sábado, 12 de dezembro de 2015

Português retido em Díli desde outubro de 2014 revê os filhos pela primeira vez


Díli, 12 dez (Lusa) - Tiago Guerra, cidadão português retido em Díli desde outubro de 2014, e a mulher, Chan Fong Fong Guerra, receberam hoje no aeroporto de Díli os dois filhos, que já não viam há 14 meses, num encontro de grande emoção.

Os filhos do casal, Tomás e Matias, de 11 e 9 anos, chegaram hoje de Portugal acompanhados pela avó paterna para passar o natal em Díli de onde os pais não podem sair e onde Tiago Guerra cumpriu oito meses de prisão preventiva, entre outubro de 2014 e junho de 2015.

Ainda sem acusação formada, o casal continua com a documentação confiscada, contas congeladas e impedido de sair de Timor-Leste, vivendo com a ajuda de familiares e amigos.

Não se conseguiram despedir dos filhos quando em outubro, primeiro Tiago e depois Chan Fong Fong, foram detidos em Díli, tendo as crianças sido retiradas do país pelos avós, que estavam na altura em Timor-Leste.

"Neste momento é tudo muito confuso. Estou muito contente neste momento de poder abraçar os meus filhos. Mas ainda muito ansioso", disse à Lusa Tiago Guerra, emocionado com o reencontro com os filhos.

"Não temos ideia se e quando vai haver uma acusação ou quando poderá haver qualquer evolução no processo. Estamos a falar de 14 meses e a única evolução foi o Tribunal de Recurso reconhecer algumas das coisas que tínhamos alegado", disse.

A família reencontrou-se hoje na sala VIP do aeroporto de Díli para onde os filhos e a avó foram encaminhados pela intervenção do ex-Presidente da República José Ramos-Horta, que viajava no mesmo voo.

"É com muita alegria que vejo os pais reunir-se com as crianças. Acompanho este processo há mais de um ano. Conheço o senhor Tiago Guerra há muito tempo. É uma pessoa honesta que sempre trabalhou para ajudar Timor-Leste", disse Ramos-Horta à Lusa.

"Nesse sentido preocupo-me com este caso, especialmente quando envolve crianças traumatizadas por estas situações. Espero que a Procuradoria-geral da República e os tribunais façam o que têm que fazer com alguma celeridade para se chegar a uma conclusão deste caso".

Tiago Guerra está indiciado "pela prática em autoria material de crime de branqueamento de capitais" sendo que várias decisões tomadas no decurso da investigação, que ainda decorre, nunca foram comunicadas ao casal.

É o caso do congelamento de contas em Timor-Leste, Macau e Portugal de que o casal só teve conhecimento quando houve problemas com o pagamento de uma hipoteca.

"Mesmo a vinda dos meus filhos agora foi com a ajuda de amigos e família. E temos a sorte de poder ter este luxo nesta situação. Uma família estar junta não deveria ser um luxo, é uma questão de direitos humanos, mas a verdade é que é um luxo", disse.

Chan Fong Fong, que nos últimos 14 meses tem sido mãe à distância, conversando com os filhos apenas pela internet, diz que "tem sido difícil" estar "tão longe deles" durante tanto tempo.

Depois de cumprir prisão preventiva durante oito meses na cadeia de Becora, em Díli, Tiago Guerra viu o Tribunal de Recurso alterar a sua medida de coação, aplicando-lhe Termo de Identidade e Residência com impossibilidade de saída do país.

No acórdão em que alterou a medida de coação, o Tribunal de Recurso considera que foram cometidas irregularidades que prejudicaram a defesa do arguido.

Em particular, sublinha o texto a que a agência Lusa teve acesso, porque na decisão sobre a renovação da prisão preventiva, aplicada em abril (cumpridos os primeiro seis meses de prisão preventiva) foram ignoradas provas apresentadas pelo arguido.

O coletivo de juízes considera ter sido cometida uma "irregularidade" que afeta com "grande gravidade" os direitos de defesa do arguido porque o despacho que aplicava a prisão preventiva não ponderou as questões de facto e de direito alegadas pelo arguido, omitindo assim "por completo, o dever de fundamentação".

"Nenhuma das provas apresentadas pelo arguido foi tida em consideração ou analisada pelo juiz", nota, pelo que tem que ser o Recurso "para suprir oficiosamente a irregularidade verificada", pronunciar-se sobre a pretendida renovação da prisão preventiva e a sua substituição por outra medida de coação.

O caso do Tiago Guerra gerou uma onda de solidariedade nas redes sociais, com uma campanha de sensibilização levada a cabo por familiares e amigos e que suscitou várias ações diplomáticas e políticas em Timor-Leste e Portugal.

ASP // VM

Regresso a Portugal de magistrados e funcionários é "um desastre" -- Advogados de Macau


Macau, China, 11 dez (Lusa) -- O presidente da Associação dos Advogados de Macau confirmou hoje que há menos licenças emitidas e renovadas por Portugal para magistrados e funcionários públicos exercerem funções em Macau, o que considera "um desastre" para a presença portuguesa na região.

Jorge Neto Valente, advogado português radicado em Macau há décadas, falou à agência Lusa na sequência de um artigo publicado pelo jornal Hoje Macau, segundo o qual o Ministério Público de Portugal "está a exigir aos magistrados que regressem ao país", não lhes renovando a licença especial para exercerem no território e ao abrigo da qual mantêm as regalias do vínculo à administração portuguesa.

O presidente da Associação dos Advogados de Macau disse à Lusa ter conhecimento de várias situações e colocou a questão em duas vertentes: dos magistrados e dos funcionários públicos.

Em relação à primeira, Neto Valente alega que "o número de magistrados em Macau é incrivelmente baixo" e que "deveriam vir mais de Portugal".

"Agora, se Macau recruta poucos e se Portugal não deixa vir nenhuns, de facto, é um desastre completo. É um dano muito grande. (...) Mesmo que em Portugal haja falta de magistrados, e admito que haja, não faz sentido nenhum porque não são seis ou sete magistrados que vão colmatar as falhas de dezenas ou centenas", afirmou.

Para o presidente da associação dos advogados de Macau, a medida do Conselho Superior do Ministério Público de Portugal causa "uma grande pressão para acabar com o uso da língua portuguesa nos tribunais" do território.

"A identidade de Macau passa também pelo sistema jurídico, que é único. Este sistema só pode funcionar se tiver portugueses. Não quer dizer que tenha a maioria, não é uma questão de quantidade, mas tem de ter portugueses. Não há razão nenhuma para se falar português nos tribunais se não houver magistrados portugueses. Não é só por causa dos advogados, [que] não têm força suficiente", vincou.

"Este prejuízo concreto da magistratura é gravíssimo. Dificilmente arranjariam pior prejuízo", afirmou Neto Valente, a propósito das consequências para a presença de Portugal em Macau.

O presidente dos Advogados de Macau argumentou que as manifestações culturais de matriz portuguesa que perduram no território "são iguais em todo o mundo" e que "isso não é identificativo de Macau".

"O sistema identitário da região é o sistema jurídico, porque é único -- não é igual ao da China, de Taiwan, ou de Hong Kong -- e é um sistema jurídico muito mais próximo do português do que qualquer um", acrescentou.

Por outro lado, referiu que também "têm sido levantadas muitas dificuldades para os funcionários [de Portugal] virem [para Macau]", ao abrigo da licença especial, por períodos de dois anos renováveis, estabelecida pelo decreto de lei 89-G/98.

"Eu sei que tem havido menos licenças concedidas e isso faz diferença", observou, sublinhando que se para Portugal o número de funcionários em causa "são uma gota no oceano", para Macau, "a 'meia-dúzia' de portugueses que aqui há faz muita falta".

Apesar de este ser um assunto da competência do Ministério Público, Neto Valente manifestou "esperança" de que a situação mude com o novo governo português e criticou a alegada incoerência do discurso político: "Andarem a dizer que querem que Macau (...) tenha uma comunidade [portuguesa] pujante, e que Portugal está preocupado com o evoluir de Macau e que se interessa muito, é mentira".

"Como se vê todos os dias: vêm aí uns sujeitos fazer uns negócios e mais nada. Se não forem as exportações, não querem saber de Macau para nada", afirmou.

O Hoje Macau deu a conhecer a situação do magistrado Vítor Coelho, há 16 anos em funções em Macau, que apesar de já este ano ter visto o seu contrato renovado pelas autoridades locais volta, "ainda este mês", para Portugal.

"O que se passa é que não há possibilidade nenhuma [de renovar] e já me foi negada a licença especial uma vez. Este ano já não tive essa licença", disse Vítor Coelho ao jornal.

"Sou magistrado do Ministério Público em Portugal, sou procurador-geral adjunto e, não tendo licença para estar aqui, em Portugal, era como se abandonasse o lugar, saía demitido, perdia a minha carreira", acrescentou.
FV // MP

Gigante chinês Alibaba compra jornal South China Morning Post


Hong Kong, China, 11 dez (Lusa) -- O gigante chinês da Internet Alibaba anunciou hoje que vai comprar o jornal de Hong Kong South China Morning Post, garantindo que manterá a objetividade da publicação, face a receios de que poderá perder a sua voz independente.

A compra ocorre após semanas de especulação sobre o futuro do jornal, escrito em inglês, e de preocupação sobre se se tornará um porta-voz do governo de Pequim.

A preocupação com a liberdade de imprensa em Hong Kong tem crescido após ataques a jornalistas, relatos de pressões das autoridades sobre os editores e uma cada vez maior autocensura.

Alibaba "alcançou um acordo definitivo para adquirir o South China Morning Post [SCMP] e outros ativos na comunicação social" do mesmo grupo, anunciou a empresa chinesa, numa declaração.

O conceituado jornal foi fundado em 1903 e tem garantido aos leitores internacionais uma perspetiva interna de Hong Kong e da China, mas os lucros e as vendas têm sido afetados, nos últimos anos, por um declínio geral no setor.

A confiança dos leitores também caiu, com uma linha editorial mais favorável ao governo chinês a ser notada, quando dezenas de milhares de pessoas protestavam nas ruas, no ano passado, contra a interferência de Pequim.

Analistas defendem que a ligação ao Alibaba irá aumentar a presença na Internet do SCMP, mas pode piorar a sua independência editorial.

Numa carta dirigida aos leitores após o anúncio da venda, o vice-presidente executivo da Alibaba, Joe Tsai, prometeu que o jornal será "objetivo, preciso e justo" e terá "a coragem de ir contra a sabedoria convencional".

Num artigo de perguntas e respostas publicado na página na Internet do South China Morning Post, Tsai acusa os meios de comunicação ocidentais de preconceito contra a China.

"Muitos jornalistas que trabalham nestas empresas de comunicação social ocidentais podem não concordar com o sistema de governação na China e isso mancha a sua visão sobre a cobertura. Nós vemos as coisas de forma diferente, nós acreditamos que as coisas devem ser apresentadas tal como elas são", declara.

No entanto, o analista político Willy Lam considera que é difícil acalmar as preocupações sobre independência editorial.

"As pessoas têm boas razões para estarem céticas, simplesmente por causa do passado de Jack Ma e do grupo Alibaba", disse o professor universitário de Hong Kong à agência France Presse, recordando que Ma e a empresa são "muito próximos" da liderança de Pequim.

"É difícil imaginar que ele irá tolerar artigos críticos que possam ter um reflexo negativo no Partido Comunista ou no sistema político chinês em geral", disse Lam, que foi editor da secção da China do jornal desde 1989 até 2000, quando foi demitido.

O antigo jornalista diz que as suas opiniões críticas sobre a política chinesa levaram ao seu despedimento.

Hong Kong tem um estatuto semiautónomo após ter sido devolvido à China pela Grã-Bretanha em 1997, e mantém uma liberdade que não existe no território continental.

No entanto, há receios de que estas liberdades estejam a desaparecer, particularmente após as grandes manifestações do ano passado em Hong Kong e a rejeição da reforma política chinesa em junho, numa censura sem precedentes a Pequim.

"Há indícios de uma nova política do governo chinês, que procura aumentar o controlo sobre Hong Kong através de maior propriedade de meios de comunicação daqui pela China continental -- duas das quatro estações de televisão têm importantes acionistas que são negócios chineses e esta tendência vai aumentar", disse.

Ma fundou o Alibaba em 1999 e, sob a sua liderança, tornou-se a maior empresa de comércio 'online' da China, gerindo a plataforma de consumidor-para-consumidor Taobao, que domina mais de 90% do mercado da China continental.

A empresa cresceu para outras áreas de negócio e comprou a ChinaVision Media em 2014, que passou a chamar-se Alibaba Pictures, a maior produtora de filmes chinesa, que produziu, este ano, o sucesso de bilheteira "Missão Impossível -- Nação Secreta".
JH // EL

ADERITO SOARES LIDERA PARTIDU LIBERTASAUN POPULAR


DILI - Partidu Libertasaun Popular (PLP), Kinta (10/12), ofisialmente lori ona sira nia dokumentus ho total apoiantes rihun tolunulu resin lima (35.000) ba rejistu ona iha Tribunál Rekursu (TR) hodi hetan legalidade nu’udar organizasaun polítika iha nasaun RDTL.

Komitiva Partidu PLP ne’ebé xefia hosi portavóz Andre da Costa “L4” to’o iha Tribunál Rekursu iha tuku 10:30 akompaña hosi estrutura sira hodi kontinua ba andar leten hasoru malu ho Prezidente Tribunál Rekursu hodi rejistu partidu PLP. Sede partidu PLP lokaliza iha Matadouro, edifísiu Prokuradór Distritál Dili nia oin.

Partidu PLP seidauk iha estrutura difinitivu, maibé oras ne’e partidu PLP sei ho prezidente interinu, Adérito  Soares (Eis Komisáriu Komisaun Antí Korupsaun). Tuir Portavóz L4, bainhira partidu PLP hetan ona legalidade hosi Tribunál Rekursu foin sira halo kongresu hodi hili sira nia estrutura formál.

“Horsehik, PLP rejistadu ona iha TR ho apoiantes 35,000 hodi hetan legalidade sai organizasaun polítika iha nasaun demokrásia ne’e.

Iha prosesu rejistu ne’e, dokumentus apoiantes ekipa refere lori ba intrega direta iha Prezidente Tribunál Rekursu, Guilhermino da Silva no sira hein de’it nia rezultadu.

Durante tinan barak, L4 haktuir, veteranus, simpatezantes, militante, juventude, estudantes, ativistas, dirijentes PLP, halo esforsu no serbisu boot hodi halibur asinatura apoiantes hosi munisípiu 13, hanesan rekerimentu ida ba prosesu rejistrasaun tuir ne’ebé ezisti.

“To’o ohin loron, PLP halibur ona total asinante hamutuk 35,000. Maibé, Ministériu Justisa hato’o mai ami katak atu rejistu agora sei bazeia de’it ba lei antigu (asinantes 1,500). PLP mós hato’o ona dokumentus seluk tuir lei haruka ba TR. PLP fiar prezidenti TR sei foti desizaun tuir lei ba ezisténsia legál PLP nian iha tempu badak,” nia informa.

 Liu-hosi oportunidade ne’e, nia afirma tan, sira la haluha fó agradesimentu ba apoiantes no saudasoens ba povu Timor-Leste laran tomak nia kontribuisaun, kooperasaun, solidaredade no maturidade iha ámbitu demokrásia ne’e hatudu ona iha funu naruk. No hato’o mós respeita ba ezisténsia partidu sira ne’ebé oras ne’e daudaun iha asentu Parlamentu Nasionál inklui partidu polítiku seluk ne’ebé namkari iha rai doben Timor-Leste.

L4 hatutan , PLP konsiente katak, oras ne’e, la’os tempu kampaña maibé  PLP hakarak afirma katak PLP mosu atu loke espasu luan liu-tan ba partisipasaun ativu povu nian iha prosesu rekonstrusaun nasionál iha rai doben Timor-Leste. Buat balun la’o daudaun ona, maibé PLP fiar katak iha aspeitu barak hosi presesu rekonstrusaun nasionál inklui presesu dezenvolvimentu presiza kurizi no hadi’a.

“PLP nia ekipa intelektuál sira oras ne’e halo hela serbisu hodi dezenvolve planu estratéjia ne’ebé maka sei hato’o ba povu tomak bainhira tama ona iha tempu kampaña eleitorál 2017. PLP sei halo deklarasaun formál ba públiku kona-ba ezisténsia PLP bainhira hetan ona desizaun hosi TR,” L4 tenik.

Tuir observasaun diáriu ne’e iha TR, maoria pesoál sira asumi funsaun iha Partidu CNRT, Fretilin, PD, Frente Mundansa, PSD, KHUNTO, akompaña lori dokumentus partidu PLP ba rejistu iha Tirbunál Rekursu.

Hafoin ekipa partidu PLP intrega tiha dokumentus, Prezidente Tribunál Rekursu (TR), Guilhermino da Silva subliña katak dokumentus partidu PLP, TR simu ona no sei haree estuda didi’ak dokumentu sira ne’e.

“Agora ami sei estuda didi’ak dokumentus ne’ebé partidu PLP hatama ona, depois haree no estadu foin Tribunál Rekursu fó rezultadu,” dehan Guilhermino da Silva.

Antes ne’e, tuir Diretór Nasionál Rejistu Notariadu, Maria Fátima informa, tama ona fulan Dezembru tinan ikus hosi 2015, maibé foin partidu foun rua maka mai rejistu iha Diresaun Nasionál Rejistu Notariadu hodi hetan legalidade.

“Partidu foun rua ne’e, ida lidera hosi eis Ministru Saúde Nélson Martins no ida Partidu Libertasaun Populara PLP lidera hosi Adérito  Soares hodi hetan legalidade iha DNRN,” Diretora DNRN esplika.

Tuir informasaun katak atuál Prezidenti Repúblika, Taur Matan Ruak mós inklui funda PLP no nia (Taur) sei lidera partidu refere hafoin ninia mandatu hanesan prezidenti repúblika ramata iha tinan 2017.(Max)

Timor Post

Estudante timoroan sira hosi Kursu Tékniku Laboratóriu simu ona sertifikadu sira


Prepara aan hodi fó apoiu ba futuru laboratóriu sira fízika no kímika nian ne'ebé sei harii iha Fakuldade Siénsia Ezata hosi Universidade Nacional de Timor Lorosa'e sai hanesan propózitu tinan nian hosi formasaun ne'ebé hetan ona hosi estudante timoroan na'in rua iha departamentu Kímika no Fízika hosi Universidade Aveiro.

Sertifikadu sira ne'ebé hatudu formasaun ne'e entrega ona hosi dosente sira hosi departamentu rua ne'e, Ana Fernandes no Luís Cadillon, iha loron 10 Dezembru dadeer, iha Reitoria Universidade Aveiro nian.

Iha ámbitu hosi akordu ne'ebé halo iha 2013, entre Universidade Aveiro ho Universidade Nacional de Timor Lorosa'e, Kursu Tékniku ba Laboratóriu ne'ebé maka estudante timoroan na'in rua frekuenta ona, iha tinan letivu 2014/2015, halo parte hosi projetu boot ida ne'ebé envolve formasaun hosi rekursu ema nian hosi Fakuldade Siénsia Ezata hosi Universidade ne'e, haktuir hosi profesór Domingos Cardoso ho Universidade Aveiro.

Iha área Fízika, timoroan Carlito dos Santos frekuenta ona kursu ida apoiu nian ba laboratóriu ne'ebé inklui mós dalan oioin hodi permiti ba nia aprende hahú hosi organizasaun ba laboratóriu ida to'o organizasaun ba aula prátika sira. "Esperiénsia ida ne'ebé sei iha utilidade hodi fó apoiu ba laboratóriu sira ne'ebé sei harii iha área fízika nian iha fakuldade hosi siénsia ezata sira", esklarese hosi Prof. Luís Cadillon.

Iha área Kímika, formasaun hosi Jonio Correia maka organizadu ho baze hosi estadia oioin hosi durasaun variável iha seksaun importante oioin hosi departamentu kímika nian, liuliu iha armazén, iha laboratóriu sira aula nian, liu mós hosi parte tomak instrumentasaun nain, hosi organizasaun ba laboratóriu sira, esperimentasaun ba serbisu prátiku sira kímika nian. Tuir dosente, Prof. Ana Fernandes, nia objetivu maka permiti hodi akompaña prosedimentu sira hosi tékniku sira "hodi nia rasik bele hatene halo ho ema sira ne'ebé dedikadu ba tópiku ida-idak".

Jonio Correia ho Carlito dos Santos konsidera katak formasaun ne'ebé sira hetan iha Universidade Aveiro durante tinan ida fó ba sira know-how sufisiente hodi organiza no akompaña prosedimentu tomak relasionadu ho instalasaun no jestaun hosi laboratóriu sira, nune'e mós sira bele akompaña aula prátika sira hosi kímika no fízika nian hosi lisensiatura iha Siénsia Ezata sira.

Haree imajen sira seluk IHA-NE'E
Fonte: Jornal Online hosi Universidade Aveiro - Fotografia: Vitor Teixeira

Lula da Silva duun kolonizasaun portugeza tanba atrazu sira iha Edukasaun iha Brazil


Iha loron-sesta ne'e eis-prezidente Brazil nian Lula da Silva duun kolonizasaun portugeza tanba atrazu sira iha edukasaun brazileiru nian, nia afirma katak Álvares Cabral deskobre nasaun ne'e iha tinan 1500 no universidade brazileiru dahuluk harii de'it iha tinan 1922.

"Ha'u hatene katak ne'e ladún fó ksolok ba ema portugés sira, maibé Cristóvão Colombo to'o de'it iha Santo Domingo [agora Repúblika Dominikanu] iha 1492 no iha tinan 1507 harii ona Universidade ida. Iha Peru harii iha 1550, iha Bolívia harii iha 1624. Iha Brazil, universidade dahuluk harii de'it iha 1922", hatete hosi Lula da Silva, iha loron-sesta ne'e, iha konferénsia ida iha Madrid, ne'ebé organiza hosi diáriu El País.

Ba Lula da Silva, ne'ebé kompara ona hahalok sira hosi nasaun kolonizadór sira hosi España no Portugal iha área respetivu sira hosi influénsia ne'e, faktu ne'e "justifika atrazu sira iha edukasaun iha Brazil".

Universidade brazileiru dahuluk maka Universidade Rio de Janeiro, ne'ebé rezulta iha junsaun hosi Fakuldade Medisina nian, Direitu no Enjeñaria. La hanesan ho okaziaun sira, Lula da Silva la refere katak baze sira hosi Ensinu Superiór brazileiru lansa antes, iha sékulu XVII no XVIII nia rohan.

Iha 1792, harii ona Real Akademia ba Artillaria, Fortifikasaun no Dezeñu, instituisaun ensinu superiór prekursór hosi Universidade Federál Rio de Janeiro nian. Iha 1808 harii ona Fakuldade Medisina hosi Baía, bainhira Koroa portugeza to'o iha Brazil.

Brazil sai independente hosi Portugal iha 1822.

Argumentasaun hosi Lula da Silva iha Madrid hakarak liuliu "elite brazileiru sira" iha tinan 100 ikus ne'e, kompara ho "legadu" hosi tinan sira seluk antes Brazil.

Lula argumenta katak nia Governu triplika ona orsamentu iha Edukasaun, harii ona universidade federál hamutuk 18, "kampus" foun hamutuk 173 iha interiór Brazil nian no eskola tékniku barak duké iha tinan 100 ikus ne'e.

SAPO TL ho Lusa – Foto: EPA@ Leonardo Munoz

Komisaun Eventual Taka Publiku, Laiha Manobra Politika


DILI - Komisaun Eventual neebe Parlamentu forma durante diskusaun Espesialidade Orsamentu Jeral Estadu (OJE) 2016 taka ba publiku la iha transmisaun direta, tamba Interese nasional no laiha manobra politika nunee diskusaun lao diak tebes.

Tuir deputadu Bankada CNRT Arao Noe hatete komisaun eventual atu harmoniza proposta neebe mak tama no mos sistema diskusaun tinan nee diak liu, tamba kada proposta neebe mak governu konkorda rai ketak no diskuti proposta neebe mak la konkorda.

Komisaun eventual laiha manobra politika tamba komisaun eventual kompostu husi partidu hat tamba nee hau hanoin justu liu no desizaun governu mak foti laos governu,” dehan Arao ba Jornalista, Sesta (11/12/2015) iha Parlamentu Nasional.

Iha fatin hanesan Deputadu Bankada Fretilin Eladio Faculto hatete debate komisaun Eventual lao kapas teb-tebes no konsege hare material importante hanesan proposta adisional neebe presiza fo konsiderasaun.

Nia hatete eventual neebe mak halao efetivu teb-tebes no halo intendimentu neebe mak diak mos hodi halo abordazen ba asuntu esensial nesesidade estadu nian ba planu no mos programa neebe presiza fo konsiderasaun.

Nunee mos Vice Prezidente Parlamentu Nasional Aderito Hugo katak Komisaun eventual konsege halo hotu ona esplikasaun, rajaun husi parte governu no mos aseitasaun husi parte deputadu. Informasaun kompletu iha STL jornal no STL Web, edisaun Sabado (12/12/2015). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae

Kazu Emilia, Eis SES Hatan Tribunal


DILI - Tribunal Distrital Dili (TDD) kontinua rona deklarasaun husi sasin eis Sekretariu Estadu Seguransa (SES) Fransisco Guteres ba kazu partisipasaun ekonomiku iha negosiu neebe involve arguida Emilia Pires ho Madalena Hanjam.

Ba tribunal sasin nee hatete, iha tinan 2010 too 2011 momentu nee nia lori oan ba baixa iha Hospital Nasional Guidu Valedares (HNGV), maibe laiha kama foun ruma mak iha neeba.

Nia hatutan, kona ba data nia la lembra fisku mais iha tinan 2010-2011 nia oan moras. Nia rasik tula nia oan ho nia fen lori ba konsluta iha HNGV. Too HNGV, sasin nee fila hodi kontinua serbisu. No sasin nia fen lori sira nia moras ba halao tratamentu saude iha sala emerjensia, hafoin doutor sira halo tratamentu ba nia oan, diskobre sasin nia ona moras haruka tenki baixa.

Nunee sasin nia fen lori sira nia oan ba baixa, mais too iha sala baixa kama laiha. Neemak sasin nia fen telefone hodi informa ba nia. Ho ida nee sasin kontinua husu ajuda ba arguida Madalena Hanjam altura iha neeba nudar vise ministra saude hodi fasilita netik kama ida ba nia oan toba atu halo tratamentu mediku ba nia saude.

Kama laiha mak hau telefone ba ministra, neemak nia fo hanoin ba hau  katak, “diak liu, ita nia oan baixa deit iha sala Verry Important person(VIP)”. Rona ida nee hau mos hatan. No ikus hau nia oan baixa duni iha sala VIP, tanba antes nee laiha kama,” konta tuir sasin nee.

Kona ba prosesu sosa kama foun ho marka Macs Metalcraff neebe hatama husi arguida Emilia Pires nia kaben, nia parte laiha konesementu. Informasaun kompletu iha STL jornal no STL Web, edisaun Sabado (12/12/2015). Domingas Gomes

Suara Timor Lorosae

TDD Julga Agente PNTL 2


DILI -Tribunal Distrital Dili halao julgamentu ba kazu ofensas integridade fisika simplest neebe ministeriu publiku akuza agente PNTL nain rua hanesan arguida ba kazu nee.

Liu husi audensia julgamentu, tribunal lee sai akuzasaun husi Ministeriu Publiku katak, iha loron 7 Maiu 2014 mais menus tuku 16:30 lezada Melinda Fatima de Jesus fila husi eskola too iha rotunda igreja Katedral nia oin hasoru malu ho nia kolega Lervia Esmeralda da Graça Gonçalves hase malu iha motor leten iha Estrada, hodi koalia kona ba atu halibur malu, tanba nee arguida husu ba sira atu labele para iha estrada. Lezada Lervia hakfodak no halai tama ba iha kareta let. Tanba nee agente PNTL tranzitu ida siak, nunee lezada para iha estrada ninin.

Arguida Aqueda Colho hakat ba besik ba lezada Lervia hodi basa kona dala ida iha nia ibun. No arguida Ana Maria basa tan lezada Melinda nia hasan wainhira hakat besik ba lezada, hodi halo lezada hetan moras iha nia hasan parte los too mean. Ho hahalok nee arguida nain rua hanesan autor material ba krime ofensas integridade fisika simplest neebe previstu no punidu tuir artigu 145 numeru 1 kodigu penal konjuga ho artigu 30 kodigu penal.

Hatan ba akuzasaun nee arguida Ana Maria deklara katak, akuzasaun nee balun los no balun lalos. Nia parte la hare bainhira nia kolega Aqueda Colho basa lezada Lervia, tanba nia dok husi fatin nee. Maismenus sira nain rua dok malu kala metro sanulu hanesan nee. Informasaun kompletu iha STL jornal no STL Web, edisaun Sabado (12/12/2015). Domingas Gomes

Suara Timor Lorosae

Proposta OJE 2016, PN-Governu Mantein Osan Bilaun 1.5


DILI - Proposta Orsamentu Jeral Estadu (OJE) 2016, governu kontinua mantein orsamentu billaun 1.5, maske iha proposta barak neebe tama atu muda maibe governu prinsipiu hodi mantein orsamentu neebe aprezenta.

Bazea ba proposta Orsamentu neebe mak Governu Aprezenta ba Parlamentu Nasional ho Montante Billaun 1.455.235 hodi aumenta tan orsamentu Imprestimu ho montante millaun 107.000, nunee total orsamentu neebe governu propoin ba Parlamentu Nasional Balilaun 1.562.235 dolar Amerikanu ba orsamentu geral estadu 2016.

Tuir portavos komisaun Eventual atual Vice Prezidente Parlamentu Nasional Aderito Hugo hatete tama loron tolu diskusaun Orsamentu Jeral Estadu finalize tiha ona propsota neebe tama no fo tempu ba governu atu ajusta.

Total Orsamentu neebe Aprezenta lamuda prinsipiu neebe governu kaer komesa husi loron primeiru too oras nee governu ho pozisaun orsamentu bilaun 1.5 ital nee lamuda no labook nee komprimisiu neebe mak governu halo tiha,” dehan Aderito ba Jornalista liu husi Konferensia Imprensa, Kinta (11/12/2015) iha Salaun Ministeriu Negosiu Estranjeiru hafoin debate Komisaun Evetual ba loron 3.

Nunee mos Vice Ministru Finansas Helder Lopes hatete Governu ho prinsipiu hanesan tetu orsamentu labele muda, labele hasae no labele hatun ba total orsamentu neebe mak governu aprezenta ba Parlamentu.

Nune mos Deputadu Bankada Fretilin Aurelio Freistas katak fundu infrastrutura sei labele redus tamba deputadu hare proposta no husu justifikasaun husi governu tamba deputadu labele muda planu governu ninian. Informasaun kompletu iha STL jornal no STL Web, edisaun Sabado (12/12/2015). Timotio Gusmao

Suara Timor Lorosae