sexta-feira, 26 de maio de 2017

Horta: Muda Sistema Semi Prezidensial Ba Prezidensial Tenke Liu Husi PN

DILI – Relasiona ho Partidu foun balu neebe hakarak muda Governasaun husi sistema Semi Prezidensial ba Prezidensial, Eis Prezidente Republika Jose Ramos Horta hateten, nee tenke liu husi Parlamentu nasional maka bele muda.

Atu muda ida nee tenke liu husi Parlamentu Nasional dois tersus, tanba nee se sira hakarak halo tenke sukat didiak hare ita nia sistema neebe maka iha,” dehan Eis PR Horta ba jornalista sira, iha Museum Rezistensia, Dili, Kinta (26/05/2017­).

Eis PR Horta hateten, Sistema konstitusionalidade sira neebe halo iha 2001-2002 diak ba realidade Timor nian, tanba nee bainhira atu muda tenke hanoin halo didiak.

Iha parte ketak membru PN husi bankada FRETILIN David Dias Ximenes hateten, Buat ida atu muda konstitusional nee lafasil,  nasaun demkratiku hotu bele iha opinaun, hakarak muda tun, musa tesik, muda los idak idak nia opianu.

Entretantu Reprezentante Program Oficer AJAR Inocensio Xavier hateten, Timor Leste nia Estadu opta sistma Prezidensialista, agora iha partidu balu mosu atu halo referendum bazea ba artigu 66 kolia konaba ba referendum partidu nee tenke manan maioria absoluta iha Parlamentu Nasional. Carme Ximenes

Suara Timor Lorosae

Estudante Ameasadu Iha Cabo-Verde, ME Halao Enkontru Urzente ho Inan-Aman

DILI – Relasiona ho estudante sira neebe mak estudu iha Cabo-Verde, oras nee sira ameasadu tebes ba seguransa, tanba nee, Ministeriu Edukasaun (ME), halao enkontru urjenti ho inan aman estudasnte.

Enkontru entre ME ho inan aman estudante bolseiru neebe mak estudu iha Cabo-Verde nee halao iha salaun INFORDEPE Balide Dili. Hafoin enkontru, liu husi intervista, Ministru Edukasaun, Antonio da Conceição hatete, ME halo enkontru ho inan aman estudante bolseiru sira, oinsa mak atu bele fo klarifikasaun ou informasaun.

Ohin hau hasoru malu ho sira nian inan aman, para atu bele fo esplikasaun ruma sira, no medidas saida mak atu hola, maibe agora dadaun nee hau fo ona orientasaun ba Direitor Jeral   ME atu desloka ba iha cabo-verde, atu ba hasoru primeiru nee universidade, segundu  hasoru autoridade neebe mak responsabilidade seguransa ninia ba iha nee ba, atu nunee bele aprejenta  preokupasaun governu nian konaba seguransa Timor oan sira nian  neebe mak agora  dadaun hela iha Cabo-Verde,” dehan ME Antonio ba jornalista iha edifisiu INFORDEPE Balide  Dili, Sesta (26/05/2017).

Antonio sublina, ME sei haruka tan karta ida ba Ministeriu Negosiu Estranjeirus, para atu bele aprejenta TL nia preokupasaun konaba estudante sira iha Cabo-Verde, oinsa mak governu no estadu Cabo-Verde bele tau matan ba labarik sira.

Iha fatin hanesan, Marcelo Jose, hanesan reprejentante inan aman estudante, hatete nia alin mak estudante ho naran Acacio de Jesus, bazeia ba akontesementu neebe mak akontese iha Cabo-Verde, iha grupu bandidu sira neebe mak barak tebes halo asaltu iha estudante nia fatin. Jacinta Sequeira/Terezinha de Deus

Suara Timor Lorosae

Governu TL Asina Mou Ho Governu Australia Iha Aeria

DILI – Governu Timor Leste liu husi Ministeriu Negosiu Estranjeiru i Kooperasaun (MNEK), asina Memorandum Of Understanding (Mou) ho Governu Australia iha area aeria nian.

Tuir Ministro Negosiu Estranjeiru i Kooperasaun (MNEK), Hernani Coelho hatete, akordu area aeria nian, ida nee impoartante tebes ba nasaun rua hanesan Timor Leste no mos Australia.

Ida nee dokumentu ida importante ba rai rua nee tanba nia fo dalan kompania aeria sira atu bele hadia, hamosu no haburas liu tan,” dehan Hernani ba jornalista sira hafoin remata asina Mou iha salaun VIP MNEC, Pantai Kelpa-Dili, Sesta (26/05/2017).

Hernani haktuir, meius transporte entre rai rua nee atu bele habadak distansia entre rai rua nee, maibe konaba presu nian, sei bele hatun ho presu neebe razuavel ba sira iha kapasidade atu bele sosa bilithe.

Hernani tenik tan, akordu ida nee konaba regulamentasaun entre kompania Australi no mos Timor Leste. Autoridade neebe responsavel ba navegasaun area nian sei asina Mou, nee mak sei determina, frekuensia Vou.

Iha fatin hanesan, Embaixador Australia mai Timor Leste, Peter Doyle dehan, hanesan embaixador sente kontente tebtebes tanba bele asina akordu ho Timor Leste iha area Aeria nian. Raimundo S. Fraga

Suara Timor Lorosae

Observations for the Conference on SDGs and the 2030 Agenda

On 21-23 May, the Government of Timor-Leste brought leaders from g7+  countries, Timor_leste officials and others together for a 'Global Conference on the 2030 Agenda: A roadmap for SDGs in Fragile and Conflict-affected States (conference website). In an effort to make the discussions more substantive and productive, La'o Hamutuk distributed observations to participants in the conference.  The following is a slightly abridged version, with links added. You can download the original as a PDF file. Click on any graphic in this blog to see it larger.

La’o Hamutuk is a Timor-Leste non-governmental organization which has analysed and advocated for equitable, sustainable development for 17 years. We are gratified that the Timor-Leste Government is embracing the Sustainable Development Goals (SDGs), the global framework for achieving sustainable, equitable and peaceful social and economic development. Timor-Leste’s National Strategic Development Plan (SDP) contains many admirable targets in health, education and other areas, and we believe that harmonizing those parts of the SDP with the SDGs is a useful step towards achieving these objectives.

Timor-Leste faces many challenges, from enduring effects of occupation and war, young institutions, limited fiscal and human resources, poor infrastructure and widespread poverty and malnutrition, and meaningful progress toward the Sustainable Development Goals requires political will, wise and strategic policies, careful planning and concrete action on the part of policy makers, public servants, development partners and all Timorese citizens. Decision-making must also include civil society, youth and marginalized groups, in order to pursue an equitable development process, and their concerns and needs should be incorporated into all development programs.

The Government’s programs and those of its international partners should be realistically achievable and based on evidence, understanding Timor-Leste’s current context and aimed at improving people’s well-being and incomes in the short term, and equitable economic development and environmental sustainability in the medium- and long-term. Therefore, La’o Hamutuk offers this analysis of Timor-Leste’s economic reality and current government policies, along with some suggestions that we believe can help use the remaining money from our limited petroleum resources to improve all our people’s lives, and achieve lasting peace, stability and prosperity.

Achieving sustainability requires updating our priorities

La’o Hamutuk congratulates the Timor-Leste Government on successfully pushing for the inclusion of SDG number 16, ‘Peace and Justice and Strong Institutions,’ which aims to “promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels.” Peace is an essential element of sustainable, equitable development, and the people of this country made tremendous sacrifices to achieve it.

We also note that Timor-Leste and the g7+ have committed to meet 19 targets from several SDGs, including reducing extreme poverty and infant mortality, reducing violence, improving food security and increasing access to education, water and electricity.

La’o Hamutuk agrees that Timor-Leste needs to make its state institutions even more effective, and we appreciate that the other selected indicators address many of the profound challenges our people currently face. However, there are other important areas which have more immediate impacts on people’s lives, such as endemic malnutrition and disease, dysfunctional healthcare and education systems, and poor quality infrastructure, particularly in rural areas, but are not expressly addressed by any of the selected indicators.

The SDP contains targets for many of these areas, and we understand that the Government plans to implement the SDGs according to the objectives outlined in the SDP; however, the SDP is an aspirational document, not a realistic plan, and does not include cost estimates or timelines. Furthermore, some aspects of the SDP – such as the Tasi Mane petroleum infrastructure projectairports and ports – do little to address the urgent needs of the majority of our people, and the country has limited resources with which to carry out these large projects.

The Prime Minister’s office carried out a review of the SDP in 2016, but the results have not yet been released. When La’o Hamutuk was consulted during this process, we were told that the main objective of the review was to evaluate SDP implementation to date, rather than revising and adjusting it according to new information and circumstances. The plan was developed in 2009-2011, when many people incorrectly believed that Timor-Leste’s oil revenues would last for decades.

Six years later, Timor-Leste has received nearly all of the revenues we will get from developed oil and gas fields. This requires a major rethink of our national programs and priorities, to reduce near-term spending to sustainable levels and evaluate the costs and likely benefits of the most expensive projects. Continuing down the current unsustainable course could lead Timor-Leste into severe financial difficulties within a decade, without a diversified economy or strong human resources to overcome them.

Therefore, we call on Timor-Leste and its friends to seriously reassess the development strategy, analysing all major projects, with the goal of building a diversified non-oil economy to move us toward long-term sustainability. The SDGs can be a reference, but the most important guide should be the needs of the majority of our people.

Petroleum revenues will effectively end next year

In order to design sustainable, realistic plans for the future, Timor-Leste’s policy makers first need to recognize the imminent end of petroleum revenues. The projections in the 2017 State Budget show revenues falling to $80 million in 2018, or less than one-twentieth of what they were in 2014; by 2021, they will be zero. As of today, Timor-Leste has already received 98% of the total expected revenues from Elang-Kakatua, Bayu-Undan and Kitan.

Thus, Timor-Leste now depends on returns on investing its Petroleum Fund (PF) to finance state activities. However, even though yearly withdrawals are supposed to be limited to the ‘estimated sustainable income’ (ESI) the Government  withdraws more than that almost every year. In addition, the PF’s investment returns have been lower than the 5.7%  projected by the Ministry of Finance, earning less than half of what was predicted during 2015 and 2016. As this graph shows, the state’s overall financial flow has been negative since 2015 and large deficits are projected from 2018 on.

The combination of excess withdrawals, dwindling oil revenues and lower  investment earnings has caused the balance of the PF to fall from its $17 billion peak two years ago, and the 2017 State Budget expects that the Fund’s total value will fall to around $12 billion by 2021. (La’o Hamutuk calculates that it will drop even further if all the government’s current proposals are implemented.) At the same time, most of the growth in ‘non-oil’ GDP is driven by state spending (of oil money). Without a large and rapid increase in non-oil revenues, the State will run out of money as soon as a decade from now.

Although it is possible that Timor-Leste will achieve additional revenues from Greater Sunrise or other gas and oil fields, or from mining, the likelihood is remote, and this will not be significant for many years, if ever.  It would be foolhardy to gamble the country’s future on imaginary quantities of hypothetical non-renewable resources that may appear someday. Even if they do materialize, they will not provide as much revenue as Bayu-Undan already has, and will only prolong non-sustainable resource dependency for a little longer.

Megaprojects and extractive industries undermine sustainable development

The Government is withdrawing non-sustainable amounts from the PF partly because recurrent expenditures on wages, goods and services, fuel, and social security programs, are steadily increasing; in fact, recurrent spending alone has been much more than ESI since 2014.

The bigger drain on the Petroleum Fund is the ‘front-loading’ policy which involves high spending on physical infrastructure, ostensibly to build foundations for future development. However, the bulk of the infrastructure spending so far has been for national roads, bridges, electricity, airports and ports, while other areas like water, sanitation, schools and hospitals have been under-served. Increased access to electricity and improved roads has benefited people; however, water, sanitation, health and education are more fundamental to people’s lives, and should receive more resources and attention.

In addition, the Tasi Mane petroleum infrastructure project absorbed more than $200 million between 2011 and 2016. The 2017 budget allocates $65 million more for it, about as much as Timor-Leste has allocated for health this year.

Between 2017 and 2021, the Government plans to spend more than $1.1 billion on just the three largest projects, or almost a third of total capital expenditure, and billions more after 2021 to complete the projects. However, the Budget only includes a few smaller components of Tasi Mane – Suai airport, the Suai Supply Base and part of the south coast ‘highway’. The other two (much larger) projects – the petrochemical refinery at Betano (which requires two oil pipelines) and the Sunrise gas pipeline and LNG processing plant in Beaçu – are left out. La’o Hamutuk’s rough estimate of total cost is $15 billion – the entire Petroleum Fund – if private investors continue to avoid the project.

Space does not permit a detailed analysis of the Tasi Mane project, but La’o Hamutuk agrees with most independent analysts that it is not economically or socially justifiable. Uncertainties about markets, raw materials, procurement processes, economic analysis, environmental risk, maritime boundaries, investor and consumer confidence and managerial experience put the entire project into question – especially as it is diverting financial and policy resources from more realistic, achievable and sustainable development. It is time to stop pouring good money after bad.

During the last three years, the Oecusse special economic zone (ZEESM) has received almost $500 million in public funds, with no significant private investment, no public cost/benefit/risk analysis, and little transparency or accountability. Future expenditure projections for ZEESM have not been released, but it could receive billions more in public funds, especially if other investors continue to stay away.

We are therefore deeply concerned that these projects will waste a large proportion of Timor-Leste’s people’s money, while taking up valuable agricultural land, evicting people from their homes and farms, and causing increased poverty, social conflict and environmental destruction. Although dubious new airports in Oecusse and Suai are already under construction, the planned expansion of Dili airport – which is expected to cost up to $400 million – is also difficult to justify, given the limited numbers of flights, airlines and passengers. Last year, the government created a public-private partnership for a large container port west of Dili which is also questionable, given the country’s overwhelming import dependency and plausible traffic projections.

Around $400 million in loans has already been contracted, mostly for roads, and the Government hopes to borrow almost $1.3 billion more over the next five years, around $900 million of which is for Dili airport, Suai Supply Base and the south coast highway. None of Timor-Leste’s current creditors (Japan, World Bank, and ADB) will finance these projects as they believe they are not viable, and we worry that less scrupulous lenders could exploit our precarious position to purloin our petroleum savings or infringe on hard-won national sovereignty.

When the oil money is gone, Timor-Leste will probably be unable to repay those loans without cutting essential services. Therefore, taking on so much debt is a threat to the next generation.  We should learn from the experience of other countries who took on unsustainable debt, only to become trapped in a debt-cycle which continues to this day.

While Government policies have neglected agriculture, tourism and other sustainable industries, they are giving more attention to new extractive activities. National Parliament is debating a new Law to invite mining in Timor-Leste, which threatens our environment, our people’s health, and will usurp arable land. In addition, the Government recently awarded a contract to conduct onshore exploration for petroleum over an area of around 200,000 hectares in southwest Timor-Leste.

Most of Timor-Leste’s people live as subsistence farmers who depend on the earth for their livelihoods, but there is limited land which is suitable for agriculture. The largest area of arable land is on the south coast, but petroleum and mining industries could make it unavailable or unusable. Also, many livelihoods depend on the sea, and fishing and tourism could potentially become important sources of revenue. Unfortunately, these sectors have not been prioritized by the Government, and are instead being endangered by the promotion of extractive industries.

Prioritize healthcare, education, basic infrastructure and sustainable economy

Access to certain services has improved in some areas, such as electricity, water and sanitation, and malaria appears to be under control. However, malnutrition and stunting, especially for young children, are among the highest in the world and could permanently damage their lives and future economic development. Small-scale rural infrastructure continues to be underfunded and mismanaged, and more work is needed to combat waste and corruption in public services and infrastructure projects. However, the biggest barrier to progress is the continued prioritization of megaprojects and development of offshore and onshore extractive activities, which diverts the state’s time, energy and money away from these basic services and infrastructure.

Therefore, in addition to evaluating all projects and cancelling those without clear benefits, Government efforts need to be refocused towards the key areas with the most immediate impact on people’s lives, including healthcare, education, basic infrastructure and agriculture and other sustainable economic activities. This requires not only increased budget allocations, but improved planning and management in the state institutions in charge of these sectors.

The SDGs contain many useful targets that can strengthen Timor-Leste’s national development plan. We suggest a few targets which are possible to achieve and which would improve all  Timor-Leste’s people’s lives.

SDG #1 – ‘No Poverty’ – contains targets for social protection systems, equal rights to economic resources, and pro-poor and gender sensitive national policy frameworks.

SDG #2 – ‘Zero Hunger’ – contains targets for reducing malnutrition, and increasing food productivity, farmer incomes and investment in technology and training for agricultural development.

SDG #3 – ‘Good Health and Well-being’ – includes targets such as achieving universal access to quality healthcare services, medicines and vaccines, reducing maternal deaths, universal access to reproductive healthcare services, combating tuberculosis, hepatitis and water-borne diseases, and increasing health financing and the recruitment and development of the health workforce.

SDG #4 – ‘Quality Education’ – includes targets for early childhood development, building and upgrading education facilities and increasing the number of qualified teachers.

SDG #5 – ‘Gender Equality’ – calls for recognition of unpaid domestic work through the provision of public services and social protection policies, ensuring universal access to sexual and reproductive rights, and ending violence and discrimination against women and girls.

SDG#6 – ‘Clean Water and Sanitation’ – contains targets for achieving adequate sanitation and hygiene for all, reducing pollution and dumping into water sources, and protecting water-related ecosystems.

SDG #9 – ‘Industry, Innovation and Infrastructure’ – aims to develop quality, sustainable infrastructure for economic development and human well-being, increase small-scale industries’ access to credit, enhance scientific research and technological capacity in developing countries.

Conclusion

In order to achieve a truly sustainable, equitable society and economy in line with the Sustainable Development Goals, the Government of Timor-Leste should objectively assess which aspects of its plans will advance sustainable development. If certain projects are found to be unreasonably expensive, lacking in clear returns or not compatible with the principles of sustainability or equity, they should be cancelled.

The Government’s road map for the implementation of the SDGs echoes the SDP’s aspirations about improving Timor-Leste’s human resources, infrastructure and institutions, and eliminating poverty and diversifying the economy by 2030.  While these are laudable goals, they will be extremely difficult to achieve while policy makers’ energy is focused on promoting megaprojects and searching for investors in extractive industries. Without the distractions of Tasi Mane, ZEESM and other boondoggles, the Government will have more resources to allocate to the areas that are essential for improving ordinary people’s lives. Cancelling these megaprojects will make state spending more sustainable, and supporting agriculture and small industries while reducing extractive activities will also protect people’s livelihoods and the environment.

While it is probably impossible for Timor-Leste to meet every SDG target, we can reduce poverty, improve basic services, build and fix infrastructure and grow our economy by increasing focus on key areas, and improving the planning and implementation of state programs. Timor-Leste has limited resources, and we face many obstacles to achieving our objectives. However, if we base our policies on evidence, make plans that are realistic, and put the basic needs of our people first, we will be able to make Timor-Leste the equitable, peaceful and sustainable country that Timor-Leste’s people deserve. Hamutuk, ita bele!.

These observations were written before the conference.  At the conference, a road map poster and brochure were distributed, and a post-conference press release summarized the event. La'o Hamutuk was disappointed at how little discussion there was about actions which could benefit more people than those who are working in the institutions of governments and donors.

Iha de'it koligasaun ida maka sei aprezenta ba eleisaun parlamentar iha Timor-Leste


Eleisaun parlamentar timoroan sira nian iha loron 22 Jullu sei iha de'it koligasaun pré-eleitoral ida entre forsa polítika kandidatu sira, ho partidu aliadu tolu ho bandeira hosi Bloku Unidade Popular (BUP), hatete hosi responsável eleitoral ba Lusa.

Prezidente hosi Komisaun Nasional Eleisaun sira nian (CNE), Alcino Barris, konfirma ona ba Lusa katak iha de'it koligasaun ida maka aprezenta ona to'o loron-segunda liubá, prazu limiti atu nune'e autoridade eleitoral sira bele hetan notifikasaun ba intensaun hosi akordu sira ne'e antes votu.

"Hanesan koligasaun úniku ne'ebé maka aprezenta ona iha CNE to'o limiti prazu nian", nia hatete ba Lusa.

Fonte ida seluk hosi CNE explika ona ba Lusa katak BUP halibur forsa polítika tolu, Partidu Libertasaun hosi Povu Aileba (PLPA), Partidu Millenium Demokrátiku (PMD) no Partidu Demokrátiku Repúblika Timor-Leste nian (PDRT).

Harii iha fulan-Jullu 2015, BUP ohin loron hanesan fraku liu duké antes, lakon nia forsa polítika sira ne'ebé forte liu, liuliu Partidu Sosialista Timor (PST) nian, harii iha tinan 1990 no lidera hosi Avelino Coelho, no Partidu Repúblikanu Nasional hosi Timor-Leste (PARENTIL), harii iha 2001 no lidera hosi Flaviano Pereira Lopes.

Opiniaun ne'ebé la hanesan halo partidu rua ne'e hadook aan hosi BUP, tenki aprezenta mesak ba eleisaun parlamentar sira.

Hosi partidu inisial lima, PST hanesan ida ne'ebé maka iha liu istorial eleitoral iha Timor-Leste, hahú hosi eleisaun sira ba Asembleia Konstituinte, ne'ebé hetan ona votu 6.480 resin, ne'ebé permiti eleisaun ba deputadu na'in ida, maka Avelino Coelho.

Iha 2007, aprezenta ona forsa polítika tolu, no PDRT hetan númeru boot votu sira nian, 7.781 (1,86% hosi total), tuir PST ho votu 3.982 no PMD (votu 2.878).

Iha eleisaun lejislativu ikus sira aprezenta ona votu tolu hosi partidu sira, PST ho votu 11.379 (2,41% no forsa daneen ne'ebé hetan liu votu) no koligasaun Bloku Proklamador, harii hosi PMD no PARENTIL, ne'ebé hetan votu 3.125 (0,66%).

Alterasaun sira ba lei eleitora aprova foin lalais ne'e implika atu partidu sira bele hili de'it deputadu sira ba Parlamentu Nasional bainhira hetan pelumenus 4% hosi votu válidu sira.

Iha eleisaun 2012 nian iha de'it partidu haat maka bele halakon bareira, Congresso Nacional da Reconstrução Timorense (CNRT), Frente Revolucionária do Timor-Leste Independente (Fretilin), Partidu Demokrátiku (PD) ho Frente Mudansa (FM), partidu ikus ne'e iha liu limiti oituan iha tempu ne'ebá, maka 3% hosi votu.

Kalendáriu eleitoral kalkula katak kandidatura sira hosi partidu sira tenki formaliza to'o loron 01 Juñu iha Tribunal Rekursu, ne'ebé to'o loron 11 Jullu kompleta verifikasaun hosi kandidatura sira ne'ebé aprezentadu no, liutiha loron lima, lori ba sorteiu hosi orden boletin sira votu nain ne'ebé sei halo iha loron 15 ka 16 Juñu.

Acilino Manuel Branco, diretor-jeral hosi Sekretariadu Tékniku hosi Asisténsia Eleitoral (STAE), hatete ona ba Lusa katak to'o agora rejista ona iha Timor-Leste partidu hamutuk 31.

"Ne'e la implika katak sira hotu bele sai kandidatu, tanba tenki kumpri kritériu oioin ho baze iha lei eleitoral", nia explika no fó hanoin katak iha eleisaun parlamentar ikus, iha tinan 2012, aprezenta ona kandidatura hamutuk 19 entre sira iha koligasaun rua.

Kampaña eleitoral loron 30 halo entre 20 Juñu no 19 Jullu, no previstu loron rua reflesaun nian antes halo votu iha loron 22 Jullu.

Kalendáriu kalkula katak apuramentu ba nível munisipal sei hotu to'o loron 24 Jullu no apuramentu iha nível nasional sei hotu to'o loron 27 Jullu.

Deputadu na'in 65 hosi Parlamentu Nasional sei eleitu iha loron 22 Jullu sei iha responsabilidade hodi apoia formasaun hosi ezekutivu tuirmai, Governu konstitusional dahitu.

SAPO TL ho Lusa

PLP Hakarak Muda Sistema Governasaun


DILI: Partidu Libertasaun Populár (PLP) iha ambisaun boot hakarak atu muda no simplifika sistema burokrasia iha Timor‐Leste.

Atu muda sistema balun iha rai laran, PLP hahú implementa husi uma laran ne’ebé forma estrutura ne’ebé diferente ho partidu sira seluk, tanba iha PLP nia laran la eziste estrutura sekretáriu jerál.

Prezidente Divizaun Veteranu no kombatente, André da Costa Belo ‘L4’ hatete, PLP eziste ho vizaun no misaun ne'ebé klaru, hakarak atu halo mudansa tomak ba prosesu hotu ne'ebé la’o la di'ak iha nasaun ne’e.

Nia rekoñese katak estrutura PLP laiha sekretáriu jerál partidu só iha mak presidente partidu ho estrutura, tanba kada partidu ida‐idak iha nia sistema no karakter polítika.

“Planu sira ne’e bazeia ba ami nia polítika no programa kuandu ami presiza sekretáriu jerál ami tau, maibé ami la presiza ami sei la tau sekretáriu jerál iha estrutura partidu nian”, dehan L4, iha resintu UNDIL, horisehik.

Nia hatutan, iha eleisaun parlamentár mak povu fó fiar ba PLP atu ukun ho votu maioria simples, partidu ne’e uluk kedas hanoin ona atu lori Taur Matan Ruak sai primeiru ministru, atu kontinua halo dezenvolvimentu ba povu no nasaun ne’e.

André dehan, ho estrutura ne'ebé PLP iha, ninia orientasaun atu halo mudansa ba sistema governasaun semi‐prezidensiál ba prezidensiál, maibé ne’e la'ós buat fasil atu atinji metas ne’e, tanba hakarak ka lakohi tenke manan maioria absoluta iha eleisaun atu bele halo mudansa ba prosesu ne’e.

Entretantu, antes ne’e Partidu FRETILIN kestiona makaas ho partidu foun balun ne’ebé iha inisiativa hodi muda sistema governasaun Timor‐Leste nian liu husi revizaun Konstituisaun Repúblika Demokrátika Timor‐Leste (K‐RDTL).

Deputadu Bankada FRETILIN, Antonino Bianco hatete, partidu foun sira ne'ebé foin mosu mai hanoin katak fasil tebes atu muda konstituisaun ho sira nia programa ne'ebé iha.

Maibé, nia dehan, sé de'it atu mai ukun nasaun ne’e fofoun hakarak ka lakohi tenke hakru'uk ba lei inan konstituisaun, tanba lei ina mak bele orienta hodi halo servisu iha Estadu ne’e

Nune’e, Deputadu Bankada FRETILIN, Joaquim dos Santos hatete, konstituisaun la bandu sidadaun ida atu halo mudansa polítiku ba futuru nasaun nian, maibé tenke halo tuir regra demokrátiku.

Nia hatutan, iha nasaun ne’e laiha sistema ditadura, tanba ne’e sé mak hakarak atu halo mudansa ba valór Estadu ne’e nian tenke tuir regra demokrátiku, la'ós mai hakarak atu sobu tun‐sa’e sistema ne’e tuir sira nia hakarak.

Jacinto Xavier | Independente

Cuti Servisu, Akademika Konsidera Sei Afeita Ba OJE

DILI – Iha tempu badak nia laran Ministru Turismu Arte no Kultura, Francisco Calbuadi Lay sei halo cuti ba ninia servisu hodi fokus ba atividade partidu politiku, tanba nia (Calbuadi) hanesan Sekretariu Jeral Partidu CNRT.

Tuir Observador Politika-UNTL, Camilio Ximenes Almeida hatete katak,Governante balun neebe mak sei cuti ba sira nia servisu hodi fokus ba atividade kampania partidu politik nian ida nee sei afeita ba orsamentu estadu nian.

Se ida nee akontese, fo afeita ba orsamentu jeral estadu, maibe agora se mak bele koalia ida nee,” dehan Observador Politika-UNTL, Camilio ba STL liu husi via telefonika, Kinta (25/05/2017).

Camilio argumenta, agora se mak atu bele koalia konaba kestaun ida nee, mesmu afeita ba orsamentu jeral estadu, liu-liu ba iha impaktu ezekusaun orsamentu iha sira nia governu nee rasik.

Iha fatin ketak, Ministru Turismu Arte no Kultura, Francisco Calbuari Lay dehan, iha fulan Junu oin mai nee sei halo cuti ba ninia servisu hodi fokus ba atividade partidu politik. Raimundo S. Fraga

Suara Timor Lorosae

Deskonfia Empreza Balu Haruka Sidadaun Hasai Stiker Kareta-Motor

DILI – Parlamentu Nasional (PN) lamenta tebes ho hahalok sidadaun sira balu neebe hasai stiker kareta ho motor, ida nee tanba deskonfia iha kompania balu mak haruka sidadau sira atu troka ho telfone ho folin neebe karun.

Kestaun nee hatoo husi Deputada Jacinta Abu Cau Pereira husi bancada PD hatete, nia haree iha media sosias informasaun balu katak koidadu ho stiker taka iha motor no kareta, tanba ema balu foti sai.

Informasaun neebe mak hau haree nee, na realidade hau nia kareta parlamentu nian iha Domingu liu ba hau partisipa missa primeira kominaun nian iha paroquia Maria Auxilidora Comoro, misa durante oras 2 nia laran. Depois sai mai, haree ba kareta nia Stiker mutin marka TX ho tan ida seluk nee ema sai hotu husi kareta nia kotuk no oin,” katak Deputada Jacinta iha sesaun plenaria Tersa (24/05/2017) iha PN.

Nia hatete, ho buat sira hanesan nee deputada nee husu ba kompania sira balu neebe mak halo ida nee, diak liu kontaktu diretamente ba ema sira neebe mak fabrika Stiker kareta ho motor, labele haruka fali nia ema sira ba hasai ema nia Stiker iha kareta ho motor, ida nee hahalok ida neebe mak eduka sidadaun sira ba hahalok ladiak.

Iha parte seluk Rafael Mendonca hanesan Motorista hatete, konaba motor ho kareta nia Stiker lakon nee los duni, iha nia kolega sira nia lakon barak ona, mezmu ba ninian seidauk lakon maibe, kolega barak mak hatete ona katak stiker motor nia ema loke sai hotu, inklui mos kareta. Guilhermina Franco

Suara Timor Lorosae

DITADURA REAL | Um adolescente entre grupo de detidos na Tailândia por difamação real

Banguecoque, 24 mai (Lusa) -- Quatro jovens tailandeses, incluindo um adolescente de 14 anos, acusados de terem ateado fogo a um retrato do falecido rei, foram presos e estão detidos numa prisão militar secreta, disse hoje a organização não-governamental Human Rights Watch.

A organização de defesa dos direitos do homem pediu a libertação imediata do rapaz de 14 anos, oriundo do norte do país, que está preso com os seus colegas desde 15 de maio "sem nenhuma proteção eficaz contra os abusos e maus tratos".

Questionados pela AFP, o exército, no poder há três anos, e a polícia tailandesa recusaram responder às questões.

"Nenhum dos quatro jovens detidos deve ser privado do acesso a um juiz e colocado em detenção militar em segredo, seja qual for a acusação", denunciou Brad Adams, diretor para a Human Rights Watch na Ásia.

Nas últimas semanas, a polícia procedeu à detenção de vários grupos acusados de terem difamado a família real.

No início de maio, um advogado tailandês especialista dos direitos humanos foi considerado culpado de dez acusações de difamação e arrisca até 150 anos de prisão.

O chefe da junta militar e primeiro-ministro, Prayuth Chan-ocha, disse várias vezes ser a favor da criação de um único acesso à Internet na Tailândia, para aumentar o controlo dos conteúdos.

Segundo as autoridades, 6.900 páginas e publicações na Internet foram bloqueadas no país desde 2015.

Em abril, as autoridades proibiram o contacto através da Internet com três dissidentes e alertaram para consequências penais para quem interagisse com o trio, comentadores assíduos sobre assuntos da família real e críticos da junta militar.

Os três dissidentes são o historiador Somsak Jeamteerasakul, que se exilou em França pouco depois do golpe de Estado de 2014, o ex-diplomata e académico Pavin Chachavalpongpun, exilado no Japão, e o jornalista e escritor Andrew MacGregor Marshall.

A Tailândia tem uma restrita lei contra crimes cibernéticos que as organizações de defesa de direitos humanos dizem ser utilizada para reprimir a liberdade de expressão.

Está também vigente no país a lei de lesa-majestade, uma das mais severas do mundo, que condena até 15 anos de prisão aqueles que difundam ou emitam mensagens sobre a Casa Real que as autoridades considerem ofensivas.

Um total de 105 pessoas foram detidas por crimes de lesa-majestade desde que os militares subiram ao poder, das quais 49 foram condenadas a penas até 30 anos de prisão e outras 64 se encontram em prisão preventiva, à espera de julgamento, segundo grupos de ativistas.

Antes do golpe de Estado de 2014, apenas seis pessoas estavam detidas pelo crime de lesa-majestade na Tailândia.

FV (ISG) // ISG

* Título inclui interpretação de TA

Macau vai verificar lei eleitoral após deteção de diferenças nas versões portuguesa e chinesa

Macau, China, 25 mai (Lusa) - O Governo de Macau anunciou hoje que irá realizar uma "verificação completa" da lei eleitoral, depois de terem sido detetadas divergências entre a versão chinesa e portuguesa num artigo do diploma, a quatro meses das eleições.

Após uma reunião na Assembleia Legislativa, a secretária para a Administração e Justiça, Sónia Chan, disse que a administração irá "verificar, de forma abrangente, os artigos do diploma".

"Os serviços competentes irão proceder a uma verificação completa para se apurar se existem situações semelhantes" no resto do diploma, que apesar de ter passado por uma revisão no ano passado, esta não abrangeu todos os artigos.

O artigo em causa existe "desde 2001 e não sofreu alteração na última revisão" salientou Sónia Chan.

Questionada sobre como deve ser executado atualmente o referido artigo, a secretária remeteu para explicações do presidente da Comissão de Assuntos Eleitorais da Assembleia Legislativa (CAEAL), o juiz Tong Hio Fong, que considera "ser mais adequado" que a comissão trate "de assuntos eleitorais concretos".

A secretária disse ainda que "no atual processo legislativo, a verificação das versões chinesa e portuguesa é feita basicamente por juristas das línguas correspondentes e na maioria dos casos a versão chinesa prevalece".

As diferenças entre a versão chinesa e portuguesa (as duas línguas oficiais de Macau) foram detetadas na semana passada quando dois eleitores assinaram, em simultâneo, duas comissões de candidatura - quando a lei determina que cada eleitor só pode subscrever uma.

Ficaram assim expostas divergências no artigo 150.º da lei eleitoral, ao abrigo do qual "quem propuser candidaturas concorrentes entre si à mesma eleição é punido com pena de multa até 100 dias" - isto na versão portuguesa, que Tong Hio Fong, que domina as duas línguas, disse ser "a mais correta".

O problema estará no facto de "não haver correspondência" entre as duas versões, existindo diferenças na "própria estrutura da norma", disse o juiz na quarta-feira.

Os dois casos de irregularidades foram encaminhados pela CAEAL para a Polícia de Segurança Pública (PSP) que entendeu que houve uma infração, na forma tentada.

Numa conferência na quarta-feira o presidente da CAEAL explicou que o artigo do Código Penal relativo ao "erro sobre a ilicitude" diz que "age sem culpa quem atuar sem consciência da ilicitude do facto, se o erro lhe não for censurável".

Por esse motivo, o organismo anunciou que decidiu contactar os dois eleitores em causa - algo que deve ter lugar na próxima semana - "para saber por que razão" subscreveram duas comissões de candidatura e analisar então, em particular, se houve dolo.

Esta questão das diferenças entre as versões chinesa e portuguesa, que só pode ser resolvida depois das eleições, vai constar do relatório final sobre as mesmas para a Assembleia Legislativa de 17 de setembro.

ISG (DM) // EL

Horta recorda apoio das comunidades portuguesas em lançamento de livro de ativista

Díli, 25 mai (Lusa) - O ex-Presidente da República timorense José Ramos-Horta recordou hoje o importante apoio que as comunidades portuguesas pelo mundo deram à luta pela independência de Timor-Leste, no lançamento em Díli de um livro sobre o apoio dos luso-americanos.

"Se não fosse o papel de Portugal desde o início, o apoio da diplomacia portuguesa e das comunidades de portugueses pelo mundo a questão de Timor-Leste teria sido muito difícil ou talvez impossível de resolver", afirmou em Díli.

José Ramos-Horta falava no lançamento em Díli do livro "LAMETA - o desconhecido contributo das comunidades portuguesas para a Independência de Timor-Leste", da autoria do ativista João Crisóstomo e que conta a história do envolvimento dos portugueses nos EUA para a independência do país.

O livro foi lançado no Arquivo e Museu da Resistência Timorense (AMRT), entidade a quem Crisóstomo entregou hoje um conjunto de documentos e três grandes painéis usados em inúmeras manifestações e ações de sensibilização nos Estados Unidos durante a ocupação indonésia de Timor-Leste.

Rui Araújo, primeiro-ministro timorense, que presidiu ao evento, tinha-se encontrado com Crisóstomo em Nova Iorque numa visita em setembro do ano passado e, ao conhecer a sua história e a da LAMETA, desafiou-o a escrever um livro.

Apesar de renitente, como explicou à Lusa, Crisóstomo acabou por escrever o livro, um resumo da documentação que hoje entregou ao ARMT e que inclui dezenas de cartas originais da Casa Branca, Senado e Congresso norte-americanos e de várias individualidades, incluindo Nelson Mandela.

Os documentos mostram os esforços incansáveis de Crisóstomo sensibilizar os norte-americanos e outros para o drama que a população timorense vivia e os painéis - incluindo um do artista luso-americano Fernando Silva - decoraram grande parte das ações da LAMETA.

Antoninho Baptista Alves, diretor do ARMT, admitiu que nos anos que passou no mato, a combater os indonésios, "soube pouco do apoio da comunidade portuguesa nos Estados Unidos" mostrando-se sensibilizado e "eternamente grato" por tudo o que fizeram.

"Uma comunidade que lutou com todo o coração pela liberdade de um povo pobre e distante que mal conhecia. Se não fossem pessoas como vocês, espalhadas pelo mundo fora, a nossa luta seria muito mais complicada", afirmou.

Rui Araújo homenageou o papel de Crisóstomo, um antigo mordomo que "abraçou" a luta pela libertação de Timor-Leste, permanecendo incansável e contribuindo até depois da independência.

"Multiplicou-se em contactos. Dividiu-se em tarefas e atividades. E com isso foi somando à nossa causa inúmeras pessoas que elevaram a nossa voz, que soava a milhares de quilómetros de distância. A única coisa que João Crisóstomo não fez foi diminuir os seus esforços", disse.

"A apresentação deste livro e a entrega dos painéis (...) vão permitir que o espólio do AMRT fique mais rico e que perpetue a nossa história, dando a conhecer a todos o incondicional apoio dos nossos muitos amigos e irmãos espalhados pelo mundo fora e que contribuíram para apoiar a nossa luta pela independência", afirmou.

Na sua primeira visita a Timor-Leste Crisóstomo disse que o movimento de apoio luso-americano foi inspirado "pela determinação, coragem e perseverança" dos timorenses contra a ocupação indonésia.

"O que fizemos não o fizemos por bondade. A vossa coragem e determinação em suportar tantos sacrifícios, esse vosso heroísmo foi para nós a maior inspiração, uma ordem à nossa consciência", considerou.

"Se não podíamos vir lutar convosco nas montanhas e povoações de Timor-Leste o mínimo que tínhamos a fazer era ajudar no que estivesse ao nosso alcance onde vivíamos", afirmou.

Em nome da comunidade portuguesa na Austrália e recordando as vítimas da ocupação indonésia em Timor-Leste celebra-se no domingo na igreja de Motael, em Díli, uma missa de homenagem.

ASP // EL | Foto: João Crisóstomo, em Tatoli

Apenas uma coligação se apresentará a eleições parlamentares em Timor-Leste


Díli, 24 mai (Lusa) - As eleições parlamentares timorenses de 22 de julho terão apenas uma coligação pré-eleitoral entre as forças políticas candidatas, com três partidos aliados sob a bandeira do Bloco de Unidade Popular (BUP), disse à Lusa um responsável eleitoral.

O presidente da Comissão Nacional de Eleições (CNE), Alcino Baris, confirmou à Lusa que apenas uma coligação se apresentou até à passada segunda-feira, prazo limite para que as autoridades eleitorais fossem notificadas da intenção destes acordos antes do voto.

"Foi a única coligação que se apresentou na CNE até ao prazo limite", disse à Lusa.

Uma outra fonte da CNE explicou à Lusa que o BUP reúne três forças políticas, o Partido de Libertação do Povo Aileba (PLPA), o Partido Millenium Democrático (PMD) e o Partido Democrático República de Timor-Leste (PDRT).

Criado em julho de 2015, o BUP está hoje bastante mais enfraquecido do que então, tendo perdido as suas duas forças políticas mais fortes, concretamente o Partido Socialista de Timor (PST), criado em 1990 e liderado por Avelino Coelho, e o Partido Republicano Nacional de Timor-Leste (PARENTIL), criado em 2001 e liderado por Flaviano Pereira Lopes.

Diferenças de opinião levaram estes dois partidos a afastar-se do BUP, devendo apresentar-se separadamente às eleições parlamentares.

Dos cinco partidos iniciais, o PST é o que tem mais historial eleitoral em Timor-Leste, a começar pelas eleições para a Assembleia Constituinte, nas quais obteve cerca de 6.480 votos, o que permitiu a eleição de um deputado, no caso Avelino Coelho.

Em 2007, apresentaram-se três das forças políticas, tendo o PDRT obtido o maior número de votos, 7.781 (1,86% do total), seguindo-se o PST com 3.982 votos e o PMD (2.878 votos).

Nas últimas eleições legislativas apresentaram-se a votos três dos partidos, o PST com 11.379 votos (2,41% e a sexta força mais votada) e a coligação Bloco Proclamador, formada pelo PMD e PARENTIL, que obteve 3.125 votos (0,66%).

Alterações à lei eleitoral aprovadas recentemente implicam que os partidos só conseguirão eleger deputados para o Parlamento Nacional se obtiverem pelo menos 4% dos votos válidos.

Nas eleições de 2012 apenas quatro partidos conseguiram superar a barreira, o Congresso Nacional da Reconstrução Timorense (CNRT), a Frente Revolucionária do Timor-Leste Independente (Fretilin), o Partido Democrático (PD) e a Frente Mudança (FM), este último com pouco mais do limite na altura, que era de 3% do voto.

O calendário eleitoral prevê que as candidaturas dos partidos sejam formalizadas até 01 de junho junto do Tribunal de Recurso, que até 11 de julho completa a verificação das candidaturas apresentadas e, cinco dias depois, conduz o sorteio da ordem dos boletins de votos a ser feita a 15 ou 16 de junho.

Acilino Manuel Branco, diretor-geral do Secretariado Técnico de Assistência Eleitoral (STAE), disse à Lusa que até ao momento estão registados em Timor-Leste um total de 31 partidos.

"Isso não implica que todos se possam candidatar, já que terão que cumprir um conjunto de critérios com base na lei eleitoral", explicou, recordando que nas últimas eleições parlamentares, em 2012, se apresentaram 19 candidaturas entre as quais duas de coligações.

A campanha eleitoral de 30 dias decorre entre 20 de junho e 19 de julho, estando depois previstos dois dias de reflexão antes do voto de 22 de julho.

O calendário prevê que o apuramento a nível municipal esteja concluído até 24 de julho e o apuramento a nível nacional concluído até 27 de julho.

Os 65 deputados do Parlamento Nacional que sejam eleitos a 22 de julho terão a responsabilidade de apoiar a formação do próximo executivo, o VII Governo constitucional.

ASP // FPA