quinta-feira, 29 de novembro de 2018

Método de ensino de português e tétum deixou "graves lacunas" - ministra


Díli, 29 nov (Lusa) - O método de ensino de português e tétum no início da escolaridade em Timor-Leste até 2014 "não conduziu a bons resultados", deixando os alunos com "graves lacunas de conhecimentos" noutras áreas, defendeu a ministra da Educação timorense.

"Apesar dos muitos esforços e da existência de um método coerente para o ensino das línguas, tal não conduziu a bons resultados, ou seja, não se mostrou eficaz para o nosso contexto, por várias razões", afirmou Dulce Soares, em entrevista, por escrito, à Lusa.

Dulce Soares concedeu uma entrevista à Lusa para analisar alguns dos aspetos relacionados com o trabalho do seu Ministério, com destaque para questões curriculares, de língua e de recursos educativos.

A governante considera que os dados mostram que o método aplicado até 2014 - "que assentava no ensino da língua portuguesa e da língua tétum logo desde o 1.º ano de escolaridade e que assumia o português como língua de instrução" - sacrificou "aprendizagens noutras áreas, por (...) valorizar mais a língua portuguesa do que a língua tétum".

"O recenseamento nacional de 2015 mostra que 80% da população afirma ter a língua tétum como primeira, segunda ou terceira língua, enquanto que apenas 5% afirmam o mesmo em relação à língua portuguesa. Quando analisamos os dados relativos às crianças em idade escolar, essa percentagem, em relação à língua portuguesa, cai para os 0,04%", adiantou.

Um exemplo do impacto sente-se entre alguns das universidades que estão a receber alunos "fruto desse método anterior a 2014" que manifestam "graves lacunas em termos de conhecimentos (...) que são resultado desse método anterior".

A análise dos falhanços desse método levou o Governo a avançar com a sua polémica reforma curricular de 2015, com a aposta na progressão linguística do tétum ao português: "era altura de mudar, de experimentar outra coisa", defendeu a governante.

Além da revisão curricular, acrescentou, foram aprovados "instrumentos reguladores da progressão linguística, determinando, em cada ano de escolaridade, como deverá ser realizada essa progressão, e onde o tétum começa por servir como base e depois o português é introduzido gradualmente".

Ainda é cedo, sustentou, dois anos depois, para avaliar se o novo método "afetou negativamente a aprendizagem da língua oficial", sendo necessário continuar a "investir mais na formação dos professores e assegurar a distribuição dos materiais didáticos".

"Quem sabe, daqui a 10 ou 15 anos, iremos analisar o contexto e, de acordo com a evolução da nossa sociedade, avaliaremos o método novamente e podemos determinar um outro método, podendo até voltar ao método inicial, caso as condições já forem as favoráveis para ser implementado", explicou.

Dulce Soares insistiu que os desafios no setor educativo em Timor-Leste não são resolvidos apenas com alterações ou aprovações legislativas, sendo necessárias outras medidas mais amplas.

"A legislação base para a educação existe! Agora, há é uma tendência de alguns em, por vezes, 'culpar' a legislação e achar que a legislação irá trazer impactos diretos no sucesso escolar, mas políticas educativas e o alcance de sucesso escolar num país democrático não se atingem com receitas tão simples", afirmou.

ASP // JMC

Mane Ida Baku Negosiante Feto tan Lakohi Troka Susuben


DILI: Ita-boot perna lee surat-tahan iha loza balun ne’ebé hakerek “sasan ne’ebé sosa ona labele fó fila?”. Karik ida ne’e bele sai sujestaun ida ba loza-nain sira bainhira hasoru konsumedór balun ne’ebé obriga atu troka sasan ne’ebé sira sosa no lori ona ba uma, sa tan surat-tahan ne’ebé falun sira lees ona.

Kazu ida ne’ebé akontese iha kapital Dili hasoru negosiante feto ida bele sai lisaun ida ba negosiante seluk hodi hahú hakerek lia-fuan atu la simu ka troka sasan ne’ebé ema sosa no lori ona ba uma.

Se lae, bele mosu kazu violensia ne’ebé negosiante feto ida ho inisial HJL sofre husi sosa-nain, mane ida ho inisial AAL.

Iha 28 Setembru 2017, arguidu HJL nia oan-feto ho idade tinan 9 ba sosa susuben ho marka Lactogen ba labarik fulan 6-12 ho folin $4. Bainhira lori ba uma, sira haree katak susuben ne’ebé sosa sala tanba Lactogen ne’e ba idade labarik fulan 0-6.

Labarik ne’e fila fali ba loza ho intensaun atu troka, maibé loza na’in lakohi tanba sira lees ona kaixa Lactogen.

Labarik ne’e fila fali ba uma no sira kola fila fali kaixa ne’ebé sira lees. Hafoin, labarik ne’e lori fali ba, maibé loza na’in ne’ebé hatene ona katak sira kola fali kaixa susuben ne’e lakohi simu ho razaun ema sei la sosa tanba nakles ona.

Bainhira labarik fila ba uma, labarik nia inan, arguidu AAL nia ferik oan ho inisial CFM mak lori fali ba loza hodi troka, maibé loza-nain lakohi nafatin.

Bainhira sira sei koalia, ema dezkoñesidu ida foti susuben Lactogen ba labarik fulan 0-6 no halai. Vitima la konsege koñese ema ne’e.

Hafoin ida ne’e, vitima foti susuben ne’ebé lees ona soe ba lixu fatin. Haree ida ne’e, arguidu AAL mosu mai no hahú halo agresaun fiziku ba vitima.

La’os de’it arguidu AAL mak baku vitima, maibé iha mós komunidade seluk ne’ebé tau-liman ba vitima.

La to’o ne’e de’it, bainhira vitima halai tama ba loza laran, ema 10 resin ne’ebé hamriik iha loza oin foti fatuk no tuda ba loza laran ne’ebé rezulta sasan loza nian hanesan jileira 1, televizaun, no kosmetik sira hetan estragus.

 Hahú husi problema ne’e, kalan-kalan ema sempre tuda sira-nia fatin negosiu.

Julgamentu ne’e adia fali ba 10 Dezembru 2018, tuku 4 lokraik hodi rona deklarasaun husi arguidu sira.

Independente

Polisia Hetan Ataka iha Komoro, Ida Kanek


DILI: Membru Polisia Nasionál Timor Leste (PNTL) Eskuadra Dom Aleixo, Komoro, hetan ataka husi grupu balun iha area ponte Komoro III. Iha akontesimentu iha Domingu (25/11) maizumenus tuku 17.45 ne’e, membru polisia ida hetan kanek.

Tuir informasaun husi Komando PNTL, kazu ne’ebé rezulta membru PNTL ne’ebé identifika ho naran Antonio Carmona, kanek iha ulun, hafoin hetan orden hodi halo atuasaun ba kazu konfrontu ne’ebé mosu iha area Ponte Komoro III. Informasaun konfrontu entre grupu rua ne’e polisia simu husi komunidade sira.

Bainhira to’o iha fatin, iha duni konfrontu, maibé grupu ne’ebé envolve iha konfrontu la koopera no ikus mai halo fali asaun hasoru polisia sira. “Sira fila halo kedas ataka hasoru ami-nia membrus. Sira tuda ami-nia membrus ho fatuk no rezulta ami-nia membrus, Ajente Prinsipal ida mak hetan kanek iha ninia ulun-fatuk parte karuk,” informa Komandante Jeral PNTL, Komisariu Julio da Costa Hornai, ba jornalista sira iha nia gabinete, Kaikoli, Segunda (26/11).

Nu’udar Komandante Jeral PNTL, Komisariu Julio dehan nia la kontente ho hahalok ne’e, tanba polisia nudar autoridade seguransa atu atende públiku.

Komisariu Julio husu ba komunidade sira, liu-liu ba joven sira, atu labele uza situsaun ho kazu Kuluhun nian hodi halo fali problema hasoru polisia.

Tanba, nia dehan, akontesimentu iha Kuluhun ne’e erru individu, no Komando foti ona medidas hasoru membru sira ne’e.

“Ha’u-nia membru na’in rua ne’ebé komete iha kazu (Kuluhun) ne’e iha ona prizaun preventiva no na’in rua seluk ne’ebé la envolve mós hetan TIR,” deklara nia.

Tan ne’e, Komisariu husu ba komunidade tomak iha teritoriu TL atu kontinua koopera ho polisia hodi bele lori situasaun hakmatek.

Maske nia membru sira hetan tuda, Komisariu Julio hatutan, polisia sei la hakiduk.

“Ha’u orienta ona buka tuir sira to’o lori mai komando atu sira bele reponsabiliza aktus ne’ebé sira halo. Tanba polisia nu’udar ajente seguransa estadu nian,” katak nia.

Entretantu, iha Segunda (26/11) maizumenus tuku 09.30, Komisariu Julio vizita opsital Nasionál Guido Valadares hodi haree kondisaun ajente ne’ebé hetan tiru, maibé bainhira to’o iha ne’ebá la konsege hasoru tanba ajente ne’e fila ona ba uma.

Apresia Joven Kuluhun

Entretantu, Komandante Jeral Polisia Nasional Timor Leste (PNTL), Komisariu Julio da Costa Hornai, apresia komunidade, liu-liu joven Kuluhun, ne’ebé hakmatek maske lakon sira-nia kolega na’in tolu.

Tuir Komisariu Julio, buat ne’ebé joven Kuluhun hatudu sai ezemplu di’ak ba joven sira iha bairu sira seluk atu bele halo tuir.

“Ezemplu di’ak mak joven Kuluhun sira hatudu ona. Maske sira lakon sira-nia ema, husi inisiu akontesementu to’o agora, sira hatudu kooperasaun di’ak ho polisia. Ida ne’e mak joven sira seluk tenke la’o tuir dalan ne’e,” deklara Komisariu Julio.

Tomé Amado | Independente

Estudante Ida Sai Arguidu, Baku Nia Namorada

Dili - Arguidu ho inisial FL hanesan esudante UNTL, tenke sai arguidu hodi hatan iha Tribunal, tanba halo violensia hasoru nia namorada AS, neebe agora dadaun hetan ona servisu.

Katak, iha tinan 2016 iha Ailok Laran, arguidu deskonfia lezada amante ho ema seluk, tanba nee arguidu foti ai sanak baku iha lezada nia ain dala rua, bubu no fitar. Arguidu mos foti fatuk tuda ba iha lezada nia ain.

Iha tinan 2017 mos, lezada foin sai husi servisu, arguidu deskonfia lezada ho mane seluk, hodi lori ai baku ba iha lezada nia ain, rezulta bubu. Iha tinan 2018 iha Mota Maloa nian, arguidu kontinua baku lezada, tanba deskonfias ho mane seluk.

Arguidu hanesan autor material ba krime violensia domestika ho forma ofensa integridade fisika simples, neebe previstu iha artigu 145 husi KP, konjulga ho lei violensia domestika nian.

Audensia julgamentu nee, prezide husi Juis Singular Edite Palmira, MP reprezenta husi Prokurador Bartolomeo de Araujo, no arguidu hetan asistensia legal husi Defensor Publiku. 

Notisia kompletu lee iha jornal STL edisaun Tersa (27112018)

Terezinha De Deus | Suara Timor Lorosae

Negosiante Feira La Hetan Rendimentu


DILI - Negosiante balun neebe partesipa iha Feria neebe organiza husi Ministeriu Turismu Comersiu Industria (MTCI), liu-liu diresaun komersiu neebe fasilita ona feria loron loron tolu ba negosiante sira atu faan netik sira nia produtu lokak.

Tuir Kordenador grupu Inan terus hadomi Feto, Adelina Freitas katak feria ida nee diak tebes, tanba involve mos grupu hotu hotu neebe hodi mai partesipa iha deria ida nee, hodi faan netik produtu balun neebe sira produs, tanba antes nee tuir ona formasaun husi governu atu produs produtu saida deit bele mai faan iha feria ida nee.

“Ami agradese tanba bain hira atu partesipa iha feria sira hanesan nee, ami tuir uluk ona formasaun husi MTCI durante fulan ida nia laran, treinamentu neebe ami hetan maka hanesan, atu suku pasta suku sinelus ho modelu tais, maibe problema neebe ami hasoru maka rendimentu ladun iha, la hanesan ho uluk,” dehan Adelina, ba Jornalista segunda (26/11/2018) iha Merkadu Lama Dili.

Nia mos afirma liu tan katak, maske produtu sira neebe faan iha nee tama ona modernizasaun maibe, rendimentu laiha tanba sosa nain sira la hakbesik aan mai hodi sosa netik buat ruma, kompara ho ukuk la hanesan tanba uluk nee rendimentu diak maibe agora ema ladun sosa.

Iha fatin hanesan koordenador grupu Veira Mar, Rosa Moreira Ratu hatutan, governu neebe organija loke feria nee mos la kria kondisaun neebe diak ba negosiante sira, liu liu fasilidade hanesan ahi no meza ba negosiante sira hodi tau sira nia sasan inklui la hetan rendimentu neebe diak. 

Notisia kompletu lee iha jornal STL edisaun Tersa (27112018)

Madalena Horta | Suara Timor Lorosae

Ró Haksolok Seidauk Bele Mai Timor


DILI, (TATOLI) – Prezidente Autoridade Rejiaun Administrativa Espesiál Oe-Cusse Ambenu (RAEOA) no Zona Espesiál Ekonomia Sosiál Merkadu Timor-Leste, Mari Alkatiri, hateten Ró Haksolok to’o agora seidauk mai Timor-Leste tanba Empreza Atlántiku sei iha problema ho sub-kontatór sira.

“Empreza Atlántiku mak iha problema ho sub-kontratór sira, no agora nia sei iha situasaun finanseira ida ne’ebé mak todan tebes, nune’e nia kontratu ona advogadu atu haree prosesu ne’e,” Prezidente RAEOA, Mari Alkatiri informa hafoin partisipa iha Komemorasaun 28 novembru loron Proklamasaun Independénsia Unilaterál ba dala 43, ba jornalista sira, ohin, iha Palásiu governu.

Nia relata prosesu halo Ró HAKSOLOK to’o ona porsentu 75 no hela de’it porsentu 25 atu prontu hotu ona, soke Timor-Leste sei hein desizaun hosi kontratór ho sub-kontratór.

Antes ne’e iha parlamentu nasionál Deputada Bankada Partidu Kongresu Nasionál Rekonstrusaun Timorese (CNRT), Albina Marçal Freitas preokupa ho Ró Haksolok ne’ebé to’o agora seidauk mosu mai, maibé Prezidente Autoridade RAEOA, dehan sei iha prosesu nia laran tanba problema entre kontratór ho sub-kontatór.

Ró HAKSOLOK rasik halo hosi “Estaleiros Navais de Figueira da Foz Portugal”, ho kapasidade tula ema na’in 377 no viatura karreta 15 no Ro refere sosa ho folin hamutuk Euro millaun 13,7.

Jornalista: Zezito Silva | Editór: Manuel Pinto

Imajen: Mari Alkatiri

Ida-idak Tenke Ezerse Nia Funsaun ho Responsabilidade Iha Períodu Ukun An


DÍLI, (TATOLI) - Primeiru Ministru, Taur Matan Ruak afirma, luta ba libertasaun nasionál, hakat liu ona. Ohin loron hahú luta foun, ne’e mak;  luta ba moris di’ak,  tanba ne’e ida- idak tenke ezerse ninia funsaun ho responsabilidade.

“Nee luta foun ida uluk luta ba ukun aan agora luta ba moris di’ak, ukun aan lori mate no sakrifísiu barak mak sosa no moris di’ak mós lori sakrifísiu barak mak sosa,“ Xefe Governu hato’o mensajen ne’e  durante komemorasaun tinan 43 proklamasaun indesénsia unilateral 28 Novembru 1975-2018, iha resintu Parlamentu Nasionál Dili, ohin.

Taur Matan Ruak realsa, atu atinje objetivu ida ne’e, jerasaun ida idak tenke kumpre ninia devér hodi kria kondisaun atu jerasaun tuir mai hatutan.

Ida ne’e  prosesu ida jérasionál, kada jerasaun ida kumpre nia obrigasaun no devér hodi kria kondisaun atu jerasaun seluk hatutan.

Governu sei esforsu atu aselera prosesu dezenvolvimentu ba atinje moris di’ak sidadaun nian.

Iha okaziaun ne’e, Eis Presidente Repúblika ne’e mós kongratula fundadór nasaun no povu sira tanba bele ultrapasa funu hodi restaura hikas indesénsia iha loron 20 Maiu 2002.

Jornalista: Agapito dos Santos | Editór: Manuel Pinto

Imajen: Primeiru-Ministru, Taur Matan Ruak, ho eis PM, Mari Alkatiri, hafoin partisipa selebrasaun loron FALINTIL ba dala 43 iha kuartel jerál Fatuhada. Foto António Goncalves

Remodelasaun Meius Hadi’a Kualidade Servisu


DILI, (TATOLI) - Primeiru Ministru, Taur Matan Ruak afirma, atu hadi’a kualidade servisu iha dalan luan atu mosu remodelasaun ba estrutura oitavu governu, iha kualkér tempu maibé adapta ba nesisidades.

“Remodelasaun tenke halo beibeik, mezmu ita hatene buat hotu la’o di’ak, mais kuandu atu halo sei iha nia tempu, ha’u seidauk iha programa konkretu ida mais normalmente buat sira nee la’o iha nia tempu,” Xefe governu informa ba jornalista sira iha Palásiu governu, ohin.

Kona-ba membru governu pendente, Xefe governu hatán, nia parte sei mantein dialog ho xefe estadu Francisco Guterres Lú Olo hodi hetan solusaun, maibé nia subliña la’ós ida ne’e mak sai razaun hodi halo remodelasaun.

“Hanesan Primeiru Ministru ha’u seidauk baruk mezmu fulan lima ona tanba buka solusaun ba problema sira ne’e permanente, “informa Eis Presidente Repúblika ne’e.

Iha fatin hanesan Eis Primeiru Ministru, Mari Alkatiri husu ba jerasaun foun sira atu prepara aan hodi simu responsabilidade nasaun bainhira jerasaun tuan husik ona knar ne’e.

Tuir Nia deklarasaun polítika ne’ebé durante ne’e hasai ba públiku la’ós atu defama ka hatún lideransa ida ka seluk, maibé, meius ida atu hametin estadu ho instituisaun sira.

“Aban bainrua ami fundador no kontinuaodres sira ne’e besitua ona entrega maka estadu la’ós Xanana ou Mari ba imi, maibé ami atu entrega estadu ho instituisaun hotu hotu,” Alkatiri esplika.

Alkatiri mós promete pronto atu kolabora ho governu hodi apoiu ideas, maibé lakohi involve iha governu atu ukun bainhira akontese remodelasaun.

Jornalista: Agapito dos Santos | Editór: Manuel Pinto

Imajen: Primeiru Ministru, Taur Matan Ruak (klaran) akompania hosi nia Espoza Isabel Ferreira no Espoza Prezidente Repúblika Cidália Mouzinho Lopes, iha serimónia komemorasaun aniversáriu proklamasaun unilateral RDTL ba dala-43, ohin iha Palásiu governu

Ministra da Educação timorense rejeita que projeto piloto de ensino divida país


Díli, 29 nov (Lusa) - A ministra da Educação timorense rejeitou hoje que o projeto piloto de recurso a línguas locais maternas como línguas de ensino e instrução cause divisões no país, sendo ainda cedo para determinar o seu nível de sucesso.

"Valorizar a cultura e identidade dos cidadãos não provoca divisão, mas antes a valorização de todos e a valorização de uns pelos outros. Portanto, não acredito que este projeto vá criar divisões na sociedade. O caminho a percorrer é diferente, mas o resultado esperado é o mesmo", afirmou Dulce Soares em entrevista, por escrito, à Lusa.

"Queremos preparar crianças capazes de, no futuro, serem cidadãos ativos na sociedade, capazes de pensar e analisar e com o domínio das duas línguas oficiais do país. Todos começam no mesmo patamar, uns fazem um percurso e outros fazem outro, mas têm de atingir ao mesmo tempo o mesmo objetivo", sustentou.

A ministra lembrou que a própria constituição defende a valorização das línguas nacionais e que "não há nenhum país que tenham valorizado as línguas locais e que isso tenha conduzido à divisão do país".

Dulce Soares concedeu uma entrevista à Lusa para analisar alguns dos aspetos relacionados com o trabalho do seu Ministério, com destaque para questões curriculares, de língua e de recursos educativos.

Entre as medidas polémicas do Governo conta-se um projeto piloto introduzido em dez das mais de 1.700 escolas do país onde é usada, em cada uma, a língua nacional materna dos seus alunos como língua de ensino e instrução.

Na prática, explicou, trata-se de um projeto para perceber as vantagens e desvantagens de um processo de progressão linguística "da língua nacional para a língua tétum e depois para a língua portuguesa".

"Apesar de o ensino de uma língua e das outras áreas disciplinares ser feito inicialmente na língua primária do aluno, no final do 6.º ano estas crianças terão de ter uma forte base de literacia nas duas línguas oficiais, tétum e português, tal como as restantes crianças que fazem um percurso escolar regular", adiantou.

"Nas escolas do 1.º e 2.º ciclo que seguem o currículo nacional, as línguas nacionais podem ser usadas apenas como apoio ou facilitadoras do processo de ensino-aprendizagem, quando necessário, para assegurar a igualdade de todos no direito a aprender e apenas nos primeiros anos de escolaridade", acrescentou.

Dulce Soares - que foi vice-ministra da Educação no VI Governo e tutela a pasta no atual VIII Governo - explicou que, no caso deste projeto piloto, foram produzidos materiais didáticos nas línguas oficiais e dada formação aos professores para os poderem aplicar, com o seu desempenho "também avaliado por falantes da respetiva língua".

A governante rejeitou as conclusões de um relatório de maio desde ano, produzido pelo Ministério da Educação do VII Governo, que considera que o projeto "não está a obter o sucesso esperado junto das comunidades locais".

No documento refere-se que os professores dizem que a sua implementação "agrava o sentimento de exclusão" face a outras escolas e ao resto do país e que o método é "confuso e sem repercussões positivas no futuro académico dos alunos".

"Para podermos proceder a uma análise aprofundada e que permita concluir sobre os índices de sucesso e as repercussões positivas no futuro académico dos alunos que estudam nessas dez escolas que integram o programa-piloto, devemos realizar testes e usar outros instrumentos válidos para determinar o nível de aprendizagem escolar", afirmou.

Em contrapartida, Dulce Soares citou um relatório de outubro de 2016, sobre o mesmo projeto, que aponta dados positivos, incluindo "fortes ganhos de desempenho" que acelera o desenvolvimento académico das crianças.

"Concordo com o que é expresso no relatório de maio de 2018, de que alguns professores e dirigentes podem partilhar do 'sentimento de exclusão' face a outras escolas e ao resto do país", fundamentou.

"Por isso, quando tomei posse determinei ser necessário aprovar formalmente o programa-piloto da língua materna, pois é importante regular este programa, assim como os outros programas, como o programa do CAFE, alimentação escolar, entre outros", concluiu.

ASP // JMC

Ministra Educação timorense nega ter política "antí-lingua portuguesa"


Díli, 29 nov (Lusa) - A ministra da Educação timorense negou ter uma política "anti-língua portuguesa" e afirmou estar convicta de que a reforma curricular que promoveu a partir de 2015 "vai funcionar" e ajudar os alunos a obter melhores competências.

"A minha política não é nem nunca foi anti-língua portuguesa. E confesso que não penso que existam assim tantas pessoas a considerarem que tenha uma política anti-língua portuguesa", afirmou Dulce Soares, em entrevista, por escrito, à Lusa em Díli.

"Como não iniciamos a alfabetização em português, algumas pessoas compreenderam incorretamente que o novo currículo seria, nas suas palavras, 'anti-português'. Pelo que, como fui uma das promotoras desta reforma curricular, acabei por ser apelidada como 'anti-português'", explicou.

Dulce Soares concedeu uma entrevista à Lusa para analisar alguns dos aspetos relacionados com o trabalho do seu Ministério, com destaque para questões curriculares, língua e recursos educativos.

A governante considerou "normal" que processos de "profunda revisão curricular" suscitem críticas e divergências e insistiu que o modelo iniciado em 2015 - entre as medidas mais polémicas do Governo -, assenta na "progressão linguística que se inicia no tétum e progride para o português".

"Sinceramente, acredito que este método definido pelo plano de progressão linguística vai funcionar e ajudar os alunos a adquirirem melhores competências na língua tétum e um melhor domínio da língua portuguesa, sem sacrificar a aquisição de conhecimentos nas restantes áreas disciplinares", sustentou.

"Esta convicção não assenta apenas nas minhas crenças, esta convicção fundamenta-se em vários estudos na área da educação realizados em contextos multi-linguísticos. A minha política é antes de qualquer coisa pró-educação e pró-aprendizagem de qualidade", afirmou.

Dulce Soares explicou que foi decidido que "a alfabetização ou a literacia se iria iniciar apenas numa língua oficial e que seria aquela que as crianças compreendessem melhor", nomeadamente o tétum.

O português seria introduzido "progressivamente, oralmente desde o 1.º ano e na forma escrita a partir do 3.º ano, com o objetivo das crianças alcançarem uma base sólida e forte em ambas as línguas oficiais, aquando da conclusão do segundo ciclo", explicou.

Esses currículos só preveem que o português comece a ser língua de instrução para componentes curriculares a partir do 4.º ano, dedicando ao ensino do português apenas 25 minutos por semana no 1.º ano.

O tempo real de ensino do português aumenta para 1:15 horas no 2.º ano e 2:30 horas no 3.º e 4.º ano - pode ser ainda mais reduzido, já que muitas das escolas públicas, por falta de professores e demasiados alunos, usam um sistema de turnos.

No que toca ao componente do estudo da língua como componente curricular, o português é meramente oral nos três primeiros anos - 25 minutos por semana no 1.º, 1:15 horas na 2.º e 2:30 horas no 3.º.

O português passa à leitura e escrita apenas a partir do 4.º ano, ainda com 2:30 horas por semana, sendo ampliado ao tempo máximo de 3:20 horas no 5.º e 6.º ano.

"O meu objetivo é que as crianças aprendam e quando me refiro a aprender não é apenas uma língua. Quero que aprendam a fazer contas, aprendam a história de Timor-Leste, aprendam sobre como funciona o seu corpo, como nascem, crescem e vivem os animais e as plantas", disse Dulce Soares.

"Quero que compreendam o mundo, que sejam capazes de resolver problemas, que saibam respeitar-se uns aos outros e que estabeleçam relações sociais saudáveis com os outros", afirmou.

Timor-Leste, sublinhou, é único entre os países da CPLP por ter duas línguas oficiais (português e tétum). Por outro lado, acrescentou, promover o domínio linguístico demora "mais do que uma década", pelo que se deve olhar para experiências na região e no mundo onde esse processo tem tido êxito.

"Temos de analisar estes casos de sucesso, para traçarmos estratégias que também nos permitam ter êxito, (...) que seja um país com duas línguas oficiais dominadas por toda a população", defendeu.

"Um primeiro passo já foi dado, com o currículo do 1.º e 2.º ciclo do ensino básico que estabelece métodos mais eficazes para o ensino da língua, nomeadamente através da progressão linguística do tétum ao português", frisou.

ASP // JMC

Presidente timorense defende reforma fiscal com imposto progressivo sobre salários

Díli, 28 nov (Lusa) - O Presidente timorense defendeu hoje uma "urgente reforma fiscal" que inclua a introdução de um imposto progressivo sobre os salários e medidas adicionais, incluindo fomento ao crédito, para fortalecer o desenvolvimento económico.

"Quando tivermos um sistema financeiro claro e justo que alargue a base e a eficácia de cobrança das taxas e dos impostos, poderemos prevenir a evasão fiscal. Para isso, necessitamos de uma política fiscal sólida e eficaz", defendeu Francisco Guterres Lu-Olo.

"Precisamos fazer alterações à Lei Tributária atual de forma a normalizar a cobrança dos impostos. Por exemplo, o imposto sobre os salários deve ser progressivo, de acordo com o valor de cada salário. Aqueles que ganham mais devem pagar mais imposto", disse ainda.

Francisco Guterres Lu-Olo falava no Palácio do Governo nas comemorações oficiais do 43.º aniversário da proclamação da independência de Timor-Leste e perante as principais individualidades do Estado.

A cerimónia decorreu em frente ao Palácio do Governo em Díli, espaço que desde maio é conhecido como Praça da Proclamação da Independência, local onde há exatamente 43 Francisco Xavier do Amaral proclamou unilateralmente a independência de Timor-Leste.

Uma "primeira república" proclamada com "legitimidade histórica", declarou, em que os primeiros a ocuparem os cargos de Presidente, primeiro-ministro e Governo tinham a confiança e o carinho do povo" e, a segunda, restaurada a 20 de maio de 2002, na sequência do referendo em que os timorenses escolheram a independência.

"Hoje vivemos num ambiente pluripartidário, isto é, com diversos partidos, com diferentes visões. A diversidade de opinião enriquece-nos pois obriga-nos a ouvir uns aos outros de forma a melhorar o conhecimento coletivo para melhor servir o Povo", disse.

Lu-Olo defendeu uma "urgente reforma fiscal", que já arrancou, mas que "ainda não produziu os efeitos desejados por todos", ao mesmo tempo que recordava que o Fundo Petrolífero continua a ser o único garante do Orçamento Geral do Estado (OGE) e que a economia nacional permanece "frágil".

O chefe de Estado disse ainda que para fomentar o crédito ao setor privado é necessário "investir corretamente em capital de desenvolvimento, de forma a diversificar a economia", garantindo que o dinheiro do Fundo é investido "corretamente, com cuidado, rigor e transparência, em projetos que garantam um retorno alto".

"Precisamos de investir em áreas importantes e básicas para o bem-estar do povo, tais como a saúde, água potável e saneamento, educação com qualidade", defendeu.

"A agricultura é a base da nossa economia. Assim, o Orçamento Geral do Estado deve alocar fundos suficientes para a produção agrícola de maneira a estimular a economia não-petrolífera, e garantir a segurança alimentar", afirmou, referindo-se ainda ao potencial do turismo.

Lu-Olo salientou ainda a necessidade de melhorar as infraestruturas básicas do país, já que "muitas escolas continuam degradadas, sem portas, sem janelas, sem paredes", verificando-se falta de mesas e cadeiras, bem como professores sem condições de trabalho.

"As escolas não têm água potável, as casas de banho estão entupidas, a refeição quente a que as crianças têm direito ainda não é a ideal e ainda faltam escolas em algumas localidades, apesar de os distintos deputados aprovarem os orçamentos", disse.

Apesar de duas grandes centrais elétricas, disse, "a população em alguns sucos [divisão administrativa local timorense] e aldeias ainda não têm luz" e noutras o seu uso é limitado à iluminação noturna e não outras atividades.

"Algumas das nossas estradas da capital de Díli para os municípios já são boas, mas vão-se deteriorando. As estradas más estão cada vez pior, o que tem vindo a provocar um alto índice de acidentes a nível nacional", disse.

ASP // JMC