sábado, 5 de março de 2016

TAMA ASEAN, AGRIKULTOR TENKI PREPARADU


Vise presidenti Camara Comersiu Industria Timor Leste (CCI-TL) , João Alves hatete, agrikultor sira tenki prontu atu produs produsaun ne’ebe sira iha hodi atende nesesidade merkadu internasional bainhira Timor sai ona membru ASEAN.

‘’Sai membru ASEAN agrikultor sira tenki pronto atu produs produsaun saida deit tuir nesesidade merkadu internasional, labele semata-mata sai deit membru ASEAN maibe ita seidauk pronto,’’ dehan João Alves ba jornalista iha edifisiu CCI-TL, Kuarta (02/03/2016).

João Alves hatete, sai membru ASEAN ne’e labele dependensia ba area produsaun maibe, Timor Leste mos buka halo akordu hodi hetan liberdade ba projetu Governu, liberdade loke kios no loja hotu.

Maibe tuir Joao katak, Timor Leste mos labele loke hotu ba ASEAN, se lae ida ne’e sai pontu fraku ba Timor, tanba loke hotu ba ASEAN hatene saida mak Timor iha.

‘’Hau seidak intende lolos prosesu atu sai membru ASEAN ne’e oinsa, maibe tuir hau ita labele loke buat hotu ba ASEAN ne’e sai pontu frakeja ba ita area produsaun ba hau agora dadaun problema seluk agrikultor sira infrenta mak sira produs barak, maibe merkadu la uja hanesan deit,’’ hateten João Alves.

Nia sublina katak, iha Timor ailia ho kinur ema balun hare la vale, maibe iha nasaun Singapura konsumedores no merkadu presija tebes, entaun sasan sira ne’e folin tebes. Tan ne’e problema ba agrikultor sira mos nesesidade merkadu ne’ebe menus halo sira produs mos ituan deit. nia

Jornal Nacional

KONTENTOR 2 LAKON DESKONFIA KILAT HO DROGA


Komandante Jeral Polisia Nasional Timor Leste (PNTL), Komisariu Julio da Costa Hornay informa, kontentor rua (2) lakon iha Portu Dili, fulan Outubro tinan 2015 ne’e deskonfia Kilat ho Droga mak iha laran.

“Iha informasaun dehan Kilat ho Droga mak iha laran, mas sei hein delegasaun kompetensia husi Ministeriu Publiku hodi investiga informasaun ne’e lo’os ka lae,” Komandante Jeral PNTL, Komisariu Julio da Costa Hornay, relata asuntu ne’e ba Jornalista sira iha ninia knar fatin, Caicoli-Dili, Kuarta (02/03/2016).

Nia hatutan, kazu ne’e sedauk iha delegasaun kompetensia husi Ministeriu Publiku (MP), maibe oras ne’e dadauk polisia buka tuir hodi bele hatene se mak apoiu husi kotuk hodi bele prosesa tuir lei.

Hatan konaba oras ne’e dadauk polisia asegura hela kontentor rua ne’e, nia hatete sedauk iha informasaun husi parte polisia investigasaun nian asegura hela ka la asegura.

Iha opurtunidade ne’e, nia informa mos konaba serveja illegal Crocodile kontentor 5 ne’ebe tama iha Timor Leste responslave ba serveja crocodile Tribunal Distrital Dili aplika ona Termu Intidade Rezidensia (TIR).

Konaba nain lolos ba serveja illegal ne’e, nia informa kompania nain ne’e sei iha estrangeiru wainhira sira mai sei lori sira ba prosesu.

“Wainhira ita hetan ona suspeitu sira ne’e ita lori ba prosesu Tribunal, portantu Tribunal aplika ona TIR ba responsalve Cerveja Crocodille ne’ebe iha Timor,”haklaken Julio Hornay. Eus

Jornal Nacional

Democracia representativa, atividade parlamentar e interferência partidária: um conflito de interesses



No quotidiano da democracia representativa de Timor-Leste tem-se destacado como merecedor de maior ênfase e debate por parte do eleitorado o fato de os parlamentares, salvo raras exceções, apresentarem suas argumentações, projetos e votos de acordo com a orientação de agremiações partidárias a que pertencem, em muitos casos indo de encontro às suas próprias convicções e aos interesses e necessidades da população que representam.

A polémica envolvendo a sucessão do Brigadeiro General Lere Anan é o fato mais recente de grande repercussão que ilustra essa sobreposição do compromisso com o partido, em detrimento dos princípios e deveres considerados norteadores da atividade parlamentar: os deputados se posicionaram sobre o caso muito mais por afinidade politica com o governo do que por bom senso e observância à legislação vigente.

Convém salientar que uma insubordinação poderia ser interpretada como infidelidade partidária, resultado numa posterior retaliação ao legislador. Contudo, um confronto com a orientação da agremiação fundamentado no interesse de exercer coerência e beneficiar a população estaria amparado por uma robusta sustentação argumentativa com repercussão  positiva nas esferas popular, intrapartidária e jurídica, já que uma infidelidade se caracterizaria pelo desvio do que estabelecido pelo partido como ideologia, programa partidário e diretrizes do mandato e não por uma desobediência que venha contemplar a vontade politica do eleitor.

Se as decisões dos partidos são impositivas, estará sucumbida a democracia no parlamento. Se as decisões dos legisladores são pautadas em afinidades e reciprocidades político partidárias, não estarão representando o eleitorado e sim suas agremiações.

Em face do exposto, urge que a sociedade acompanhe mais atentamente a dinâmica da atividade legislativa e nela interfira, exigindo de seus representantes imparcialidade e defesa do interesse publico na elaboração e apreciação de projetos e debates para que a defesa, aprovação ou rejeição daquilo que for proposto sejam respaldadas na consolidação de politicas publicas voltadas para o bem-estar da coletividade, efetivando assim a soberania popular.

Macau acolhe encontro de escritores de língua portuguesa da UCCLA em 2017


Macau, China, 04 mar (Lusa) - Macau acolherá pela primeira vez em 2017 o Encontro de Escritores de Língua Portuguesa, confirmou hoje o coordenador cultural da União das Cidades Capitais de Língua Portuguesa (UCCLA), Rui d'Ávila Lourido.

Como aconteceu nas seis edições anteriores (quatro no Brasil, uma em Angola e outra em Cabo Verde), o objetivo da UCCLA é reunir em Macau escritores de todos os países lusófonos, mas também, neste caso, haja "um contributo para o desenvolvimento da língua portuguesa e no contacto com a China e com Macau", explicou Rui d'Ávila Lourido, em declarações aos jornalistas em Macau.

"É um outro critério que queremos deixar expresso, que seja um contributo para as relações entre os países que falam a língua portuguesa, a lusofonia, a cultura expressa em português, com a China e com Macau em particular", afirmou.

Rui d'Ávila Lourido considerou que "Macau é fundamental" por representar cinco séculos de presença da língua portuguesa na China, que ao longo da História tiveram como resultado obras como "Peregrinação", de Fernão Mendes Pinto, e tem hoje continuidade com, por exemplo, autores e investigadores chineses que falam português.

A UCCLA está a negociar a possibilidade de o encontro de 2017 ser feito em associação com o Festival Literário de Macau ("The script road") e com o apoio "das instituições que em Macau se dedicam à cultura", afirmou.

Nos seis encontros anteriores, já estiveram mais de 90 escritores, incluindo cinco Prémios Camões e alguns dos "mais famosos" autores dos países da lusofonia, referiu.

Rui d'Ávila Lourido apelou, por outro lado, à participação de autores de Macau no Prémio Literário UCCLA, apresentado no ano passado e que será atribuído este ano pela primeira vez.

As candidaturas acabam a 31 de março e o vencedor será anunciado a 05 de maio, que a Comunidade de Países de Língua Portuguesa instituiu como o Dia da Língua Portuguesa.

Além do vencedor do prémio, serão atribuídas oito menções honrosas, ou seja, um autor de cada país ou território de língua portuguesa será distinguido.

Todas as obras premidas serão publicadas.

Integram o júri nomes como Germano de Almeida (Cabo Verde), Inocência Mata (São Tomé e Príncipe), Isabel Pires de Lima (Portugal) ou José Mendonça (Angola).

MP // APN

Caso de ex-procurador de Macau detido "abala confiança no sistema" -- Advogados


Macau, China, 04 mar (Lusa) -- O presidente da Associação dos Advogados de Macau afirmou hoje que o caso do ex-procurador da região Ho Chio Meng, em prisão preventiva desde sábado por suspeita de corrupção, "abala a confiança no sistema".

"Não conheço os indícios, não sei qual vai ser o futuro. Noto que ontem [quinta-feira] mesmo o chefe do executivo chamou a atenção para que até ao trânsito em julgado de eventual sentença condenatória o suspeito ou arguido deve ser considerado inocente. E é por aí que devemos estar. Mas que isto abala a confiança no sistema, abala", disse Jorge Neto Valente.

"Estou a ver, infelizmente, que há situações que roçam o sinistro, (...) que afetam gravemente a imagem do sistema jurídico de Macau e a máquina judiciária", observou, em declarações aos jornalistas.

O ex-procurador - que foi o chefe máximo do Ministério Público de Macau entre 1999 e 2014 - está preso preventivamente por decisão do Tribunal de Instância (TUI), que também recusou um pedido de libertação imediata da defesa de Ho Chio Meng, considerando que para contestar a detenção deve ser usada a figura do recurso e não o 'habeas corpus'. No entanto, as decisões do TUI (a única instância que pode tomar decisões em relação a magistrados e altos cargos em Macau) são irrecorríveis.

A defesa de Ho Chio Meng argumentou também, quando pediu o 'habeas corpus', com o Estatuto dos Magistrados, que determina que não podem ser detidos "antes de pronunciados ou de designado dia para a audiência, exceto em flagrante delito".

O tribunal considerou que apesar de Ho Chio Meng "salvaguardar" a qualidade de magistrado, não estava a exercer efetivamente funções de magistratura desde fevereiro de 2015, quando foi nomeado, em comissão de serviço, para coordenar a Comissão de Estudos do Sistema Jurídico-Criminal.

Neto Valente considerou que o problema é que "o sistema tem sido analisado à luz de casos pontuais", pelo que "era bom que houvesse alguém com uma visão mais abrangente, [que] pudesse reformular a lei".

"Houve [...] a preocupação do legislador de criar um regime muito especial para os titulares de altos cargos que já se viu [...] que não funciona bem: as pessoas querem ter direito a recurso, mas também querem ser julgados por um tribunal da mais alta instância (...), e não é possível meter tudo no mesmo saco", afirmou.

Para Neto Valente, o "mais preocupante" e que tem de ser visto é o estatuto de Ho Chio Meng como magistrado.

"Se uma pessoa é magistrado, nunca deixa de o ser. (...) Não é agora esta interpretação ou esta estipulação que conduz a resultados absurdos. (...) Numa semana é-se magistrado, na semana a seguir já não", observou.

"De repente, afinal, procurador-adjunto não é magistrado porque estava em comissão de serviço, não estava a acusar ninguém, não estava no Ministério Público. Para mim isso não faz muito sentido. Mas a questão é que este caso agora veio a pôr a nu as fragilidades do sistema", acrescentou, sublinhando ainda a "falta de transparência", "de quem fiscaliza o fiscal".

O advogado referiu que "devia haver um equilíbrio em que, seja quem for o titular de um cargo, pode ser fiscalizado (...). E não é vir agora -- ao fim de dez anos -- dizer que o senhor andava mais preocupado com 2.000 obras. Isso tudo parece-me muito ridículo", numa referência às suspeitas de corrupção que recaem sobre o ex-procurador, que envolvem a adjudicação de obras e serviços do Ministério Público.

"Estou mais preocupado com o tráfico de influências (...) Precisamente porque ninguém fiscaliza", afirmou, referindo-se ao facto de, em Macau, ser o procurador da região que preside ao Conselho dos Magistrados do Ministério Público, tal como sucede no caso do dos Magistrados Judiciais, que é liderado pelo presidente do TUI.

Neto Valente defendeu que o sistema deve ser alterado "para que possa funcionar sem ser em regime de corporação fechada, em que se tapam todos uns aos outros".

DM/FV // MP

Defesa de sobrinho de Stanley Ho diz que não ficaram provados crimes em hotel de Macau


Macau, China, 04 mar (Lusa) -- A defesa do sobrinho do magnata do jogo Stanley Ho afirmou hoje que não ficaram provados os crimes de associação criminosa e exploração de prostituição num hotel de Macau, considerando que parece que o Ministério Público esteve noutro julgamento.

As alegações finais do processo que junta seis arguidos, incluindo Alan Ho, 69 anos, diretor executivo do Hotel Lisboa, propriedade da Sociedade de Turismo e Diversões de Macau (STDM), por crimes de associação criminosa e exploração de prostituição, decorreram hoje, no âmbito do julgamento que começou no tribunal de primeira instância de Macau a 08 de janeiro.

A procuradora do Ministério Público (MP) afirmou que foi provado que Alan Ho "sabia perfeitamente" que havia uma estrutura, com membros, com relações e contactos, "com regras, condições, um sistema muito bem organizado", referindo-se à acusação de associação criminosa, e considerou que ficaram igualmente provadas a exploração de prostituição, nomeadamente na sequência de relatos do pagamento de comissões.

Sublinhando que era do conhecimento público que muitas mulheres se prostituíam no Hotel Lisboa, questionou a razão pela qual tal só agora foi descoberto, para responder, de seguida, que se não houvesse alguém a gerir não existiria por "tanto tempo".

O advogado de Alan Ho afirmou que lhe pareceu que, em certos passos, a procuradora esteve "noutro julgamento".

Para Jorge Neto Valente, "não foi produzida qualquer prova contra Alan Ho que permita a sua condenação", nem no tocante à acusação de associação criminosa, nem à de exploração de prostituição.

A prostituição não é crime em Macau, mas a sua exploração sim. "Quem aliciar, atrair ou desviar outra pessoa, mesmo com o acordo desta, com vista à prostituição, ou que explore a prostituição de outrem, mesmo com o seu consentimento", arrisca uma pena de prisão de um a três anos, sendo que, segundo a lei, a tentativa também é punível.

O defensor de Alan Ho referiu que "não se está a discutir a moral", acrescentando que a polícia era chamada "quatro a cinco vezes por mês" ao Hotel Lisboa, segundo testemunhas, pelo que as autoridades sabiam que havia mulheres hospedadas que se dedicavam à prostituição, o que "não configura ilícito legal".

"Ninguém lhe imputou qualquer atitude de aliciamento", continuou, apontando que Alan Ho vai acusado de 90 crimes de exploração de prostituição e que "não foi feita prova de nenhum".

Neto Valente argumentou, neste capítulo, que foram detidas 96 mulheres na operação policial, das quais 51 prestaram declarações para memória futura, sendo que 30 referiram ter pagado diferentes montantes a diferentes proxenetas da China sem relações com Alan Ho e que a maioria afirmou prostituir-se "de forma voluntária".

O advogado pediu ainda ao tribunal para confirmar que nenhum dos agentes da Polícia Judiciária imputou qualquer intervenção do arguido, e afirmou que o MP eliminou da lista todas as mulheres que disseram não ter feito pagamento, além do quarto de hotel, nem ter tido condicionalismos, como ficou "expressamente reconhecido" no relatório final da PJ.

Neto Valente fez também menção a um processo "muito idêntico", que resultou na absolvição dos arguidos acusados de associação criminosa e exploração de prostituição. Realçou que a principal diferença se prende com a "mediatização" dada a este, por razões como "para mostrar que ricos e poderosos também se abatem" e que as autoridades não têm medo de ninguém", falando de uma linha oficial que parece estar "na moda" e ter entrado no processo em causa.

DM // VM

Movimento 'localism' ganha força nas universidades de Hong Kong


Hong Kong, China, 05 mar (Lusa) -- Metade das oito universidades com financiamento público de Hong Kong elegeram ou preparam-se para eleger líderes estudantis simpatizantes dos grupos 'localists', que defendem a proteção da identidade local por oposição a Pequim, segundo o South China Morning Post.

Não obstante, nenhum dos líderes estudantis entrevistados pelo jornal defende como seu principal objetivo a independência de Hong Kong em relação à China, ums das ideias que também caraterizam os grupos 'localists'.

A abordagem destes líderes estudantis assenta na defesa dos interesses dos locais e proteção da identidade da cidade, escreve hoje o jornal South China Morning Post (SCMP).
A Universidade de Hong Kong, a Universidade Chinesa de Hong Kong e a Universidade de Ciência e Tecnologia de Hong Kong são três das instituições de ensino superior da antiga colónia britânica que já elegeram um líder 'pro-localist' para a respetiva associação de estudantes.

A Universidade Baptista deverá fazer o mesmo, uma vez que o único candidato à associação apoia o movimento.

Já a Universidade Lingnan é liderada por Devon Cheng Pui-lun, descrito como 'não-localist', mas que formou uma equipa mista, integrada por alguns membros do movimento.

A Polytechnic University é descrita pelo jornal como "a mais morna" das associações de estudantes no que diz respeito ao apoio ao 'localism'. A estrutura é liderada por Franco Wong Chak-hang.

A City University e o Instituto de Educação de Hong Kong não têm programadas eleições para a respetivas associações de estudantes este ano.

Ernie Chow Shue-fung, recém-eleito na Universidade Chinesa de Hong Kong, disse ao SCMP que a associação que lidera quer apenas que a antiga colónia britânica tenha autonomia para decidir o seu futuro.

"Seja a total independência para Hong Kong, a unificação Hong Kong-Grã-Bretanha ou a continuação sob o princípio 'um país, dois sistemas'(...), os 'Hongkongers' [termo usado para descrever os locais] não têm autonomia para escolher", afirmou.

Althea Suen, recém-eleita líder da associação de estudantes da Universidade de Hong Kong, disse anteriormente à Commercial Radio que a rutura de Hong Kong com a China "era uma opção viável".

Já em declarações ao SCMP, esclareceu que não sugeria a independência total como objetivo final, mas que "vale a pena discutir".

Suen acrescentou que tinha feito os comentários à rádio a título pessoal e que, "por agora, a associação de estudantes da Universidade de Hong Kong não tem uma posição sobre o assunto" (a questão da independência).

O 'Localism', movimento que mobiliza campanhas na internet pela identidade local ou independência de Hong Kong, ganhou apoio nas últimas semanas, desde os confrontos na zona de Mong Kok, há cerca de um mês, em que vários membros de grupos 'localists' foram detidos e acusados de participação em motim e rotulados pelo governo central chinês como "radicais separatistas".

Um dos detidos e acusados foi Edward Leung Tin-kei, porta-voz do grupo Hong Kong Indigenous, que também foi candidato às eleições intercalares para o Conselho Legislativo (parlamento) realizadas no domingo no círculo de New Territories East, conquistando o terceiro lugar na votação, com 15,4 por cento dos 66.524 votos.

Esta eleição foi ganha pelo pró-democrata Alvin Yeung Ngok-kiu, do Partido Cívico.
FV // APN

Equipas de socorro resgatam 48 pessoas de 'ferry' naufragado na Indonésia


Banguecoque, 04 mar (Lusa) - Pelo menos 48 pessoas foram hoje resgatadas pelas equipas de socorro indonésias, depois da embarcação em que viajavam se ter afundado no estreito de Bali, na zona central da Indonésia, noticiaram 'media' locais.

A bordo seguiam perto de meia centena de pessoas e as equipas de socorro continuam à procura de pelo menos dois desaparecidos, indicou um porta-voz da polícia de Gilimanuk ao portal 'online' Detik.

O 'ferry' afundou-se 15 minutos depois de sair do porto de Gilimanuk, na ilha turística de Bali, quando se dirigia para a região leste da ilha de Java, num trajeto de cerca de quatro quilómetros, usado diariamente por centenas de pessoas e veículos.

O porta-voz não precisou o número exato de passageiros a bordo do 'ferry', nem as possíveis causas do acidente.

Com mais de 17 mil ilhas, o barco é o principal meio de transporte do arquipélago indonésio.

Centenas de pessoas morrem todos os anos na Indonésia em naufrágios causados por tempestades, infraestruturas precárias e incumprimento de medidas de segurança, como excesso de passageiros e mercadorias.

EJ // VM

Reprezentante Mosambike nian iha ONU defende regulasaun livre sirkulasaun iha CPLP


Reprezentante permanente Mosambike nian iha Nasoinss Unidas defende ohin katak Komunidade Nasaun Lia-portugés (CPLP) mak iha interese atu regula livre sirkulasaun ema no sasán entre nasaun hirak ne’e. 

"Ha’u hakarak foti kestaun livre sirkulasaun ema no sasán nian, tanba CPLP nunka konsege regula kestaun ne’e", tenik embaixadór Pedro Comissário iha diskursu ida iha semináriu diplomátiku 'CPLP: Orijen, Misaun no Futuru', ne’ebé hala’o ohin iha Lizboa.

Bainhira kria CPLP, problema barak maka hosi neen ba Portugal, maibé depois istória ne’e muda no akontese oinseluk fali”, tenik embaixadór permanente iha Jenebra, no esplika katak “organizasaun nia interese maka regula kestaun ne’e”.

Molok ne’e, iha diskursu kona-ba 'Orijen CPLP nian', Pedro Comissário argumenta kona-ba nesesidade atu regula interese Estadu sira-nian, no konsidera katak karik la iha regulasaun ne’e, "bele kria unilateralidade vizaun kona-ba CPLP tenke sai oinsá".

Nia halo klaru kestaun ne’e "rezume iha pergunta: CPLP nia fatin iha polítika externa iha nasaun ida-idak iha ne’ebé, karik iha nosaun no konsekuénsia multilateralizmu loloos no forte entre membru sira".

Embaixadór ne’e konklui hodi kritika "membru balun ne’ebé tenta uza CPLP unilateralmente hanesanpolítika externa nia  “bengala” ka simplesmente hodi promove kandidatura iha fórum internasionál", hatutan tuir fali, iha nota ida ho umór, ne’ebé benefisia ona hosi ida ne’e.

"Ha’u labele lamenta iha pontu ne’e, ha’u hanesan membru komisaun direitu internasionál Nasoins Unidas nian tinan 15 ona no hetan benefísiu hosi apoiu Estadu membru sira-nian", hakotu Pedro Comissário.

SAPO TL ho Lusa

Polemika Major Jeneral Foun, Lere Konsidera Problema Taur-Xanana


DILI - Polimika maijor Jeneral foun iha institusaun Falintil Forsa Defeza Timor Leste (F-FDTL), neebe oras nee iha hela Tribunal Rekursu, halo Xefi Estadu Major Jeneral Lere Anan Timur konsidera problema nee entre Taur Matan Ruak no Xanana Gusmao.

Tuir Lere katak ohin loron problema neebe mak mosu iha sosiedade nia leet, hotu-hotu tau dehan orgaun soberanu maibe problema entre Taur ho Xanana, problema laos tamba korupsaun, Laos Problema privadu maibe problema kondisaun no distinu nasaun nian neebe halo liafuan mak naksalak.

Ohin loron problema ida neebe mak mosu ih ita nia leet, hotu-hotu dehan orgaun soberanu maibe problema entre Taur ho Xanana, problema laos tamba korupsaun, Laos Problema privadu maibe problema kondisaun no distinu nasaun nian,” dehan Lere liu husi Diskursu wainhira partisipa iha konferensia nasional Veteranus Kinta (03/03/2016) iha salaun Sentru Konvensaun Dili.

Lere hatete Timor Leste ohin loron servisu ho lei, legalista lei hanesan nee maibe interpretasaun nee oin-oin ema atus ida mak interperta, interpertasaun mos atus ida neebe halo lei sai komplikadu neebe halo loos mos sala no sala mos bele los.

Iha fatin ketak Portavos Bankada Fretilin Francisco Branco hatete governu lori desizaun Prezidente Republika ninian ba iha tribunal nee atetude diak hodi halo afirmasaun hanesan estadu dereitu neebe solusaun hotu sei disidi ikus liu husi tribunal rekursu. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (5/3/2016). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

Taur: “ Funu ita Hamutuk, Seraque Funu Hotu Tenki Fahe Malu”


DILI - Prezidente Republika Taur Matan Ruak hatete uluk tempu funu Timor oan hotu hamutuk hodi halo funu atu buka ukun rasik Aan, serake funu hotu Timor oan liu-liu veteranu sira tenki fahe malu nee sai pergunta boot ba Timor oan sira.

Taur hatete durante konferensia nee veteranus sira foti topi lubuk ida, neebe relevante ba veteranu hotu nunee hein debate nee nia rejultadu sei fo impaktu pozitivu ba kondisaun veteranus sira.

Hau halo rezumu ida kona ba veteranus sira, se mak ba funu la bele soe malu, serake funu hotu ita soe fali malu, hau nia pergunta ita hetan tiha ona pas ita hotu ita tenki fahe malu fali,” dehan Taur liu husi Deskursu hodi taka konferensia Nasional Veteranus no libertasaun Nasional, Kinta (03/03/2016) iha Sentru Konvensaun Dili.

Nia hatete Veteranu sira nia intervensun no opiniaun bele kontribui, veteranus sira iha responsabilidade ba nasaun Timor Leste, neebe veteranu hotu-hotu terus no povu mos terus tamba lia los nasaun ida nee sei presiza veteranus sira.

Iha fatin hanesan Guerileiru Lere Anan Timor hatete veteranus sira neebe mak iha Konferensia Nasional Veteranus, durante diskusaun loron tolu nia laran koinese malu ema sira neebe mak hamutuk iha luta libertasaun nasional. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (5/3/2016). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

PM Interinu Hatoo Aktividade Governu Ba Taur


DILI – Governu liu husi Primeiru Ministru Interinu Agio Pereira, hatoo aktividade servisu Governu nian ba Presidenti Republika (PR) Taur Matan Ruak.

Primeiru Ministru Interinu Agio Pereira hatete, reniaun lolos Kinta (3/2/2016), maibee horseik programa Presidenti todan teb-tebes, tamba nee ohin, nudar Primeiru Ministru Interinu rona husi Presidenti nia preokupasaun balu, informa mos Presidenti konaba aktividades Governu nian.

Iha Ida ke ami koalia mos nomeasaun Senfa nian, neebe Presidenti iha komitmentu atu kolabora hodi bele hetan solusaun neebe diak ba Estadu, konserteza detalius hau labele esplika,” dehan PM Interinu Agio ba jornalista sira hafoin remata enkontru ho PR Taur iha Palaciu PR Nicolau Lobato, Sesta (04/03/2016).

Nia hatete, kestaun nee hanesan asuntu neebe prosesu lao hela ba oin, I Segunda feira Primeiru Ministru too ona sei kontinua prosesu nee to remata hodi hetan benefisiu ba Estadu.

Iha parte seluk eis Administrador Postu Administrativa Hatobiliku, Domingos Lopes husu ba lideransa sira atu tur hamutuk, hodi rejolve polemika neebe mak akontese iha rai laran, atu nunee labele hamosu inestabilidade iha rai laran.

Nunee mos xefe aldeia Tahu Laran Zacarias Ximenes hatete, nasaun Timor Leste atu lao diak ba oin iha ema hotu-hotu, tantu husi ukun nain too povu kiik sira tenke hametin paz no estabilidade, tamba liu husi paz no estabilidade mak dezemvolvimentu bele lao ba oin ho diak. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (5/3/2016). Carme Ximenes

Suara Timor Lorosae

Fundu Mina Rai Iha Ameasa Nia Laran


DILI – Produsaun fundu mina rai oras nee iha ameasa nia laran, tanba loron ba loron produsaun mina iha tasi Tasi Timor laos aumenta maibe menus ba bebeik.

Informasaun nee fo sai husi Diretor Ezekutivu NGO Luta Hamutuk, Mericio Akara, Liu husi konferensia neebe mak halao iha edifisiu Luta Hamutuk, Farol, Sesta (04/03/2016).

Timor nia problema lolos nee mak rendimentu neebe mak menus ba bebeik husi produsaun neebe mai husi bayu undan tanba kitan rasik la produs ona agora bayu undan mos ninia produsaun tun makas tebes menus husi ruhun 40 baril no iha informasaun neeeb ma kami hetan menus tan husi rihun 20 nee signifika katak produsaun sei la kontinua no iha ameasa nia laran tanba iha posibilidade kompania bele hapara ninia produsaun,” dehan Akara.

Nia hatutan tuir LH nia peskija produsaun mina husi Bayu Undang sei para iha tinan 2022 no ida nee iha ninia impaktu neebe mak makas tebes, tanba produsaun mina mos menus no folin mina iha merkadu internasional most un.

Laos nee deit nia hatutan wainhira produsaun rendimentu TL kontinua tun, nee sai perguntas neebe mak boot tebes tanba oinsa atu hetan osan hodi sustenta dezenvolvimentu rai laran no seluk, tanba nee tuir nia wainhira folin mina global kontinua mantein iha $ 30 ba barill ida maka tinan nee governu TL sei hetan deit osan Milliaun 500 tanba oras nee daduan TL kontinua hasai osan bot liu fali rendimentu neebe mak kiik tebes.

Hatan ba deklarasaun nee Vise Ministru Finansas, Helder Lopes, hatete iha agrumentu mak la hanesan, tanba dezenvolvimentu sei la lao kuandu governu la gasta osan. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (5/3/2016). Thomas Sanches/Timotiu Gusmao

Suara Timor Lorosae

Governu Impresta Tan Osan 76 Milliaun Husi ADB


DILI – Governu Timor Leste liu husi Ministeriu Finansas (MF) kontinua impresta tan osan husi Agency Development Bank (ADB) ho montante Milliaun 76, hodi halo rehabilitasaun Estrada diresaun Baucau ba Lautem, Maubara Karimbala no Atabae ba Batugade.

Informasaun nee fo sai husi Vise Ministru Finansas, Helder Lopes, ba jornalista sira iha salaun enkontru Ministeriu Finansas, Sesta (04/03/2016) wainhira remata asina akordu ho ADB.

Governu liu husi Ministeriu Finansas hamutuk ho ADB asina imprestimu ba dala 4 no total imprestimu hamutuk milliaun 76 para finansia projeitu Estrada Baucau ba Lautem, Maubara Karimbala no Atabae ba Batugade no osan imprestimu nee nia funan 2.2% no funan nee ita kompara ho ita nia media retornu fundu petroliferu funan nee kiik,” dehan Helder.

Nia hatutan konaba periodu neebe mak TL sei uja hodi selu osan imprestimu mak tinan 25 nomos hahu husi asina akordu too tinan 5, TL sei la selu maibe depois liu tinan 5 foin selu durante tinan 25 nia laran. Laos nee deit nia dehan osan neebe governu TL impresta nee atu kontribui ba dezenvolvimentu liu-liu hadia Estrada.

Iha fatin hanesan Ministru Obras Publiku (MOP), Gastao de Sousa, hatete osan Impresta neebe mak governu impresta husi ADB nee governu mos tau tan 25% hodi hadia Estrada no oras nee loke ona konkursu ba kompania inernasional sira. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (5/3/2016). Thomas Sanches/Timotiu Gusmao

Suara Timor Lorosae

Konferensia Nasional Disidi, 3 Marsu Loron Nasional Veteranu


DILI - Konferensia Nasional Veteranus Libertasaun Nasional ba dala uluk, konsege desidi loron Nasional Veterenus monu iha loron tolu Marsu, nomos hinu nasional veteranus sira nian.

Tuir Vice Prezidente Meja Konferensia atual Vice Ministru Solidaridade Sosial Miguel Manetelu katak konferensia nasional veteranus durenta loron tolu konsege produs rezolusaun 9, akta konfrensia 9 no relatoriu husi komisaun 3.

Iha rezolusaun rua mak koalia kona ba loron nasional Veteranus, hanesan konaba data loron nasional veteranus disidi iha rezolusaun dia 3 Marsu nomos hinu marsa ba veteranus nian mak tres de marso,” dehan Miguel ba Jornalista, Kinta (03/03/2016) iha Sentru Konvensaun Dili.

Nia hatete maske dekretu lei neebe mak iha sei hanesan proposta data iha dekretu lei, maibe veteranus sira ejiji liu husi konferensia nee termina kedas loron nasional veteranus tamba nee hasai rezolusaun hodi legaliza loron 3 Marsu sai hanesan loron Nasional ba Veteranus.

Iha fatin hanesan Prezidente Meja Konferensia Nasional Veteranus Francisco Guterres LU-OLO le sai deklarasaun final katak Konferensia Nasional Veteranus Kombatentes Libertasaun Nasional ba dala uluk, neebe halao iha sentru konvensaun Dili husi loron 1 too 3 Marsu 2016 neebe partisipa husi 650 konferensistas no konferensia lao diak iha dinamika neebe domokratiku.

Nunee mos eis Girileriu autal Xefi Estadu Major Jeneral F-FDTL Lere Anan Timor hatete problema neebe mak iha too deit veteran, tamba sempre fo lisaun ba iha jeresaun foun sira katak veteranus fahe malu nasaun nunka lao ba oin. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (5/3/2016). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

Governador Jeral Australia Triste La Hetan Xanana


DILI - Governador Jeral Australia Peter Cosgrove triste durante vizita iha Timor Leste, tamba lahetan eis Girileiru Komandante Enxefi Xanana Gusmao, durante partisipa iha konferensia nasional Veteranus no kombatentes libertasaun nasional.

Tuir Peter katak wainhira rona Timor Leste halao Konferensia Veteranus ba dala uluk iha Timor Leste, komesa hanoin buat neebe mak akontese iha Timor Leste tamba hatene independensia Timor Leste ba Veteranus sira nia kabas.

Hau triste oituan tamba hau la toman ita nia maun boot Xanana Gusmao iha nee,” dehan Peter liu husi Mensazen, Kinta (03/03/2016) wainhira partisipa iha konferensia nasional veteranus no kombatentes libertasaun nasional iha sentru konvensaun Dili.

 Peter hatete kuandu rona hino Nasional Timor Leste hodi hare Veterenus sira hananu, akompaina hinu veteranus nian konsege lembra fila fali korazen neebe veteranus sira halo iha tempu luta libertasaun nasional.

Iha fatin hanesan Prezidente Republika (PR) Timor Leste Taur Matan Ruak hatete nia parte senti laran haksolok tamba ba dala uluk konferensia nasional veteranus iha Timor Leste, Enseremantu ba Konfrensia nasional tuir lolos maun boot Xanana Gusmao nudar veteranus boot liu mak taka.

Taur hatoo nia saudasoens ba veteranus Australia sira nian neebe maka reprezenta konfrensia nasional, reprezentante asosiasaun soldadu veteranus Australia nudar Timor Leste nia belun kleur ona no ativista neebe sempre fo apoiu ba luta Timor Leste. Informasaun kompletu iha STL Jornal no STL Web, edisaun Sabado (5/3/2016). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae