terça-feira, 28 de junho de 2016

A MUDANÇA EDUCATIVA EM TIMOR-LESTE – XXVI ENCONTRO DA AULP - 29 junho em Díli


No XXVI Encontro da AULP deve discutir-se a deontologia pedagógica e a mudança educativa em Timor-Leste 

O professor é um dos maiores trunfos da escola e está presente em todos os discursos sobre educação. Independentemente das razões, sejam elas boas ou más, em contexto educacional fala-se sempre do professor.  

Estas constatações levam-nos à problemática da ética e da deontologia da função docente, e arrastam-nos para o questionamento sobre os conhecimentos e as competências destes profissionais da educação que são determinantes para o desenvolvimento e a dignificação da profissão.  

Em ambas as situações (ética e deontologia do professor; conhecimentos, competências e desenvolvimento profissional) estamos perante questões actuais da maior relevância porque para além do currículo da formação de professores ter múltiplas influências sociais, culturais, políticas e económicas, são notórias e preocupantes as divergências e contradições entre discursos e práticas.  

O Partido Socialista de Timor (PST), um partido político preocupado com as pessoas e com o seu desenvolvimento, gosta de discutir e analisar questões sobre educação. Assim, num momento em que se aproxima o XXVI Encontro da AULP – Associação das Universidades de Língua Portuguesa a realizar em Díli no final do corrente mês, na expectativa de estimular um pensamento crítico em torno da prática deontológica e da formação de professores em Timor-Leste para uma mudança educativa, decidi revisitar e adaptar um texto da minha autoria, escrito há sete anos, publicado no Jornal de Angola, e que também integra uma obra da minha autoria intitulada “Reflexões sobre Educação”. 

Irei partilhar alguns pensamentos mediante a inclusão de conteúdos e referências que possam ser suficientemente esclarecedores dessa finalidade, começando em primeiro lugar pela abordagem de aspectos específicos da ética e da deontologia dos professores. Em seguida, referir-me-ei a estudos internacionais que tratam a problemática inerente ao tipo de conhecimentos obrigatórios para quem deseja exercer a docência, bem como, às competências e ao desenvolvimento profissional desta classe profissional. Por último, em jeito de síntese, farei algumas recomendações aos professores em início de carreira.  

Para enriquecimento da exposição considerei fundamental uma breve revisão de literatura, tendo consultado obras de Reis Monteiro (professor da Universidade de Lisboa), Andy Hargreaves (professor em Administração Educacional no “Centre for Leadership Development do Ontário Institute for Studies in Education”), Carlos Garcia (professor da Universidade de Sevilha), Christopher Day (professor de Educação e Director-Coordenador do “Centre for Teachers and School Development na Universidade de Nottingham”), José Pacheco e Maria Flores (professores da Universidade do Minho) e Michael Fullan (professor da Faculdade de Educação da Universidade de Toronto). 

Como se depreendeu das minhas palavras introdutórias entendo que em qualquer profissão deve existir uma componente ética e deontológica. No campo da educação, como está em causa a pessoa humana, por força de razão, o professor tem que valorizar a dimensão axiológica (filosofia da ética e dos valores). Esta vertente relacionada com a
ética e a deontologia do professor foi objecto de um estudo muito interessante realizado por Monteiro (s.d.).  

Segundo este investigador em educação, o professor tem deveres profissionais «para com o educando», nomeadamente, «não abusar do poder e posição que lhe confere a sua função nem desviá-los dos seus fins (designadamente pela sua comercialização), ser incessantemente competente, respeitar a dignidade, liberdade e diferença (cultural, social e pessoal) de cada educando, sem discriminação alguma, tratando-o sempre como sujeito dos seus direitos e nunca como objecto a moldar à imagem e semelhança dos adultos e da sociedade, ou seja, o professor deve respeitar a privacidade de cada educando, e o seu direito ao silêncio, e guardar sigilo sobre informações confidenciais obtidas na sua relação com os educandos (numa base de confiança), excepto por razões profissionais ou imposição legal». 

Mas, também, permitir e estimular o exercício dos direitos do educando para «promover o desenvolvimento da sua autonomia e responsabilidade, respeitar o direito do educando ao erro (no seu aprender a ser, a conhecer e a fazer), confiar no educando e nas suas possibilidades de ser mais e melhor, ser imparcial, objectivo e aberto à diversidade e ao possível, não impor convicções e opiniões, antes reservar as suas posições mais pessoais, sempre que recomendável, e não ostentar emblemas de qualquer filiação ideológica ou crença, excepto quando for óbvio, notório ou público» (Monteiro, s.d.). 

Na mesma linha de raciocínio, defende o mesmo autor, o professor «deve ser justo, compreensivo e bondoso nos seus juízos e decisões, nomeadamente na avaliação do trabalho dos educandos e no julgamento e sanção das suas infracções disciplinares, não deve aceitar presentes individuais ou colectivos que possam ter como intenção tácita ou como efeito a obtenção de favorecimentos ou ser assim publicamente interpretados, e deve estar “sempre” do lado do educando, designadamente em situações de conflito de deveres e defender a escola pública como instituição democrática para satisfação do direito à educação». 

Os deveres profissionais do professor não se devem restringir aos educandos, devendo ser estendidos aos colegas. O autor já citado tem um pensamento, segundo o qual, qualquer professor deve respeitar as competências, opiniões e trabalho dos colegas e manifestar solidariedade com colegas vítimas de injustiça ou em caso de dificuldades. 

Por outro lado, em relação à profissão, como também preconiza Monteiro, o professor deve cultivar uma elevada concepção da profissão, dignificando a profissão durante e fora do seu exercício, e protegendo a profissão do seu exercício incompetente ou indigno para com a entidade profissional, mostrando competência, dedicação e cooperação crítica, sendo certo que esta postura desejável do professor deve fazer-se sentir também em relação aos pais e encarregados de educação, através da prestação de informações de vária índole, promovendo o diálogo e nunca ter um comportamento em relação às famílias de desautorização pública. 

No que diz respeito à formação de professores, e em concreto para reflectir sobre os tipos de conhecimento praticamente obrigatórios para que o professor cumpra as suas funções educativas com sucesso, decidi “inspirar-me” nas opiniões do autor espanhol (Garcia, 1999) e de dois portugueses (Pacheco e Flores, 1999) que, por sua vez, se basearam em outros autores, nomeadamente, nos estudos de Carlsen (1987), Shulman (1987), Ball (1989), Sockett (1989), Grossman (1990) e Reynolds (1991).  

Segundo estes investigadores, referências obrigatórias em contexto de educação, os tipos de conhecimento a destacar no âmbito da formação de professores devem incluir o «conhecimento psico-pedagógico», o «conhecimento do conteúdo», o «conhecimento didáctico do conteúdo» e o «conhecimento do contexto». 

O «conhecimento psico-pedagógico» relaciona-se com o processo de ensinoaprendizagem (técnicas didácticas, avaliação, etc.), com as teorias do desenvolvimento humano, com a história, sociologia e filosofia da educação, com normativos, etc.
  
O «conhecimento do conteúdo», como a própria expressão indica, é relativo aos conhecimentos, conceitos, definições, etc., mas também aos paradigmas de investigação em cada unidade curricular. O «conhecimento didáctico do conteúdo» faz a combinação entre o conhecimento da matéria a ensinar e o conhecimento pedagógico e didáctico de como a ensinar.  

Repare-se que este tipo de conhecimento (didáctico do conteúdo), principalmente para a investigação em educação assume importância crescente porque conduz-nos à análise e à reflexão em torno de questões como as crenças, atitudes, etc., muito valorizadas no nosso País, e que de certa forma pode ajudar a melhor compreender a tese de que os professores têm temas preferidos e outros de que não gostam de ensinar, uma problemática muito interessante que nos transportaria para o domínio do “currículo oculto” ou “currículo nulo” (aquilo que não se ensina) temáticas muito trabalhadas pelo pedagogo brasileiro Tadeu da Silva.  

Por último, e não menos importante, temos o «conhecimento do contexto» que nos remete para os aspectos ligados às características sociais e culturais da escola e do meio envolvente, nomeadamente conhecimentos sobre os alunos e respectivas famílias, uma preocupação que deve merecer a melhor atenção dos profissionais da educação timorenses devido ao facto de existirem muitas tradições seculares que devem ser mantidas e estudadas. 

Ora bem, os quatro tipos de conhecimento descritos são fundamentais para a competência profissional do professor, mas, até pela dinâmica de tudo o que nos rodeia, é bom não esquecer, há sempre que considerar outras dimensões importantes para que o nosso professor obtenha e desenvolva competências necessárias, à gestão de conflitos, à concepção, execução e avaliação do projecto educativo de escola, e ao diálogo com os chefes de suco / aldeias, pais e encarregados de educação, etc. 

Sobre a identificação de competências consideradas imprescindíveis ao exercício da actividade docente, Garcia (1999), baseado em estudos de Lynch (1989), autor que deve ser sempre citado no âmbito do debate sobre formação de professores, destaca algumas competências fundamentais para os professores que não resisto em compartilhar. Por um lado, defende a tese de que o professor «deve desenvolver a integridade intelectual na recolha, utilização e avaliação de uma variedade de evidências como base para o desenvolvimento de juízos». Por outra parte, destaca a importância do professor «desenvolver a competência visual, linguística, estética e imaginativa como base para o diálogo e o discurso em contexto de diversidade intercultural».

Os resultados dos estudos de Lynch são de importância extraordinária porque sugerem que o professor deve desenvolver a sua capacidade de análise política global e de competências práticas tais como a comunicação, resolução de problemas e solução de conflitos, como opina Garcia, para reforçar «o desenvolvimento de valores e atitudes clarificados e reflexivos e suas aplicações como critério para tomar decisões equilibradas e sensíveis». 

Nesta mesma linha de raciocínio do autor, um aspecto muito importante, corolário e exemplificativo do que já referi, passa pela necessidade do professor desenvolver a reflexividade crítica «em relação às imagens dos países considerados subdesenvolvidos e mostradas pelos meios de comunicação social, desenvolvendo competências de tomada de decisões colaborativas e participativas», e acrescento eu, em todas as questões análogas onde se justifica a análise e o pensamento crítico, com intervenção política e social. 

A discussão educacional que proponho nesta reflexão, estrategicamente, dá relevância à deontologia pedagógica e aos tipos de conhecimentos e competências a ter em conta na formação de professores, porquanto, para além de serem assuntos obviamente importantes para o bom exercício da função docente, na minha opinião, também é uma forma eficaz dos professores se “defenderem” das críticas das famílias e da sociedade em geral.  

É minha convicção, se atribuirmos relevância à deontologia pedagógica, as famílias e a sociedade em geral passarão a olhar para o professor como um profissional competente que valoriza a ética e a deontologia pedagógica, e que ao longo de toda a carreira tudo fazem para apostar na renovação e mudança dos seus conhecimentos, no desenvolvimento de competências, na inovação no âmbito do processo de ensinoaprendizagem, portanto, na prática da «reflexão na acção, pela e sobre a acção» (Fullan e Hargreaves, 2001). 

Todas estas considerações parecem-me pacíficas e aceitáveis, contudo, apesar de sabermos que em grande parte «o êxito do desenvolvimento da escola depende do êxito do desenvolvimento do professor» (Day, 2001), é bom que todos nós, em particular o Ministério da Educação timorense, tenha consciência de que só haverá uma mudança educativa num quadro de responsabilidade partilhada, onde se incluem professores, família, escola, sociedade em geral e governo. 

Na opinião do Partido Socialista de Timor, estas e outras questões afins, devem ser abordadas com seriedade e determinação pelos governantes do nosso País e pelos académicos timorenses que irão estar presentes no XXVI Encontro da Associação das Universidades de Língua Portuguesa (AULP), a ter lugar no Centro de Convenções, no próximo dia 29 de Junho, em Díli.  

Díli, 25 de Junho de 2016. 

M. Azancot de Menezes (Secretário-Geral do PST)

Grupo de 27 docentes portugueses a caminho de Timor-Leste para formar formadores


Díli, 28 jun (Lusa) - Um grupo de 27 professores portugueses deverá chegar a Timor-Leste no início de julho no âmbito do projeto Formar Mais, uma das principais iniciativas de apoio português à formação contínua de professores timorenses, informou o instituto Camões.

Segundo informou o Camões -- Instituto da Cooperação e da Língua na sua página, o grupo inclui 11 professores que desempenharão funções na componente do 3.º Ciclo do Ensino Básico e 15 nas diversas disciplinas do Ensino Secundário Geral timorense.

Os docentes, que foram recebidos no passado dia 22 de junho pela presidente e pelo vice-presidente do Instituto Camões, Ana Paula Laborinho e Gonçalo Teles Gomes, respetivamente, participaram em ações de formação na Universidade de Aveiro, complementadas por sessões realizadas no Camões.

Segundo explica a instituição portuguesa, o projeto Formar Mais "resulta de uma parceria entre o Ministério da Educação de Timor-Leste", através do Instituto Nacional de Formação de Docentes e Profissionais da Educação (Infordepe), o Ministério dos Negócios Estrangeiros de Portugal, através do Camões, e a Universidade de Aveiro.

"Dando continuidade a anteriores projetos de cooperação na área do ensino, em especial ao Projeto de Formação Inicial e Contínua de Professores (PFICP), concluído em dezembro de 2014, o Projeto Formar Mais tem como objetivo a consolidação do sistema educativo de Timor-Leste através do apoio ao setor da formação académica e profissional do pessoal docente e de profissionais do sistema educativo", explica.

ASP // VM

Universidade Timor-Leste propõe acordos de mobilidade a instituições lusófonas


Lisboa, 28 jun (Lusa) - A Universidade Nacional de Timor-Leste, que esta semana acolhe pela primeira vez a reunião anual da Associação de Universidades de Língua Portuguesa (AULP), propõs acordos de mobilidade a todos os reitores participantes, disse fonte da organização.

"O reitor da Universidade Nacional de Timor-Leste (UNTL) enviou agora um email a todos os reitores que vão ao encontro a propor acordos de mobilidade", contou à Lusa a secretária-geral da associação, Cristina Montalvão Sarmento.

Segundo a responsável, a UNTL tem esta semana uma agenda de reuniões bilaterais com todos os reitores que estarão presentes no 26.º encontro da AULP, da qual "é natural" que saiam 10 a 15 programas de mobilidade, cooperação e troca de estudantes.

"A potencialidade é imensa. Os resultados vão depender do futuro", disse Cristina Montalvão Sarmento.

Embora nos seus 30 anos de existência a AULP já tenha tido dois programas multilaterais de cooperação, um promovido pelo Brasil e outro por Portugal, atualmente não há nenhum em atividade.

"Os acordos são muitas vezes bilaterais, trilaterais, não têm multilateralidade total", afirmou a dirigente da AULP, explicando que a mobilidade académica funciona, por exemplo, entre o Brasil e Timor-Leste, ou entre Angola e Portugal.

No entanto, a AULP está atualmente a reunir esforços para dar início a um novo projeto, intitulado Programa Internacional de Mobilidade no Ensino Superior entre Portugal e os Países de Língua Portuguesa e Macau (PIMES-PPLPM).

O objetivo, explica a associação, é estimular a deslocação de estudantes de excelência, professores e investigadores do espaço da língua portuguesa para instituições de ensino superior em Portugal, nomeadamente através da criação de uma residência junto da sede, em Portugal, e da abertura de candidaturas para bolsas sob a forma de alojamento gracioso.

Questionada pela Lusa sobre o volume atual da mobilidade académica no seio da lusofonia, a secretária-geral disse não estar feito um estudo que permita conhecê-lo ao certo.

Segundo a responsável, não é possível saber o número total de estudantes das 147 universidades associadas da AULP nem o número de estudantes, bolseiros e professores em situação de mobilidade dentro da rede.

"A rede é muito complexa. A AULP funciona multilateralmente, todos os membros são parceiros iguais", afirmou.

O tema geral da reunião deste ano, "Mobilidade Académica e Globalização no Espaço da CPLP e Macau", foi escolhido pela UNTL e o primeiro painel visa discutir as políticas e estratégias necessárias para viabilizar a mobilidade académica nos países lusófonos.
A reunião da AULP em Díli decorre entre quarta e sexta-feira e junta cerca de 150 participantes.

FPA // VM

Koeleta Ikan Lagoa Be’e Malae


Dili, Radio Liberdade Online_Koeleta ikan Lagoa Be’e Malae, iha Suco Sanirin, Postu Administrativu Balibo, halao iha loron 25/6/2016, loke ho ritual Kultural halao husi Lia Nain Postu Administrativa Atabae no Seremonia abertura ofisial ba eventu ne’e organija husi autoridade local Postu Administrativu Balibo.

Iha deskursu, Administrador Munisipiu Bobonaro haktuir katak Koeleta ikan Lagoa Be’e Malae akontese tinan lima dala ida maibe hahu tinan ne’e koeleta ikan Lagoa Be’e Malae sei akontese tinan tinan, “ ba tinan –tinan sei iha festifal koeleta ikan be’e malae,tinan –tinan laos hanesan baibain maibe tinan-tinan sei koeleta ikan be’e malae tamba ne’e ami kolia ona ho ministeriu relevante Turismu, Mcia no Agrikultura ho ita nia ikan ne’ebe mak iha nanis ona ita buka tan ikan seluk karik ita bele tau tan, atu nune iha koeleta hanesan ne’e ita mai barak ita bele hetan ikan uituan, ami husu ba ministeriu relevante atu apoiu atu dezenvolve fatin ida ne’e sai diak liu tan.”

hanesan Deputadu Anicetu Guteres, ne’ebe marka prejensa nudar rai nain Bobonaro hato’o nia agradesementu ba eventu ne’e, “hau agradese tebes ba komunidade tomak ba perpara eventu ida ne’e liu-liu komisaun organizadora hamutuk ho Governu liu husi Miniteriu Turismu perpara programa ida ne’e.”

Bainaka especial iha seremonia ne’e mak Danki Perbatasan, Edi, iha nia deskursu haktuir nia orogulhu bele partisipa iha seremonia ne’e no espera ho eventu sira hanesan ne’e bele hametin liu tan relasaun diak entre Timor Leste no Republik Indonesia, “ini suatu kehormatan terbesar bagi kami dan akan kami laporkan ke  komandu atas, bahwa kegiatan tourism atau pun kegiatan yang di adakan di Timor-Leste sangat luar biasa dan sangat meriah.”

Reprejentante Ministru Artes no Kultura, Aquilino Santos Cairo, dehan katak Be’e Malae hanesan destinasaun ne’ebe identifika husi ministeriu ne’e nune’e persija dejenvolve fatin ne’e, “ida ne’e mak icon husi distritu Bobonaro ninian ne’ebe ba Ministeriu Turismu sai hanesan atrasaun bo’ot ida ne’ebe mak ami identivika sai hanesan parte turismu ne’ebe presija dezenvolve.”

Vise Ministru Solidaridade Sosial, Miguel Manetelu ne’ebe marka mos nia prejensa iha Be’e Malae haktuir katak saida mak Timor iha dadauk ne’e persija hametin liu liu hare ba parte kultura, “Tamba malae sira mai husi liur ne’eba, se o hakarak hatudu buat sira modern ne’e ema iha ne’eba diak liu ita, o foin halo uma andar sanulu nia halo uma andar lima nulu ou atus ida iha tia ona,nia la mai hare uma andar maibe nia mai atu hare buat ne’ebe mak ita iha, kultura ne’ebe ita iha,seremonia sira ne’ebe mak orsida ita atu halao, ida ne’e mak sira atu hare, hanesan Timor oan ita tenke hametin ita nia kultura.”

Koeleta ikan Lagoa Be’e Malae, partisipa husi komunidade munisipiu Bobonaro no komunidade husi munisipiu sanolu resin rua seluk e Vise Ministru Solidaridade Sosial, Direitur Jeral SEPFOPE, membru Deputadu, Danki Perbatasan,Reprejentante Ministru Artes no Kultura no autoridade lokais sira.

Rádio Liberdade Dili

Funsionariu Sepfope Nain 8 Hetan Tomada de Pose Ba Kargu Sefia


Dili, Radio Liberdade Online_Segunda feira ohin, fungsionariu SEPFOPE nain 8 hetan tomada de pose ba kargu sefia, iha salaun Sepfope, kaikoli, Dili, liu husi seremonia ne’e Sekertariu Estadu Sepfope, Elidio de Jesus espera katak hafoin de hetan tomada de posse, kargu sefia sira bele servisu diak liutan iha ekipa no hatene ho diak atu servisu iha ekipa, “ita servisu iha ekipa ne’e inportante tebtebes,obtaklu imi hasoru tamba foo na kargu sefia ida ne’e, kerjerque iha buat rua imi foti ona iha ne’e, permeiru imi hare ba Lei, segundu imi hare ba desijaun tamba politika saida mak imi atu foti ba desijaun, entaun ulun tau para atu tetu, hanoin, hare e atu halo balansu, hau aprende ida ne’e husi maun bo’ot sira tau o para oatu hare buat ne’ebe liman los ho nia politika, liman sorin Lei, no o nia ulun para tetu desijaun ida ne’ebe mak ba uluk, ida ne’e politika,  lei ita bele altera mais desijaun politika ita tenke foti, foti ho rajaun ne’ebe mak iha e bajeia baze legal e regulamentu tamba dektretu lei no lei sira ne’ebe mak iha, ida ne’enebe defisil kuandu ita sai chefe, imi keta hanoin katak fasil foti desijaun ulun fatuk moras.”

Iha fatin hanesan Direitur Jeral Fungsaun publika, Maria de jesus sarmento realsa katak hanesan makina estadu tenke kumpri didiak deverdepois mak husu direitu, “nudar funsionariu publiku hakerek ona iha Lei bainhira ita hakarak sai funsionariu publiku iha dever lubuk ida mak ita tenke kumpri depois mak husu ita nia direitu ne’ebe mak hanesan makina do estadu, kuandu ita kumpri didiak ita nia deveres ne’ebe maki ha, ita sei halo ita nia servisu ho diak tamba ita hatene ejekusaun ne’ebe mak ita iha, mai kedas ona husi ita nia uma laran e fasil atu implementa iha ne’ebe deit, agora hanesan ema ne’ebe mak profisional, ida ne’e mak ita tenke konta ho konpetensia sira ne’ebe mak ita iha vontade espritual ne’ebe mak ita iha, mentalidade ne’ebe mak ita iha hau hanoin hanesan funsionariu  e publiku ohin temi ona katak ita iha prontidaun atu halao servisu iha ne’ebe deit e halo saida deit mak ita nia superior sira haruka valor ida bot tebtebes.”

Iha biban ne’e Diretora Emposada, Isabel da Costa ne’ebe simu tomada de posse, iha nia diskursu hateten katak liu husi sira nia kargu ne’e sira bele reforsa tan servisu sira ne’ebe mak trasa tia ona iha Sepfope, “ami sira ne’ebe bele reforsa planu ne’ebe mak trasa ona iha ne’e, tamba ita dehan katak iha planu estrateziku dezenvolvementu nasional ida mak sei kolia kona ba sekertariadu  do estadu para politika formasaun nasional empregu dehan katak ita agora iha faze ida ne’ebe mak reforsa para rekursu umanus dehan katak ikus mai aban bainrua sei redus  da pobreja, ida ne’e mak ami asumi kargu ne’ebe mak ami simu karik saida mak sei halo tenke reforsa planu hotu ne’ebe mak trasa tia ona iha Sepfope ida ne’e.”

Rádio Liberdade Dili

Konferénsia iha Malaka alerta ba ameasa ba komunidade luzodesendente sira ne'ebé bele lakon iha Ázia


"Konferénsia dahuluk hosi komunidade portugés aziátiku sira" hahú iha loron-tersa iha Malaka hodi tenta sensibiliza nasaun luzófonu sira, liuliu Portugal, ba ameasa estinsaun ne'ebé komunidade sira hasoru hodi mantén trasu no identidade herdeiru sira hosi kultura portugés.

"Hanesan inísiu hosi kapítulu foun ida ba portugés aziátiku sira", hatete ba Lusa iha loron-segunda ne'e hosi Joseph Sta Maria ne'ebé prezidi konferénsia bainhira prepara detalle ikus sira ba enkontru.

Joseph Sta Maria hein katak ema atus resin rona konferensista sira ne'ebé konvidadu iha “Casa D’Albuquerque”, naran hosi sala hotel hosi bairu portugés Malaka nian ne'ebé sei simu konferénsia no evoka naran hosi Afonso de Albuquerque, ne'ebé iha tinan 1511 konkista sidade ne'e.

Naran no referénsia portugés sira bele haree iha bairu ne'ebé, iha “portuguese square”, to'o tasi-ibun, restaurante sira iha naran hanesan “lisbon” ka “Mello” oferese "hahán portugés sira" no iha fatin hotu-hotu haree bandeira nasional matak no mean.

Iha “portuguese stellement” (bairu portugés) moris komunidade katóliku ida, "portugés sira hosi Malaka" ne'ebé festeja Natal no santu populár sira no ko'alia lian kriolu ida ne'ebé kahur lian portugés antigu ho lian malaiu.

La'ós hanesan komunidade úniku ida hanesan ne'e iha Ázia no kultura sira ne'e maka organizadór sira hosi konferénsia ne'e hatete katak tenki hetan tulun urjente. Objetivu maka halibur kbiit sira hodi bele prezerva no halo to'o mensajen ba nasaun sira ne'ebé ko'alia lian portugés, liuliu Portugal.

"Portugal iha responsabilidade moral relasionadu ho "nia oan sira" iha Ázia tomak", herdeiru sira hosi espansaun marítimu portugés hosi sékulu XVI no XVII, maski la'ós hanesan sidadaun portugés, konsidera hosi Joseph Sta Maria ne'ebé hanesan reprezentante hosi minoria sira iha administrasaun Malaka nian.

"Portugal agora tenki kaer knaar ne'ebé kompete ba nia no konvense CPLP no nasaun luzófonu riku sira hodi salva komunidade luzu-aziátiku sira hodi labele lakon. (...) Ami hein katak bele loke líder portugés sira nia fuan no sira bele haree ameasa ba identidade portugés nian iha Ázia hanesan real", nia hatutan.

Iha Malaka, tuir konviti hosi organizasaun konferénsia nian, iha ona prezensa hosi líder istóriku hosi rezisténsia timoroan nian, eis-Prezidente no eis-primeiru-ministru no atuál ministru Timor-Leste nian, Xanana Gusmão, embaixadór sira hosi Portugal iha Tailándia no iha Indonézia no prezidente hosi Asisténsia Médiku Internasional (AMI), Fernando Nobre. Delegasaun hosi Asembleia Repúblika portugés nian ne'ebé hein atu marka prezensa la halo viajen ba Malázia.

Joseph Sta Maria lamenta katak polítiku portugés sira labele hetan reprezentasaun maibé nia garanti katak senti "haksolok tebes" ho prezensa sira ne'ebé konfirmadu.

"Sira ne'ebé maka la mai sei falla buat ne'ebé istóriku no sei arepende tanba la marka prezensa. Ha'u hatene katak iha konstranjimentu iha tempu maibé falla buat ne'ebé fantástiku", nia hatete.

Maski nune'e, nia senti konviktu katak mensajen ne'e sei to'o Portugal.

Reprezentante sira hosi komunidade sira hosi nasaun sanulu resin sei marka prezensa iha Malaka ba konferénsia loron rua: Malázia, Singapura, Indonézia, Sri Lanka, Austrália, Tailándia, Birmánia, Timor-Leste, Xina ho Índia.

Iha kazu balun, komitiva sira inklui grupu muzikal sira ho inpirasaun portugés nian no sai hanesan ezemplu loloos hosi manifestasaun kultural sira hosi komunidade luzu-aziátiku sira.

Entre konferensista sira iha akadémiku oioin hosi universidade sira Estadus Unidus nian, Indonézia, Áustria, Sri Lanka, Filipina, Malázia ho Austrália, ho investigasaun sira relasionadu ho heransa kultura portugés nian iha fatin oioin iha mundu.

SAPO TL ho Lusa

Reinu Unidu ninia sai bele hanesan oportunidade ida ba Uniaun Europeia


Prezidente Repúblika, Marcelo Rebelo de Sousa, horisehik konsidera katak Reinu Unidu ninia sai, bele hanesan “oportunidade ida” ba Uniaun Europeia hodi “reflete no hanoin hikas sira-ninia rumu”.

Deklarasaun ne’ebé hato’o ba jornalista sira iha otel de Casablanca, hafoin hasoru malu ho liurai Maroko, Marcelo Rebelo de Sousa hatutan tan katak Mohamed VI haktuir hanesan ho konsekuénsia hosi referendu britániku iha kinta-feira ne’e.

"Ami mos apresia ho situasaun ne’e, no sai nu’udar dezafiu ba Europeia. Maibé ho laran tomak, ami konkorda duni ba importánsia bainhira sai nu’udar oportunidade ida ba Europa, tanba Europa hatene naturalmente atu hasoru oportunidade refere, hodi reflete no hanoin hikas sira ninia rumu”, dehan xefe Estadu.

SAPO TL ho Lusa 

VETERANUS HAKRIBI EMA SAI KORUPTOR


Andre  da  Costa  Belo ‘L4’ husu ba Comisaun Anti Corupsaun (CAC) atu investiga didiak kazu korupsaun no hodi koruptor sira ba iha prizaun, tanba ema  sira  hanesan  ne’e  kontra  lei  no  hamate  dezenvolvimentu nasaun.

Nudar veteranu ida, nia afirma, veteranus Timor Leste hakribi  ema  sira  koruptor  no  naokten, tamba  bele  halo povu  no  nasaun  ne’e  sai  kiak.

“Ami veteranus  kontra  ema  ida  ne’ebé  mak  sai  koruptor  no  naokten  ne’e,  diak  liu  nia  lalika  moris  iha  rai  ida  ne’e, tamba  rai  ida  ne’e  sosa  ho  ran  no  isin,  nune’e  rai  ne’e  tenki  mós  no  povu  tenki  moris  diak,’’dehan veteranu  Andre  da  Costa  Belo ‘L4’ ba  JN-Diário  iha  salaun  CNE, Sabadu  (24/6/16).

Veteranu ne’e hatutan, tur  iha kadera  ministru, sekretariu  estadu  laos  atu  ba  naok, maibe atu servi povu atu hetan moris diak.

‘’Hau anti  no  kontra  demais  ema  sira  ne’e  no veteranus  sira  bele  baku  mate  mos  diak, wanhira  hetan  kriteriu  no  kaer  no  hare  ho  liman  no  matan’’veteranu  ne’e  husu.

Maibe atu  prevene  ida  ne’e  kompetensia  Governo, CAC no  tribunal  mak tenki halo investigasaun  masimu  atu  identifika  koruptor  sira  hodi  bele  sulan  hotu  iha  kadeia laran.

Nia mos husu  ba  politika  nain  sira  atu  hala’o  politika  tuir  nia  dalan, atu nune’e  povu  labele  ataka  malu hela deit, tamba  ema  hotu  nia  hakarak  no  hanoin  rai  ida  ne’e  tenki  hakmatek  no  povu  ne’e  tenki  moris ho diak.

Nia haktuir, veteranus  uluk  funu  iha  ai  laran  toba  iha  rai, balun  mate, terus   no  mós  balun  ain  no  liman  tohar, veteranus funu  ba  rai  ida  atu ita hotu kaer rasik kuda talin no lori dezenvolvimentu sustentavel ba povu, laos  luta  hodi  ukun  an  mak  ema  balun  aproveita  atu  trata  malu  fali  no  la  kontrola  nia  liafuan.tos

Jornal Nacional

PUDD PRONTU KOMPETE IHA 2017


Partidu Unidade Dezenvolvimentu Demokratika (PUDD) prontu atu kompete ho partidu boot sira seluk ne’ebe mak eziste kleur ona. Tanba ne’e, oras ne’e dadauk organizasaun partidu ne’e nian hahu halo konsolidasaun iha Munisípiu hotu to’o tun ba baze, nune’e mos hahu ona halo konferensia nasional hodi organiza di’ak liu tan planu partidu nian hodi kompete iha eleisaun jeral 2017.

Adjuntu Sekretario Jeral PUDD, Julio Gil da Silva Guterres, hateten katak, atu hetan estrutura definitiva ba orgaun feto nian, tanba semana rua liu ba partidu mos realiza ona organizasaun defisiente ninia komferensia, husi komferensia sira ne’e atu prepara lideransa diak hodi ba partisipa iha kongresu nasional partidu nian tuir mai.

“Ami nia partidu iha orgaun oin lima hanesan, orgaun feto, defisientes, veteranus joventude no seluk tan, tanba ne’e maka ami prontu ba ukun, prontu mos atu kompleta demokrasia,no kompete iha eleisaun 2017 nian, ami fiar an,” hateten Adjuntu Sekretariu jeral PUDD ne’e ba jornalista sira iha salaun CNE, Dili, Sabado (25/06/2016).

Iha fatin hanesan, Prezidenti komisaun organizadora Konferensia nasional Organizasaun Feto, Carmen Perreira, hateten katak, ho partisipasaun feto iha PUDD garante katak atu manan maioria iha eleisaun 2017.

“Ami garante manan, tanba PUDD tinan-tinan sempre produs ninia ema, husi grupu, organizasaun hot-hotu, PUDD laharene ba kor mutin ka metan, hakarak hakuak ema hot-hotu, tanba ne’e maka ami prontu atu atu kompete,” garante Carmen.

Ema hamutuk na’in atus lima mak partisipa iha konferensia refere, kada munisípiu reprezentan na’in rua.

Iha konferensia ne’e konsege hili Carmen Joela Perreira hanesan prezidenti organizasaun feto PUDD nian ho votus 147. mia

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LFA JORNADA-10 MANAN AITANA 2-0, DIT SAI HUSI DEGRADASAUN


Primeira divizaun kampionatu Liga Futebol Amadora (LFA) Timor Leste jornada-10, ekipa DIT FC manan Aitana FC, 2-0 husi jogu kontra-atake ne’ebé mak hala’o iha Éstadiu Munisipal Dili, Sesta (24/06/2016).

Ho rezultadu jogu refere, ekipa DIT FC konsege sai husi zona degradasaun, tanba DIT FC rasik kolekta tan pontus hodi aumenta sira nia pontus ne’ebé mak antes ne’e iha 11 ba pontus 14 husi jogu 10 ne’ebé ekipa ne’e halo.

Hafoin jogu primeira parte foin hahu lal’o menutu 2 nia laran, ekipa DIT FC liu husi nia jogador iha posisaun avansadu, Henrique da Cruz marka golu ba dahuluk, wainhira nia aproveita bola passa ne’ebé mak oferese husi nia kompatriota Fransyatma Kefi.

Enkuantu golu refere, jogadores ekipa DIT FC nomos adeptus sira ne’ebé sempre asiste rasik ne’e festeza ho haklalak no kontenti.  Relasiona ho golu refere, treinador ekipa Aitana FC, Luis Simões halo kedas mudansas liu husi hatun nia jogadores estranjeiru nain tolu husi Indonesia, hanesan, Didyo Caesario, Adrian Rahmadani, nomos Joni Firmansyah, maibe lakonsege hetan rezultadu másimu ba ekipa. Tanba ne’e to’o jogu primeira parte remata, ekipa DIT FC lidera provizoriamente 1-0.

Hafoin deskansa tempu menutu 15, ekipa rua ne’e kontinua fali ba jogu segundu parte, Luis Simões kontinua halo mudansa ba jogadores ekipa Aitana FC, hodi hatama hikas nia guarda redi esensial Dedi Haryanto nomos meiu kampu senior Salvador da Silva. Estratejia ne’e lori Aitana FC la konsege iha mudansa hodi hetan oportunidade maibe avansadu Dibyo nomos Edit Savio la finaliza oportunidade refere ho másimu hodi marka netik golu responde.

Jogu kontra-atake hahu tama ba tempu menutu 59, ekipa DIT FC kontinua aumenta golu ida liu husi jogador estremu dereita (kuana-red), Gaudencio Monteiro, hafoin aproveita bola passa husi nia kompatriota Henrique. Hafoin unggul ho golu rua, ekipa DIT FC lidera husi kapitaun José Fonseca nomos Filipe Oliveira,  ne’e kontinua domina jogu iha kampu liu husi atake ne’ebé másimu no seríu. Tanba ne’e to’o jogu ne’e remata dutente tempu menutu 90, ekipa DIT FC manan Aitana FC ho score golu 2-0. Ito

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LFA JORNADA-10 – CARASE FÓ HAN ACADEMICA 3-0


Jornada-10, kontinuasaun jogu primeiru divizaun kampionatu Liga Futebol Amadora (LFA) Timor Leste, ekipa Carsae FC (football club) fó han Academica FC ho score golu 3-0, husi kontra atake ne’ebé mak hala’o iha Estadíu Munispal Dili, Kinta (23/06/2016).

Ekipa rua ne’ebé lidera husi árbitu Aniceto Berlelo ne’e hahu jogu primeira parte, ekipa Carsae FC, liu husi jogadores liña klaran hanesan, Nataniel Reis hamutuk ho nia kolega sira halo kedas presaun másimu ba nia adversariu (Academica FC) ne’ebé hetan kontrola husi Gaspar da Silva ho nia kompatriota Jorge Victor.

Jogadores ekipa Carsae FC ne’ebé hetan treinu husi treinador Hugo da Silva (Timoroan) nia esforsu ikus mai hetan rezultadu positive, iha menutu 18, jogador Juvito da Silvaho style kalma hodi kabesa bola ba rede Academica ne’ebé hein husi José Matamalai, wainhira aproveita bola kantu ne’ebé mak lansa husi nia kompatriota João Ximenes.

Enkuantu golu refere, jogadores ekipa Carsae FC ho nia adeptus sira ne’ebé ba akompña direta jogu iha estadiu ne’e, sira simu ho kontente hodi hakilar no haklalak.

Jogadores ekipa Academica FC rasik mos hetan oportunidade lubuk ida hodi marka golu responde, maibe oportunidade hirak ne’e sira (Academica FC) rasik la finalize ho másimu husi avansadu Marcos de Jesus no Rufino Gama.

Tanba ne’e mak remata jogu primeira parte, ekipa Carsae lidera provizoriamente ho score golu 1-0.

Hafoin deskansa menutu 15, ekipa rua ne’e kontinua fali ba jogu segundu parte, jogadores ekipa Carsae FC halo nia esforsu másimu liu tan, hodi atake ba area Academica FC, i jogu foin la’o menutu 4 (menutu 49), jogador Emilio Ribeiro alias ‘Ary’ aumenta golu ida, wainhira aproveita bola kabesa ne’ebé mak lansa husi nia kompatriota avansadu João Ximenes.

Hafoin lidera ho score golu rua, jogadores ekipa Carsae FC hatudu tebes ninia tátiku no estratejia jogu hodi domina iha kampu laran, tanba ne’e mak haree kondisaun jogadores ekipa Academica FC, treinador Carsae FC, Hugo halo mudansa hodi halo substituisaun ba nia jogadores, dada sai Fernando de Jesus no hatama fali nia maluk avansadu Salomão Soares.

Enkuatu estratejia refere hetan nia valor másimu, liu husi atake ne’ebé mak organiza husi liña parte direita (kuana) kampu Academica FC nian, Salomão Soares konsege marka golu ida, husi bola passa ain ba ain, ne’ebé mak hatudu husi Ary no Nataniel, entaun avansadu Salomão ho jersey (marka númeru kamizola) 3 ne’e simu hodi tebe maka’ás i lori nia ekipa lidera iha menutu 89. Enkuantu to’o remata jogu segundu parte, Carsae FC manan Academica FC ho score golu 3-0.

Ho rezultadu jogu refere, Carsae FC kolekta pontus 3 hodi aumenta sira nia Pontus ne’ebé antes ne’e 14 ba pontus 17 husi jogu 10, manan 5, empata 2, derota (lakon) 3, positive no negative golus (15-11=+4) no Academica FC mantein iha pontus 15 husi jogu 10, manan 4, empata 3, derota 3, (14-13=+1). Ito

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PR TAUR MATAN RUAK: ESTUDANTES-ANIMAL PARTILLA FATIN IDA


Prezidenti Repúblika (PR) Taur Matan Ruak hateten katak, hakarak atu loke eskola ida, ema hotu-hotu hakarak maibé atu jere eskola ida sai susesu presiza ema ida ne’ebé mak iha kapasidade.

“Loke eskola ema hot-hotu loke, mas jere eskola, nem ema hot-hotu iha kondisoens no kapasidade atu jere, mesmu sira ne’ebé iha rekursu barak liu,” hateten Xefi Estadu Taur Matan Ruak, iha nia diskursu wainhira partisipa partisipa iha seremonia aniversáriu tinan ida (1) ezisténsia TVE-Timor, iha eskola Kolégio São Miguel Comoro-Dili, Sábadu (25/6).

Tuir PR Taur Matan Ruak katak, eskola barak iha Timor Leste (TL) ne’e, animal ho estudante sira partilla malu fatin ida de’it. Tanba loron alunus ho professor sira hanorin malu, kalan fahi ho bibi mak toba iha laran.

Maski nune’e maibé, PR Taur Matan Ruak la prefere ba eskola ida ne’ebé mak akontese kondisoens hanesan ne’e.

Taur Matan Ruak iha okaziaun ne’e elojia Eskola São Miguel, tanba iha kondisoens ne’ebé di’ak no animal mós la hela ona iha laran.

To’o nutísia ne’e fó sai Jornalista husi Jornal ne’e, seidauk hetan konfirmasaun husi Ministériu Edukasaun (ME).cos

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FAMILIA MORAL MENUS – BEBE INOSENTI SAI VITIMA


Primeira Dama Isabel Fereira, konsidera problema soe bebe ne’ebe sempre akontese iha Dili no tertiroiu Timor Leste, tanba familia uma laran falta moral no mai duni husi inan aman rasik maka la iha responsabilidade.

“Ema kuandu soe bebe iha dalan ka iha lixu fatin ne’e falta moral mai husi familia laos problema iha edukasaun ka nia eskola ne’e lae familia maka hun ba moral nian,” hateten Primeira Dama Isabel Ferreira  ba jornalista sira iha salaun BNCTL, Kuarta (22/6/2016).

Nia hatete, kuandu familia maka sei la prepara nia oan sira ho valor no prinsipiun e’ebe diak maka ninia konsikuensia maka nune’e ona.Tanba ne’e kuandu oan sira tama ona idade joven,inan aman sira tenki tau atensaun moral,kontrola oa nsira.

“Laos  oan ba ona eskola edukasaun maka responsabilidade ne’e lae, inan aman maka tenki responsabilidade moral nia hun mai husi inan aman rasik , atu nune’e aban bairua oan ne’e pelemenus lori buat diak ruma mai iha familia laos lori fali buat maka mai familia,’’ hateten Isabel Ferreira.

Primeira Dama ne’e mos sublina katak, hanesan estudante ba eskola hodi ba aprende sai matenek hodi muda moris no buat hotu-hotu laos ba buka problema ida ba nia an no ba familia tanba ne’e problema soe bebe laos kulpa Estadu nian, tan ne’e atu akompanha oan ida hodi forma nia karakter diak sai ema ne’ebe diak no labele monu ba sala ne’e responsabilidade masimu inan aman sira nian.

‘’Mais kuandu inan aman sira haluha an preokupa deit maka rikusoin mundu nian aban bairua mate rikusoin sei la lori ba lalehan, preokupa oan sira nia futuru no moris importante liu duke ba preokupa rikusoin ne’e la vale ida, moris terus kiak maibe famila moris nakonu ho domin no moral, ne’e diakliu,’’ tenik Isabel.nia

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SUSESU LA DEPENDE BA EMA NE’EBÉ MATENEK LIU


Prezidenti Repúblika (PR), Taur Matan Ruak hateten katak, atu hetan susesu ruma la depende de’it ba ema ne’ebé matenek liu, maibé depende ba esforsu no domin.

“Susesu la depende ba ema ne’ebé matenek liu, susesu depende ba ema ne’ebé monu, latauk hamriik fali, i hader la’o maka’as liu tan. Tanba matenek liu maibé nia tuur hela iha nia fatin, lakohi bo’ok-an, nia monu invez hader fali, maibé nia toba nafatin, entaun la ba oin,” hateten PR Taur Matan Ruak iha nia diskursu wainhira partisipa iha seremonia aniversáriu TVE-Timor ba tinan ida (1), no lansamentu website TVE-Timor iha eskola São Miguel Comoro Dili, Sábadu, (25/06).

Xefi Estadu ne’e mós fó nia parabens ba fundador sira eskola São Miguel nian, tanba maske infrenta difikuldades oi-oin, maibé la’o nafatin ba oin.

“Ha’u kontente tebes ho mana Isabel, no ha’u nia oan sira mai partisipa imi nia serimónia, primeiru aniversáriu TVE-Timor, ho lansamentu ba website,” dehan Taur Matan Ruak.

Taur Matan Ruak dehan tan katak, kontenti tebes tanba fatin refere uluk hahú ho kontiner, maibé ohin loron sai tiha uma andar ida ne’ebé furak tebes.

Taur Matan Ruak hatutan katak, fundador sira eskola São Miguel ne’e, ema luta nain duni, tanba hahú husi buat ne’ebé laiha, sai tiha buat di’ak ida ne’ebé presiza atu kontinua.

Xefi Estadu ne’e hatutan, segredu ida ne’ebé bele halo buat hotu la’o ba oin ho fasil mak, domin, tanba maske osan barak, maibé kakutak la la’o, osan ne’e sei laiha folin.

“Ita Timor ema hanesan ne’e barak, osan barak kakutak la la’o, kakutak la la’o, osan ne’e atu halo saida,” afirma Taur Matan Ruak.

Tanba ne’e, Xefi Estadu ne’e dehan, tinan sanulu mai tan, eskola São Miguel sei la infrenta ona problema hanesan agora dadauk.

Taur Matan Ruak mós hateten ba estudantes hotu iha eskola São Miguel katak, ohin loron laiha ona razaun ba sira atu hatete katak, difisil atu la’o ba oin, tanba ohin loron buat hotu muda ona, lahanesan tempu uluk.

Eis Jeneral ho fitun rua ne’e dehan, estudante sira iha de’it tempu atu aproveita oportunidade ne’ebé halai maka’as lós, tanba oportunidade ne’e mai dala ida de’it.

Iha okaziaun ne’e PR Taur Matan Ruak mós fó parabens ba Prezidenti Fundasaun Eskola São Miguel, no apresia professores iha eskola refere ba sira nia servisu durante ne’e.cos

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VIAJEM RAI LIUR, HALUHA POVU RURAL


Bazeia ba ejekusaun Orsamentu Jeral Estadu (OJE) tinan 2016, ne’ebe aloka ba viagem estranjeiru boot liu ho ejekusaun real ne’ebe hatudu Governu faila iha programa hadia povu nia moris li-liu area rural.

Prezidente Komisaun C, asuntu Finansas Publikas, deputado Virgilio Dias Marçal, hateten, orsamentu ne’ebe aloka ba viagem estranjeiru iha tinan 2016 ho montante Millaun 14 resik.

“Governu ejekuta ona orsamentu viagem estranjeiru ne’ebe iha total transparansia fulan Maiu ejekuta 27%, maibe ejekusaun real 20,8 % husi total orsamentu,” dehan Virgilio ba Jornalista sira iha uma fukun Parlamentu Nasiona,  Sesta (24/06/2016).

Tuir komparasaun Prezidente Komisaun  ne’e katak, viagem estranjeiru no lokal, viazen estranjeiru mak boot liu, tanba tuir dadus ne’ebe iha ejekusaun real foin  pursentu 20 resin, maibe viagem estranjeirtu 27 % ona.

Reprezentante povu ne’e dehan tan, hare ba ejekusaun orsamentu tinan 2016 nian foin 20%, maske fulan 6 ona, ne’ebe lolos orsamentu nia ejekusaun atinji ona 50 % tan ne’e sei hare OJE 2017 nian hodi halo redusaun.

Iha fatin hanesan, Deputadu Bankada CNRT, Agustinho Lay, argumenta mos katak, viagem ne’ebe mak membru Governu sira halo programadu tiha ona, tanba ne’e lokal ladun iha.

“Ita presiza hare redus viagem rai liur, tenki konsentra iha rai laran, programa kada tinan nia kualidade, orsamentu no rejultadu iha, se lae ita tau osan laiha kontrulu, sira iha area rural ita lato’o iha neeba ” dehan Agustinho.

Deputado ne’e husu ba Governu atu fokus ba iha viagem lokal hodi hakbesik an ba povu hodi fo sai programa kada ministeriu nian kada tinan hanesan komersiu, Agrikultura, nune’e povu bele hatene.

“Ita nia povu iha area rurais koalia osan aprova kada tinan buat ida lamosu iha sira nia leet, tanba ita fokus liu ba kooperasaun estranjeiru, maibe haluha programa inportante ne’ebe hakbeik an ba povu, hodi hato programa dezenvolvimentu,” dehan Agustinho.

Agostinho konsidera programa Governu nian  barak mak falha total, tanba viagem estranjeiru sa’e makas viagem lokal tun, programa Governu nian lala’o, tanba ministeriu balu nian ejekusaun 15 % ne’ebe fo fali kulpa ba finansas, tanba sistema hodi taka falta. mia

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