróleo no mundo estão localizadas em países da CPLP, conferindo a esta comunidade uma importância estratégica incontornável".

"A temática da energia está na ordem do dia e é fundamental que a CPLP se constitua um fator agregador de produtores e consumidores, tanto ao nível dos Estados como das empresas, e tal poderá representar um enorme impacto quer do ponto de vista económico, quer sob aspetos técnicos e de segurança energética", referiu ainda.

O ministro declarou que os membros da CPLP estão "empenhados na dinamização da comunidade, não apenas da difusão e valorização da língua, mas também no aprofundamento do setor económico, "que constituem uma oportunidade de desenvolvimento para todos os seus membros, incluindo também os Estados observadores que potenciam a sua capacidade de intervenção".

Rui Machete disse que Portugal está a acompanhar "com muito interesse" o projeto do Governo de Timor-Leste de promover um consórcio de empresas de países da CPLP para a exploração energética na área do petróleo.

Por outro lado, o secretário executivo da CPLP, Murade Murargy, disse que a organização lusófona pretende "valorizar o papel económico, financeiro e político do setor da energia no bloco lusófono e reconhecer o potencial geoestratégico do setor à escala global".

"A CPLP já está a articular um grupo técnico de estudo aberto à participação dos Estados-membros para a exploração conjunta de hidrocarbonetos no espaço da CPLP. Trata-se de um consórcio para a exploração petrolífera no off shore de Timor-Leste", disse Murargy, avaliando que será uma iniciativa que trará muitos benefícios para os países do grupo lusófono.

CSR // VM

Moreira da Silva incentiva CPLP a aproveitar investimentos de 19 biliões na energia


Lisboa, 24 jun (Lusa) - O ministro do Ambiente e da Energia incentivou a Comunidade dos Países da Língua Portuguesa (CPLP) a aproveitar os cerca de 19 biliões de euros de investimento previsto para os próximos anos a nível mundial na área da energia.

Jorge Moreira da Silva, que falava na abertura da Conferência Energia para o Desenvolvimento da CPLP, a decorrer até quinta-feira no Estoril, afirmou que se estima "uma necessidade de investimento de 21 biliões de dólares (19 biliões de euros) para as redes de energia, para a eficiência energética e para as energias renováveis", pelo que os países da CPLP não podem "deixar de olhar para este quadro muito ambicioso de investimento disponível para a área da energia, tanto na sua descarbonização como da segurança e competitividade".

O ministro acrescentou que "está em curso uma verdadeira revolução tecnológica na área da energia, não apenas na área das energias renováveis, mas também na prospeção na área dos hidrocarbonetos", sendo que "todos os estudos apontam para investimentos muito significativos" no setor.

"Ainda recentemente a Agência Internacional de Energia apresentou dados que apontam para que as energias renováveis e a eletricidade serão o principal elemento do 'mix' energético no prazo de 15 anos", frisou.

Apesar de grande parte dos países da CPLP terem grandes reservas de hidrocarbonetos, Moreira da Silva aconselhou as nações, incluindo Portugal, a "encontrar uma resposta eficiente, abrangente, inclusiva e ambiciosa para os desafios das alterações climáticas".

O ministro fez ainda uma antevisão da conferência sobre as alterações climáticas, que irá decorrer em Paris em dezembro, afirmando que os países da CPLP têm de "encontrar uma resposta à altura das responsabilidades", sendo que está ao alcance.

"Tenho uma grande esperança na cimeira de Paris, em especial porque já não existe disputa no plano científico, existe mesmo uma vontade bastante alargada nesta matéria. Basta verificar que 100 países à escala global, representando 80% das emissões de gases, já apresentaram objetivos vinculativos das emissões", observou.

Referindo-se a Portugal, o ministro disse que o país conseguiu, neste últimos anos, "não fazer da crise um pretexto para adiar, para transigir, para hesitar" em fazer o que tinha de ser feito na área da energia.

"Fizemos da crise uma razão adicional para ousar e para liderar as reformas na área da energia, como na área do gás, das energias renováveis, na eficiência energética, no setor elétrico, na fiscalidade verde, nas interligações", adiantou Moreira da Silva, acrescentando que tal "permitiu que Portugal não só exibisse resultados muito relevantes ao nível do seu desempenho energético como também tem sido reconhecido como um país verde".

E deu exemplos: "Conseguimos passar de 45% para 62% o peso das energias renováveis na eletricidade nos últimos três anos e baixar a nossa dependência energética para um nível recorde. Está em 71% quando em 2005 se situava nos 90%".

Estiveram também presentes na abertura da conferência o ministro dos Negócios Estrangeiros, Rui Machete, o secretário executivo da CPLP, Murade Murargy, o presidente da confederação empresarial da CPLP, Salimo Abdula, e o presidente da Câmara de Cascais, Carlos Carreiras.

A primeira Conferência Energia para o Desenvolvimento da CPLP pretende valorizar este espaço geográfico para se afirmar como ator global do mapa da energia mundial através de uma valorização do papel político, económico e financeiro do setor.

Além disso, quer reconhecer o potencial geoestratégico e geopolítico do setor à escala global e incrementar e melhorar as parcerias, o ambiente de negócios, o investimento e os modelos de cooperação.

AJG // CSJ

Representante de Macau integra direção da Associação de Turismo da Ásia-Pacífico



Macau, China, 24 jun (Lusa) -- A diretora dos Serviços de Turismo de Macau (DST), Helena Senna Fernandes, foi nomeada para a direção executiva da Associação de Turismo da Ásia-Pacífico (PATA, na sigla inglesa), foi hoje anunciado.

De acordo com a DST, Senna Fernandes passa, assim, a integrar o organismo que "determina as políticas e posições de alto nível da PATA, a nível externo e da indústria".

A diretora dos Serviços de Turismo de Macau vai também assumir o cargo de presidente do comité de nomeação da PATA, cuja principal função é propor candidatos para cargos vagos na direção.

A PATA, fundada em 1951 e à qual Macau pertence desde 1958, foi presidida, entre 2012 e 2014, por João Costa Antunes, que também já foi diretor dos Serviços de Turismo de Macau e hoje coordena a comissão do Grande Prémio.

Atualmente, a PATA é presidida por Kevin Murphy.

ISG // VM

Portugál analiza hela proposta timoroan hodi retoma kooperasaun iha Justisa


Diálogu hodi retoma kooperasaun Portugál ho Timor-Leste nian iha área justisa la’o pozitivamente no proposta ida ne’ebé adenda ba protokolu ne’ebé iha sei avalia teknikamente, hatete horisehik sekretáriu Estadu Justisa portugés nian. 

"Perspetiva pozitiva tebes, rejistu diálogu pozitivu tebes no iha dalan ne’e maka ami sei halo pasu tuir mai", hatete ba Lusa, iha Díli, António Manuel da Costa Moura.

"Interese ba Timor-Leste no Portugál retoma normalidade kooperasaun iha área justisa tanba ami kompreende katak ida ne’e área prioritária iha kuadru jerál kooperasaun ho Timor-Leste, tantu ba Timor no ba Portugál", nia afirma.

Iha rohan hosi XIV Konferénsia ministru Justisa CPLP nian, Costa Moura rekorda, iha deklarasaun ba Lusa rezultadu hosi reuniaun foin lalais nian iha Lisboa entre ministra Justisa, Paula Teixeira da Cruz, no ministru Estadu no Prezidénsia Konsellu Ministru timoroan, Agio Pereira, iha ne’ebé analiza futuru kooperasaun Portugál nian ho Timor-Leste iha área justisa.

Timor-Leste, esplika, aprezenta ba Portugál proposta adenda ba protokolu jerál kooperasaun iha área justisa ne’ebé analiza hela.

"Proposta ne’e mós sei haree iha kontaktu entre Ministériu Justisa no konsellu Superiór Majistratura no Ministériu Públiku no iha tempu lolos hafoin hala’o traballu internu, autoridade timoroan sira sei simu informasaun kona-ba reasaun Portugá nian hodi la’o tuir", nia esplika.

"Proseseu hirak ne’e la bele konstranjidu ba kalendáriu pré-definidu iha pena atu halais sai inimigu ba konteúdu di’ak", nia hatutan, no kuestiona kona-ba prazu posível, no subliña katak perspetiva ne’e "pozitiva".

Kona-ba tema sentrál konferénsia Díli nian, propriedade ba rai hanesan fatór dezenvolvimentu, Costa Moura rekorda katak ida ne’e hanesan "preokupasaun "orizontál ida ba Estadu membru hotu komunidade nian".

"Estadu membru sira iha preokupasaun ne’ebé diferensa, espesifika, iha estádiu diferente iha abordajen ba problema, sempre la’o tuir espesifisidade kulturál, tradisaun rasik", nia afirma.

Durante enkontru delegasaun sira bele koñese modelu ne’ebé dezenvolve iha Timor-Leste, liuhosi Sistema Nacional de Cadastro (SNC), dezenvolve hosi konsórsiu luso-timorense.

"Pozitivu tebes, servisu ne’ebé Timor-Leste halo iha dadaun iha matéria ne’e", nia destaka, no destaka rekursu ba teknolojia foun hodi ajuda atu kria "dame sosiál iha kestaun propriedade rai", importante tebes ba dezenvolvimentu nasaun nian.

Relativamente ho deklarasaun Díli nian, kona-ba protesaun ba labarik iha espasu CPLP, Costa Moura rekorda katak ida ne’e hanesan tema sentrál hosi enkontru ministru Justisa luzófonu tinan 2013, iha Lisboa.

Hafoin análize komparativa ba sistema sira ne’ebé vigora iha Estadu membru sira, halo kedas ona primeiru relatóriu ne’ebé, nia esplika, ajuda hodi defini planu asaun hodi avansa iha tema ne’e.

"Iha matéria irak ne’e iha diferensiasaun kulturál, iha aspetu espesífiku kada ordenamentu jurídiku no abordajen diferensa. Ida ne’ebé halo ita preokupa maka hetan buat ne’ebé komun ne’ebé permita mai ita atu atua iha kuadru transferénsia responsável no koordenasaun lejislasaun", nia hatete.

"Mai ita ida ne’e hanesan matéria importante tebes. La ho obriga iha buat ruma, ami hakarak fahe esperiénsia ho estadu membru CPLP nian, no ida ne’e maka ami halo hela", nia destaka.

SAPO TL ho Lusa - Foto: Epifânio Sarmento @SAPO TL

Mosambike ho Kaboverde hametin koperasaun judisiál ho Timor-Leste


Mosambike no Kaboverde sei hametin sira-ninia koperasaun judisiál ho Timor-Leste, liu-liu ba iha área formasaun no asesoria téknika ne’ebé ezisti iha área setór Justisa nian, hanesan inisiativa ida ne’ebé dezenvolve ona iha tinan hirak ikus ne’e. 

Tanba ne’e maka ministru Justisa Kaboverde, José Carlos Lopes, Abdurremane Lino de Almeida hosi Mosambike no Timor-Leste Ivo Valente horisehik asina ona protokolu jerál koperasaun ba setór Justisa.

Mosambike sei avansa protokolu refere iha fulan hirak tuir mai ho akordu seluk entre Defensoria Públika Timór no orgaun konjénere mosambikanu, Institutu Patrosíniu no Asisténsia Jurídika (IPAJ).

Abdurremane Lino de Almeida, dehan ba Lusa katak ida ne’e hanesan akordu ida ne’ebé abranje ba iha área justisa oioin, habelar programa uluk nian ne’ebé inklui mós formasaun majistradu timor-oan nian iha Sentru Formasaun Jurídika, Maputo.

“Ami fó ona apoiu ba Timor-Leste iha tempu uluk. Timor-Leste iha oportunidade atu forma sira-ninia porkuradór sira hamutuk ho ami no ami hakarak habelar apoiu refere agora”, dehan.

“Iha terenu buat hotu iha CPLP hahú akontese. Ami simu Angola-oan, saun tomense nomós ema hosi nasaun seluk hodi fó formasaun no ida ne’e akontese relasiona ho ámbitu hosi reuniaun setór justisa CPLP nian”, tenik.

Ida ne’e hanesan “rezultadu” ba vontade polítika hodi konsolida koperasaun entre parseiru CPLP.

Tuir José Carlos Lopes, protokolu iha área prioritária hanesan setór judisiál nian “oportunu” no presija atu kria “kuadru lolos nomós estabilidade balun” atu nune’e koperasaun iha área hirak ne’ebé relevante.

Ko’alia kona-ba vontade “atu halo interkámbiu no fahe esperiénsia ba malu”, ministru kaboverdianu haktuir kona-ba problema tinan kotuk ne’ebé Timor-Leste haruka fila majistardu internasionál lubun ida, inklui mós hosi sira-ninia nasaun.

“Iha finál tinan kotuk ami simu ona ministru Justisa Timór nian bainhira mosu akontesimentu ne’e, no hahú hosi ne’ebá maka hamosu kompromisu ida atu estuda hikas karik sei iha posibilidade atu estabele kuadru legál komparativu ba relasaun nasaun rua nian ka la’e”, dehan.

Protokolu rua ne’e asina iha XIV Konferénsia Ministru Justisa CPLP ninia rohan iha Dili. Ivo Valente, ministru Justisa Timór ko’alia kona-ba importánsia hosi protokolu ne’ebé mosu durante debate multilaterál “pozitivu tebes” hosi enkontru luzófonu.

“Ho protokolu sira ne’e ita iha liu tan oportunidade atu serbisu hamutuk ho ita-ninia nasaun irmaun CPLP. Ida ne’e maka nu’udar intensaun Timor-Leste nian hodi aumenta koperasaun ho nasaun CPLP sira, atu nune’e bele ajuda dezenvolve setór justisa iha rai laran”, dehan.

Protokolu hirak ne’ebé asina ohin aposta liu ba iha “reforsu koperasaun bilaterál área justisa nian, liu-liu ba iha domíniu formasaun rekursu umanu, fahe informasaun ba malu no prátika di’ak”.

Hakarak mós atu promove “otimizasaun hosi serbisu Justisa, no iha duni kompromisu atu forma kuadru nasionál sira ho di’ak”, liu hosi esperiénsia majistardu mosambikanu nian.

Iha testu ne’e mos haktuir kona-ba vontade atu hadia kordenasaun entre doadór internasionál oioin ba iha setór justisa, nune’e mós ba iha planifikasaun lolos kona-ba programa, projetu, ho asaun koperasaun nian.

Hosi área hirak ne’ebé haktuir iha protokolu, konta mós ho asesoria jurídika, lejislasaun, estatístika, arkivu, jestaun, teknolojia informasaun no administrasaun justisa.

Formasaun inisiál no kontínua hosi majistradu no defensór públika, inklui profesionál seluk hosi setór justisa, interkámbiu majistradu ho haruka peritu no asesór ho konsultór mós sai hanesan aspetu balun.

Sei trata mós kona-ba kestaun hanesan interkámbiu advogadu, apoia ba kriasaun no konsolidasaun instituisaun setór nian, produsaun lejislativa, vizita traballu nomós enkontru temátika.


SAPO TL ho Lusa 

KUIDADU-AN HUSI HIV-SIDA


Sekertariu Jeral Komisaun Nasional Kombate HIV/SIDA, Daniel Marcal husu ba entidade hotu atu kuidadu an hodi prevene moras HIV/SIDA husi hahalok sex livre.

“Durante ne’e ema hatene mak moras ne’e daet ema liu husi relasaun sexual, maibe lahatene katak alende liu husi sex ema mos hetan husi daun nebe tuir informasaun nebe ami eskolha katak agora dadauk ema balun nebe hetan moras refere lori daun hodi hasai sira nia ran no sei sona fali ba ema nebe sidauk hetan ho subar nebe normalmente akontese iha fatin nebe ema barak. Tanba ne’e hau husu ba entidades hotu atu kuidadu an,”Dr. Daniel husu bainhira halo intervensaun iha seminariu HIV/SIDA ba PNTL iha salão Esprenz Delta 1 Comoro.

Nia hatete PNTL laos buat foun ba problema HIV/SIDA maibe PNTL nia involvimentu ba programa refere desde inisio kedas. Tuir PNTL no CNA HIV/SIDA rasik hatene katak PNTL rasik iha kaju balun katak iha dadus nebe ho hanoin atu halo prevensaun diak liu nebe tuir lolos seminario ne’e prenzensa husi lideransa maksimu PNTL nian hodi fo hanoin oinsa atu halo prevensaun nebe diak liu ba oin tanba problema HIV/SIDA laos problema ida nebe simples atu ita hanoin maibe problema ida nebe mundu tomak prekupa ho problema ida ne’e nebe too agora laiha aimoruk maibe fasil daet ba ema tanba liga ho nesesiedade bajiku nebe dala barak halo ita nia matan at, dala abrak halo ita haluhan tiha buat ida katak nesesiedade bajiku nebe nudar ema feto ho mane presija tebes nebe dala ruma taka ita nia hanoin no ita nia matan atu hare ba oi.

Nebe dala abrak mos halo ema sempre hanoin katak ema nebe hetan moras refere nudar ema nebe servisu sex nebe dala barak ema sempre dehan feto sira maibe tuir lolos laos ba ema nebe servisu iha refere maibe tuir lolos mos ba ema nebe ba ho mane hotu nebe halo ona relasaun sex ho liu ema nain ida.

“Agora ema nebe halo sexu livre ne’e ezemplo susar hau atu dehan ba imi maibe hau tenki hare ba hau nia an rasik katak se hau sente hau komesa ses ona husi regas Maromak nian nebe hatete katak sex ne’e bele halo husi feto no mane ida nebe simu ona sakramentu kaben,”Dr. Daniel fo ezemplo.

Nia afirma bainhira ema hotu hanoin doutrina Maromak nian konserteja moras ne’e sei la akontese maibe bainhira ema muda fali doutrina maromak nian hodi ema ida halo relasaun sexu liu ema nain ida mak sei kria konfujaun ba ita nia saude tanba ne’e ho seminario ida ne’e atu fo hanoin ba malu liu-liu ba maluk sira nebe mak oras ne’e dadauk servisu iha liur nebe dok husi familia atu tau nafatin doutrina Maromak nian iha ita bot sira nia prinsipio hodi prevene moras refere.

Entertantu Armando Monteiro Superintendente Komandante Chefe komandante Komando Distrital Bobonaro hatete seminario ida ne’e nduar papel importante nudar PNTL inklui mos sai hanesan membro CNC HIV/SIDA nebe lolos labele kolia maibe ba iha seminario ida ne’e siknifikante tebes tanba moras ida ne’e nudar moras refere nia grafiku nia numeru kada loron sempre aumenta nebe se la sala numeru munisipio nebe bot mak Munisipio Baucau no Bobonaro ,nebe tuir lolos laos ema ida nia kompetensia atu hare maibe ba entidades hotu.

“PNTL mos la ses husi grafiku nebe mak ejisti iha CNC HIV/SIDA tanba ne’e papel PNTL liu-liu servisu imigrasaun no fronteira oinsa atu habelar ba iha membro sira inklui mos familia no komunidade oinsa hadok an husi moras refere nebe too ohin loron sidauk iha aimoruk,” Armando Nia hatete.

Armando mos afirma ho moras nebe nia numeru kada loron sempre aumenta husu ba CNC atu sebele seminario ne’e laos iha deit nivel institusaun maibe ho entidades hotu Cimuniade estudante sira atu nune’e sira mos iha kuinesementu kona ba moras refere no oinsa sira atu prevene.

Seminario ne’e ladun hetan aprtisipasaun husi membro PNTL tanba prekupa ho monu ho asaun demostrasaun.

Partisipa iha seminariu ho tema “Involvimento Lideransa PNTL iha programa Prevensaun HIV/SIDA” ne’e Direktor Nasional Imigarasaun PNTL ,Jose da Costa, Armando Monteiro Superintendente Komandante Chefe komandante Komando Distrital Bobonaro. Ola

Jornal Nacional

KOMUNIDADE SUJERE L7 ESPRESA HANOIN HO DAME


Komundade Kapital Dili fo sujestaun eis komandante FALINTIL rejiaun III, Cornelio Gama ‘L-7’ ho nia membru atu espresa sira nia hanoin ho dame, tanba povu rai ne’e terus dala barak ona.

Lia hirak ne’e hato’o husi Juventude, Estudante, Dona de Casa, Faan Nain Tiga Roda Denilson Maya Tinan 22 hela fatin Delta 2 Comoro husu ba eis Gerileiro L-7 atu ho nia membro atu espresa sira nia hanoin no hakarak liu husi asaun pasifiku ho dame basa povo iha rai ne’e terus dala barak ona.

“Nudar Joven buat nebe ami harak mak ne’e, ami lakohi atu iha hahalok anarkismo tanba ami lakohi atu terustan, durante ne’e ami povo kiik mak sempre sai vitima ba ema bot sira nia hahalok nebe dla barak afeita ba ami nia vida, afeita ba ami nia ekonomia no afeita ba ba mi nia estudu,” Denilson Maya hatete bainhira tesi lia ho nia kolegta nain hat hodi monitorin situasaun dalan protokolu diresaun rotunda Nicolao Lobato Comoro –Colmera , Segunda (22/6).

Iha fatin lahanesan Evanjelina Ximenes ho idade Tinan 29 hela fatin Kampun Tuti Comoro nudar faan nain hatete sente tauk ituan tanba ne’e iha segunda dader oras tuku 2 madrugada la ba sosa modo iha mercado Taibesi hodi faan fila fali hanesan bai-bain tanba tuir informasaun nebe espailha Sr. L- nia membro konsentra iha Taibesi.

“Ohin dader ne’e hau laba sosa modo tanba ema dehan L-7 nia membro sira agora nakonu iha Taibesi tanba ne’e hau tauk ba tanba dala kuando demo hanesan ne’e sempre iha akontesementu hanesan tuda malu, no seluk tan tanba ne’e ami disidi liu tiha demonstrasaun ne’e mak ami foin ba sosa fali. Tnaba ami ba sosa modo ne’e laos loron maibe sempre oras tuku 2 no tuku tolu madrugada tanba ne’e hau ho katuas oan la brani ba,” Naran Bolu uma Evalai prekupa.

Entertantu Paul Soares Rodrigues Tinan 21 nudar estudante Universidade da Paz Hela Fatin Becora hatete entidade hotu iha direitu atu espresa nia hanoin no hakrak liu husi asun oi-oin inklui mos eis gerileiro Sr. L-7 iha mos direitu atu hatoo nia hanoin maibe tenki halo ho dame no garante siguransa no apz iha rai ida ne’e atu nune’e ami sira nebe nudar futuru ba nasaun ida ne’e bele halao ami nia estudu ho diak tanba se mosu hahalok narkismo ruma iha asaun refere nia laran konserteja ne’e impaktu bot ba ami.

“Hau hanoin ida ne’e nia direitu karik tanba nia hare justisa iha ita nia rain durante ne’e lao ladun diak inklui mos korupasaun iha ita nia rain buras ba bebeik,maske iha ita nia rain iha ona Comisaun Anti Corupsaun (CAC) maibe ladauk rezolve tanba ne’e nia harak kolia, maibe nudar joven nebe hakarak fo hanoin katak ita bot sira bele halo mesmo antes ne’e la hetan autorijasaun maibe halo duni, inome de hau nia an inome mos ba estudante hotu-hotu husu atu Sr. L-7 ho nia membro sira halao asaun ho dame tuir lei nebe iha tanba PNTL sei la halo buat ida se ita bot sira kompri duni lei nebe mak iha hodi halao demonstrasaun ho kalma, ho dame,” Paul Rodrigues sujere.

Liafuan hanesan mos hatoo husi Afati Fernando nudar dona de Casa Tinan 42, hela fatin Elemloy Delta Comoro katak Demo bele halo maibe tenki demo ho hakmatetek atu nune’e labele fo impaktu ba kualker aktividade liu-liu ba eskola oan sira tanba durante ne’e feriado abrak demais agora dadauk iha tan demonstrasaun halo inan aman estudante balun tauk hodi lakohi fo nia oan ba eskola inklui mestri sira mos balun tauk hodi ba hanorin.

“Hau desde ohin tauk los tanba hau nia oan eskola iha SMA 4 Balide tanba ne’e hau tauk, tauk laos ba buat seluk maibe tauk mak sira sai husi uma dehan ba eskola depois too iha ne’e ba sira dada malu ba hare demostrasaun ne’e pois akontese buat ruma,” Afati prekupa.

Tuir observasaun diario ne’e iha tereno nota katak, iha oras dader mais ou menus oras tuku 8 too tuku 12 aktividade hotu-hotu iha kapital Dili lao hanesan bai-bain maibe iha lamentasaun balun akontese liu-liu motorijada kareta nomotor tanba mosu engrafamentu iha parte Palacio do Governo hodi halo funsionario publiku balun tama servisu tarde.

Tantu oras tuku rua lorokraik situasaun lao normal so tranzitu ladun rame hanesan bai-bain sempre mosu engrafamentu iha parte balun mak hanesan Aitarak laran, no kurjamento Diresaun Delta,Comoro no Comoro –Colmera.

Alende ne’e iha eskola balun mos haruka estudante fila sedu ba uma mak hanesn Eskola Sekundaria 10 Dezembro Comoro, no balun tan.Ola

Jornal Nacional

PARSEIRU DEZENVOLVIMENTU KONTRIBUI ONA BILLAUN $1.7


DILI - Timor-Leste hetan benefisu barak ona husi ajudu parseiru dezenvolvimentu tanba hahu husi tinan 2005 to’o 2014, total ajuda doador nian ne’ebé nasaun foun ne’e simu hamutuk billaun $1.7 (dolares amerikanu 1,697,109,656) no ajuda mos hodi hari edifisiu bot balun iha kapital Dili. “Kona ba duadores sira nia ajuda nia rezultadu hau lakohi komentar ida ne’e tanba ita boot sira hare rasik tanba iha rezultadu balu ne’ebé ita bele haree no balu ita labele haree.

Ida ne’ebé ita bele haree mak hanesan ADB nia ajuda mai Timor-Leste halo  estrada Likisa-Maubara ida ne’e liu husi doasaun (grand). Husi Xina nian ajuda hodi harii edifisiu Ministeriu Defesa no F-FDTL nian, Ministeriu Negosiu Estranjeiru no Koperasaun, Palasio Presidente, JICA ajuda hodi halo portu iha Oecuse (Mahata) iha mos ajuda sira ne’ebé ita labele hare mak hanesan sira mai halo kapasitasaun no formasaun ba timoroan sira koñesimentu ne’ebé mak ita labele hare,” dehan Vise Ministra Finansas, Helder Lopes ba BT iha nia knar fatin Tersa-feira(16/06) hodi hatan ba deklarasaun sosiedade sivil ne’ebé BT publika iha semana kotuk katak enkontru tinan tinan ho parseiru dezenvolvimentu seidauk iha rezultadu pozitivu ba TL.

Nia mos dehan katak  durante ne’e doador sira mos apoiu governu hodi fo imprestimu hodi halo dezenvolvimentu infra-estrutura Timor-Leste liu-liu kona ba estrada mak hanesan ADB fo imprestimu hodi halo estrada husi Tibar–Gleno, Banku Mundial fo mos imprestimu hodi halo estrada Dili – Ainaro maibe mos balu liu husi doasaun. Durante ne’e apoiu husi parseiru sira liu-liu doador sira ba iha TL  tuir nia katak ministeriu finansas nudar kanalizador deit ba iha liña ministeriu sira tanba bainhira parseiru sira lori osan mai iha Timor-Leste sei tuir sistema tenke liu husi odamatan Ministeriu Negosiu Estranjeiru no Cooperasaun (MENC).

“Hau labele hare ba iha espesifiku tanba Ministeriu Finansas hanesan atu kanaliza deit tanba wainhira sira lori sira nia osan mai tuir ita nia sistema sira tenke tama liu husi odamatan Ministeriu Negosiu Estranjeiru nian no sira lori sira nia osan mai ministeriu finansas tenke hatene osan hira mak sira lori mai no osan atu gasta ba saida no ho se mak gasta. Ezemplu hanesan atu halo estrada ami kanaliza sira servisu hamutuk ho Obras Publika hodi halo estrada   ou halo program seluk kanaliza ba iha liña ministeriu sira seluk,” dehan Vise Ministru Finansas ne’e.

Wainhira BT husu kona ba fundu hira mak doador sira apoiu ba iha TL durante ne’e, Vise Ministru ne’e hatete katak nia seidauk iha dadus kona ba doador sira nia apoiu maibe to’o iha 2015 apoiu husi doador sira nian hahu tun ba beibeik no emprestimu mak hahu sae. “Kona ba apoiu  doadores hau laiha dadus maibe kona ba nia tren wainhira ita ukun an foun foun ajudu husi doadores sira mai barak maibe husi ne’eba sira nia ajuda sempre tun to’o lakon. Emprestimu ketak maske husi parseiru dezenvolvimentu sira ajudu nia despeza sempre tun tanba natureza ajuda wainhira presiza mak ita ba tanba foun foun ita ukun an ita presiza ema barak entaun sira mos mai ajuda,” dehan nia.

Nia afirma katak oras ne’e dadaun emprestimu sae tanba doador sira haree ba Timor-Leste nia kresimentu dezenvolvimentu TL hahu lao diak ona no doador sira kontinua  ajuda maibe dada an liu husi meus doasaun fo emprestimu. “Tan ne’e doasaun ninia tren tun no emprestimu nia tren ne’e sae uituan no neineik liu tanba bainhira ita atu halo imprestimu ita tenke kuidadu didiak, ita iha mekanismu atu halo politika ida ne’e”, katak nia.

Alende ne’e mos kona ba preokupasaun setor privadu durante ne’e liu husi doador sira nia apoiu sira la hetan benefisiu husi fundu ne’ebé mak iha tuir nia katak governu iha intensaun atu ajuda setor privadu sira atu moris. Politika konkreta ne’ebé governu halo mak liu husi pakote referendum hodi oinsa bele halo setor privadu rai laran moris ou liu husi Pakote Dezenvolvimentu Desentralizado  (PDD) no Planeamentu Dezenvolvimentu Integradu Distritál (PDID). Nia klarifika katak kona ba imprestimu ne’ebé iha governu sempre soe ba iha merkadu atu setor privadu hotu partisipa maibe depende ba iha  kapasidade setor privadu nian. Tanba iha parte balu labele sakrifika kualidade projetu. Governu iha padraun rasik ne’ebé uza hodi nune’e obra ne’ebé sai mai ne’e tenke kualidade ho rezultadu diak.

“Tan ne’e kuandu iha tender balu governu sempre loke ba iha ema hotu maibe dala ruma kapasidade ita nia setor privadu mak seidauk iha atu sira bele partisipa hotu tender sira ne’e,” dehan Lopes. Nia informa katak governu sempre kria kondisaun hodi kapasita setor privadu sira iha rai laran  liu husi programa kiik sira hodi bele moris. Bainhira setor privadu sira iha kapasidade ona bele tama ba iha merkadu kompetitivu no governu sempre fo atensaun no rekoñese katak setor privadu seidauk iha kapasidade bele kompete iha nivel hot-hotu. 

Alende ne’e mos Vise Ministru Finansas informa katak durante ne’e governu Timor-Leste sempre halo enkontru ho parseiru dezenvolvimentu atu oinsa bele kontinua halo koperasaun servisu hamutuk hodi hadia ka mellora dezenpeñu (hadia lalaok) servisu ne’ebé parseiru sira fo ba povu Timor-Leste. “Objetivu fundamental halo nusa atu parseiru wainhira ita temi parseiru iha tolu mak hanesan doadores, setor privadu no sosiadade sivil atu oinsa governu kontinua iha koperasaun hodi servisu hamutuk ho sira hodi hadia ka melhora dezenpenho servisu ne’ebé parseiru sira fo ba iha ita nia povu tanba ne’e mak kada tinan Timor-Leste halo enkontru ho sira hodi hatene oinsa atu hadia koperasaun hodi melhora ita nia servisu,” dehan nia.

Nia dehan iha ekontru TLDPM semana hirak liuba kotuk governu aprezenta ninia prioridade liu-liu reforma tolu ne’ebé governu konsentra ba mak hanesan reforma fiskal, reforma administrasaun publiku, reforma lejislativu. Alende ne’e mos aprezenta setor sosial ne’ebé primeiru ministru rasik aprezenta liu-liu kona ba saida mak prioridade liu ba iha setor sosial no oinsa governu no parseiru sira servisu hamutuk hadia dezenvolvimentu iha setor sosial nian.

Husi kontestu ida ne’e, katak Helder, benefisiu ne’ebé TL  hetan  mak iha dialogu no komunikasaun entre governu ho parseiru sira kona ba oinsa atu hametin koperasaun, hametin servisu no mos oinsa halo dialogu para programa setor privadu, doador no mos sosiadade sivil hodi hamutuk ho programa governu nia wainhira TL halo dezenvolvimentu tenke iha programa ne’ebé hanesan.

“Tan ne’e mak saida mak ita hetan husi enkontru ne’e mak hotu-hotu aseita katak ita presiza koperasaun de servisu tanba governu nudar sentru ba iha doadores, seitor privadu , nomos sosiadade sivil wainhira doadores sira iha komitmentu no iha komprimisiu atu kontinua suporta governu nia servisu aplika espiritu new deal nian,” katak nia. Antes ne’e, hanesan fo sai iha Business Timor edisaun semana kotuk, Diretor Luta Hamutuk, Mericio Akara hatete enkontru entre parseiru dezenvolvimentu (TLDPM) ne’ebé nasaun ne’e realiza kada tinan hanesan hela ho enkontru de’it no laiha rezulatdu signifikativu ne’ebé di’ak no laiha mos seriedade  ezekuta planu sira ne’ebé deskute ba iha baze.

Akara hatete, dalan ida ne’ebé di’ak liu mak  planu estratejia dezenvolvimentu Timor-Leste nian tenki han malu ho parseiru sira nia planu. “Estadu nia planu dezenvolvimentu ne’e los maibe dalan atu implementa planu sira mak  liu hosi dalan ida ne’ebé, foka liu ba ida  ne’ebé prioriade iha ne’ebé?,” lamenta Akara. Nia dehan programa ne’ebé importante liu mak depois remata tiha enkontru tenki implemeta kedas por ezemplu governante sira kolabora ho ajensia implementador tenke ba duni iha baze. “Tinan-tinan Timor-Leste sempre halo enkontru ho parseru dezenvolvimentu, mais importante mak output ne’e, enkontru regular sira hanesan ne’e importante mais  importante liu mak output hosi enkontru refere mak saida?” Akara hatete ida ne’e ba BT iha nia servisu fatin, Farol, tersa ( 09-06). (BT)

Business Timor - Pedro

CCI-Ermera asina MoU ho kompañia Hama-Timorock, Formasaun no kapasitasaun ba emprezariu sira


GLENO - Camara Comercio Industria (CCI) Munisipiu Ermera, sesta 18/06, asina Memorandum of Understanding (MoU) koperasaun ho kompañia rua  hanesan kompañia Timorock Techonology System no kompañia HAMA Consultoria hodi fo formasaun no kapasitasaun ba emprezariu sira iha Munisipiu Ermera. Prezidente Camara Comercio Industria Munisipiu Ermera, Luis Alves Tilman (Mauhuno) hateten objektivu estabele MoU ne’e  ho kompañia nua ne’e atu buka dala hamutuk ba dezenvolvimentu no haboot kompetitividade iha setor privadu lokal nomos kria ambiente diak liu  ba jestaun modernu iha munisipiu Ermera.

Nia dehan liu husi MoU ne’ebé estabele oinsa bele fasilita emprezariu sira iha munisipiu Ermera lao ba oin tanba akordu ho Hama Consultoriu atu fo kapasitasaun ba iha seitor privadu sira no koperasaun ho TIMOROCK atu hare ba iha produtu organiku ne’ebé hodi halo kontruksaun ba iha estrada sira. Prezidente CCI Munispiu Ermera ne’e afirma  katak  durasaun ba servisu hamutuk ne’e durante tinan 4 hahu husi 2015 to’o iha 2019 tanba ne’e espera katak liu husi MoU refere sei fo benifisiu ba iha seitor privadu sira iha munisipiu Ermera liu-liu iha area gestaun tanba maioria Seitor privadu nia gestaun sei fraku.

“Mai ita hamutuk iha CCI atu bele lori dezenvolvimentu Ermera ba iha Dezenvolvimentu Sustentavel, tanba ne’e mai ita hamutuk hodi halo koperasaun diak ho entidade sira hotu-hotu ne’ebé iha Munisipiu ida ne’e tantu se deit mak hakarak mai ita loke lima simu”, dehan prezidente ne’e. Nia dehan seitor privadu munisipiu Ermera iha hanoin no komitmentu ida deit hakarak atu dudu dezenvolvimentu lao ba oin ho diak. Iha biban ne’e  diretóra  Hama Consultoria,  Maria de Penha Pacifico hateten Hama Consultoria pronto fo kapasitasaun ba iha seitor privadu iha rai laran liu-liu iha munisipiu Ermera kona ba oinsa atu hadia sira nia planu estratejia, situasaun atual organizasaun, dezafiu emprezariu sira no  identifika planu sira.

Maria dehan tan katak liu husi MoU refere oinsa servisu hamutuk hodi kria pontu fokal atu nune’e seitor privadu bele identiifka nesesidade hodi nune’e realiza planu asaun hodi bele lori solusaun  to’o iha avaliasaun planu permanente. Iha fatin hanesan administrador Munisipiu Ermera, Joao Mestri Madeira hateten katak loron refere nudar istoria ida ba iha CCI munisipiu Ermera tanba foin mak remodela estrutura konsege iha oportunidade ida diak ba iha seitor privadu Ermera. “Objektivu prisipan ida ba ita tur hamutuk hodi hare ba iha papel ida idak ninian kona ba kontribuisaun ba iha ita nia dezenvolvimentu iha ita nia pais liu-liu iha munisipiu Ermera ,” dehan Administrador munisipiu Ermera ne’e.

Hare ba koperasaun ne’ebé importante atu dezenvolve setor privadu Administrador ne’e lori povu Ermera nia naran husu agradese wain ba iha iha kompañia HAMA Consultoria nomos Kompañia Timorock Teknologi System. Nia dehan save importante ba dezenvolvimentu Ekonomia iha seitor privadu sira nia liman  tanba seitor privadu mak sai parseiru ne’ebé importante ba iha governu no governu deit labele hamrik mesak tenke liu husi setor privadu nia kontribuisaun hodi lori dezenvolvimentu  ba oin. 

“Save importante mak iha setor privadu sira nia liman tanba setor privadu mak parseiru dezenvolvimentu governu nian hodi kontribui ba iha dezenvolvimentu ida ne’e, tanba ne’e atu lori dezenvolvimentu ida ne’e lao ba iha oin tenke iha inisiativa, hau hanoin kapasitasaun importante tebes maske iha frakeza maibe importante tenke hakbiit ita nia kapsidade hodi bele hamoris ita nia negosiu “ dehan nia. Nia husu mos ba orgaun hot-hotu atu serbisu hamutuk no komunidade sira atu serbisu hamutuk mos ho setor privadu hodi bele atinji objetivu ne’ebé mak  ema hotu hakarak.

“Depois asina tiha memorando ida ne’e, hau hanoin laos CCI deit mak lao mesak maibe ita hotu apoui bele halo servisu ne’e,  ne’e lao ba iha oin tanba dala barak ita harii hela la iha servisu hamtuk buat barak la lao ba oin maibe wainhria servisu hamutuk mak buat hotu sei lao ba  oin,” katak nia. Iha fatin hanesan Deputadu Antonio Lima-lima ne’ebé sai hanesan testamuna ba estabelesementu serbisu hamutuk ne’e hateten nudar Ermera oan sempre enkoraja setor privadu atu bele lao ba oin hodi lori dezenvolvimentu ba nasaun.

“Hau mai hanesan tetemunha maibe laos atu kolia maibe hanesan Ermera oan, hau bele kolia tanba ne’e  hau husu  Ermera tenke unidade, wainhira laiha unidade mak dezenvolvimentu lalao ba oin tan ne’e husu ba iha emprezariu Ermera oan tenke hamutuk hodi lori dezenvolvimentu ba oin,” dehan nia. Nia husu atu emprezariu sira hamutuk hodi lori Ermera sai munisipiu ne’ebé dezenvolvidu tanba bainhira la unidade mak Ermera sei la sai Munisipiu ida ne’ebé dezenvolvidu iha Timor-Leste. “Tan ne’e hau husu ba iha emprezariu tenke unidade hodi lori Ermera ba oin tanba Ermera sei sai munisipiu  presiza estrutura, hau durante ne’e sente triste rona Ermera oan sira durante ne’e la hamutuk tan ne’e hau husu ba ita hotu atu bele hamutuk hodi dudu dezenvolvimentu lao ba oin,” dehan nian. (BT)

Business Timor - Pedro

L-7 Husu Governu Hasai Lider Balun Iha F-FDTL-PNTL, PN: Nee Kompetensia PM


Dili - Atu hasai Ministru nomos komandante balu iha instiusaun ida nia laran hanesan PNTL ka F-FDTL nee kompetensia Primeiru Ministru.

Lia hirak nee hatoo husi deputadu, Manuel Castro, ba stl iha uma fukun Parlamentu Nasional (PN) Tersa (23/6/2015) katak atu hasai no hatama membru governu inklui komandante balu iha institusaun PNTL no F-FDTL, nee kompetensia xefi governu.

Iha fatin hanesan deputadu Cessar Valente de Jesus mos hatete nomeasaun politika nian nee kompetensia Primeiru Ministru no karik lider balun mak komete krime bele hatoo ba tribunal hodi prosesu.

Iha fatin ketak Diretor Ezekutivu Organijasaun Non Govermental Asosiasaun Hak, Manuel Monteiro hatete realidade iha duni violensia hasoru komonidade sira iha opearsaun neebe mak halao iha Baucau.

Antes nee liu hosi konferensia imprensa neebe mak halo hosi L7 hamutuk ho nia grupu iha Bidau Mota Klaran Segunda (22/6/2015), L7 halo protesta makas hodi husu ba governu atu hasai tiha lider nain 3 neebe mak kaer forsa PNTL nomos F-FDTL. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kuarta (24/6/2015). Thomas Sanches

Suara Timor Lorosae

TAUR PROMETE SEI LA KANDIDATA AAN BA ELEISAUN 2017


LOI-ULO - Prezidente Republika Taur Matan Ruak Promte sei la kondidata Aan hodi kompete iha elisuan prezidensial tinan 2017, hodi fo fatin ba timor oan sira seluk ukun nasaun tamba durante tinan lima ukun senti to ona.

Taur esplika uluk tempu funu ba libertasaun Povu fo kontribusaun ba luta libertasaun nasaun ninian, kuandu povu la fo tulun ulun boot sira iha ailaran mate hotu no lahatene Timor Leste ninia futuru, tan nee vizita nee atu agradese povu nia kontribusaun.

Vizita Prezidente laos buka votus, hau sai Prezidente tinan lima too ona, husi timor oan sira seluk mak sai fali prezidente hodi ukun ita, tan nee hau nia vizita atu lori domin no agradese ba povu tamba fo kontribusaun ba buka ukun Aan,” dehan Taur liu husi Dialogu, Tersa (23/06/2015) iha suku Loi-Ulo, postu Adiministrativu Uato-Carbau, Munisipiu Viqueque.

Iha fatin ketak ho vizita nebe hanesan Xefi Aldeia Borhei suku Humboe, Munisipiu Ermera, Avelino Salsina fo konfiasa tomak ba Prezidente Republika, atu Asimu kargu primeiru Ministru iha tinan 2015 hodi lori aspirasaun povu nian ba Dezemvolvimentu. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kuarta (24/6/2015). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

PN HUSU L7 HATUDU FAKTUS KORUPSAUN


Dili - Membru Parlamentu Nasional (PN) Husu Cornelio Gama Alias L7 atu hatudu faktus koruptor sira, nunee bele lori ba tribunal hodi julga.

Tuir Deputadu, Manuel Castro, ba STL iha uma fukun Parlamentu Nasional (PN) Tersa (23/6/2015) hatete, labele akuza ema arbiru no kuandu iha faktus neebe maka forte lori ba Tribunal.

Deputadu hosi bankada Fretilin nee hatutan ema hotu iha direitu atu koalia ou kritika, maibe tenke tuir nia dalan.

Iha fatin hanesan Deputadu Cessar Valente de Jesus mos hatete korupsaun iha rai laran akontese duni, maibe presija provas ou evidensia neebe forte, hodi bele lekar sai ema neebe maka halo korupsaun.

Entertantu tuir Diretor Ezekutivu Organijasaun Non Govermental Asosiasaun Hak, Manule Monteiro katak realidade Korupsaun akontese duni iha rai laran no buras ba bebeik. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kuarta (24/6/2015). Thomas Sanches

Suara Timor Lorosae

TAUR HUSU MEMBRU CPD-RDTL TENKI KOPERA ESTADU


VIQUEQUE - Povu suku Irabin de Baixo kuaze nain 27 deskonfia involve iha organizasaun CPD-RDTL, tamba nee Prezidenti Republika Taur Matan Ruak husu atu koopera ho estadu no respeita timor oan sira nebe maka mate hodi sosa ukun rasik Aan.

Prezidente Republika Taur Matan Ruak hatete nia parte rona iha suku Irabin de Baixo populasaun nain 27 mak involve iha grupu CPD-RDTL, husu atu koopera ho estadu no tenki respeita Saudozu sira nebe fo sira nia Aan ba luta Ukun Aan.

Hau husu ba sira nain 27 nebe mak involve iha grupu CPD-RDTL tenki koopera ho estadu tamba ita nia ukun Aan dala ida laos dala rua,” dehan Taur liu husi dialogu ho Komonidade Suku Irabin de Baixo Segunda (22/06/2015).

Taur Apela ba familia membru CPD-RDTL nebe mak marka prezensa iha dialogu nee atu hatutan lia menon prezidente ninian ba sira nebe mak involve iha CPD-RDTL atu koopera ho estadu no labele tuir organizasaun sira nebe mak illegal iha rai laran.

Nune mos Xefe Aldeia Abilio Makausa Amaral hatete akontesimentu iha Lalolai ho Baguia halo komunidade sira trauma, tamba nee husu ba estadu tau tau Postu Seguransa iha komonidade sira nia leet. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Kuarta (24/6/2015). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

Governo de Macau admite culpa por não aproveitamento de 365 mil metros quadrados de terrenos


Macau, China, 23 jun (Lusa) -- O Governo de Macau admitiu hoje a culpa do não-aproveitamento de 16 terrenos, com uma área total de 365.302 metros quadrados, explicando, assim, porque é que estes não serão revertidos para a Administração.

"O Governo não conseguiu tratar atempadamente das formalidades junto do concessionário. Constatou-se insuficiência por parte do Governo. [O não aproveitamento destes] 16 terrenos tem responsabilidade imputada ao Governo e por isso eles foram excluídos da lista" de parcelas a reaver, disse Ho Ion Sang, presidente da Comissão de Acompanhamento para os Assuntos de Terras e Concessões Públicas da Assembleia Legislativa, dando conta das explicações apresentadas, à porta fechada, pelo secretário para os Transportes e Obras Públicas.

Em 2011, o Governo identificou 48 terrenos para reversão por não estarem a ser aproveitados de acordo com os seus contratos de concessão. Desses, 18 já reverteram para a administração e outros cinco estão na calha, uma medida que se reveste de particular importância num território afligido pela escassez de terrenos e onde a construção de mais habitação, pública e privada, lidera os pedidos da população.

No entanto, na semana passada, o Executivo anunciou que, afinal, 16 parcelas não reuniam requisitos para serem recuperadas, sem que fossem apresentados motivos. Dias depois, o próprio chefe do Executivo, Chui Sai On, garantiu que esta semana Raimundo do Rosário avançaria com explicações.

Segundo o que o governante explicou hoje à Comissão de Acompanhamento para os Assuntos de Terras, estes terrenos não foram totalmente ou apenas parcialmente aproveitados devido a atrasos da própria Administração, que, por exemplo "não conseguiu facultar a tempo as Plantas de Condições Urbanísticas", indicou Ho Ion Sang.

Os terrenos em causa têm uma área total de 365.302 metros quadrados, a maior fatia (162.948 metros quadrados) dividida entre cinco parcelas com finalidade hoteleira. A segunda maior área (158.054 metros quadrados) é ocupada por quatro terrenos com finalidade industrial, seguida de 36.300 metros quadrados em quatro lotes para habitação, 8.000 metros quadrados de uma parcela para comércio e 4.169 metros quadrados de um terreno para escritório.

Dois destes terrenos estão localizados no Cotai, zona de casinos, e pertencem a empresas ligadas à indústria do jogo, confirmou Ho Ion Sang.

Um é da Sociedade Macau Parque Temático e Resort, com capitais de Angela Leong, mulher de Stanley Ho, magnata da Sociedade de Jogos de Macau. A empresa tinha anunciado em 2010 a intenção de abrir um parque temático naquele local.

O outro terreno, destinado "à construção de um centro de produção cinematográfico", é onde hoje se ergue a obra, quase concluída, do Studio City, o novo projeto da Melco Crown, que deve abrir este ano.

ISG/DM // JMR

POBREZA MATA SEIS MILHÕES DE CRIANÇAS TODOS OS ANOS


O número consta do relatório da UNICEF sobre os Objectivos de Desenvolvimento do Milénio. Em 2030, podem ser mais de 70 milhões as crianças menores de cinco anos a morrer de causas evitáveis.
Seis milhões de crianças com menos de cinco anos morrem anualmente por causa da pobreza extrema. O alerta vem no relatório da UNICEF sobre os Objectivos de Desenvolvimento do Milénio, divulgado esta terça-feira.

O documento indica que, apesar dos progressos feitos nos últimos anos, a desigualdade de oportunidades continua a deixar milhões de crianças na pobreza. Todos os anos morrem 289 mil mulheres durante o parto; 58 milhões de crianças nem sequer chegam a ir à escola.

Quanto aos avanços, o relatório refere o que se conseguiu na protecção à infância desde 1990: a mortalidade nas crianças abaixo de cinco anos caiu mais de metade e a mortalidade materna caiu 45%.

Nos últimos 25 anos, mais de dois milhões e meio de pessoas passaram a ter acesso a água potável e a subnutrição crónica entre as crianças diminuiu mais de 40%.

Sudeste asiático, América Latina e Caraíbas são as três regiões desfavorecidas com melhor desempenho naqueles parâmetros de avaliação da UNICEF. Já a África subsaariana continua a ser a região do mundo onde as desigualdades são mais evidentes.

O Fundo das Nações Unidas para a Infância lembra, contudo, que os próximos 15 anos são cruciais. A manterem-se as actuais taxas de progresso, e tendo em conta a projecção do crescimento demográfico, estima-se que em 2030 mais 68 milhões de crianças menores de cinco anos morram de causas evitáveis. A má nutrição crónica deverá afectar 119 milhões.

SAPO TL com Renascença

Moçambique e Cabo Verde reforçam cooperação judicial com Timor-Leste


Díli, 23 jun (Lusa) - Moçambique e Cabo Verde vão reforçar a sua cooperação judicial com Timor-Leste, especialmente nas áreas de formação e assessoria técnica, em várias áreas do setor da Justiça, ampliando iniciativas desenvolvidas nos últimos anos.

Para isso, os ministros da Justiça dos dois países, José Carlos Lopes (Cabo Verde) e Abdurremane Lino de Almeida (Moçambique) e de Timor-Leste, Ivo Valente, assinaram hoje protocolos gerais de cooperação para o setor da justiça.

No caso de Moçambique o protocolo vai ter seguimento já nos próximos meses com um outro acordo entre a Defensoria Pública timorense e o órgão congénere moçambicano, o Instituto do Patrocínio e Assistência Jurídica (IPAJ).

Abdurremane Lino de Almeida disse à Lusa que se trata de um acordo abrangente em várias áreas da justiça, ampliando programas anteriores que incluíram formação de magistrados timorenses no Centro de Formação Jurídica em Maputo.

"Temos dado apoio a Timor-Leste no passado. Timor-Leste teve oportunidade de formar connosco os seus procuradores e queremos ampliar esse apoio agora", disse.

"No terreno as coisas, na CPLP, começam a acontecer. Recebemos angolanos, são-tomenses e de outros países para formação e isto decorre no âmbito das reuniões dos setores da justiça da CPLP", afirmou.

Isto, considerou, "dá corpo" à vontade política de consolidar a cooperação entre os parceiros da CPLP.

Para José Carlos Lopes, protocolos com este, em áreas prioritárias como o setor judicial são "oportunos" e necessários para criar um "quadro claro e de alguma estabilidade" para a cooperação em áreas relevantes.

Destacando a vontade de "partilha de recursos humanos e de experiências", o ministro cabo-verdiano comentou a situação na sequência da expulsão, no ano passado por Timor-Leste, de vários magistrados internacionais, incluindo cabo-verdianos.

"Recebemos no final do ano passado na sequência desses acontecimentos uma vista do então ministro da Justiça timorense e desde essa altura houve um compromisso de se estudar a possibilidade de estabelecer um quadro legal comparativo para as relações entre os dois países", afirmou.

Os dois protocolos foram assinados na conclusão da XIV Conferências dos Ministros da Justiça da CPLP, que decorreu em Díli.

Ivo Valente, ministro da Justiça timorense, destacou a importância dos protocolos, que surgem em paralelo aos debates multilaterais "muito positivos" do encontro lusófono.

"Com estes protocolos temos mais oportunidades de trabalhar juntos com os nossos países irmãos da CPLP. É intenção de Timor-Leste aumentar a cooperação com os países da CPLP, ajudando assim a desenvolver o setor da justiça timorense", considerou.

Os protocolos hoje assinados apostam na promoção do "reforço da cooperação bilateral na área da justiça, em especial nos domínios da formação de recursos humanos, na partilha e transferência de conhecimentos e de boas práticas".

Pretendem ainda fomentar a "otimização dos serviços da Justiça, verdadeiramente empenhados da capacitação efetiva dos quadros nacionais", beneficiando da experiência de magistrados moçambicanos.

Os textos reiteram a vontade de melhorar a coordenação entre os vários doadores internacionais para o setor da justiça, bem como a correta planificação de programas, projetos e ações de cooperação.

Entre as áreas abrangidas pelo protocolo contam-se assessoria jurídica, legislação, estatística, arquivo, gestão, tecnologias da informação e a administração da justiça.

A formação inicial e contínua de magistrados e defensores públicos, bem como de outros profissionais do sector da justiça, o intercâmbio de magistrados e o envio de peritos e assessores e consultores, são alguns dos aspetos previstos.

Estando ainda previstas questões como o intercâmbio de advogados, o apoio à criação e à consolidação das instituições do setor, a produção legislativa, visitas de trabalho e encontros temáticos.

ASP // APN

Portugal está a analisar proposta timorense para retomar cooperação na Justiça


Díli, 23 jun (Lusa) - O diálogo para retomar a cooperação de Portugal e Timor-Leste na área da justiça está a decorrer positivamente e uma proposta adenda ao protocolo existente vai ser avaliada tecnicamente, disse hoje o secretário de Estado da Justiça português.

"A perspetiva é muito positiva, o registo do diálogo foi muito positivo e é nesse caminho que vamos fazer os passos seguintes", disse à Lusa, em Díli, António Manuel da Costa Moura.

"Interessa a Timor-Leste e a Portugal retomar a normalidade da cooperação na área da justiça porque entendemos que é uma área prioritária no quadro geral da cooperação com Timor-Leste, quer para Timor quer para Portugal", afirmou.

À margem da XIV Conferência dos ministros da Justiça da CPLP, Costa Moura recordou, em declarações à Lusa o resultado da recente reunião em Lisboa entre a ministra da Justiça, Paula Teixeira da Cruz, e o ministro de Estado e da Presidência do Conselho de Ministros timorense, Agio Pereira, durante a qual se analisou o futuro da cooperação de Portugal com Timor-Leste na área da justiça.

Timor-Leste, explicou, apresentou a Portugal uma proposta de adenda ao protocolo geral de cooperação na área da justiça que está agora a ser analisada.

"Essa proposta vai também ser vista em contactos entre o Ministério da Justiça e os conselhos Superior da Magistratura e do Ministério Público e em tempo oportuno depois de maturado o trabalho interno, as autoridades timorenses serão informadas da reação de Portugal para prosseguir", explicou.

"Estes processos não podem ser constrangidos a calendários pré-definidos sob pena de a pressa ser inimiga do bom conteúdo", sublinhou, questionado sobre possíveis prazos, sublinhando que a perspetiva é "positiva".

Sobre o tema central da conferência de Díli, a propriedade da terra como fator de desenvolvimento, Costa Moura recordou que esta é uma "preocupação "horizontal a todos os Estados membros da comunidade".

"Os estados membros têm preocupações diferenciadas, especificas, estão em estádios diferentes de abordagem ao problema, sempre à luz de especificidades culturais, de tradições próprias", afirmou.

Durante o encontro as delegações puderam conhecer o modelo que está a ser desenvolvido em Timor-Leste, através do Sistema Nacional de Cadastro (SNC), desenvolvido por um consórcio luso-timorense.

"É muito positivo o trabalho que Timor-Leste está a fazer neste momento nesta matéria", destacou, destacando o recurso às novas tecnologias para ajudar a criar "uma paz social em torno à questão da propriedade da terra", essencial para o desenvolvimento do país.

Relativamente à declaração de Díli, sobre a proteção da criança no espaço da CPLP, Costa Moura recordou que foi o tema central do encontro dos ministros da Justiça lusófonos de 2013, em Lisboa.

Depois de uma análise comparativa aos sistemas que vigoram nos vários Estados membros, foi já produzido um primeiro relatório o que, explicou, ajudou a definir um plano de ação para avançar neste tema.

"Nestas matérias há diferenciações culturais, há aspetos específicos de cada ordenamento jurídico e abordagens diferenciadas. O que nos preocupa é encontrar um tronco comum que nos permita depois atuar num quadro de transferência de responsáveis e de coordenação da legislação", disse.

"Esta é uma matéria, para nós, de muita importância. Sem querer impor nada, queremos partilhar experiências com estados membros da CPLP, e é isso que estamos a fazer", destacou.

ASP // EL