domingo, 16 de abril de 2017

Sosiedade Timor-Leste; Entre Kultura Share Poverty no Retorika Poverty Eradication

Melhora maneira de pensamentu nebé mais kualidade, neneik ba bei-beik moris mukit sei lakon no moris diak sei akontese.

‘Hamutuk hisik kosar hodi eradika mukit iha Timor-Leste’


Promove sosiedade area rural atu hetan moris diak, topiku trendi halakon moris mukit maka ajenda espesial no urjenti. Sera que ne’e espesial no urjenti duni? Ema sosiais sira hateten; Sosiedade solidaria, hanesan Timor-Leste “moris mukit” laos problema nia abut, maibe abut lolos maka perigu alienasaun kulturál ka akulturasaun globalizasaun modernu.

Argumentu iha leten liga ho sosiolojista James Scott nia hanoin loos no laiha duvida. Basá nia fo ona hanoin katak, modernizasaun sei fo impaktu direta ba mudansa estrutura sosiedade sai sosiedade nebé mukit liu. Rajuan maka premeiru, sosiedade iha area rural ladauk preparadu ba modernizasaun ne’e rasik. Segundu, estadu promove aprosimasaun dezenvolvimentu output oriented liu husi utilizasaun tehnolojia moderna. Terseiru, estadu soe hela indíjenas lokal, haluha nesesidade lokal, no ignora potensialidade lokal durante elabora planeamentu ba dezenvolvimentu.

Ema ekonomista sira argumenta oin seluk kona ba sosiedade area rural nia moris. Sira bai-bain hateten, sosiedade iha area rural sofre moris mukit no laiha kapasidade atu gasta osan hodi nesesita nesesidade uma laran. Sosiedade iha area rural identiku ho moris mukit no vitama ba limitasaun asesu sira (edukasaun, saude, ai-han no ect). Sera que ne’e loos? Hmmmmm.... bele loos, bele mos sala.....hanesan deskrisaun argumentu tuir mai.

Governu Estabelese Autoridade Inspesaun Alimentar

Governu estabelese ona autoridade especial ida  hodi halo inspesaun no fiskalizasaun ho rutina ba atividades ekonomia, liu –liu kontrola produtus no hahan iha supermerkadu no restorante sira ne’ebe eziste iha rai laran.

Koordenador Autoridade Inspesaun no Fiskalizasaun ba Atividade Ekonomia, Sanitaria no Alimentar (IFAESA), Abilio Oliveira hateten  lolos servisu inspesaun la’o desde tinan 2009, maibe la efetivu tanba servisu la integradu.

 “Uluk ministerio hat halo servisu ida, maibe agora instituisaun ida deit mak hala’o servisu ne’e atu labele kria konfusaun ba konsumidores no negosiante sira,” nia hateten iha servisu fatin Matadouru, Dili.

Nia dehan, autoridade foun ne’e kompostu husi reprezentante Ministerio Saude (MS), Miniserio Agrikultura e Peskas (MAP), Ministerio Komersio, Industria e Ambiente (MCIA) no Ministerio Turismu e Arte Kultura.

Eleisaun Lejislativa, Estadu Iha Responsabilidade Ba Sidadaun Hotu

Dili (TATOLI) – Primeiru Ministru, Rui Maria de Araujo hateten, servisu estadu iha responsabilidade hodi kria kondisaun hotu-hotu atu sidadaun bele ezerse direitu votu iha eleisaun lejislativa (parlamentár).

“Esforsu tomak hosi estadu importante ba partisipasaun eleitór iha eleisaun parlamentár kona-ba atualizasaun baze dadus,” dehan PM, Rui Maria de Araujo iha Administrasaun Autoridade Munisipal Dili foin lalais.

Tuir Xefe Governu, sidadaun ne’ebé tama ona ho idade 17 no balun durante ladauk atualiza tenke hakat ba Sekretariadu Tékniku Administrasaun Eleitorál (STAE) atu bele atauliza, nune’e bele partisipa iha festa demokrásia.

“Esforsu tomak bele dignifika di’ak liu tan demokrásia iha Timor-Leste no haburas liu tan partisipasaun síviku ba sidadaun hotu,” dehan Xefe Governu.

ParPol Nu’udar Alvu Mobilizasaun Masa ba Aktu Eleitorál

DILI, (TATOLI) – Diretór Jerál Sekretariadu Tékniku Administrasaun Eleitorál (STAE), Acilino Manuel Branco hateten Partidu Polítiku (ParPol) sira ne’ebé eziste nu’udar alvu prinsipál hodi mobiliza apoiante sira atu partisipa resensiamentu no atualizasaun baze dadus.

“Enkontru ho partidu polítiku sira atu fahe informasaun kona-ba papél sira nian atu mobiliza simpatizante sira atu partisipa iha aktu eleitorál, kna’ar fiskais partidu polítiku nian iha eleisaun parlamentár”, Acilino ba jornalista sira hafoin sorumutu ho fokál point partidu polítiku iha Kaikoli, kuarta (11/4).

Partidu ne’ebé marka prezensa iha STAE mak Partidu Libertasaun Populár (PLP), Uniaun Demokrátiku Timorense (UDT), Partidu Esperansa Povu (PEP), Partidu Republikana (PR), Partidu Povu Timorense (PPT), Partidu Demokrátiku (PD), Klibur Haburas Unidade Nasionál Timor Oan (Khunto), Bloku Unidade Populár (BUP), Frente Revolusionariu Timor-Leste Independente (Fretilin), Partidu Demokrátiku Kristaun (PDC), Frente Mudansa, Unidade Rezisténsia Timorense  (Undertim), Partidu Demokrátiku Populár (PDP), Sentru Asaun  Demokrátiku (CASDT), Congresu Nasionál Reconstrusaun Timorense (CNRT), Asosiaun Monarkia Populár Timor (AMPTL), Partidu Timorense Demokrátiku (PTD). Entretantu, partidu polítiku balun la marka prezensa.

João Pedro Atinji Ninia Mehi

DILI, (TATOLI) – Mehi sai realidade. Jogadór AD SLB Laulara, João Pedro Freitas hetan oportunidade furak. Inísiu, nia hakarak sai jogadór ne’ebé di’ak no joga iha klubu boot sira iha Europa ne’ebá, atinji ona.

Hein sura loron de’it nia semo ba Europa liu-liu Portugal atu hakle’an ninia talentu iha área futeból, klubu boot balun iha Portugal ho naran Sporting de Clube Braga.

João Pedro merese hetan oportunidade ida ne’e. Durante ne’e, hatudu ona prestasaun di’ak, nu’udar jogadór médiu avansadu ne’ebé sempre hatauk defeza adversáriu. Ninia speed extraordináriu, fíziku no tátiku di’ak tebes.

Envolvimentu iha AD SLB Laulara lori klubu refere sai kampiaun iha Liga Futeból Amadora (LFA) époka primeiru, segundu lugár iha Super Tasa 2016 no oras ne’e lori ninia klubu sai hanesan primeiru klasifikasaun provizóriu iha LFA époka 2017 ho pontus 10.

FAO Sei Fó Asisténsia ba Protesaun Rikusoin Tasi

DILI, (TATOLI) – Ministru Agrikultura no Peska, Estanislau Aleixo da Silva informa Food and Agriculture Organization (FAO)  sei fó apoiu asisténsia ba Timor-Leste ne’ebé servisu hamutuk ho Indonézia oinsá mak fó protesaun ba rikusoin tasi nian.
Estanislau hatete tanba Nasaun ne’e no Indónézia halo parte boot tebes  iha mundu nian mak triángulo de alta biodiversidade.

Nune’e apoiu FAO nu’udar asisténsia téknika ida ne’ebé sei lori espesialista iha área siénsia mariña nian ho pekizadór sira atu haree fatin iha fronteira tasi entre Timor-Leste no Indonézia nian tanba ikan sira sira bele la’o ba mai entaun fatin sira iha transfronteirisa tenke halo jestaun di’ak atu ema labele estraga no halo atividade ilegál.

“Ne’e envolve peskiza no sei haree kona-ba tasi okos no rikusoin sira ne’e oinsá mak atu proteje”, katak ministru iha Palásiu Governu, horisehik.

XANANA, MARCELO E AS SOBERANIAS DOS PAÍSES DO G+7

M.Azancot de Menezes*, Díli | opinião

Há um acontecimento recente relacionado com Timor-Leste e com Portugal que suscitou a minha atenção. Objectivamente, refiro-me à visita que o ministro do Planeamento e Investimento Estratégico realizou a Portugal, integrado numa delegação de países do G7+, bem como, o encontro que se seguiu, no dia 6 de Abril, com o presidente da República Portuguesa.

A viagem de sucesso que o líder histórico da resistência timorense realizou à antiga colónia portuguesa, integrado numa delegação dos países do grupo G7+, demonstrou, por um lado, o permanente protagonismo internacional de Kay Rala Xanana Gusmão, visto pela comunidade internacional como o homem forte de Timor-Leste. Por outro, revela a agressividade diplomática que Portugal parece estar a recuperar, e assumir, depois da eleição de Marcelo Rebelo de Sousa, na procura conjunta de soluções para a resolução de alguns dossiês considerados complexos e delicados.

SENADOR NORTE-AMERICANO CONFIANTE NO FUTURO DE TIMOR-LESTE

Washington, 10 abr (Lusa) - O senador norte-americano Jack Reed afirmou à Lusa que Timor-Leste terá um "futuro pacífico e próspero", elogiando o trabalho feito pelas elites timorenses na construção do país.

Em declarações à Lusa, o democrata Jack Reed, que recebeu há semanas a Medalha da Ordem de Timor Leste - a maior condecoração que um estrangeiro pode receber do país - em reconhecimento pela sua contribuição para a causa da independência, afirmou que foi alertado, nos anos 1990, para os problemas de direitos humanos no país pela comunidade portuguesa no seu estado, Rhode Island.

"À época, era congressista e um grupo de luso-americanos, cidadãos preocupados, juntaram-se a alunos e professores da Universidade de Brown para levantar a questão das violações de direitos humanos em Timor Leste e do seu movimento independentista", recorda.

Hoje, 20 anos depois de se ter tornado num dos grandes advogados da situação timorense na política norte-americana, Jack Reed está otimista: "Tenho esperança de que Timor vai continuar a construir um futuro pacífico e próspero".

Jesus: a morte de um preso político e não um “sacrifício religioso” ou “expiatório"

Sexta-feira da Paixão é como é conhecido o “miolo” do Tríduo Pascal cristão, situada entre a última refeição de Jesus com seus discípulos, quando ele reafirma seu ensinamento decisivo, o caminho do amor, e a virada do sábado para o domingo, momento de esperança de uma vida renovada. A sexta é dia de contemplar  a prisão, tortura, julgamento, pena (crucifixão) e morte de Jesus, destino comum ao de milhares, milhões de presos políticos antes e depois dele.

A cena é descrita em detalhes no Evangelho de João (Jo 18,1-19,42) e antecipada, na Primeira Leitura, pelo último Canto do Servo Sofredor ( o 4º), no qual o profeta Isaías antecipava, mais de 500 anos antes, que um Servo seria preso e torturado: “tão desfigurado ele estava que não parecia ser um homem ou ter aspecto humano -do mesmo modo ele espalhará sua fama entre os povos”. O profeta anunciava que ele seria desprezado,  esmagado e que, em sua entrega amorosa, radical e desafiadora do sistema, iria mostrar a nós, “ovelhas desgarradas” e acovardadas, o caminho da resistência e da justiça (Is 52,13 – 53,12).

Há uma maneira de encarar a caminhada decisiva de Jesus, resultado de suas escolhas ao longo da vida, com um pietismo adocicado-azedado e carregado de um falso moralismo, como se sua morte fosse culpa individual de cada pessoa simplesmente por termos nascido. Seria um “sacrifício religioso” expiatório para nos absolver, num ciclo que se torna punição eterna, sem absolvição, pois aprisiona os homens e mulheres a uma culpa sempre renovada, nunca purgada, sempre a necessitar o perdão do padre, do bispo da Igreja.

É um engodo. Não houve sacrifício religioso algum. Jesus foi morto como um preso político, porque desafiou o poder político-religioso em Israel e o exército de ocupação romano, e propôs a seu povo uma vida de fraternidade, liberdade, superação e em amor responsável e acolhedor; uma vida de partilha e não de acumulação, de solidariedade e não de exploração; de amizade e não de competição.

Morreu como um subversivo. O artigo do teólogo espanhol José Maria Castillo é breve e contundente, como a vida do Mestre.  Ele foi jesuíta por muito tempo, deixou a Companhia de Jesus e tornou-se um teólogo de referência global –não é à toa que foi perseguido anos a fio pela Congregação para a Doutrina da Fé, com vários monitums [advertências] contra ele. Leia o artigo a seguir ou na versão original, publicada em Religion Digital há poucos dias:

“Uma das coisas que ficam mais claras, nos relatos da paixão do Senhor, que a Igreja nos recorda nestes dias da Semana Santa é o medo que o Evangelho desperta. Sim, a vida de Jesus nos dá medo. Porque, ao fim, o que não deixa margem a dúvida é que sua forma de viver –se é que os evangelhos são a verdadeira recordação do que aconteceu- levou Jesus a terminar seus dias tendo que aceitar o destino mais repugnante que uma sociedade pode determinar: o destino de um delinquente executado (G. Theissen).

A morte de Jesus não foi um sacrifício religioso. Ao contrário, pode-se assegurar que a morte de Jesus, tal como relatada nos evangelhos, nada teve a ver com o que, naquela cultura, se podia entender como um sacrifício sagrado ou de fundo religioso. Todo sacrifício religioso naquele tempo devia cumprir duas condições: teria que acontecer no templo (lugar do sagrado) e deveria seguir as prescrições de um ritual religioso. Nenhuma delas se deu na morte de Jesus.

Mais ainda: Jesus foi crucificado não entre dois ladrões, mas entre dois lestai, uma palavra grega que se utilizava para designar não apenas bandidos (Mc 11,17), mas igualmente a rebeldes políticos (Mc 15,27), como indicou o historiador Flavio Josefo (H.W.Kuhn; X.Alegre). Por isso compreende-se que, em sua hora final e decisiva, Jesus se viu abandonado e traído por todos: o povo, os discípulos, os apóstolos… A paixão e morte de Jesus tiveram de elemento religioso seus sentimentos, do próprio Jesus: e sabemos que seu sentimento mais forte foi a consciência de se ver abandonado inclusive por Deus (Mt 27,46Mc 15,34). A vida de Jesus acabou assim: sozinho, desamparado, abandonado.

O que isto tudo nos diz? A Semana Santa diz-nos, nos textos bíblicos que lemos estes dias, que Jesus veio para por em questão a realidade em que vivemos. A realidade violenta, cruel, na qual se impõe a lei do mais forte frente à lei de todos os fracos.

Sabemos que Paulo de Tarso interpretou o relato mítico do pecado de Adão como origem e explicação da morte de Jesus, para nos redimir de nossos pecados (Rm 5,12-14). Os pregadores lançam mão desta interpretação para concentrar nossa atenção na salvação do céu. Isso é bom, mas carrega o perigo de desviar nossa atenção da trágica realidade que estamos vivendo. A realidade  da violência que sofrem os zé-ninguém, a corrupção dos que mandam e, sobretudo, o silêncio daqueles que sabem disso tudo mas ficam quietos para não perder seu poder, suas dignidades e seus privilégios.

A beleza, o fervor, a devoção de nossas liturgias sacras recorda-nos a paixão do Senhor. Porém, elas questionam a duríssima realidade que vivem milhões e milhões de seres humanos? Recordam-nos a vida de Jesus e seu fracasso final? Ou nos distraem com devoções, apegos estéticos e tradições que utilizam a memoria passionis, de Jesus apenas para cuidar de sua boa consciência? “


Mauro Lopes | Caminho para Casa | Outras Palavras | Imagem:Victor Brecheret,Via Sacra, A Morte de Jesus na Pinacoteca de São Paulo (foto de minha autoria)

JESUS CRISTO SUPER-STAR - o filme


A Versão Completa do Filme de Norman Jewison de 1973 Sub-titulada em Português