domingo, 4 de setembro de 2016

Prizioneirus 648 Detein Iha Prizaun Gleno Ho Becora


Prizioneiru hamutuk 648 mak agora dadaun detein hela iha prizaun Gleno ho Becora, tanba komete krimi omisidio no komete iha kazu sira seluk.

Diretor Nasional Servisu Prisional no Reinsersaun Sosial, Helder Cosme Marcal Belo, hateten husi nain 648 ne’e, nain 541 detein iha prizaun Becora, 107 iha prizaun Gleno, ne’e hatudu katak involvementu ema iha aktu krimi kada tinan sempre aumenta.

“Ita hotu-hotu nia papel oinsa bele halo prevensaun ba krimi iha timor inklui mos papel media nian halo estrategia hodi redus ou prevene krimi,” Diretor Belo hateten, iha Dili.

Husi 648 ne’e, nia hateten sentensa iha nain 146, preventiva 488 e medida seguransa 14.

Husi prizioneirus nain 648, nia hateten sidadaun estrangeiru hamutuk nain 29 mak dadaun ne’e detein hela iha prizaun Becora no Gleno, kompostu husi feto nain 6 no mane nain 23.

Nia dehan, ema estrangeirus hirak ne’e mai husi Indonezia, Cina, Filipina, Australia, no sira tama prizaun tanba involve iha krimi omisidiu no droga.

Iha parte seluk Membru Parlamentu Cristovao Barros, husu ba sidadaun hotu-hotu tenke iha konsiensia atu hakribi violensia no aktivamente halo prevensaun ba konflito.

“Governu tenke haree mos ba situsaun sira ne’e, tanba kada tinan numeru ema tama kadeia tanba komete krimi ne’e barak, ne’e ladun diak,” nia preokupa.

Nia mos husu governu tenke habelar liu tan sosializaun lei ba komunidades atu sira iha konsementu hodi labele komete iha krimi.

The Dili Weekly

“Já que não podemos eleger o Chefe do Executivo, deixem-nos ter mais opções de transporte”


Em pouco mais de três dias, a Associação Amar Macau recolheu mais de 22 mil opiniões no Facebook e no WeChat relativamente ao futuro da Uber no território. Mais de 94 por cento das opiniões recolhidas favorecem a permanência no território da plataforma de gestão de serviços de transportes.

A Associação Amar Macau entregou ontem, na sede do Governo, uma petição em que solicita ao Executivo que crie condições para a permanência da Uber no território. Ao longo de três dias, entre 24 e 26 de Agosto, o organismo promovei um questionário nas redes sociais em que procurou tomar o pulso à opinião dos residentes do território sobre a plataforma de transportes.

No período em questão, a Amar Macau recolheu mais de 22 mil opiniões, esmagadoramente de apoio à Uber. No mesmo período, o grupo recolheu ainda mais de 20 mil assinaturas a favor da permanência da empresa de transportes no território.

Ontem, os responsáveis pela Amar Macau decidiram levar as suas conclusões ao Governo, uma iniciativa que se configurou também como um acto de protesto. Junto com a petição que entregaram ao Governo, os dirigentes da Associação Amar Macau exibiram um cartaz em que se lia “Já que não podemos eleger o Chefe do Executivo, deixem-nos ter pelo menos mais opções de transporte”.

A Associação está convicta de que os serviços prestados pela Uber não só favorecem os residentes do território, como também facultam mais e melhores opções a quem visita Macau. Entre as cinco da tarde de 24 de Agosto e a meia-noite e cinco de 27 de Agosto, o organismo conduziu um inquérito online em que perguntava: “Está a favor da manutenção dos serviços da Uber em Macau?”. Das 3069 respostas recebidas através do Facebook, 97,2 por cento favoreciam a permanência da empresa em Macau. O sentido da votação foi similar no que toca ao feedback obtido através do WeChat, com 94 por cento das 19113 respostas obtidas a engrossarem o contingente de apoio à plataforma de transportes.

“Ao longo destes dias foram muitos os que nos fizeram chegar as suas opiniões. Esperamos que o Governo as possa aceitar, de forma a agir de forma o mais conveniente possível, tendo em conta os interesses da população”, referiu Chloee Chao aos jornalistas.

A presidente da Associação Amar Macau criticou o que considera ser a perseguição a que o Governo submeteu a Uber, considerando que não se pode recuar frente ao futuro: “Isto é como a Internet. Não se pode ignorar o seu potencial. Se a Uber for afastada de forma tão brusca, o território estará a fechar-se sobre si próprio”, defendeu a dirigente.

Na petição, a Associação Amar Macau pedia ao Governo para avançar com legislação que permita  que a Uber e serviços do género operem legalmente no território. O organismo considera que só abertura do sector dos transportes às novas tecnologias poderá contribuir, por exemplo, para a melhoria dos serviços prestados pelos taxistas de Macau.

Ponto Final

Hong Kong elege hoje deputados sob fortes medidas de segurança


Mais de três milhões de pessoas votam hoje nas eleições para o Conselho Legislativo de Hong Kong, sob forte dispositivo de segurança, com pelo menos cinco mil polícias mobilizados, incluindo junto às assembleias de voto.

No início da semana, mais de mil polícias participaram num exercício de dois dias, que incluiu a simulação de motim, com recurso a gás pimenta e gás lacrimogéneo, segundo imagens difundidas pelas televisões locais.

A imprensa local noticiou também a vigilância pelas autoridades das páginas de Facebook e fóruns online de grupos 'localists' (localistas), formados após o movimento pró-democracia 'Occupy' em 2014, e que advogam uma maior autonomia de Hong Kong em relação à China e mesmo a independência.

Analistas veem nas medidas de segurança uma forma de o governo "jogar pelo seguro", após a desqualificação de candidaturas nestas eleições, e da radicalização dos protestos em fevereiro, nos primeiros confrontos com a polícia desde o movimento 'Occupy', em que um agente efetuou dois disparos com balas reais para o ar.

O elevado número de candidatos a lugares eleitos pelo voto da população é também visto por analistas como motivo para o reforço da segurança junto às assembleias de voto, para evitar altercações.

O Conselho Legislativo (LegCo) da Região Administrativa Especial chinesa é composto por 70 lugares, mas apenas 35 resultam de candidaturas apresentadas individualmente por cidadãos e do voto direto de 3,77 milhões de eleitores, em cinco círculos eleitorais definidos por áreas geográficas. Estes círculos eleitorais vão ser disputados por um recorde de 213 candidatos, distribuídos em 84 listas.

Outros 30 lugares são reservados a círculos eleitorais definidos com base em setores profissionais e corporativos - que vão desde áreas como a agricultura e pescas, à saúde e direito - que estão divididos em 28 categorias, das quais 18 vão ser votadas, por apenas 233 mil eleitores.

Há ainda cinco lugares que são um híbrido dos dois sistemas, com os candidatos a serem previamente eleitos nas eleições distritais, tendo depois de obter o apoio de pelo menos 15 conselheiros distritais, antes de finalmente serem submetidos ao voto de quase todos os eleitores, menos os que votam nos círculos profissionais e corporativos.

As eleições de hoje deverão manter a maioria das forças pró-Pequim no parlamento, mas também o poder de veto da ala pró-democracia, sendo marcadas pela renovação geracional dos dois blocos políticos, e pela disputa de lugares por novos grupos -- os 'localists'--, apesar da desqualificação dos candidatos considerados mais radicais.

Estas são as primeiras eleições depois de revelados os desaparecimentos de cinco livreiros no final de 2015, um caso que gerou forte contestação popular, com acusações a Pequim de desrespeito do princípio "Um país, dois sistemas", ao abrigo do qual Hong Kong e Macau gozam de ampla autonomia.

Além disso, decorrem numa altura em que permanecem as dúvidas sobre a eventual recandidatura do chefe do Executivo, Leung Chun-ying, bastante impopular desde o início do mandato em 2012.

Pequim chegou a concordar com a eleição do líder de Hong Kong por sufrágio universal, mas impunha que os "dois ou três" únicos candidatos fossem previamente aprovados, uma proposta que levou à ocupação das ruas em 2014, e que acabou chumbada, em junho do ano passado, pelos deputados de Hong Kong.

As próximas eleições para o cargo de chefe do Executivo são a 26 de março de 2017 e vão decorrer segundo a mesma metodologia. O líder da região administrativa especial vai continuar a ser escolhido por um comité com 1.200 elementos. Em 2012, Leung Chun-ying foi eleito com apenas 689 votos a favor dos membros deste comité.

FV // JMR // LUSA

Presidentes Putin e Erdogan querem aprofundar relações entre Rússia e Turquia


Os presidentes da Rússia e da Turquia, Vladimir Putin e Recep Erdogan, acordaram hoje o desenvolvimento de medidas para avançar nas relações entre os dois países, depois de uma reconciliação inesperada em junho após meses de crise diplomática.

"Ainda temos muito a fazer para restaurar completamente a cooperação em todos os campos. E nós vamos falar hoje", afirmou Putin a propósito de uma reunião que teve com Erdogan, em Hangzhou (leste da China), na véspera da abertura da cimeira do G20.

"A Turquia atravessa um período difícil, luta contra o terrorismo e enfrenta os graves crimes terrorista", realçou o líder russo, acrescentando que tem a certeza que quando a situação na Turquia estiver normalizada, os dois países podem avançar no caminho do aprofundamento da sua cooperação.

Por seu turno, Erdogan sublinhou que ambos os países devem dar atenção especial à adoção de medidas para "avançar" na cooperação energética entre Moscovo e Ancara, entre as quais se encontra o reavivar do projeto de gasoduto 'Corrente Turca', congelado após a sua disputa diplomática.

Este é o segundo encontro entre Putin e Erdogan em menos de um mês, depois da sua reconciliação inesperada ter ocorrido no final de junho depois de o presidente turco ter lamentado o episódio em que um avião bombardeiro russo foi abatido por violar o espaço aéreo turco, levando a uma grave crise diplomática entre os dois países.

DN // APN // LUSA

Vaticano canoniza madre Teresa de Calcutá


A canonização de madre Teresa de Calcutá hoje no Vaticano vai contar com a assistência de mais de 100 mil pessoas e mais de 15 delegações oficiais, envoltos num importante dispositivo de segurança.

O porta-voz do Vaticano, Greg Burke, não quis adiantar uma estimativa do número de pessoas que vão assistir às cerimónias, mas afirmou que foram já distribuídos 100 mil bilhetes gratuitos para entrar na praça de São Pedro. Os fiéis deverão também concentrar-se na avenida da Conciliação, que liga a cidade-Estado a Roma, e nas ruas adjacentes.

As cerimónias da canonização, decretada pelo papa Francisco a 15 de março, vão decorrer na praça de São Pedro a partir das 10:30 (09:30 em Lisboa), um dia antes do 19.º aniversário da morte de madre Teresa.

O Vaticano acreditou mais de 600 jornalistas de todo o mundo e 125 televisões vão transmitir as cerimónias, que vão decorrer sob um importante sistema de segurança, que levou ao corte do trânsito, há alguns meses, na avenida da Conciliação, à divisão em três zonas da praça de São Pedro e à presença de cerca de três mil agentes das forças de segurança. O espaço aéreo da zona também foi encerrado, disse Greg Burke.

À missa de canonização celebrada por Francisco vai assistir o brasileiro Marcilio Haddad Andrino, cuja "cura extraordinária e inexplicável" constituiu o segundo milagre que elevou madre Teresa aos altares.

A festa litúrgica da nova santa vai ser celebrada pela primeira vez na segunda-feira, dia da morte da fundadora da Ordem das Missionárias da Caridade, com uma nova missa na praça de São Pedro, sob a presidência do secretário de Estado, cardeal Pietro Parolin, a partir das 10:00 (09:00 em Lisboa).

Nascida a 26 de agosto de 1910 numa família albanesa em Skopje (Macedónia), Agnes Gonxha Bojaxhiu entrou aos 18 anos na ordem das irmãs de Nossa Senhora do Loreto em Dublin (Irlanda), onde tomou o nome de Teresa, em homenagem a santa Teresa de Lisieux.

No início de 1948, instalou-se num bairro de lata de Calcutá para tratar e ensinar. Em 1979, o seu trabalho foi distinguido com o prémio Nobel da Paz. Madre Teresa morreu naquela cidade, em 1997, com 87 anos.

EJ // JMR / LUSA

Ema Estrengeirus 483 Uza Vistu Turista Servisu Iha Timor


Ema estrangeirus 483, uza vistu turista hodi mai servisu inkui loke bisnis iha Timor,maioria husi nasaun vizinu Indonezia.

Komandante Operasaun Polisia Imigrasaun Vicente Gusmao, hateten hahu husi fulan Janeiru to’o Junu 2016 iha ema estrangeirus 483 mak uza vistu turista hodi hala’o servisu inklui loke negosiu iha timor hodi benefisia ba sira nia aan.

“Sira mai servisu iha area konstrusaun no balun pedagang kaki lima. Ami kaer sira no lori mai iha imigrasaun no prosesu tuir lei imograsaun nian, ” Komandante Gusmao hateten.

Nia hateten, hahalok ne’e viola prosedimentu lei imigrasaun azilium numeru 9/2003, iha artigu 118 ho 119, ne’ebe sei la autoriza sidadaun estrangeiru ida servisu uza vistu turista.

Nia informa, geografikamente numeru ne’ebe aas liu ne’e sidadaun Indonezia, Cina, Australia, Canada, Vietnam no Filipina.

Ema hirak ne’e, nia dehan prosesa hotu ona, balun haruka sira selu multa no balun liu husi prosedimentu abandona voluntariu, haruka sira voluntariamente fila ba sira nian rain.

Iha parte seluk Membru Parlamentu Jacinto Viegas Vicente, apresia ho servisu polisia imigrasaun ne’ebe konsege kaptura ema hirak ne’ebe viola lei imigrasaun Timor nian.

“Maibe ita triste, tanba ita nia sistema sei fraku entaun ema bele fasil tama ho numeru ne’ebe barak hanesan ne’e,” nia kestiona.

Tanba ne’e, nia husu ba governu atu haree ba dadus hirak ne’e sai hanesan referensia hodi bele muda sistema hirak ne’e, atu mais aperta nune’e ema labele tama mai arbiru.

“Tenke muda mekanismu sira ne’e, atu nune’e ema bele respeita ita nia lei,” nia sujere.

The Dili Weekly

AS Ponta Leste Trava Cacusan CF Ba Meias Finais


DILI, (ANTIL) - AS Ponta Leste hakat ona ba meias finais hafoin halakon Cacusan CF iha oitavu finais Tasa 12 Novembru 2016, ne’ebé hala’o iha Estádiu Munisipál Dili, Kinta (01/9).

Vitória ne´e, AS Ponta Leste hetan iha penalidade tanba impata ho Cacusan CF ho skor 2-2 iha minutu 90 + adisionál tempu 2×15.

Kauza hosi Cacusan nia derota ne’e mai hosi jogadór estranjeiru ne’ebé Cacusan kontratu hanesan Moises Nazaret (95) no Elvis Harewan (15). Jogadór na’in rua ne’e falla hatama golu liuhusi xutu penaltu.

Cacusan ezekuta de’it golu rua ne’ebé mai hosi Salvador L. da Silva (21) no Juvenal Cardoso (31).

Entretantu, jogadór AS Ponta Leste susesu ezekuta bola. Golu haat ne’ebé lori AS Ponta Leste ba vitória atribui hosi Jorge Alves (17), Filipe Leite (24), Lourenço Ximenes (11) no Duarte Lemos (19). Tanba ne’e, AS Ponta Leste hakat ba meias finais ho skor 4-2.

AS Ponta Leste sei hasoru Dili Institute of Tecnology FC (DIT FC) iha meias finais, Domingu (04/9). Klubu haat ne’ebé oras ne’e iha ona meias finais maka hanesan AD SLB Laulara, DIT FC, Assalam FC no AS Ponta Leste. (Jornalista: Xisto Freitas/Editor: Otelio Ote)

Foto: Kontra ataka entre jogadór Cacusan CF no AS Ponta Leste. Foto ANTIL/Xisto Freitas

Jogu AS Ponta Leste Vs Cacusan Tensaun ás


DILI, (ANTIL) - Treinadór AS Ponta Leste, Eduardo Pereira hateten jogu hasoru Cacusan CF ne’e tensaun ás, tanba Cacusan preparadu no adeptus barak.

“Cacusan klubu ida ne’ebé maka kuñesidu iha Dili no ninia adeptu barak loos. Sira nia jogu di’ak tebes tanba vensedór ba liga segundu divizaun no preparadu,” Eduardo Pereira dehan ba jornalista sira iha Estádiu Municipál Dili, Kinta (01/8).

Nia haktuir katak iha jogu primeira parte ne’e.jogadór sira-nia mentál monu tanba jogadór Cacusan halo presaun maka’as. Maske nune’e, nia dehan, motiva nafatin jogadór sira atu hatudu jogu furak. Ikus mai, AS Ponta Leste konsege manan jogu ne’e.

Eduardo dedika vitória AS Ponta Leste ne’eba jogadór no adeptus Ponta Leste. (Jornalista: Xisto Feitas/Editor: Otelio Ote)

Foto: Eduardo Pereira

SUB-12 FILA HUSI KOREA DO SUL SEJD-CTFJTL KONVIDA POVU KONVOI SIMU


Sekretaria Estadu ba Juventude no Desportu (SEJD) hamutuk Centro Treinamento Futebol Juvenil Timor Leste (CTFJTL) konvida povu Timor Leste (TL) atu hola parte konvoiu hodi simu ekipa futebolista Timor-an sub-12 mak sei fila husi Korea do Sul.

Tuir informasaun fixa ne’ebé Jornalista JNDiário hetan katak, jogadores sub-12 husi CTFJTL ne’ebé mak ba partisipa jogu iha korea durante fulan ida resin, ne’e fila hikas mai TL iha loron aban (ohin Sesta 02/09) oras 12:00 otl, iha aeropotu Internasional Nocolao Lobato Comoro Dili ho aviaun Nam Air.

“Hau simu tiha ona planu husi delegasaun jogador timoroan ne’ebé mak ita temi futuru selesaun ninian, ne’ebé mak ba joga iha Korea do Sul ne’e, i sira hatudu duni sira prestasaun ho kualidade diak tebes, hodi bele konta Timor Leste iha sudeste Asiatiku no reziaun nomos iha mundu, tanba ne’e tuir politika Governu nian komesa investe ona jogadores husi idade ki’ik,” hateten Sekretariu Estadu ba Juventude no Desportu, Leovigildo da Costa Hornai husi konferensia ne’ebé mak hala’o iha Salaun SEJD eis-sional Lesidere Dili, Kinta (01/09/2016).

Iha konferensia refere, Leovigildo da Costa Hornai konvida povu Timor Leste no liliu komunidade mak hela iha kapital Dili, liliu ba foinsa’e sira ne’ebé hadomi desportu futebol.

“Hau kovida ita hotu ba simu oan jogadores, i sira mak sai hanesan heroi lolos tanba hamorin naran Timor Leste, i sira hanesan enviadu ka delegadu núdar embaixador hodi mensajem ba mundu tomak, liu husi prestasaun talentu desportu futebol ne’ebé mak hatudu ona,” enkoraja SE, Leovigildo da Costa Hornai.

 “Hau bele dehan i konsidera loron espesial oituan, hodi simu ita nia oan jogador sira ho idade Sub-12 ho konvoiu ka pawai, hanesan mos foin lalais ita simu ita jogador sira selesaun Univercity Game’s ninian,” dehan SE, Leovigildo da Costa Hornai.

Ho serjeta no iha koitmen nafatin, katak ho investimentu no politika ida diak ho koperasaun insitituisaun hamutuk parseria sira hotu, espera bele lori desportu ne’e ba oin ho sussesu tuir metas no planu mak defini tiha ona iha politika dezenvolvimentu 2020 – 2030 nian.

Iha sorin seluk, presidente CTFJTL, Alexandre Victor informa ekipa sub 12 nebe foin lalais  ne’e ba joga iha Korea do Sul i iha ne’ebá ne’e, iha kampionatu tolu (3) mak sira infrenta, ho rezultadu ne’ebé diak tebtebes.

“Hau konvida jovens, inan-aman no entidades hotu-hotu mak hela iha kapital Dili, i liliu ba sira ne’ebé mak gosta teb-tebes bola, aban (ohin-red) bele hakbesik-án ba iha Aeroportu Internasional Nicolao Lobato Comoro Dili hodi simu oan sira mak sei to’o mai iha oras 12:00otl,” konvida Alexandre Victor.

Nia informa, aban (ohin-red) jogadores sira sei to’o mai liu husi VIP (Verry Important Person), i sei iha mos konferensia de imprensa ne’ebé mak sei diriji husi sua selensia SEJD, Leovigildo da Costa Hornai.

“Ami prepara ona planu rute pawai mak, sai husi Aeroportu mai rotunda statua Nocolao Lobato i sei para 10 menutus, tanba jogadores sira hakarak hodi loke sampanha iha ne’ebá, hafoin de ida ne’e kontinua mai Fatuhada, Colmera, Bidau Lecidere, ba Kuluhun ba Taibessi, tun mai Bairo Formosa sede Federasaun Futebol Timor Leste (FFTL) i sei para iha ne’ebé hodi rona liafuan murak ruma husi ezekutuvu federasaun hafoin tesik fali ba Bidau, tun ba Lecidere tasi ibun tesik mai fali hakotu pawai iha SEJD,” informa Nia.

Entretantu partisipasaun TL iha Tasa MBC TL sai premeiru Lugar Tasa Festival TL sai premiru Lugar enkuantu iha tasa KYFF  TL team A preimeiru no  Team B sai terseiru Lugar.no total tasa (piala) ne’ebé TL sub 12 hetan durante hala’o jogu iha Korea total hamutuk hat.

Antes ne’e iha loron (22/07/),partisipasaun TL iha tasa MBC TL kontra ekipa Fc. Jingju KBW TL manan ho rezultadu 1-0, iha loron (23/07/ )TL hasoru  ekipa Fc. Paju TL kontinua manan ekipa refere ho skor 2-0 , no iha data (24/07)  TL manan  Fc. Yangju ho rezultadu  4:1 final TL vs Korea U-12 TL manan ho rezultadu 3 : 1 no TL sai kampiaun iha tasa MBC
Iha loron   (30/07/) TL team B vs Best FC Timor Leste manan ho Skor, 3 : 0 banhira hala’o  iha stadium Inje.

Partisipa iha I-LEAGUE “LiGa Labarik”TL team B, no TL kontra ekipa SD Footbal Academi TL konsege manan ho rezultradu 18 : 0, TL vs Miracle FC, TL manan ho Skor, 7:0  no TL sai premeiru klasifikasaun ho 12.

Enkuantu iha loron  24-08-2016 TL partisipa iha  jogo KYFF  Tls A vs KYFF A TL manan ho Skor, 9:0: Tls A vs The Best United Skor, 8:0 Tls A vs JSJ FC Skor 5:0 Tls B vs BLUEDRAGON United Skor, 3:1, enkuantu iha (25/08) Tl A vs Sion Fc TL manan ho skor, 8:0 Tls A vs Japan A TL manan  2:1, Tls B vs Chuncheon Junior Soccer TL manan ho rezultadu  5:0 Tls B vs KBW FC TL manan ho eskor, 3:0,TL B vs KYFF B (empata 1-1 no hakat ba penalidade Tl konsege manan ho rezultadu final 3-2. Ito

Jornal Nacional

30 MINUTOS, ESTEPHEN MUNGATHIA HALAI KILOMETRU 10


DILI - Atleta internasional hosi kontinente Afrika, hatudu presatasaun ida ke atleta Timor oan sira presija aprende atu hadia sira nia kualidade de tempu iha marathona.

Estephen Mungtahia, ataleta Kenia, admira ho realizasaun eventu Xanana internasional 10 Km. nia finaliza halai kilemtru 10 iha det minutu 30 nia laran.

“Kompetisaun ne’e hau haksolok tanba organizadu,  rute ne’ebé liu ne’e klaru tebes, no mós parte seguransa lao diak tebes,” deklara Estphen ba jurnalista sira hafoin simu premiu iha Edifisiu SEJD, Sabadu, 03/09/2016.

Pesoalmente nia fó obrigadu ba komisaun organizadora, “Hau hare’e labarik barak tebes maka hola parte ne hanesan motivasaun diak ida no sira tenke halai no halai no bele sai professional hanesan hau,”.

Nia marka prejensa tanba hetan konvite hosi komisaun no nia konvensidu ho naran Xanana Gusmo ne’ebé famozu ona iha mundu, nia konsege fo resposta liu hosi email, no ho seguru to mai Timor-Leste.

Timor Post